Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties
Submitter: bobwarley

Google-topman Eric Schmidt heeft tijdens zijn keynote op het MWC laten weten dat de volgende grote release van Android een samensmelting zal zijn van Gingerbread en Honeycomb. De nieuwe versie krijgt waarschijnlijk de naam Ice Cream.

Schmidt liet tijdens zijn keynote-speech op het Mobile World Congress weinig los over de toekomst van Android, maar gaf wel enige opheldering over de huidige fragmentatie omtrent smartphones en tablets. Google bracht begin december Android Gingerbread voor smartphones uit, en presenteerde kortgeleden Android Honeycomb voor tablets. Deze laatste bevat een interface die behoorlijk op de schop is genomen. Volgens Schmidt zal de volgende Android release deze twee takken samenvoegen. De naam van deze versie wordt waarschijnlijk Ice Cream Sandwich. Google gebruikt bij de naamgeving van zijn mobiele besturingssysteem namen voor zoetigheid, en klimt per release een letter omhoog in het alfabet.

Met de onthulling bevestigt Schmidt geruchten die al langer de ronde deden. Bij de release van de Honeycomb-sdk bleek al dat het besturingssysteem functionaliteit bevat om de interface automatisch aan te passen aan de grootte van smartphone-schermen. Google introduceerde met Honeycomb een vernieuwd framework voor het opbouwen van interfaces, waarbij gebruik wordt gemaakt van fragments. Dit zijn visuele elementen in een applicatie, die apart aangestuurd en beïnvloed kunnen worden. Deze fragments moeten het mogelijk maken om de interface van een enkele applicatie geschikt te maken voor zowel smartphones als tablets.

Tevens liet Schmidt weten dat Google vast blijft houden aan een releaseschema van zes maanden. Vorig jaar was er nog sprake dat Google meer tijd tussen individuele Android-releases zou laten, zodat fabrikanten meer tijd zouden krijgen om hun eigen software en interfaces aan te passen. De verwachting is dat Ice Cream rond de zomer wordt uitgebracht.

Mogelijk komt Google voordat Ice Cream wordt uitgebracht nog met een tussentijdse versie van het mobiele OS voor smartphones; Android 2.4 moet volgens de geruchten versie 2.3 gaan opvolgen, en onder andere ondersteuning toevoegen voor apps die gemaakt zijn voor dualcore-processors. Versie 2.4 blijft waarschijnlijk wel Gingerbread heten, zo liet Sony Ericsson aan Tweakers.net weten. Verscheidene fabrikanten hebben toestellen aangekondigd met dualcore-soc's: onder andere Samsung liet op het Mobile World Congress weten met de Galaxy S II te komen, die draait op Samsungs eigen tweekernige Exynos-soc. Daarnaast brengt LG binnenkort de Optimus 2X uit, die draait op Nvidia's Tegra2-processor.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Waarom maakt Google het niet zo dat iedereen Google Android kan downloaden, en dat de skin van de fabrikant dan als optionele download beschikbaar komt.

Dan kan je altijd de nieuwste versie draaien, maar kunnen fabrikanten toch nog hun eigen skins / interfaces aanbieden (op hun eigen tempo)
Dat zou gewoon kunnen ware het niet dat je hiervoor bij de fabrikanten moet zijn en niet bij Google. 'Skins' of eigenlijk gewoon home screen launchers zijn hét aangezicht van de fabrikant en in hun ogen zeer belangrijk om zich te onderscheiden van de concurrent. Dat 'gezicht' als losse download aanbieden betekent automatisch dat genoeg mensen er geen gebruik van zouden maken en zich tot bekende alternatieven als Launcher Pro zouden wenden. Hiermee verdwijnt de herkenbaarheid van de telefoon en dus ook de 'unieke' gebruikerservaring waarmee de fabrikant gebruikers aan zich probeert te binden, bijv. zoals HTC dat met Sense doet.

Daarnaast is er natuurlijk behoorlijk wat verschil in hardware tussen alle Android-telefoons en dat betekent dat je niet zomaar een en dezelfde rom op iedere telefoon kunt zetten. Daarvoor is dus inspanning van de fabrikant vereist, inspanning die je van Google niet kunt en ook niet mag verwachten.

Wil je tóch snel OTA updates op je telefoon dan heb je tegenwoordig de optie om een Google-telefoon te kiezen. Dat kan omdat Google tegenwoordig dus zowel OS-ontwikkelaar als telefoonfabrikant is. (Dat de fabricage wordt uitbesteedt, staat even terzijde.) Er zijn op dit moment twee Google-telefoons: de Nexus One en de Nexus S. Zelfs die krijgen niet tegelijk updates om dezelfde reden die ik eerst noemde: hardwareverschillen.

Android is zo open dat de partij die je een toestel verkoopt kan kiezen wanneer je updates ontvangt, waar vandaan en wat er allemaal in de rom zit. En dat is maar goed ook want juist dat maakt die enorme keuze aan toestellen mogelijk. Wil je dit liever niet dan moet je naar Apple, RIM of Nokia want die bedrijven hebben de koppeling tussen OS en hardware veel strakker in de hand.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 15 februari 2011 23:36]

Waarom maakt Google het niet zo dat iedereen Google Android kan downloaden, en dat de skin van de fabrikant dan als optionele download beschikbaar komt.
Dat gebeurd al ;)
Iedereen kan Google Android downloaden. Het is vrij beschikbaar: http://source.android.com/

Custom ROMs maken hier ook dankbaar gebruik van, en ik zelf ben daar weer een gebruiker van op mijn Desire Z.
Happy hacking :)

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 16 februari 2011 01:16]

Klinkt leuk maar dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Want in jouw geval neemt de devver (wellicht van xda) de plaats in van je provider of fabrikant. En hij doet ook precies hetzelfde, met als enige verschil dat je uit meerdere custom roms van meerdere devvers kunt kiezen. En hoe populairder het model des te meer roms er verschijnen.Rechtstreeks downloaden van Google en dan even een skin erover, die realiteit bestaat simpelweg niet.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 16 februari 2011 19:39]

Omdat Google daar niks over te zeggen heeft. Om providers tevreden te houden moeten ze deze concessie maken. Net als dat Ballmer in zijn keynote 12x zij dat Windows Phone 7 operator friendly was. Daar gaan mijn nekharen pas van overeind staan.

