Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 283 reacties

Volgens hardwarefabrikant Dell wordt de iPad geen succes op de zakelijke markt. Hoewel Dell zegt de iPad 2 een goed product te vinden, zou het niet geschikt zijn voor zakelijke omgevingen omdat het om een gesloten platform gaat.

Volgens Andy Lark, marketingmanager bij Dell, is Apple 'fantastisch als je veel geld hebt en op een eiland woont', meldt CIO. Apparatuur met een gesloten ecosysteem en hoge prijzen zal het volgens Lark in een zakelijke omgeving niet winnen van 'open' producten met de juiste prijs. De Dell-topman zegt dat Apple weliswaar een goed product heeft afgeleverd, maar dat ze worden ingehaald door Android.

Dat Lark benadrukt dat openheid belangrijk is, is opmerkelijk; Dell brengt telefoons uit met Windows Phone 7, waarvan de broncode gesloten is en dat niet toestaat om apps buiten de Windows Phone Markteplace om te installeren. Ook noemt Lark de iPad 'te duur', en claimt hij dat een iPad met muis, toetsenbord en hoes snel 1500 of 1600 Australische dollar kost. Hoe Lark bij dat bedrag komt, is onbekend; 1600 Australische dollar is omgerekend ongeveer 1170 euro, terwijl de iPad met de genoemde accessoires nauwelijks aan die prijs zal komen.

Eerder wees Microsoft al op de nadelen van de iPad voor zakelijk gebruik; de tablet zou niet goed genoeg te beveiligen zijn en minder mogelijkheden voor beheer op afstand bieden. Zowel Microsoft als Dell is concurrent van Apple: Microsoft met zijn besturingssysteem en Dell met tablets, zoals de Dell Streak.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (283)

1 2 3 ... 6
Nou ik probeer zijn gelijk te bewijzen. En dat is nog best lastig. Maar inderdaad als je een beetje dom inkoopt dan zou je de beste man gelijk moeten geven. Wil Dell hiermee zeggen dat zij er voor de domme consument zijn die zich makkelijk laat inpakken door marketing praatjes?

64GB wifi ipad (3g it ook niet in hun laptops) 679
Smartcover (leer) 69
Sleeve (max) 50
camera connection kit 29
dock 29
keybord 69
componetkabel 39
Vga kabel 39
muis 69

1072 euro = 1511,52 dollar

Maar Meneer Dell, jullie hadden toch zo’n briljante uitvinding de tablet en laptop in 1, wat koste dat onding? Ook goede reviews ontvangen btw.

Overigens maakt Dell prima spullen over het algemeen. Als ik bedrijfjes een windows laptop moet leveren is dat 9/10 keer een Dell. Goede laptops voor de gemiddelde gebruiker en goede garantie regelingen. Alles beter dan de rommel (lees slechte kwaliteit bouwmateriaal) die Acer en zijn vriendjes maakt.
Briljant, zo ken ik er nog wel een paar. Doe er nog een 27" IPS scherm bij, en dan zit je al dik over de 1500 dollar 8)7

Als ik een van die (overigens niet-bestaande) Dell tablets koop, krijg ik dan leren smartcover, sleeve, dock, keyboard, VGA kabel, component kabel en muis gratis begrijp ik? En dat vanzelfsprekend allemaal voor een instapprijs van $499 of $599 met 3G?

Linksom of rechtsom is dat bedrag natuurlijk een enorme miskleun voor iemand in zijn functie, net als de veronderstelling dat je een muis nodig hebt (of uberhaupt ergens voor zou kunnen gebruiken). Daarmee maak je het wel heel erg moeilijk voor mensen om de rest van je argumenten serieus te nemen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 30 maart 2011 15:03]

Wil Dell hiermee zeggen dat zij er voor de domme consument zijn die zich makkelijk laat inpakken door marketing praatjes?
Dat klopt niet helemaal wat je zegt, Dell zegt eigenlijk dat kopers van de iPad domme consumenten zijn die zich laten inpakken door verkoperspraatjes en dat de verstandige klant hun spullen moeten kopen. Zoals jouw voorbeeld al laat zien, een complete pack voor een ipad kost je meer dan de helft extra, dat is precies de marketing van Apple. Koop een iPod en je moet de lader er los bijkopen... andere producenten leveren je vaak een 'compleet' pakket. Je krijgt er dan wel een lader bij, maar vaak ook een hoesje etc. Dan heb ik het nog niet eens over hoe het apparaat zelf werkt (in basis vergelijkbaar), alleen zal een iPad qua kosten altijd het onderspit delven omdat ze gewoon de duurste zijn omdat ze geen complete pakketten afleveren,
1) Welk product van Dell moet ik kopen dan, in dezelfde categorie als de iPad (dus geen netbook of laptop)
2) Welke tablet heeft al de accessoires die hij opnoemt standaard?
3) Welke tablet is zelfs zonder die accessoires significant goedkoper dan een iPad? Ik ken alleen de Archosjes met Android 2.2, een resistief touchscreen en 0,0 support of enterprise functies.

Ik begrijp dat het steeds moeilijker wordt om te blijven volhouden dat Apple zo mega overpriced is, maar met de iPad wordt het toch wel een heel erg lastig verhaal want die is gewoon ontzettend scherp geprijsd. Dat we inmiddels aanbeland zijn bij argumenten als 'Apple is duur want bij de iPod moet je een lader los bijkopen' zegt eigenlijk alles, de spoeling wordt inmiddels wel heel erg dun als het om argumenten tegen de iPad aankomt. :P

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 30 maart 2011 15:13]

Met het lijstje wat ik opstelde ging ik uit van de eerdere reply van iemand, dat heb ik zelf niet verzonnen. Ik gebruikte zijn 'theorie' om te laten zien dat het niet helemaal klopt wat er wordt gezegd. Ik beweer nergens dat Dell een vergelijkbaar apparaat heeft liggen en/of dat het beter is. Hypothetisch dus...

Een adapter/lader bij een apparaat krijgen is een dun argument? Voor mij juist een heel sterk argument. Als ik op zoek ga naar een nieuwe portable mediaspeler of een telefoon, ik heb mijn keuze gemaakt maar moet dan ook nog eens los voor een oplader betalen... dan moet het product of heeel goedkoop zijn dat de aanschaf te rechtvaardigen is... maar als ik 700/800 euro uitgeef aan een tablet of telefoon... dan MOET daar gewoon een lader bij zitten. Zit het er niet bij of wil de verkoper mij deze er niet bijgeven? Dan gaat de koop niet door... Dat is geen argument waar we 'inmiddels zijn beland'... dat was juist een van de eerste commentaren die Apple kreeg toen de producten populair werden... de eerste iPods werden nog wel met lader geleverd.

Een iPad heeft een scherpe prijs? Hoe kan je dat nou zeggen? Daarvoor zijn er nog te weinig concurrerende producten op de markt. Het is vrij normaal bij zo'n beetje iedere fabrikant dat als je bijvoorbeeld een telefoon besteld, dat er standaard oordopjes bijzitten, een lader, steeds vaker een hoesje en de benodigde (video)kabels. Dat maakt het voor mij overpriced product. Jij gaat nu iets te specifiek op de tablet in, ik heb het over de producten van Apple in het algemeen. Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn, daar durf ik niet eens over te beginnen... het is al een aantal jaren een feit dat wanneer je een mobiel product van Apple koopt, je standaard nůg meer geld moet bijleggen om de boel 'compleet' te krijgen. Een iPod of tablet leveren zonder adapter/lader is gewoon je klanten een poot uitdraaien... daar heb ik echt geen andere woorden voor over. Het is een status die Apple verworven heeft waardoor het geaccepteerd worden, concurrenten proberen juist met dergelijke dingen de klanten te trekken.

Dat is ook precies het punt wat men van Dell en de gebruiker waar ik op reageer probeert duidelijk te maken. Het lijkt misschien een schappelijke prijs, maar er komt nog zoveel meer bij. Daarbij zeg ik wel direct... mocht die tablet van Dell er uiteindelijk komen en het lijkt erop dat ze hun verwensingen richten de concurrent zelf ook niet zo serieus nemen... dan zal ik daar exact hetzelfde zeggen. Maar als je het gewoon oppervlakkig bekijkt... dan heeft men een punt, dat kan niemand ontkennen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 30 maart 2011 19:08]

bij mijn iPad zat de lader er gewoon bij, anders. daarnaast, hoeveel USB opladers heb je ondertussen al in huis? ik stik er zo ongeveer van, dus bij een iPod is het ook niet echt nodig...

het meegeleverde hoesje bij andere fabrikanten is toch zo jammerlijk slecht van kwaliteit dat je voor 4 of 5 euro op de markt iets beters hebt.
oh, mijn iPod classic werd overigens gewoon met een dunne stoffen sleeve geleverd?
Je maakt het jezelf wel erg makkelijk door de prijs voor de Nederlandse markt om te rekenen naar dollars. Als je de prijzen had gehanteerd die Apple in de VS rekent en daar de sales tax bij had toegevoegd kom je op een veel lager bedrag uit, zelfs als je de 3G versie neemt.

Verder is het natuurlijk een onzin-vergelijking van deze man van Dell. Tablets zijn er niet om computers te vervangen. Voor bepaalde doeleinden kun je best je laptop vervangen door een iPad. Een vertegenwoordiger, een journalist, en vele andere mensen kunnen dat prima.

