Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Apple zou van plan zijn om in toekomstige versies van de iPhone en iPad gebruik te maken van Qualcomm-chips, zo beweert blog Engadget. Het bedrijf zou een chip gaan gebruiken die zowel over cdma- als gsm-ondersteuning beschikt.

Voordeel van een dergelijke chip is dat Apple zijn iPads en iPhones tegelijkertijd bij verschillende providers in de Verenigde Staten uit kan brengen, zegt Engadget. De Amerikaanse provider Verizon Wireless maakt gebruik van cdma en Ev-Do, terwijl AT&T een netwerk op basis van gsm en umts heeft. Telefoons met zowel gsm- als cdma-ondersteuning worden door provider Verizon 'global phones' genoemd, omdat ze door de ondersteunde technieken in theorie overal ter wereld gebruikt kunnen worden. Of ze echt overal ter wereld werken, hangt overigens af van de ondersteunde frequentiebanden.

Het is nog niet bekend welke chip precies zal verschijnen in de iPhone 5 en iPad 2, maar het is mogelijk dat er gebruikgemaakt wordt van Qualcomms Gobi-technologie. Baseband-chips met Gobi-ondersteuning zijn in staat om zowel met gsm- als cdma-netwerken te verbinden. In de variant van de iPhone 4 voor Verizon, die deze week werd aangekondigd, zit eveneens een Qualcomm-chip om verbinding te maken met het cdma-netwerk. De iPhone 4 voor Verizon kan echter geen verbinding maken met gsm-netwerken.

Volgens Engadget maakt de nieuwe gecombineerde chip voor gsm en cdma onderdeel uit van de A5-cpu, die in de opvolger van de iPhone 4 zal draaien. De gebruikte applicatieprocessor voor Apples eigen cpu is vermoedelijk gebaseerd op een ARM Cortex A9-core en beschikt volgens het gerucht over twee processorkernen. Het is niet ondenkbaar dat Apple de opvolger van de A4 ook voor zijn iPad-tablet gaat gebruiken. Momenteel draaien de iPhone 4 en de eerste iPad beide op de A4-cpu.

Daarnaast zou ook een nieuwe versie van de Apple TV een A5-processor in de behuizing krijgen: de cpu zou volgens de geruchten met gemak 1080p-video af kunnen spelen. De huidige versie van Apple TV kan geen hogere resoluties aan dan 720p.

Verder claimt Engadget dat de nieuwe iPad de beschikking krijgt over een sd-kaartslot, en niet over een usb-poort, zoals eerder in geruchten werd gemeld. Op een foto is te zien waar het sd-kaartslot zich zou bevinden. De schermgrootte zal met 10" gelijkblijven aan zijn voorganger, maar Apple zou de resolutie van het scherm wel op willen hogen. Eerder kwamen er geruchten naar buiten waaruit bleek dat Apple de resolutie niet op zou willen hogen, omdat de sdk geen ondersteuning biedt voor hogere resoluties dan de 1024x768 pixels waar de iPad al over beschikt. Volgens Engadget komt de volgende iPad in april uit.

Het is onduidelijk hoe betrouwbaar het gerucht is dat Engadget de wereld in helpt. Hoewel het niet in lijn is met veel eerdere geruchten, zijn er in het verleden al diverse geruchten geweest dat Apple bij Qualcomm chips heeft besteld voor het gebruik op zowel gsm- als cdma-netwerken.

iPad 2 - sdkaartslot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Dan word het uit Amerika halen van een iPhone natuurlijk nog makkelijker, en het is makkelijk dat die toestellen net als de rest gewoon overal in theorie kunnen werken. Best goed dus.
Dat wel, maar wat voor prijskaartje gaan ze er nu aan hangen? 1000 dollar? Dualcore en zo een chip, en het is "revolutionair" zoals Apple zelf altijd zegt...
Dit wil volgens mij toch niet zeggen dat de iPhone per sé duurder zal zijn. In principe zal de productiekost zelfs iets lager zijn dan nu, aangezien ze de totale aantallen van GSM en CDMA kunnen combineren. Grotere afname van een component = lagere prijs voor de fabrikant.
De prijs zal niet al te veel veranderen, misschien een kleine stijging. Een stijging van meer dan 400 dollar zou wel heel erg gek zijn.

