Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Hitachi heeft een 4,5"-3d-lcd op basis van ips-technologie ontwikkeld. Het scherm heeft een resolutie van 1280 bij 720 pixels en om het autostereoscopische 3d-effect te bereiken, heeft Hitachi gebruikgemaakt van een lcd-lenslaag.

De huidige, kleine autostereoscopische 3d-displays, die in onder meer de Nintendo 3DS en de LG Optimus 3D Speed gebruikt worden, hebben voor het paneel een zogeheten parallax barrier-laag die er met zijn opstaande randjes voor zorgt dat het linker- en rechteroog het juiste beeld ontvangen bij 3d-weergave. Een probleem van deze technologie is volgens Hitachi echter dat de helderheid van het scherm wordt gehalveerd.

Vandaar dat Hitachi voor zijn nieuwe 4,5"-3d-lcd, bedoeld voor onder meer smartphones, gebruikmaakt van een lenslaag op basis van vloeibare kristallen om de lichtstralen op het juiste oog te richten. Hitachi claimt dat de helderheid van het scherm in de 3d-modus hiermee 470cd/m² bedraagt. Vreemd genoeg is de maximale lichtopbrengst in de 2d-modus met 400cd/m² lager dan de 3d-modus.

Het gebruik van een lcd-lenslaag is niet nieuw. Ook Toshiba maakt voor zijn nieuwe autostereoscopische schermen gebruik van een dergelijke lenslaag voor het creëren van verschillende kijkhoeken, waarbij het beeld in 3d is te zien. Ook LG experimenteert met autostereoscopische 3d. Zo heeft het onlangs een Flatron-monitor aangekondigd die, met behulp van een paneel met een actieve lcd-lenslaag en een webcam, de gebruiker kan volgen en het beeld kan aanpassen aan de positie van de ogen.

Hitachi 3d ips lcd-lenslaag

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Wow, impressive. Wat we allemaal wel niet uitvinden in zo een korte tijd.
Deze uitvindingen zijn niet van de laatste tijd. Al in 2005 werd door Canadeze onderzoekers, de Liquid Cristal Lens gepubliceerd.

Het idee is dat je een Liquid Cristals in een pixel omringt met polymeren die licht geleiden. Op het moment dat je er spanning opzet, vervormen de kristallen en worden de polymeren opgerekt. Tijdens het productie-process word er in het centrum van een pixels een minder dichte structuur aan polymeren aangebracht dan aan de zijkanten. Waardoor het midden meer elastisch is en dus meer op gerekt word dan de buitenkant waar door dus een soort lens effect (en vorm op het oppervlakte) ontstaat.

http://www.dpreview.com/news/0505/05052401thin_lens.asp
http://www.kennislink.nl/...ens-van-vloeibaar-kristal

De polymeren zijn niet perfect gealined, maar staan een beetje kriskas. Als je in 3D dus gaat oprekken gaan ze meer de zelfde kant opstaan. Vandaar dat 3D een grotere licht opbrengst kent, en 2D modus meer omni-directionaal uit straalt . .

[Reactie gewijzigd door djexplo op 21 juli 2011 14:09]

Betekent dit dan dat de effectieve resolutie 720x640 is? Dat is een vrij maffe resolutie..
Als het wel een 720p scherm is dan weet ik waar ik op wacht met mijn nieuwe smartphone..
Nee de effectieve resolutie is 720p oftewel 1280*720 dat is wat er aan pixels op het paneel zitten dus dat is de effectieve resolutie.

Alle pixels gebruikt namelijk, dus dat is de effectieve resolutie :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juli 2011 13:58]

Als elk oog maar de helft ziet dan is de effectieve resolutie 640x720. Dat is wat Sytse bedoelt. Je ogen zijn minder gevoelig voor verlies in de breedte dan verlies in de hoogte, breedbeeld DVDs zijn ook nog steeds 720x576 terwijl het beslagen oppervlak 1024x576 is.
In 2D mode gaan de LCD lenzen uit en heb je de volle 1280x720. Het trucje van de passieve 3D TVs gaat niet op want die werken met een polariserende bril en zijn dus niet auto-stereoscopisch.
Als je de pixels op het paneel wilt tellen, tel dan ook de rode, groene en blauwe. Zit je op 3840x720 pixels. Woehoe! :+
* behalve bij een aantal amoled schermen, daar is het 2560x720 omdat die maar 2 subpixels hebben
En quattron schermen, want die hebben ook nog een gele! ;-)
Ik kan het eigenlijk niet uit de vertaalde variant opmaken.