Ongetwijfeld zullen er nu veel voorbeelden komen van beroepen waarbij het niet praktisch is. Dat is zeker waar. Het punt is dat er genoeg beroepen overblijven waarbij het wel interessant is om een goedkope iPad te nemen (met een los toetsenbord), waarbij je de storage in de cloud laat.
Misschien wilt ie een louis vutton ipad case? http://gizmodo.com/#!5526...nearly-as-much-as-an-ipad maar zelfs dan kom je niet bij de 1500 dollar..
Waarschijnlijk heeft hij een paar verschillende jleuren smart covers bij gedaan ;)
Bedrijven willen een product dat betrouwbaar, voorspelbaar en efficiŽnt in het gebruik is. Geslotenheid van een platform en hogere prijzen zijn vaak juist helemaal geen issue in het bedrijfsleven, hele volksstammen draaien daar op dure en gesloten shit... als de continuÔteit en veiligheid maar gewaarborgd is.

En dan is de iPad ook nog niet eens duur vergeleken met andere tablets :')
Waarom komen ze zelf niet dan met het beschreven product wat zij goed achten te zijn voor de zakelijke markt. Ik ken al genoeg voorbeelden van toch zakelijk gebruik van de ipad.
http://www.dell.com/us/p/inspiron-duo/pd - is volgens mij toch wel HET antwoord van dell op dit moment. En in mijn optiek kan ik me d'r goed in vinden, zo'n ipad is leuk ... maar geen qwerty. Goed je hebt zo'n onscreen onding, maar fysiek werkt toch vele male plezieriger. Die Dell duo is denk ik een heel mooi alternatief.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 maart 2011 13:00]

Inspiron is alleen niet de zakelijke markt van dell.
Een school is ook een zakelijke markt toch?

Zoek bij de scholen en je ziet bijvoorbeeld inspiron netbooks met een touchscreen.
Een school is weldegelijk een ander segment, er worden bijvoorbeeld ook andere prijzen gehanteerd voor educatie en overheid.
uit je reactie kan ik afleiden dat jij dus echt geen scholier c.q. student bent. voor zakelijke klanten is vorm en prestatie niet zo heel erg belangrijk aangezien het vooral om internet en word gaat. 2gb werkgeheugen met een pentium 4 is dan in principe al genoeg. studenten en scholieren zoals ik hebben toch wat meer trek in goed vormgegeven product als de iPad 2. ook moeten games nog soepel kunnen draaien. iets wat een zakkelijke klant echt niet hoeft. daar zijn batterijprestaties weer belangrijker. voor een scholier is het belangrijk dat hij snel aantekeningen kan maken en/of colleges kan opnemen. dat kan wel met een zakelijke laptop en een goede webcam/microfoon, maar een iPad 2 kan dat ook prima.en je kan gelijk de saaie en irrelevante stukjes eruit laten.


zoals hieronder al gezegd werd bedoel ik met opnemen niet gelijk filmen hoor. met de iPad gaat dat erg makkelijk (voice recorder app) bij mijn laptop probeer ik aal een tijdje op te nemen maar het enige wat ik lekker kan gebruiken is audacity de ingebouwde zooi herkent mijn hardware niet.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 31 maart 2011 22:18]

Waw, wij mogen onze proffen niet zomaar filmen hoor. En mijn aantekeningen maken op een iPad lijkt mij niet zo aangenaam bij een les van 3 uur. Ik heb persoonlijk nog niemand gek genoeg geweten om een les te volgen met een iPad...

Uit je reactie kan ik dus afleiden dat je wat meer naar de les zou moeten gaan ;)
opnemen =/= filmen.

Verder heb ik al wel een paar informatica studenten met een iPad gezien hier in Leiden...
Ik ken hier een aantal programmeurs, game-designers en visual artists met een ipad die ze ook meenemen naar school... maar geen ervan is gek genoeg om zijn aantekeningen op zijn ipad te maken en iedereen pakt daarvoor gewoon zijn laptop..

Ipad typt niet fijn om een hele les op te typen en typt ook niet snel genoeg, en het mist de power en de windows programma's die we nodig hebben.
Ik volg nu al een half jaar mijn collegas met alleen een iPad. Dit gaat prima met de vele apps die hier handig voor zijn.
ik volg mijn collegas al jaren niet meer...
Er komt ook een 10 inch Streak. Intern bij Dell hebben ze hem al om te testen. Misschien is dat het product voor de zakelijke markt waar Andy Lark op doelt?
Leuk dat je je mening geef, heb je zelf wel eens een ipad (2) in je handen gehad?

Je kan er een hoop mee doen, werkt fijn en typen gaat ook goed.

Nee je moet het niet zien als je pc-vervanger, daarom heet het ook een tablet.

Die duo van Dell is niet een tablet te noemen.
Het probleem met de iPad voor zakelijk gebruik is niet zozeer de interface, maar zoals het artikel al aanhaalt, de beveiliging en remote management, vooral grotere bedrijven vinden dit zeer belangrijk.

Tevens ook de iPhone is geen volledig succes bij bedrijven, ik ken meerdere bedrijven waar de iPhone aangeschaft is om vervolgens weggegooid te worden omdat te lastig was om exchange, remote management en beveiliging allemaal op orde te krijgen. Ze gebruiken nu blackberries.
Iets wat gewoon kan, die beveiliging en remote managemant, Apple heeft dan PDF's met informatie over op hun site staan
Kennelijk is Apple's marketing dan zeer slecht, want als het er is maar bijna niemand weet ervan dan doen ze toch echt iets grandioos verkeerd. Dit issue blijft immers steeds maar terugkomen.

Misschien moet Apple eens reclame gaan maken op de zakelijke markt? PotentiŽle klanten voorlichten? Accepteren dat management van bedrijven andere mensen zijn dan de fanboys die voor hun deur liggen slapen? Dat ze wťl een keer hun best moeten doen en tijd / geld investeren om te scoren?
Een aantal tweakers hier weet het niet, maar die verdiepen zich ook niet in Apple, immers zijn die 'zo gesloten' en is 'Android' the Bomb. Terwijl dat OS juist vaak geen ondersteuning heeft voor de enterprise markt.
Dus dan is de vraag of de perceptie / het kennisniveau bij managers omtrent de zakelijke diensten van Apple anders is dan bij Tweakers.

Ik heb daar mijn twijfels over. Verdiepen managers zich wel in de diensten van Apple? Gaan die wel actief op zoek naar wat er allemaal kan? Gaan ze Apple bellen? Het lijkt me sterk.

Zowiezo gaan ze eerder voor in de bedrijfswereld gevestigde namen (Dell, Intel, Windows, Photoshop, Blackberry enz.), en als ze 't niet weten vragen ze het aan een tweakers-typje lijkt me. Dan zijn er twee mogelijkheden: Of die is helemaal into-Apple en prutst alles zelf in mekaar, of hij weet er niets van en zoekt het ook niet uit dus kiest voor een andere oplossing.

Wil Apple succesvol zijn op de zakelijke markt, dan lijkt het me dat juist de figuren - zowel managers als Tweakers - die met de perceptie leven dat "Apple" en "zakelijke markt" niet matcht, van mening veranderd worden. Dat doet Apple nu nog niet, en daarom worden ze door het bedrijfsleven denk ik vooral als "gadget-leverancier" gezien. En Dell, RIM en HP - ook al zouden ze slechtere producten hebben worden een stuk serieuzer genomen. Kijk maar naar Microsoft: Die wisten Vista ook aan te smeren aan het bedrijfsleven, terwijl het vermoedelijk belabberder was dan Mac OS X (disclaimer: Met geen van beiden ooit gewerkt, maar dat is toch de algemene perceptie lijkt me).

En inderdaad, Google is er ook niet erg mee bezig, dus die hebben exact hetzelfde probleem als Apple. Mocht dat zo doorgaan, dan gaat Microsoft alsnog nog een voet aan de grond krijgen; net zoals RIM / HP.
Managers moeten zich niet bezig houden met het zoeken naar nieuwe hardware. Die moeten alleen zeggen.

De telefoons zijn niet meer voldoende we willen kijken naar andere oplossingen. We willen een smart phone. Met mail en alle contacten integratie met agende enz.. De IT'ers of sterker nog Afdeling Telecom, Security, Exchange gaan samen zitten en zoeken dan een geschikt mobieltje op. Geven een aantal voorbeelden zoals de iPhone BB en Android en je laat de managers kiezen.

hap kant en klare brok.

de ITers hebben dan al de mogelijk heden voor het beveiligen e.d. uitgezocht en gekeken of het kan. Kortom!!!! Verantwordelijk heid van onkunde en verkeerde aanschaffen zou niet moeten, als de verantwoordelijke ITERS een grotere bek durven op te trekken en uitleggen dat het niet kan!!!
ben toch wel benieuwd wat iOS niet kan t.o.v. de blackberrie op de punten die jij noemt. Voorzover bekend, kan alles ingesteld worden, mits de juiste kennis aanwezig bij de ICT afdeling.
In ons landelijk bedrijf worden ze met succes gebruikt, met volledige Exchange ondersteuning....
exchange niet mogelijk om op orde te krijgen? ga weg man. ik heb nog nooit zo'n simpele methode gezien om exchange in te stellen en VPN's te maken. het enige wat nodig zijn, zijn de inlog gegevens van de server. ik gebruik het zelf i.c.m. mijn iPod touch voor mail en agenda en dat werkt prima. als ik thuis kom wordt mijn mail gefetched en als ik er ben word het gewoon gepushed. op Nokia's is het pas echt lastig in te stellen.
Uhh Beveiliging???

Certificaten?? Mail via Exchange middels SSL versleuteling?? Ik ken een hele grote onderneming!! Zelf bij gewerkt.. sterker nog. Niet al te lang geleden zijn er ruim 4000 iPhones aangeschaft. voor presentatie doeleinden, meetings e.d. willen ze al iPad hebben.. om aantekeningen te maken of presentatie te bedienen. terwijl het bedrijf zelf Microsoft Minded is.. hebben ook een MS-TAM fulltime rondlopen. uhh.. Security staat hoog in het vaandel. Remote management is redelijk te doen. Zelfde als BB, Windows Mobile 6..

