Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 285 reacties

Microsoft heeft een aantal partnerbedrijven promotiemateriaal toegestuurd waarin argumenten staan opgesomd die zakelijke gebruikers zouden moeten overhalen te kiezen voor tablets met Windows 7 in plaats van Apples iPad.

Het marketingmateriaal, dat is gepubliceerd op ZDNet, zou de voordelen van Windows 7 voor zakelijke gebruikers moeten benadrukken ten opzichte van de op iOS draaiende iPad. Zo zou Microsofts nieuwste OS geschikter zijn voor het aanmaken van data, terwijl de iPad wordt gepositioneerd als een apparaat dat primair bedoeld is om content te 'consumeren'.

Microsoft stelt verder dat er meer keuze zou zijn in tablets met afwijkende form factors en dat tablets die op Windows 7 draaien betere beheer- en beveiligingsfunctionaliteit bieden. Andere vermeende voordelen die de softwaregigant naar voren schuift, zijn bredere toepassingsmogelijkheden bij offlinegebruik, standaardondersteuning voor stylusbediening en betere integratie met Microsoft Office.

De softwaregigant hint echter nog niet op Windows 8, het OS dat beter zou zijn toegesneden op tablets. Ook wordt Windows Phone OS, dat geoptimaliseerd is voor smartphones met touchscreens, niet aangehaald.

Slides van Microsoft over vermeende voordelen Windows 7 tov iPad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (285)

1 2 3 ... 6
Wat ik nog een beetje mis in de opmerkingen hierboven is iets wat ik toch wel storend vindt. En daar heeft MS wel een punt over veiligheid.

Ikzelf werkte tot voor kort bij een grote ICT dienstverlener en daar waren de salesmanagers allemaal helemaal zot op hun Iphones en Ipads.

Veel van hun hadden hun zakelijke mail en enkele apps op hun toestellen maar daarnaast ontzettend veel persoonlijke apps op hun devices staan.

Deze persoonlijke apps bleken data te versturen naar bedrijven die niets met ons te maken hadden.

en dat is in mijn ogen wel een punt van aandacht.

Zodra je praat over een apparaat dat je door je werkgever wordt gegeven is de kans klein dat hierop zomaar custom apps wordt geplaatst.
Zodra je als bedrijf hiervoor wel toestemming geeft of je mag gewoon apps kopen en die willekeurig plaatsen dan is het nog maar de vraag of jouw bedrijfsgegevens wel intern blijven.

Hier moet zeker nog meer onderzoek naar gedaan worden wil bij ons de Ipad weer terugkomen in het bedrijf.
Deze persoonlijke apps bleken data te versturen naar bedrijven die niets met ons te maken hadden.
Een beetje IT bedrijf zet een goede firewall/router en transparante proxy neer dus meer dan toegang tot het intranet en een website zit er niet bij voor tablet-bezitters. Heel makkelijk om die dingen te filteren. Complete non-issue dus, zegt meer over de IT'ers.

En dat MS de iPad afkraakt is niet meer dan logisch omdat ze zelf niks hebben, ondanks de gigantische omvang, dat met iOS kan concurreren. Echt op z'n Amerikaans en dat hebben ze in het verleden vaker gedaan en nu is Apple toch meer waard dan MS, dus heeft averechts geholpen.
Hij heeft zeker wel gelijk en je opmerking over " de IT' ers" is echt kort door de bocht.
Beveiliging bestaat niet alleen uit Firewall/router cq proxy. Een controle op de te installeren Apps is voor een goede veiligheid wel noodzakelijk en zeker ook uit beheers oogpunt. Aan je firewall heb je maar weinig als men buiten je netwerk gaat werken. (juist iets waar het voor bedoeld is). Ik zou toch echt iets aan beveiliging op het device willen, om ongewenst gedrag van applicaties te voorkomen.
Gelukkig zijn er prima management tools waarbij je de Apps installaties kan controleren en beheersen.
Je vergeet dat ze die iPhone ook via 3G gebruiken en bij hun thuis, daar heb je je veilige bedrijfsbescherming NIET. Degelijk bedrijf of niet, hun beveiliging kan hier zeer weinig tegen beginnen
Het ergste zie ik Microsoft niet noemen: Eigen applicaties schrijven en installeren kan niet.
Waarom zou je geen applicaties kunnen schrijven en installeren? App store?
Hiervoor is een Enterprise programma a $300 / jaar :)
http://developer.apple.com/programs/ios/enterprise/

Je kunt dan in-house programma's schrijven en automatisch deployen op je iOS devices.

[Reactie gewijzigd door chucky op 25 januari 2011 16:57]

Jemig een nuttige toevoeging aan een hele reeks zinloze opmerkingen van 1 zin en zonder onderbouwing eindelijk... ;)

Blijkbaar voelt Microsoft zich bedreigd anders was deze actie natuurlijk overbodig. Dat je een andere fabrikant zijn producten afkraakt betekent volgens mij dat je zelf geen unique selling points hebt. Misschien moeten ze eerst een een versie van Windows uitbrengen die geschikt is voor tablets. En dan bedoel ik niet: "standaardondersteuning voor stylusbediening en betere integratie met Microsoft Office." Stylus ondersteuning.., heb ik iets gemist is dat een nieuwe feature waar iedereen op zit te wachten? Volgens mij is dit niet meer het stylus tijdperk.

En is de slide staat "Mitigate against lost/stolen devices?", ja dat wordt ook ondersteund, er zijn zelfs opties. Er zijn OTA tools voor iOS en er natuurlijk remote lock en remote wipe d.m.v. zowel Exchange als ook Mobile Me en Google Apps. De andere items in de slide zijn ook nergens op gebaseerd hoewel ik geen remote assitance ken, ik ken ook geen gebruikers die dat op iOS nodig hebben maar dat terzijde.

Volgens mij is het enige wat een geldig argument, het gebrek aan een file explorer of liever gezegd Finder. Er is geen gezamenlijke bestandsopslag waardoor content lastig te openen is met een andere app. Hier heb ik zelf ook wel eens last van.

Overigens denk ik dat er ondertussen meer zinvolle zakelijke software te downloaden is voor iOS dan voor Windows 7 op een tablet en WP7 bij elkaar. En dan bedoel ik niet full fletched applicaties zoals Office ofzo, das niet te bedienen op een 10" scherm, zelfs niet met een ouderwetse stylus.

Even een BRON erbij om een en ander te onderbouwen..: Enterprise Deployment Guide. Hier komt alles aan bod
- Eigen applicaties installeren zonder Appstore
- OTA managment/enroll
- Voor programmering van certificaten, wachtwoorden voor VPN, Wifi met Radius etc..
- Access control om bijvoorbeeld de camera uit te schakelen of de Appstore, you name it.
- Remote wipe

Dit is volgens mij ook waar de angst van Microsoft vandaan komt, iOS was een consumer platform en wordt langzaam maar zeker een consumer/enterprise platform dat meer standaarden ondersteunt dan hun eigen producten momenteel doen.

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 25 januari 2011 17:56]

Je wil niet half weten hoe fijn ik het zou vinden als de iPad ook maar een beetje stylus/handschriftherkenning zou hebben.
Je kunt merken dat je nog nooit een tablet met Win7 hebt bedient met handschriftherkenning. Dat gaat bijna feilloos, zonder dat de pc het hoeft te leren, herkende hij mijn beroerde handschrift.
tja, misschien moet je dan gewoon een laptop ipv een tablet nemen :)

Ik zou namelijk geen full-blown OS op een tablet willen hebben. Je moet twee minuten wachten voor dat het opgestart is, je batterij duur gaat gruwelijk snel achteruit, en alle kleine knopjes in windows bedienen met je vinger?

koop dan maar gewoon een kleine laptop :)
wauw, je moet betalen om je eigen programma's te mogen schrijven. wat een mooie wereld :P
en visual studio van microsoft is gratis?
en dan heb je nog niet gezien hoeveel hun Windows Server kost (1000-10,000 + CAL) want je hebt Windows Server nodig om die distributie op te zetten iets dat je zelf moet betalen en onderhouden.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 25 januari 2011 18:15]

Ja. De Express editie is gratis. Dat je dan niet alle, volledige functionaliteiten tot je beschikking hebt is een ander verhaal :9.
Dat is idd een 'ander' verhaal ja. LOL
de express edition inderdaad wel :)
Gratis alternatieven FTW!
en visual studio van microsoft is gratis?
Nee. Maar je hoeft geen Visual Studio te gebruiken. De meeste Java IDE's zijn gratis. Kan dat op de iPad ook?
300 euro per jaar is in het bedrijfsleven niks, daar heb je nog geen 3 uur een it adviseur voor over de vloer. Ik denk dat die rijs er voornamelijk aangehangen is zodat niet elke hobbist het gaat gebruiken om zijn eigen vrienden club van rare aps te voorzien. Daar is de gewone apps store al voor :)
Je gaat een complete bedrijfsapplicatie via App store deployen? :')

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 25 januari 2011 16:53]

Je gaat een complete bedrijfsapplicatie via App store deployen? :')
Tuurlijk niet, waarom zou je dat doen?

Voordat je begint met typen zou je eerst een paar seconden moeten researchen. Je zou dan als snel begrepen hebben dat je voor eigen applicaties helemaal niet via Apple moet werken. De plus score voor je mail zal dan ook wel ironisch bedoelt zijn.
Ahem ... LOB (Line Of Business) applicaties in de App Store? :+ grapje zeker?

Die applicaties zijn helemaal ge-end op het opereren van het bedrijf. Het laatste wat een bedrijf wilt is dat deze publiek beschikbaar worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 25 januari 2011 16:55]

Ahem ... LOB (Line Of Business) applicaties in de App Store? :+ grapje zeker?

Die applicaties zijn helemaal ge-end op het opereren van het bedrijf. Het laatste wat een bedrijf wilt is dat deze publiek beschikbaar worden gemaakt.
Gelukkig hoeft dat dan ook helemaal niet. Je kan ze prima in house, zelfs over-the-air distribueren naar al je iOS devices.
Voor zover ik weet kan dat helemaal niet, zonder retedure developer-key.
Zie onderstaand, blijkbaar helemaal niet zo duur.

[Reactie gewijzigd door frickY op 25 januari 2011 17:06]

Omdat Apple dan gaat bepalen of jouw eigen applicatie die jij goed vindt wel gebruikt mag worden op de iPad die je zelf gekocht hebt.
Daarom!!!

Daarnaast kan iedereen "jouw" applicatie dan gaan gebruiken hoewel je dat wellicht niet zult wensen. Overigens moet je je eigen applicatie dan gaan kopen en kun je 30% van je omzet nog eens aan Apple afgeven.

