Systeembeheerders kunnen aan de slag met Windows 7 SP1

Microsoft heeft Windows 7 Service Pack 1 dinsdag beschikbaar gemaakt voor systeembeheerders via managementtools als Windows Server Update Services en System Center. Vorige week konden thuisgebruikers al aan de slag met SP1.

Microsoft Windows 7 logo (90 pix)Microsoft zegt Windows 7's eerste Service Pack nu ook voor syteembeheerders beschikbaar te hebben gemaakt, omdat de ontvangst op het Microsoft Download Center en via Windows Update goed is verlopen.

Windows Server Update Services draait op de diverse serveredities van het Windows OS. Het update-mechanisme wordt vooral door bedrijven en organisaties gebruikt om te reguleren welke hotfixes en verdere updates naar de rest van een bedrijf worden uitgerold.

Service Pack 1 voegt weinig nieuws toe; het bevat vooral bugfixes en beveiligingsupdates die eerder al via Windows Update waren verspreid. Voor gebruikers van Windows Server 2008 R2 zijn er wel nieuwe functies. SP1 voegt voor hen bijvoorbeeld hardware-acceleratie voor gevirtualiseerde direct3d- en open-gl-toepassingen toe. Dynamic memory is ook nieuw, waarbij gevirtualiseerde toepassingen meer geheugen gebruiken dan fysiek in de server aanwezig is. Dit gebeurt onder andere met behulp van paging.

Door Luke van Velthoven

Stagiair

10-03-2011 • 11:23

84

Reacties (84)

84
79
34
2
0
5
Wijzig sortering
Anoniem: 316512 10 maart 2011 11:32
Nou, ik heb al aardig wat belletjes binnengekregen van PC's die na/tijdens het installeren van SP1 niet meer normaal aan gingen. De meeste PC's bleven hangen op een bepaalde bewerking.

Gelukkig wel een fix kunnen vinden, misschien heeft iemand er hier nog iets aan:

http://social.technet.mic...c-4a98-aae7-a4b82682ea8e/ (post van thiswoot) Erg irritant!
For some people, it reverts everything and cancels the service pack installation. For other people, the service pack installation completes. Either result is fine.

Nou... die sp1 wil je er toch op als tweaker zijnde... en anders komt WU hem nog wel een keer voorschotelen...

En dat wil je niet hebben in een bedrijf...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 22 juli 2024 15:23]

Als bedrijf maak je gebruik van WSUS, en kan je zelf bepalen wanneer het SP wordt aangeboden aan de PC/servers.
Ja en ook dan wil je niet dat de installatie een niet startende pc veroorzaakt...
Waarom sp1 installatie zo lang moet duren is ook een raadsel aangezien MS zelf zegt dat het veelal om een update rollup gaat. Als deze al geinstalleerd zijn...
Anoniem: 379085 @Rinzwind11 maart 2011 07:25
keywords: "Test traject"

overigens rol ik hem niet uit via wsus. 30% van m`n clients zijn laptops die niet gevoed worden door voedingen als ze in bedrijf zijn. dus dat gaat hem niet worden
Nou... die sp1 wil je er toch op als tweaker zijnde...
en anders komt WU hem nog wel een keer voorschotelen...
En dat wil je niet hebben in een bedrijf...
Wat is het bij jou?
Domheid..., gewoon niet willen inzien, of onwetendheid?
Bij de eerste zeg ik; Google naar: 'WSUS'
en bij de laatste - help ik je graag, maar als je het niet wilt inzien....
Tja, laat dan maar zitten..... 8)7 |:( :?

