Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Het lijkt erop dat Android-versie Honeycomb ook gebruikt kan worden voor smartphones: bepaalde delen van de interface lijken zich aan te kunnen passen aan een kleiner formaat, wanneer Honeycomb op een lagere resolutie wordt gebruikt.

Android Honeycomb is met name bedoeld voor tablets, die een groot schermoppervlak bevatten, maar Engadget ontdekte dat delen van de interface zich anders gaan gedragen als de resolutie van het gebruikte apparaat wordt verlaagd. Wanneer de Android 3.0-emulator werd ingesteld op een wvga-resolutie, die vaak op smartphones wordt gebruikt, verandert onder andere de statusbalk, het lockscreen en wordt de browser enigszins aangepast. Ook de applicatielauncher lijkt te zijn aangepast, maar deze crashte toen de resolutie werd verlaagd, waardoor onduidelijk is hoe de smartphone-variant eruit komt te zien. Standaard staat de Honeycomb-emulator ingesteld op 1280x768 pixels, een resolutie die vooralsnog niet op smartphones wordt gevonden.

Google heeft Android Honeycomb, die versienummer 3.0 heeft, speciaal ontwikkeld voor tablets: de interface bevat allerlei elementen die bedoeld zijn voor een groot scherm. Voor smartphones heeft Google onlangs Android-versie 2.3 uitgebracht, met de naam Gingerbread. Het leek erop dat de internetgigant de tablet- en smartphone-versie gescheiden ging houden, maar de vondsten in de emulator wijzen erop dat bepaalde delen van de Honeycomb-interface wellicht ook voor smartphones beschikbaar komen.

Update 16:10: In de Honeycomb-sdk zijn ook andere onderdelen te vinden die wijzen op een smartphoneversie, zoals een 'emergency dialer'- en een 'telefoon'-icoon, meldt tweaker thijsje66 per e-mail aan de redactie. De iconen zitten in framework-res.apk.

Honeycomb voor smartphones Honeycomb voor smartphones Honeycomb voor smartphones Honeycomb voor smartphones Honeycomb voor smartphones
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik denk dat Google met Android 3.0 een nieuwe weg inslaat. De 2.x versies kan ik me voorstellen dat die geen grote veranderingen meer gaan krijgen. Eerder bugfixes en kleine verbetering.

3.0 is een nieuwe fase met een nieuw uiterlijk. Zowel voor tablets als phones. De 1280x800 resolutie is op dit moment gewoon goed voor tablets. En ik kan me niet anders voorstellen dat smartphones vanzelf richting die resolutie gaat. Dat heeft gewoon vooruitgang. kijk hoe de ontwikkeling van schermen de afgelopen 3 jaar is gegaan, zal dat echt niet anders worden.

Android heeft tot dusver een enorme userbase vergaart met een GUI die niet rovolutionair is. Ja, het werkt allemaal uitstekend echter is steekt het nu nog niet met kop en schouders boven Apple en WebOS uit. Vanaf 3.0 is dat een ander verhaal. Een GUI die het midden houd tussen een desktop UI en een smartphone UI. En wat is nu eigenlijk de meeste gehoorde klacht op tablets? Juist. Of het een smartphone os die aangepast is voor een tablet (Android 2.2 en iOS 4.2) of het is een desktop os dat is aangepast voor tablet use. (windows 7) Dit is het eerste OS dat rekening houd met de scherm grootte en daarop elementen die je bij een desktop terug ziet mixt met elementen van een smartphone.

Het mooie van dit alles is dat nu Google met Android 3.0 een enorme knuppel in het hoenderhok heeft gegooid. Tot dusver zijn de meeste mensen er flink van onder de indruk. Waaronder ikzelf. Ik ben nu zo benieuwd wat HP gaat doen met WebOS en wat Apple gaat doen met iOS 5 (!?) Ik bedoel: Apple is ook niet gek. die hebben al lang door dat iOS 4.2 op de iPad gewoon goed werkt, maar dat er een sfeer van "smartphone os aangepast voor een tablet" omheen hangt. Op zich niets mis mee en het afgelopen jaar was er ook geen concurrentie om een bedreiging te vormen. Maar ze moeten mee.

De tablet oorlog komt nu pas een beetje op gang. Google kan nu pas echt de concurrentie slag met Apple aan gaan. De Moto Xoom zal de iPad 1 compleet wegvagen, echter kan de strijd tussen de Xoom en de iPad 2 wel eens enorm leuk worden voor ons als consument...
Het gaat er niet om of het revolutionair is, maar of het goed werkt en leker smoelt.
Voor de een is dat iOS, voor de ander weer Android en ook weer mensen vinden Windows Phone lekkerder werken; het is maar net wat je voorkeur heeft.

De klacht "het lijkt wel een smartphone OS, dat is aangepast voor een tablet" komt voort uit het gevoel dat het net niet lekker werkt, maar er hetzelfde uit ziet.

