Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Telzone-eigenaar Daniel Wheatley heeft een reactie gegeven op het rumoer dat is ontstaan in de iPad-oplichtingszaak. Hij legt de verantwoordelijkheid voor de gang van zaken bij websitebouwer WPRG. Deze wijst alle beschuldigingen van de hand.

Daniel Wheatley, die woensdag als de vermoedelijke hoofdverdachte in de Telzone-oplichtingszaak is genoemd, laat in een e-mail aan de media weten dat hij een webshop wilde bouwen voor onder andere tablets. Hij stelt dat een medewerker van WPRG hem met 'mooie praatjes' zou hebben overgehaald om de webshop door dit bedrijf te laten bouwen. Ook zou hij door het reclamebureau zijn aangemoedigd om een grootschalige reclamecampagne te lanceren en de kosten hiervan achteraf te betalen met de opbrengsten uit de verkoop van de iPads. Verder zou WPRG hem hebben aangemoedigd om de kvk-gegevens van Eurofiber op de site te plaatsen.

De eigenaar van Telzone stelt ook dat 'de betalingen van mensen die een bestelling hadden geplaatst, vreemd genoeg niet op mijn zakelijke rekening werden bijgeschreven.' Hij zegt te vermoeden dat dat is veroorzaakt door een configuratiefout in de iDeal-module van zijn site, die door een medewerker van WPRG zou zijn geconfigureerd. Eerder vandaag zou 's mans bankrekening zijn geblokkeerd.

Volgens Wheatley zou WPRG de zaak hebben gebruikt om media-aandacht te genereren. Hij sluit zijn betoog af met de opmerking dat hij de verantwoordelijkheid draagt voor de gang van zaken, maar dat hij geen kwaad in de zin zou hebben en dat dit door de politie kan worden nagegaan. Hij laat in het midden of hij daadwerkelijk iPads zou kunnen leveren maar zegt wel dat hij 'alle mensen die diensten voor de site hebben uitgevoerd' heeft betaald.

Matthijs Pennewaard van WPRG verwerpt de beschuldigingen van Wheatley. Tegenover Tweakers.net stelt hij dat hij Wheatley nooit advies heeft gegeven over het opzetten van een reclamecampagne; Pennewaard en Wheatley zouden zelfs nooit direct contact hebben gehad. Ook de suggestie over het plaatsen van de Eurofiber-bedrijfsgegevens noemt hij onzin.

Verder zou een WPRG-medewerker de iDeal-module werkend hebben opgeleverd, al is hier na het online gaan van de site niet meer op ingelogd. WPRG meldt ook dat Wheatley geen module voor voorraadbeheer heeft afgenomen, wat volgens het bedrijf 'onmisbaar voor een webshop' is. Het bedrijf wist ten slotte te melden dat er vermoedelijk rond de honderd gedupeerden zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Ik snap het gewoon weg niet.

Om iDeal aan te vragen is het verplicht dat je ingeschreven staat bij de kamer van koophandel. Want om een zakelijke bankrekening te openen, ben je verplicht om je kamer van koophandel nummer af te geven, waarna de bank dit controleert en een bankrekening voor je opent.

iDeal is alleen i.c.m. een zakelijke bankrekening te gebruiken en te configureren.

Iedereen wijst nu elkaar aan, maar niemand denkt aan de gedupeerde.
Aanvragen en ook dusdanig configureren zijn twee verschillende zaken!
Dat het stinkt mag duidelijk zijn.
Volgens eerdere berichten had de politie ook al gezegd dat hij zijn bedrijf niet had ingeschreven bij de KvK. Zonder die inschrijving bij KvK een 'zakelijke rekening' openen bij een bank gaat ook wat lastig worden. Banken vragen zo'n beetje bij vraag drie of vier al wat het inschrijvingsnummer van de KvK is.
Of hij heeft gelogen tegen de bank, en heeft de bank zitten snurken door het niet te controleren.... Of elders zijn er steken laten vallen...
Wat ook wel heel bijzonder is dat hij wel de media kan berichten, maar dat hij als persoon wel spoorloos is en niemand kan hem bereiken.
Voorlopig heeft deze Daniel een paar punten achterstand.
Ideal kan je ook gewoon als particulier krijgen hoor, je moet het dan alleen niet bij de bank aanvragen maar bij een tussenpersoon als een mollie oid.