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 22 juli 2024 15:23]

Ik zit inmiddels bij een klant waar alle pc's niet meer opstarten na de updates van afgelopen dinsdag. Superbedankt voor deze tip! Eerste pc's zijn al weer in de lucht :)
Niet zo'n slimme klant als je het mij vraagt..
Er worden zeer regelmatig patches ingetrokken of herzien, dus om ze gelijk te installeren in een bedrijfsomgeving is niet verstandig.. Zeker niet het hele machinepark te gelijk..
Ik wacht wel ff met het binnenhalen van dit servicepack, eerst de reacties afwachten.
Het verleden heeft geleerd dat, dat het verstandigst is.
Anoniem: 146814 @ik dus10 maart 2011 12:16
Dat is inderdaad verstandig: een conculega van me mocht zijn Win7 opnieuw installeren omdat na SP1 z'n systemen niet eens meer systeemherstel kon doen. En ook technet meldt al weer de nodige problemen:
http://social.technet.mic...38-499f-aee2-d708e76df315
Dat had ik laatst met Vista SP1 - en die is toch al een poosje uit. is dus blijkbaar nog steeds niet iets waar ze op testenvoor W7.
Oh, hun webforum reply is ook lekker adrem: komt neer op "RTFM:, kies via het Start-menu systeemrecovery ." |:(
Wat altijd zo geweldig werkt als je in een zwart scherm blijft hangen.
Als je een Windows 7 retail licentie hebt dan kun je ook een support call aanmaken via de Microsoft site. Dan wordt je ook echt persoonlijk geholpen. Ik heb dat een tijd terug gedaan en dat werkt toch echt best netjes. Na enkele mailtjes voor het uitzoeken voor het probleem werd ik gebeld om telefonische mee te zoeken naar het probleem.

Als je een OEM licentie hebt, dan moet je bij de leverancier zijn. Die zijn verantwoordelijk voor het support.

Als je geen licentie hebt...
Dit service pack is alleen maar een verzameling van eerder uitgekomen updates. Er zit verder geen uitbreiding (zoals in Windows XP SP2 het geval was) in.

Als het goed is, heb je dus alle updates al geïnstalleerd.
en toch zit er een update in SP1 wat ervoor zorgt dat ik in een remote sessie geen users over kan nemen. Dit is blijkbaar een extra update die ze nu pas in SP1 uitbrengen.

een fix hebben ze, alleen deze werkt niet =/
Het is een verzameling van eerder uitgekomen updates, maar die updates waren niet altijd beschikbaar via Windows Update. Daar moest je dan speciaal om vragen als je met een specifiek probleem zat. Nou verwacht ik niet onmiddelijk dat die updates problemen zullen veroorzaken, maar toch.
@ Remy: Onzin.
@ Mitsuko: idd

Er zitten ook updates bij, welke niet publiekelijk waren of aangevraagd moesten worden. Deze heb je dus niet via Microsoft Updates ontvangen.

Je hebt wel gelijk inzake nieuwe functionaliteit. Dat zit er niet in.

Hier draait SP1 al enige weken op alle Windows7 pc's en 2008r2 servers. Geen enkel probleem.
Bij een klant wel problemen gehad met Citrix XenApp 6 op 2008r2, maar hier is een hotfix van zowel Citrix als Microsoft voor.

(Server hier ook genoemd vanwege hetzelfde service pack)

[Reactie gewijzigd door THX op 22 juli 2024 15:23]

Er zitten ook updates bij, welke niet publiekelijk waren of aangevraagd moesten worden. Deze heb je dus niet via Microsoft Updates ontvangen.
Klopt, onder andere een bug waarin Microsoft Backup heel traag wordt als er grote hoeveelheden bestanden moeten worden opgeslagen. Dit was een fix die niet voor het grote publiek beschikbaar was gemaakt.
Yep, mijn bakken crashes nog steeds allemaal wanneer ze in slaap stand willen......
Dat hoeft helemaal niet aan Windows te liggen, maar kan heel makkelijk aan een driver van een 3th party liggen. Zo kan ik mijn werkstation oo niet in standby zetten, omdat dit niet door de gebruikte RAID controller wordt ondersteund. Dus weer een erg flauwe opmerking. :)
Anoniem: 131162 @_Dune_10 maart 2011 12:23
mwa mijn pc heeft ook problemen met de slaapstand, en dat is echt geen exoot. (p5k, c2d, ati 4870).
Been there, done that: http://www.google.nl/m/se...=&action=&ltoken=861bea8c

en je kan weer hibernaten en sleepen.
dit kan al gebeuren wanneer in je bios energie zuinige dingen verkeerd staan...
Als je fans direct aan je voeding hangen krijgen ze altijd 12V als de computer aanstaat. Alleen het moederbord weet wanneer de computer in slaap stand staat, dus fans op het moederbord aangesloten kunnen wel langzamer gaan als de computer in slaap stand gaat.
Zelfs als je netjes de S3 stand gebruikt gaat ook de 12V voeding van de molexen er af.
Dit is omdat je de verkeerde slaapstand in je bios hebt ingesteld. Waarschijnlijk op S1.
http://en.wikipedia.org/w...ation_and_Power_Interface