Mensen vergelijken alles hier altijd met een iPhone. De Google variant van een iPhone is de Nexus 1 of de Nexus S. Als je die koopt krijg je maximale updates.

Als je ervan afwijkt moet je ook niet huilie huilie gaan lopen doen. En ik denk dat het 95% van de Android kopers een worst zal zijn welke versie ze draaien, de meeste mensen kopen een telefoon omdat ze op dat moment een toestel mooi vinden, en weten niet eens dat je een toestel kunt updaten of dat er een update is.

Ik ben overigens zowel Apple als Google klant.
Gelijk heb je, ik ben zelf een trotse Nexus S eigenaar en ik moet zeggen dat ik nooit een betere telefoon heb gehad(ik had hiervoor een 3GS).

Maar Google kan het niet boeien welke versie je draait, als je maar Android draait want uiteindelijk gaat het om de opbrengsten van de advertenties, en het centraliseren van je gebruikersgegevens om advertenties zo accuraat mogelijk aan jouw aan te passen.

Het zou wel fijn zijn als de updates kwa framework via Google zouden gaan en alle 'crapware' fabrikant hier bovenop draait.

En dumbphones verdwijnen vanzelf, dat gaat allemaal uitfaseren, en wat draait er dan op jouw 65,- telefoontje?
Android!

Offtopic: Ik snap echt niet waarom mensen nog Blackberry's kopen, dat Pingen is toch gewoon een versimpelde vorm van IM??
Vergeet niet dat de 'skins' onderscheidend zijn. Het grootste probleem voor Apple is de eenheidsworst aan het worden. Combineer dat met de iconen parade die ze als homescreen hebben en het gaat vrij snel vervelen.

Het voordeel en de zwakte van Android is de fragmentatie, zodat je kan kiezen voor een iPhone kloon met Widgets (TouchWiz), Motorola Blur, HTC Sense (erg populair), Sony's scape schil of Google's stock schil. Door die keuze heb je allemaal hetzelfde platform maar niet hetzelfde uiterlijk, wat denk ik wel goed is.

Het zou inderdaad mooi zijn als je de schil makkelijk aan en uit kunt zetten, maar daar zijn hardwarefabrikanten nog niet zo happig op. Dat zou Google eigenlijk moeten forceren. Al betwijfel ik of niet-tweakers daar uberhaupt mee aan de slag gaan.
Offtopic: Ik snap echt niet waarom mensen nog Blackberry's kopen, dat Pingen is toch gewoon een versimpelde vorm van IM??
Ik kom van een BB af, en het meest (gehoorde) (valide) argument blijft het hardware keyboard.
Inderdaad offtopic... maar persoonlijk vind ik het keyboard van de desire Z VELE malen beter typen dan welk blackberry keyboard ook (en ik werk met die krengen, heb ze allemaal wel eens in mijn handen gehad). Blackberry knopjes zijn veel te klein, krijg de neiging om ze met mijn nagel in te gaan drukken.
Waarschijnlijk gebeurd dit omdat de fabrikant zich zelf graag van de rest van de markt wilt onderscheiden met hun eigen schil over het OS. Als er dan een onaangepaste Android versie op het internet te download staat die er totaal anders uitziet/werkt dan een iets oudere versie met schil dan zal de consument minder binding hebben met het gekozen telefoon/tablet merk.

Neem bijvoorbeeld Sony Ericsson met hun aangepaste schil (Timescape) over hun Xperia serie. Het onderscheid zich wel van de rest of het je nou aanstaat of niet. Als hier dan een onaangepaste Android opdraait dan is je onderscheiding van de rest in een klap weg.
Jammer dat er niks gezegd is over nieuwe features. Daar ben ik erg benieuwd naar.
harmageddon in 'nieuws: Volgende Android-editie fuseert Gingerbread en Honeycomb'

Jammer dat er niks gezegd is over nieuwe features. Daar ben ik erg benieuwd naar.
Google gaat in ieder geval een videobewerkingsprogramma maken voor Honeycomb, zodat je op je tablet homevideo's kunt bewerken voordat je ze deelt. Deze zal waarschijnlijk ook weer gratis worden (zoals alle andere Google Apps op Android): iMovie op iPad kost $4,99 daarentegen.
Eric Schmidt just demoed a new video editing application called Movie Studio for Honeycomb tablets. The app was built from the ground up for tablet devices, and it features everything you'd expect: a timeline-style editor, picture effects, soundtrack and audio support, and of course, HD support with uploads to YouTube. Unfortunately we don't know much else about it, but we'll be digging for more details, so stay tuned.
bron: engadget.com

Verder is Honeycomb pas net gereleased...verwacht niet dat ze dan ook al gelijk nieuwe features gaan lopen presenteren, terwijl 3.0 net uit is. Vind het overigens bijzonder goed nieuws dat de volgende release (Ice Cream) een samenvoegsel is van Honeycomb + Gingerbread. Vind Honeycomb er sexier uitzien dan de stock-Android (ook al kun je werkelijk alles customizen met eigen launchers etc). Met Ice Cream gaat Android op smartphones ook weer naar een nog hoger niveau :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 februari 2011 21:30]

Wow, iMovie kost wel bijna 5 dollar... Dat is een echte show stopper! |:(

Een telefoon of tablet moet standaard rijk uitgerust zijn, met applicaties die iedereen gebruikt: mail, browser, agenda, adresboek (te gebruiken voor mail en om te bellen), muziekspeler, camera, ...