Sterker nog.. Dell wilt zijn prduct aanprijzen. en ja dan gaan ze dit soort verhalen prijzen. Wil het niet Dat MS, HP en andere een soort gelijk product uitbrengen als Apple.. keybord less tablet s.
Precies en vanaf de iPhone 3GS en de rest van ios apparaten zit er hardware matige data-encryptie ingebouwd. Dit houdt in dat als je iPad wordt gestolen ze nog niet bij de data kunnen van bepaalde apps. (mits de app gebruikt maakt van de api data-encryptie). maar welke stukje portable hardware kent nog meer hardware matige data-encryptie en dan bedoel ik geen laptop. Nou ik ken er geen maar wel alle ios apparaten na de iphone 3gs. De iPad is de meest enterprise apparaat dat er is op het moment is. Plus de complete exchange integratie. Gebruiken de systeem beheerder mobileirone als beheer tool dan zijn de ios
Ik kan een iPad zo dicht zetten dat er alleen nog maar een paar applicaties zijn en de email volledig naar de zakelijke email gaat en pincode wordt afgedwongen.

Apple heeft een perfecte iPhone configuration tool die je daarvoor kan gebruiken (werkt ook op de ipads). Daarmee kun je ook je eigen inhouse applciaties direct op de iphone/ipad zetten zonder de marktplaats te gebruiken.
Appstore kan uitgezet worden net als vele andere functies, wifi kan met certificaat beveiligd worden en zo ingesteld worden dat ie geen enkele andere wifi dan die van werk oppakt.

Dus kwa beveiliging zit het best goed in elkaar. Alleen weet bijna niemand hoe het moet. Config bestand kun je vervolgens op een weburl zetten of volgens mij via dhcp doorgeven.
Eenmaal het config bestand ingelezen is de iPad volledig dichtgetimmerd.
Nu ben ik een leek op het gebied van iPad's, maar mij wordt regelmatig vertelt dat IOS op het gebied van security nogal tekort schiet op de zakelijke markt (exchange). Nu weet ik niet of deze informatie inmiddels achterhaald is, maar dit lijkt mij een behoorlijke reden om dit OS niet aan te bieden aan het management (waar je vreemd genoeg deze tablets het meest terug ziet).
Je bent idd een leek. Exchange zit er al een paar jaar op werkt naadloos. Verder als we het over veiligheid hebben. De Deutsche Bank (meen ik) stapt helemaal over op iOs. Zullen ze niet doen omdat het zo onveilig is lijkt me.
Ik heb nu een paar maanden een iPad en vind het een super gadget.
Boeken lezen en ook stripboeken lezen is geweldig en eigenlijk handiger dan de echte. Scherm is voor dat gebruik super.

Tevens heb ik er een aantal apps op staan oa. om Google Analytics in te lezen.

Maar wat heb ik moeten zoeken en klooien om data van mijn NAS naar de iPad te krijgen. 3 tooltkes en enkele 10-tallen euro's verder om dat met een 2 traps systeem data te downloaden en toe te wijzen aan een app.

En mail configureren met Exchange gaat wel, maar werkt daarna neit handig.

Mijn conclusie is. Het is een mega geil hip apparaat dat veel te duur is omdat het nu eenmaal Apple is. Voor wat ik er mee doe werkt het prima, maar zakelijk kan ik er echt niks mee.

Dus Dell, Asus etc. hebben echt een punt als ze wijzen op Android 3 of Windows 7/8 als de betaalbare zakelijke alternatieven.
Prima beschreven. Als er een goede office suite en uitwisseling van bestanden Š la usb op zat is het een prima apparaat, ook zakelijk.
Waarom USB? het ding is toch al 'connected'. Beter komt er een makelijkere manier om data te ontvangen op je device naast e-mail of itunes.

Een goede integratie met sharepoint/alfresco/o2spaces zou het ding een stuk makkelijker in gebruik maken (in een zakelijke omgeving). (Is dat er al eigenlijk? :$)
Voor SharePoint is er SharePlus, wat m.i. erg goed werkt. :) Anderen weet ik niet.
uitwisseling van bestanden Š la usb
Zodat je die USB sticks kunt kwijtraken?
Er zijn een heleboel bedrijven die de USB poorten op de PC dichtzetten om te voorkomen dat er data uit kan, ofwel virussen naar binnen...
Mijn conclusie is. Het is een mega geil hip apparaat dat veel te duur is omdat het nu eenmaal Apple is.
Elke tablet op de markt is duurder of slechter. De iPad bied juist veel waarde voor zijn geld in vergelijking met de rest.
Nu misschien, volgende maand is de volgende generatie van de Galaxy net zo duur met betere prestaties.
Tsja. Er komt altijd wel iets beters/mooiers/snellers/meer open uit, een maand later. Wat komt er een maand na de Galaxy?
RIM Playbook. ed: maar dan andersom qua tijd; volgende maand RIM, Galaxy in Juni. Als u wilt weten wat daar weer na komt, roept u maar! Ik kan een hele waslijst incl. hardware specs bij elkaar schrapen voor wie wil.

Het gaat er dus om dat men "om en om" voorloopt op de concurrentie. Dat Apple nu tijdelijk even voorloopt, zegt niks over voor/achterlopen gedurende de 'levenstermijn' van de iPad2. Mijn persoonlijke verwachting is dat de iPad2 gedurende het grootste deel van haar levenstermijn in hardware-opzicht achter zal lopen op de concurrentie. En qua prijs ook gelijk / duurder. De voorsprong van Apple is tijdelijk en duurt hooguit anderhalve maand. Totaal anders dan tijdens de iPad1.

[Reactie gewijzigd door kidde op 30 maart 2011 16:01]

Ik word blij van de 'zin' RIM Playbook.
Dude het gaat om de software snap dat dan. Ook al heeft de rest bloed snelle hardware. als je software brak is of weinig software dan heb je er niks aan. En al die tablets van de concurent hebben amper goeie software. en laat nou net de software bij apple goed zitten.
Tussen het uitkomen van de iPad 1 en de iPad 2 kan ik me anders geen enkele tablet herinneren met de kwaliteit van scherm van de iPad. De Galaxy Tab kwam nog het dichtste in de buurt, maar ook die haalt het er niet bij.

Om en om voorlopen? Nee dus. Tot nu toe loopt Apple continu voor. 't Is jammer, maar er is nog geen echte concurrentie. Processor, geheugen, GPU.. dat zijn allemaal bijzaken. Een tablet is eigenlijk alleen het scherm, en dan is het pas ver daarna wat er omheen hangt. En Apple is de enige die dat lijtk te begrijpen. Om het nog even niet te hebben over de idiotie van widescreen op tablets.
Was het niet dat de nieuwe Galaxy een Tegra chip had? Die is namelijk langzamer dan de A5 Chip van Apple.
Nee, dat was niet. Nu wel ;)

Eerst was het de bedoeling dat alles die Samsung Exynos 4210 kreeg, vermoedelijk wordt het nu per regio verdeeld.

"Probleem" voor Apple is, de Tegra2 draait op 1000mHz, de A5 op 900mHz. Ik hoef u vast niet uit te leggen wat de publieke perceptie zal zijn. Afgezien van het feit dat die nieuwe Galaxy hogere resolutie scherm / camera's heeft. En laten we wel wezen, de Tegra2 is natuurlijk een nogal verouderde chip. Daar gaat het dus ook om: De A5 zal het ook - vermoedelijk in Augustus (zegt nVidia, ahum) - moeten opnemen tegen de Tegra3, nog eerder al tegen de Tegra2 3D op 1.2gHz, maar ook tegen de snellere OMAP4, die vermoedelijk tot 1,3gHz zal gaan draaien en dezelfde GPU heeft als de iPad2.

Dus wil Apple voorop blijven lopen, zullen ze binnen 9 maanden weer met betere hardware moeten komen.

Al is het eigenlijk allemaal een beetje off topic, want bedrijven vinden het doorgaans niet zo erg om wat meer te betalen voor fatsoenlijke betrouwbare hardware, ook als die wat langzamer is. Maar ja, een belangrijk deel is ook "perceptie", Apple PC's hadden doorgaans de allernieuwste / snelste / duurste hardware aan boord, de foons ook, tablets met de iPad 1 ook, maar mijn voorspelling is dat Apple dit op het gebied van tablets snel gaan verliezen. Simpelweg omdat er tťveel concurrentie is; ze kunnen nooit exclusiviteit afdwingen op snelle nieuwe technologieŽn zoals ze dat bij Intel wel konden. Miscshien bij Samsung, maar er zijn zeker 5 anderen die net zo snelle SoC's maken.
hoeveel consumenten weten nou eigenlijk wat in ed computer zit, je hoort nog erg vaak dat ze "500 Gieg geheugen" hebben. (Hardeschijf dus) Het draait voornamelijk om de gebruikers beleving, en daar is Apple behoorlijk goed in. VOORAL voor de niet tweakers (90% van de markt).
Harde schijf is ook geheugen. Opslaggeheugen, in plaats van werkgeheugen.
Betere specs betekent niet meteen betere prestaties. Tot nu toe levert iOS met mindere specs dezelfde of zelfs betere prestaties dan welk ander mobiel platform dan ook.
Leuk dat jij jouw mening geeft. :+

Maar jah heb een ipad gekregen zelfs van mijn werkgever, helemaal voor nop, maar product ligt mij niet. Te veel beperkingen, en totaal niet geschikt voor mijn werkzaamheden en branche.

