Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

Er werden in Nederland in december ongeveer 41.000 tablets verkocht. Het is onduidelijk hoeveel daarvan iPads waren, maar in elk geval 2.000 van de verkochte tablets waren Galaxy Tabs van Samsung, valt op te maken uit GfK-cijfers.

Apple iPadDie 2000 tablets werden namelijk verkocht via telecomproviders en moeten dus wel Galaxy Tabs zijn, concludeert Webwereld op basis van cijfers van marktvorser GfK. Telco's in Nederland bieden geen iPads, maar alleen iPad-abonnementen aan. De Galaxy Tab is de enige tablet in Nederland die via een operator gekocht kan worden.

Ondanks hevige promotie, onder meer in het populaire tv-programma The Voice Of Holland, liep het aanvankelijk niet goed met de verkoop van de Android-tablet van Samsung. Pas nadat de Koreaanse fabrikant winkeliers 150 euro per verkochte tablet teruggaf, begon het wat meer te lopen. Aanvankelijk was de Galaxy Tab veel duurder dan de iPad, terwijl de Apple-tablet beschikt over een veel groter scherm, iets dat in de ogen van veel consumenten juist voor een duurder product zou moeten zorgen.

Naast de Galaxy Tab bleek in december dat de Android-tablets van Archos populair waren. De relatief onbekende tablets waren twee van de meest opgezochte producten in de Pricewatch in aanloop naar de kerstdagen.

Apple verkoopt de iPad sinds eind juli in Nederland. Hoeveel er precies zijn verkocht in Nederland is onduidelijk, maar schattingen lopen uiteen van ongeveer 100.000 tot 250.000. GfK geeft geen gespecificeerde cijfers per merk voor de verkoop van tablets, die door de marktonderzoeker overigens 'webbooks' worden genoemd.

Binnenkort wordt een nieuwe lading tablets op de markt verwacht. Apple komt volgens verwachtingen voor of in april met de iPad 2, terwijl Samsung volgende week de opvolger van zijn Galaxy Tab presenteert. Daarnaast komen Motorola en LG met tablets en volgens geruchten HTC ook. De meeste zullen niet voor het voorjaar in de winkel liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Het valt me op dat Android steeds meer en meer de opperhand begint te krijgen in het smartphone/tablet circuit. Of ligt dat nou aan de cijfers en nieuwsberichten die worden aangeboden?
Nee daar heb je gelijk in. De meeste verkochte smartphones zijn android telefoons.
Voor tablets nog niet, maar google loopt in.

[Reactie gewijzigd door Pieterll op 5 februari 2011 13:24]

"Gartner said that it expects Apple Computer Inc.’s iPad to lead the tablet charge in the next four years."
http://www.itchannelplane...p-181-Percent-in-2011.htm
Maar die grapjas Milanesi beweert tegelijkertijd wel dat de prijzen van tablets gaan dalen tot onder $300 binnen twee jaar? Denkt u werkelijk dat Apple tablets voor minder dan $300 gaat verkopen?

Misschien wel, maar als ze dat doen zullen de marges dusdanig slinken (ik zeg: Verdampen!) dat aandeelhouders van Apple gaan morren.

Verder wordt nog gerept over 7" tablets die verkocht zullen worden, u weet wel, die dingen waarvan Jobs beweert dat ze DoA zijn! Allicht zal Apple wel buigen, maar op 7" schermen maken ze minder winst mijns inziens, dus zelfde marge-compressie probleem als hierboven.

Dus de samenvatting van het rapport lijkt zichzelf nogal tegen te spreken voor wie logisch nadenkt.
Met android 3.0, Honeycomb, biedt android straks een speciaal tablet-os. Dan wordt Android een concurrent van iOS.
Het belangrijkste, naar mijn mening, is niet dat de interface veranderd, maar dat de android market dan ook door OEM's kan worden geinstalleerd op tablets zonder 3g-ondersteuning, dat nu nog wel benodigd is voor een officiële androidmarket-installatie.
Dus een geheel nieuwe GUI waar mensen dus weer aan moeten gaan wennen? Ik zie niet dat een consument dat gaat pikken.
Dat is niet gek. Elk merk heeft wel Android telefoons en adverteert daarmee (denk aan de HTC Desire HD/Z en Samsung Galaxy S reclames). Android is gewoon immens groot en populair, veel "hippe" nieuwe telefoons hebben Android, dus mensen die een mooie nieuwe telefoon willen hebben dat ook.

Hetzelfde zal waarschijnlijk gebeuren met Honeycomb tablets.
Dat is volgend het artikel onduidelijk maar ik vrees dat met de iPad 2 op handen dat dat nog wel eens mee kon gaan vallen. Niet iedereen zal meteen een iP2 kopen, maar er komen dan ook een heleboel type 1 los. Want ja de Apple fan wil altijd het nieuwste hebben dus dan is de oude niet goed genoeg meer ;) Voor de niet diehard Apple fans zal een "ouder" type prima zijn, of voor mensen die het eens willen proberen.
Want ja de Apple fan wil altijd het nieuwste hebben dus dan is de oude niet goed genoeg meer
Ik ben al jaren en jaren een Apple fan, maar ik heb geen iPad. Misschien een iPad 2, maar voorlopig zie ik nog geen toegevoegde waarde. Dat ding is harstikke leuk voor effe snel je email checken op de bank, maar daar heb ik al een MacBook Pro voor. Voor normale consumenten is een iPad (of tablet) misschien helemaal tof, maar ik doe te serieuze dingen die met eender welk merk tablet domweg niet mogelijk zijn. I need a real computer.
iPad 2:
betere cpu (dual core), camera's, SD slot.

Nah ik blijf bij mn iPad 1 :) Voor de camera's heb ik een iPod Touch en een Canon camera. Voor de SD slot heb ik een camera connectie kit. En ik vind 'm al snel genoeg :p
Ik ben bang dat we over een aantal jaar in een situatie terecht komen waarin het Android vs iOS zal zijn net als we dat nu kennen met Windows vs MacOS.
Windows vs Mac OS bestaat enkel als je een Apple gebruiker bent. Het aandeel van Apple in het desktop segment is vrij minimaal. Als het iOS afzakt naar het zelfde aandeel is er gewoon eigenlijk alleen maar Android.

En tsja, ergens is dat niet verrassend. Apple sluit zichzelf compleet af van de buitenwereld. Willen ze groeien dan moeten ze hun OS' aanbieden losstaande van hun producten. Zo kan iemand het iOS mss wel interressant vinden, maar de iPhone gewoon een klote toestel. Apple verliest daarbij direct een gebruiker doordat je bijv. geen HTC kunt aanschaffen met iOS.

De flexibiliteit van Android is hier gewoon vele malen groter. Je kunt het overal op kwijt, en je kunt dan dus ook vrijuit een nieuw toestel nemen en je favoriete apps e.d. behouden.
En tsja, ergens is dat niet verrassend. Apple sluit zichzelf compleet af van de buitenwereld.
Het gaat niet om market share, maar om winst, en Apple is de meest verdienende telefoonbakker ter wereld en dat met een klein marktaandeel. Ze zouden wel gek zijn dus om hun strategie aan te passen.
"Willen ze groeien dan moeten ze hun OS' aanbieden losstaande van hun producten."

