Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Regels code die zijn gevonden in iOS 4.3 wijzen erop dat de volgende iPhone net als de iPad 2 zal beschikken over Apples dualcore-A5-processor. Apple heeft iOS 4.3 woensdag uitgebracht voor de iPhone, iPad en iPod touch.

Apple A5In de regels code zijn verwijzingen gevonden naar de processor S5L8940, schrijft 9to5mac op basis van bevindingen van iPhone-hacker Chronic. Die codenaam is duidelijk van de Apple A5-processor, die de fabrikant vorige week tegelijk met de iPad 2 voorstelde. Dezelfde processor zit in een apparaat met de codenaam N94AP. De N verwijst naar de iPhone, 94 naar de gsm-versie van het toestel. De iPad 2 heeft als codenamen K93AP, K94AP en K95AP. Die verwijzen respectievelijk naar de wifi only-versie, de umts-variant en de iPad 2 met ev-do-ondersteuning voor de Amerikaanse provider Verizon Wireless.

De codenaam S5L8940 is een kleine wijziging ten opzichte van de codenaam van de Apple A4-cpu uit de iPad en iPhone 4, S5L8930. De A5 wordt volgens geruchten gemaakt door de Taiwanese chipbakker TSMC, terwijl de A4 nog gemaakt werd door Samsung. Een eerder gerucht sprak dat echter tegen.

De Apple A5-processor is een dualcore-soc met ARM Cortex A9-core, waarbij de kernen op 1GHz draaien. Verder is er nog weinig bekend over de nieuwe soc. De nieuwe versie van de iPhone wordt deze zomer verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Een verwijzing naar de processor is leuk, maar wat natuurlijk veel interessanter is, is in hoeverre de code voorbereid is op de dual core mogelijkheden.

Bij computers is er steeds meer software op deze mogelijkheden voorbereid. Bij telefoons (waar je over het algemeen minder op de achtergrond hebt draaien, vooral bij iOs) zie ik het voordeel van dual core nog minder, tenzij Apple hier iets geniaals voor heeft bedacht (zoals het automatisch bepaalde processen opsplitsen in meerdere treats).
De iOS SDK is al maanden (of zelfs langer?) voorbereid op multi-threaded development. NSOperation en NSOperationQueue zitten al in iOS 2.0.
The NSOperation and NSOperationQueue classes alleviate much of the pain of multi-threading, allowing you to simply define your tasks, set any dependencies that exist, and fire them off. Each task, or operation, is represented by an instance of an NSOperation class; the NSOperationQueue class takes care of starting the operations, ensuring that they are run in the appropriate order, and accounting for any priorities that have been set.
(bron: Apple)
Developers voor iOS hebben dus al maanden tijd gehad om hun apps voor te bereiden op dual core's.

Meer info hier.

[Reactie gewijzigd door Matazj op 10 maart 2011 11:38]

De iOS SDK is al maanden (of zelfs langer?) voorbereid op multi-threaded development.
Preemtive multithreading zit al vanaf dag één in iOS.
Een verwijzing naar de processor is leuk, maar wat natuurlijk veel interessanter is, is in hoeverre de code voorbereid is op de dual core mogelijkheden.
de basis van iOS is Mac OS X, en dat is van voor naar achter heel erg multi-core / multithreaded gebouwd.
tenzij Apple hier iets geniaals voor heeft bedacht (zoals het automatisch bepaalde processen opsplitsen in meerdere treats).
zoals grand dispatch central, bedoel je?

Ik verwacht eigelijk meer dat de A5 voor de iPhone een single-core CPU wordt. Ik kan me voorstellen dat je dergelijke power bij een tablet eerder nodig hebt dan op een telefoon. (tenzij je verwacht dat je developers ongeloofelijk lui/slordig zijn en krankzinnig inefficiente code schrijven)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 10 maart 2011 11:18]

DualCore kan ook zuiniger zijn, mits de mogelijkheden juist worden geimplementeerd
Precies, applicaties die weinig geheugen en processorkracht nodig hebben op 1 core laten draaien, en zware apps & games op dual core.
De iPhone 5 wordt gegarandeerd een dual-core phone hoor, daar durf ik wel een paar kratten Heineken op in te zetten. Volgens mij is een A9 design zelfs per definitie multi-core.