Het is in ieder geval een heel positieve ontwikkeling, en hopelijk gaan andere fabrikanten dit voorbeeld ook volgen. Al zou ik het nog veel mooier vinden moest er een worldwide-standard komen, maar dat is een utopie met de huidige technologie vrees ik.

[Reactie gewijzigd door Darkstar op 15 januari 2011 12:59]

Ja, want silicon met een grotere oppervlakte is natuurlijk goedkoper.

Hint: Qualcomm heeft al gigantische volumes. Op een zeker moment is er geen enkele reden om de prijs nog meer te laten zakken, al was het maar omdat de fans weinig prijs elastisch zijn (wegens nu al capacity constrained.)
Op een zeker moment is er geen enkele reden om de prijs nog meer te laten zakken, al was het maar omdat de fans weinig prijs elastisch zijn (wegens nu al capacity constrained.)
Wat een onzin, als Apple een enorme deal sluit voor een half miljard chips, kan het wellicht uit om een hele nieuwe productie straat neer te zetten. Dan is capaciteit geen issue meer. Alleen hoe snel en hoeveel chips eruit de fabriek kunnen rollen. Als er dan winst over blijft zal Qualcomm het toch prima vinden. Doen zij het niet dan doet de concurrent Broadcom het wel.

Oh en ik verwacht dat ze ze wellicht ook de Macbook Air gaan stoppen, dan is de afname nóg groter.

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 17 januari 2011 10:45]

Hoeveel kost een iPhone4 (los) in Amerika?
Niet duur toch, of zit daar altijd een contract aan vast?
Anders importeer ik er wel een paar.
Unlocken is zeer vervelend, je kan voor een paar tientjes meer beter gewoon een simlockvrije iPhone bij de MediaMarkt halen. Scheelt je een hoop frustraties.
Kwam ik ook achter toen ik mijn Desire kocht in de UK.
25/30 pond om het te unlocken. 25 pond goedkoopst.
Mocht er in de USA een koppelverkoop plaatsvinden, dus toestel alleen bij een abonnement dan heb je er nog bijzonder weinig aan.

Een toestel als "world phone" inzetten is op zich niet verkeerd, je hoeft maar één apparaat te maken. De simlock kan immers nog altijd aanwezig zijn, zoals nu ook het geval.
Dan word het uit Amerika halen van een iPhone natuurlijk nog makkelijker, en het is makkelijk dat die toestellen net als de rest gewoon overal in theorie kunnen werken. Best goed dus.
Hoezo "nog makkelijker"? De Europese en Amerikaanse iPhone verschillen al niet hoor. De iPhone is gewoon "quadband" GSM.

Het wordt op zijn hoogst makkelijker voor Amerikanen om hun telefoon uit Europa mee te nemen, als ze willen switchen naar een CDMA provider, aldaar.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 januari 2011 13:02]

Voordeel is dat in de US apple dan meer keuze krijgt in providers. Het GSM netwerk in de US is een stuk slechter dan in Europa... en daardoor krijg je grip of death issues etc terwijl dat in europa een stuk minder is.

Veel mensen willen geen iPhone omdat ze dan bij beperkte (GSM) providers moeten. Kan je ook CDMA aanbieden dan heb je ineens een veel grotere markt..

Voor Europeanen maakt dit helemaal niks uit..
Je kan 'm ook hier in Spanje halen abbo-vrij, unlocked. Naar ik mag aannemen, zal de prijs van de iPhone 5 gelijk blijven.
Niet eens veel duurder dan mijn HTC Legend en toch veel betere specs...
De Legend is dan ook in de markt gezet als luxe-artikel, met de specs van een Wildfire en de prijs van een Desire voor de mensen die de alu unibody fancy vonden. En de Legend krijgt dan ook geen opvolger omdat de betalingsbereidheid er stukken minder bleek te zijn dan HTC had verwacht en iedereen voor de Desire ging.
HTC had denk ik beter een HTC Desire kunnen maken met zo'n unibody behuizing. De Legend is gewoon underpowered, maar is volgens mij het enige (android) toestel wat qua 'feel' een beetje vergelijkbaar is met een iPhone 4. De rest is allemaal plastic...
waarom makkelijker? Wat is de toevoeging voor de European nu er CDMA bij komt? enkel dat hij dan ook in de VS en nog wat landen ook met CDMA terecht kan.

edit beetje te laat dus ^^

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 15 januari 2011 13:12]

Ik denk dat ze gokken op een eventuele prijsstrijd tussen AT&T en Verizon, en dat daarom de iPhone in de USA nog wat meer in prijs daalt.