Dat is nu net de kracht van de iPhone/iOS en de hele Mac gedachte, alles is op elkaar afgestemd, en het werkt. Weinig hardware-fragmentatie, afwijkende resoluties, etc. hoeft allemaal geen rekening mee te worden gehouden.
Overigens zit de iPhone qua hardware en bouwkwaliteit een stuk beter in elkaar dan de gemiddelde HTC, Samsung of LG.

"Je kunt het overal op kwijt, en je kunt dan dus ook vrijuit een nieuw toestel nemen en je favoriete apps e.d. behouden."

Je Apps behouden kan op iOS natuurlijk ook, dankzij je iTunes account. Zou wat zijn als je voor iedere iPhone opnieuw al je apps zou moeten kopen.
De bouwkwaliteit is hoger bij Apple? Dat terwijl ik toch regelmatig Apple spullen zit met een gebroken scherm. Maar dit is zeker bij Apple een feature?

Ik ben absoluut niet onder de indruk van de Apple kwaliteit, ik ga niet zeggen dat het goed is, maar zeker niet beter dan andere toestellen, dat vind ik echt onzin.
niet laten stuiteren helpt een hoop.
De bouwkwaliteit is hoger bij BMW? ik zie regelmatig BMW's die flinke deuken hebben na een ongeluk......
Kortom, je argument raakt kant noch wal.
Mijn Ipod touch heeft een keer een kapotte 3,5 mm jack, maar omdat ik op 13 maanden na aankoop zit, krijg ik geen garantie. "Vette pech voor jou."

Ik verwacht gewoon meer van Apple omdat je meer betaald. Je krijgt qua kwaliteit niet minder, maar ook zeker niet meer dan bij een HTC telefoon, Creative mp3 speler of HP laptopje.
Mijn Ipod touch heeft een keer een kapotte 3,5 mm jack, maar omdat ik op 13 maanden na aankoop zit, krijg ik geen garantie. "Vette pech voor jou."
De wettelijke garantie termijn is langer dan 13 maanden, dus terug naar de winkel en je recht eisen!
Ik verwacht gewoon meer van Apple omdat je meer betaald. Je krijgt qua kwaliteit niet minder,
Heb je de iPod gekocht via de online store van Apple? Zo nee dan valt Apple niets te verwijten! Voor de wettelijke garantie moet je altijd naar de verkoper!
Nou de wet is wel iets minder Zwart/Wit dan jij het nu doet voorkomen maar dat lijkt me wel heel erg offtopic gaan.
Nou de wet is wel iets minder Zwart/Wit dan jij het nu doet voorkomen
Zeker wel!

Als jij kunt aantonen dat de fout buiten jouw schuld is ontstaan dan kun je aanspraak maken op de wettelijke garantie en die staat los van de fabrieksgarantie.

Zie ook: [url="Uw rechten in de garantieperiode"]Uw rechten in de garantieperiode[/url]

[Reactie gewijzigd door Carbon op 5 februari 2011 17:46]

Recht hebben op garantie en je recht ook krijgen zijn twee compleet verschillende dingen. Daarnaast ligt de bewijslast na een bepaalde periode bij jou als klant om aan te tonen dat het defect veroorzaakt is door een fout in de productie en niet door foutief gebruik en dat bewijzen gaat verdomde lastig zijn. Ik weet niet meer precies wat die periode is (heb het een keer uitgezocht) maar die is korter dan een jaar.
Met genoeg lef kun je bij een winkel vaak wel wat gedaan krijgen, maar denk niet dat als je een rechtzaak aan zou spannen of zo je automatisch wint.
Da's inderdaad pech, alhoewel, als je het wat harder speelt, wordt het waarschijnlijk wel gewoon opgelost.

Maar jij ziet geen verschil tussen hoe een iPhone 4 en een HTC telefoon/Creative MP3 speler in elkaar zit en welke materialen daar voor zijn gebruikt?
Als ik mag kiezen tussen een telefoon met voor en achterkant volledig van glas en de rand incl. de knopjes van aluminium, of een telefoon volledig van krakend plastic, dan weet ik het wel.
Kortom, zou dus niet weten waarom je een HTC toestel zou willen met iOS er op. Zelfde geldt voor tablets.

[Reactie gewijzigd door man-o-script op 5 februari 2011 16:54]

Ik loop nu met een HTC Desire Z rond, daarvoor met een iphone 4... Die iphone deed pijn aan mijn handen door de scherpe randen, was moeilijk op te pakken van een vlakke tafel, moelijk neer te leggen zonder hem de laatste centimeter te laten vallen en had binnen no time een krasje op de achterkant terwijl ik superzuinig ben met mijn spullen en bijna nooit beschadigingen er op heb. De iphone was dan ook het eerste apparaat ooit waarvoor ik een beschermhoesje gekocht heb waarmee dat mooie design gelijk verwoest was, maar hij tenminste wel comfortabel vast te houden was.
De desire z voelt net zo degelijk als de iphone 4 maar is veel prettiger vast te houden. Hij heeft weliswaar ook wel al een krasje achterop door het metaal wat je op de tafel legt, maar dat valt een stuk minder op (wederom door het gebrushde metaal) en voelt een stuk minder erg omdat een HTC bijna de helft minder kost dan een iphone.
Overigens gold hetzelfde voor de HTC Hero en Diamond die ik hiervoor gehad heb. Uitstekende bouwkwaliteit. De HTC Wizard was wat minder inderdaad maar dat is al erg lang geleden.

edit: Trouwens, mijn creative zen speler ziet er ook nog uitstekend uit en zit super stevig in elkaar... Wat je daar op wil aanmerken snap ik ook niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 februari 2011 17:40]

Lol, omdat een telefoon van plastic is is het niet iOS waardig? Ten eerste is plastic sterk en degelijk kunststof, en ten tweede worden HTC telefoons grootendeels van aluminium gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 5 februari 2011 19:03]

Apple sluit zichzelf compleet af van de buitenwereld. Willen ze groeien dan moeten ze hun OS' aanbieden losstaande van hun producten.
De iPod is wel het bewijs dat je marktleider kunt worden (en blijven) zonder je software toe laten op third-party devices.
De flexibiliteit van Android is hier gewoon vele malen groter.
Welke flexibiliteit?
Je kunt het overal op kwijt, en je kunt dan dus ook vrijuit een nieuw toestel nemen en je favoriete apps e.d. behouden.
Dat is bij iOS ook zo, betaalde aankopen zijn niet gekoppeld aan de hardware.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 5 februari 2011 17:55]

Bij een mp3 speler maakt het niet echt uit welk OS er op draait he... het gaat er om dat het ding muziek speelt dus dat is een beetje een raar voorbeeld.
Wat betreft de flexibiliteit, wat hierboven bedoeld wordt is dat je android bijna altijd wel kunt krijgen op een toestel met een formfactor zoals jij em wil, zoals bv met een fysiek toetsenbord.
Bij een mp3 speler maakt het niet echt uit welk OS er op draait he...
Je moet ook het grote plaatje zien!