De dell wordt genoemd als alternatief voor iets wat zakelijk beter ingezet kan worden dan de tablet van apple.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 maart 2011 13:38]

Ik heb weleens gespeeld met een iPad 1, je kon er verschillende dingen mee doen zoals bijv. piano spelen, foto's bekijken maar niet iets wat me nou zakelijk zo interessant lijkt.

Ik ken wel bedrijven die ipads in huis halen maar meer als visitiekaartje naar hun klanten toe, zo van: kijk eens onze consultants gaan met hun tijd mee en werken met ipads.

Dat is ook de enige reden die ik kan bedenken om zakelijk ipads te gebruiken. Het is zeker niet het ideale apparaat om een Citrix sessie mee op te bouwen of om te notuleren tijdens een vergadering, dan is een netbook of een ouderwets blocnote en pen toch een heel stuk handiger.

En laten we eerlijk zijn, als de zakelijke markt behoefte had aan tablets waren deze er al jaren eerder geweest. Het is en blijft een hebbedingetje, niet alleen de ipad maar ieder tablet.
Wat een domme en kortzichtige reactie. Dat jij niet verder kijkt in de store dan de piano Apps ligt niet aan Apple en consorten. Dell en Co. zijn niet zomaar wakker geschrokken nu de iPad een succes. En bedrijven kopen echt niet alleen voor hun image een shitload van die apparaten. Lees hierboven bijvoorbeeld dat de Deutsche Bank ze ook gaan gebruiken.

De zakelijke markt heeft al jaren toegang tot tablets, alleen waren ze tot hiervoor altijd niet goed bedienbaar met de vingers en vreselijk zwaar en log. iPad en Co. zijn nu een stuk handzamer en gebruiksvriendelijker. Ideaal om al lopend enzo te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Tijn89 op 1 april 2011 02:03]

Ik heb een iPad2 gestest en 10-vingerig blind typen gaat gewoon niet op zo'n ding. Alleen mensen die contra-productief met hun wijsvinger(s) typen vinden een iPad-schermtoetsenbord werkbaar.
Blind typen lukt idd niet omdat je geen enkele referentie hebt voor je vingers. Maar op de iPad kan je gewoon een dock met toetsenboard of bluetooth toetsenboard aansluiten, iets wat in de zakelijke wereld dan prima kan natuurlijk. Bovendien laten andere onderzoeken en uitspraken weer zien dat juist in de zakelijke markt de iPad ook flink wat aftrek vindt. Dus ja, je kan vanalles roepen voor wat media-aandacht, maar het zegt erg weinig.
Jij hebt duidelijk geen leesbril....
Ik wel, en ik kan inderdaad bevestigen dat 10 vingerig blind typen erg lastig is op de iPad.
Ik moet constant afwisselen tussen kijken naar wat ik typ en het toetsenbord. Ja, dat zit maar 5 centimeter van elkaar af...
Mischien moeten jullie wat meer oefenen, ik kan echt blind typen op de iPad. Op de iPhone lukt het ook maar daar gaat het met 2 vingers.
Ik kan niet ťcht, maar wel een beetje blind typen op m'n iPhone, mits verticaal (ja, rechtop) ;) met 2 duimen en soms wijsvinger(s), gaat naar mijn (en anderen) idee behoorlijk snel!
Horizontaal gaat traag en maak ik veel fouten; echt een zooitje. Maar ik denk dat ik het nooit helemaal zonder kijken, of 100% blind zal kunnen. Daarvoor mis je gewoon 'fysieke' informatie die je vingers moeten kunnen voelen, zoals de streepjes op de 'F' en de 'J' bij een gewoon toetsenbord....

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 30 maart 2011 15:14]

lol, iedereen die professioneel met computers werkt (dus 99% van alle bedienden) kan blind typen of is totaal onbekwaam in zijn job.
En blind typen doe je op alles met een toetsenbord en volgens mij is apple niťt de uitvinder van het toetsenbord ;-)
wat een kulargument.
had het ook over Apple producten, maar dan nog blijft mijn argument kansloos
Ik had deze ook gelijk besteld toen ik deze tegen kwam op het net, ik zocht een tablet, maar de Dell Inpoiron duo is inderdaad een goed alternatief.

Tevreden.
Volgens mij is het echt de meest onmogelijke vergelijking die je kan maken. Het zal ongetwijfeld een mooi apparaat zijn, maar valt in een compleet andere categorie dan de iPad. Een semi-laptop met volwaardig (niet op touch ingericht) besturingsysteem, die meer dan 2 keer zo zwaar is, en met een accu die amper 4 uur meegaat vergeleken met de 10 uur van de iPad? Nee, sorry :)
Mooi alternatief voor de zakelijke markt?

Als je dan maar zorgt dat je aan het einde van de ochtend weer achter je bureau zit om hem op te laden, aangezien de accu na 3 uur en 57 minuten (volgens opgave van Dell) er mee stopt.
Hij heeft een accu duur die de helft is van een Ipad en weegt 2 maal zo veel.
Dus vergelijkbaar is het geens zins!
Natuurlijk zit er geen toetsenbord op een tablet. Volgens mij heb je de point van het tablet concept gemist.
Die duo is ook een compleet faalproduct. Als laptop is het niks, daarvoor zijn de specs te slecht, als tablet is het niks want het draait het touch-onvriendelijke Windows 7. Verder is de prijs te hoog. Dat ding kost meer dan een iPad.

Maar ik zou het een goed idee vinden als Dell eens naar z'n eigen productlijn ging kijken en alle gesloten systemen zou verwijderen, voordat ze dat soort uitspraken doen. Zolang ze alleen maar Windows verkopen hebben ze geen recht om anderen aan te spreken over gesloten software.
Alleen vind ik het gewicht toch wel een tegenvaller en over de batterijtijd ben ik ook niet echt tevreden in tegenstelling tot de ipad. Dat maakt een ipad (of de macbook air en zijn soort gelijken) een betere keuze voor de zakelijke wereld, ook al is het niet open. Maar dat open zijnde is niet voor elk bedrijf nodig om hem te kunnen gebruiken.
Ik heb zo'n ding in mijn handen gehad op de Cebit, aardig apparaat, maar toch 'anders' dan de Ipad: dikker (2,85 vs 0,9 cm), zwaarder (1,5kg vs 0,6kg) en met een veel kortere batterijlevensduur (4 vs 10 uur). Als je daar overheen kan stappen, is het natuurlijk wel fijn om een echt toetsenbord tot je beschikking te hebben.
Het idee van die Inspirion duo vind ik wel leuk maar het ding ziet er nogal lomp uit. En dat is juist de aantrekkingskracht (op mij) van zo'n tablet. Licht, simpel, snel er bij te pakken. Als ik zo'n ding eerst een minuut moet booten haak ik ook meteen af.

En dan dat gezeur over typen... Wat gaan jullie allemaal doen met zo'n tablet dan? Ik ga er gewoon een beetje mee surfen en een spelletje spelen. Als ik echt moet typen dan pak ik wel mijn desktop of laptop.

Maar goed point taken dat een spelletje spelen niet echt een zakelijke toepassing is. Dus wellicht dat hij daar kan scoren. Maar ik zie in een 'tablet' die zo lomp wordt als dit ding niet echt de voordelen van een tablet meer....
Deze Dell ziet er leuk uit!

Alleen een tablet processor (Atom) met een desktop besturingssysteem (Windows 7): dat is bijna een garantie voor een eersteklas mislukking!

Een tablet (iPad of concurrent) is gemaakt om content te consumeren, niet op te produceren! Mailen, internetten, documenten redigeren, dat kan allemaal prima, maar hele lappen tekst tikken of grote spread sheets bewerken: het kan, maar je wordt er niet gelukkig van.

Voor dat soort zaken hebben ze laptops uitgevonden. En is portabiliteit echt belangrijk, dan heeft Apple daarvoor de MacBook Air in z'n assortiment.

De Dell Inspiron Duo... het ziet er leuk uit, maar kom op zeg, de netbook mislukkingen van de afgelopen 2 jaren hebben toch al laten zien dat Vista of 7 niet soepel werkt op een Atom!
Je bedoeld deze: Dell Inspiron Duo: in een schermomdraai? Waarvan Tweakers zegt
"De Inspiron Duo is daarmee een van de vele kruisingen tussen een laptop en tablet geworden die de beloftes niet waarmaakt. Opnieuw is het verre van de beste tablet en ook zijn er veel betere netbooks."
Ik vraag me dan ook af of je wel eens een iPad vastgehad hebt.
leuk, 2,5kg padje van Dell
Een mooie Bigtower van Dell met 6 DVD-branders is ook een goede keuze.. bedoel als we dan toch apples met peren gaan vergelijken. :?
maar geen qwerty
Als je even zoekt vind je er honderden, in alle prijsklassen. Bijvoorbeeld http://store.apple.com/nl...pad_accessories/keyboards

P.S. Het onscreen keyboard is ook qwerty.
Ooit gehoord van een dock met toetsenbord voor de ipad.... -.-
Of zoals bij mij een standaard bluetooth Apple Wireless Keyboard, die Apple overigens alweer een tijdje default levert bij alle desktops die met een keyboard worden geleverd.
Een accountmanager van een partner heeft zo'n ding. Hij heeft 'm een keer laten zien, en toen crashte de 'driver' die het touchscreen omzet in een soort nep-muis voor Windows een paar keer achter elkaar. Sindsdien ligt het ding onderin een bureau-la, denk ik, want ik zie 'm er nooit meer mee lopen.