Of de software er voor aangepast gaat worden is natuurlijk een kwestie van tijd, maar ook voor single-threaded applicaties ga je op iOS al voordeel merken. Sowieso omdat heel de iOS UI event-driven is en het OS dus mooi de volledige main thread kan scheiden van allerlei andere OS taken en die netjes over de cores kan verdelen, maar ook omdat het met 2 cores weer interessanter wordt om de garbage-collection die je op OS X wel hebt maar op iOS niet alsnog te gaan enablen in iOS 5, die ze dan mooi op een vrije core kunnen schedulen. Op die manier zouden alle applicaties die nu memory leaks bevatten ineens geen geheugen meer wegpissen.

Sowieso is het bij elk soort applicatie dat uberhaupt al gebaat is bij fikse CPU kracht erg eenvoudig om 2 threads te vullen en bezig te houden. Denk aan de main thread voor de hele UI en alle OS events naar de applicatie, en een eigen thread voor langzame operaties die anders de user interface zouden kunnen gaan vertragen.
De iPhone 5 wordt gegarandeerd een dual-core phone hoor, daar durf ik wel een paar kratten Heineken op in te zetten.
Oh sorry, there's a 2 euro minimum.
Bij iOS doe je toch niets anders dan alles steeds op de achtergrond draaien? Omdat je, standaard, niet de mogelijkheid hebt om een applicatie ook daadwerkelijk af te sluiten. Door een mooie implementatie van dual-core socs in deze apparaten zal dit een mooie vooruitgang zijn om daadwerkelijke multitasken prachtig te implementeren. Naar mijn mening..
Bij iOS doe je toch niets anders dan alles steeds op de achtergrond draaien?
Ja en nee :)

Niet active programma's worden indien nodig (geheugen tekort) automatisch door het OS afgesloten.

Dat is ook de reden dat je onder iOS normaliter programma's niet expliciet hoeft te stoppen.

UItzondering zijn apps die aangeven in de achtergrond gebruik te willen maken van bv audio/voip of programma's die domweg vast zijn gelopen.

Voor dat laatste kun je de 'force-quit' optie gebruiken (zie de post van swartzkip)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 10 maart 2011 13:08]

Dubbelklikken op de homeknop en op het kruisje van de app klikken?
Euhm, nee dit is sowieso geen functionaliteit. iig niet standaard in iOS!
Power button ingedrukt houden tot je het 'slide to power off' scherm ziet, en dan de home button indrukken tot je terug gestuurd wordt naar het springboard :)
Wat zou dit moeten doen dan? Gaan dan alle processen op inactive ofzo?
nee, het is een manier om de app compleet af te sluiten, zal ook niet meer in de achtergrond blijven draaien ;)
Ik zie wel mogelijkheden hoor. Ik kan me voorstellen dat de communicatie functies van de phone op 1 core draaien, tezamen met basis functies van het OS en de 2e core volledig ter beschikking staat van apps. Verder kan ik me security voordelen voorstellen van processen die geisoleerd draaien op 1 core en afgeschermd geheugen.

Verder kan zo'n 2e core natuurlijk worden ingezet tijdens graphisch zware apps.

Nog een voordeel: energiebeheer. Alleen een 2e core bijschakelen als dat nodig is, anders op 1 core.

Ik zou zeggen juist op telefoons (portables) is er voordeel te halen.
De communicatie functies draaien standaard op een andere chip en zijn compleet gescheiden van de smartphone functies.
Ja de daadwerkelijke signaal functies. Maar de "frontend" afhandeling gebeurt natuurlijk door de processor aangezien dat wordt verzorgd door het OS. Een sms opslaan in storage zeg maar...
Zoiets gebeurde ook met de GPU's van de vorige generatie MBP's toch? De zware videokaart stopte als er geen grafische rekenkracht gevraagd werd, en de kleine nam het over.
Erg logisch natuurlijk, aangezien dit ook het geval was met de iPad1 en iPhone 4, ze houden dat gewoon synchroon en doen aan een lagere clock-speed voor de iPhone. Scheelt ook veel in productie (verschillende beslissingen etc) denk ik en dus geld.
als het een vaste cyclus is, zal iphone5 dus 1GB ram krijgen. En iPad3 later ook.
Handig ook, hoeven ze niet met zichzelf te concurreren om chippies)

