Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Google brengt een update van de zogeheten Fragments-api uit. Apps die geschikt zijn voor oudere versies van Android moeten hiermee in losse elementen zijn op te delen. Op deze manier wil Google fragmentatie van het OS tegengaan.

De verbeteringen aan de Fragments-api houden in dat ontwikkelaars van applicaties die geschreven zijn voor Android 1.6 en hoger hun software in losse elementen kunnen opdelen. Als gevolg hiervan kan een groter aantal, vooral oudere, applicaties geschikt worden gemaakt voor een tablet-form factor, waarbij doorgaans voor een andere applicatie-lay-out wordt gekozen. Ontwikkelaars kunnen de nieuwe software-libraries voor de api downloaden via de sdk-updater.

Met Fragments is het mogelijk om een applicatie in aparte fragmenten te verdelen. Hierdoor is de software gemakkelijker schaalbaar naar andere schermgroottes. Met de komst van Android 3.0 Honeycomb, die bedoeld is voor gebruik op tablets, moeten ontwikkelaars een manier vinden om hun software geschikt te maken voor zowel tablets als smartphones, zodat zij geen twee aparte versies hoeven te maken. De Fragments-api werd om deze reden eerder al uitgebracht als onderdeel van de sdk-release van Android Honeycomb.

Fragmentatie van het mobiele besturingssysteem wordt al lange tijd als een probleem van Android gezien. Door het uitbrengen van nieuwe versies van het OS draaien gebruikers veel verschillende versies. Hierdoor draaien applicaties waarin van nieuwe features wordt gebruikgemaakt soms niet op een oudere Android-release.

Android Fragments

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Dus eigenlijk gebruik maken van divjes ipv tables, fluid vs static. Lijkt mooi, belooft ook gemak bij het ontwikkelen, maar in de praktijk zal het wat meer hacks vereisen.
Nee, fragments zijn meer frames, het zijn volledige "activities" die onafhankelijk van elkaar draaien. (maar wel met elkaar kunnen communiceren)

Jammer dat ze niet de andere verbeteringen an honeycomb hier in hebben gezet. Vooral de animations leken mij zeer interesant :)
Wel verwarrend dat het over Fragments en fragmentatie gaat... w.b.t. fragmentatie: hadden ze niet tevoren kunnen bedenken dat dat op zou gaan treden met customizable homescreens?
Heeft niks met homescreen te maken maar met schermafmetingen.
Niet zozeer met schermafmetingen maar met het feit dat een kleine verbetering in de Android source door elke fabrikant voor elk toestel in een nieuwe update moet worden gegoten.

Gelukkig kan deze update gewoon als een library worden verspreid want het zijn nieuwe functies die zelf gebaseerd zijn op 1.6.
De fabrikanten gaan zich toch mogen aanpassen, dit probleem zou een stuk minder zijn moesten updates van Android geen half jaar bij bijvoorbeeld HTC blijven liggen voor ik ze aankrijg.
Met fragments API kunnen ze wel gedeeltelijk fragmentatie van het platform oplossen. ;) Namelijk tussen smartphones/kleine displays en tablets/grote displays.
Er blijft ook gewoon 1 android versie bestaan. Niet 2 apparte die los van elkaar lopen qua updates...

Vanuit die versie kan het zelf kijken of het een tablet is of een telefoon. En past zich dan aan...
Waarom is het niet mogelijk om op een Android 3.0 tablet een widget te maken die 800 bij 480 pixels heeft en daar een gewone android 2.x app in te laten draaien?

on topic:

dit is toch al een tijdje geleden bij de presentatie van Android 3.0 bekent gemaakt?
Geen idee of het mogelijk is, maar het lijkt me zozo niet zo ideaal aangezien de PPI(DPI) van smartphones en tablet sterk verschillen. Mijn Desire rond de 250 en de gemiddelde tablet iets over de 100 (zie ook wiki_List_of_displays_by_pixel_density)

Dat betekent dat alles wat normaal goed te zien is op je smartphone te zien is ineens idioot groot wordt op je tablet.
Als je dan zo'n zelfde UI krijgt als bij iphone apps op de ipad dan hoeft het van mij niet... Totaal onbruikbaar IMO
wat heeft deze api te maken met fragmentatie van android zelf?
Volgens mij helemaal niks, dat blijft nog steeds het geval (behalve voor deze specifiek api)

Het enige is dat ze deze lib nu geen onderdeel maken van een android os versie zelf en dat ze deze dus ook kunt gebruiken (en dus shippen) voor een ouwere versie

Maar goed als een app van andere nieuwere api gebruik maakt dan draait het echt niet plotseling ook op 1.6
Dit heeft niks te maken met de fragmentatie van Android. Dit heeft te maken met de fragmentatie van je apps (een groot verschil) ;)

Volgens mij kan je zoiets zien als bij bijvoorbeeld websites wordt gebruikt. Dezelfde gegevens alleen een andere UI waardoor de site zich aanpast aan de door jou gebruikte browser (mobiele of normale versie) waardoor je in dit geval dus 1 app kan maken voor 2 (of meer?) formfactors

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 maart 2011 17:12]

Dit is wel ideaal voor de gebruikers. Er hoeft dan maar één keer een app aangeschaft, en niet een gewone versie en een HD versie.
Alles wat op Unix / Linux is gebaseerd c.q. open source is fragmenteert als er niet een groot bedrijf achter staat dat het bij elkaar houdt. Google had dit (IMHO) al vanaf het allereerste moment moeten voorkomen (en moeten zorgen dat -zij- het Android-deel van een telefoon kunnen updaten in plaats van de provider; die moet zich bij de eigen shell houden, als hij die heeft), want het is voorspelbaar dat het uit elkaar gaat lopen als je iedereen laat doen wat hij wil.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 5 maart 2011 17:33]