Alles wat erop staat, moet betaald worden. Als het niet door jou, gebruiker van een toestel, betaald wordt, dan is het de fabrikant van jouw telefoon die betaalt, en uiteindelijk betaal jij, koper van het toestel.

Dus is het een simpele afweging bij het samenstellen van een OS met applicaties: lever ik ook applicaties mee die door weinigen gebruikt worden, waardoor iedereen, ook degenen die de applicatie nooit gebruiken, moet meebetalen, of hou ik de telefoon verschoond van "vervuiling" (voor de gemiddelde gebruiker) waarbij als bonus de hele set ook een paar kwartjes goedkoper wordt?
Dus wat jij nu concludeert is dat bij de iPhones van apple die producten er niet bijzitten omdat apple ze anders voor je zou moeten kopen en je dus alsnog wel hetzelfde kwijt bent...?

Want ik zie het namelijk zo...
Op mijn Galaxy S zit een super video editor die me nix kost, bij het toestel dat me 450 kostte (waard is)

Op een iPhone 4 zit er géén iMovie, dus moet ik hem kopen voor 5 dollar, naast de 600+ euro die de iPhone waard is...

Ik volg je hele punt eerlijk gezegd niet echt (a)
Toch maar ff melden dat op de Samsung Galaxy S een behoorlijk uitgebreide gratis videoeditor zit :)
Ja, die video editor is gratis! Net zo gratis als jouw telefoon, die je wellicht bij jouw abonnement hebt "gekregen"!
Je realiseert je dat je geliefde iphone veel DUURDER is dan welke android telefoon ook? Dus om nou te roepen dat de gratis software voor android niet gratis is omdat je het toch ergens wel betaalt is gewoon erg dom. Immers, we hebben hier een iphone van 600 euro, waar je nog extra moet betalen voor software, of we hebben een android voor 400 of 500 euro, waar de software gratis is. Hoe kun je nou ooit beweren dat je bij apple de betere deal krijgt?
Met de onthulling bevestigd Schmidt geruchten die al langer de ronde deden. Bij de release van de Honeycomb-sdk bleek al dat het besturingssysteem functionaliteit bevat om de interface automatisch aan te passen
Oh jee, nu kunnen al die applicatiemakers geen slaatje meer uit de tablets slaan door HD versies van hun applicaties te verkopen... (zoals op de iPad het geval is)
En waarom niet dan? Het klinkt als exact hetzelfde idee als op iOS: je _kunt_ 2 user interfaces in dezelfde binary stoppen en automatisch laten kiezen welke je gebruikt afhankelijk van de hardware, maar niemand zegt dat het verplicht is. Ook op iOS heb je zowel programma's die universal zijn (verschillend UI's voor iPhone en iPad) en applicaties die als losse HD versie beschikbaar zijn. Het hangt er maar net van af hoeveel werk het kost of je een iPad-specifieke HD versie wil maken met een hogere prijs.

Zeggen dat Honeycomb de interface 'automatisch aan kan passen' voor een tablet lijkt misleidend, want dat is onmogelijk. De programmeur zal altijd werk moeten doen om een geschikte layout, geschikte controls en een geschikte UI workflow te maken die anders is voor een tablet. De layout een beetje opvullen met extra spacing en wat grotere fonts en widgets gebruiken is absoluut geen vervanging voor een custom tablet UI.
Euhm Iphone applicaties schalen gewoon op de iPad hoor... Zo speel ik al een tijdje het iphone game "game dev story" (ook voor android trouwens beschikbaar) op mijn iPad en dat zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 15 februari 2011 22:36]

Android 2.4 moet volgens de geruchten versie 2.3 gaan opvolgen,
Zozo, die geruchten zijn niet mals! :+
Haha staat wel raar inderdaad maar met 3.0 er nog half tussen/naast was het denk toch wel nodig dat te verduidelijken ;)
Ik wacht nog even met het aanschaffen van een dualcore telefoon tot Ice Cream er is. Het huidig aanbod is nog niet voldoende geoptimaliseerd. Toch kriebelt het wel om bijvoorbeeld de nieuwe Galaxy II te kopen of de LG Speed 2x.

Toch leuk een HDMI aansluiting met full hd output als je vaak op stap bent.

[Reactie gewijzigd door BackfireNL op 15 februari 2011 21:19]

Ik denk dat ik nooit meer een android toestel neem. De reden is dat Google vaak een update of een upgrade uitbrengt die zijn weg niet zal vinden naar oudere (of net nieuwe) telefoons. De producenten van de telefoons willen natuurlijk dat je het nieuwste toestel koopt ipv dat ze tijd besteden aan het aanpassen van de software.

Geef mij maar volgende keer (helaas) een Iphone of een windows 7 toestel. Die software wordt tenminste gepushed ipv dat je erom moet zeuren.