Oftewel je hebt helemaal geen zakelijke rekening nodig, nergens voor.
Tegenwoordig volgens mij niet meer. Currency, eigenaar van iDEAL, heeft als eis dat alle tussenpersonen van hun klanten ook een KvK nummer en uittreksel heeft.
Dus dan zou een Mollie, TargetPay etc ook hebben zitten slapen, aangezien zij een account pas mogen activeren als ze een KvK registratie hebben gecheckt.
Je zou denken dat het zoeken naar de verdachte een simpel 1,2,3tje is...
Opvragen naar welke rekening de iDeal betalingen gaan, rekeninghouder achterhalen en daar eens een praatje gaan maken als politie zijnde...
Je moet hem dan wel eerst nog zien te vinden als je ermee wil praten. Als hij ondergedoken is of het opgegeven adres klopt niet hoeft dat nog niet zo eenvoudig te zijn.
maar volgens je redenering zou dan iDeal niet mogen werken, immers verkeerd/geen KvK en dan ook geen zakelijke bankrekening.

We moeten het onderzoek maar afwachten }>
Ik heb het stuk nu een paar keer gelezen en ik snap er niets van. Wat heeft wprg dan verkeerd gedaan in zijn ogen?

Hij neemt een communicatie bureau in de hand die hem een dienst moeten verlenen. Vervolgens levert meneer geen iPads aan mensen die er voor betalen.
Als er een fout in het betaalsysteem zit dan kom je hier toch sneller achter en kan het gecorrigeert worden.
Die site was alweer offline gehaald door de bouwer voordat er uberhaupt geleverd had kunnen worden. Het enige argument was een verkeerd kvk nummer. Dit terwijl een kvk imschrijving niet eens verplicht is. Er zou dus meer aan de hand moeten zijn om het handelen te verklaren maar het handelen van de bouwer van de website roept bij mij een hoop vraagtekens op.

Binnen dat bedrijf moet men nodig eens gaan nadenken hoe men dit beter had kunnen aanpakken. Er is daar in ieder geval iets goed fout gegaan.
wat zeg je nu?? - natuurlijk is een KVK WEL verplicht sterker nog het is zelfs verplicht om dit kvk nr op je site te plaatsen als je goederen en of diensten verkoopt.
En waar staat deze dan op de site van WPRG?
Mee eens. Ook al is een KvK inscrhrijving voor iedereen die als een bedrijf naar buiten komt wel verplicht.

Maar omdat 1 of andere persoon zelf gaat nadenken terwijl dat misschien helemaal niet hoeft en een website ongevraagd offline gaat halen omdat een KvK-nummer niet klopt, dat is een hele rare actie. Stel dat alles wel gewoon okee was. Dan kan zo'n onterechte offline haal actie heel erg veel geld kan gaan kosten aan het verhalen van alle gemaakte kosten plus gederfde inkomsten.

Op nu.nl stond iemand die zei dat hij gewoon geleverd had gekregen, al kan je je afvragen of dat waar is natuurlijk, zo snel. Misschien was hij het zelf wel.
Ze hebben de site ook niet zomaar ff offline gehaald!
Na overleg met de politie werd maandagavond om 19.00 besloten om de website van Telzone uit de lucht te halen om de vermoedelijke schade zo beperkt mogelijk te houden.
Gezien het feit dat ze de eigenaar (Daniel) niet te pakken konden krijgen en de politie 'm ook niet kon vinden in combinatie met de actieve mis-informatie ("onderdeel van Eurofber" met hun kvk-nr), en het overleg met politie, denk ik dat ze wel degelijk hier goed over hebben nagedacht.
Ik weet niet zeker hoe de regels zijn tav het (verplicht) publiceren van KvK nr, maar kan mij voorstellen dat er mogelijk ook nog een verschil is of je klanten particulier zijn of zakelijk.

Dat Daniel op dat moment niet bereikbaar was kan meerdere oorzaken hebben, maar dan bel je gewoon terug...
Als het met mijn webshop zou gebeuren dat die onterecht plat gebracht zou worden omdat ze mij niet kunnen vinden / bereiken omdat ik "ff elders was" en hoor vervolgens dergelijke berichten in de media zou ik het van de daken afschreeuwen dat ze met hun tengels van mijn site moeten afblijven en ook de politie even duidelijk vertellen hoe het staat.

Waar is Daniel? Voorlopig nog steeds "spoorloos" als alleen een mailtje naar de media!

Als er fouten zijn gemaakt, is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de site-eigenaar (Daniel) als deze ermee online gaat! Of het nu gaat om bewust of onbewuste fout!
"Als het met mijn webshop zou gebeuren dat die onterecht plat gebracht zou worden omdat ze mij niet kunnen vinden / bereiken omdat ik "ff elders was" en hoor vervolgens dergelijke berichten in de media zou ik het van de daken afschreeuwen dat ze met hun tengels van mijn site moeten afblijven en ook de politie even duidelijk vertellen hoe het staat."