Alle OS-en houden rekening met resolutie, maar sommige werken gewoon lekkerder binnen een bepaalde range.
Ik verwacht dat Apple gewoon alles anders gaat doen met iOS 5 en dat het ongeveer hetzelfde blijft voor de iphone, het heel anders gaat worden voor de iPad met widgets, enzo. Blijft altijd spannend
Ja de Xoom gaat de iPad compleet wegvagen, vooral qua interface :X
http://www.engadget.com/2...rola-xoom-first-hands-on/ (zie de video)
Wel droevig hoor dat GUIs nog steeds zo leunen op de exacte resolutie van het output device en zelfs crashed als deze niet volgens verwachting is. In 1980 was dit gewoon en verwacht, maar 30 jaar verder zou men toch opgelet moeten hebben en voorbeelden als Display PostScript/NextStep en allerhande andere GUI toolkits bekeken moeten hebben. Zelfs HTML kon je van meetafaan als zonder pixels precies layouten gebruiken (jaja, ook dat hebben velen genegeerd en opgelost met een best-viewed on Sunday at 1152x864 resolution).
Dat wordt wel vaker gezegd, maar zo makkelijk is het nog helemaal niet om user interfaces te maken die niet alleen goed schalen maar ook nog bruikbaar blijven én optimaal gebruik maken van schermen met heel erg verschillende eigenschappen (afmetingen, resolutie en ppi).

Een beetje met de layout schuiven, spacing aanpassen en schaalbare elements als fonts en widgets aanpassen lukt nog wel Maar bijna elke UI gebruikt her en der ook nog wel raster elementen als plaatjes of dingen die niet goed als vectors kunnen worden gerepresenteerd. Dat zijn dan alleen nog maar de technische problemen, de ergonomische aspecten zijn nog lastiger. Hoe klein mag je tekst maken voordat het slecht leesbaar wordt (ongeacht ppi)? Hoe veel millimeter groot moeten buttons minimaal zijn voordat je een ander soort control zou willen gebruiken? Vanaf welke schermgrootte werkt het typische soort smartphone UI beter dan een tablet-optimized UI met meer content in 1 scherm? Enzovoort.

De meeste mensen die het over schaalbare interfaces hebben denken alleen maar aan de technische oplossingen en die zijn inderdaad al jaren bekend, maar echt goede user interfaces te maken gaat veel meer over ergonomie, en dat betekent bijna automatisch handwerk, want computers zijn er nog steeds niet zo heel goed in van uit het perspectief van menselijke gebruikers te redeneren.
Ook performance is vaak een optie om geen dynamische layouts te gebruiken..
Hoezo kijken ze ipv de resolutie niet naar het type device? Ik snap het punt wat jij wil maken helemaal maar toch denk ik dat het vrij gemakkelijk moeten zijn om je UI te splitsen in 2 onderdelen. 1 voor een smartphone en 1 voor een tablet. Dit omdat je aan de hand van bij de grote van het scherm makkelijker kan bepalen welke layout handig kan zijn.
Dan is het omgaan met resoluties makkelijker aangezien je dan vrij simpel met percentages kan werken.

Bij websites wordt dit toch ook gewoon gedaan? Al heb je een website zoals Hyves dan krijg ik op mijn iPad de normale website te zien terwijl ik op mijn wildfire de mobiele site krijg die speciaal voor telefoons is gemaakt. Zoiets moet je toch makkelijk voor applicaties kunnen gebruiken... Wanneer je iets download kijkt hij naar je type device en download hij de versie met de juiste UI

Maar ja ik ben maar een leek op dit vlak :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 januari 2011 14:25]

Het probleem is voornamelijk dat met de huidige technieken je zoiets als een native resolutie hebt. Als je een scherm een andere resolutie voert ziet 't er veelal niet uit. Dat was een van de voordelen van CRT schermen, dat je een stuk minder gebonden was in dat opzicht. Alleen leende die techniek zich weer niet voor portables.