Ze rekenen echter even buiten het feit dat Apple, niet een van de telco's, de prijs van het ding bepaald. Desalnietemin kan het - afhankelijk van de dollar koers - leuk zijn om als je toch in de USA bent zo'n ding mee te nemen. Moet je 'm alleen wel jailbreaken en unlocken geloof ik. (niet voor de meeste mensen dus)
Een prijsstrijd zal er inderdaad niet zomaar komen, in NL werden de prijzen ook alleen maar hoger toen T-Mobile er concurrentie bij kreeg.

Wel opvallend overigens op die foto van de iPad: De locatie waar nu het SD card slot zou zitten had volgens eerder mockups juist de speaker moeten zitten. Ik dacht dat de USB-aansluiting aan de zijkant van het toestel werd verwacht.
World Phone betekende vroeger toch gewoon GSM Quadband (of zelfs Triband)? Dus alle 4 de frequentiebanden die in verschillende landen worden gebruikt (850/900/1800/1900 Mhz).

CDMA wordt eigenlijk nergens anders dan de VS gebruikt. En in de VS heb je al twee landelijke GSM-netwerken (T-Mobile, AT&T) en verschillende regionale/lokale netwerken. Dus hoezo heb je CDMA nodig om een 'world phone' te hebben?

[edit]

(titel is aangepast naar "global phone")

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 januari 2011 17:21]

Voor de personen in de US die graag Verizon als netwerk kiezen? Dat zijn er 90 miljoen en er zullen er gerust miljoenen zijn die overstappen op de iPhone. En in China hebben ze ook nog cdma-netwerken. Een niet te onderschatten markt voor Apple natuurlijk.
Volgens mij mis je mijn punt een beetje.

De definitie van "World phone" wordt hier aangepast.
Een world phone is een telefoon die je in elk land ter wereld (met gepaste infrastructuur) zou moeten kunnen gebruiken (via bvb. roaming).

Een Quadband GSM voldoet al aan die definitie (en wordt volgens mij al tijden op die manier gehanteerd). CDMA heb je niet nodig om in de VS te kunnen bellen.

De iPhone 4, bijvoorbeeld, is dus al een "world phone"

[edit]

(titel is aangepast naar 'global phone')

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 januari 2011 17:21]

En wat dacht je van de gebruikers die bij Verizon een iPhone kopen en op vakantie gaan richting Europa...
drie keer raden waarom Tweakers.net "worldphone" tussen aanhalingstekens zet....
"World phone" moet je zien als een Amerikaanse term. De VS is een gigantisch land, dus dat je met je CDMA-telefoon in het buitenland niet zoveel kan is niet een heel groot probleem. Desondanks is het wel fijn als je overal ter wereld kan bellen, en daarom noemt men in de VS telefoons die zowel CDMA als GSM ondersteunen (die zijn er wel meer trouwens) "world phones". Vanuit Nederlandse ogen is inderdaad elke quadband-telefoon een world phone, maar je moet het vanuit Amerikaans perspectief bekijken.
Is dit zo'n wereldschokkend nieuws dan? Krijgen we ook binnenkort een verslag over een nieuwe HTC, dat die ook op verschillende netwerken kan bellen? Lijkt mij niet echt nieuwswaardig: probeer eerst maar eens iets over de andere specs te melden, dit is niet echt boeiend nieuws vind ik... (elke telefoon kan overal ter wereld op elk netwerk lijkt mij, al maken ze voor mijn part twee versies...)

Edit:

Ik bedoel meer: Waarom nu weer Apple? Waarom is de Iphone zo belangrijk voor Tweakers.net? Als er een ander merk zou uitkomen met die techniek zou dat er nauwelijks bij staan en vooral over de techniek gaan, maar nu hebben ze weer een excuus om weer iets van Iphone op de frontpage te zetten... Ik ben meer geïnteresseerd in de techniek, laat mij daar wat meer over weten en zet dan als voetnoot: waarschijnlijk gebruikt de Iphone 5 deze techniek ipv andersom...

[Reactie gewijzigd door josttie op 15 januari 2011 12:48]

Edit:

Ik bedoel meer: Waarom nu weer Apple? Waarom is de Iphone zo belangrijk voor Tweakers.net?...
Omdat Apple nu al een jaar of 10 trendsetter is wellicht?
Bingo.

