Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties
Submitter: the_shadow

Dinsdag brengt Microsoft het eerste service pack voor Windows 7 uit. De update voegt weinig nieuws toe, maar bestaat vooral uit bugfixes en beveiligingsupdates. SP1 voor Windows Server 2008 R2 wordt eveneens vrijgegeven.

Windows 7 logoHet is nog niet bekend hoe laat op dinsdag het eerste service pack voor Windows 7 ter download wordt aangeboden; meestal gebeurt dit in de avond, Nederlandse tijd. Begin deze maand maakte Microsoft al bekend dat SP1 op 22 februari wordt uitgebracht. Gebruikers met een MSDN- of TechNet-abonnement konden de update op 16 februari al downloaden, evenals bezitters van bulklicenties.

SP1 voor Windows 7 voegt weinig nieuwe features toe; de update bestaat vooral uit bugfixes en beveiligingsupdates die eerder al via Windows Update waren verspreid. Gebruikers van Windows Server 2008 R2 kunnen wel nieuwe features verwachten. SP1 voor de server-editie van Windows voegt onder meer hardwareacceleratie voor gevirtualiseerde direct3d- en open-gl-toepassingen toe. Ook nieuw is dynamic memory, waarbij gevirtualiseerde toepassingen meer geheugen gebruiken dan fysiek in de server aanwezig is, onder andere met behulp van paging.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (188)

1 2 3 ... 8
SP1 voor de server-editie van Windows voegt onder meer hardwareacceleratie voor gevirtualiseerde direct3d- en open-gl-toepassingen toe.

Dit heet dus RemoteFX, voor als je der eens naar wilt googlen.

Ook nieuw is dynamic memory, waarbij gevirtualiseerde toepassingen meer geheugen gebruiken dan fysiek in de server aanwezig is
En dit klopt niet helemaal, hiermee hoef je namelijk van te voren niet meer te bepalen hoeveel geheugen je VM mag gebruiken, maar wordt dit dynamisch aangepast als nodig door het client-os. Het totale geheugen moet nog steeds fysiek aanwezig zijn. Maar er kan dus tussen de vm's geschoven worden zonder ze offline te brengen

[Reactie gewijzigd door The Collector op 22 februari 2011 16:16]

Klopt. Dit is zelfs een behoorlijk belangrijk punt.

Hyper-V Dynamic Memory != VMWare Memory Over Commit

http://www.jackcobben.nl/?p=725
Sorry, ik begrijp je niet, wat bedoelt je met "dus niet he"?

Ben je van mening dat masterpoi geen gelijk heeft met zijn stelling, of bedoel je iets anders?
Het verhaal over RemoteFX klopt ook niet helemaal: het gaat voornamelijk om gevirtualiseerde desktops. Waarop je inderdaad gevirtualiseerde toepassingen kan draaien, maar dat hoeft niet per sé.Een niet-gevirtualiseerde toepassing kan nl. ook prima draaien op een wel-virtuele host.

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 22 februari 2011 18:14]

Zojuist op www.microsoft.nl gekeken en daar staat nu de iso.

http://www.microsoft.com/...56-4059-8a1b-3a9b77cdfdda

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 22 februari 2011 17:21]

Voor degene die beweren dat SP1 niets toevoegd dan een verzameling Windows Updates;

AVX
SP1 biedt ondersteuning voor AVX een extentie van de x86 instructieset.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions

Advanced Format disks (4K sector size)
Eerder in een HOTFIX uitgebracht maar niet via Windows Update
http://support.microsoft.com/kb/982018

Onderschat een SP nooit door deze alleen maar een verzameling van eerder uitgebrachte updates (via Windows update) te noemen. ;)
Kijk dan wel even of je een oem of retail versie/serie nummer hebt voor dat je een ISO download met intergrated SP1

Voorbeeld van ultimate retail en oem
GRMCULXFRER_EN_DVD.iso = retail
GRMCULXFREO_EN_DVD.iso = oem
En om de SHA1 hash van de diverse Windows 7 versies (met geïntegreerde SP1) te controleren kun je op deze pagina kijken. Onder details staat de SHA1 hash.
Ik snap die SP's nooit, zoals met XP, maar dan met deze krijg je helemaal niks nieuws, het is gewoon alle updates in 1 maar wat als ik dat al lang heb ? Moet ik dan nog die SP installeren ?
Service packs zijn vooral van belang voor OEM's en applicatie leveranciers. Deze weten nooit wat er wel is geïnstalleerd en wat niet. Door voor een applicatie af te dwingen Windows 7 SP1, weten ze zeker dat het systeem waarop de installatie gedaan wordt aan alle eisen voldoet.
Voor OEM's is het van belang om een stabiele uitrol van Windows te kunnen doen zodat b.v. helpdesks weten wat het uitgang punt is.
microsoft zelf verwijs naar een nog niet actieve pagina "http://windows.microsoft.com/installwindows7sp1" linkje

nu werkt de link wel :-) (22:53)