Hij schurkt wel erg nadrukkelijk tegen iPad-bezitters aan, sindsdien. Ik denk dat 'ie op zoek is naar een goedkope gebruikte iPad-1 van iemand die overstapt op een iPad-2.

Kortom: diepe indruk, zo'n Inspiron Duo. Alleen niet de juiste.
Inspiron is voor consumenten en zo goed komt die Duo niet uit de reviews zo links en rechts. Dus om die nou HET antwoord te noemen..
inderdaad. Was dat niet de zelfde club die in 1997 zij dat Apple toch niets meer was en beter alles kon opdoeken? Ik denk dat de iPad juist heel goed doet aangezien na anderhalf jaar nog steeds de concurrentie met hun mond open staat van verbazing.
Subtiel verschil tussen de bedrijvenmarkt en de consumentenmarkt.

Op de consumentenmarkt doet de iPad het geweldig goed, maar ik zie nog geen enkel bedrijf met de iPad werken. De bedrijven die er iets mee willen doen komen op dit moment niet verder dan "we zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken".
Klopt, En daar zijn ook vele redenen voor.

Vanuit mijn klanten bestand heb ik al meermaals de vraag gekregen hoe de situatie tussen bedrijf/ipad een positief effect kan hebben op een aantal zaken. Mijn antwoord:

Allereerst mist de iPad de mogelijkheid om ActiveX te draaien. Voor vele kleine ondernemingen is dit een vereiste om remote te kunnen werken (Ik denk RWW, OWA...). Verder heeft de iPad een buitengewoon slechte naam op het gebied van Certificate Authorities. Dit werkt gewoon bagger, alles dient telefonisch doorlopen te worden met de klant, en dat is voor een systeembeheerder alles behalve een pretje. Tot slot zit ik met remote management. Voor de iPad is er GEEN mogelijkheid om deze remote over te nemen behalve dit te doen via een jailbreak. En er is geen haar op mn hoofd die er over denkt om "professioneel" ipads te gaan jailbreaken voor een klant van mij. Ook bestaad er niet zo iets als de Enterprise Server van blackberry. Kortom, remote beheer? No way!

Ik ben het op vele punten dus eens met Dell. De iPad is niet geschikt voor zakelijk gebruik, en de oorzaak daarin is te zoeken in de gesloten structuur die Apple en co blijven pushen. Moet apple dan maar het bedrijf opdoeken? neen, de consumentenmarkt is sterk genoeg om de iPad een toekomst te geven. Maar ja, Dell has made a big point here!

Nu is het nog afwachten tot er eindelijk een zakelijk alternatief wordt voorzien. Ik ben vooral Android hier mee in de gaten aan het houden. Als open platform zit hier wel degelijk potentieel in...
Je komt met goede argumenten maar je bekijkt het binnen een windows/enterprise only infrastructuur. Dat is logisch want dat is nog de grootste manier van werken binnen vooral grote bedrijven.

Maar ik zie ook een trend in een flexibeler infrastructuur die gebruik maakt van een eenvoudige IP verbinding met bijvoorbeeld Google Apps ipv Exchange. Er komen steeds meer applicaties die op webstandaarden werken en daarbij systeemonafhankelijk kunnen draaien en dus ook prima op een iPad te gebruiken zijn. En ik kan me voorstellen dat er steeds meer in de cloud komt te draaien omdat bedrijven geen zin meer hebben in het onderhouden van een ingewikkelde kantoorautomatisering maar gewoon diensten inkopen.

En hierdoor is geen remote beheer meer nodig :) Dus ik denk dat er een paradigma verschuiving aan de hand is op de manier hoe wij automatisering inrichten. En hierbij kun je niet eenvoudig het huidige paradigma inpassen, dan loopt je tegen de punten aan die jij noemt.
Geen remote beheer nodig? Hoe wil je anders software updates, security updates en remote assistance aanbieden?

Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die hun informatie niet graag op "straat" willen hebben liggen, de straat hier zijnde andere bedrijf, waarvan je niet weet wat daar allemaal gebeurt.
omg, check dit, Apple heeft zelfs een totaal gedeelte van de site voor bedrijven met iPads gemaakt :D

Daar vind je van alles, oplossingen zoals software updates/security updates zijn daar allemaal te vinden.
Ben ik nu scheef, of zie ik nergens een remote administration tool? Dat mijn aandelen in de gaten kan houden heeft inderdaad met Business te maken. Maar ik zoek een tool waarin ik een lijstje van al mijn iPads te zien krijg in het bedrijf, en waar ik mijn security policies op los mag laten. Dat is het gene wat ik miste, en ik vergelijk dat met de BlackBarry Enterprise server.

Nu schiet me trouwens het alternatief binnen: Die Playbook, werkt die ook met de Enterprise Server? **Anton gaat strakjes googlen ;-)"
Zwarte Barry?!?! ;)

Ik heb geen BlackBarry maar een BlackBerry, voor mijn werk, en o, wat verlang ik enorm terug naar mijn oude vertrouwde Nokia telefoon! Als telefoon is de BlackBerry een eersteklas flop, mislukking, ramp. Word ik 's nachts gebeld, zet ik 'm op stil, omdat ik geen anderen wakker wil maken, maar dan krijg ik het gesprek met geen mogelijkheid terug!

Dat is ongetwijfeld mogelijk, en dat het niet kan ligt ongetwijfeld aan mijn beperkingen, maar wat een draak van een gebruikersinterface heeft dat apparaat! Dat ding is ontworpen door een ingenieur die sinds 1970 kluizenaar is, de bediening is spartaans en ronduit k#t, en dan druk ik me nog netjes uit.

O ja, ik kan mijn werkmail erop lezen, maar dan heb je meteen ook alle voordelen gehad. Wat een draak van een toestel!

IK WIL MIJN NOKIA TERUG!

En als ik dan toch onderweg mijn Exchange mail moet lezen, dan volstaat een iPad daarvoor zeer goed!
Nu vraag ik me toch echt af welke BB jij vastgehad hebt. Ik vind het een van de meest eenvoudige interfaces die er zijn, nog een tikkeltje relaxer dan IOS (en ja ik heb ze alletwee)
Geen remote beheer nodig? Hoe wil je anders software updates, security updates en remote assistance aanbieden?
over the air. Is een standaard oplossing voor.
Software updates gaan via itunes, daar zitten security updates in. Apple software heeft vrij weinig assistance nodig ;) Nee dat is overdreven, daar weet ik ook zo geen oplossing voor maar in de praktijk heb ik vooral ervaring met mensen die wel wat van computers weten en er zelf wel uitkomen. Dus mijn referentiekader is wat anders dan gemiddeld.
Het gaat ook niet in elke situatie werken.

True dat niet elk bedrijf het "op straat" wil hebben maar er zijn bedrijven die daar geen probleem in zien ten gunste van flexibeler werken. En soms hebben externe partijen het beter voor elkaar dan interne automatisering. (maar dat is meer een ongefundeerde mening gebaseerd op mijn ervaringen met systeembeheerder die te laks zijn om windows updates door te voeren..)
Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor de opheldering. Zo krijg ik ook meteen een ander beeld van de situatie. Overigens zit ik dan nog wel even met een vraagje: Wanneer lijkt jou dan een redelijke datum dat deze technologie volwassen mag worden genoemd?

Ik heb namelijk het idee dat we dan spreken over circa 10 jaar. En in dat geval mag Apple wel wat harder gaan rennen in mijn opinie. Want die 10 jaar is cruciaal om de markt te kunnen bezetten.

STEL dat Apple nu in staat is om de iPad "enterprise ready" te maken, dan durf ik die dingen nog wel te verkopen over 10 jaar. Als ik echter over 10 jaar pas kan weten wat de verhouding Apple/Enterprise werkelijk kan betekenen voor een onderneming, dan zal ik afhaken en ben ik de 1e die Android staat te verkopen bij mijn klanten.

Voorbeeld voor mij is BlackBerry. De BlackBerry is voor mij zo verkocht, in combinatie met een Enterprise Server projectje. Ik kan namelijk met gemak zeggen: Kijk mensen, reeds vele jaren ben ik bekend met het systeem, ik garandeer u dat dit zal bevallen. Doe ik dat bij Apple? neen, want de iPad staat tegen dan voor de 2e keer in de kinderschoenen...

Nou goed, dit is mijn opinie erover. Maar mijn beeld van Apple is intussen in positieve zin iets veranderd. Waarvoor dank. ;-)
Een aantal van je punten kan toch gewoon met de iPad. RWW of RDP kan bijvoorbeeld gewoon, daar heb je meerdere apps voor. OWA heb je niet meer nodig door het gewoon met een EAS oplossing zoals de iPad heeft te doen.

Ook heeft de iPad remote (over the air) profielbeheer, appbeheer, via de Enterprise tools (ja, die Enterprise tools waarvan je zegt dat ze die niet hebben), etc. Remote overnemen van de iPad is dus niet nodig via jailbreak, het hoeft niet zoals RDP te werken met die Enterprise tools, lijkt me.

Er zijn natuurlijk ook genoeg dingen die de iPad niet kan of goed doet, maar zoals je het stelt is mijn inziens wel te kort door de bocht. Android heeft idd ook goed potentieel.