Misschien is zijn advocaat al bezig een claim voor te bereiden...

"Als er fouten zijn gemaakt, is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de site-eigenaar (Daniel) als deze ermee online gaat!"

Nou ja, iemand anders heeft hem offline gehaald. En die mensen bij de politie weten er echt geen ene drol vanaf. Heb je weleeens een aangifte gedaan? Het is echt lachwekkend hoe ze typen. Ongeveer 1 aanslag per 10 seconden. Je kan er beter een chimpansee met een pet op neerzetten.

Maar goed, we merken het wel. Sneu voor de mensen die erin zijn gestonken mocht het foute boel zijn...
De verkeerde zakelijke rekening is een Russische rekening geworden ofzo?
Betalingen per Ideal (Targetpay) worden meestal als tegoed opgeslagen bij Targetpay waarbij je zelf kunt kiezen wat de uitbetalingsfrequentie is. Het moet zeker te achterhalen zijn waar het geld heen is gegaan, en naar welk account en welk deze op gekoppeld is. Het is een beetje een vreemd verhaal; onderzoek zal wel uitwijzen wat er daadwerkelijk is gebeurd en wie daarvoor verantwoordelijk is. Zowiezo moet je afspraken altijd schriftelijk vastgelegd hebben zodat je het kan aantonen. Er staat nergens dat wat in dit artikel wordt geroepen, ook daadwerkelijk hard kan worden gemaakt.

Vervelende zaak; Aan de ene kant als het bedrijf die de website heeft gemaakt er echt niks mee te maken heeft dan wordt die naam eens goed door het slijk gehaald. Aan de andere kant zou het een hele smerige zet zijn van de klant om het bedrijf de schuld te geven.

in ieder geval moet je voor jezelf ook altijd een plan klaar hebben liggen, en je niet alles aan laten smeren wat mooi klinkt.
Als ze targetpay hebben gebruikt voor de webshop zouden ze zelfs exact moeten kunnen aangeven hoeveel gedupeerde er zijn; voor elke iDeal transactie krijgt WPRG van TargetPay 5 cent... simpel rekensommetje dus.
Betalingen per Ideal (Targetpay) worden meestal als tegoed opgeslagen bij Targetpay waarbij je zelf kunt kiezen wat de uitbetalingsfrequentie is.
Er zijn meerdere payment providers die iDeal ondersteunen en je kunt ook gewoon direct bij de bank aankloppen voor iDeal. Of heb je meer kennis over Telzone.nl en weet je zeker dat ze Targetpay gebruiken?

Zonder die kennis lijkt het me wat voorbarig om er zomaar van uit te gaan dat het om Targetpay gaat.
Hij stelt ook niet dat Targetpay de partij van telzone.nl is, maar geeft wel aan hoe de procedure bij die partij gaat.
Wat mij opvalt:
De eigenaar van Telzone stelt ook dat 'de betalingen van mensen die een bestelling hadden geplaatst, vreemd genoeg niet op mijn zakelijke rekening werden bijgeschreven.'
Bij het configureren van iDeal moet je eerst zelf in een testomgeving 3 testbetalingen doen. (die gaan dan dus terug naar je eigen rekening)
Pas als die alle drie goed zijn gegaan kan ie online in productie gezet worden.
Het geld staat ook pas na een paar dagen op je rekening.
Jaja... dus Daniel heeft drie testbetalingen gedaan die nooit bij hem zijn aangekomen, en zet z'n iDeal-module vervolgens online???? Heel geloofwaardig... NOT.
Als ie 'm wel goed geconfigureerd heeft kan ik mij er wel iets bij voorstellen dat het geld zelf nog niet dezelfde dag op zijn rekening stond.... Maar hij weet heel goed of die testbetalingen goedgegaan zijn of niet.

Waarom is Daniel dan nog steeds "spoorloos"?
WPRG kreeg hem niet te pakken.
Politie kon hem nergens vinden.
Hij heeft zichzelf, voor zover bekend, tot op heden ook nog altijd niet zelf gemeld bij de politie.