[Reactie gewijzigd door erwinb op 22 februari 2011 22:53]

Voor jou als Windows 7 thuisgebruiker is dit SP niets anders dat een verzameling van een heleboel patches die je waarschijnlijk al hebt.
(Overigens voegde b.v. Windows XP SP2 wel degelijk nieuwe functionaliteiten toe)

Maar ik zou hem toch installeren, aangezien je dan Windows 7 SP1 hebt mocht dit later nog eens wél van belang zijn(softwareondersteuning enzovoort).
Ik kan je verzekeren dat er ook patches bij zitten die je nog niet hebt en ook nooit los zal kunnen downloaden als consument zijnde.
Heb bij verschillende klanten hotfixes moeten aanvragen bij Microsoft vanwege vage bugs waar we tegen aan liepen.
kan je ze in een keer instaleren als je het OS na de release van de service pack hebt geinstalleerd.
Ja ok daarom is het misschien wel handig, maar zoals bijvoorbeeld bij sommige spellen zie je staan dat je OS Windows 7 SP2 ofzo moet hebben (voorbeeld) maar wat als ik nooit een herinstallatie heb gedaan en geen service packs download omdat ze toch niks toevoegen naast normale updates.
Toevallig voegt de SP1 van W7 niks toe, echter voor Vista en XP waren er verschillende features / performance toegevoegd. Bij XP SP3 bijvoorbeeld was de snelheid van XP met 10% omhoog gegaan. SP1 voor vista had ook verschillende perfomance issues opgelost.

Dus een een service pack installeren kan wel degelijk nut hebben. En niet alleen met herinstallaties :)

Edit: @ hieronder:
Eigenlijk was die snelheids winst een beetje onverwacht. Natuurlijk blijven SP's bugfixes maar voegen ook nieuwe features toe.

[Reactie gewijzigd door JerX op 22 februari 2011 16:37]

Nooit iets van gehoord of gemerkt dat SP3 de snelheid van XP zou verhogen. Zou ook uiterst onwaarschijnlijk zijn. Hooguit dat er wat bugs zijn opgelost die in specifieke gevallen een snelheidswinst laten zien. Dat had je met SP1 voor Vista ook wat betreft bepaalde kopieer acties.
Behalve alle uitgebrachte hotfixes en updates zijn ook meerdere nooit publiekelijke hotfixes en updates in een Service Pack verzameld.

Windows XP Service Pack 3 voegt ook Network Access Protection toe.
dan heb je niet goed opgelet want het was toen wel wat microsoft zei..
Dan kan je dat niet spelen tiens. En als een spel een bepaalde SP nodig heeft, dan is dat omdat ze specifieke dingen uit dat SP nodig hebben, anders zou de producent gewoon zichzelf handicappen.
Haha oke ik begrijp het nu wel :P
Zoals MrBlueEyes al zei, er zitten updates in die niet via Windows Update zijn uitgebracht.
Volgens mij zijn het vaak ook updates die wel beschikbaar zijn maar die alleen via de Microsoft pagina te verkrijgen zijn. Nu krijgt iedereen ze sowieso binnen via de SP.
Ja. Om de simpele reden dat jij nog lang niet alle updates hebt al denk je van wel. Elk service pack bevat wel een aantal updates die nooit vrijelijk beschikbaar waren maar bijvoorbeeld enkel aangeboden werden na contact met de Microsoft helpdesk.
Een SP is meestal meer dan enkel bug fixes via windows update.
Vaak zitten er ook heel specifieke bug fixes in die heel lang getest worden en enkel verspreid worden naar personen die een dergelijk probleem hebben.
Tijdens een SP worden die bugs dan ook gefixed, en daar merk je idd nooit iets van want jij had er nooit problemen mee.

Dergelijk bug fixes kunnen dus ook een performantie gevolg hebben (positief of negatief).