Anderzijds zal het een probleem opzich worden om een UI te ontwerpen die op alle resoluties goed is. Een fixed resolutie is makkelijker.
Ik snap niet hoezo dit ineens nieuws is. Er is nooit gezegd dat 3.0 niet voor smartphones zou zijn, wie heeft dat de wereld in geholpen? Dat er überhaupt rekening wordt gehouden met tablets betekent toch niet dat smartphones ineens overslagen worden 8)7
Wellicht dat dit nieuwsbericht je meer duidelijkheid geeft.
Kijk maar even in de edit in het artikel. Ik heb wat bestanden gevonden die mogelijk verwijzen naar de mogelijkheid voor zowel tabets als smartphones. Ik ga proberen om een ROM te kweken voor telefoons, maar die zal hoogstwaarschijnlijk erg langzaam zijn, het is slechts een SDK dump :)
Als het gelukt is, hoor je het waarschijnlijk hier.
Mij lijkt het inderdaad ook logisch dat 3.0 ook voor telefoons werkt. Anders zou het wel Android Tablet 1.0 zijn, niet Android 3.0
Tja het is nog gissen maar ik kan me niet voorstellen dat ze twee aparte versies uit gaan brengen zonder dat er enorm veel overlap in zit. Gok dat er gewoon telkens een versie zal zijn voor beide apparaten maar dat de onderlingen extra's zoals lockscreen, browser, gmail applicatie,... zullen verschillen per versie. Uiteindelijk blijft de core gelijk en die kan op elk apparaat gebruikt worden.
Ze wilen toch al naar een methode toe waarbij applicaties los geupdate kunnen worden, dan is dit enkel een logische stap.
Wel vaak is het bij hoe meer overbodige code (bv tablet code voor smartphones) in de rom zit, de kans op fouten vaak toeneemt, daarbij is het een niet-efficient gebruik van hun ROM-ruimte (hoewel ze zich daar nu weer ook niet zo veel zorgen moeten over maken, ze zijn wel groot genoeg). Hoe dan ook lijkt het mij interessanter dat ze twee versies uitbrengen die grotendeels hetzelfde zijn, maar enkel wat aanpassingen voor de smartphone/tablet versie.
Ze kunnen ook gewoon het ROM-idee droppen. Waarom ROMmen als je ook gewoon live van een flash FS kan booten? WM/WP/WCE heeft ROM-only, net als Symbian, maar Linux niet... Toch raar dat ze zich er aan vast houden. iOS doet toch ook gewoon normaal?
Vermoed dat ze zich aan het ROM idee houden omdat Android van een consortium is en die willen allemaal hun eigen aanpassingen doen. Dan is zo'n ROM structuur wel handig vind ik.

Ik denk dat ze het platform gewoon opbouwen als 1 systeem waarbij je in de configuratie kan aangeven of je de tablet of smartphone interface wilt gebruiken. Dit zal dan logischerwijze als eerste filter voor de Android market gebruikt worden. Zo kan je super makkelijk applicaties maken voor beide platformen aangezien het porten super makkelijk is (alleen de UI onderdelen zullen verschillen). Dat lijkt mij de meest logische manier om het ontwikkelen van Applicaties een beetje makkelijk te houden. Daarnaast hoop ik wel dat Google zelf de Applicaties gaat testen al is het maar op bruikbaarheid op een bepaald device (tablet of smartphone formaat)
Groot genoeg.. Ik zie het Bill Gates nog zeggen over 256Kb ram..
OffTopic:
Hallo!
Wie heeft het hier over Bill Gates???
We hebben het over Android! :? 8)7
Als Honeycomb zich aanpast aan lage resoluties gaan de fabrikanten natuurlijk ook geen hoge resoluties gebruiken. Als Android 3.0 ook werkt op een resolutie van 640*480 waarom dan geld uitgeven voor 1024*768? Hopelijk gaan ze ergens nog vastleggen dat er een minimumresolutie op moet zitten, of een paar standaard resoluties..
Resolutie is ook een goed verkoopargument, ben maar niet bang dat ze hele lageresoluties bij tablets gaan gebruiken
Volgens mij heb je dan onder een steen geleefd en de hele HD hype gemist. Zowel op televisies, als tablets, telefoons en media players zie je die resolutiegerelateerde term voorbij komen. Waarom ze een hogere resolutie zouden gebruiken op een tablet? Omdat het mooier is, fijner werkt en er een grotere marge op high-end hardware zit :)
Met Android is het erg makkelijk om als programmeur verschillende graphics, gebruikersinterfaces en andere resources op basis van taal en resolutie te maken in je applicatie. Het is dus niet ondenkbaar dat Android 3 gewoon een paar extra's bevat voor een hogere resolutie,
Matias Duarte heeft tijdens CES aangekondigt dat Honeycomb voor all devices is....

http://www.youtube.com/wa...ture=youtube_gdata_player

Moet je zeker kijken als je een blik in de keuken en toekomst wilt van android. :)
Toevallig had ik het hier gisteren over met Romain Guy op IRC. Volgens hem is Honeycomb ook wel degelijk voor niet-tablets, maar is 3.0 daar wel erg op gefocussed en voor gedesigned, en dat willen ze er eerst uit hebben. Het is dan ook waarschijnlijk dat we 3.0 zelf niet daadwerkelijk op smartphones zullen gaan zien, maar 3.1 of 3.2 wel weer. Logisch ook, eigenlijk.
Ik begrijp de hype over die resolutie niet, ik heb al een jaar een e-pad (Zenithink ZT180) deze draait al die tijd al op android 2.1 met een resolutie van 1024x600 met een beeldverhouding van 16:9.
Ik flash deze zelf indien nodig met een nieuwere versie, maar de resolutie instellingen laad je altijd los van het OS, dus ongeacht je OS kun je zelf de resolutie laden.
ik denk eerder je anders moet gaan kijken dat die eigenlijk voor smartphone is een dat die hoge resolutie is voor als je die aansluit aan de tv, link http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=mWEvWYbxLEo
kijk dat stukje op 1:40.
kom je thuis doe je die in je dockstation en verder internetten via de tv

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True