Net zoals bij tablets en telefoontoestelen gaat het ook niet om het OS maar het platform als geheel (hardware,software, diensten)

Apple heeft laten zien dat je met een eigen platform (iTunes) EN eigen hardware (iPod) marktleider kunt worden. Je platform openstellen voor derden is dus niet de enige strategie om te groeien.

Je stelling " Willen ze groeien dan moeten ze hun OS' aanbieden losstaande van hun producten." is dus niet de enige weg die naar Rome leidt.
Oh daar heb je ook gelijk in hoor, dat was ook niet mijn stelling maar die van psychodude.
Ik vond het alleen een vreemd argument, een beetje als zeggen dat bada OS een succes kan worden want samsung magnetrons doen het ook goed met een eigen firmware...
Willen ze groeien? Is Apple nu niet gegroeid van een verliesgevend bedrijf tot het op een na waardevolste bedrijf in de VS?
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tegen zal vallen. Het zou goed kunnen dat iOS helemaal van de kaart wordt geveegd, de redenen voor de gemiddelde consument om een iPhone te kopen zijn het feit dat de iPhones mooi zijn, makkelijk zijn, en veel apps/games hebben. Android en WP7 zijn op weg om hetzelfde te bieden. Vooral WP7 lijkt me, als het gaat groeien, een kanshebber.

Ik heb niet veel research naar WP7 gedaan, dus ik kan me wat dat betreft even als gemiddelde consument beschouwen. Ik persoonlijk vind WP7 phones adembenemend mooi, en het OS ziet er ook fantastisch uit. Er zijn naar mijn weten aardig wat Apps, games, synchronisatie met MS office en Xbox Live, en een boel gebruikersgemak. Ik vind het een zeer interessant OS en er is een grote kans dat mijn volgende telefoon een WP7 toestel wordt.


Wat ik hiermee wil zeggen is dat er, als je het vanuit het perspectief van de gewone consument bekijkt, hele goede, maar in het geval van WP7 onbekende, alternatieven zijn. Naar mijn mening is er een grote kans dat de iOS hype snel ten einde komt.
Mooie stelling, echter het faalt een beetje op het 'iOS hype' gedeelte.
Het punt is dat iOS helemaal geen hype is. De ipodjes van vroeger waren een hype, want tsja... wie wilt er nu niet een mooie kleine muziek speler ipv van een sony diskman?!?!

De iPhones, iPods, en iPads zijn hele functionele apparaten met hele mooie (maar ook minder mooie) software. En omdat het hele functionele apparaten zijn zullen mensen deze toch blijven kopen, niet omdat het stoer staat bij de starbucks, of patsen op het werk of op school, maar ze werken echt, ze werken goed en er zijn verschrikkelijk veel hardware voor de vinden, want zelf in je BMW kun je een dock-connector voor een iOS apparaat vinden.

Verwacht maar niet dat iOS snel van de mark verdwijnt! Het probleem waar Android me te maken heeft is markt versplintering, en dat is een mooi concurentie voor iOS dat maar van een leverancier komt.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tegen zal vallen. Het zou goed kunnen dat iOS helemaal van de kaart wordt geveegd, de redenen voor de gemiddelde consument om een iPhone te kopen zijn het feit dat de iPhones mooi zijn, makkelijk zijn, en veel apps/games hebben. Android en WP7 zijn op weg om hetzelfde te bieden. Vooral WP7 lijkt me, als het gaat groeien, een kanshebber.
Ik denk niet dat iOS snel "van de markt" geveegd zal worden. Op de lange duur zal het marktaandeel van iOS wel dalen, maar voor tablets zal dat minstens nog een jaar duren. iOS is voor ontwikkelaars het meest interessant om geld mee te verdienen. daarom zijn er relatief meer (kwalitatief) goede applicaties voor iOS. Het applicatieaanbod zal voor velen een grote invloed hebben bij de keuze van een tablet, zoals in de desktopwereld bij Microsoft het geval was in de jaren 90.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tegen zal vallen. Het zou goed kunnen dat iOS helemaal van de kaart wordt geveegd, de redenen voor de gemiddelde consument om een iPhone te kopen zijn het feit dat de iPhones mooi zijn
Ik hoor dit nu al jaren dat elk iApparaat zal worden weggeveegd... . Uiteindelijk denk ik dat net op de desktop segment het Apple een worst zal wezen of het nu het dominante platform is of niet.

Als iedereen het begint te kopen trouwens dan valt het exclusieve er ook wel af en Apple dingen zijn al door hun hogere prijzen al in een bepaald segment geduwd. Geloof het of niet maar niet elke bedrijf is op er uit om een dominante positie in een markt te veroveren.

Of hun positie hun nu windeieren legt of niet dat is wat van belang is. Uiteindelijk op het desktop segment zijn ze ook niet de overheersende factor en het is niet dat ze echt veel verlies maken... . Denk dat vele bedrijven zouden tekenen voor dergelijke winsten.

In de doemverhalen dat developers massaal IOS gaat dumpen geloof ik ook niet, gewoonweg omdat ik het niet zie zo slinken tot een niveau dat het verlieslatend is om te gaan ontwikkelen voor het IOS platform.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 5 februari 2011 14:21]

Iedereen die nu nog steeds denkt dat Apple voor exclusief en 'anders' gaat, en van de kaart geveegd gaat worden snapt er blijkbaar niks van. Apple bestaat al jaren, Microsoft bestaat slechts 1 jaar langer en producten van beide bedrijven worden met hun eigen redenen nog steeds gewoon massaal verkocht. Stel dat je iets van een beperkte oplage koopt, dan heb je iets dat exclusief is, maar alle spullen van Apple kan iedereen gewoon in de winkel kopen. Niks exclusief. Verder is het bij Apple dat het om het idee van gebruikerservaring en 'direct kunnen werken' gaat. Niet om hoe veel CPU's en Hertzen je hebt, maar hoeveel werk je kan verzetten en of je er blij mee bent. De iPhone is daar goed in, de Mac kan het ook, en de software doet het ook 100%. Ze staan achter hun producten, dat is iets wat je bij Android meestal ver kan zoeken, iets waar je bij Microsoft maandelijks voor moet bijbetalen, en waar je bij Symbian maar beter niet over kan dromen, want daar beginnen ze niet aan. Het zijn gewoon allemaal producten, en de producten die het meest beperkend zijn om je doel te behalen moet je dus niet nemen.

Stel je bent jong en je denkt dat je telefoon het beste ter wereld is, dan wil je allemaal 'leuke gifjes' en 30 versies van 'tetris' op je telefoon hebben, en alles overal vandaan plukken, geen controle hebben, en hopen dat het werkt en anders maar opnieuw beginnen.