Goed plan van je 8)7

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op 26 januari 2011 08:42]

Er is zelfs een corporate appstore zodat je custom applicaties kan deployen in enkel jou bedrijf.
Niet in de vorm van een appstore, maar enkel applicaties voor bepaalde apparaten uitrollen kan best. (en dan heb ik het niet over jailbreaken oid)
Bron?
Kan hier niks over vinden
Ja, we gaan voor alle custom Windows bedrijfsapps ook nog eens een apple ontwikkelaar inhuren... Die zetten het wel ff om voor 5 tientjes...
En al die custom windows bedrijfsapps gaan in 1x vlekkeloos lopen op een windows tablet? think again ... Aanpassen is noodzakelijk (al is het alleen maar om het touch-friendly te maken).
Maar die ontwikkelaars zijn al ingehuurd en kennen de code, dus is het aanpassen een stuk simpeler en goedkoper... Daarnaast is het geschikt maken voor Windows tablets weinig nodig.. Meeste bedrijfsapps zijn gewoon nog voor kleine schermen(Nooit aangepast sinds de 15" schermen) of inmiddels aangepast voor variabele schermen.. En er komen genoeg Windows tablets uit met een keyboard eraan... Die zijn sowieso interessanter voor de zakelijke markt..
Een goede coder maakt ten eerste geen applicaties die slechts op 1 platform draaien en een goede coder kan ook overweg met andere programma's dan Visual Studio - ik ken geen enkele deftige coder die dan ook VS gebruikt.
Een goede coder maakt ten eerste geen applicaties die slechts op 1 platform draaien
Nee, stel je voor dat je de voordelen van een platform mee gaat nemen. Een goede coder kan natuurlijk veel beter optimaliseren dan die paar duizend programmeurs die aan een OS werken.
ik ken geen enkele deftige coder die dan ook VS gebruikt.
Simpel gezegd, dan ken je geen enkele deftige coder voor het MS-platform.
Kijk, met notepad kan je ook deftige sites maken, maar iets meer luxe is toch wel makkelijker.
Een goede coder werkt ook voor niets en heeft niets met deadlines of gerichte situaties te maken..

Au contrair een goede coder zorgt er juist voor dat zijn programma zo optimaal mogelijk draait op het os/device waar hij het voor ontwikkeld. En aangezien je betaald wordt om iets op tijd af te leveren ga je niet zo maar voor meerdere platformen ontwikkelen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat 1 bedrijf een app maakt die op meerdere devices/osen draait. Maar dan heb je het weer over een andere situatie.

Wat dus compleet afhankelijk is van de situatie.
Een goede coder maakt gewoon wat hij moet maken voor z'n geld en doet dit zo efficient mogelijk. Portability is alleen belangrijk als dat gevraagd wordt.
Maar feit blijft dat ze aangepast moeten worden, en daar ligt nou net het probleem. Veel oude software wordt nog gebruikt omdat het altijd heeft gewerkt, en updates dus niet nodig zijn. We praten dan dus over software van zo'n 10 jaar oud. En dat zou dan geport worden naar een windows 7/8 tablet? Het gebeurd gewoonweg niet. Dan heb je toch echt nog steeds hetzelfde probleem als de iPad hoor. Ok, het KAN er tenminste dan nog wel op draaien ... daar is dan ook alles mee gezegd.

Uiteraard zal er genoeg software zijn dat wel gemakkelijk te porten valt en dat het ook gebeurd naar een tablet (de modernere software dus), maar die zullen dan juist ook toch snel geport worden naar iOs ... Er zal vast wel gebied open blijven dat alleen naar Windows Tablets geport wordt, zal dat genoeg zijn? Het moeten dan ook Apps zijn die je op een Tablet WIL doen (ingewikkelde db programms wil je toch liever op een pc/laptop doen)

Ik denk dat je het tablet porten wel zwaar onderschat, interface en usability wordt daar veel belangrijker. Een applicatie omzetten kan dan wellicht meer werk betekenen dan het opnieuw opbouwen van een compleet geoptimaliseerd voor tablets App. En het resultaat zal dan ook van hogere kwaliteit zijn, de stap naar iOs is dan ook niet zo groot meer.

Enne ... Een Windows Tablet met een Tobo is toch gewoon een laptop? :p (er zullen ook vast wel andere formfaktors komen maar toch). Het ideale aan tablets is, dat ze prima in de hand te houden zijn. Als je hem neer moet zetten voor het toetsenbord, dan voldoet een laptop ook weer prima, JUIST in de zakelijke markt, ik denk niet dat een Tobo Tablet dan veel meerwaarde gaat bieden.

[/rant]

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 januari 2011 18:10]

Je vergeet alleen 1 klein puntje en dat is dat bij enorm veel apps de UI los van de rest van de code staat. Wil je dus een Windows app klaar maken voor een tablet hoef je alleen een nieuwe UI te verzinnen. In de zakelijke apps is gebruiksvriendelijkheid sowieso niet aanwezig dus het hoeft alleen maar lekker te werken :P Je argument dat je het moet overzetten naar Windows 7 is verwaarloosbaar omdat het grote deel van de bedrijven al Windows 7 ready zijn (of iig hun apps klaar voor hebben gemaakt.) Dit aangezien die migratie sowieso een keer moet gebeuren. Wanneer je het wilt uitbrengen voor iOS (en in zeker mate ook voor Mac OSx) dan is die overstap enorm groot. Nu hebben veel zakelijke programma's (vooral ERP pakketten) al een Java client maar naar mijn evaring werkt dat minder lekker en loop je vrijwel altijd een aantal patch levels achter (naar mijn ervaring natuurlijk)

Owh ja een laptop waarbij je het beeldscherm kan los trekken zonder dat hij kapot gaat kan je ook een tablet noemen :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 januari 2011 21:48]

Even zelf moeite doen kan natuurlijk nooit kwaad he:
http://www.apple.com/ipho...s/in-house/resources.html

"In-house Distribution
iPhone apps provisioned using the enterprise distribution method are not submitted to the App Store. In-house apps can be hosted on a website, file sharing system, or simply emailed directly to users. Installation for the user is as simple as syncing with iTunes."
Er is geen 'corporate app store', maar je kunt corporate apps best vanaf een website downloadbaar maken voor je eidgebruikers.
Om maar niet over bedrijfsprogrammatuur te spreken. En veel bedrijven hebben nog afwijkende of aangepaste programmatuur.
Eigen applicaties schrijven en installeren kan niet.
Misschien moet je jezelf wat beter informeren want dat is 100% fout. Het is geen probleem om applicaties te ontwikkelen en te distribueren naar ios-apparaten, buiten de app store om.
Kan wel, daarom noemen ze het waarschijnlijk ook niet.
Onzin - Wij werken hier ook met ipads gecombineerd met faros.
Werkt prima.
Maar hebben jullie oplossingen voor alle punten die Microsoft aanhaalt? Waarschijnlijk niet.
Volgens het screenshot in het nieuwsartikel:

Secure Corporate IP: iPad ondersteunt inderdaad VPN. Of je bedoelt Intellectual Property - de iPad heeft standaard encryptie aan - iets dat je niet kunt zeggen van een WinPhone.

Demonstrate Compliance to Auditors: iPhone Configuration Utility

Mitigate Against Lost/Stolen Devices: MobileMe remote locator en wipe is tegenwoordig gratis. Exchange remote wipe werkt ook.

Provide Remote Assistance: Pik de telefoon op en je kunt zelfs Apple bellen voor hulp. Als je echt remote desktop en een support staff nodig hebt om een persoonlijk device te configureren is het gewoon een slecht configuratie design - een probleem met WinPhone, niet iOS.

Deploy LOB Applications: Ik weet niet wat LOB is maar je kunt inderdaad Applications deployen. Zie ook iPhone Configuration Utility

Manage what can be done with corporate assets: iPhone Configuration Utility. De rest is gewoon security aan de server. Je moet elk device (WinPhone, iPhone, iPad) waar iemand niet persoonlijk het wachtwoord heeft ingetikt gewoon aanzien als een gecompromiseerde client. AD device authenticatie is gewoon bad practice en ik ken geen enkel serieus bedrijf die dat gebruikt.
LOB = Line Of Business

Zou je toch moeten weten als IT Manager, zoals je dat in je profiel zet.

Oftewel, je corporate applicaties draaien op een tablet, denk aan CRM, billing applicaties en dat soort dingen. Niet je tekstverwerker dus, voor het geval je dat denkt. Dat kan dus niet op een iPad, tenzij een leverancier een iOS applicatie ontwikkeld.

Wat je kunt doen met corporate assets kan dus ook niet op iOS, want iOS ondersteunt niet de rechten en structuur van een AD. AD doet en kan meer dan device authenticatie. Bij iOS houdt de AD controle op bij het device en daarna is de enigste beperking eventuele zaken die je apart per device hebt ingesteld, bij een W7 tablet houdt de AD volledige controle over rechten en permissies en alles wat er op de tablet staat.

[Reactie gewijzigd door afterburn op 25 januari 2011 23:08]

En een WinPad kan dat allemaal wel, zonder externe app(s)?

Ik ben bezig met een project waarbij er aan verkopers een iPad wordt gegeven die daarmee hun CRM en order management altijd bij zich hebben. Dit gebeurt allemaal off-line, tenzij er gesynchroniseerd moet worden (wat over 3G/Wifi gaat, zonder tussenkomst van iTunes e.d.). En natuurlijk zijn dit externe apps, maar tenzij MS standaard een Exchange + Access + MSSQL + Active Directory gaat installeren op elke tablet, zie ik het nog niet gebeuren dat dit "standaard" op een WinPad kan.

En zelfs op een WinPad zullen de gebruikersrechten niet centraal geregeld kunnen worden (bv dmv Active Directory) en houd je altijd dezelfde problemen die een iPad ook heeft; beveiliging is gelimiteerd aan het apparaat.
DUDE HET GAAT OM DE IPAD EN EEN WINDOWS TABLET

Heel zwart op wit gezegd geeft MS de voordelen van een volledig OS tegenover een mobiel OS. Ze hebben gelijk dat iOS niet geschikt is voor de zakelijke markt (hiermee doel ik op de grotere bedrijven) maar ik moet toegeven dat ik hoop dat de webbased apps het gaan overnemen van de normale apps. Hiermee doel ik niet op een publieke cloud oid maar een prive cloud binnen een bedrijf waardoor je via vpn deel kan worden van het netwerk. Dit zal het gebruik van alternatieve besturing systemen onwijs stimuleren.