[Reactie gewijzigd door bram_001 op 15 februari 2011 21:43]

Ben ik niet met je eens, mijn HTC Magic van 2 jaar oud, draait nu al een maandje 2.2. Daar heb ik niks voor hoeven doen. Er is dus wel degelijk support voor oudere toestellen.
Ben ik niet met je eens, mijn HTC Magic van 2 jaar oud, draait nu al een maandje 2.2. Daar heb ik niks voor hoeven doen. Er is dus wel degelijk support voor oudere toestellen.
Het punt wat Bram terecht aangeeft is dat je met een Android telefoon nooit zeker bent of je spontaan de updates ontvangt, of misschien voor altijd vastzit in de versie die je er vanaf het begin bij hebt gekregen. Bij Apple, en wellicht ook bij Microsoft, heb je veel meer zekerheid dat je in ieder geval de volgende full releases (1.0 -> 2.0), alle dot-releases (2.1 -> 2.2 etc) en soms zelfs nog een tweede full release mee.

Zo hebben alle eerste iPhones, ongeacht welke carrier, mee vanaf iOS 1.0 tot en met versie 3.1.3 (dat is tweeënhalf jaar!). Alle eigenaren van een iPhone 3G hebben kunnen updaten tot en met versie 4.2.1 (dat is ook ruim tweeënhalf jaar).

@bob (hieronder), doe niet zo kinderachtig. Er komt gemiddeld slechts één nieuwe iPad en één nieuwe iPhone per jaar uit. Je weet gedurende dat jaar precies waar je aan toe bent. In tegenstelling tot Android, waar welke dag wel een nieuwe telefoon voor uit lijkt te komen.

[Reactie gewijzigd door t-h op 15 februari 2011 22:51]

Je kan ook 2 Android toestellen kopen voor de prijs van een iPhone, dus dat is een non-argument. En er zit een hele grote community achter, die gewoon zorgt voor nette toestel updates. Zo draait mijn HTC Desire gewoon 2.3 zonder problemen.

En de fragmentatie van Android ligt aan providers en telefoonmakers, niet aan Google. En alle mensen die zich daar zorgen over maken moeten gewoon een Google developer phone kopen, dan krijg je maximale updates.
Wel updates maar weer een telefoon die er niet uitziet... En is er inmiddels al een officiële update uit voor de 1e nexus van Google?
nee maar die komt er wel. of is het nu ook al een issue dat je eventjes moet wachten?.

wat zijn mensen toch ondankbaar tegenwoordig.

ondankbaar, ongeduldig, verwend.
Maar Apple heeft weer andere 'smerige' truukjes: de mensen die de 1e iPad hebben gekocht, zitten binnenkort alweer met een verouderd model omdat Apple heel bewust een frontcamera heeft weggelaten.
Als het gebrek aan een camera zo'n groot probleem is dan moet je ook geen tablet kopen zonder camera, lijkt me nogal een non-argument. Zo blijf je aan de gang natuurlijk, want elke fabrikant brengt om de zoveel tijd iets nieuws uit dat meer kan dan het vorige model.

De reden dat er initieel geen camera op de iPad zat is omdat er toen nog niet zoiets was als FaceTime en omdat front-facing camera's op tablets en telefoons sowieso een gimmick zijn voor de meeste mensen. Dat het er nu wel op komt is omdat de iPhone, iPod Touch en OS X inmiddels FaceTime support hebben.
Heb even Facetime opgezocht want het klonk als een enorme innovatie. Blijkt het gewoon videobellen te zijn. Nou, dat kan al tot in lengte van dagen met smartphones en ik heb de frontcamera van destijds mijn HTC Diamond nog nooit gebruikt. Ik heb nog nooit een videocall gehouden, zelfs niet op de pc. Het boeit me niet dat ik de gesprekspartner eventueel ook kan zien. Dat verandert misschien als ze eindelijk eens met technologie komen waarmee je elkaar wél in de ogen kunt kijken maar dat is anno 2011 nog steeds teveel gevraagd lijkt het. Hoe dan ook, ik heb nu een Motorola Defy en ik kwam er pas na een week achter dat die dus geen frontcamera heeft. Puur toevallig, het had net zo goed een half jaar kunnen duren voor ik eraan dacht. Volgens mij geldt dit voor veel mensen. Ik heb nog nooit iemand zien videobellen met z'n telefoon, nergens. Ik zie er geen brood in, zelfs niet als we het een hip Apple-naampje gaan geven.


@humbug: Ik woon in het buitenland en ken hier genoeg andere buitenlanders en ook die zie ik nooit videobellen. Skypen met geluid, ja dat wel (en dan vooral de toeristen hier) maar videobellen, no way. Het boeit mensen gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 16 februari 2011 19:35]

Videobellen is ideaal als je wat langer in het buitenland bent. Ik zie veel papa's op zakenreis via skype even de kinderen gedag zeggen. Dat lijkt wel zo ongeveer standaard te zijn. ;) Facetime is inderdaad niet iets heel vernieuwend, maar het maakt het gebruik van videobellen wel weer een stukje handiger
Waarschijnlijk omdat videobellen bij Skype standaard aanstaat. Ik gebruik zelf een oud gsm toestel om binnen te Skypen via WiFi en gebruik daar ook geen camera. Als ik het over 3G doe ook niet.
Zo blijf je aan de gang natuurlijk, want elke fabrikant brengt om de zoveel tijd iets nieuws uit dat meer kan dan het vorige model.
..en zo is dat dus ook voor firmware op Android toestellen; als 2.1 je niet bevalt koop je het toestel toch niet?