Vergelijk de telefoons die nu op de markt zijn met diegene die voor de introductie van de iPhone op de markt waren en bemerk een verbazingwekkende transformatie. (Het beste voorbeeld zijn nog de Android prototypes.)

Er is een hele klasse idioten die nog steeds denken dat pure technishe spec (RAM, CPU MHz, GPS, allerhande camera megapixels etc) belangrijker zijn dan de totale integratie in een geheel.

Neem nu vidoefonie: nieuw? Nope. Als eerste volledig bruikbaar zonder enige hassle of overhead? Absoluut!
Videobellen met een mobiel hoort over 3G te kunnen, vandaar het begrip "mobiele telefoon".
Providers hebben Apple gevraagd om videobellen over 3G te blokkeren. Met een jailbreak lukt het echter wel.
of met de nieuwe skype app. daarmee kan je ook videobellen vanaf de iPod touch en e Iphone vier kan het dus ook over 3g. ook is er een kleine hint naar de nieuwe iPad dacht ik
Inderdaad. Het lijkt me moeilijk te ontkennen dat er een nieuwe periode in telecomland is aangebroken sinds de introductie van de iPhone. De iPhone heeft in z'n eentje de innovatiemolen van alle telefoonfabrikanten aangezet.
Is dit zo'n wereldschokkend nieuws dan?
Nee, maar elk HTC, Sony, Dell, enz. bericht hier is natuurlijk wél wereldschokkend.

Misschien moet Tweakers.net een Apple filter inbouwen zodat de haters deze berichten kunnen filteren en we een keer van dit soort zevercomments af kunnen zijn.

En zo lang dat filter er niet is zou je misschien ook een keer je best kunnen doen om je te verplaatsen in de mensen die breed, en zelfs in Apple geïnteresseerd zijn (en nee daar hoef je geen 'fanboy' voor te zijn). Die zien op deze site de belangrijkste zaken langskomen en hoeven daarvoor niet per se naar een Apple gerichte nieuwssite. Prima toch ?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik sla elke dag genoeg berichten over waarvan de kop me niet interesseert en dat gaat moeiteloos.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 16 januari 2011 09:38]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik sla elke dag genoeg berichten over waarvan de kop me niet interesseert en dat gaat moeiteloos.
Ja, maar zelfstandig nadenken is zo moeilijk voor sommige mensen ;)

Ik skip ook de koppen die me niet boeien. (toegegeven echter, er is weinig wat me niet boeit)
Moet alle nieuws hier wereldschokkend zijn dan?

Bovendien gaat het simpelweg om de meest gewilde telefoon van het moment (en de afgelopen paar jaar) dus het is niet heel vreemd als dit soort berichten hier verschijnen lijkt me.

"De nieuwe HTC" bestaat niet echt; het is al lastig aan te wijzen welke in de range dat dan zou moeten zijn, en bovendien is dat bij consumenten al helemaal een onduidelijk concept ben ik bang.

Zie hier een van de voordelen van een simpel productportfolio... iedereen weet wat een iPhone is, veel mensen weten dat er pakweg jaarlijks iets nieuws uitkomt, sommigen weten zelfs wanneer dat is, de pers kan er leuk over schrijven zonder al te veel uitleg, etc. Dat is bij de zoveelste HTC, Samsung, etc. volstrekt ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 15 januari 2011 12:49]

Blackberry's worden meer verkocht dan Iphones, dus het is niet de meest gewilde telefoon hoor.
Blackberry's worden meer verkocht dan Iphones, dus het is niet de meest gewilde telefoon hoor.
Heb je onlangs nog eens naar de BB verkooptrends gezien in de VS? Weinig hoopgevend voor RIM. Het koersverloop van het aandeel is navenant...

Het blijkt ook dat, veel meer dan iPhone en Android, BB meestal gekocht wordt door voormalige BB gebruikers: replacements dus. Ze hebben het gigantisch moeilijk om nieuw bloed aan te trekken.

Niet te verwonderen met ondingen zoals de Storm of de Torch, die 2 jaar achter loopt op de concurrentie...
In Nederland zien we een heel andere trend: de Blackberry is razend populair onder de jeugd. Lekker 'pingen' en de toestellen zijn ook nog best betaalbaar.