Maar dit neemt het grootste voordeel van een Windows tablet niet weg natuurlijk. Steek hem in een docking en je hebt een volledig werkplek. De tablets passen perfect in het domein waardoor de beheersbaarheid veel simpeler is dan bij een iOS device. Al je apps en licenties zijn overdraagbaar en je hoeft nooit genoegen te nemen met een "beperkte" mobiele variant en juist dit is voor de zakelijke markt een belangrijk punt want op licentie deals zijn vaak grote kortingen te bedingen.

Verder is het gewoon weer (doorzichtige) marketing want heel de freaking wereld weet dat Apple zich nooit op de zakelijke markt heeft gericht met iOS. Zelfs bij de iPhone is het iets wat ze later hebben toegevoegd en pas na een tijdje echt goed werkte (imo werkt het nu al 2 jaar ofzo goed.) Ik vermoed dat ze verbaasd waren in hoeverre de zakelijke markt het iOS in gebruik heeft genomen. Je hoeft dus geen expert te zijn om te snappen dat Apple mogelijk pas bij de volgende range zich echt gaat richten op de zakelijke markt dmv het implementeren van een HDMI, SD en USB (of vergelijkbare) aansluitingen een full feature docking station (incl Muis) en veel meer vrijheid op de devices zelf (zodat je bijv gewoon de complete HD ziet als je een file explorer gebruikt en bijv samba shares kan mounten).

Maar ja de zakelijke markt heeft natuurlijk veel meer eisen en wensen waar je als OS maker aan moet voldoen. Het is heel goed mogelijk dat Apple daar geen zin in eens omdat de consumenten markt wel goed voor Apple is. De consumenten (incl het MKB) hebben tegenwoordig de mentaliteit dat alles gewoon simpel moet zijn maar wel super goed uitgewerkt moet zijn (en dat kan Apple zeker.) Terwijl de zakelijke markt het liefst een zo uitgebreid mogelijk systeem heeft die ze zelf wel helemaal naar hun hand zetten zodat ze 100% zeker weten dat iets exact zo is zoals de IT afdeling het wilt.

Daarom zie ik Android juist weer wel doorbreken in deze markt. Ik heb bijv al ergens een fabriek gezien op internet waar je bij de bestelling van 500 android tablets je eigen rom daarop meegeïnstalleerd kan krijgen (je krijgt gewoon een sample met een ROM van de fabrikant zelf, in dit geval WowPAD waar je zelf mee kan doen wat je wilt.) Nu bedoel ik hiermee niet dat dit echt zo gaat gebeuren want ook Android heeft nog een lange weg te gaan maar hiermee zie je wel gelijk het voordeel van een "vrij" systeem. Maar uiteindelijk is dit wel iets wat je wilt, je laat bijv Centric een migratie uitvoeren waarbij een door hun ondersteunde tablet platform is betrokken. Hier kan Centric gemakkelijk hun ERP software voor klaarmaken gezien dit alleen een cosmetische verandering is en zo kunnen ze heel simpel het complete tablet platform (waarsch 3e lijns) supporten (incl de voorgeinstalleerde programma's voor het zakelijke gebruik)

Lol ik lees net mijn hele freaking verhaal en het lijkt een beetje Apple bashen. Ik heb zelf een Ipad en Ipod en gebruik die met veel plezier :P Ik ben daarnaast van mening dat geen enkele tablet iets voor de zakelijke markt is. De enige branche waar het werkt worden nu al jaren windows ce devices gebruikt (bijv door een monteur op locatie of een ober in een cafe). Nee een tablet op het kantoor zie ik pas over 1 tot 2 jaar doorbreken.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 januari 2011 21:31]

Volgens mij heb je geen idee waar je over praat ;)
Het gaat over Intelectual Property. Oftewel: Hoe zorg je dat je vertrouwelijke informatie vertrouwelijk blijft. Bedrijven als Rim zijn groot geworden door daar veel aandacht aan te besteden. de iPad heeft nauwelijks functionaliteit. Inloggen? Daar doen we niet aan, Remote beheer? Via externe partijen.....

Compliance to Auditors? Hiermee wordt bedoeld, hoe toon je aan bv de overheid aan dat je persoonsgegevens goed beschermd. Bijvoorbeeld bij overheidsorganen, advocaten en veel grote bedrijven is dit een must en kun je geen contracten krijgen zonder dat een derde partij de platformen goedkeurt. iPhone configuration utility helpt hier natuurlijk niet.

Ja, gelukkig kun je tegenwoordig een hoop van afstand wissen. Dat is echter mosterd na de maaltijd. Zonder wachtwoord is alle informatie al gewoon gekopieerd voor je de remote wipe hebt aangezet.

Remote assistance: Hierbij helpt een bedrijf een medewerker met een specifieke applicatie. Wat denk je dat Apple zegt als je belt met de vraag hoe je in je custom CRM app voor de iPad de 5 laatste bestellingen van een klant kan vinden? Remote Assistance helpt deze vertegenwoordiger direct met zijn probleem zodat hij zijn taken kan uitvoeren. Maar als jij enig serieus software pakket kan bouwen wat geen support staff nodig heeft denk ik dat jij heel snel heel erg rijk zult worden. Ik schat de kans echter 0.

LOB Line Of Business. Oftewel bedrijfsapplicaties die niet via de Appstore verspreidt worden. Dat is inderdaad mogelijk. Je moet je echter wel als "ontwikkelaar" aanmelden en misbruikt een functie die voor ontwikkelaars bedoeld is in plaats van gebruikers wat tot licentie issues kan leiden. Het is in ieder geval een hack. De iPhone Configuration utility helpt hier niet bij (je kan zover ik weet geen eigen LOB applicaties toevoegen)

Wat Microsoft aangeeft is dat de iPad niet bedoeld is voor enterprise omgevingen en je welliswaar een tooltje hebt waarmee je een deel van de problemen kan oplossen maar je nog steeds geen platform hebt wat echt enterprise ready is. Dat is geen kritiek op de iPad aangezien dat ding daar nooit voor is bedoeld. Net zoals een Ferrari niet bedoeld is als verhuiswagen. Als je dan toch iPads in een enterprise omgeving wil gebruiken moet je met de nadelen rekening houden en er omheen werken. Windows 7 is wel ontworpen met enterprise requirements in het achterhoofd en biedt die functionaliteit dus out-of-the-box.

Daarnaast moet je bij een iPad maar hopen dat je houtje touwtje oplossing geen gaten in de beveiliging achter laat, bij Microsoft Windows 7 ben je wat dat betreft wat zekerder. Maar goed, fanboys zijn nooit te overtuigen.

Wat mij betreft heeft Microsoft met deze presentatie een duidelijk punt, al moet je niet overdrijven hoeveel mensen hier echt door geraakt worden. Apple zal hier in ieder geval niet wakker van liggen. Met hun configuratie tool hebben ze de problemen voor de grootste groep bedrijven weggenomen. Voor de overige problemen zou de iPad veel meer dicht moeten worden getimmerd en het is de vraag of Apple dat echt wil
Ik blijf even neutraal over Apple en iOS. Apple levert geweldige apparaten met hier en daar een ongemak of gebrek. het is niet perfect maar het werkt lekker vloeiend en alle apple bashers hier overdrijven meestal de problemen met Apple's apparaten.

Microsoft valt Apple daarintegen rechtstreeks en productspecifiek aan op de iPad. Ze zitten apple's tekortkomingen lekker te benadrukken terwijl hun eigen systeem in mijn ogen een groter scalar aan tekortkomingen heeft waardoor het geheel minder goed aanvoelt. Microsoft ondersteund over het algemeen meer functies maar de uitwerking is vaak minder.

Het afzeiken van je concurrenten is tegenwoordig heel normaal en microsoft is niet de enige die het doet. Ook Apple doet dit. Veel vaker zelfs denk ik.
Zie ook: http://tweakers.net/nieuw...rgelijking-van-apple.html kan ff geen ander voorbeeld bedenken.

Vind het een beetje kinderachtig gedrag van deze bedrijven. Leer gewoon toegeven dat je apparaat een gebrek of tekortkoming heeft of geef toe dat er apparaten zijn die sommige dingen beter doen...
terwijl hun eigen systeem in mijn ogen een groter scalar aan tekortkomingen heeft
Tuurlijk, Windows tablets zijn al jaren op de markt. Als die Windows-tablets beter waren zou ten eerste niemand een iPad hoeven, en ten tweede als de nadelen echt zo evident waren hoefde Microsoft er niet op te wijzen.

Dit is juist erkenning van Microsoft dat de iPad een 'levensvatbare' vervanging is voor Windows tablets; als Microsoft namelijk zou denken dat haar eigen klanten toch nooit met iPad's uit de voeten hadden gekund hadden ze dit nooit hoeven doen.

Maw: Microsoft loopt leuk reclame te maken voor iPad's! Tevens is het wachten op een antwoord van Steve Jobs, want dat gevoelig persoontje heeft in het verleden al laten blijken slecht tegen dit soort acties te kunnen en erop te reageren, ipv. er boven te staan. Dus wordt weer lachen, fijn dat er ondanks de BTW-verhoging ook nog zat gratis theater is!
sorry maar wil jij nu echt beweren dat iOS zo goed is dat elke jan lul hem kan beheren als er tegelijkertijd een verbinding moet zijn met het kantoornetwerk???? - als we dan toch gaan meuten,

Android FTW - de gemiddelde android pad is aanzienlijk goedkoper dan de ipad en die winpads er bestaan al standaard remote desktops vpn apps en natuurlijk antivir oplosingen, verder bied het mogelijkheden om te syncen met Exchange en/of de Google Claud, en doet het verder op geen enkel punt onder aan de andere 2. -

ook is het zo portbaar dat je dezelfde functies (tot op zekere hoogte) in dezelfde configuratie op een budget ~ <200 op een midrange 200~350 en een higend 350+ pad te installeren. waardoor 'joop de boevakker' nog steeds met min of meer dezelfde tools werkt als 'Diderick-Jan de Directuur. dat maakt de beheersbaarheid aleen maar beter dunkt me...
Het grote probleem met android is dat het helaas geen proxy ondersteund.
Het grote voordeel bij Android is dat je dat zelf mogelijk kan maken ;) zelfs ik als Windows man kan dat :P (met n btje linux kennis natuurlijk)
maar een bedrijf heeft dat graag OTB
Geen proxy, geen gestandardiseerde beveiligings oplossingen, veel te makkelijk te rooten en op allerlei manieren aan te passen die voor het bedrijf niet gewenst zijn, een applicatie markt met veel te weinig controle, onduidelijk patch en upgrade pad, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Bedrijven zijn echt helemaal niet geinteresseerd in Android telefoons, en al die 'voordelen' met betrekking tot 'open dit', 'custom dat' enzovoorts zijn eerder een nadeel dan een voordeel als je gewoon een bak met geld over de muur wilt flikkeren, een berg telefoons + support wilt terugkrijgen en dan klaar zijn met het gezeik. Bedrijven hebben wel wat beters te doen dan rondkloten met mobiele telefoons om ze helemaal aan te passen zodat ze voor hun toepassing werken.
Duw jij eerst maar eens een Android Tablet en een iPad in de handen van je pa of bijvoorbeeld van je baas.
Vervolgens kom je er heel snel achter waarom er uiteindelijk voor de iPad gekozen wordt.