Mensen die werken, en hun telefoon nodig hebben, om bijvoorbeeld te bellen, of om afspraken te maken, hebben niks aan dat soort gekut. Die moeten een toestel hebben dat aan gaat als ze op aan drukken, belt als ze op bellen drukken, en lang ondersteund wordt met een garantie dat ze als ze een nieuwe kopen, ze door kunnen werken en niet het wiel opnieuw moeten uitvinden. Windows Mobile kon dat tot op zekere hoogte, iOS kan dat, WP7 kan dat ook vrij goed, maar Android niet. Het is een leuk hobby OS, en je kan er heel veel aan verneuken, verbouwen en het 'uniek' maken, maar dat is iets wat je niet wil en niet kan gebruiken als je telefoon niet je doel, maar een middel is.

Android is voor veel jongetjes het 'doel'. Leuk. Maar niet praktisch als je je telefoon als middel nodig hebt.
De iPhone is daar goed in, de Mac kan het ook, en de software doet het ook 100%. Ze staan achter hun producten, dat is iets wat je bij Android meestal ver kan zoeken, iets waar je bij Microsoft maandelijks voor moet bijbetalen, en waar je bij Symbian maar beter niet over kan dromen, want daar beginnen ze niet aan.
Waar moet ik maandelijks voor betalen? 1x Windows 7 en 1x MS Office, klaar. Microsoft Security Center werkt feilloos en is gratis. Op WP7 staat ook MS Office, wat synct met je PC.

Bij Apple moet ik eerst voor een beláchelijk hoog bedrag een muis, iWorks, een fotobibliotheek en "Filemaker" kopen, als ik een iOS apparaat heb kan ik daar ook niks mee, moet ik eerst voor in totaal 24 euro Pages, Numbers en Keynote kopen, waar ik ook al voor betaald heb op mijn Mac, en dan heb ik al een bedrag met meestal 3 nullen uitgegeven aan m'n Mac/iPhone/iPad + accesoires, en moet ik óók nog eens apps gaan kopen.

Je zegt dat de software voor 100% werkt, maar ik heb hele andere ervaringen. Op mijn school heeft elke leraar dit jaar een Macbook Pro gekregen zodat alles wat makkelijker digitaal gaat, en raad eens? Ze crashen, werken niet i.c.m. een beamer, lopen vast, sluiten zichzelf af van het internet, etc. Dit gebeurt niet af en toe, nee, dit gebeurt met zekere regelmaat. De Apple aanhanger op onze school zegt dat dit komt door Microsoft Office 2011 for Mac, of de software voor de beamer, die ook speciaal voor Mac is gemaakt, of omdat de draadloze connectie op onze school slecht is (terwijl mijn telefoon nergens last van heeft). Het mag natuurlijk nooit de schuld zijn van Apple zelf of wel?

Misschien gaan de Apple apparaten wel aan als je op "aan" drukt, maar ze gaan uit als je helemaal nergens op drukt en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Haha grapppig dat een bericht toch zoveel dure onzin kan verkopen (om ff in jouw stijl te blijven). Maargoed ik help je even. Punt is ik ven zelf wel een die hard applefan en ben al een tijdje aan het sparen voor een 27" imac. Voor de resolutie van dat scherm moet je los toch al zo'n €1600 neerleggen. Bij Apple krijg je dus een gratis computer erbij. Hoezo duur?  Ten tweede zitten muis en tobo er al bij. En kun je voor €20 een speciale lader met 6 paar extra batterijen kopen. Een normale lader zonder xtra batterijtjes kost ook al gau een tientje dus dat valt ook mee. 

Ok het hoofdstuk software:
Mac OS X: €39
Windows zeven: vanaf 150 tot €300 (vanaf HP)
office voor mac/ iworks: €79/€49
Office voor pc: €149
Beveiliging voor mac: niet nodig
Mcafee licentie drie jaar: €150 (gebruik zelf avg maar me vader niet)

Nieuwprijs huidige pc met 22" scherm (samsung sync. 2243Bw) en office zooi e.d: €1300 + kosten die momenteel gemaakt worden door reparateur t.w.v. €200
Totaal: €1500

Nieuwe mac met 22" scherm full HD: 1149 + office =€1228

Wat is er nu goedkoper?

Ff de voordelen t.o.v. De nadelen wegstrepen geeft het volgende lijstje waar de mac beter is:

Sneller
Betrouwbaarder
Minder zooi op je bureau
Geen gekloot met virussen
Goed OS
Zuinig
Stil

Dit is wel genoeg zo toch?

Bij WP7 moet je natuurlijk ook extra betalen voor het office pakket wat je al dan niet al op je pc hebt. 

Jou ervaringen met de school macbooks ligt toch echt aan de software en de extraatjes die waarschijnlijk zelf gefabriceerd zijn. Wie wil er nou speciale beamer software? Ik niet. Laptop, verloopje en draadloze muis. Daarmee kan je gegarandeerd een goede presentatie geven. Mss nog geluidkabeltje. Ik zie bij op school ook vaak mensen kloten met een beamer maar dat komt omdat ze het niet snappen. Daar moet je ook geen extra software voor hebben. Dat ze crashen komt door die software die duidelijk slecht in elkaar gezet is en nog een revisie nodig heeft. Het OS is veel stabieler dan Windows. Komt door het u ix karakter. 

Dus conclusie:

Apple is niet duur. Ze levern net zoveel als Microsoft. Software is soms goedkoper (terwijl office natuurlijk van microsoft is, beetje raar imo). Alles wat op je pc of mac staat is niet automatisch gratis beschikbaar voor je telefoon. Is logisch, want architectuur is anders en dus programma is ook ander wat resulteerd in extra werk voor developpers. 

Deze reactie is trouwens geschreven met een iPod touch die het wel doet. Ik vind de iPad een leuk ding alleen mis ik er nog teveel aan. Camera enzo. Samsung tab is een goede implementatie van het woord tablet maar te duur. Archos komt erbij met leuke instappers. En binnekort de BB playbook (yay). 41.000 exemplaren in een maand is trouwens niet heel veel voor een decembermaand in een welvarend land met bijna 17 miljoen inwoners. Het valt mij eigenlijk een beetje tegen. 
@ supersnathan94
Hej, onder welke steen kom jij vandaan.
Office standaard (word, excel) is tegenwoordig gratis dus weg motivatie.
Ik ben geen MS fan maar je moet wel je feiten kennen.

[Reactie gewijzigd door digifan op 7 februari 2011 15:03]

Office standaard in Windows? Dat is echt onzin toch...
Wat ik hier op heb geschreven zijn mijn ervaringenen en is mijn mening.

Uiteraard hoef je geen iWorks en al die andere zooi te kopen, het was alleen om even te illustreren dat Apple duur is, en dat het onzin is dat je maandelijks moet betalen voor van alles en nog wat.

Ik vind het raar dat je voor een mobiele, simpele tekstverwerker e.d. 8 euro per stuk betaald, terwijl je dat, als je een Mac hebt, al hebt en dan nóg een keer voor je tablet moet kopen. Op WP7 krijg je zoiets gratis. Een iPad is out of the box IMO totaal niet compleet, ik vind dat je, om er ook nog echt wat uit te halen, veel te veel moet kopen; voor zakelijk gebruik Pages, Numbers en Keynote, voor casual gebruik weer andere applicaties. Er zijn heel wat mensen die geen geld aan apps uit willen/kunnen/mogen geven, en die hebben zeer weinig aan een iPad, omdat het aantal goede gratis apps zeer gering is.