Alleen met de Nederlandse markt gaat Blackberry het niet redden ben ik bang...
Verspreid over hoeveel modellen? En hoeveel zijn er zakelijk aangeschaft voor mensen die meteen zouden wisselen als ze de kans zouden krijgen? Ook algemener geldt dat verkocht niet hetzelfde is als gewild, natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 15 januari 2011 12:58]

Als de mensen die een BB krijgen die niet willen, dan is er vast iemand anders die een BB voor hen gewild heeft, anders waren ze niet gekocht.
Precies: IT departementen van bedrijven die te lui zijn om een extra toestel te kwalificeren en om een extra mail server naast de BB server te zetten.

Met telefoon kwaliteiten waar de gebruiker om geeft, heeft dat absoluut niets te maken.
Wacht...

Jij denkt dat IT managers geld gaan geven om 2 push mail systemen te onderhouden? Een BES omgeving is een strategische beslissing, waar men duidelijke redenen heeft om die te kiezen boven een andere. voor de gebruiker is de BB een tool om zijn job te doen, net als die laptop die ook nooit voldoet in de ogen van de gebruiker.
Jij denkt dat IT managers geld gaan geven om 2 push mail systemen te onderhouden? Een BES omgeving is een strategische beslissing, waar men duidelijke redenen heeft om die te kiezen boven een andere. voor de gebruiker is de BB een tool om zijn job te doen, net als die laptop die ook nooit voldoet in de ogen van de gebruiker.
Precies wat ik wou aantonen:
- de reden waarom anderen voor BB kiezen heeft niets te maken met de telefoon en alles met de infrastructuur er rond.
- Veel gebruikers vinden inderdaad dat een BB niet voldoet.


Dit gezegd zijnde: op mijn werk, een redelijk grote multi-national, hebben ze nu inderdaad parallel servers opgezet voor iPhone and Android gebruikers (op basis van de Good app.)

[Reactie gewijzigd door newinca op 15 januari 2011 17:59]

Jij denkt dat IT managers geld gaan geven om 2 push mail systemen te onderhouden?
Dat doen ze vaak al, omdat naast die BES ook een Exchange server staat. En Exchange kan prima push doen icm een iPhone (eigelijk icm iedere willekeurige telefoon)
Daarnaast is een BB toch wel wat goedkoper als een iPhone.. Bedrijven hebben ook geen open budget..
Daarnaast is een BB toch wel wat goedkoper als een iPhone.. Bedrijven hebben ook geen open budget..
Oh, jij denkt dat Bedrijven geen seperate afspraken kunnen maken over iPhone's? Inclusief over de prijs? Denk je werkelijk dat bedrijven de prijs betalen die je hier betaald voor een Simlock vrije iPhone? (en ze zijn simlock vrij). Misschien niet de kleine(re) bedrijven, maar de grote jongens, reken maar. Die betalen veel minder.
Het aantal modellen is niet bepaald een argument natuurlijk gezien Apple dat 'wint' omdat ze geen keuze bieden.
Ik bedoel meer: Waarom nu weer Apple? Waarom is de Iphone zo belangrijk voor Tweakers.net? Als er een ander merk zou uitkomen met die techniek zou dat er nauwelijks bij staan en vooral over de techniek gaan, maar nu hebben ze weer een excuus om weer iets van Iphone op de frontpage te zetten...
Omdat de iPhone de meest populaire en meest besproken telefoon is. Er is maar 1 iPhone met 1 iOS en er zijn honderd Android phones met 1 Android die ook nog eens erg veel op elkaar lijken. Dus als je bericht over Android pak je gelijk alle telefoons mee.

En het is natuurlijk nieuws dat de iPhone alle netwerken gaat ondersteunen. Erg makkelijk voor als je reist en makkelijk voor Apple omdat ze maar 1 versie hoeven te produceren die wereldwijd tegelijkertijd gelanceerd kan worden.
Er zit natuurlijk meer achter..

Tweakers.net is in handen van VNU.
VNU is voor een groot deel in handen van de amerikaanse investeerders groep Carlyle.

En Apple heeft de gunsten nodig van de Carlyle groep, ook te lezen oa in dit bericht.

http://www.carlyle.com/Me...chive/2010/item11810.html

En zowiezo, hebben grote Amerikaanse investeerders een flinke vinger in de pap als het gaat om de media in Nederland.

