Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: bakman

Ontwikkelaars kunnen voortaan meerdere apk's aan een app toekennen in de Android Market, bijvoorbeeld voor speciale tablet- of smartphone-versie. Gebruikers downloaden daarna automatisch de apk die bij hun toestel past.

Android logoOntwikkelaars kunnen nu apk's voor bepaalde hardware-configuraties uploaden, waarna gebruikers ze als één applicatie in de Android Market ziet staan. De geuploade apk's worden door de Android Market als één app behandeld, zo maakte Google bekend op het Android-ontwikkelaarsblog.

Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een speciale apk voor tabletinterfaces. Bij het downloaden bepaalt de Android Market welke apk geschikt is voor het toestel van de gebruiker. Het apk-formaat wordt gebruikt om Android-apps mee te verspreiden.

Tot nu toe moesten ontwikkelaars kiezen tussen het maken van één universele apk die code voor alle devices bevat, of het maken van meerdere apk's die als losse applicaties in de Android Market verschenen. Hoewel dat nu niet meer hoeft, wordt ontwikkelaars toch nog aangeraden om één universele apk te maken, tenzij de apk dan groter dan 50MB wordt. Ontwikkelaars kunnen geen afwijkende prijs vragen voor een bepaalde versie: alle apk's hanteren dezelfde prijs, naam en beschrijving.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Nu nog apps betalen uit je belbundel, dan koop ik ze ook...
Uit je belbundel gaat never nooit gebeuren. Dat is niet in het belang van telefoonmaatschappijen. Althans: in Nederland; in het buitenland is er wel concurrentie dus daar acht ik dit niet uitgesloten.

Het betalen van apps via je telefoonrekening is een groot gevaar. Kinderen die even je telefoon in gebruik hebben en opeens apps gaan kopen.
Het mag dan wel heeeeeel goed beveiligd worden.
Je kent oplossingen zoals Zong niet?

Welliswaar gaat het niet van je belbundel af.. maar je kan wel met je telefoon abonnement betalen... ook in nederland.
Probleem met Zong is dat mensen nogal snel panisch reageren als ze zien dat je app toestemming nodigheeft om te smsen.

Maar het is inderdaad wel een mooi systeem ja :)
Een ander probleem is dat de sms providers belachelijke tarieven vragen voor het versturen van betaalde smsjes, de eigenaar krijgt dus echt flink minder dan de persoon betaald, dit is echt de helft ofzo.
Dat gevaar bestaat ook met een creditcard. Als je ingelogd bent (en dat ben je, anders kun je de Market niet in) dan hoef je voor een cc-betaling alleen maar te accepteren dat de laatste vier cijfers nog steeds kloppen. En iedereen kan dat.

Je kunt dat vast wel beveiligen, maar standaard werkt dat zo.
Nee hoopr als ik een app koop vul ik even mijn creditcard gegevens in, betaal de app en flikker de CC gegevens weer weg.
Iets meer moeite maar wel veilig. Doe ik in Paypal ook. Mocht iemand anders inloggen op mijn Paypal of Android market dan kunnen ze niks kopen van mijn CC.
En mocht het net gebeuren als ik zelf ook iets koop (en dus mijn CC gegevens wel 'aan' staan) dan zie ik dat direct in mijn CC afschrift.

Helaas kan dat niet in de iOS AppStore. Als je je CC gegevens verwijdert kun je ook geen gratis apps meer downloaden.
Gewoon een pincode is genoeg toch?

Het lijkt me ook wel handig, maar de maatschappijen hebben liever dat je minuten verloren gaan dan dat ze geld waard worden door apps te kunnen kopen.
Uit je belbundel gaat never nooit gebeuren. Dat is niet in het belang van telefoonmaatschappijen. Althans: in Nederland; in het buitenland is er wel concurrentie dus daar acht ik dit niet uitgesloten.
Wat een grote bullshit... Het betalen vanuit je bundel is allang mogelijk in Nederland.
Het zijn de fabrikanten die dit niet doorvoeren want bijv Nokia ondersteund het al 4/5 jaar en daar werkt het perfect.