(bestaan er al 1GB ramchippies?)
als het een vaste cyclus is, zal iphone5 dus 1GB ram krijgen
Dat verwacht ik niet. Ik denk dat we daar nog een generatie of 1/2 moeten wachten.
Daarnaast lijkt 512MB RAM op dit moment meer dan genoeg, maar misschien veranderd dat met iOS 5 ofzo.. Wie weet ;)

Ik heb mezelf trouwens nog nooit in de situatie gevonden dat m'n iPhone 4 traag werd of hangt...

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 10 maart 2011 12:06]

Zwaardere CPU betekend ook zwaardere apps... Apps groeien naar de capaciteit toe, meer mem is nu misschine niet helemaal nodig (ivm dat halve multitasking), maar met de tijd of als gewoon alles in de achtergrond mag draaien (die dag komt ooit vast wel) ga je 1GB wel fijn vinden ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2011 12:28]

Zwaardere CPU betekend ook zwaardere apps
Niet als de appmakers een zo breed mogelijk markt willen bereiken. Ze willen immers ook de oudere devices gaan ondersteunen. Het is puur geld.

De traagste paard leidt de horde. Voordeel: apps blijven soepel draaien op oudere devices, en op nieuwere devices verbruiken ze minder stroom.
Zoals lexD hieronder al zegt:
Precies, neem bijvoorbeeld Real Racing 2, als je het draait op een Iphone 4 zijn het hele mooie graphics aangezien de Iphone 4 open-GL 2 ondersteund, en als ik het draai op een Iphone 3G, zijn er geen reflections meer te vinden omdat de iphone 3G nog draait met open-GL 1.1, en is alles gewoon lelijker dan op de Iphone 4. Het zal ook niet lang meer duren voordat apps ook niet meer te draaien zijn op oudere ios devices (3g, oudere I-touch modellen, soon de iphone 3GS ook).
Ik kreeg laatst zelfs al de melding dat ik een spel niet kon installeren op een Iphone 3G omdat de iphone te oud was
Geeft ook allemaal helemaal niet trouwens, niks meer dan logica en vooruitgang :)
Indeed sir, gelukkig maar, anders zouden we echt stil blijven staan. We kunnen er ook niet van uit gaan dat onze oude devices de nieuwste dingen aankunnen (zou wel leuk zijn), dan zou Apple zichzelf nogal in de vingers snijden :)
Dat zal zeker gebeuren (kijk bijv. maar naar Apple's eigen iMovie voor de iPad2), maar voor veel andere programma's hangt het zuiver van de developer af of hij/zij netjes programmeert en bijv. support geeft aan apparaten met minder geheugen e.d. Het is heel eenvoudig gewoon minder resources te gebruiken wanneer de app ziet dat het runt op een iPad1.
Precies, neem bijvoorbeeld Real Racing 2, als je het draait op een Iphone 4 zijn het hele mooie graphics aangezien de Iphone 4 open-GL 2 ondersteund, en als ik het draai op een Iphone 3G, zijn er geen reflections meer te vinden omdat de iphone 3G nog draait met open-GL 1.1, en is alles gewoon lelijker dan op de Iphone 4. Het zal ook niet lang meer duren voordat apps ook niet meer te draaien zijn op oudere ios devices (3g, oudere I-touch modellen, soon de iphone 3GS ook).
Ik kreeg laatst zelfs al de melding dat ik een spel niet kon installeren op een Iphone 3G omdat de iphone te oud was :(
Ik wel. Zeker als je spellen afsluit (of andere apps die veel RAM gebruiken) dan wordt je iPhone traag.
als je hem gejailbreakt hebt en je hebt flink wat winterboard zooi aan staan wat ontezettend veel RAM gebruikt dan begint ie ook te laggen hoor :P
De wegen van Apple en Samsung scheiden zich dus nu definief qua processoren. A5 != opvolger hummingbird! Wat voor velen, ook goed ingevoerde tweakers redakteuren ;), een foutieve aanname was