Leuk idee he! :)
Leuk... Maar naar mijn idee een beetje te ver gezocht. Apple items zijn gewoon populair omdat er altijd ongelofelijk veel reacties op komen (oa door Apple en Android fanboys). Met andere woorden elk item over is gewoon scoren voor tweakers ;)
Dat is ook zeker zo. :)
Een leuk verhaal maar het is redelijk simpel: dit is geen liefdadigheid site, nieuws waar veel naar gekeken word is goed nieuws. O.a. dit dus, heeft niets te maken met Carlyle.
Als apple iets doet wat anderen al jaren doen is dat alsnog voorpagina nieuws. Zie bijvoorbeeld ook de "revolutionaire" functie beeldbellen op de iPhone 4.

OT: Ik hoop dat ze met de iPhone 5 all-out gaan met specs. Ik vond de iPhone 4 een beetje teleurstellend omdat de specs tijdens release al minder waren dan andere telefoons, terwijl er maar eens per jaar zo'n iPhone uitkomt.
Welke specs, tov welke telefoon?

- Sommige telefoons hebben een hogere resolutie
- Sommige telefoons hebben een chip met een hogere frequentie (zijn ze ook nuttig sneller icm de software?)
- Sommige telefoons hebben betere camera's (ook betere software om het beeld te vormen?)
- Sommige telefoons hebben een betere batterijduur
- Sommige telefoons zijn dunner en lichter
- Sommige telefoons hebben lagere inkoopprijs

Wat ik wil zeggen, is dat alles afwegingen zijn in het ontwerp en uiteindelijk gaat het om het totaal. Dus focus niet zo op specs, dat slaat namelijk nergens op.
Wat? De iPhone 4 heeft een supersnelle processor, 512MB geheugen, op de Nokia N8 na de beste telefooncamera die er is, de hoogste pixeldichtheid van alle telefoons en veruit de beste batterijduur van de huidige generatie smartphones. Wat wil je nog meer?
Hij wilt dat het geen Apple is, want Apple is Evil.

De camera van iPhone 4 is overigens een fenomeen, vooral de fantastische ingebouwd HDR functionaliteit, die er voor zorgt dat ik eigenlijk nooit meer een traditionele camera meeneem.
Er waren al telefoons met diezelfde supersnelle processor en 512 mb geheugen en er bestaan al android telefoons met dezelfde pixeldichtheid als de iPhone 4...
Batterijduur. Ja wel iets beter als android foons. Camera.. wel 1 van de betere.
Niet spectaculair dus. Meer gewoon bij willen lopen...
Er waren al telefoons met diezelfde supersnelle processor en 512 mb geheugen en er bestaan al android telefoons met dezelfde pixeldichtheid als de iPhone 4...
Batterijduur. Ja wel iets beter als android foons. Camera.. wel 1 van de betere.
Niet spectaculair dus. Meer gewoon bij willen lopen...
Even herhalen: geen enkele telefoon had een snellere processor of meer geheugen. Geen enkele telefoon kwam bij introductie in de buurt wat betreft pixel dichtheid, de batterij is beter en de camera is bij de beste.

En dat vergeet je dit cruciale punt nog: een UI die stukken beter is dan eender welke concurrent en een gebruikservaring die zijn gelijke niet kent.

Meelopen... Dat wil je zo graag geloven, he?
Meer gewoon bij willen lopen...
En laat dat nou precies het ding zijn dat Apple zo goed snapt. Het draait bij mensen (vooral in de zakenwereld) om imago. Waarom denk je dat iemand een Audi rijdt terwijl hij voor de helft van de prijs ook in een Seat kan rijden met betere 'specs'. Waarom denk je dat mensen merkkleding dragen of veel te dure horloges om hebben als Wibra/Zeeman kleding en een kermis horloge ook voldoen?

Het draait niet om specs. Heeft het nooit gedaan, zal het nooit gaan doen. Je moet zelf weten wat voor telefoon je koopt, maar ik blijf me constant verbazen over mensen die imago een vies iets lijken te vinden. Des te meer omdat diezelfde mensen er 9 v.d. 10 keer net zo hard aan mee doen, alleen beseffen ze het meestal niet.
Wilde even iets toevoegen aan de discussie en 'gezonde' rivaliteit tussen de 2 merken:

http://i.imgur.com/ion9W.jpg

Als trotse Apple gebruiker moest ik hier toch wel even om lachen. Geen enkel merk is perfect mannen (en vrouwen)!
Fijn, maar is er een Android-telefoon die op alle gebieden beter is qua specs? Niet echt he. En ik ben wel benieuwd welke Android-telefoon nou dezelfde pixeldichtheid als de iPhone heet. Dat is nou juist het grote voordeel van de iPhone 4. Hij scoort op alle punten enorm goed en verzaakt nergens. Dáárom is de iPhone zo goed.
Er bestaat maar 1 Android telefoon met dezelfde pixeldichtheid als de iPhone4 en dat is de net uitgekomen Meizu M9 (vooralsnog alleen in China te koop). Alle overige Android phones komen niet verder dan 800x480. De iPhone4 doet 960x640.
Wereldschokkend? Neen. Nieuws? Toch enigszins, ja. Dit is geen magisch iOS feature dat elk ander merk al since forever doet, het is een aanpassing dat een belangrijke oorzaak van ongemak (vooral in de USA e.d. dan) uit de wereld zou helpen: Een mobiele telefoon kunnen kopen zonder daarmee voor de levensduur van het apparaat verbonden te zijn aan een provider. (Enkel nog voor de levensduur van het contract, maar da's juridisch, niet technisch. T.net is meer geïnteresseerd in het technische aspect, niet?)
Dat is het dus juist, dat kan niet!
Je hebt CDMA en GSM, en door deze nieuwe chip kun je dus juist wel overal bellen. Opzich is dat wel nieuws, maar hoezo het nou weer direct Apple erbij gehaald moet worden is nogal de vraag.
Hoewel ik nog nooit wat gemerkt heb van het alleen op GSM kunnen bellen zal dit voor sommigen mensen erg handig zijn, en voor de fabrikanten natuurlijk ook die nog maar een versie hoeven te bouwen.
Nu wil ik niet vervelend doen, maar ik heb al een jaar of vijf een telefoon waarmee ik overal ter wereld (inclusief Japan) kan bellen, sms-en, internetten en wat al niet meer, over CDMA en GSM.
Zit ook een Qualcomm-chip in.
Sharp, NEC, Panasonic... Al die merken bouwen al sinds jaar en dag "world phones" die ook kunnen videobellen, hebben ingebouwde GPS, DBV-H ontvangst en wat al niet meer...

Dus nee, revolutionair is dit niet, noch is dit nieuws.
Dit zijn geruchten waar geen enkele garantie voor gegeven kan worden.
Hulde voor deze opmerkingen. Begrijp me niet verkeerd, maar mijn Samsung U900 uit 2008 was ook al een 'world phone'. Toen al had ik zoiets van jah logisch dat je met een telefoon overal kan bellen toch? Behalve in Japan werd ik ook in Korea aardig lastig gevallen door de thuisblijvers...

Nogmaals, ik wil niet irritant zijn of als Apple-basher overkomen, maar zo zit het ook met Face Time. Ik kan me herinneren dat ik in 2003 al kon videobellen met een Motorola, maar nu Apple FaceTime heeft zijn 'we' in een keer stom verbaasd en doen we net als we de afgelopen 8 jaar onder een steen hebben geleefd...

Anyhoe, ik vind het prima dat Tweakers in deze Apple te vriend wil houden door aan de Apple geruchten-marketing machine mee te doen, maar alsjeblieft doe het iets subtieler...
Ik kan me herinneren dat ik in 2003 al kon videobellen met een Motorola, maar nu Apple FaceTime heeft zijn 'we' in een keer stom verbaasd en doen we net als we de afgelopen 8 jaar onder een steen hebben geleefd...
Nee, met facetime is het meer dat je niet appart hoeft te betalen.

Videobellen werd door de meeste - zo niet alle - telco's appart afgerekend, met een prijs die 3x een slag in het rond had gedaan. Dat is een van de voornaamste redenen geweest dat videobellen nooit heeft aangeslagen. FaceTime kost niets extra, en dat maakt het een betere kanshebber.

Daar was iedereen zo stomverbaasd over, dat videobellen nu pas goed te doen was (prijseconomisch).
Mijn FaceTime voorbeeldje was meer om een ander punt te illustreren. Namelijk, dat videobellen qua technologie al sinds jaar en dag bestaat en zo ook cdma-gsm phones :)

Bovendien is FaceTime nog steeds niet helemaal 'goed te doen' aangezien het wi-fi only is en alleen via commerciele jailbreaking mobiel te gebruiken is, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al.