[Reactie gewijzigd door Chckdsk! op 15 februari 2011 23:22]

En hoe ga jij weten of je Android foon wel ondersteuning zal krijgen voor de volgende firmware? Van de iPad wist je vooraf 100% zeker dat ie geen camera had en zou krijgen.
Dat weet je wel, ELK Android toestel heeft op ze minst 1 update gehad, en velen veel meer dan 1, die kan je er zo tussen uit kiezen hoor... Dus ja antwoord op je vraag, elk officieel in NL gelanceerde A-merk Android telefoon krijgt de volgende firmware, daar ben ik net zo zeker van als dat de iPad geen frontcam heeft :)
Dat klopt niet helemaal hoor, voor de HTC Tattoo van mijn vriendin is nooit een update gekomen, die loopt nog steeds op android 1.6. Volgende punt is echter, is dat een probleem? Nee! Ze is nog hartstikke happy met dat toestel (behalve dat hij af en toe kuren heeft omdat ze em tig keer op de grond heeft laten stuiteren, maar dat ligt niet aan de software :)).
Bovendien zoals andere mensen ook al aangegeven hebben, wil je zeker weten dat je alle updates krijgt? Koop dan een nexus, dan heb je dezelfde situatie als bij apple, namelijk een toestel van de partij die ook de software schrijft waardoor je dus zeker weet dat je updates krijgt (en snel).
Daarnaast als je per se updates wil dan kun je met android over het algemeen ook kiezen om het ding te rooten en custom roms er op te zetten. Android biedt gewoon meer keuze dan apple, maar op een of andere manier draaien apple fans dat altijd om naar een nadeel :).
tattoo is een budget-telefoon :)
Dus? Hij zegt elke door een A-merk in Nederland gereleasede android telefoon (hij zegt eigenlijk zelfs elke android telefoon, maar nuanceert het later), en daar valt de tattoo gewoon onder hoor. Als je zegt elke highend smartphone van een a-merk dan zal het inderdaad wel kloppen.
Als dat een criteria was, dan had je hem niet moeten haken. Zo moeilijk is dat niet.
Heb je die update van HTC zelf gekregen dan? Mijn Hero mag het stellen met 2.1 en meer komt er niet volgens mij.
http://www.androidplanet....ijgt-android-2-2-upgrade/

Vodafone doet aardig wat aan firmware updates zo te zien :) Zouden HTC en T-Mobile nog wel wat van kunnen leren.
Is dat branded firmware? Want de E71 van mijn vriendin liep ver achter, gelukkig is dat bij Symbian Nokia's snel te verhelpen.
Voor de Magic is inderdaad een officiële update naar 2.2. Op de Hero kan je echter wel een custom ROM van 2.2 of 2.3 zetten :)
je vergeet dat telefoon makers vaak de layout aanpassen en dat duurt dus even voordat het uit is.
als je verwacht dat bij de neiuwe release binnen een week je telefoon ook geupdate is ben je niet echt realistisch aan het denken.
Voor toestellen als de milestone gaat dat argument echter niet op....
Ik draai nog steeds Android 2.1. Ik heb niet het idee dat ik echt wat mis hoor. Maar ik ben het met je eens het is idd een nadeel van Android t.o.v. iOS/WP7 (BB OS valt er buiten want die kwam ook niet voor alle toestellen beschikbaar van OS5 naar OS6). In de praktijk heb ik echter weinig last van. Aan de andere kant: op iOS en WP7 heb je weer andere nadelen. Dus je ruilt het ene nadeel in voor een ander nadeel.

De eerste grote update voor WP7 komt trouwens pas in het najaar. Dus daar is het ook niet zo dat je steeds het nieuwste van het nieuwste hebt in vergelijking met de concurrentie. Ook op Phone 7 moet je lang wachten voordat je een grote update op je toestel hebt draaien - bijna een jaar !

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 15 februari 2011 21:53]

Nu ja, ik zou wel graag de JIT compiler willen hebben om maar een dwarsstraat te noemen. Eerlijk gezegd vind ik dat Apple het met iOS het duidelijk beter op orde heeft. Ja minder releases dan Google, maar de release is dan wel gelijk beschikbaar voor oudere toestellen. hoe het bij Microsoft gaat lopen is nog een beetje een vraagteken. Bij Windows Mobile waren er nauwelijks updates, maar bij Windows Phone 7 lijkt dat anders te gaan worden. De vraag is of die releases ook daadwerkelijk op bestaande telefoons terecht gaan komen of enkel op nieuwe toestellen.

Ik ben het in ieder geval met Bram_001 eens dat de fragmentatie teleurstellend is en dat updates gewoonweg niet beschikbaar zijn. Wat dat betreft past android beter op "wegwerp" toestellen als een ZTE dan op toestellen van boven de 400 €. Waarschijnlijk van de zomer toch weer naar iOS (iPhone 5) of een Windows Phone. De beschikbare apps voor android vallen mij namelijk ook redelijk tegen in vergelijking met die voor iOS.
ios en wp7 hebben ook weinig variatie in de hardware waardoor een update veel makkelijker uitgerold kan worden. Ik heb zelf een moto milestone wat betekend dat ik al weer 6 maand wacht op 2.2! Tegelijkertijd heb ik het nog niet opgegeven met android. (wel met motorola)

Wanneer je een telefoon wilt die snel zijn updates krijgt moet je voor de nexus phones gaan, wil je een skin dan weet je dat de updates op zich laten wachten.
De phones draaien opzich goed vanaf 2.2 dus die updates zijn heel leuk en handig maar niet altijd strikt noodzakelijk voor een goede voortgang ;)