Nee een met pin code beveiligd systeem wat zich refereert aan je IMEI is meer dan voldoende, of gewoon iDeal koppelen maar dat is weer een systeem wat je niet opnieuw kan gebruiken in andere landen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juli 2011 08:52]

50 MB! Dat is wel erg groot voor een app.
Multi-apk is wel mooi, krijg je niet 100 keer dezelfde app voor een andere telefoon in de market.
Nu nog een oplossing voor 100x dezelfde app maar met een andere theme in de appstore: Feyenoord-sticker, Ajax-sticker, PSV-sticker, ..., Woodbury Soccer-sticker
Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren want zo kan je dus meerdere kopen. Mochten ze dit dus gaan samenvoegen dan wordt er maar 1 prijs gehanteerd. Toevoegen van stickers zal dan ook niet zinnig verlopen: bij een nieuwe upload naar de market zal je telefoon denken 'Hť er is een update'.
Uuhm ik als Ajax fan wil niet betalen voor een Feyenoord sticker

Maare ik snap je idee, je hebt dit ook bij ADW Launcher, mogelijk kunnen ze een spitsing maken tussen Apps en upgrades/themes want het is idd vrij irritant wanneer je zoekt naar bijv de term "launcher" je dan veelal de ADW themes moet negeren (en dit zijn dr best veel)
Nee, want ze geven dus maar ťťn "entry" in de Market.
dat zegt hij toch? dat het mooi is omdat je dan niet 100x dezelfde app ziet
50MB is wel erg veel zeg... heb nu genoeg apps gemaakt maar die zijn echt max maar een paar MB.... ben ook nog geen apps in de market tegen gekomen die ook maar in de buurt komen van 50MB (afgezien van extra data downloads maar dat hoort niet bij de apk zelf)....

Voor de rest een goede oplossing!
De meeste apps voor op je mobiele telefoon zijn inderdaad niet zo groot. We hebben toevallig thuis ook een iPad en daar staan spellen op van wel 300MB. Naarmate de hardware van tablets zal verbeteren, zullen er ook 'grotere' spellen uit kunnen gaan komen.
Nee je begrijpt het niet... Het gaat om een APK van 50MB, dit staat niet direct gelijk aan een Applicatie. Zo heb je tientallen (zo niet meer) games die je kan downloaden als een APK van 5MB waarna hij zelf de game data gaat downloaden (als voorbeeld had ik laatst een voetbal spel die 250MB extra data downloade)
Op de IPhone is de limiet nog veel hoger, volgens mij 2GB. Er is wel een andere limiet; downloaden via air kan maar tot 20mb, dus de grote apps kun je alleen met wifi of itunes binnenhengelen.

Ik meen dat google ook die richting op gaat binnenkort.
Op de IPhone ligt het allemaal wat makkelijker, bij de iPhone heb je maar 1 soort geheugen. Bij Android is het vaak niet nodig om grotere APK's te hebben want veel Apps gaan later extra data downloaden op je SD kaart. Bij de iPhone kunnen ze dit gewoon in 1 bestand pleuren omdat je toch maar 1 opslag medium hebt. Bij Android gaat je voorkeur naar het opslaan van de core app op je interne geheugen waarna je dr extra data opslaat op een SD kaart (zowel een interne of externe SD, ligt aan de oplossing van je fabrikant.)

Het is dus eigenlijk niet te vergelijken
Niwet helemaal waar:

een iPad heeft een 32GB flash geheugen (of 16 of 64) gepartioneerd in1G systeem partitie en de apps staan op de 30GB user partitie.

Bij een Galaxy S2 is er 2GB 'device space' en 11GB 'sdcard'. De apps worden standaard op die eerste 2GB geinstalleerd maar je kunt ze ook met een app als SDmove naar die laatstgenoemde 11GB verplaatsen.
Daarnaast kun je zelf nog tot 32GB in je externe SD aan data pleuren als je een micro SD kaartje hebt.
Dus idd als je een 64GB iDevice hebt kun je meer kwijt. Met 32GB al niet echt meer.
Je lees niet goed, of snapt niet waar ik heen wilde met mijn verhaal het gaat om het systeem, niet om de echte kloppende informatie (zoals partities ed want dat is gewoon niet relevant in dit verhaal.) Heb dus ook geen zin om tijd te besteden aan het opzoeken van de partitie grotes en ik heb ook nergens opgegeven dat je meer kwijt kan op een iDevice (ik weet ook niet waarom je dat erbij haalt.) Ik laat zien dat zo'n limiet waar Ravenger over praat grotendeels overbodig is aangezien de manier waarop Android met apps omgaat.

De Iphone heeft 1 plek om apps te installeren...

Dit houd in dat de volledige app geÔnstalleerd kan worden in de "user partitie" en jij dus vrijwel altijd genoeg ruimte hebt (al is je user space vol dan is je telefoon vol)

Bij Android heb je (zoals jij al aangeeft) een beperkte ruimte voor het opslaan van Apps. Om deze reden zorgen de Apps ervoor dat je maar een kleine app hoeft te installeren zodat die App zijn gegevens zelf op een ander medium kan installeren (in dit voorbeeld de externe SD kaart). Dit heeft helemaal niks met SDmove te maken (rare naam die je hieraan geef) want je verplaatst de APK niet naar je SD maar je APP DATA!!!