Die crashes en andere problemen zijn 100% waar, elke dag gaat er wel iets fout. Je hoeft het van mij niet te geloven maar het is de waarheid, hoe bizar het ook klinkt. Voor mij was de uitspraak "Mac's crashen nooit" sowieso al een niet heel overtuigend argument, maar nu geloof ik er echt geen barst meer van, de docenten zeggen zelf ook "Maar 'Mac's crashen toch nooit?" wel dus.
Goede gratis apps gering? Man, je weet echt niet waar jet het over hebt.

Maar het klopt inderdaad dat een iPad out of the box heel weinig kan. Daar zijn die apps dus voor. Overigens: Gratis bij je Mac, en 3x8 euro op iOS, tegen een keer een paar honderd euro van MS voor op je PC....
Android is ook heel goed te gebruiken en aan iOS kan ook heel goed verbouwd worden
zo kan mijn iPhone 2g met iOS 3.1.3 multitasken en ziet het GUI er uit als een android.
Als jongetjes een os willen "verneuken" lukt dat wel, of dat nou android, iOS of WP7 is.
Wat een onzin zeg... ik werk ook gewoon, vind het eigenlijk helemaal niet leuk om dingen uit te moeten zoeken als ze niet werken, maar werd helemaal gek van ios omdat ik steeds tegen limitaties aan liep en overal voor moest betalen.
Met android kan ik alles wat ik wil, veelal beter dan met de iphone die ik ook gehad heb. Voor veel andere mensen kan de iphone beter zijn, dat is ook prima. Het is gewoon een kwestie van smaak dus kap eens met dit soort propaganda.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tegen zal vallen. Het zou goed kunnen dat iOS helemaal van de kaart wordt geveegd
riigght..... oww, en verderop is het nog steeds een hype, die straks dus al 4 jaar aanhoud en waarvan de aantallen in verkopen alleen maar zijn gestegen.... ach.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 5 februari 2011 14:11]

Android is anders helemaal out of the blue op komen dagen toen de iPhone al bestond, en er zijn nu al talloze telefoons verkocht waar Android op draait (in ieder geval véél meer dan dat er iPhones zijn verkocht). Dat de aantallen stijgen zegt dus vrij weinig.
Het zou goed kunnen dat iOS helemaal van de kaart wordt geveegd

Gaat niet gebeuren, er zullen altijd genoeg mensen zijn die zich kunnen vinden in iOS of mensen die perse een iPhone moeten hebben waarmee ze dan automatisch iOS hebben.
Ja klopt, maar de gemiddelde consument is niet zo'n aanhanger. Ik probeer hier gewoon iemand uit de kudde mainstream consumenten aan te duiden, niet iemand die vol smart zit te wachten op de keynote van Steve Jobs, maar iemand die een dag later van een enthousiaste collega te horen krijgt dat er een nieuw product is aangekondigd.

6 jaar geleden waren Sony Ericsson Walkman telefoons en van die sliders van Samsung echt dé gadgets die je móést hebben. Nu zijn Apple producten helemaal in, het begon denk ik vooral met de iPod Touch, toen de iPhone, en vervolgens bedacht iedereen dat hij een Macbook, iPad of iMac moest hebben.


Natuurlijk zijn er genoeg mensen die Apple producten kopen omdat ze functioneel zijn, maar geloof me, genoeg jongeren willen een iPod/iPhone of iPad omdat het helemaal in is. Het zal veel jongeren een worst wezen of er Android, iOS of wat dan ook op zijn/haar telefoon draait, als het maar (in dit geval) een iPhone is. Je kan nu wel denken dat die hype alleen maar aanhoudt, maar dat is natuurlijk niet zo. Er komt een dag waarop er weer eens wat nieuws wordt aangekondigd, en als de producent het enigzins goed aanpakt loopt binnen de kortste keren iedereen met dat nieuwe product rondt, en kijken we allemaal naar iPods, iPads, iPhones zoals we nu naar Walkmans en Diskmans kijken.


@Hieronder;

Die dag komt denk ik akelig dichtbij. Overigens is bijvoorbeeld Windows sinds de komst van de Personal Computer altijd de grootste geweest, zou goed kunnen dat dat de komende honderden jaren nog wel zo blijft.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 5 februari 2011 18:19]

Ik denk niet dat de gemiddelde aanhanger, die naar jou mening een iPhone koopt om het 'hebben van' (lees: <20 jaar), financieel in staat is om een iPhone te kopen. Je ziet, vooral onder jongeren, ook erg veel HTC's en Blackberry's. Daarbij maakt het dus wel uit of er Android, iOS of iets anders op zit.

Daarnaast geldt jou 'er komt een dag dat..' voor zo ongeveer elk goedlopend product. De nokia 3310 die in 1999 opkwam is nu ook niet meer wat het ooit was, omdat dat product ondertussen meerdere malen vernieuwd is. Dit geldt ook voor de eerste iPod, die je nu bijna niet meer ziet. Vernieuwing heet zoiets.
Ik denk niet dat de gemiddelde aanhanger, die naar jou mening een iPhone koopt om het 'hebben van' (lees: <20 jaar), financieel in staat is om een iPhone te kopen.

Een iPhone is dan wel 1 van de duurste toestellen, maar nu ook weer niet onbetaalbaar. Heel wat jongeren kopen gadgets met het geld van hun vakantiejob. Ze kunnen het ook cadeau krijgen voor een speciale gelegenheid of gewoon omdat mama en papa rijk zijn.

Je ziet, vooral onder jongeren, ook erg veel HTC's en Blackberry's. Daarbij maakt het dus wel uit of er Android, iOS of iets anders op zit.

In mijn omgeving zie ik enkel mensen met iet of wat IT kennis een toestel selecteren op basis van het OS. Al de rest (ook jongeren) die een blackberry of iPhone of HTC heeft heeft dat meer gedaan omdat het toestel er glimmend uitzag, de UI er cool uitzag of vanwege de status die het uitstraalt (vooral BB en iPhone).
Een iPhone is dan wel 1 van de duurste toestellen, maar nu ook weer niet onbetaalbaar. Heel wat jongeren kopen gadgets met het geld van hun vakantiejob. Ze kunnen het ook cadeau krijgen voor een speciale gelegenheid of gewoon omdat mama en papa rijk zijn.
Zijn allemaal situaties die voorkomen inderdaad, maar ik denk toch echt dat de meerderheid van de scholieren het geld niet kan ophoesten of het er in ieder geval niet voor over heeft. Je ziet veel fanboys met iPod's en Blackberry's, maar de iPhone zie ik niet als 'hype' vanwege de redelijk hoge prijs tov andere telefoons.