@hieronder ik zeg ook of, niet en :) Uit jouw 1e reactie bleek niet duidelijk dat je dat bedoelde.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 30 maart 2011 17:47]

**BZZZTTT U gaat niet door voor de koelkast** :+

RDP gaat, RWW gaat ook. Helemaal mee eens. Combi RWW + RDP = no way...
Om dat werkend te krijgen heb je wel degelijk ActiveX voor nodig...
ActiveX voor OWA (Outlook Web Access).
Dat vind ik toch wel een beetje een belediging voor MS. OWA is gewoon HTML+Javascript ( plus een XML-RPC).
RWW ken ik niet, opgewikipedia-ed, en dat is het volgende:
The Remote Web Workplace is a Web-based application and is accessed through a web browser. To control remote computers, a user is required to install a "Remote Desktop ActiveX control" into his/her web browser once, and only Internet Explorer is supported.
Oftewel, gewoon een web pagina. Nee, je kan geen RDP sessies maken, maar daar zie ik het nut niet van in op een iPad, dan kun je inderdaad beter een laptop pakken, want voor een Windows desktop zijn tablets niet geschikt.

@work is de iPad overigens al aardig in opkomst.
Helemaal gelijk. Oprechte excusses zijn daarom wel op zijn plaats. OWA heeft inderdaad geen ActiveX nodig. Made your point. ;-)

En over RWW gesproken. RWW staat inderdaad voor Remote Web Workplace en is een tool die standaard in het "Small Business" server systeem zit. Om door middel van deze web interface je klanten hun client PC's te laten overnemen heb je wel degelijk activeX nodig.

Situatie is dat klanten meestal alleen RWW kennen als daarvan gebruik kan worden gemaakt, en je als systeembeheerder dus een cursus RDP op de iPad mag gaan lopen geven. TeamViewer dan even buiten beschouwing gelaten...
Geen RDP-sessies? Ik neem via de ipad regelmatig met RDP langs een vpn wat computers over om dit en dat uit te voeren. Er zijn tig RDP apps in de AppStore. Zo ook VNC, SSH.
En verder vraag ik me af wat je hebt aan Windows beheer tools voor een iPad? Daar draait geen Windows op hoor?

Ok het is misschien gesloten maar dat is ook een beheer voordeel. Verder is iOS simpel en lean and mean. Voorlopig zijn er niet veel virussen en andere malware bekend voor de iPad. Dat ding zou zo eens een beheerders droom kunnen blijken te zijn, maar als je er met je Windows-updates-uitrollen bril naar kijkt... tja.
Gast... ActiveX hadden ze 10 jaar geleden al moeten schrappen. Ik wil echt geen apparaten hebben waar dat op zit. Tenzij je je apparaat wilt laten hacken, dan is ActiveX een van de beste tools tot je beschikking.

En voordat je Dell verdedigd, welke gebruiksvriendelijke tablet heeft Dell dan die wel ActiveX, remote control en certificate authorities ondersteund? Alles met Windows valt al af want Windows is dť reden dat tablets vroeger totaal geflopt zijn, totdat Apple in zag dat dat komt omdat een desktop OS op een apparaat zonder keyboard niet werkt en er een smartphone OS voor ging gebruiken.
Ben ik met je eens, alleen bestaad het nu eenmaal, dus...? We moeten er mee leren omgaan. Alternatieven zijn zeker in de klein zakelijke markt zijn schaars...

En ik verdedig de producten van Dell niet. Ik verdedig alleen hun standpunten.
Als Quadafi zegt dat een auto wielen heeft heeft ie gelijk, wil ook niet zeggen dat ik voor zijn mannier van handelen ben! :+
Remote desktop als in scherm van de pc op de ipad en volledige controle via de iPad?

ultraVNC werkt perfect. gebuik ik zelf met m'n iPod Touch. zit wel een beetje lag in, maar dat komt door mijn netwerk opstelling. (laptop draadloos boven verbonden met routertje beneden die het signaal doorstuurt aan de iPod boven en dat allemaal met de slechtste verdbinding die je maar kan hebben :D) overigens zijn er nog veel meer remote apps gratis beschikbaar in de Appstore.
Binnen Philips enkele duizenden en het aantal stijgt nog iedere maand.. met name in de Healtcare sector zijn ze erg populair aan het worden
Bedrijven werken niet met iPads omdat ze binnen een bedrijf weinig nut hebben. Maar dat heeft niks met de iPad te maken, maar met het feit dat een tablet niet werkt voor zakelijke gebruikers. Die voeren teveel taken uit waar je voor moet typen, zoals emailen en documenten opstellen, en waar je dus een echt keyboard voor wilt hebben.
Daarom werken bedrijven gewoon met laptops en niet met tablets/iPads. En ik ken genoeg bedrijven die met macs/macbooks werken, dus zo erg slecht doet Apple het niet in het bedrijfsleven.

Al die gesloten MS systemen, die Dell onder andere verkoopt, hebben precies dezelfde problemen, en die worden ook nog steeds gebruikt. MS systemen werken nergens mee samen wat geen MS is. Wat Dell zegt is "het werkt niet want het is gesloten", maar ze bedoelen eigenlijk "het werkt niet omdat het geen MS is".

Ondanks dat ik niet zo veel nut zie in iPads op de werkvloer, hoop ik wel dat ze meer gebruikt gaan worden. Hoe minder het samenwerkt met MS hoe beter, wat het is een middel om de vendor lock-in langzaam aan af te laten brokkelen.
Mijn manager heeft anders zowel een iPad als een zakelijke (luggable dus) laptop, en gebruikt die iPad voor het mobielere karakter. Zowel rond het gebouw als onderweg.
Ik ken meer bedrijven die met een ipad werken dan met een windows tablet.

Opzich heb ik de voorkeur voor meer open systemen, zoals android 3.x of een custom linux distro, maar waar zijn die zgn el-cheapo tablets van dell dan? ze hebben ze niet eens in het assortiment.
En ken meer bedrijven met een pc dan met tablets ongeacht welk merk. En ik denk dat de bedrijven die ipads hebben ook nog allemaal een gewone pc hebben waar ze wel alles kunnen mee doen.
Is Android open?

Iedereen (iedere hardware fabrikant) kan Android kopen en op zijn tablet of telefoon zetten, maar Android is echt gesloten. Google bepaalt alles: processor, chipsets, schermresoluties, plus de inhoud van de tablet of telefoon. Want zaken die jij (via een store, daar heb je inderdaad keuze in, of zelf direct) hebt geÔnstalleerd, kan Google verwijderen, en daarvoor hoeven ze jou niet om akkoord te vragen.

Je kunt installeren wat je wilt op een Android apparaat, maar Android is niet open!
Inderdaad ja, dat was deze quote:
In the annals of Dell executive history, this [bovenstaande quotes] has to go down as a pretty impressive foot-in-mouth comment; it rivals Michael Dell's famous quote about Apple on October 6, 1997: "What would I do? I'd shut it down and give the money back to the shareholders."
Die Lark gedraagt zich als een grote incompetente pannenkoek, die met invalide feiten en cijfers strooit.
Lark stated that enterprises were not going to be jumping on iPad deployments, since "an iPad with a keyboard, a mouse and a case [means] you'll be at $1500 or $1600; that's double of what you're paying."
1) 16GB WiFi iPad 2 >> 499USD
2) Apple WL keybord >> 69USD
3) Apple Smart Case >> 39 USD
4) een muis???

Tezamen 1600 USD??

PS >> 1 AUD is bijna gelijk aan 1 USD
bron citaten

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 30 maart 2011 13:29]

Hm, je kiest de goedkoopste versie zonder 3G, terwijl het om zakelijke klanten ging in het betoog van Lark, en die zullen daar naar mijn idee eerder naar kijken. Je kiest ook het kleinste geheugen, lijkt me niet heel fair. Zakelijke klanten zullen meer verwachten.

De dollars zijn inderdaad vergelijkbaar, maar je vergeet dat de prijzen in de Australische Apple-store 18-20% hoger liggen dan in de VS, dus heb je de verkeerde prijzen gegoogled. Tel erbij op dat het ging om een iPad met accessoires, en dan kom je al snel op een totaal (omgerekend naar) $1200 voor een iPad 3G/32GB met los toetsenbord, USB aansluitkabel, card-reader en hoesje (zonder muis, ook al wil Lark die wel) + salestax. Met Applecare en de duurste iPad kom je boven de $1400, en dus aardig in de buurt. Met die nutteloze muis zou je die 1500 misschien net kunnen halen, maar dat slaat natuurlijk nergens op, want er zullen weinigen een muis bij hun tablet kopen.

Lark overdrijft dus wel, maar niet zoveel als jij wil doen geloven. En als zijn punt is dat de iPad duur is, heeft ie gelijk. Als zijn punt is dat de accessoires exorbitant duur zijn, heeft ie ook gelijk. Of Apple zich daarmee uit de zakelijke markt prijst is wat Lark graag wil dat iedereen gelooft. Dat zullen we nog moeten zien.
In mijn ogen had hij beter de kabeltjes en verloopjes kunnen aanhalen, voor mijn iPod classic een vga-out was 50 euro... Best duur. Hdmi verloopje voor de iPad is ook 39 euro!
Inderdaad. Zelfs als je Apple Care erbij telt en de duurste iPad zou nemen, kom je er nog niet aan.
Tja, en ook dezelfde club die zei dat Apple beter haar winkels kon sluiten en het geld aan de aandeelhouders kon geven, waarna Steven P. Jobs een subtiel open mailtje terug stuurde.
"What would I do?" Mr. Dell said to an audience of several thousand information technology managers. "I'd shut it down and give the money back to the shareholders."