* ]Byte[ hoeft geen ei te kunnen leggen om te beoordelen of die rot is...
Toen ik voor een website ideal ging configureren hoefde ik geen testbetalingen te doen. dit was bij ideal van Abn amro.
Broncode nachecken. bij oplevering, data's etc etc

lijkt mij sterk dat medewerkers-WPRG dit met opzet heeft gedaan.

trouwens iedereen die heeft betaald. Dit komt ervan als je erin stinkt met die TE goedkope acties.
Ik zou nog eens kritisch kijken naar WPRG: Supremo in 'nieuws: Telzone.nl offline gehaald na verdenking van iPad-oplichting'

Maar die Daniel spoort volgens mij ook niet (als zijn verhaal klopt). Als een bedrijf mij een deal zou aanbieden om goedkoop iPads aan te bieden, dan zou ik er niet mee in zee gaan. Wat waarom zouden ze de "winst" met iemand anders delen?
trouwens iedereen die heeft betaald. Dit komt ervan als je erin stinkt met die TE goedkope acties.

Je mag toch wel verwachten dat wat er in kranten, en radio commercials staat, dat dat nog te leveren is?

Als het via marktplaats oid was dan had ik je gelijk gegeven. Maar de advertentie was best netjes in de metro!

Vind dit dom achteraf gepraat. Op GoT zie je het ook steeds staan. Als "iedereen" dit zo goed wist, waarom waarschuwde dan niemand?
Vind dit dom achteraf gepraat. Op GoT zie je het ook steeds staan. Als "iedereen" dit zo goed wist, waarom waarschuwde dan niemand?
Het is natuurlijk een ander verhaal om bij een volstrekt onbekende webwinkel 100% vooruit te betalen...

Persoonlijk zou ik bij dit soort deals mijn CC gebruiken, als ze bij dit soort aanbiedingen geen CC aanbieden laat ik ze wel links liggen dan is het het risico niet waard.
Er was nota bene in het iPad topic een discussie hierover op GoT, ruim voor de oplichting in de media bekend werd. Erg triest om juist GoT-ers te beschuldigen van achteraf gepraat.

[Reactie gewijzigd door Pierz op 9 maart 2011 18:39]

WPRG meldt ook dat Wheatley geen module voor voorraadbeheer heeft afgenomen, wat volgens het bedrijf 'onmisbaar voor een webshop' is. Het bedrijf wist ten slotte te melden dat er vermoedelijk rond de honderd gedupeeerden zijn.
Zelfs zo onmisbaar dat ik niet eens begrijp dat dit een aparte module is. Sowieso moet er een belletje gaan rinkelen als iemand dat niet wil..
Waarom zou je voorraadbeheer in een webshop willen? Dat kun je ook anders oplossen.

Overigens is een verkeerd geconfigureerde iDeal module onzin. Je kunt iDeal alleen bij een zakelijke bankrekening afnemen en je kunt niet zomaar even het rekeningnummer wijzigen.
Tenzei je van een tussen partij zoals MultiSafePay of Mollie gebruik maakt... dan kan dat wel.
Inderdaad, dat voorraadbeheer is helemaal niet perse nodig via de webshop.

Echt een onzinargument van dat reclamebureau.

Ook bij veelgebruikte pakken zoals OpenCart zit het niet eens goed ingebouwd. Heb maar eens een stapel van 100 t-shirts onderverdeeld in de maten S t/m XXL. Die onderverdeling zit vaak niet eens in de software. Ja, er wordt 1 shirt afgehaald als je er eentje bestelt, maar welke maat dat wordt even vergeten. Met als gevolg dat je er niets aan hebt aan het meegeleverde 'voorraadbeheer'.
Waarom zou je voorraadbeheer in een webshop willen? Dat kun je ook anders oplossen.
Omdat je wilt weten wat je nog kunt verkopen? Anders verkoop je dingen die je misschien helemaal niet kunt leveren.
Is niet meteen nodig in bepaalde gevallen:
- built-to-order zaken
- diensten (bv. bestelling van hosting)
- pas bestellen bij leverancier na betaling
- beperkte catalogus (zoals hier vermoedelijk het geval is). Als je maar 1 ding verkoopt heb je nu niet meteen een uitgebreid voorraadbeheer nodig :)
Zo erg is dat toch niet, dan stort je het geld terug, meestal niet zo'n probleem.

Als je je specialiseert in een paar producten is het zeker niet nodig. Zeker niet als je eerst geld wil voordat je zelf de producten besteld.
Niet dat het er in dit geval veel toe lijkt te doen, maar even het geld terugstorten is wel erg gemakkelijk onder een koopovereenkomst uit proberen te komen. Wettelijk gezien zit je dan in ieder geval niet helemaal goed.
Zoals ik al zei meestal. Je mag normaal gesproken levering eisen. Maar ik denk dat dat in de praktijk maar weinig gebeurd.
Huh, hoezo? Als je erbij zet "zo lang de voorraad strekt" of "op=op" is dat genoeg hoor.