Succes met het gebruiken van google ;)
De oplossing is wel online te vinden samen met een nog uitgebreidere betekenis van de S-statussen.
http://www.windowsreferen...covering-from-sleep-mode/

Dus je power-saving options for de HD helemaal uitzetten zou het moeten verhelpen.

Of deze thread waar bovenstaande link (ook) vandaan komt.

http://social.technet.mic...8b-4c54-a6d3-8d43051c2519

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 22 juli 2024 15:23]

Bedankt voor deze geweldige tip!
Ik heb het nu ook uitgeprobeerd op desktops en laptops van DELL en HP, 4 stuks totaal, en het werkt! Super man! Top:

The default Power Management options in Windows 7 (SP1) turns off the Hard Disk after 20 minutes. This could cause problems when the PC comes out of sleep mode or hibernation. To work around the problem set the Windows 7 - Power Options (APM/ACPM) for the Hard Disk to: "never turn off", en de Schema into: Balanced!
Extra, turn Power options in Computers-BIOS into S3-Mode, en set Power options in BIOS on the RAID/Storage/HardDisk on 'S3-Mode/Enabled'

To do this:
1. Click Start – Control Panel – System and Security – Power Options
2. Click “Change Plan Settings” on the “Balanced (recommended)”
3. Click “Change Advanced power settings”
4. Under the “Turn Off Hard Disk after” option change the timing to “0″ which should set it to Never. Click Apply and OK.

Now the BIOS S3-Mode will initiate totally; Windows 7 to take over control over the system Sleep- and Hybernate-mode.

The BIOS default setting, together with the Windows7 default setting, is the wrong - not working setting.

This should work therefore as expect appropriate.
Ik en verschillende mensen in mijn omgeving hebben iig veel last van bsod's sinds SP1. Op mijn desktop praten we over elke 2 uur ofzo. :( Terwijl hij voor SP1 zo stabiel was als een huis,

[Reactie gewijzigd door martijnve op 22 juli 2024 15:23]

Wellicht even proberen je soundcard/videocard drivers te updaten. Er is iets veranderd in het HDMI deel van Windows 7. Wellicht dat dit een driverfout blootlegt op je PC. Misschien iets om uit te proberen.
Ik ben zo moedig geweest er gelijk al aan te beginnen toen hij uitkwam, maar ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.
Het betreft in dit geval Win7 Pro x64.
Zodra deze SP werd aangeboden, mijn laptop en PC de update laten draaien. Merk helemaal geen verschil, voor die tijd stabiel, nog steeds stabiel.
Kan ik beamen. Vóór SP1 superstabiel, na SP1 net zo stabiel. Beste OS van Microsoft ooit. Well done _/-\o_
Nou ja, Systeem Beheerders kunnen juist NIET aan de slag met SP1. RSAT (Remote System Administrator Tools) werken niet op SP1 en er is nog geen update voor uitgebracht, via hacks werkt het soms wel. maar bij voorbaat niet. Helemaal niet als je een Integrated release hebt. Dus nee, Systeem Beheerders kunnen nog niet aan de slag met SP1 voor Windows 7
Anoniem: 191050 @apronk10 maart 2011 18:07
Dan ga je er vanuit dat alle systeembeheerders RSAT gebruiken op hun lokale pc. Zonder RSAT kunnen wij op kantoor allemaal gewoon aan de slag, aangezien onze management server de RSAT Tools heeft en deze op Server 2008 R2 draait.