Geniaal bedacht, zat er natuurlijk al aan tek komen.
Denk dat veel software ontwikkelaars hier blij mee zullen zijn.
Dit heeft weinig met geniaal bedacht te maken, het probleem had eigenlijk in de eerste plaats niet voor mogen komen. Je kan dus beter stellen dat ze initieel niet zo geniaal waren en bepaalde design en keuze fouten hebben gemaakt

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 4 maart 2011 17:02]

Een beetje rare stelling. Android is vanaf het begin nooit voor tablets ontwikkeld en hier hebben ze dus ook nooit rekening mee gehouden. Dat Android gebruikt wordt door tablets is puur de schuld van Apple omdat na de launch van de iPad bergen fabrikanten het enige (voor hun) bruikbare systeem hebben gekozen voor hun tablets en zo is Android gedwongen om later alsnog tablets te gaan ondersteunen.... (ik lees het na en het klikt een beetje negatief maar ik bedoel het juist positief voor Android)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 maart 2011 17:12]

Dat is toch gewoon een ondoordachte beslissing geweest dan? Niet zozeer omdat Google het succes van de iPad en de daaruit volgende stroom van tablets niet heeft voorzien, maar omdat het systeem blijkbaar niet voorziet in resolutie-afhankelijke layouts.

Zelfs als je tablets niet voorziet, zou je toch phones en devices met hogere resoluties dan nu voorzien moeten hebben...
Helemaal niet, schaling in Android is prima, elke resolutie tussen de min en max die Android aan kan is te gebruiken... oke bij de extreem lage kan je dan wel ruimte te kort krijgen (maar dat heeft meer te maken met het feit dat het scherm dan vaak ook te klein is) maar juist hoe hoger de resolutie hoe minder problemen (en ja er zijn app makers die hun app niet zo snugger hebben gemaakt die niet lekker schalen, maar dat ligt aan de developer, niet aan Android)...

Dit is JUIST omdat een groter scherm een andere interface 'vereist', een hoge resolutie op een klein scherm wil je niet zoals hier op plaatje 2 2 fragments naast elkaar, want dan wordt alles gewoon te klein... Het heeft dan ook niks met de resolutie te maken...

Een app op 480*800 op 4 inch wil je zoals plaatje 1 hebben, diezelfde app op diezelfde resolutie op een 7 inch scherm wil je zoals plaatje 2 hebben... Zie je heeft niks met de resolutie te maken :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2011 21:07]

Er moet enkel rekening gehouden worden met de schermgrootte en resolutie. Al de rest is praktisch hetzelfde als een andere android telefoon.

Ik vraag me af in hoeverre iOS in het begin voorbereid was op tablets.
Ik denk erg veel aangezien ze eerder met een iPad prototype en concept op de proppen kwamen dan een iPhone. Zullen ze dus wel rekening mee hebben gehouden vanaf de start.

(Netzoals dat als sind juni vorig jaar de SKD voor developers van iOS al klaar was voor dualcores, zodat er nu ook inderdaad apps zijn die ervoor geoptimaliseerd zijn)
Maar waarom kwam iOS4 dan een half jaar later op de iPad? Ben beneiuwd naar je antwoord want als ze er al lang rekening mee houden ontgaat mij die logica volledig :)
Er was voor de iPhone geen ipad prototype... het was een " idee". Daaruit is de iPhone gekomen...
Was wel een beetje te verwachten, zeker als je ziet hoe snel de Androidversies en -telefoons elkaar opvolgen. Bijna op het belachelijke af als je het mij vraagt. Gelukkig doet niemand dat :P
Mind you, de fragments API lost alleen het nieuwe fragmentatie probleem voor de GUI widgets op tussen phone- en tablet vormfactor. De fragmentatie van Android OS zoals we die nu kennen zal nog wel even blijven bestaan. Dat heeft meer te maken met het feit dat handset vendors laat of geen updates uitbrengen.
Bij android hoef je maar 1 applicatie te maken voor telefoon en tablet
Dat is niet zo bij iOS.... dit is het nut hiervan.

Fragmentatie? binnen de iOS versies zat veel meer fragmentatie dan bij android users hoor. Vanwege het fijt dat veel iOS apparaten niet geupdate worden...
Bij websites heet zoiets toch gewoon webparts (blokjes functionaliteit) of gewoon bouwsteentjes?
Het artikel slaat een beetje de plank mis.

De fragmenten, waar Google over praat, is om de smartphone en tablet app-markt niet te bemoeilijken. Zo is er altijd maar één versie in de Market, of je hem nu op je tablet of op je smartphone installeerd.

Het probleem, 'dat dingen niet op oude Android versies draaien', is geen point of interest voor het fragmentatiestatement. Dit probleem schuilt hem in de diverse schillen en moeilijkheden die fabrikanten hebben. Als iedereen zijn Android toestel kan updaten naar 2.3.3 dan is er niets aan de hand.

Het zelfde geval als met iOS. Mocht je een iPhone 2G hebben, 3G, 3Gs of 4... allemaal de zelfde iOS. Enkel vallen functies uit op 'oudere' generaties.

Slecht artikel van Tweakers dus, ben ik niet van jullie gewend.
juist, ALS iedereen zijn android toestel kan updaten naar 2.3.3..
Knap lullig voor mensen met een toestel waarvan er geen updates meer komen, zoals de xperia x10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True