In mijn omgeving zie ik enkel mensen met iet of wat IT kennis een toestel selecteren op basis van het OS. Al de rest (ook jongeren) die een blackberry of iPhone of HTC heeft heeft dat meer gedaan omdat het toestel er glimmend uitzag, de UI er cool uitzag of vanwege de status die het uitstraalt (vooral BB en iPhone).
Verschillende mensen in mijn omgeving die een keer een iPhone hebben geprobeerd kiezen het OS (en dus het toestel), omdat zij vinden dat het makkelijk werkt. iOS is een toegankelijk OS. Mijn moeder, die amper weet hoe haar eigen Samsung werkt, snapt zelfs hoe een iPhone werkt. Een gebruiker maakt zijn of haar keuze niet alleen op basis van de specificaties van het OS, maar ook op het gebruiksgemak. Het klopt dat Apple een 'hippe uitstraling' heeft, maar ik zie weinig jongeren die op basis hiervan kiezen voor een iPhone. Daarom zie ik het niet als een hype, maar gewoon als een product wat simpel werkt en toch voldoet aan de hoge eisen van de huidige gebruikers.
Het maakt niet uit waarom de keuze voor een bepaald OS is gemaakt. Na 2 a 3 jaar het dure toestel gebruikt te hebben gaat bij de keuze van een nieuw toestel ook de investering in de apps meetellen. Ik denk dat alleen al om deze reden Apple voor de komende 3 jaar geen gevaar loopt.

In opkomende economien zal het een ander verhaal zijn. Daar kunnen Android en misschien ook Microsoft, Apple verdringen simpelweg omdat ze ook de budgetmarkt bedienen.
Let trouwens op dat de Android Store een stuk minder lekker loopt kwa betaalde apps, en hiervan dus veel minder graantjes meepikt.
Ik snap best hoe je dit kan misinternpreteren. iOS gaat niet ten onder vanwege fanboys.

Ik bedoel dus te zeggen. iOS gaat niet ten onder omdat er Apple Fanboys zijn. Ik ben tevreden met zowel mijn iPod als mijn Android, dus ik ben zeker geen fanboy. ;) .
Geen wonder dat de kranten niet warm lopen :P 41.000 dat is toch niets joh
41000 tablets, dit is natuurlijk exclusief de vele Android tablets die de mensen in China aanschaffen.
Het werkelijke aantal zal volgens mij redelijk wat hoger liggen.
Denk dat dat wel meevalt! Dat er een paar tweakers het uit China halen zegt niks! Gewone consument doet dat niet
Ja en ook inclusief al de iPad's die mensen meenemen van Vakantie waar hij goedkoper is of importeren vanaf ebay.

Zo kun je nog wel even door gaan.
Oh, je bedoelt grijze import...

[Reactie gewijzigd door macquarius op 5 februari 2011 17:42]

Ik snap niet dat de tablet zo goed verkoopt. Ik zie veel meer in een goede smartphone en een laptop. Nog een extra device a minimaal 500 euro zie ik toch echt niet zitten.
Tja, het is dan ook niet voor iedereen. Maar probeer je eens voor te stellen, een tablet is gewoon puur een scherm dat je ook met 1 hand vast kan houden en bedienen. Dat is niet normaal gebruik voor een laptop. Je geeft een tablet makkelijk door, het heeft een superieure gebruikerservaring ivm smartphones ivm het veel te kleine scherm.

Neem even de Ipad als voorbeeld, de populairste tablet; een super lekker werkende gebruikersinterface, touch scherm werkt lekker, allemaal mooie toch snelle animaties accuduur zal veelal veel beter zijn dan laptops, allemaal handige apps (misschien niet van toepassing als je een goede smartphone hebt), start volgens mij veel sneller op, ah prachtig spul.

Echter wacht ik nog even op de Ipad 2 en kijk of ik de features van dat apparaat goed genoeg vind. 100 euro vragen voor 16GB geheugen vind ik ook nog een beetje.. mwa.. USB poortje met normale drivers, om bijvoorbeeld gewone toetsenborden en evt andere dingen aan te sluiten zou netjes zijn.. Camera hoeft dan van mij niet per se, heb toch al een smartphone met camera en anders is er altijd wel een gewone, echt goede fotocamera in de buurt. Ach, misschien is dit teveel ipad 2 discussie, dus laat ik het hierbij houden ;-)
Ik denk dat veel mensen nog worden afgeschrikt door de prijs van de huidige modellen. Er zijn wel alternatieven beschikbaar maar de gemiddelde thuisgebruiker is hier niet van op de hoogte. Deze kijkt alleen naar de populaire modellen zoals de Ipad of de Galaxy Tab.

Hopelijk komen er binnenkort meer verschillende modellen in de winkels. Dat voor iedere beurs een geschikte versie is. Kijk maar naar de Netbooks. In het begin had je alleen de Asus EEE pc. Tegenwoordig heb je er veel meer.
"populair", de tab ?

Check je sources, Samsung CEO heeft zelf toegegeven dat er veel zijn uitgeleverd aan retailers maar dat de verkoop aan consumers zelf tegenvalt.
Ik zou wel eens willen weten welk effect de tablets verhoudingsgewijs hadden op de verkoop van netbooks (bijvoorbeeld voor het jaar 2010).
Ik zit ook te wachten op de HoneyComb tablets, zou het helemaal mooi vinden als het een dual core Tegra 2 wordt die ook 1080p naar mijn plasma kan sturen via full HDMI. Daarnaast hoop ik eigenlijk op een 10.1" HTC tablet, mede omdat ik de HTC Sense skin altijd erg makkelijk in gebruik vind.

Heb nu zelf een HTC Desire, en heb verschillende roms geprobeerd, maar op usability gebied wint de HTC sense skin het nog altijd van alle andere ROMS (Cyanogen/ etc.) / Lauchers (LauncherPro / ADW Launcher EX).. Nu maar hopen dat ze vooral snel en niet te duur op de markt komen!
Ikzelf heb een iPad gekocht, zakelijk gezien verkoop ik meer Android tablets.

Wacht zelf ook nog wel op de honeycomb tablets!


41.000 is overigens wel HEEEEL weinig :O
dat is 1 op 390 inwoners.
in hoeverre HBO representatief is , liggen die getallen veel hoger.

[Reactie gewijzigd door TelefoniQ op 5 februari 2011 13:32]

Niet zo gek dat je meer Android tablets verkoopt want een Ipad koop je direct bij Apple (of Apple-store) omdat je geen korting kunt geven. Voor de (tussen)handel is de Ipad amper interessant en moet de marge gemaakt worden op accessoires.
"in hoeverre HBO representatief is , liggen die getallen veel hoger."

HBO?