De A5 is niet meer een design van intrinsity/samsung maar van Apple zelf. Zelfs het fabben wordt niet meer aan Samsung toevertrouwd, maar door een onafhankelijke chipbakker TSMC gedaan. Niet onverstandig omdat Samsung en Apple concurrenten zijn qua smartphones en het niet handig is je ARM SoC IP door de handen van een concurrent te laten lopen.
Samsung is natuurlijk voor andere componenten nog wel een optie (flash, ram, scherm, etc).
Niet onverstandig omdat Samsung en Apple concurrenten zijn qua smartphones en het niet handig is je ARM SoC IP door de handen van een concurrent te laten lopen.
Ligt eraan, chips zouden wel duurder kunnen worden, omdat er dus minder oplage is van 1-zelfde chip ;) Daarbij wat wil je verborgen houden, beide nieuwe SoC's zullen op Cortex A9 gebaseerd zijn, en elkaar uiteindelijk vrijwel niet ontlopen, zoals ook alle op Cortex A8 gebaseerde SoC's vrij dicht bij elkaar liggen kwa performance, enige uitsteker die je daar kan hebben is met de GPU...

Volgens mij komt eht meer omdat Samsung zelf al die high-end chips nodig hebben en dus niet meer ruimte hebben voor de gigantische afname van Apple...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2011 14:12]

hallo, hallo dat heeft niks te maken dat de iphone 5 dit jaar uitkomt, dat kan net zo goed volgend jaar zijn. Het wil alleen zeggen dat 4.3 op een iphone 5 kan draaien (gezien de ondersteuning van die processor), maar voordat iphone 5 uit is zitten we al op ios 5.x en dat heb je regels voor de A6 processor....
Er zijn twee dingen zeker op deze wereld. 1. De paus houdt van kinderen. 2. Apple komt elk jaar in Juli/Augustus met de nieuwe iPhone.

Dit om contractanten die eindigen alsnog te behouden en niet kwijt te raken aan het bijvoorbeeld steeds groter wordende Android.
1 is waar en 2 ook, ben ik het mee eens, maar wat hij zegt is dus dat er nergens concreet bewijs i dat de nieuwe iPhone dus een dual core krijgt... Lijkt me wel hoor, maar 100% zeker is het niet, en dat is wat hij wil benadrukken...
kom maar op. Mijn 3G is nodig aan vervanging toe. :)
Inmiddels zijn al de 3GS en iPhone 4 uit. Go get it.
is nu een beetje laat niet? al hoewel 1 generatie overslaan is niet zo apart maar de 3g is nu wel heel oud ;)

Snel die iphone 5 halen dus
Er zijn genoeg mensen die in het voorjaar een nieuwe iPhone halen (bijvoorbeeld als hun contract verloopt), niet wetend dat Apple elk jaar in juni een nieuw model lanceert. Als je dan in april met een 'nieuwe' iPhone zit dan heb je al redelijk snel een 'oud' model.

Waarschijnlijk krijgen we nu jaarlijks in maart/april de nieuwe iPad met de nieuwe hardware specificaties voor het jaar, vervolgens in juni de iPhone met de reeds aangekondigde hardware, en in september de iPods op basis van de nieuwe iPhone.
Mijn Iphone 3G draait alles nog heel netjes hoor, ios 4.2 doet het prima, zelfs Gamecenter draait, en ik kan er mee filmen. En voor de prijs waarvoor ik m aangeschaft heb kan ik hem ook weer inleveren bij Zonzoo :D, dus eigenlijk heb ik mijn 3g gratis :)
Mijn 3G ook, maar het geld gaat eerst naar de ipad 2 :D
Ja, dat probleem heb ik ook. Heb gewacht met de iPhone4 omdat ik van T-mobile afwilde, maar nu heeft Vodafone leveringsproblemen. Dat duurt inmiddels al zo lang, dat het de moeite wordt om nog iets langer te wachten, en dan voor de 5 te gaan. Zeker omdat ik die dingen alleen betaalbaar vind i.c.m. een tweejarig abonnement. Om dan 3 maanden voor de release van een nieuw model een contract van 2 jaar af te sluiten wordt een beetje zonde...
Ziet er goed uit! Ik kan niet wachten totdat de nieuwe iPhone komt! :)