On Friday, apparently savoring the moment, Mr. Jobs sent a brief e-mail message to Apple employees, which read: "Team, it turned out that Michael Dell wasn't perfect at predicting the future. Based on today's stock market close, Apple is worth more than Dell. Stocks go up and down, and things may be different tomorrow, but I thought it was worth a moment of reflection today. Steve."
Wat dat betreft zou ik de woorden van een bedrijf als Dell met een korreltje zou nemen.
Komt mij ook meer als een wanhoopskreet van Dell over. Ik roep even in herinnering de snuivende reactie van Steve Ballmer toen de iPhone op de markt kwam. Ook toen was het argument dat de zakelijke markt hier niets mee kon. Inmiddels is wel anders gebleken en is WP7 niets anders dan de iPhone in een ander jasje. Zoiets flikt Dell nu ook. Het zijn puur de zenuwen omdat Apple de markt wegkaapt.
Zit toch wel een kern van waarheid in, de iPad is niet makkelijk te configureren en dat is nu juist waar het binnen een zakelijke omgeving vaak om draait.
Zakelijk met een iPad werken is heel makkelijk te configgen. Citrix heeft een generator. Je mailt een url en tada, de iPad is geconfigureert. Email configgen is natuurlijk ook een wizard doorlopen. Appletje eitje.
Maar dan moet je wel al citrix hebben in je bedrijf. Wordt een duur grapje als dit ook nog moet worden aangeschaft naast de ipads om toch maar iets te kunnen doen. Laptopjes zijn handiger en goedkoper.
Om laptopjes in grote getallen automatisch te configureren moet je ook investeringen doen in software.
Apple heeft toch ook zo'n config tool.. is nog gratis ook
VPN, Mail, etc. alles is vooraf te configureren
Ik had het over citrix. Als je citrix nodig hebt om programma's te kunnen aanbieden op de ipad, en je hebt nog geen citrix infra dan is dit een duur grapje.
Nee, je hebt geen Citrix nodig. Als je zo nodig een desktop applicatie op een tablet wilt aanbieden, is VNC ook een optie. Dat is gratis.
Maar ook zwaarder en werken in veel gevallen minder lang op een accu lading.
Ook is de werk ervaring er mee totaal anders!
Een netbook met een goedkope telefoon is ook goedkoper en veelzijdiger als een smartphone maar die gaan ook als warme broodjes over de toonbank.
Er is meer als alleen spec's!
Als iets fijner werkt, dan mag dat ook wat kosten!
De iPad is in eerste instantie ook gericht op de consumentenmarkt, maar Apple is ook goed bezig om de zakelijke markt aan te spreken. Het configureren van iPads binnen een bedrijfsnetwerk en afdwingen van instellingen, policies, etc. kan juist wel heel eenvoudig. Zie bijvoorbeeld de iPad deployment scenarios of de iPad security overview PDF's van Apple.
Ligt eraan, m'n vader is directeur van een middelgroot bedrijf. Zelf een iPad gekocht omdat ie dat leuk vond. Hij gebruikt sindsdien geen papier meer (en redeneert dat de kosten er al lang uit zijn) en doet veel met het ding (m.u.v. het zware typwerk). Aan de andere kant zegt je IT afdeling ook ja-en-amen als je op z'on positie zit dus dat maakt het wel wat makkelijker om met een iPad weg te komen dan.
Of het wel of niet gesloten is maakt geen bal uit. Windows 2008R2 is ook zo gesloten als wat, maar is prima te gebruiken in een zakelijke omgeving. Een iPad is gewoon niet te beheren, er is geen of zeer weinig tooling voor. Mensen kunnen er alles mee en je kunt er als beheerder niets tegen doen. Bovendien, wie ziet zichzelf al 100 iPads uitrollen? Allemaal handmatig activeren, allemaal een eigen iTunes account benodigd, etc.

Nee, de iPad is een mooi ding, maar beheerstechnisch echt een draak.
Ik zou me toch wat meer verdiepen hierin, want er is zeker tooling beschikbaar voor enterprise deployment van de ipad. Zie bijv hier: http://developer.apple.co...r=Enterprise%20Deployment en kijk eens naar de Iphone Configuration Utility (eigenlijk iOS configuration utility.
Daar kun je nog steeds geen rechten mee instellen bijvoorbeeld, of bepaalde instellingen onzichtbaar maken. Ik weet er inderdaad niet heel veel vanaf, maar dat zijn toch echt essentiele zaken in mijn ogen, heb ik het nog niet eens over remote wipe gehad (kan dat?), remote lockdown, profile compliance checking, enzovoort.
Natuurlijk kan dat allemaal...en meer. Zoals RKD zegt, verdiep je er eerst eens in, voordat je zulke boute uitspraken doet :)

iPad Remote Wipe & Remote Lockdown: http://www.apple.com/mobileme/features/find-my-iphone.html
iPad Profiles instellen en settings aanpassen over the air + Compliance checking: http://developer.apple.co...duction/Introduction.html
http://developer.apple.co...duction/Introduction.html
http://images.apple.com/ipad/business/docs/iPad_MDM.pdf

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 30 maart 2011 13:31]

Staat gewoon in de docs :
Exchange ActiveSync security policies
• Remote wipe
• Enforce password on device
• Minimum password length
• Maximum failed password attempts (before local wipe)
• Require both numbers and letters
• Inactivity time in minutes (1 to 60 minutes)
Additional Exchange ActiveSync policies (for Exchange Server 2007 only)
• Allow or prohibit simple password
• Password expiration
• Password history
• Policy refresh interval
• Minimum number of complex characters
in password
• Require manual syncing while roaming
Het ding werkt gewoon samen met Microsoft Exchange ActiveSync (EAS), zegt me verder niet zoveel maar ik kan me voorstellen dat MS beheerder types hiervan het water in de mond loopt :)

bron: http://www.apple.com/ipad..._Deployment_Scenarios.pdf

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 30 maart 2011 13:34]

Remote wipe en lockdown kan zelfs via Exchange als je iphone/ipad daar is aangemeld (werkt nog effectief ook.. ipad/iphone komt dan terug in DFU mode)

Volledige lockdown kan ook, appstore is dicht te zetten, bedrijfsapplicaties (die niet in de appstore staan) kun je door de lucht op de iphone/ipad plaatsen, opties zijn te verwijderen uit het menu, waardoor mensen geen andere email kunnen instellen, etc.
Wifi certificaten zijn af te dwingen.....

Er is zo ontzettend veel mogelijk met de iphone config toolkit, het is gewoon zonde dat Apple er geen reclame voor maakt en zich vooral richt op de normale consumenten.
Klopt niks van. Je hebt helemaal geen eigen iTunes accounts nodig, 1 gecentraliseerde iTunes installatie is genoeg als je dat zou willen, gebruikers kunnen hem dan zelf activeren of dat kun jij idd voor ze doen. Daarnaast kun je alles beheren vanuit de Enterprise oplossing.

Meer dan genoeg tooling te vinden, van Apple zelf, of andere oplossingen.
Apps over the air syncen voor je hele bedrijf, profielen uitrollen etc. You name it.
http://www.apple.com/ipad/business/integration/
http://images.apple.com/ipad/business/docs/iPad_iTunes.pdf


Verhaal van de Dell-topman is een beetje raar, maar ja, anti-marketing kan ook wat opleveren. :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 30 maart 2011 13:14]

Maar is de manager degene die het beheren moet doen? Meestal zijn de koper van het ding en de onderhouder van het ding 2 verschillende personen. Zodra men ze wil hebben (omdat ze thuis ook een Mac hebben staan, en ze hun iPhone, iPod en iWipemynose ook op het werk willen synchronizen zonder Windows) komen ze er toch wel, en is het aan de beheerder (of Apple) om te zorgen dat het hanteerbaar blijft.
En daar komt de stortvloed aan MS vs Apple weer..

Mijn ogen hebben ze een punt, ding is te duur en meer een gimmick dan een feature.
Een smartphone was ook ooit een gimmick, een mobiele telefoon ook..

Zolang de gimmick lang genoeg populair blijft komen er vanzelf meer nuttige toepassingen.

Heel veel nieuwe technologien zijn in het begin niet nuttig, maar na verloop van tijd kunnen ze dat wel worden.
Een smartphone is vandaag ook nog altijd een overbodig gadget.
Een computer is ook nog een overbodig gadget. Je kunt tenslotte ook alles nog met papier af. Heb je zelf wel eens een smartphone gehad?

Ik heb zelf een desktop en laptop computer. De desktop werk ik dagelijks op, maar die laptop is bijna 5.5 jaar oud (trage single core, wifi doet het niet goed meer, ...). Ik wilde het ding al een tijdje vervangen, maar sinds ik een smartphone van m'n baas heb gehad, gebruik ik dat ding nauwelijks meer en zou ik niet weten waarom ik op dit moment een nieuwe zou kopen.
Ik denk dat als ik een andere baas zou moeten zoeken en de smartphone dus kwijt raak, ik eerder een smartphone zou kopen dan een nieuwe laptop. Zo'n laptop is onhandig groot en laat ik dus thuis (behalve als ik naar mn werk ga) en doet een minuut over het opstarten. Een smartphone heb ik altijd bij me en draait al, en is dus vele malen sneller in de dingen die ik vroeger op de laptop deed.

Overigens zou een Japanner jou compleet uitlachen met zo'n opmerking. Al vele jaren doen ze daar een stuk meer met hun telefoon dan wat jij er ooit mee heb gedaan. Emailen op je telefoon is daar de norm, en daarmee internet ook.

De tijden veranderen, en de apparatuur verandert mee. Natuurlijk kun je prima zonder smartphone, maar ik zou de mijne niet meer willen missen, en mensen die opmerkingen zoals die van jou plaatsen doen me altijd een beetje aan m'n vader denken :+ (alhoewel zelfs hij met z'n tijd mee gaat. Hij heeft dit jaar eindelijk z'n oude onscherpe CRT pixel-TV vervangen door een LCD)
Daarom dat veel bedrijven er eentje aan hun werknemers geven? :?
Je kunt veel zeggen maar de iPad is zeker niet duur. Kijk maar hoe de concurrentie moeite heeft om een goedkoper alternatief op de markt te brengen.