Heb je het nu over het hoger onderwijs of is er een term die ik mis?
Ik denk het inderdaad, ikzelf doe HBO informatica, en in een klas van +- 100 mensen heb ik nog maar twee tablets gezien, een Archos en m'n eigen iPad. Het is meer als één op 400, maar 'veel' noem ik het zeker niet.
In hoeverre het representatief is weet ik niet maar vanuit eigen waarneming zie ik in mijn omgeving bijzonder veel Ipad's in gebruik (alleen al op mijn afdeling ongeveer een stuk of 15 op het totaal van 70 werknemers) en in mijn kennissenkring een stuk 20. Vervolgens 1 Archos (IT'er) en 1 Galaxy Tab. Waarbij het mij opvalt dat met name management er één koopt (naast hun Blackberry) maar ook mensen met een Android toestel (ook IT'ers). En die mensen sindsdien ook interesse hebben voor Iphone en/ of Imac.
Grappige vermelding dat ik 2 collega's heb die een opleiding (cursus) kozen omdat ze er zo'n ding 'gratis' bij kregen. Kortom: in 2011 zal het pas echt loskomen en zullen we zien of de Ipad de onbetwiste nummer 1 blijft. Waarbij ik benieuwd ben of juist veel mensen die nu geen Iphone of Imac hebben toch kiezen voor kwaliteit boven het 'anti-Apple' gevoel/ imago.
Ik ben momenteel al 3 maanden aan het rondreizen en zie bijzonder veel Ipads. Vooral op vliegvelden. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook over heb gedacht om er 1 aan te schaffen maar ik wacht wel tot de USA.

De eerste Android tabblad moet ik echter nog tegenkomen... Ik vindt het dan ook wel jammer dat er niet echt een hard cijfer is in verkopen van tablets.
Ik zie hetzelfde. Onder zakenreizigers zijn ze enorm populair en je kan geen vliegtuig binnenstappen zonder er een paar te zien (als het 1 op de 400 zou zijn geweest dan had hooguit 1 passagier er een gehad). Dat zijn natuurlijk ook wel de mensen voor wie 500 euro niet zo heel veel geld is.

Ik denk dat vooral de enorm lange accuduur hier mee te maken heeft. De iPad is echt verbazend qua accu, 10 uur HD video kijken is echt haalbaar.

Nu nog internet in het vliegtuig met WiFi, dan ben ik helemaal tevreden :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 februari 2011 16:47]

Nu nog internet in het vliegtuig met WiFi, dan ben ik helemaal tevreden
Op de vlucht van Atlanta naar Miami kon ik tegen betaling gewoon via WiFi het net op.
Technisch is het dus geen probleem.
Dat is nou inderdaad het ene punt waar ik me zelf voor kan stellen dat ik een tablet ga willen, als ik mijn studiemateriaal op kan krijgen. Zelf studeer ik via de OU maar helaas bieden zij hun materiaal nog niet digitaal aan (of alleen specifieke cursussen). Dat zou erg handig zijn om in een verloren uurtje even wat te kunnen studeren, want altijd een paar cursusboeken meeslepen is erg onhandig en zelf scannen werkt ook niet lekker (heb het geprobeerd maar de marge aan de kant van de binding is te klein en ik ga mijn cursus materiaal niet van de kaft los halen, je hebt het vaak nodig bij tentamens).
Zelfs in het programma "The Voice of Holland" sprak men van een iPad (de presentators) terwijl het een Galaxy Tab was! 8)7
Dat is het sterke van de apple marketing. Ze waren natuurlijk ook first to market met een succesvolle consumer tablet. Ik kan me de grapjes nog herinneren over de merknaam "iPad"; "is dat een soort maandverband?" enzo.

Maar feit is dat voor de tablets "iPad" inmiddels een household name is, net zoals de "iPod" dat is voor MP3 spelers. De stortvloed aan (Android) tablets die er aan komt zal de consument onderdompelen in keuzestress waardoor ze sneller zullen grijpen naar een icoon als de iPad.

En niet eens een slechte keuze want de gebruiksvriendelijkheid, userexperience en eco-systeem zijn zeer rijk en de prijs is schappelijk :)

edit@texamicz

Je kunt inhoudelijk best gelijk hebben hoor, die discussie ga ik niet aan. Maar voor de consument is jouw reaktie hieronder technisch gewauwel. Ze hebben nog nooit gehoord van "honniekomp" of "dujal koor tegra sok". Ze willen gewoon een iPad. En als de verkoper ze dan tig "klonen" van iPad laat zien, kiezen ze, zeker als de prijs goed is, liever voor het "origineel" : iPad. Een prima keuze overigens :)

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 5 februari 2011 20:07]

Hmm als je een kale honeycomb tablet naast een kale ipad legt kan je met een honeycomb echt ziek veel meer...

Daarnaast heeft honeycomb veel nadelen aan android qua UI look ook in de apps compleet omgegooid.

Alles is hardware rendered, en er kunnen fragments gebruikt worden in een app. Daarnaast kun je heel gemakkelijk 3D elementen en animaties in je applicatie gebruiken waardoor de User Experience veel hoger wordt.

Dit had iOS al.. en dat vond ik ook namelijk een minpunt aan android. Maar android is redelijk jong en er moet nog zoveeeel geïmplementeerd worden. Maar ik denk nu toch echt dat honeycomb wel voorloopt op iOS op de iPad.... Zeker qua volwassenheid.

Ik verwacht dus met die nieuwe UI elementen in honeycomb dat er hele mooie applicaties komen op honeycomb tablets. Voorbeelden zoals de CNN app voor honeycomb.

Maar dit moet allemaal nog blijken. In ieder geval moet google goed om gaan met de market applicatie. Maar ze zijn flink bezig verbeteringen aan te brengen in de market.

Om eerlijk te zijn waren tablets met de android telefoon OS eigenlijk een lachertje.. Applicaties werkten nooit lekker. Of niet fullscreen en had je zwarte balken eromheen.

Honeycomb is echt klaar om de strijd aan te gaan. Vooral met de dual core tegra 2 SoC.
En dan komt Apple met de dual core iPad 2 met iOS 5. (Welke nog onbekende verbeteringen zal hebben) En dan loopt Android weer achter en kan Google hun kopieermachine (want ze kopiëren gewoon Apple's iOS) weer aanzetten.
Nouja, er zijn nu al Android tablets met Nvidia Tegra 2 dualcores, er zijn al telefoons aangekondigd met Tegra 2, en binnenkort wordt de opvolger van de Galaxy S aangekondigd met de nieuwe Orion processor. Zelfs telefoons met 3D schermen zijn al op de markt, dus as Apple dat soort hardware op de iPad gaat zetten, dan zijn zij het bedrijf dat kopiërt.

Ze moeten wel met hele nieuwe en innovatieve technologiën komen willen ze niet kopiëren, 3D schermen zijn er al, dual cores zijn er al, camera's zijn er al, schermen die tussen e-ink en normaal scherm kunnen switchen zijn er al, en Honeycomb ziet er belachelijk goed uit.


Overigens lijkt Android totaal niet op iOS.
Nouja, er zijn nu al Android tablets met Nvidia Tegra 2 dualcores, er zijn al telefoons aangekondigd met Tegra 2, en binnenkort wordt de opvolger van de Galaxy S aangekondigd met de nieuwe Orion processor. Zelfs telefoons met 3D schermen zijn al op de markt, dus as Apple dat soort hardware op de iPad gaat zetten, dan zijn zij het bedrijf dat kopiërt.
A5.
Ze moeten wel met hele nieuwe en innovatieve technologiën komen willen ze niet kopiëren, 3D schermen zijn er al, dual cores zijn er al, camera's zijn er al, schermen die tussen e-ink en normaal scherm kunnen switchen zijn er al, en Honeycomb ziet er belachelijk goed uit.