Mijn pa heeft bijvoorbeeld een HTC desire met zakelijke apps en toepassingen, maar bijvoorbeeld het verwijderen van een e-mailaccount is al niet te vinden door de 3 a 4 menu's voor e-mail.
Het systeem is leuk voor tweakers, maar zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.
IOS daarentegen wel, zelfs mijn oma kan nu met haar iPad meer dan ze ooit kon met haar pc ondanks de vele cursussen.
Een desire is géén Android tablet. De Samsung Tab doet qua gebruiksvriendelijkheid niet onder voor de iPad. Sterker: door de grotere vrijheid op het OS zullen (ex-) windows gebruikers dit apparaat veel fijner vinden dan iOS. Geen gedwongen iTunes, geen verplichte creditcard/clickandbuy/kraskaarten koppeling om een gratis app te downloaden en geen omzetting van windows formaat bestanden (muziek, video, office) nodig.

Grootste nadeel: geen 10" en geen ondersteuning voor automatische proxyscripts (gewoon proxy zit er op).
"verplichte creditcard/clickandbuy/kraskaarten koppeling om een gratis app te downloaden"
kant en klare onzin dat dit voor de ipad nodig is
je kan gewoon een gratis account aanmaken zonder dit te koppelen aan welke manier van betaling dan ook

[Reactie gewijzigd door Chaser2600 op 26 januari 2011 11:12]

"geen omzetting van windows formaat bestanden (muziek, video, office) nodig."

Dat zijn zulke flauwe marketing argumenten. Zo kan je ook verdedigen dat een CP/M systeem 'beter' is dan Windows, omdat je op CP/M geen omzetting van Wordstar 1.1, Turbo Pascal 1.0 en Edlin formaten nodig hebt. Larie van de bovenste plank
Ja, de iPad werkt intuitief. De Galaxy Tab ook. Maar de HTC Desire is een telefoon en geen tablet, dus die vergelijking gaat volledig mank. Op de Galaxy Tab is het allemaal niet zo moeilijk hoor.
Android is niet ontwikkeld voor Tablets. iOs is net zo min ontwikkeld voor tablets. Dus hoe kun je uit deze gegevens de conclusie trekken dat Android op zijn retour is, wanneer gewoon keihard blijkt dat Android zeer snel marktaandeel verovert?
tot android 3.0 voor de deur staat ;)
Wat daar staat is allemaal mogelijk, maar deze presentatie is waarschijnlijk op een onwetende manager ofzo gericht. Mensen die wat van software weten lachen microsoft vrij hard uit met dit nep materiaal. Behalve dat hebben ze vooral ook geen vergelijking in kosten neer gezet, en ook niet neer gezet dat er vrij veel hacking tools voor windows beschikbaar zijn, alle windows security elementen omzeild kunnen worden of gekraakt zijn (al dan niet met local access - maar dat is waar het ze om draait). Een desktop OS de mobiele wereld in sturen is gewoon ronduit idioot. En de schijnbeveiliging van de vele knopjes en settings, de GPO's en de Registry keys die je allemaal zo leuk kan bewerken maken echt niet opeens dat alles veilig is. Vooral niet als degene die de policy's regelt binnen een bedrijf niet weet waar hij/zij mee bezig is. En als die persoon dat wel weet kan die dat voor alle apparaten doen die in het bedrijf gebruikt worden.

Een 'turnkey solution' is er gewoon niet bij custom toepassingen. Windows een een general purpose OS, dus om het bruikbaar te maken in een bedrijf moet je bijna verplicht hacken (in de modificatie context) en modden (zonder dat het meteen hacken is) en altijd op 3rd party rommel bouwen om er een bruikbare omgeving van te maken. Dat iOS met enterprise support is gebouwd om mobiel gebruikt te worden. Zelfs de consumenten versies hebben GPS tracking ingebouwd als er GPS in zit, en ander wifi tracking wat ook vrij betrouwbaar is. Remote wipe werkt ook als een zonnetje, en IP management en AAA zijn ook door en door geimplementeerd en bruikbaar. Zoals Rvdplas aangeeft kan je dat met faros combineren voor een nog betere toepasbaarheid van policies.
Grijns en heeft microsoft wel allerlei oplossingen voor eventuele problemen dan :D
Ook waarschijnlijk niet.
Ze gaan echt niet opnoemen, wat hun eigen knelpunten zijn en die zijn er ook absoluut.
bouw eens inhouse een standalone app en probeer ze maar eens op je ipad te laten draaien zonder via apple te moeten passeren.
Geen probleem, een enterprise license laat toe dat je applicaties binnen je eigen bedrijf mag verspreiden zonder tussenkomst van de AppStore:

http://developer.apple.com/programs/ios/enterprise/

Kosten, 299$ p/j

En om maar alvast vooruit te lopen op de reacties...

En nee, dit is totaal niet duur, zeker niet zoals je aangeeft dat het in-house ontwikkelde applicaties zijn.

In nederland kost een ontwikkelaar voor in-house gemiddeld 70 Euro p/u dus dat is 4 man uren aan kosten. Verwaarloosbaar dus.
En het is gewoon normaal, dat je een licentie nodig hebt om je eigen software waar dus je eigen uren inzitten op je eigen aangekochte hardware in dit geval de iPad te kunnen / mogen draaien binnen een eigen omgeving?

Ik vind het ronduit schandalig dat je hiervoor betalen moet, en heb persoonlijk dan ook een hekel aan dusdanige gesloten systemen.

Begrijp me goed ik vind de iPad een mooi apparaat, maar ik vind die developers kosten echt belachelijk, dit geld uiteraard niet alleen voor Apple!


Stel je voor dat je een CDspeler koopt, waarop je alleen je eigen gemaakte muziek cd`s af kunt spelen als je een extra licentie koopt voor 299 Dollar.
Nee, je applicaties deployen bij Microsoft is gratis?
Ik dacht het niet! http://www.microsoft.com/...-manager/cm-overview.aspx
dit is veel duurder dan Apple.
En waar staat er ook maar iets over een prijs en het benodigd zijn van waar de link naar wijst voor het deployen op een Microsoft omgeving? System Center Configuration Manager 2007 is niet noodzakelijk om een applicatie te laten draaien op een Microsof os.
Dat is toch een veel uitgebreidere dienst. Apple biedt voor die 299 euro geen:
System Center Configuration Manager 2007 comprehensively assesses, deploys, and updates your servers, clients, and devices—across physical, virtual, distributed, and mobile environments.
Apples en peren vergelijken. 299 euro is gewoon niet veel geld voor bedrijven die zelf een app ontwikkelen of laten ontwikkelen.
Heb je die tekst uit je eigen link wel gelezen? Dit pakket biedt wel wat meer dan puur het recht om je eigen applicatie te deployen:

Uit Wikipedia:
System Center Configuration Manager (ConfigMgr or Configuration Manager), formerly Systems Management Server (SMS), is a systems management software product by Microsoft for managing large groups of Windows-based computer systems. Configuration Manager provides remote control, patch management, software distribution, operating system deployment, network access protection, and hardware and software inventory.
Applicaties maken voor windows 7 kan met gratis tools, en deployment kan als de applicatie in .MSI is verpakt vrij eenvoudig via group policy in active directory gepusht worden naar de gebruiker. Ben zeker geen MS fanboy, maar als je een link aanhaalt en vervolgens wat anders zegt dan wat er staat is toch jammer.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 25 januari 2011 22:48]

@psycho: ja dat is gratis... als je een AD hebt en je tablets in het AD staan, kun je je MSI''s zonder extra kosten op die tablets krijgen.
In die 299 dollar zit natuurlijk meer dan alleen het recht om eigen apps te kunnen draaien...
Technische support, breed scala aan handleidingen, mogelijkheid tot bijwonen van workshops, vervroegd testen van beta's, toegang tot de tools om software te ontwikkelen. En uiteraard mogelijkeid tot submitten naar de app-store.
Maar zit je daar dan op te wachten? Als jij een eigen app ontwikkelt voor binnen het bedrijf zit jij er niet op te wachten om deze app ook in de app-store te krijgen en goedkeuring van Apple daarvoor te krijgen. Ook heb je geen andere toeters en bellen nodig.
Als jouw app maar binnen het bedrijf op alle aanwezige, voor gebruik binnen het bedrijf bedoelde, iPads kan gebruiken.
Dan is 299 dollar per jaar toch niet echt een kostenpost waar je graag op wacht te meer omdat het zeer waarschijnlijk is dat iedere update van het iOS na een jaar je app uitschakelt tenzij je netjes die 299 dollar overmaakt!
bij een klein bedrijf van 20 man is het wat anders dan een bedrijf van 500 of 1000 man....
Stel je voor dat je een CDspeler koopt, waarop je alleen je eigen gemaakte muziek cd`s af kunt spelen als je een extra licentie koopt voor 299 Dollar.
Ehm, vroeger kon je gewoon niks anders dan geperste cd's draaien. Hoeveel je ook bijbetaalde, gebrande cd's vrat hij vroeger niet.
Sorry maar als ik op mijn oude CD-speler (Technics) een zelfgebrande CD afspeel (wel wave bestands-formaat natuurlijk) dan draait deze zonder problemen.
Hetzelfde geldt voor mijn autoradio/CD speler.
Ehm, vroeger kon je gewoon niks anders dan geperste cd's draaien.
Sorry maar dat is onzin. De CD-R is grotendeels compatible met de CD, en de CD-spelers die conformerend waren met de standaard lazen ze over het algemeen gewoon. Hetzelfde zou moeten gelden voor CD-RW overigens, al hadden veel meer spelers daar een probleem mee.