EDIT: De Cortex A9 heb ik volgens mij ook al op CeBIT zien langskomen in chinese tablets.. (Als ik het nog goed weet)

[Reactie gewijzigd door Mastha-Hacker op 10 maart 2011 11:13]

Cortex A9 is geen CPU maar een ARM design specificatie, met andere woorden het zegt alleen iets over de architectuur, instructieset, ondersteunde featurest etc, en weinig tot niks over de prestaties of de implementatie van een specifieke chip.
eerder... Het zegt veel maar niet alles over de prestaties of de implementatie van een specifieke chip.
In Chineze tablets? Ik heb interesse, dacht ze juist bij de EU merken te zien (Tegra 2 is ook gebaseerd op Cortex A9).

Me telefoon heeft er zelfs al 1 die is geowon al leverbaar in NL (LG 2X).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 maart 2011 12:27]

Lijkt me alleen maar logisch... leuk dat hij er moeite voor gedaan heeft om het te achterhalen maar eigenlijk wist hij (en wij) het al.
Woow die mannen zijn wel erg snel met het ontcijferen van die OS. Keep up the good work.
Omdat het ook kinderlijk eenvoudig is te ontcijferen. Al tijden zijn de codes voor nieuwe modellen zo te zien en dan is het 1+1=2.
Hierdoor is iedereen natuurlijk weer verplicht om te upgraden naar de nieuwe iPhone.
Werkt de iOS 4.3 niet meer op de oudere toestellen.
Dat klopt, is wel hele slimme marketing van apple natuurlijk, maar het is onmogelijk om alle os's draaiend te houden op oudere hardware, dan kan je nooit innoveren. Windows 7 draait toch ook niet op een pc waar nu nog '95 op draait? Ik denk/hoop dat de mannen van het iphone DevTeam een manier vinden om 4.3 naar 3G& oudere I-touch devices te 'porten'
zodat we wel de mogelijkheid krijgen om te genieten van sommige functies, alleen zal het dan echt wel heel erg traag gaan allemaal. Ik merk het zelf al, 4.2 op een Iphone 3G is heel traag, en als je het Jailbreakt echt nog erger (klopt, Jailbroken devices zijn altijd langzamer), het gaat allemaal wel iets sneller na het deleten van de language packs en de zogenaamde 'launchdeamons', maar is nogsteeds niet geweldig.

[Reactie gewijzigd door lexD op 10 maart 2011 14:20]

Wat een onzin. 4.2 draait nog prima op een 3G. 4.3 ongetwijfeld ook. Er zal een aantal features missen, maar dat is niet meer dan logisch. Apps zullen meer gaan vragen van je device. Dus dat zal je zelfs als iPhone 4 gebruiker wel gaan merken straks.

De wereld draait door he. Je kan ook gewoon een 2e hands Nokia 3310 kopen. Doet het altijd en na 10 jaar nog steeds 2 weken standby...
bij mij heeft 4.2 nooit lekker gedraaid op mn 3g, zelfs toen ie nog niet jailbroken was, ik heb geen idee wat ik dan fout doe :S
en ja, natuurlijk zullen apps meer gaan vragen van de devices, omdat die ook steeds beter worden, daar heb je helemaal gelijk in :)
en de iphone 4 zal ook snel weer outdated zijn natuurlijk.

off topic:
wat de 3310 betreft, snake is toch wel heel pro :D je kan er ook heel leuk mee voetballen trouwens
iOS 4.3 werkt prima op de iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 3G zelfs... Die van mijn pa draait als een trein
Niet echt een verrassende ontwikkeling dit.

Was natuurlijk te verwachten dat de A5 ook in de iphone 5 komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True