Dat is het verschil wat ik laat zien en hiermee geef ik ook gelijk aan waarom de iPhone en Android niet te vergelijken zijn

Om het verschil nog eens wat duidelijker te maken:

Download Infinity Blade voor de iphone en je download een spel van (uit mijn hoofd gezegd) 350MB

Download dezelfde App op je Android telefoon (is helaas niet mogelijk) en je zal zien dat je een APK download van 4/5MB waarna hij na het opstarten 345 extra data download en op je SD kaart zet.

Dit is een groot verschil in de omgang van de Apps
Ik ken het fenomeen dat apps nog eens 400mb 'data' downloaden wanneer je de app hebt gedownload, en ik vind het verschrikkelijk. Het is niet transparant, en wanneer je de 'data' niet download kan je de app alsnog niet gebruiken. Je kan apps gewoon op een SD kaart installeren, dus ik zie niet in waarom het zo zou moeten; het downloaden van zogenaamde extra data is gewoon een workaround om die limiet te omzeilen.
@PhoneTech: Een APK is een gecomprimeerd archief waar je applicatie inzit.

Het komt behoorlijk overeen met een JAR file die voor java applicaties op de desktop gebruikt wordt. Eigenlijk bevat het gewoon al je applicatie code, samen met alle resources die je nodig hebt. (Je kan er ook afbeeldingen, geluiden, etc in opslaan).

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/APK_(file_format)

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 24 juli 2011 14:22]

Goede ontwikkeling! Kunnen eindelijk die pre-eclair en tablet apps de market "uit".
Dit zou wel eens handiger kunnen worden voor ontwikkelaars die voor 1.6 en 2.x programmeren. Ik heb zelf een 1.6 en dan kan het zijn dat vele apps die een update krijgen niet werken. Waardoor de developpers weer een nieuwe update moeten uitbrengen.
Hmm, misschien slaat het helemaal nergens op, maar het zou misschien ook nog als extra hurdle kunnen werken tegen het kopiŽren van apps. Je app in verschillende versies uitbrengen voor de populaire toestellen met een check die niet werkt op andere toestellen. Het zal ongetwijfeld nog vaak gekopiŽerd worden, maar als je dan om 1 of 2 euro uit te sparen moet zoeken naar de juiste versie voor specifiek jouw toestel dan is de stap om het te kopen misschien weer wat sneller gemaakt.
Het mooiste zou zijn dat als je zgn. lite en paid versies ook in 1 app kan koppelen. Dus zodra je op download clickt meteen een optie krijgt of je de lite of de paid versie wil hebben. Nog mooier zou zijn als ze ook een soort van versie beheer inbouwen zodat je altijd terug kan gaan naar een vorige versie. Zo heb ik in het verleden wel eens gehad dat ik een app update maar door een nare bug de app onbruikbaar werd. Dan zit je daar dan met een app die niet meer werkt en zonder methode om te downgraden. Niet alleen voor dat maar nu zie je ook dat dev's voor verschillende versie nummers aparte apps aanmaken. Zeer verwarrend en onoverzichtelijk.

Als ze deze twee features ook implementeren dan wordt de market in 1 klap een stuk overzichtelijker imo.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 24 juli 2011 15:42]

Zo heb ik in het verleden wel eens gehad dat ik een app update maar door een nare bug de app onbruikbaar werd. Dan zit je daar dan met een app die niet meer werkt en zonder methode om te downgraden.
Je hebt helemaal gelijk hoor maar jou als tweaker mag zoiets toch niet overkomen? Je hebt onwijs veel websites die oude APK's verspreiden. Zo heb ik vaker gehad met een update dat verschillende apps niet meer juist werken maar het is telkens gemakkelijke te verhelpen.

Dit werkt zelfs met paid apps die verifiŽren op legaliteit in de Market (let op: bij externe verificatie wordt het wat lastiger)

Maar zoals ik al zei, als doorsnee gebruiker is die optie bijna vereist
Ontwikkelaars kunnen geen afwijkende prijs vragen voor een bepaalde versie: alle apk's hanteren dezelfde prijs, naam en beschrijving.
Jammer.. Ik zou als google het liefst zo weinig mogelijk dubbele apps (hiermee bedoel ik een normal en HD versie) zien als je naar een app zoekt in de market. Maar wanneer je voor je HD app (vanwege meer functies) een hogere prijs wilt vragen, komt het er op neer dat je dus toch 2 aparte apps in de market moet zetten, en zo ben je weer terug bij af.

Voor de rest wel een goede ontwikkeling!
Eindelijk! Ik werd na 500mb gamedata via Wifi downloaden de melding "your device is not supported" of een soortgelijke melding al spuugzat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True