Ik heb het trouwens zojuist nog meegemaakt. Ik bestel gisteren een laptop op misco.nl. Toch niet de minste shop qua grootte lijkt me. Vandaag een mailtje in mijn box met "Sorry we kunnen helaas niet leveren, we storten uw geld terug". Is niet leuk maar ik kan er toch echt helemaal niets aan doen.
ehm, waarschijnlijk kan je kiezen welke module je wil? Dan is het logisch.

Plus natuurlijk dat er mogelijk klanten zijn die een al bestaande SQL database willen blijven gebruiken.
Dat viel mij ook al op. Een beetje scheef om zoiets apart te verkopen. Misschien bedoelen ze dat hij aangaf de module niet te gaan gebruiken en dus niet geconfigureerd opgeleverd hoefde te worden, maar dat het hier wat ongelukkig opgeschreven is?
Doet AFAS ook, alles dat je bij je basis wil kost je weer meer $$, zo verdienen ze meer.
AFAS?
Dat is ERP software wat aangeboden wordt in 1 pakket, wat bedoel je precies?
Als je alle modules koopt, welke binnen je bedrijf te gebruiken zijn, heb je een ERP pakket. Je kan ook alleen HRM/payroll kopen.

Ik denk niet dat ieder bedrijf zit te wachten om ook voor de bakkerij module te betalen. ;)
I know, maar dat geldt inprincipe voor elke ERP leverancier. Ik mis gewoon waarom er bv direct naar AFAS gekeken wordt. Immers is het bij heel erg veel software zo dat je losse modules verkoopt maar ook een totaal pakket aanbiedt.

Ik zie het daarom ook niet als een slecht iets, immers kan een los HRM/Payroll gedeelte goedkoper zijn dan de complete ERP-suite.

Een bedrijf dat een webshop koopt zonder voorraad beheer is niet per definitie slecht bezig. Ligt er namelijk ook weer aan of ze geen koppeling hebben tussen de website en een onderliggend ERP pakket of ander soort pakket waarin wel de voorraad wordt bijgehouden. Immers zijn de aantallen uit een order makkelijk te exporteren en importeren in andere pakketten.
Waarom, hij kan toch een aparte administratiesysteem gebruiken dat is echt niet zo vreemd. Zeker bij grote voorraden of levering via dropshipment.
onzin, misschien heeft hij wel andere software voor voorraadbeheer en houdt hij die liever offline voor als de website offline is.
Best lullig als een klant belt over zijn order en je kan niet op je website komen om te checken.
onzin, misschien heeft hij wel andere software voor voorraadbeheer en houdt hij die liever offline voor als de website offline is.
Best lullig als een klant belt over zijn order en je kan niet op je website komen om te checken.
En dan heb je effectief niets aan je webshop omdat je ontzettend veel met de hand wil doen. Het gebruiken van het ingebouwde voorraadbeheer sluit het gebruiken van apart offline voorraadbeheer trouwens totaal niet uit.
Ik heb ook een webshop lopen zonder voorraadbeheer... Er is niet eens een offline voorraadbeheer ;)

De webshop wordt alleen gebruikt om een bestelling te doen en door te sturen naar iDeal. We controleren zelf of de betaling is gedaan en printen dan een adres sticker die op de enveloppe wordt geplakt. De voorraad is op wanneer de dozen leeg zijn...
Simpele oplossing, vanaf jouw kant gezien, maar als koper wil ik wel graag weten of het door mij gewenste product op voorraad is, voordat ik betaal. Websites met goedwerkende voorraadindicatie hebben dus mijn voorkeur. Sterker nog, ik zal nooit vooruitbetalen, zonder de zekerheid dat het beoogde produkt geleverd kan worden. IMHO (als koper) is een verkoopsite zonder voorraadbeheer kreupel c.q. onvolledig.
er zijn massa's sites waar bij de populaire producten staat '2 dagen' (= op voorraad) en bij al de rest "2 weken" (= niet op voorraad)
ik weet niet wat ze rekenen voor zo'n module, maar dat vind ik geen argument aangezien hij een nieuwe zaak wou starten
in het begin is het toch wat uitzoeken en kan je, als alles goed draait, verder uitbouwen
Jaja, die voorradindicatie die ze hanteren is zelf juist al vaak zo kreupel als het maar kan. Zeggen dat iets op voorraad is terwijl het er gewoon NIET is heb ik al meerdere keren meegemaakt. Zekerheid heb je nooit... :)
Als je toch alleen iPads verkoopt is het toch niet zo'n moeilijk sommetje?
Vooral als je bedenkt dat ze Magento gebruikt hebben voor de webshop zover ik begrepen heb - waarschijnlijk zelfs de Community Edition. Daar zit basis voorraadbeheer zover ik het ken toch echt wel in.
Ik krijg na het lezen van dit artikel het vermoeden dat de beste Daniel best wist wat hij aan het doen was, maar het is waarschijnlijk niet helemaal verlopen zoals hij wilde.