Het kan ook zijn dat de beelden om-en-om getoond worden. Dan blijft de resolutie gelijk, maar veranderd de refresh rate.
Nice! Leuk voor de komende generatie smartphones, en misschien tablets in grotere formaten. Wist trouwens niet dat Hitachi ook in de beeldschermen zat :) Graafmachines en harde schijven wel :)
Denk alleen wel dat 3D een no-go blijft. Klinkt leuk, maar simpelweg niet praktisch. De nieuwigheid is er snel vanaf.

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 21 juli 2011 13:56]

De hardeschijftak is geloof ik overgenomen door Western Digital.
Ik wist niet dat dat dezelfde Hitachi was! Hoe kom je erbij om als bedrijf graafmachines, en dan ook hardeschijven en schermen te gaan maken :P Hier verderop staat een graafmachine van dit merk, maar ik nam altijd aan dat het gewoon toeval was dat ze dezelfde naam droegen!
Zoals Terw_Dan aangeeft valt het nog wel mee, Mitsubishi en Samsung zijn nog breder. Enkele voorbeelden van Mitsubishi "hardware"

* Auto's
* Videorecorders
* Een heuse bank
* Kernenergie
* ChemicaliŽn Š la Basf
* Olie
* Een brouwerij
* Vliegtuigen
* Ruimtevaart (jaja, grote raketten vol met sattelieten met een mitsubishi logo er op)

Samsung doet, naast wat je kent van de IT, ook aan de grensbewaking tussen noord- en zuid korea (sentry-guns met een samsung logo er op).

Het is in Aziatische bedrijven niet ongewoon dat ze groeien van de ene naar de andere tak of zelfs andere takken tegelijk, een aantal (ik noemde er twee) zullen in staat zijn om werkelijk ALLES te leveren wat je ooit nodig hebt. Ik weet het niet zeker, maar als ze een brouwerij hebben, dan zal Mitsubishi wel meer doen in het standaard "unilever" gebied :)

Feitje: in 2006 was Samsung de 35e economie, wereldwijd, als het een land was geweest.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 21 juli 2011 14:27]

http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung

Ze doen belachelijk veel verschillende dingen. Alleen doen ze bepaalde dingen alleen in de buurt van hun thuismarkt (Bijv auto's)
De Samsung auto's zijn momenteel nog auto's van een ander merk (Renault?), maar met een Samsung stickertje erop...
samsung wagens zijn gebaseerd op renault of nissan modellen (renault heeft sinds eind jaren 90 een aandeel van 70% in smi)

maar wagens uitbrengen met andere carrosserie (soms met verbazingwekkend weinig verschillen) is bij de traditionele merken ook het geval hoor.

de samsung wagens worden op hun beurt dan weer gerebadged door renault in sommige landen, dusja
http://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi

Ze hebben een heel breed productaanbod, maar dat is met meer bedrijven zo. Kijk maar naar Samsung (dat was in het begin ook een bedrijf dat noodles maakte), of bijvoorbeeld Siemens, die niet alleen telefoons, maar ook treinstellen maakt.
Yamaha, bekend van motoren en piano's :)
Een 3D user interface bied misschien weinig toegevoegde waarde, maar 3D content is een heel ander verhaal.
3D foto's zijn toch echt wel een meerwaarde en binnen enkele jaren zullen alle nieuwe tv's wel 3D zijn dus je foto's bekijken op een groot scherm is dan ook geen probleem meer.
Een mooie ontwikkeling. Eind 2012 zal heel veel nieuwe veranderingen komen op mobiel gebied.
- Quadcore processoren
- 1280*720 3D schermen
- NCF betalingen
- Snelle draadloos verbindingen

Het houdt maar niet op ;)
Voor 3d-fans ongetwijfeld een mooie ontwikkeling, maar eigenlijk alleen als je je phone hoofdzakelijk voor bepaalde games gebruikt of 3d-films bekijkt.
Voor alle andere toepassingen (bellen, internetten, fotograferen) lijkt het me juist een beperking, het lijkt me dat deze techniek de kijkhoek van het scherm negatief beinvloed. So wie so is de lichtopbrengst minder in 2d-modus.