Soms is het ook de tijd om belangrijke features aan te pakken en worden die mee geleverd in de SP, vaak omdat die ook afhankelijk zijn van sommige fixes.
Dan krijg je van die meldingen dat het programma niet bruikbaar is zonder die SP.
Er staat toch Service Pack, het is voor maintenance. Elke nieuwe feature die daar in zou zitten is mooi meegenomen maar daarvoor is een service pack totaal niet bedoeld.
Overigens zit niet alles wat je eerder hebt gedownload in de service pack.

Gewoon downloaden dus. En als je er erg bang voor bent dan wacht je even een paar dagen totdat andere users feedback hebben.
Ja. al was het maar voor het versienummer. In de toekomst zullen steeds meer apps op dat versienummer checken en niets doen als je dat niet hebt. ;)
dus als ik straks de pc op nieuw installeer dan hoef ik alleen sp1 te downloaden ?
want ik heb paar weken mijn pc opnieuw geherinstalleerd eerst kreeg ik die 1000 eerdere updates na uren updaten kreeg ik de sp2 dus dubbel geüpdatet na een verse installatie :(
Je kunt het beste straks - of nu ;) - de complete SP1 handmatig downloaden en die na een verse Windows7-installatie offline installeren. Dan pas online gaan en voor updates checken. Na SP1 zijn er inmiddels alweer een handjevol nieuwe updates beschikbaar namelijk. Nog beter is SP1 slipstreamen in de installatie-dvd. Dit kan met RT 7 Lite Beta. Zie Google voor instructies.
dus als ik straks de pc op nieuw installeer dan hoef ik alleen sp1 te downloaden ?
Klopt. Alle patches die via Windows Update verkrijgbaar zijn zitten ook in SP1, plus natuurlijk een hoop patches die niet verkrijgbaar zijn via Windows Update.

Uiteraard na installatie SP1 nog wel ff via Windows Update checken of er niet alweer een paar post-SP fixes uitgekomen zijn.
Is het mogelijk deze SP1 te integreren in mijn Windows 7 installatie DVD?
Dus dat ik een nieuwe installatie DVD maak op basis van mijn legale Windows 7 installatie plus SP1.
Ja, dat kan. Zei het niet zo makkelijk als dat vroeger ging.

Je hebt externe tools daarvoor nodig, zoals bijvoorbeeld Rt7Lite. Let wel op dat deze methodes officieel niet supported zijn door MS, dus het is volledig op eigen risico.
Hier heeft die tool perfect gepresteerd. Je moet wel de betaversie hebben want alleen daarin zit de slipstream-tool.

Het kan overigens prima zonder 3rd party software. Alleen moet je dan niet vies zijn van de command prompt. Het zijn nogal wat commando's die je moet tikken namelijk!

[Reactie gewijzigd door 2fish op 22 februari 2011 17:22]

Slipstreamen is tot nog toe altijd goed mogelijk geweest.
Je kan ook gewoon een ISO downloaden (van wzor of msdn) waar deze al in zit :) en dan wel jouw key etc gebruiken.
de officiele manier: plaats de uitgepakte sp1 in de update folder van je originele dvd
de onofficiele manier: zie tools hierboven/onder
Slipstreamen is NIET MOGELIJK ondanks wat velen hier beweren.
Een SP1 'integrated' installation kan alleen met de media die Microsoft levert.

Slipstreamen kon tot en met Windows XP (SP3 zelf toevoegen aan de inhoud van de CD-rom) maar nu gaat dat op een andere manier en heet ook dan niet slipstreamen;

Windows 7 installeren, SP1 installeren en dan via Sysprep een image maken die je later weer kan 'installeren'. Dit is dus niet slipstreamen in de zin van een schone installatie kunnen uitvoeren met meteen SP1. Je installeerd dus al een eerder gemaakt image met SP1.

Zie hier het verschil in naamgeving, slipstreaming kan dus niet meer. Uiteraard zijn er altijd tools die beweren dit wel te kunnen maar ik zou hier niet op vertrouwen.

Tip is dus een SP1 integrated ISO te bemachtigen en niet zelf te experimenteren.