Hij mist nu blijkbaar een hoop geld, en binnenkort schuldig verklaart.
Ach, ik weet van kwesties waarin voor ca. 100.000 Euro is gefraudeerd/opgelicht en daarin is er na dik 12 maanden nog geeneens een dagvaarding.

Terwijl die zaken erg goed gedocumenteerd en panklaar aan de politie zijn aangeleverd en binnen enkele weken naar het OM zijn doorgeleid...

Binnenkort schuldig verklaard? Ik denk het niet :+

Overigens hoeft het reclamebureau geen politieagent te spelen, maar als er over bepaalde grenzen heengegaan wordt, dan is er wel sprake van medeplichtigheid/medeplegen (dit er vanuit gaande dat de heer W. schuldig is).
Ik denk dat dit wat sneller zal gaan gezien dit in heel nederland bekend is,
en er een afschrik werking moet uitgaan van zijn veroordeling.

Daartegen is het wel naief van mensen om zo maar bij een site te bestellen die net bestaat, gezien je nog nergens afgeprijsde ipads kan vinden zou je ook beter na kunnen
denken voordat je er dan een aanschaft.
Het is pas naļef om te denken dat het OM zich hier veel aan gelegen laat liggen ;)

Mijn ervaringen met OM/rechterlijke macht zijn op ICT/IT-terrein ronduit bedroevend. ;(
Dit leeft niet bij het OM, buiten de tweakers hier is dit door bijna iedereen morgen weer vergeten.

Leuke anecdote in dit verband:
Ik heb een paar jaar geleden een vonnis gehaald waarin de rechter opmerkte over een PDA, dat daarmee door partijen "kennelijk een apparaat bedoeld werd dat geschikt was voor navigatie" en daarnaast werd nog even fijn opgemerkt dat de Kantonrechter onbekend was met de benaming PDA.

Beetje lullig dat in de producties nota bene een complete uitleg van het ding zat. Kennelijk te tijdrovend om de producties te lezen :+
Dat lijkt er wel op ja. Blijft de vraag waar al dat geld gebleven is als hij het nog niet heeft.

"Hij laat in het midden of hij daadwerkelijk iPads zou kunnen leveren" 8)7

Het blijft een vaag verhaal...
Dit werd ook al gesuggereerd op GoT. Gezien alle berichtgevingen en reacties van WPRG klinkt het niet eens heel ongeloofwaardig...
Mwah, zolang hij de schuld bij anderen neerlegt en niet duidelijk verteld of er wel of geen iPads geleverd kunnen worden vind ik het erg lastig hem te geloven. Laat eerst maar eens zien dat je al die aankopen zou kunnen leveren.
Als Daniel W. nog altijd de juiste intentie heeft wordt het hem met een geblokkeerde bankrekening en offline gehaalde site wel erg lastig gemaakt, de aankopen te leveren. Ik geloof er niet in maar het kan natuurlijk nog altijd dat er hier een onderneming ten onrechte is kapot gemaakt. Laat dat de rechter beoordelen.
Nu leveren wordt inderdaad lastig, echter hij kan wel gewoon aantonen hoe hij dacht het te gaan leveren. Dus of hij de iPads al had en anders hoe hij ze had willen aankopen voor zo'n lage prijs.
Dit kan hij gelijk gebruiken als excuus natuurlijk, dan treft er alsnog niemand blaam en zolang de mensen hun plakka retour krijgen, is het wederom een wervelstorm van de cat. -10. :')

Maar als hij geen plakka retour kan leveren omdat het simpelweg verdwenen is, dan weet je ook genoeg.
Wel kras dat de ING direct de rekening blokkeerde. Strakke actie, als je het vanuit de slachtofferkant bekijkt imo.