De restricties van iOS en vooral WP7 gaan mij te ver, Ik zou niet een tel willen kopen met functies die gewoon niet werken in Nederland zoals bij MS en ik ben het ook zeker niet eens met de laatste zetten van apple omtrent hun "store" en hoe ze voor alles de hoofdprijs over de gebruiker zijn rug willen verdienen. Doen ze dat niet al met het verkopen van smartphones voor 3 keer de prijs van wat het zou moeten kosten?
Heb lang een iPhone gehad en heb nu bijna een jaar een Milestone.
Milstone (motorola) is een ramp qua updates, nog steeds aan het wachten op 2.2.
Doch, ik heb niet het gevoel dat ik iets mis, integendeel, ik kan nog altijd meer als dat ik ooit kon met mijn iPhone.
Qua Apps kan ik je enkel ongelijk geven in mijn ervaring, alle apps die ik gebruikte op iOS heb ik ook weer op mijn Android. Gamen doe ik niet, maar ik heb begrepen dat daar het aanbod ook wel ok wordt?
Ook heb ik kennisen die hun iOS terug gezet hebben (iphone 3G) vanwege tegenvallende performantie op nieuwe versies...

Elk huisje zijn kruisje, ondanks de achterstand in updates is android voor mij nog altijd veel functioneler en zeker geen reden om het te laten vallen. Het is wel iets waar je op kan letten als je een nieuwe foon koopt: komen er snel updates?
Motorola: vergeet het maar, verschrikkelijke update-support
HTC: ondersteunen ok, over het algemeen goed
Google (Nexus): onmiddelijk...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik (HTC Desire HD) elke applicatie kan vinden die ik wil hebben. Ook zie ik dat mijn iPhone vrienden exact dezelfde (of minder) applicaties hebben dus voor mij gaat dat niet op. Ik vind dat ik genoeg apps kan vinden of beter gezegd, er zijn nog geen apps die ik niet kan vinden dus dat zegt voor mij genoeg. Maar ja dit punt zal niet voor iedereen opgaan natuurlijk. Het grootste voordeel wat Android bied is voor mij het aanpassen. Wanneer ik iets heel irritant vind dan kan ik het gewoon veranderen (of een tutorial op internet volgen) en dan irriteert het mij niet meer. Bij iOS, hoe lekker het ook werkt, vind ik een aantal zaken erg irritant en daar kan ik niks aan veranderen (iPAD) waardoor heel het iOS systeem voor mij afvalt....
Het hebben van een update voor een ouder toestel is niet altijd een verbetering. Zover ik mij kan herinneren werden oudere iPhones trager door een nieuwer IOS.
Trager? De eerste iphone werd bijna onbruikbaar en de 3GS vind ik ook niet zo snel als hij in het begin was
WP7 is nog niet een jaar uit. Hij is nu een halfjaar te krijgen in USA en meer, maar pas vanaf april+ in NLD. Verder heb je helemaal gelijk over het trage update-schema van Microsoft. Ik snap het gewoon niet waarom het zo traag gaat.
als je ook goed leest zegt hij ook DIT NAJAAR!

met andere woorden is hij dan ongeveer een jaar uit.
verder best slechte zaak dat dan pas de eerste echte update uit komt.
Wat een onwaarschijnlijke onzin. De enige die vooralsnog echt traag is met nieuwe Android-versies is Samsung. Als je gewoon voor een Nexus gaat, dan ben je altijd op to date.
Android wordt gewoon veel vaker geupdate dan de Iphone, het esturingssysteem wordt gewoon constant ontwikkeld. Als je daar niet tegenkunt, dan moet je inderdaad voor een Iphone gaan, maar die bied je dan ook minder mogelijkheden om keuzes te maken.
Voor mij komt er voorlopig niets anders meer dan Android. Iphone is gewoon te beperkt in vrijheden en WP7 ziet er gewoon niet uit. Daarbij ben ik er van overtuigd dat Android de toekomst heeft.
Samsung was inderdaad wat traag van 2.1 naar 2.2 gegaan.
Verder ging 't redelijk snel door naar 2.2.1.

Ik ben inmiddels zo blij met m'n SGS dat ik eigenlijk helemaal niet op updates zit te wachten. Alles wat ik wil zit erop. Ik zou niet weten wat zo vet is aan 2.3 t.o.v. 2.2 waardoor ik het zo nodig moet hebben.

Ik ben tevreden. Best rustgevend gevoel. :)
Als je wacht op releases van de fabrikanten klopt je uitspraak wel redelijk, hoewel HTC wel redelijk goed update (bij de high-end toestellen). Maar goed, Android telefoons zijn vrij eenvoudig te voor zien van root toegang en de community van Android zit niet stil. Op mijn HTC Desire draai ik al een tijdje Gingerbread, en het werkt perfect. Je moet het ervoor over hebben, maar ik vind het de moeite meer dan waard om custom roms te kunnen installeren op mijn telefoon.

Daarbij, een Windows Phone 7 update zal ook niet altijd direct zijn weg vinden naar oudere toestellen. Probleem is gewoon dat veel fabrikanten een eigen schil maken voor het OS (al zal dat voor Windows Phone 7 in het begin minder zijn geloof ik). Die schil zorgt er vaak voor dat updates op zich laten wachten.
Waarom doet iedereen zo panisch over de updates? Ik heb een Hero, ik begon met Android 1.6 en zit nu op 2.1. Het apparaat werkt prima, beter dan alle Nokia's en SE's die ik hiervoor heb gehad.
Ik heb niet de nieuwste versie van Android maar ook niet meer de nieuwste hardware.
Een telefoon gaat (over het algemeen) een jaar of twee mee en daarna kies je een andere met beter hardware en software.
In de tussentijd heb je een apparaat dat gewoon werkt, zoniet dan doe je een beroep op de garantie.