En daarnaast heeft Dell bv ook de Latitude X2. Die is pas duur (vanaf 1500 euro of zo) en biedt eigenlijk niet zo heel veel meer dan een iPad met los toetsenbord.

Jammer dat Dell zich aan dit soort zaken waagt. Beetje concurrent proberen omlaag te trappen om zelf meer markt te pakken.
Dell heeft zeker een punt. Apple positioneerd de iPad ook helemaal niet als zakelijk. Het is overduidelijk een consumenten product, gericht op entertainment, gaming, e-reading en internet. De rest is bijzaak.

Bedrijven die wel iPads gebruiken zijn zich hier best bewust van, maar kopen de iPad dan ook vooral voor het gimmick gehalte. Het staat fantastisch als je sales team de laatste techniek omarmd, early adopters zijn, en met iPads staan te showen.
Maar handig, nee niet echt.

Redelijke inkopper van Dell dus.
Hoezo is ding duur?
Apple heeft juist de toon gezet met een zeer lage prijs die de concurent maar amper kan benaderen.
Hoezo? jij bent degene die een poging doet hem te starten.

Het gaat in dit artikel heel duidelijk om de vergelijking iPad (Apple) en Android (als open os), MS wordt even genoemd, maar in een compleet andere context.

Gewoon een kwestie van lezen alvorens te reageren.
Lees anders de overige reacties eerst, je komt hier zeker nog zo lang?
Ik lees nergens wat over Android. Ik lees alleen wat kortzichtige opmerkingen van een bedrijf dat zelf ook gesloten systemen (WP7) levert.
Micheal Dell: 1997

Ik zou Apple verkopen en het geld terug geven aan de aandeelhouders.

Bron: CNEThttp://news.cnet.com/Dell...p/2100-1001_3-203937.html

2010:iPad dominates corporate tablet deployment

http://www.edibleapple.co...porate-tablet-deployment/

As it stands now, 7% of corporate respondents indicated that they now supply employees with tablet devices, a 1% increase from ChangeWave’s last survey in August. Now as for a device by device breakdown, the survey found that 82% of deployed tablets were iPads, while the HP Slate and the Dell tablets occupied 11 and 7% of tablet handouts respectively.

2011: 1.000.000 iPad 2 verkocht volgens reuters en Enterprijse adoption up.
http://us.mobile.reuters....cle/idUSL3E7EE1K920110314

2011: Google will brondocde Anroid Honeycomb niet vrijgeven.

nieuws: Google wil broncode Android Honeycomb niet vrijgeven
Facts mensen, facts...

En nogmaals:
- de iPod killer waren de opvolgende iPod modellen van Apple zelf
73% marktaandeel op MP3 markt.
- de iPad killer is de iPad2
de iPad 1 had in 4 weken tijd meer verkocht dan Nokia, Dell en HP in 10 jaar tijd gecombineerd aan tablets verkocht hadden. (!)
- de iPhone 3GS killer is de iPhone 4 van apple zelf.
Motorola, Palm en Nokia zijn de verliezers van Android, maar Apple verkoopt geen iPhone minder de afgelopen 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 30 maart 2011 13:36]

Leuke post, maar hier ben ik het dus echt niet mee eens
- de iPad killer is de iPad2
De iPad 2 kan de iPad 1 zeker niet killen. Dat is de iPad 3. Als Apple niet met productielimieten zit en de iPad1 NAAST de iPad2 kan blijven produceren en goedkoop op de markt kan blijven brengen, dan is het echt oppassen geblazen voor de tabletmakers.

De iPad1 kan de budgetmarkt bedienen, de iPad2 de duurdere segment. Een ipad in de range van 350 t/m 800 euro... Daar valt niet tegen op te boksen.
Die prijs van de iPad 1 was ook voornamelijk om de voorraad weg te werken. Echt grote marge zat daar niet op hoor.
Als ze de iPad 1 gehouden hadden was de prijs wel iets hoger..
Als ik Apple was, met 48 biljoen dollars in m'n achterzak, en een product dat sneller de schrappen uitvliegt EN uitvloog dan dat ze het kunnen maken, dan zal ik toch m'n concurrenten even narren. De ipad1 tegen kostprijs verkopen voor een extra jaartje.
Ik denk dat de kostprijs niet zoveel zal verschillen van de iPad2. Net als DDR1 geheugen nu peperduur is, is single-core eigenlijk niet meer gangbaar.
Denk dat je het meer relatief moet zien.
Wat bedoelt wordt (volgens mij):

Veel bedrijven brengen een product uit en claimen dat het de i-Killer is. In de praktijk blijkt dat vaak gewoon niet waar.

Totdat Apple zelf een volgende versie uitbrengt waar iedereen wel warm voor loopt.
Hmm, dit werd ook lang geroepen over de iPhone voor zakelijk gebruik en toch zie ik die meer en meer in zakelijke omgevingen naar boven komen als alternatief voor de Blackberry's.
En het was lange tijd gewoon op feiten gebaseerd. De contracten voor een blackberry en de beveiliging was gewoon beter.
Raar want een BB is toch om mee te bellen.
Raar want een BB is toch om mee te bellen.
En een iPhone niet ?
was niet aan het opletten, dacht dat hij het over een ipad had aangezien dit artikel over de ipad gaat.
Raar want een BB is toch om mee te bellen.
Nee. Het kan ermee, maar je moet niet vragen hoe. Want om te bellen haalt een BB het niet bij de simpelste Nokia!

Een bedrijf kiest voor een BB als ze willen dat hun personeel thuis makkelijk Exchange bedrijfs-email kan lezen.

Als het om het bellen ging, dan hadden ze wel voor de eenvoudigste Nokia gekozen!
Zijn gewoon jaloers op het succes van Apple en proberen een stuk marktaandeel weg te snoepen door te zeggen dat Apple alleen maar gesloten kan zijn *ahummm... Jailbreaken is er ook nog*

Ik ben het wel eens dat de iPad te duur is vergeleken met bv een Dell Inspiron Duo (Win7 starter), maar dat de iPad geen success wordt nou nee, want ik zie al genoeg iPad 1's op verschillende werkvloeren te voorschijn komen met name i.c.m. Citrix is het goed om mee te werken.
Tuurlijk wel bedrijf gaat geld uitgeven aan ipad's om ze daarna te jailbraken zodat de garantie vervalt, om toch maar te kunnen doen wat het moet doen.
ik denk dat ze dan beter af zijn met een laptop van die prijsklasse waar je wel alles mee kan doen zonder jailbreak.
Jailbreaken? komop zeg... als ik graag had willen kloten om iets half werkend te krijgen op mijn apparatuur had ik wel een Windows tablet genomen.
Whoej een vriend van mij kreeg een ipad2 van het bedrijf... Al de 2500 werknemers krijgen een ipad2 :P

Leuke opdracht voor een stagiair ;) eventjes al de ipads jailbreaken en ondersteunen :D
Achja. Laatst was er ook een artikel te lezen op Tweakers over de iPad integratie in een bedrijf hoor. Ik zie juist het nut van tablets in de zakelijke markt in. Je hebt gewoon een machine ter grootte van een A4 (of iets groter/kleiner) in je hand waar je documenten kan opzoeken, kan browsen op het inernet, etc. Veel handiger als je op locatie moet werken.
Het is wel handig , maar ik denk dat je in veel gevallen toch nog een echte pc\laptop nodig hebt. En dan is de vraag waarom zou je je medewerkers een laptop geven en daarnaast nog is een ipad waar ze minder mee kunnen als met de laptop.
Dat artikel was gewoon een reclame campagne van SAP en Apple... niets meer en niet minder

Ook gaat het niet over het nut van tablets maar meer om het nut van iOS als zakelijk OS. De argumenten die ze aanhalen kloppen allemaal wel (zoals geen AD support) maar vooral bij kleine bedrijven is dit wel te overbruggen door de it'ers

Ik zie het persoonlijk dan ook (nog) niet als een tool voor de echt grote bedrijven maar dat komt zeker wel... MS had Windows 7 gewoon een goede tablet UI moeten geven (is helemaal niet zo super veel werk) en dan had je heel deze discussie niet gehad. Dan had Win7 uber machtig geweest op de zakelijke markt en had Apple de consumenten markt kunnen domineren (zoals het nu ook al is)
Dan had Win7 uber machtig geweest op de zakelijke markt
Zakelijke actoren zijn net zo gevoelig voor imago en het "wat de boer niet kent vreet ie niet" als op de consumentenmarkt: maw een windows met een nieuw interface zal op de "zakelijke" markt nu echt geen potten meer kunnen breken.
Daarom praten ik ook in verleden tijd... Ze hadden poten kunnen breken wanneer ze dit gelijk bij de launch van Win7 hadden toegepast

De maanden voor de launch van de Ipad werden dr al bergen touch schermen/laptops verkocht. MS had de populariteit al makkelijk aan zien komen en hier op kunnen inspringen

Waarschijnlijk was het een hoge pief die 1 simpele vraag aan de PM afdeling heeft gesteld... Kunnen wij omgaan met touch schermen? Het antwoord was ja en dat was voldoende voor die hoge pief (terwijl hij mogelijk ook even naar de tegen argumenten had moeten luisteren.) en nu 2/3 jaar later loopt MS gewoon enorm achter op dit gebied (zelfde situatie had je met WinMo en daar zijn ze naar enkele jaren ook in eens gedwongen om flink te investeren waarmee ze gewoon toe hebben gegeven achter te lopen op de concurrentie)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 maart 2011 15:53]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True