Ik heb nog weleens een CD-R met audio content gedraaid in een speler van voor '88 (het jaar van de uitvinding van de orange book standaard)
Ik heb een Phillips CD-160 en die is volgens mij uit 1986. Die had toen een adviesprijs van ƒ800
offtopic:
(De CD-360 had afstandsbediening en een geheugen voor de favoriete nummers van 100CD's maar was ƒ100 duurder en ik zat al ver boven hetgeen ik van plan was uit te geven aan m'n stereo-set. Maar voor ƒ1600 had ik een platenspeler, tuner-versterker-cassettedeck, boxjes en ook nog zo'n nieuwerwetse CD-speler waarvan ik betwijfelde of ik er ooit veel van die dure (ƒ42) CD's voor zou gaan kopen dus de aanbieding in zijn geheel was heel interessant.


Met die Phillips kan ik prima CD-R's afspelen al heb ik gemerkt dat die blauwe sneller haperen als zilveren, echter dat geld veeel sterker bij de CD-rom-speler in onze PC destijds.

Maar wat Microsoft aangeeft als zijnde de de nadelige eigenschappen van de iPad is ook precies vanaf het eerste moment mijn bezwaar. Echter in veel gevallen zal een Android-tablet de meeste daarvan beter wegnemen als een Windows-tablet.
onmogelijk, als je gebrande cd voldoet aan de redbook standaard speelt ie gewoon af.

het gaat bij oudere cdspelers eerder om een technische beperking, als de laser niet krachtig genoeg is

die beperking was niet bewust ingebouwd
die cd-spelers stamden gewoon van een tijd dat branders en recordable media nog niet bestonden en er dus ook geen nood was aan betere lasers (vooral in de goedkopere spelers)
Wat ik altijd hoorde vroeger dat de goedkope spelers juist vaak meer konden afspelen dan de duurdere spelers
Wat een domme vergelijking maak jij daar. Als je een CD speler koopt moet je ook niet verwachten dat je voor die prijs een brander krijgt. Als je een CD speler koopt krijg je er ook geen studio om je eigen muziek op te nemen. Dat kost je gewoon geld.
Misschien een cursus volgen leren lezen? :)

Een app kun je programmeren met je eigen software
Muziek kun je dus maken met je eigen instrumenten en studio software / apparatuur
Muziek kun je branden met je eigen brander en software.

Dan koop jij een CD speler en kun je bovenstaande niet afspelen op je CDspeler omdat je eerst een extra licentie nodig hebt.....
En het is gewoon normaal, dat je een licentie nodig hebt om je eigen software waar dus je eigen uren inzitten op je eigen aangekochte hardware in dit geval de iPad te kunnen / mogen draaien binnen een eigen omgeving?
Voor een ander platform moet je eerst een compiler en ontwikkelomgeving aanschaffen voor een paar duizend euro, dat is bij Apple allemaal gratis. Die developer license geeft je toegang tot het automatisch signen van je apps, distributie binnen je netwerk, verificatie door Apple, toegang tot de beta programma's, enzovoorts.

Ik snap echt niet wat je punt nu is behalve dat jij blijkbaar vind dat alles altijd maar gratis en ongelimiteerd is. Voor bijna elk commercieel systeem waar je bedrijfsmatig mee werkt moet je bedragen neertellen die vele malen hoger zijn dan 300 euro per jaar, voor dat geld komt er nog niet eens een consultant een uur op je kantoor koffie drinken om je te vertellen wat je allemaal met hun product kan doen.

Waarom denken tweakers toch altijd dat een paar grabbel-stuivers voor een bedrijf hetzelfde zijn als voor iemand die nog kranten moet bezorgen om een iPad te kunnen betalen, en dat het zogenaamd 'ronduit schandalig' is om te betalen voor bepaald gebruik van hardware?
Al is de reden waarom heel anders, voor zover ik weet betaal je nog steeds een kopieer-heffing op CD's ook al zet je er eigen muziek op.

Dus ja, daarvoor betaal je ook.

Zoals ik het beleid van Apple zie betaal je voor deelname aan het developer program en voor het gemak om om de AppStore heen te kunnen (omdat alleen je eigen personeel de software mag draaien of omdat je een closed beta wil draaien). Bedrijven die in-house dergelijke applicaties kunnen ontwikkelen zullen $299,- niet zo'n probleem vinden.
Stel je voor dat je een CDspeler koopt, waarop je alleen je eigen gemaakte muziek cd`s af kunt spelen als je een extra licentie koopt voor 299 Dollar.
Analogien zijn nutteloos, omdat de discussie verder gaat over de juistheid van de analogie...
Of het duur is of niet hangt af van de grootte van je bedrijf. In de situatie die jij schetst heb je gelijk.

Er zijn ook bedrijven waar het ontwikkelen van apps niet door een full-time developer gedaan wordt maar door iemand die in de rustige uurtjes daar tijd voor vrij maakt.
Ook bedrijven moeten vaak op de centen letten en gaat niet geld uitgeven als dat niet absoluut noodzakelijk is.

Er zijn ook mensen die op hun werk voor een ander platform developen maar graag willen proberen of ze hun app op hun privé ipod, iphone of ipad aan de praat kunnen krijgen (tweakers dus). Aangezien er geen inkomsten tegenover staan is in die gevallen $299 dus wel duur.
Om te kijken of je het aan de gang krijgt hoeft niets te kosten, daarvoor wordt een emulator geboden. Als je het aan de gang hebt en je wil het serieus testen op de appraten zelf, dan heb je aan een developer license van $99,- genoeg. Als je het wil uitrollen binnen je bedrijf, dan kun je de $299,- neertellen.

Gratis zou leuk zijn, van de andere kant denk ik dat dit model net genoeg drempels opwerpt om de grootste rotzooi aan apps te ontmoedigen.

(edit: typo's)

[Reactie gewijzigd door Patsfactor op 26 januari 2011 14:48]

Grappig je hebt dus een licentie nodig om zelf gemaakt software op hardware die je zelf gekocht hebt te kunnen draaien.

Maak een linux of windows prograam en je hebt geen 1 licentie nodig voor die software om die op je eigen hardware te kunnen draaien.

Waarom is dat bij apple zo. Stel dat MS dat zou verplichten dan staat iedereen op zijn achterste poten, bij apple mag het. Belachelijk die gesloten apple cultuur.
En kan je die apps centraal distribueren of moet je ipad per ipad die app manueel installeren?
Long live jailbreak, kosten $0 per jaar
Ik denk niet dat je binnen je bedrijf alle ipads wilt gaan jailbreaken.
waarom niet? Als je het goed doet is er niks mis mee. Plus het is 100% legaal. Je verliest alleen wel je garantie volgens mij.
Deel het aankoopbedrag van een iPad door 299 en je weet hoeveel nieuwe iPads je zou kunnen kopen door het bedrag voor een enterprice licencie. Dat zijn er dus grofweg 4. Denk je echt dat 1 op de 4 iPads volledig vervangen moet worden met de garantieaanspraak en dat binnen 1 jaar? (De garantie voor de iPad is SLECHTS 1 jaar!) (mijn eee netbook van Asus maarliefst 3 jaar!) Bedenk daarbij dat niet alles onder de garantie valt: laat hem maar uit je handen vallen en helaas geen garantie...
Je vergelijking klopt niet.
Ten eerste kan je slechts 2 ipads kopen voor dat bedrag.

Ten tweede is het niet 1 op 4 (waarbij we even negeren dat het niet 4 maar 2 is zoals ik hierboven schrijf) die je kan vervangen voor dat geld maar 4 in je hele bedrijf (je hebt maar 1 licentie nodig, niet 1 per vier ipads).
Dat is dus voor dat geld kan je 4 (eigenlijk 2) van pakweg gemiddeld 1000 tot 10.000 ipads vervangen, en ja dat is verwaarloosbaar.
Waar kan ik een iPad kopen voor 150 dollar?

Een licentie is namelijk ruwweg 300 dollar. En jij zegt dat jij er 2 voor kan kopen.
Deel het aankoopbedrag van een iPad door 299:
490 / 299 = 1,66
Wat is dit voor miraculeuze berekening waarbij ik voor 299 dollar vier iPads kan kopen?
oke, grofweg 3 dan, als je uitgaat van de 64GB 3G versie die in NL voor 800 Euro te koop is en wat kosten voor het jailbraiken berekent. Altijd wat extra marge houden.
En ohja, 1 jaar is inderdaad de garantie. Maar collectief voor een bedrijf is dat niet zo'n issue. Softwareproblemen kunnen in-house opgelost worden, hardware is gok ik in de praktijk 1 op de 75 a 100 ipads die een bedrijf aanschaft waarbij binnen 3 jaar reparaties van toepassing zijn. Big deal.
Jou Asus netbook heeft met een zakelijke aanschaf in principe ook maar 1 jaar garantie.
De garantie op een iPad is veel langer dan 1 jaar, al ligt dit voor bedrijven misschien iets anders. In Nederland wordt de consument beschermd door jurisprudentie op dit vlak: een apparaat moet zo lang mee gaan als je redelijkerwijs mag verwachten. Een laptop die na 1 jaar kapot is, gaat geen redelijke termijn mee. Een wasmachine die na 2 jaar kapot gaat bij normaal gebruik, gaat geen redelijke termijn mee.

De bescherming voor bedrijven is veel kleiner, maar reken maar dat die paar honderd euro voor een wat groter bedrijf echt niet relevant zijn.
Sorry maar als mijn Ipad naar 1.5 jaar stuk gaat, dan zorgt Apple gewoon voor een nieuwe. Dat is wettelijk geregeld,
Bij jou wel. Bij bedrijven niet.
geldt de Europese regel van minimum 2 jaar garantie op elektronica dan niet voor apple-producten?

of geldt die regel niet voor bedrijven?
En juist daarom wil je het niet binnen een bedrijf.
En dat is nou net wat bedrijven niet willen.
Garantie verlies je ook niet. Je kunt namelijk je jailbreak gewoon weghalen door een update of restore te doen. Daar de jailbreak puur softwarematig is blijft de garantie intact.
@Ortixx

Jailbreak komt er bij Auditors niet door.
Het is geen supported manier om gebruik te maken van je Apple.

Daarnaast geeft het potentie voor Security Leaks.
We kan jou garanderen dat met het Jailbreaken van je iPad er niet direct een keylogger geinstalleerd wordt?

[Reactie gewijzigd door Eric Oud Ammerveld op 26 januari 2011 09:10]

Waarom wel? Denk je nu echt dat een bedrijf gaat zitten hobbyen met hun hardware om het astronomische bedrag van $299 per jaar te gaan besparen? Alleen al de persoon betalen die al die jailbreaks uit moet voeren op elke nieuwe iPad kost waarschijnlijk het 10 voudige elk jaar, en het ontwikkelen van de in-house applicaties waar je heel die iPads in de eerste instantie voor had gekocht waarschijnlijk het honderd-voudige.