Ik denk dat hij de twijfel ook enigzins over zich heeft afgeroepen, door geen geldige KvK-registratie op te voeren (waarschijnlijk ook geen btw-nummer?), niet zo pienter natuurlijk.
Beetje bijzonder reclame bureau, zoals zij in het NOS-journaal naar voren kwamen, ik begrijp ook even niet goed, waarom je zo'n risico neemt met je onderneming door je zo te profileren. Als je de kluit bedondert en het komt boven water, dan mag je de gifbeker leegdrinken lijkt mij.
Dat het zaakje stinkt mag duidelijk zijn.

Waarom staat er iets van regfiber op, heeft de webbouwer dat gedaan of is het achteraf gedaan.

Op welke bankrekening is beslag gelegd en is het de juiste. Al met al blijft het een heel apart verhaal.

De opdrachtgever zegt dat hij het reclamebureau achteraf zou betalen na verkoop van zijn ipads. Ken die constructie niet maar dan zou het reclamebureau toch een groot risico nemen als ze dat doen.

Tegelijk zegt de man ook dat iedereen betaald is. blijft dus raar verhaal.
"De opdrachtgever zegt dat hij het reclamebureau achteraf zou betalen na verkoop van zijn ipads. Ken die constructie niet maar dan zou het reclamebureau toch een groot risico nemen als ze dat doen."

Zoals hij zelf ook zegt, heeft hij iedereen netjes op tijd betaald. Ook het reclamebureau valt hieronder dus. De vraag die in de tekst staat is of de reclamecampagne ook betaald is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hij heeft niet zo'n goede zaak lijkt mij. Wanneer iemand de module "voorraadbeheer" weglaat moet er toch een belletje gaan rinkelen?

Ik ben ook wel benieuwd of hij nu uiteindelijk al ipads had, of hij gewoon lag te bluffen
"Wanneer iemand de module "voorraadbeheer" weglaat moet er toch een belletje gaan rinkelen?"

niet per se. als het om een zaak met slechts een paar producten gaat kan iemand dit evt. liever op papier doen - immers, die module is niet gratis en als iemand toch tijd zat heeft...

het maakt het er niet betrouwbaarder op inderdaad, maar het is ook geen bewijs van kwade trouw.
Er zijn nog andere redenen om geen 'voorraadbeheer' te hebben. Soms heb je van die bedrijven die zijn bovengemiddeld aantrekkelijk voor criminelen. Als een website precies vermeld hoeveel voorraad er is.. dan is extra info.

Zo ken ik een bedrijf waarvan de insteek van de webshop is.. Alles wat er op staat dat leveren we. Leveren we het niet meer dan gaat het van het net af. Deze methode werkt in de praktijk prima, ook met enorme hoeveelheden producten ( + 20.000)
ik vind het vooral vreemd dat er niks op zijn rekening is bijgeschreven..
waar is het betaalde geld dan gebleven?

- verkeerde rekening (wie heeft er ineens 39600,-euro bijgekregen)?
- het is wel aangekomen maar meteen doorgesluisd?
- fout in de module (kunnen klanten dan uberhaupt wel betalen)?

door deze vermelding zegt meneer Wheatley al meteen dat hij niet weet waar het geld is..
verdacht?

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op 10 maart 2011 12:24]

Verkeerde rekening => Persoonlijke ipv Zakelijke rekening
Fout in de module => Verkeerde rekening waar het naartoe ging

Dat doorgesluisd zijn van het geld zie ik nergens staan...
offtopic:
@ johncheese002, woensdag 9 maart 2011 20:04
wat is plakka!? 8)7
Zeg a.u.b. niet dat dit weer de zoveelste verloedering is van de nederlandse taal :'(


Als Daniel aanneembaar kan maken dat hij mogelijkerwijs wel de levering had kunnen doen (ondanks een verkoopprijs die verlies opleverd) dan wordt het nog een lastige rechtzaak. Immers, Daniel kan zeggen dat hij het wel van plan was maar dat hij hierin belemmert was.

Het is namelijk niet ongebruikelijk om tijdens de lanceering van een bedrijf, producten onder de inkoopprijs aan te bieden om zo naamsbekendheid te krijgen.