Wil je nu updates om het updaten? Daar lijkt het voor mijn gevoel vaak op.
Tweakers willen natuurlijk updaten omdat het kan! :Y)
En échte tweakers zeuren niet om een update van de fabrikant.
Die bakken er lekker zelf eentje }:O
tweakers zeuren vooral heel veel.. |:(
Welkom in de wereld van de IT anno 2011!

Dit is echt niet iets waar alleen Android 'last van heeft'.
Microsoft forced iedereen ook om de zoveel jaar naar een nieuwe Windows of nieuwe Office pakket.
Gaat deze discussie nu niet precies om de andere kant?

Wij willen toch net updates? Wij willen toch net een nieuwe windows? En wij kunnen dat toch ook altijd installeren zelfs of 4 jaar ouwe systemen?

Ik snap het nooit waarom het voor telefoons gewoon niet wil. Ja je moet flink even wat drivers hebben net als bij windows, maar waarom is het zo moeilijk om van Android 2.1 naar Android 2.3 te gaan???

Veranderd de kernel/drivers nu zo veel??? Voor het grootste gedeelte is het toch gewoon een applicatie (de java vm). Ok 2.3 bracht geloof ik hardware gpu versnelling voor de ui misschien dat je daar een bepaalde driver voor nodig hebt. Maar zo veel verschillen zijner niet met GPU's

Ik blijf het gewoon heel apart vinden..
@hierboven

Ben het met je eens.

Maar soms moeten mensen ook gewoon zeuren om wat te zeuren te hebben. Mensen zouden blij moeten zijn dat er zo vaak geupdate wordt. Zo wordt de software steeds beter en worden alle bugs er uitgehaald!

Vind het persoonlijk helemaal geen forcen wat Android/Microsoft en Apple doen maar meer luisteren naar de consument! Als ik de meeste mensen hoor dan kan het maar niet snel genoeg zijn voordat de volgende telefoon uitkomt en ze die weer kunnen aanschaffen, logisch dat de fabrikanten dan hier op inspelen.

Dat sommige OS'en niet meer up to date raken hebben we dan ook grotendeels aan onszelf en onze consumptiemaatschappij te danken. Het is pompen of verzuipen voor mobile OS fabrikanten.
Je kan ook een nexus (one of S of toekomstige versie) telefoon kopen. Als ik het goed begrijp worden die meestal als eerste geupdate.
Nou wij Nexus One eigenaren zitten anders al weken te wachten op Gingerbread 2.3..
Dat komt dus omdat de Nexus S het huidig "vlaggenschip" is, en de AOSP builds daarvoor gebakken worden. In 2.3 is er veel gedaan op het gebied van optimalisatie van de JIT compiler op de hummingbirds (kijk bijvoorbeeld naar CPU benchmarks op de Galaxy, en vergelijk die met de scores op 2.2).
Het kost tijd om 2.3 weer aan te passen aan de hardware van de Nexus, en daarom duurt het nu wat langer dan jullie gewend zijn ;).

Overigens had ik de fuse wel verwacht, het is simpelweg niet handig om twee verschillende versienummers te hebben om tablet/smartphonesoftware aan te duiden. Scheelt weer een hoop vragen op de fora naar 3.0 op de smartphones. ("want dat is een hoger nummertje, dus beter")
Op zich was het wel heel apart om in eens 3.0 na 2.3 te showen en vervolgens bleek ook dat er 2.4 was, maar aan het einde van het verhaal is het toch logisch, ik zag het dan ook al van de week in, en kon niks anders bedenken waarom het anders zo gegaan is als het is gegaan:
watercoolertje in 'nieuws: MWC: Adobe suggereert dat Android 3.0 ook voor smartphones is'
Valt naar mij idee wel mee hoor.
Merendeel komt omdat er op heden veel innovatie te vinden is op het gebied van tablets en phones. Maar naar tijd zal er wel een standaard worden ontwikkeld. Zoals het aanpassen van de resolutie in Honeycomb.

Volgens mij word het dan voor dev makkelijker om een gehele update voor hun lijn te schrijven en dan die uit te brengen. Dus een rewrite voor de complete Sense lijn van HTC bv.

Ook ligt het er maar aan waar je je android aanschaft. Met de x10 van sony kan je wel huilen. Maar volgens mij krijgen de HTC en Galaxy gebruikers wel een minimale support van 2 jaar. Daarna toch een nieuwe phone!

Edit: iets met 4 zielen en een..

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 15 februari 2011 21:52]

Ik ben met een HTC Magic van 1.5 via 1.6 naar 2.2.1 gegaan. Dat is toch best netjes voor een telefoon die ruim 1,5 jaar oud is.
dat is gewoon normaal voor een foon van 1,5 jaar. Tussen twee tot drie jaar is de norm bij deftige telefoonbouwers.
Dat is helemaal niet normal, vroeger werd er nooit geupdate, of vrijwel nooit, de updaterage begon vooral op smartphones (WM daarna iPhone, en nu Android), en die zijn er eigenlijk nog geen eens 2 decennia...