Je moet wel heel erg weinig inzicht in bedrijfs-IT hebben als je echt denkt dat er voor die driehonderd euro per jaar ook maar 1 persoon op de gedachte komt om te gaan lopen rommelen met jailbreaks. Hier betalen ze vrolijk twaalfhonderd euro laptops die je voor vijfhonderd in de winkel kunt krijgen (en dan bedoel ik: exact dezelfde laptops) alleen maar omdat er dan een of ander onderhoudscontract op zit.
In een bedrijf kan je dat geen DROL schelen. Dat geld is niks, en je wil gewoon garanties, SLA's en identieke scenario's om software het beste te testen. Een JB helpt je daar niet bij.
Ik maak apps via Flash CS5 icm iPad-plugin.
Het is wel een extreem vervelende procedure waar je doorheen moet om het erop te krijgen (certificaten etc.).
Hmm een zichzelf serieus nemend bedrijf gaat geen belangrijke applicatie in flash bouwen me dunkt.
Wat betreft het content genereren ben ik het wel met MS eens, maar in mijn ogen kun je dat met geen enkele tablet fatsoenlijk. Verder ben ik benieuwd naar de usability van die Windows tablet, want daar doet iOS het erg goed. En al is die Windows tablet nog zo goed beveiligd e.d., als de usability slecht is, dan prefereer ik nog steeds een iPad.
Edit: zo slecht doet de iPad het nog niet op het gebied van security en encryptie (bron).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 25 januari 2011 17:15]

De bron die je aanhaald is van Apple zelf. Een beetje; wij van WC eend, adviseren WC eend.

Verder deel ik je mening, de iPad is het ideale instrument om content te consumeren en in veel mindere mate te produceren. De enige 2 punten die ik verder legitiem vind in het artikel zijn de opmerking over form factor en Office integratie. Daar kan de iPad inderdaad niet aan tippen. Alle overige zaken, zal Windows 7 zich eerst moeten bewijzen.
Beide bronnen zijn op geen stukken na onpartijdig. Ik heb eens door de slides heen zitten kijken. Bijvoorbeeld die eerste vraag "secure corporate IP" wordt zowel voor de iPad (nogal wiedes) als voor Windows 7 (ehm...?) niet beantwoord. Als je dan ook nog even meeneemt dat ik me niet kan herinneren dat Apple ooit heeft toegegeven dat dat een probleem is met de iPad en dit slides van Microsoft zelf zijn vind ik het op zijn minst vreemd dat ze alleen maar een hip buzzword op een slide gooien zonder expliciet te vermelden waarom zij daar beter in zijn.
En in de lijstjes met voor- en nadelen komen erg veel "Microsoft Office support", "Sharepoint 2010 support" en dat soort trucen terug. Krijg je lekker indrukwekkend lange lijstjes, maar ik kan het ook gooien onder "als je niet alles van ons afneemt dan stik je maar lekker" (met dan natuurlijk als conclusie "nou, dan neem ik wel niks van jullie af en haal ik alles ergens anders"). Voeg daar een paar setjes "ja maar je hebt VDI nodig" bij (nou en, zolang dat goed werkt is het toch geen probleem) en ik vind het flinterdun wat er overblijft.

Begrijp me goed, elke keer dat ik geprobeerd heb met MacOS te werken stonden mijn tenen binnen de kortste keren krom, dus zelf zou ik inderdaad de voorkeur geven aan Win7 WinXP. Maar, dat is volkomen persoonlijk en dat geldt absoluut niet voor iedereen.
Microsoft doet natuurlijk:
Wij van de concurentie van WC eend, adviseren tegen WC eend.
Dan ligt jouw ideaal wel erg ver van mijn ideaal af.

- geen USB poort
- geen HDMI poort
- geen SD kaart ondersteuning
- geen Flash ondersteuning
- geen file browser
- geen vrijheid om zelf software te installeren
- verplicht gebruik iTunes
- geen mogelijkheid om te printen

Dat zijn er slechts een paar. Ik weet dat je met diverse apps wat van deze zaken kunt wegpoetsen, maar practisch is het niet. En in mijn ogen erg ver van mijn ideaal af.

Ik heb zelf een 64GB 3g iPad en hij wordt met name door de kinderen gebruikt en mijn vrouw voor wat spelletjes. Ik lees er boeken op, mail en bezoek enkele websites (de meeste van mijn favorieten hebben flash nodig en doen het niet).
Er zijn tegenwoordig talloze hybride tablets/telefoons waar men toetsenborden kan aanklikken of de telefoon in het beeldscherm kan klikken enzovoorts (Always Innovating Touchpad, Motorola Atrix 4G). Ook dual-boot / dual-architectuur (ARM/x86) is mogelijk, o.a. Lenovo LePad.

Verder zijn er nog die leuke toetsenbordjes die je in drie stukken kan vouwen, er zijn de toetsenbordjes die met pico-projector op een vlak gelaserd worden, en er zijn flexibele toetsenborden, afgezien van spraakherkenning. Dus als je USB en BlueTooth hebt kom je een heel eind ;)
Zoals bijvoorbeeld de iPhone (via Bluetooth) :)
Ik mis wat onderbouwing... waarom dekt faros alles af dan ?

Wat ik ook nog wel als tegenargument kan bedenken is dat iPad al redelijk proven is (met alle voor- en nadelen). Voor win7 tablet moet dat nog blijken.

[Reactie gewijzigd door DukeBox op 25 januari 2011 17:11]

Wel... Nee. Qua corporate solutions kan een Win7 tablet alles wat je met een normale Win7 PC kan (als je er bv. Professional of Ultimate op zou installeren) dus op dat punt hebben ze wel degelijk een streepje voor op de iPad. Vraag blijft natuurlijk wel of het apparaat zelf dan wel zo handig is in gebruik (grootte, gewicht, batterijduur, etc.).
Ipads en Pharos van databalk?
Mwah! Je moet er maar mee doen wat je wilt. Denk maar aan het mooie verhaal dat Vista het OS was wat niet te kraken was. Tijdens de presentatie van MS bij NGN.NL zei Laura Chappell: "Ieder OS is te kraken". Voor mij is gewoon belangrijk dat ik, als simplist, gewoon onmiddelijk aan de slag kan gaan: Comprrutser aan, geen gezeur, gewoon aan het werk. Mooie woorden van zus en zo moeten ze maar laten emigreren naar Vaag Weggistan! Even duidelijk: Apple is ook bezig zijn oude gewoontes op te pakken zodat ze binnenkort (lees: 5 jaar) weer een geld injectie nodig hebben om voort te kunnen blijven bestaan. Alles heeft gewoon zijn voor- en nadelen. Je kan natuurlijk ook, als dominante wereld lijder (of is het leider?) gewoon doorgaan met je eigen product perfecter te maken i.p.v. anderen aan te vallen op hun zwaktes? Als je globale leider bent heb je dit soort opmerkingen toch helemaal niet nodig!
Even duidelijk: Apple is ook bezig zijn oude gewoontes op te pakken zodat ze binnenkort (lees: 5 jaar) weer een geld injectie nodig hebben om voort te kunnen blijven bestaan.
Je hebt het over het 2e grootste bedrijf van de VS qua marktwaarde (Alleen Exxon Mobil is groter). Apple heeft een enorme hoeveelheid cash vrij beschikbaar (iets van $26 miljard) en het aandeel blijft maar stijgen, volgens veel analisten is het aandeel ondergewaardeerd. Ze moeten wel iets heel erg grondig fout doen willen ze over 5 jaar geld tekort komen.
Tijd om wakker te worden, de markt voor "hoge marge producten" is zo goed als verzadigd, het grapje dat Apple structureel de winsten te laag inschat is ook wel uitgewerkt, want dan presteren ze niet beter dan verwacht maar liegen ze gewoon bewust tijdens de schattingen.
De iPad loopt ook niet meer voorop wat betreft technologie, en als de iPad2 komt zal die snel concurrentie hebben. Veel concurrentie zal goedkoper zijn, maar belangrijker: Bij de concurrentie is er ook concurrentie onderling.

x86 is voor mobiele applicaties ook ten onder gegaan wegens gebrek aan concurrentie; alleen AMD en VIA maakten die, en die werden door Intel structureel verdrukt. Dat steekt schril af tegen de tientallen bedrijven die met ARM-oplossingen met elkaar concurreren. Vandaar ook, dat Intel zich nu geheel tegen haar eigen gewoonte in op lage-marge producten gaat richten, anders kunnen ze nooit groeien!

Waar Intel nu staat, staat Apple binnenkort ook: Of ze blijven vasthouden aan dure producten voor een kleine doelgroep, of ze gaan ook denken aan de 95% van de wereldbevolking die zich haar producten niet kan veroorloven. Dáárom moest Intel tegen wil en dank met de Atom komen, wat winst wegvreet van de iCore's.

Vijf jaar geleden zag ook zogenaamd niemand de huizencrisis e.d. aankomen, en "niemand had dat kunnen zien aankomen". Je reinste onzin, figuren als Reggie Middleton (Rien Kamer iemand?) hebben tot in detail van tevoren voorspeld hoe dat piramidespel als een plumppudding in elkaar ging zakken.

Tuurlijk, bedrijven als BoA (Merill), Goldman Sachs en de corrupte rating-agencies als Fitch, Moody's en S&P smeren je graag Apple aandelen aan; of je er nou winst op maakt of failliet op gaat, zij verdienen toch wel geld aan je dus hun interesseert het geen zak. Handel is handel, ook als hun klanten failliet gaan zuigen ze die graag uit. Dat zijn precies de niksnutten die jarenlang ook vastgoed-derivaten aan klanten aansmeerden met vage beloften - terwijl ze wisten dat de klant er enorm op ging verliezen en zij verdienden er toch wel aan. Die blazen graag zeepbellen op, ook als er een appelschilletje om de zeepbel zit.

Nee, Apple is op haar hoogtepunt. U hoeft mij niet te geloven, geloof maar de man die de huizencrisis en kredietscrisis voorspeld heeft terwijl de rest van de sprookjes-gelovende wereld riep: "Die banken zijn zo groot, die kunnen niet falliet". Zie 1 2
3 en dan vooral deze.

ed: Maw: Je hebt er geen drol aan om te investeren in de grootste bedrijven ter wereld, die kunnen doorgaans alleen krimpen of failliet gaan. Zie Lehman, Microsoft en in mindere mate ook ExxonMobil zelf (want het geld zit nu bij de Russische / Brazilliaanse / Saudische en Venezolaanse staatsbedrijven en niet meer bij Esso). Je hebt er meer aan te investeren in zaken waar potentiële groei in zit. Als investeerders niet geloven dat Apple kan groeien, heeft Apple een probleem. Natuurlijk zal die luchtbel nog zo lang mogelijk gerekt worden door GS, MS, JP/M, BoA en andere oplichters, maar dat is alleen uitstel van executie.