[Reactie gewijzigd door B64 op 21 juli 2011 15:17]

Bij 3D is de helderheid hoger omdat het licht meer gebundeld wordt?
Ik ben van mening dat 3d een hype is en dat dit geen toekomst heeft. Het is een leuke gadget, maar heeft geen functionele toevoeging en is op den duur gewoon vervelend. 3DS is ook niet geslaagd...
Mee eens. Hoor veel mensen zeggen dat ze na 1 uur spelen het 3d effect al uit zetten op hun 3DS (Heb er nooit 1 vastgehouden), maar het lijkt me persoonlijk niets voor in de toekomst.

Had sony niet al een hologram apperaat uitgevonden?
En ik kan juist uren achter elkaar spelen met de 3D-schuif op maximaal, zonder ook maar ergens last van te krijgen, dus wat anderen zeggen zegt eigenlijk niet zoveel, tot je het zelf eens probeert :)

Of het een hype is valt nu nog weinig over te zeggen, de tijd zal het leren..
Ow omdat de 3DS faalt faalt heel 3D natuurlijk, gelukkig leef jij op een vel papier (2D) ipv een 3D (eigenlijk 4D) wereld :D

De gebruikte techniek is juist beter als de 3DS, en de opvolger hiervan is weer beter, enz.... Tot het gewoon goed genoeg is voor iedereen :)

edit: ik troll? Je bent zeker al vergeten wat je net post :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juli 2011 14:32]

offtopic:
"(eigenlijk 4D)"
Als je gaat trollen, trol dan wat accurater. Volgens M-theorie zijn er 11 dimensies.

Niet alleen 3DS faalt, maar ik vind 3D films in de bios en 3D tv's ook niets en ik hoor om me heen veel mensen die het daar mee eens zijn. Alleen maar omdat de wereld om ons heen meer dan 2 dimensies heeft, wil niet zeggen dat elk medium er beter van wordt om in meerde dimensies uit te zenden.
Gek, ik heb een 3D tv en iedereen die komt kijken is enthousiast. Ze vinden het wel veel geld, maar vinden het wel leuk. Ook al die argumenten zoals 'zo'n bril is niet leuk' verdwijnen als sneeuw voor de zon als mensen het daadwerkelijk proberen.
Ik heb nu sinds kort ook een 3D monitor met Nvidia 3D vision en ook dat is erg leuk.

Inderdaad, niet alles wordt er beter op (het nieuws in 3D is niet zo heel relevant imo), maar bij films en gaming vind ik het toch wel degelijk meerwaarde hebben.

En ook, ik heb ooit gelezen dat 10% hoofdpijn krijgt omdat ze de beelden niet goed kunnen interpreteren, en nog een klein aantal kan sowieso geen 3D zien IRL, dus voor hen is 3D niet geschikt, maar wie hier geen last van heeft, probeer het gewoon eens (en dan niet in een winkel met fel TL licht en fletse kleuren, maar bij iemand thuis)
Maar ik vind 3D films in de bios en 3D tv's helemaal geweldig, en ik hoor om me heen veel mensen die het daar mee eens zijn. Alleen omdat de wereld om jou heen niet meer wil beleven dan 2 dimensies, wil niet zeggen dat iedereen die mening deelt om uitzendingen met meer dan 2 dimensies uit te bannen.

Ik vind dit persoonlijk een prachtige ontwikkeling, en als je ziet hoeveel de bioscopen aantrekken m.b.t. bezoekers van 3D films, is het wel degelijk een markt met toekomst.
Je hebt goede en slechte 3D films. En 3DS is een 1e generatie die natuurlijk steeds beter wordt. Ik vind jouw mening kortzichtig. Alleen omdat jij het niks vind moet de hele 3D ontwikkeling maar stopgezet worden? Er zal een groepje zijn die het niks vind maar 3D komt gewoon naast 2D. Wil je het niet dan kijk je het niet. Maar blijf zelf bewust dat een grote groep het WEL leuk vind.
Ben het er niet helemaal mee eens dat het een hype is, maar ik vind wel dat ze eerst aan belangrrijkere dingen mogen werken, zoals constrast en helderheid.

OLED schermen vind ik persoonlijk 10x interessanter en belangrijker dan 3D weergave. Want wat heb ik aan 3D weergave als de kleuren nog steeds niet helemaal perfect zijn?
Zolang ik er geen hoofdpijn van krijg vind ik het best.
Ik hoop dat dit scherm gebruikt gaat worden bij de nieuwe Nexus... dan hebben we naast HD 3D!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True