De iPhone doet het zeker netjes, en behoorlijk lange ondersteuning (heb ik persoonlijk niet eens zo lang nodig), maar die bepaald niet wat de norm is, jij ook niet trouwens ;)

Dus ja tenzij je ergens een site hebt waar een verslag is over de updatenorm vind ik je info behoorlijk uit de lucht gegrepen en/of uit de duim gezogen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 februari 2011 07:44]

Nu kun je het ook veelal zelf. De oude Nokia S30 en S40 toestellen hadden ook firmware updates maar daarvoor moest je naar een service center (of zelf dure hardware kopen, maar dat deden vrijwel alleen unlockers die geld vroegen).
Je krijgt toch wat je koopt? :/
koop een google phone, dan heb je dat probleem niet ;)
Dit is TWEAKERS.net ;) Ik kan bijna om de week een nieuwe versie downloaden voor mijn SGS, maar niet als ik ga zitten wachten op mijn provider of fabrikant. Daar heb ik nog maar 1 update van gezien.
Bij de oude WM versies kon je het anders ook vergeten om bijv van 6.0 -> 6.1 of 6.5 te upgraden. Denk dus maar niet dat dit bij WP7 anders zal zijn, immers MS moet het hebben van de verkoop van zijn mobile OS en die gaan verbeterde versies niet gratis en voor niet weggeven.
De telefoonfabrikant moet het hebben van de verkoop van toestellen en zal daarom ook niet een eventuele belangrijke OS upgrade gratis aanbieden voor een bestaand toestel.
Hiervoor wordt dan weer een neiuw toestel in de markt gezet.
Vooralsnog hebben alleen iPhone bezitters lol van hun investering. Van verbeteringen aan het OS profiteren zels de eerste 3G bezitters nog voorzover de HW dat nog ondersteunt.
Ik heb een vreselijk goedkope chinese foon gekocht met Android 2.1..
Er zijn verschillende homebrews met verschillende versies en aangezien die telefoon zo goedkoop is maak ik me weinig zorgen om de garantie, als hij stuk is koop ik een nieuwe.
Het zelfde voor m'n 7" tablet uit china.. Werd met 1.5 geleverd maar ondertussen heb ik daar 2.2 op draaien.

Zelf wil ik op dit moment niets anders meer dan een android toestel, voor m'n moeder zou ik een iPhone kopen.
Zelf wil ik op dit moment niets anders meer dan een android toestel, voor m'n moeder zou ik een iPhone kopen.
Fantastische samenvatting van de verschillen. Thumbs up!
Voor de gemiddelde gebruiker is dat inderdaad een nadeel(tje). Voor ons tweakers heb je echter XDA en Modaco, achterlopen op een OS versie hoeft echt niet met een custom ROM.
Tenzij je een hd2 hebt. Die draait alles. :P
Heb je echt het idee dat je die (meestal veel) kleine aanpassingen mist? ik draai 2.2 en mis geen één van de features van 2.3. en als je op de market kijkt zie je veel mensen zeuren dat bepaalde apps niet eens goed draaien op 2.3 omdat de dev daar nog geen ondersteuning voor heeft. dan heb ik persoonlijk liever 2.2!
Geloof maar niet dat die zelfde telefoon producenten wel eerder een WP7 update naar een telefoon pushen dan ze nu voor Android doen!
Het moet wel erg kriebelen om de nieuwe fones te kopen die je noemt.

Ze zullen geruime tijd nog nergens te koop zijn.
Grappig als je een tijdje terug precies dit schrijft als reactie op een ander Android artikel, maar weggemod wordt. Nieuws van twee maanden geleden voor iedereen die ook maar een beetje de woorden van Google's engineers volgt.
Wel raar dat er niks wordt gezegd over de market (heeft Google uitspraken over gedaan, namelijk officieel 150k apps) alsmede de dagelijkse Android activaties (1 miljoen per 3 dagen), is vrijwel tegelijk naar buiten gekomen met het nieuws wat in dit artikel staat...

http://phandroid.com/2011...ons-per-day-says-schmidt/
http://phandroid.com/2011...apps-tripled-in-9-months/
Helaas moet je die 150k apps met een grote korrel zout nemen. Er zitten heel veel apps tussen die niet meer up-to-date worden gehouden, of probeersels zijn van ontwikkelaars. Evenals de vele onzin-apps.

Jammer dat de Market niet opgeschoond wordt op een of andere manier. Op één of andere manier zou een controle mechanisme wel handig zijn. Maar hoe dat precies geïmplementeerd moet worden weet ik ook niet. Misschien iets zoals een app-review vooraleer je app voor het grote publiek zichtbaar wordt en dat je dit via de instellingen van de Market kan aanpassen? (Schiet me hier niet op af, ben gewoon gedachten aan het ventileren, en ja ik weet dat dit een beetje lijkt op het idee van iOS/Apple :))

[Reactie gewijzigd door Hobbles op 16 februari 2011 12:00]

Google komt is wel rap met al die updates. Laat ze eens eerst zorgen dat elke mobieltje nu gewoon zijn updates goed krijgt. Ik hou het wel bij Apple en de iPhone 5 straks, maar voor erbij zou ik best een Android toestel willen hebben. Die chinese toestellen beginnen ook aardig interessant te worden overigens.
Laat ze eens eerst zorgen dat elke mobieltje nu gewoon zijn updates goed krijgt.
Liever niet dat is hun taak helemaal niet, ze leveren een gratis open source OS de fabrikanten moeten er wat mee doen, wel mag Google bij 'with google' telefoons wat meer druk uitoefenen op de farikanten en eventueel providers, immers staat hun naam ook op het toestel en zijn ze er ook bij gebaat lijkt me dat iedereen de laatste versie draait...

Maar ik vind zeker niet dat Google de taak van de fabrikanten en/of providers moet gaan spelen, of nog veel meer man aannemen, maar zeker niet minder aan Android laten werken, dat zou ten koste gaan van Android!