Dus ja, systeembeheerders kunnen aan de slag met SP1 voor Windows 7.
Als je nog geen SP1 geïnstalleerd hebt kun je RSAT installeren en daarna SP1 installeren, dan schijnt het te werken. Maar als je al SP1 hebt kun je RSAT niet meer installeren. Er komt in april een update voor naar het schijnt.
Dus als thuisgebruiker met automatische updates aan heb je dit al automatisch binnengekregen?
Ja. Net als alle andere minor updates.
Anoniem: 364852 @KirovAir10 maart 2011 16:43
Nee, dat is niet zo. Woensdag heb ik op mijn 64bit Windows 7 PC 4 updates automatisch binnengekregen en op mijn 32bit Windows 7 laptop 7 automatisch binnengekregen. In beide gevallen zit SP1 er niet bij, tot op de dag van vandaag niet. Je moet zelf naar Windows Update gaan en dan staat ie er wel bij en kan je hem installeren.

Ook herinner ik me van Vista elke keer dat een SP uitkwam, dat je hem zelf moest aanslingeren, ook al had je automatische updates aan staan. Pas na een half jaar werd ie dan automatisch geinstalleerd, als je nooit iets had gedaan.
dat hoeft niet.

als je hem op automatische updates heb staan waarschijnlijk wel.

mijn tip eerst de kat uit de boom kijken.

ontopic: weinig nieuws maar veel tijd in mijn bedrijf dan...

we moeten maar weer eens aan het werk ;)
Kat uit de boom kijken is onzin aangezien je 99% van deze updates al hebt :).
Bij mij stond hij gisteren toen ik een melding kreeg van updates nog niet aangevinkt, dus heb ik dit zelf gedaan. Hij is geinstalleerd, maar ik heb er nog niet naar gekeken.
En IE9 RC gek genoeg ook. Ik update gister de pc van mijn vriendin en was verbaasd te zien dat de RC van IE9 ook meekwam. Ik heb verder geen problemen ondervonden met de pc, na het installeren van SP1. Maar ik blijf het opvallend vinden dat een RC als update wordt aangeboden :)
Anoniem: 394009 @nl-chrs10 maart 2011 11:50
Nee, hij staat niet automatisch aangevinkt.
Vreemd? Bij mij kwam hij wel tussen de updates te staan, maar aangevinkt was hij niet?

Edit: ik lees niet goed... :X

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398488 op 22 juli 2024 15:23]

Ik heb totaal geen problemen ondervonden met de SP1 installatie Windows 7 en 2008 R2.
ja dan heb je dat al binnengekregen ik heb hem volgens mij vorige week ofzo gedownload.

maar zoals ook gezegd word in het bericht voegt het voor normale thuisgebruikers niks toe alleen voor windows server 2008R2

het is gewoon handig om alle voorheen uitgekomen updates in 1 keer te kunnen downloaden

overigens ben ik wel benieuwd of de WGA update er ook inzat want ik heb voor mijn vriendin win 7 geinstalleerd met een loader dr op maar ik heb haar er nog niet over gehoord dus ik denk het niet
Is de SP eigenlijk al volledig uitgerold voor thuisgebruikers? Ik heb gisteren Windows 7 opnieuw geïnstalleerd maar in plaats van de Service Pack kreeg ik ~150 aparte updates (die wel in flinke clusters werden binnengehaald en geïnstalleerd). Vond het nogal apart omdat ik verwachtte dat het SP juist als één update te zien zou zijn.
Hmm, niet alles gaat zo fijn hier.

SBS2008 met update services aan staan. Krijgen alle clients automatisch SP1 gepushed.

Jammer alleen dat alle clients Kaspersky bevatten. Update blijft hangen op deze machines...

Moet je op alle pc's handmatig twee updates verwijderen uit pending.xml voordat de upgrade word afgerond.
Zolang SP1 niet meer is dan een verzameling updates die al uitgebracht zijn wacht deze systeembeheerder nog even met uitrollen. Slipstream hem wel in onze installatie procedure, testen en dan maar alle werkstations een schone install geven.
hier geen problemen ook geen enkel verschil te merken dan voor de installatie, helaas is ook de winsxs folder is niet geslonken (had ik stiekem wel gehoopt).
Dan maar een clean install met w7 SP1 slipstreamed proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.