[Reactie gewijzigd door kidde op 25 januari 2011 23:24]

Wat MS doet is geen opmerking, dat is vergelijkende reclame om de voordelen van hun producten duidelijk te maken. En natuurlijk hebben ze zo'n reclame nodig, want bij tablet, denken heel veel mensen aan iPad en niet aan windows of samsung.
Bij onze huidige Telenet reclamespots wordt er gesproken van: Kijk binnenkort Telenet Digitale TV op je HD TV, computer of ipad (ipv tablet).
Volgens mij denkt Samsung bij "tablet" ook niet direct aan Windows ;)
Ik denk dat Apple hetzelfde zou kunnen doen met Windows 7 vs iOS. Ik vind ook niet dat je iOS, wat bedoeld is voor handzame apparaten in eerste instantie, kunt vergelijken met een full-blown OS zoals Windows 7.
Uiteindelijk wordt het tablet versus tablet, wat erop draait doet er dan niet meer doet, als de 'apparaten' gelijk zijn kan je ze gewoon naast elkaar zetten.
Dat zullen ze niet zo snel doen, aangezien Apple bar weinig heeft met business-computing in grotere omgevingen.
In haar "Hi I'm a Mac and I'm a PC" relcames heeft Apple Windows toch wel heel erg zwart gemaakt. Microsoft slaat nu terug maar doet dat wat zakelijker met een soort van feiten.
Microsoft's antwoord op die reclames was die 'mensen die in een winkel een Windows laptop kochten' terwijl je duideijk kon zien dat die grote fouten bezat (zoals het zeggen ja, de mac die ik zag was te duur) terwijl ze nooit een mac winkel in waren geweest e.d.
Tja ze hadden ook het ijzeren argument kunnen toevoegen: Runs native Microsoft applications.

Heel veel proffesionele apps worden immers visual basic of andere MS only platforms ontwikkeld.

Deze rechtstreeks porten naar tablets is een logische stap.
Nadeel is dan weer dat deze apps meestal niet geschikt zijn voor toucscreen interface. En op zijn minst aangepast moeten worden voor tablet gerbruik. (dit wordt vaak verzuimd met gebrekkig gebruik tot gevolg)

De Ipad is een prachtig product voor de consument maar zolang de meeste zakelijke apps voor windows / MS worden geschreven hebben ze de zakelijke markt bij de ballen :)

[Reactie gewijzigd door a.prinsen op 25 januari 2011 16:52]

Om vervolgens wederom tot de conclusie te komen dat deze ontwikkel+deploy winst compleet vernietigd wordt door een brakke user ervaring.

Een vinger is geen mousepointer en een stylus is daarvoor geen oplossing. Dit is precies de reden waarom MS eerst op PDA en mobile gebied gefaald heeft. Ze hadden een de markt zo goed als in handen, maar bij de eerste de beste concurent (RIM en later Apple) zijn ze die compleet kwijt geraakt. Het is ook de reden waarom het tablet concept van MS bleef falen. MS had immers al in 2000! een tablet. De iPad (en de daar op volgende android tablets) zijn succesvol omdat ze bij Apple (en dus Google) ingezien hebben dat je niet een desktop OS moet overzetten, maar je user interface van de grond af aan moet bouwen rond de vinger.

Tot slot is een groot deel van de professionele apps (buiten office) eerder webbased (evt via intranet). Daar hoeft eigenlijk enkel wat aan de html geklust te worden.
inderdaad de gebruikers ervaring is sleutel.

Microsoft heeft naast de pot gepist door hun eigen applicaties niet "handig" geschikt te maken voor touchscreen.

Let wel dat voor profesionele apps het de software bouwers zijn die de interfacing bepalen. Binnen die kring heerst veelal een zeer conservatieve houding tbv gebruikers interfaces.

Erg zonde imho.

Wat op een Ipad gedaan wordt kan net zo makkelijk voor een windows tablet gemaakt worden. Het lijkt er echter op dat apps makers het voorbeeld nemen aan het OS en zich daar aan conformeren.

Apple speelt 100% in op gebruikers ervaring en zet daarmee het standaard voor alle op apple gemaakte apps.
Microsoft doet dat in veel mindere mate.
Geheel mee eens. Ik heb al jaren een tablet, zo'n laptop met omkeerscherm, met daarop Windows XP Tablet edition.

Anders dan een beetje tekenen deed ik er niet mee, want bijna geen enkele applicatie werkte lekker zonder muis en toetsenbord.

Apple heeft de verstandige keuze gemaakt een mobiel, "native" van touch-ondersteuning voorzien OS op de iPad te zetten en alleen apps toe te laten die hiervoor gemaakt zijn.
Je hebt helemaal gelijk maar het leuke vind ik wel dat wanneer ik een muis aan mijn Android tablet hang ik een perfecte gebruikers ervaring heb die zich niet onderdoet voor de het bedienen met de vingers (oke het is niet helemaal perfect maar het is ook pas Android 2.1). Het is dus goed mogelijk om een gebruikersinterface te maken die goed werkt bij meerdere invoer methodes. Het uitgangspunt van (in dit geval) Android is (imo) beter omdat het je beter een touch interface kan bedienen met een muis dan dat je een muis interface moet bedienen met je vinger :P
Vergeet je nu niet ff 11 jaar hard- en software ontwikkeling mee te rekenen???
Nee. Als je naar de hardware kijkt dan zie je dat er nu tablets met de specs van een doorsnee 2002 laptop gretig aftrek vinden (apad's ed). En software is precies het punt dat ik maak. 10 jaar heeft Microsoft de volledige ruimte gehad om wat van de software te maken en dat hebben ze niet gedaan.
Deze rechtstreeks porten naar tablets is een logische stap.
Rechtstreeks porten naar tablets is waarom het Windows nog nooit gelukt is om op tablets door te breken.

Zonder al te fanboyerig over te komen: Apple heeft ingezien dat een tablet niet een computer is met een touchscreen in plaats van een muis, maar dat het een andere manier van userinterface-ontwerp nodig heeft. (Dat ze vervolgens doorschieten naar een erg minimalistische interface en redelijk extreem gesloten platform is dan weer net jammer, maar het is tenminste geen rechtstreekse port van OSX naar een tablet.)

Microsoft begint het nu langzaam ook door te krijgen.

Maar het staat of valt nog steeds met de adoptie door de markt (consumenten *en* bedrijfsleven, het liefst), en daar probeert MS nu aan te sleutelen.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 25 januari 2011 19:13]

Ik vind niet alle punten terecht. Bijvoorbeeld het verloren/gestolen iPad probleem: Deze zijn via de (gratis) mobileMe dienst 'Find my ipad' gewoon op te sporen en indien nodig te wissen.

Verder kan je met de enterprise configuration utility ook een hoop beperkingen instellen op het gebruik zodat je bijv. verplicht een beveiligingscode moet gebruiken.
Deze zijn via de (gratis) mobileMe dienst 'Find my ipad' gewoon op te sporen en indien nodig te wissen.
Jup, en systeembeheerders gaan voor elke iPad binnen het bedrijf een mobile-me account beheren?
Dat hoeft niet. Find My iPhone is een consumentenversie van iets wat Exchange al jaren ondersteunt: remote wipe/remote lock. iOS kan overweg met bijna alle serverside security policy's van het Exchange-protocol.
een iphone of ipad was er jaaaaren geleden ook nog niet.

mobiele OSsen moeten ook onwikkelen, zo zie je bij android en ios de knip en plak functie pas later goed implementeren.
[...]

Jup, en systeembeheerders gaan voor elke iPad binnen het bedrijf een mobile-me account beheren?
Gelukkig is dat helemaal niet nodig.
Want?? Er is een beheerders account voor meerdere ipads in te stellen?? Of alle data voor een ipad is gewoon niet toegankelijk voor anderen?? Iets meer info graag...
Er is een beheerders account voor meerdere ipads in te stellen?
Ja. Ik heb ook een iPhone en iPad onder dezelfde account.
Maar dat betekent dus dat iedereen alle data van anderen kan zien?? Want dan log je dus op al die apparaten in onder dezelfde gebruiker?? Lijkt me ook niet echt een fijne situatie, als de receptioniste de bestanden van de directeur kan lezen... Of bedoel je dat systeembeheer gewoon ergens lekker een Excel-bestandje met alle gebruikers en wachtwoorden moet gaan bijhouden... Ook heel erg veilig... Hoef je nog maar 1 bestand te vinden op het netwerk, in plaats van alle monitoren afzoeken op post-its...

Een kantoorsituatie is toch net ff ietwat anders dan die 2 apparaten die jij thuis hebt liggen... Maar dat blijft moelijk uit te leggen.. Probeer bijvoorbeeld een gebruiker maar eens te vertellen dat ruimte-uitbreiding op een server net ff iets meer om handen heeft en net iets meer kost dan die 1TB-schijf die je in het weekend bij de Mediamarkt haalt, bijna onmogelijk...

Geen idee trouwens waarom vorige post omlaag gemod word, ik stel toch oprechte vragen??

EDIT: Wil degene die op mijn username zoekt en alles naar beneden mod, daar ff mee kappen en gewoon mijn vragen beantwoorden??? Ik weet dat het lastig is om als fanboy kritische, maar oprechte vragen voor je kiezen te krijgen, maar als je het naar beneden mod, zal je ook wel een antwoord hebben, toch???

[Reactie gewijzigd door KinGuiN|IA op 26 januari 2011 11:47]

uhm, welke data heb je het dan over ?
dat account wordt op dat moment alleen gebruikt voor de "find my iphone" functie. Is verder niet gekoppeld aan specifieke persoonlijke data

en anders gebruik je toch Exchange.. dan kun je hem ook remote wipen
Welke data?? Nou, gewoon, die documenten, foto's, ontwerpen of code die je maakt??? Je weet wel, je werk??? Waarvan andere collega's op de afdeling of op kantoor het ook fijn zouden vinden, als ze ergens bij zouden kunnen??? En nee, alles mailen is geen oplossing... Iemand kan ook ziek worden, omvallen of ontslagen worden of gewoon even niet bereikbaar zijn...

Remote wipe, is dat voor of nadat je de bestanden nog hebt binnen getrokken??? Je weet wel, datzelfde werk voor diezelfde baas, die jou daar voor betaald en hoogstwaarschijnlijk niet echt heel erg blij met je is, als je komt melden dat je een duur apparaat én al je werk van de afgelopen 5 jaar kwijt bent...