[Reactie gewijzigd door killingdjef op 10 maart 2011 11:35]

Het is geen verloedering maar gewoon Papiamento voor geld.
Je moet je als onderneming ook wel aan de rgels houden; een geldige kvk registratie en die vermelden hoort daarbij afaik.
Dat onrechtmatige ondernemingen of rechtmatige ondernemingen die onrechtmatig handelen, hierin gehinderd worden, lijkt me normaal.
Misschien is hij niet schuldig aan (poging tot) oplichting, maar dat wil imho dus niet zeggen dat hij dus maar zijn gang moet gaan
http://tweakers.net/price...pple-ipad-16gb-wi-fi.html
Lijkt er op dat er voldoende webshops zijn die het wel voor ongeveer die prijs kunnen.
Het ging om de 16gb wifi + 3g, dat is wat anders.
pricewatch: Apple iPad 16GB Wi-Fi + 3G

[Reactie gewijzigd door YippieKaye op 10 maart 2011 09:05]

100 gedupeerden slechts? Valt mee toch :)
Het zijn nog altijd wel 100 mensen, 100 teveel.
Je hebt liever helemaal geen gedupeerden.
Inderdaad, 100 * 369 is toch veel geld, zeker als je dit zo even op je bankrekening bijgeschreven krijgt zonder er iets voor te leveren.

Overigens wel slordig/zonde van WPRG dat ze niet even de KvK gegevens haar klant heeft gecontroleerd. Dat had al een belletje moeten doen rinkelen bij WPRG. Zeker als je met iemand in zee gaat die je helemaal nooit eerder hebt ontmoet. Noemen ze dat nou leergeld? :/
Aan de andere kant, WPRG is geen rechter en hoeft op zich niet te controleren of iemand een oplichter is, zolang ze zelf niet opgelicht worden. WPRG heeft z'n geld gekregen, dus voor hun is er geen probleem op zich.
Als hun klant geen geldige KVK heeft dan moeten ze toch 19% btw afdragen? Zullen ze zelf ook niet blij van worden.
echt waar je hebt er verstand van.

Als je als nederlands bedrijf aan iemand in nederland iets in rekening brengt, particulier of bedrijf krijg je altijd een rekening met 19% btw. Het maakt dus geen zak uit of je wel of niet bij de kvk staat.

Brengt je iets als nederlands bedrijf aan een buitenlands bedrijf in rekening bijv bouwen van een website dan verleen je een dienst. Het buitenlandse eu bedrijf kan dan haar btw nummer geven, dat controleer jij online in de eu database of bij de belastingdienst. Is het een geldig nummer dan bereken je geen btw.

Zo simpel wert het.
ik vond het redelijk verdacht hoe "stoer" dit reclame bureau deed op het nieuws met quotjes geven en zichzelf op de borst te slaan. Persoonlijk vertrouw ik ze niet.
...want een reclamebureau wat zichzelf in het nieuws zo gunstig mogelijk probeert af te beelden (en ook wel een beetje weet hoe dat moet) is vreemd?
vertelt mij hoogstens dat die lui in ieder geval iets van hun werk begrepen hebben...
Als hij de ipads tegen de afgesproken prijs kan leveren is er toch niks aan de hand?
Maar in plaats daarvan geeft hij WPRG de schuld.

Waarom? Kan hij de ipads niet tegen die prijs leveren? Wie is er dan fout?
Of is het de schuld van WPRG dat hij nu al tegen de lamp liep?
overbodige post

[Reactie gewijzigd door zap8 op 9 maart 2011 22:09]

Het is al vaker gemeld, maar hij bood de 16GB Wifi + 3G aan. Deze kost zo'n 500 euro.....

pricewatch: Apple iPad 16GB Wi-Fi + 3G
In elk geval, als hij ze wel gewoon had kunnen leveren, dan is door de actie van WPRG alles in elk geval naar de kloten geholpen. Alle bestellingen mislukt, alle reclame voor niets, bedrijf zal nooit meer normaal zaken kunnen doen.

Webwinkels worden tegenwoordig vaak door eenmanszaakjes gerund of door 1 persoon, zo gek is het niet als je dan een paar uur niet te bereiken bent. Maar goed, we horen het nog wel....
Als ik het goed heb gezien in de cache van Google, mbt deze oplichter, verkocht hij ook witte iPhone's (nog steeds niet op de markt). Vervolgens de te goedkope ipads met een peperdure reclame actie die al je marge normaal al zou opsouperen. Onhandige oplichter of een in de war zijnde zonderling.

[Reactie gewijzigd door joesoef op 10 maart 2011 06:18]

Of Daniel is een beroerde oplichter of een beroerde zakenman en beide zijn neit goed voor je imago. Dus of hij probeerde de boel op te liuchten maar was zo amateuristisch dat iedereen hem wist te fingerpointen of hij was oprecht maar had zijn zaken in kwestie de levering van de iPads zo slecht op orde dat hij niet kon voldoen aan de business transacties wat inhoud dat hij dus gewoon een refund had moeten doen (en dit is neit gebeurd).

Het maakt in principe ook niet uit welke van de twee Daniel is en wie de boel heeft opgeblazen, hij is altijd de sjaak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True