[Reactie gewijzigd door grimson op 22 februari 2011 21:13]

Dit is zeker wel mogelijk, ik heb vanavond met het programma RT7 Lite beta het SP1 geslipsteamt met de ISO van mijn Windows. En ik heb vanavond een schone install gedaan vanaf de USB stick, en SP1 zit er keurig in verwerkt!
Lees je eigen text eens terug. Je gebruikt een niet Microsoft tool en beweert dan nog dat het probleemloos blijft werken. Waarom zou Microsoft deze methode niet zelf ondersteunen als het zo makkelijk zou zijn. Kortom, volgens Microsoft is het niet mogelijk vandaar de integrated SP1 ISO's. Zoals Microsoft aangeeft gaat deze methode niet meer en dat vertaal ik in dat het niet meer mogelijk is op deze manier.

[Reactie gewijzigd door grimson op 23 februari 2011 09:01]

Ik draai SP1 (verkregen via MSDN, was vorige week al verkrijgbaar) nu al een paar dagen. Bevalt tot nu toe prima! Merk weinig verschil qua stabiliteit en perfomance, mooi dus.

Handig om extra vrije ruimte te krijgen na installatie: vanaf een elevated command prompt (dus geen gewone!) het volgende commando uitvoeren: dism /online /cleanup-image /spsuperseded /hidesp

Scheelt toch weer een paar honderd MB vrije ruimte.

Let op: als je dit doet, kan je SP1 niet meer deinstalleren!
Wat maakt die opdracht anders dan wat de schijfopruiming doet, aangezien daar ook een cleanup voor het service pack bij zit? :?
Dit is wel een handige commando.

Als je vanaf het begin de Windows Updates hebt bijgehouden dan wordt er toch nog redelijk wat ruimte bevrijd.

Op een desktop hier krijg ik 1,6 GB terug en op een laptop zelfs 2,4 GB dus blijkbaar worden ook direct al je Windows Updates geschoond.

EDIT:
Netjes. Op een thuismachine krijg ik zelfs 3,2 GB terug na dit commando.

[Reactie gewijzigd door PulsatingQuasar op 24 februari 2011 08:35]

Lof voor MS hoor, ben 'm nu aan het updaten. Heb een oem 7 prof. en heb afgelopen twee dagen zo'n beetje heel mijn hardware vervangen..ik heb geen problemen gehad met activatie via de telefoon ( hoewel het heel wat getik is, die codes ).
Blij dat ik geen retail heb, is dus nergens voor nodig.
OT: dat moet ik binnenkort ook gaan doen. Zal wel lukken, maar tegen dat bellen zie ik op. Wat was jouw excuus, een zg. kapot moederbord? Ben zelf niet van plan te gaan liegen.
Je hoeft je helemaal geen zorgen erover te maken. Let wel officieel moet een OEM het "defecte" moederbord vervangen worden door een identieke, maar als je dan zegt dat deze niet meer leverbaar is hoe kunnen ze dit controleren? daarom doet MS tegenwoordig er niet moeilijk over. Ze zijn al blij als hij gewoon legaal is. Heb al 3x meegemaakt met XP, nog geen ervaring met WIn7. Als er niet al te veel aan je configuratie gewijzigd wordt (buiten het moederbord om) zal deze zich gewoon zonder bellen laten activeren.
Ondertussen vervangen:
processor
graka
SSD erin, samsung eruit
moederbord

Niet alles in 1x, dat wel.....

Paar reinstalls, pfffff, had wat gedoe met partitioneren, maar da's omdat ik eig. op linux zit en de finesses ( lees: rariteiten ) van de windows bootloader verleerd ben ( geen flame )...

Overigens is het service pack nog niet gelukt, zonder foutmeldingen. Stukje minder lof hier dus, zal wel aan de drukte te wijten zijn.
De belangrijkste toevoeging van de SP is natuurlijk dat je bij een verse installatie niet meer al die updates hoeft te downloaden, maar in één keer SP1 kan installeren. Dat scheelt wel. Verder zou het ook niet verstandig zijn van Microsoft om nu allemaal 'gratis' features weg te geven in Windows 7, terwijl ze Windows 8 zo snel willen releasen...
Een slipstream van SP1 in de installatie-dvd is dan nog verstandiger omdat je dan na installatie een zeer clean systeem hebt. Dit heb ik met RT 7 Lite Beta gedaan. Is wat handiger dan die waslijst aan commando's zelf te moeten intikken. :)
Heb ik wat gemist? Sinds wanneer is de SP weer te slipstreamen in NT6, afgezien van de dirty hacks van vlite?
1 2 3 ... 8