Maar uit deze hele discussie begrijp ik dat het lastig is voor apple gebruikers om aan meer dan alleen zichzelf te denken... Geeft niet, die ervaring had ik IRL ook al...

Mocht dit een beetje sarcastisch of hard klinken allemaal, tja, ik ben oprecht benieuwd, want hier op kantoor zullen ook wel enkele mensen aan zo'n ding willen, maar begin aardig geïrriteerd te raken door de non-info die je krijgt op normale vragen..
Maar dat betekent dus dat iedereen alle data van anderen kan zien?? Want dan log je dus op al die apparaten in onder dezelfde gebruiker?? Lijkt me ook niet echt een fijne situatie, als de receptioniste de bestanden van de directeur kan lezen... Of bedoel je dat systeembeheer gewoon ergens lekker een Excel-bestandje met alle gebruikers en wachtwoorden moet gaan bijhouden... Ook heel erg veilig... Hoef je nog maar 1 bestand te vinden op het netwerk, in plaats van alle monitoren afzoeken op post-its...

Een kantoorsituatie is toch net ff ietwat anders dan die 2 apparaten die jij thuis hebt liggen... Maar dat blijft moelijk uit te leggen.. Probeer bijvoorbeeld een gebruiker maar eens te vertellen dat ruimte-uitbreiding op een server net ff iets meer om handen heeft en net iets meer kost dan die 1TB-schijf die je in het weekend bij de Mediamarkt haalt, bijna onmogelijk...
Mischien moet je eens een iPad (of iPod of iPhone, zelfde idee maar dan kleiner) gaan gebruiken. De vragen die je stelt zijn weliswaar oprecht maar getuigen niet van enig inzicht in de materie. Je komt eigenlijk over alsof je nog nooit van je lang-zal-ze-leven een iOS-device hebt aangeraakt, en dat maakt dat je compléét verkeerde aannames maakt over hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt en hoe je dat gebruikt.

Voor de duidelijkheid: is is géén laptop dus het idee is níet dat je er vijf jaar aan werk op hebt staan. Zie het als een veel te grote telefoon. Voornamelijk voor consumptie dus (hoewel het maken van data er prima op mogelijk is, en stel dan meteen dat dat eigenlijk allemaal direct naar servers gestuurd moet worden). Dan is remote wipe ook precies gelijk aan diezelfde functie voor telefoons: zorgen dat bijvoorbeeld e-mail pleite raakt zodat een eventuele dief (of vinder) geen bedrijfsgevoelige informatie in handen krijgt. Het is niet de bedoeling dat een remote wipe in een dergelijke situatie zorgt voor dataverlies-- die data moet natuurlijk en waar mogelijk centraal opgeslagen worden. Maar waar dat niet mogelijk is, is het verliezen ervan soms beter dan dat 't in handen van de concurrent komt. Zodoende.

De simpelste manier om erachter te komen is gewoon eens als probeersel zo'n ding kopen. Kost je €500 voor de goedkoopste iPad en dan kun je én uitproberen of 't wat is voor je organisatie, qua beheer, én je inner geek satisfyen want je hebt een cool nieuw speeltje. Win-win.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 26 januari 2011 21:21]

@Zer0
Niet zomaar wat roepen hè
mobileMe is volgens de website alleen de eerste 60dagen gratis (??)
mobileMe is volgens de website alleen de eerste 60dagen gratis (??)
Je hebt een variant op mobile me voor 'find my iphone/ipad'. die is volledig gratis. Dan krijg je alleen find my iphone (en een ichat login), maar niet de andere diensten van Mobile Me.
Als ik zo'n bedrijf was, zou ik niet voor Windows 7 gaan als ik een tablet koos. Waarom? Omdat het mooie aan alle nieuwe tablets is dat ze een glijksoortig makkelijke software als mobieltjes draaien. Vroeger waren er allang Windows tablets met een volledig OS, maar die hebben het niet gehaald. Daarvoor zou ik ook geen tablet kopen. Dan koop ik liever gewoon een laptop die ook nog eens een toetsenbord heeft. Het enige voordeel van zo'n tablet tegenover de laptop is dan de draagbaarheid ofzo. Een Android of iOS tablet is dan veel beter. Die hebben niet alleen het voordeel van de draagbaarheid en aanraking, maar ook van de software die zo veel makkelijker en sneller te gebruiken is op een tablet. Ik weet niet hoe de bedrijven erover denken en ik stel geen oordeel vast over het commerciele succes van Windows tablets, maar dit is hoe ik erover denk ;)
Ga eens proberen om wat werk gedaan te krijgen op je android of iphone... Ik ben een enorme android fan, maar ben ook realistisch genoeg om te zien dat windows toch echt grote voordelen heeft als je echt wil werken.
Wat oude tablets betreft moet je ook niet vergeten dat de techniek ook niet stil staat. Tablets van nu kunnen voor veel minder geld betere prestaties in een lichter en dunner formaat bieden. Bovendien gebruikten oude tablets voornamelijk wacom pennetjes die je weer kwijt kon raken en die toch (zolang je niet wil gaan schrijven of grafisch werk verrichten) niet zo fijn werken als capacitive touch.
Tot slot hadden die oude tablets iets als win xp tablet edition er op staan en dat was gewoon ook nog best wel bagger, win 7 is een stuk beter al.
Alsof een tablet in een zakelijke omgeving opeens wel een workstation/laptop moet vervangen.. Nee, het wordt of als ondersteunend gebruikt, of om bepaalde taken te vervangen die wel succesvol overgenomen kunnen worden. Presentaties (carglass anone?), documenten lezen, servers monitoren of mbv custom apps dingen mobiel uitvoeren (verkopers?)
Precies. Daarvoor kopen ze een tablet. Anders hadden ze heus wel een laptop gekocht. Maar de dingen waar tablets nu populair door zijn geworden (makkelijk te gebruiken, apps, mobiel OS, touch, etc.) zitten niet op een Windows 7 tablet.
Ik denk dat de bedrijven kijken wat ze ermee kunnen. Op een iOS of Android apparaat moeten ze al hun custum build software maar zien te laten herschrijven voor iOS of Android. Dat kan een duur plaatje worden en een beslissingsmaker.
Gebruiksvriendelijkheid is relatief als je kijkt dat 2 van de 3 apparaten de software niet kunnen draaien.
Microsoft stuurt een verkapte, wij van wc-eend :).

Ik heb zelf geen ipad, maar mij lijkt dat platform nu wel redelijk zichzelf bewezen te hebben, zowel in de privésfeer als in het zakelijke wezen en onderwijs.
Valt imho nog wel enigszins mee.

Een Ipad is imho ook gewoon een apparaat om content mee te consumeren, je kan er wel iets mee maken. Maar bijv een lange email maak ik liever niet op een ipad.

Als MS met Win7 ook echt content-maak mogelijkheden biedt dan zouden ze gelijk kunnen hebben, enkel vraag ik me nog steeds af of een onscreen keyboard (halve scherm weg) opkan tegen een normaal keyboard.

Wmb is een tablet gewoon niet handig om "echt" content mee te genereren
Onscreen werkt op de ipad uitstekend maar kan zeker niet op tegen het gewone toetsenbord. En die kan je daarom ook via bluetooth erop aansluiten.
Dat en bijv. als je bedrijf een VDI oplossing heeft (XenDesktop en tegenwoordig ook Qwise geloof ik) kan je gewoon een virtuele Windows 7 pakken met de hardware acceleratie van de ipad.

Dus er zijn allemaal oplossingen, die veilig zijn.. Data staat en blijft in het datacenter bijvoorbeeld. Applicaties ook. allemaal via een beveiligde SSL encrypted verbinding..

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 25 januari 2011 17:00]

Dus licenties voor Windows 7 EN iPads aanschaffen? Mooi zo.. dubbele kosten. Zien bedrijven graag komen.
Hoezo verkapt? Verstuurd MS het onder naam van een ander?
Vooruit, even in Jip-en-Janneke-taal:

Onverkapt: "Wij van WC eend adviseren WC eend"
Verkapt: "Wij van WC eend zeggen dat CIF ruk is"
Ik zal zo vrij zijn de genoemde punten even te weerleggen:

Secure Corporate IP:
Via de iOS configuration Utility kun je enorm veel zaken op het gebied van beveiliging, VPN, encryptie en nog veel meer instellen. Deze deployen in een zakelijke omgeving is ook geen probleem.

Demonstrate compliance to auditors:
Ik snap niet helemaal wat ze bedoelen.... maar een windows app demonstreer je op een windows pc neem ik aan, net als je een iOS app demonstreert op een iOS apparaat. Misschien dat iemand me dit wil uitleggen.

Mitigate against lost/stolen devices:
Via ActiveSync (ja, een technologie van Microsoft notabene) Kun je ook diverse beveiligingsinstellingen forceren, maar ook het device locken en wissen.

Provide Remote Assistance:
Vanaf een iPad is dat geen probleem, naar een iPad zie ik niet helemaal wat voor assistance je zou moeten verlenen wat niet mondeling kan. (zelfs een vpn instellen praat je iemand zo doorheen)

Deploy LOB applications:
Ook hiervoor zijn voorzieningen, je kunt deelnemen aan een enterprise programma waardoor je 'private' apps kan schrijven en deployen naar je eigen devices

Manage what can be done with corporate assets:
Dat doe je toch zeker server-side, met een geforceerd goed wachtwoord ben je toch klaar?

zie ook: http://www.apple.com/support/ipad/enterprise/

Ik zie best veel nadelen aan een iPad, maar als je zelf niet eens een vergelijkbaar product hebt en je komt met zulke argumenten, dan vind ik dat zielig. Heel zielig!
Het is niet zielig, Microsoft zou geen negatieve reclame maken over de iPad als ze er zelf niks aan hadden. Ze proberen gewoon die iPad/tablet-hype weg te werken. Zodat iedereen gewoon weer terug gaat naar de laptop/pc met Windows erop wat ik zelf nog steeds prefereer.
Demonstrate compliance to auditors:
Ik snap niet helemaal wat ze bedoelen.... maar een windows app demonstreer je op een windows pc neem ik aan, net als je een iOS app demonstreert op een iOS apparaat. Misschien dat iemand me dit wil uitleggen.
"Compliance" wil zeggen dat je aan bepaalde standaarden op het gebied van (bijvoorbeeld) beveiliging voldoet.
Hoewel wat Herko zegt inderdaad heel erg logisch klinkt zou ik een andere optie op willen gooien. Zouden ze bedoelen dat er geen app bestaat op de ipad om je boekhouding te tonen aan auditors?