Overigens lijkt Android totaal niet op iOS.
Al die dingen die jij noemt, waren er al voordat Android kwam, dus...

Daarbij is elke functie in Android gebaseerd op een functie in iOS. Sterker nog, er zouden geen Android tablets zijn geweest als Apple niet met de iPad gekomen zou zijn. Apple komt met het idee om een mobiel OS als tablet in te zetten. Google zet hun kopieer machine aan en kopieert het. Natuurlijk er waren tablets voor de iPad, maar die waren allemaal op een desktop OS gebaseerd: linux of Windows. En dat werkt gewoon niet fijn.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 februari 2011 00:38]

Ze moeten wel met hele nieuwe en innovatieve technologiën komen willen ze niet kopiëren
Innoveren kun je op meerdere manieren doen. En prima door niet het allernieuwste te gebruiken. Een redelijk aardig voorbeeld is Samsung met de Galaxy S, prima telefoon hoor, maar Samsung heeft de grootste moeite genoeg AMOLED schermen te produceren. En daarbij hebben ze hun andere klanten al gedag moeten zeggen, omdat ze niet EN voor hun eigen Galaxy S, EN voor andere kunnen produceren. AMOLED is cutting edge technologie, maar daardoor temperamentvol.

Apple kiest juist voor technologien waarvan ze 100% zeker weten dat ze de productie kunnen opschalen en opschalen. Toch innoveert Apple wel degelijk. Maar dat doen ze op andere manieren dan maar het nieuwste van het nieuwste, om het nieuwste van het nieuwste. Soms is cutting edge niet goed voor je producten, en Apple begrijpt dat denk ik beter. (maar ze opereren dan ook in een totaal andere markt, ze spelen het spel anders, maar iedereen blijft ze maar vergelijken met 'de rest', niet handig)
Er waren al Mp3 spelers voor de iPod, welke verkoopt het beste? De iPod.
Er waren al Smartphones voor de iPhone, welke verkoopt het beste (van de smartphones)? De iPhone.
Er waren al tablets voor de iPad, welke verkoopt het beste? Juist: de iPad.

Er zal niet één telefoon, mp3 speler of tablet die het apparaat van Apple kan vervangen komen. Er zijn miljoenen verschillende android telefoons, er zijn duizenden android tablets en ik weet niet hoeveel mp3 spelers. Maar er is er maar 1 (oké er zijn 4 verschillende soorten iPods (touch, classic, shuffle, nano) maar die verschillen in prijsklasse / features) van Aapple.

Dus wie gaat dit winnen? Apple.
En waarom? Wat kiest een consument? Eén van een bekend merk waar er al miljoenen van verkocht zijn, of één van een minder bekend / onbekend / bekend merk waar er veel minder van verkocht zijn? Mensen zijn kuddedieren, als de groep iets heeft, wil een individu dat ook.

Dus als de groep aan Android wil gaan, moeten ze eerst één android telefoon/tablet gaan kiezen, welke het tegen Apple moet opnemen. Net als met gewoon linux, pas sinds Ubuntu ook op consumenten is gaan richten is het een beetje (minimaal) door de groep opgenomen. Waar het grootste gedeelte voorlopig nog op Windows blijft.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 5 februari 2011 22:34]

Nee er is niet één supertelefoon die het tegen de iPhone opneemt, het is niet alsof alle Android producenten alleen maar Apple willen verslaan (wat Apple fan noys nog wel eens willen denken, maar iOS is IMO toch al lang verslagen), ze moeten ook elkaar verslaan.

Je redenaties slaan helemaal nergens op. Een mens wil de vrijheid om zelf te kiezen wat hij/zij koopt, als je voor Apple kiest heb je dat niet, maar dat is blijkbaar moeilijk om te verwerken.


De groep gaat al aan Android; er zijn er zijn honderden miljoenen Android telefoons verkocht, t.o.v. enkele tientallen miljoenen iPhones. Het is een slimme truc om de naam van producten niet te veranderen van Apple, zo kan je altijd zeggen dat er meer iPods zijn verkocht. We wetem natuurlijk allemaal dat Sony in totaal heus meer MP3 spelers heeft verkocht, maar deze hebben niet allemaal dezelfde naam.
Er zijn ook honderden miljoenen verschillende android telefoons, dus ja. Er is maar 1 iPhone. En die ene iPhone wint het makkelijk van elke afzonderlijke Android telefoon.

Daarbij wil ik als ik een telefoon koop er mee kunnen bellen en sms-en. Ik hoef geen mini-pc waar ik 1000enden verschillende (slecht geprogrammeerde) apps op kan installeren. Ik heb dan ook een mooie oude Nokia die aan die eisen voldoet. Daarbij is het maar afwachten of de leverancier de nieuwste OS versie voor jouw telefoon uitbrengt (meestal niet), en kom dan niet met Custom Roms aanzetten. Dat is ongeveer hetzelfde als Jailbreaken, en een iPhone na jailbreak is net zo open als een Android. Alleen heb je dan Cydia met vele slecht geprogrammeerde apps. Waar de Android market vast vol mee staat.

Gelukkig heeft Apple een beleid om kwaliteit van Applicaties te behouden. Zodat ik steeds nadat ik mij iPod jailbreak deze weer restore om schoon te maken. Je bent misschien iets minder vrij, maar het werkt gegarandeerd allemaal zoals het hoort.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 februari 2011 00:57]

Je redenaties slaan helemaal nergens op. Een mens wil de vrijheid om zelf te kiezen wat hij/zij koopt, als je voor Apple kiest heb je dat niet, maar dat is blijkbaar moeilijk om te verwerken.
Nee, JIJ wil die vrijheid om van alles met je toestel te doen (zoals handmatig applicaties instaleren, custom roms d'r op gooien, etc). Maar de gemiddelde consument, en een fors aantal mensen hier op t.net willen gewoon iets wat werkt. En dan is iets van Apple helemaal geen gekke keuze.

Het is en blijft een zeer persoonlijke keuze, en die moet ieder voor zich maken. Liefst zonder dit soort idiote 'discussies' met de meest rare argumenten. (en dat geld voor beide kampen! iedereen maakt zich er schuldig aan, het lijkt soms wel een kleuterschool hier!)
Zow, vraag me af of ze daarvoor nog een claim van vodafone (de sponsor die ongetwijfeld die tab geleverd zal hebben) ontvangen hebben ;).
iPad is daar vast 90% van.. welke andere tablet spreekt consumenten op dit moment aan. Tot nu toe niks.

Straks als honeycomb zijn intrede doet zullen er heel veel soorten tablets op de markt komen. Standaard honeycomb is al heel mooi.

Ik zelf weet nog echt niet wat ik met een tablet moet, ipad of honeycomb tablet.. i don't know. Kan alles met mobiel en laptop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True