Eigenlijk is FaceTime dus niet eens zo'n hele goeie implementatie van een bestaande technologie en doet Tango het beter. Excuus dus voor mijn slechte voorbeeld :P
Tweakers.net is een website "met nieuws en informatie over hardware, software, games en internet."
En of je het nu leuk vindt of niet, Apple hoort daar ook bij.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je een reactie plaatst als het onderwerp je niets interesseert.
Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Zodra er Apple of iPhone staat dan kan je het bericht ook overslaan. Doe ik met Android ook, want dat interesseert me weinig.

En zinloos reageren lijkt me al helemaal overbodig.

Een gsm/cmda iPhone lijkt me toch redelijk nieuwswaardig en het plaatsen van het bericht waard.
Ik twijfel alleen over het feit of Apple de resolutie wel degelijk zal upgraden. Van de 3GS naar de iPhone 4 was voor developers een redelijk simpele overgang in interface-ontwikkeling, namelijk gewoon 2x zoveel in beide dimensies. Daarom kon je ook vrij gemakkelijk apps die nog niet voor de nieuwe resolutie waren gemaakt upscalen.

Bij de iPad 2 zie ik nog niet zo snel 4x de resolutie van de eerste iPad terugkomen, dat zou een 4k-scherm vereisen. Even vergetende dat ik dat wel heeeeel erg graag zou zien (en ik ben filosofisch zelfs lichtjes anti-Apple) zou dat de kosten toch net iets teveel opdrijven.

Enige wat ik zie gebeuren is mss een 1366x768 scherm (of 4:3 equivalent), en dan zouden er wel eens problemen kunnen ontstaan met apps die hier nog niet voor zijn aangepast. Zolang de SDK het niet ondersteunt zullen die aanpassingen er natuurlijk ook niet komen, of het zou moeten zijn dat Apple in het geheim al een hele hoop developers heeft voorzien van een nieuwere SDK. Dat laatste betwijfel ik trouwens, Apple heeft wel meer gedaan in de trend van 'Check our new product, deal with it' }>
Apple kon de iphone4 alleen 2x zoveel scherm grootte geven tov de iphone 3 omdat de iphone 3 een lage resolutie had. 320x480. Terwijl de concurrentie zijn top modellen op 800x480 had lopen.

De iPad geld dat natuurlijk niet. Ik denk dat ze gewoon naar 1280x960 gaan. wel een 720p scherm. Dan lopen ze gelijk met de concurrentie.

De iPad heeft een compleet nieuwe markt gecreëerd. en Apple draait tegenwoordig zo goed dat ze zonder problemen de marktleider kunnen blijven. Mits ze een tablet neerzetten die de concurrentie achter zich houd. Vergeet niet dat er nog geen concurrentie is voor de iPad. Die komt pas over een maand of 2 in de winkels...
Dat is een schaling van 1,25... Lijkt me voor problemen gaan zorgen.
waarom? Vermenigvuldigen met 2 is net zo eenvoudig als vermenigvuldigen met 1.25... en een fabrikant trekt zich echt niets aan van developers. Developers hebben de fabrikant te volgen.

Het zou toch raar zijn als developers vernieuwing tegenhouden? Denk niet dat je dit een de aandeelhouders kunt uitleggen...

ps d'r zijn ook weer nieuwe hoesjes uitgelekt...

[Reactie gewijzigd door shakedown op 15 januari 2011 14:56]

Omdat je niet mooi kan schalen op deze manier. Stel maar eens een 1600x1200 LCD-monitor op 1024x768 in. Ziet er niet uit.
Niks aantrekken van developers??? Sorry, maar zonder de app-developers is het hele iOS-verhaal toch direct een stuk minder interessant?

Een fabrikant die een platform levert om op te ontwikkelen en vervolgens alle wensen van zijn developers negeert, die valt gewoon onherroepelijk naar beneden in dit klimaat!

En trouwens, alles 2x oprekken dan blijft de ratio wel hetzelfde. Als je met 1.25 vermenigvuldigt is dat niet zo, en krijg je dus knoppen die er te langgerokken of net zijdelings platgedrukt uitzien. Zoals boven mij: Dat ziet er echt niet uit!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 15 januari 2011 22:29]

Ik las op Engadget dus dat de resolutie waarschijnlijk net zo fenomenaal is als de iPhone 4. Gisteren had ik het er ook al over, dat dit onmogelijk zou zijn. Dan moet je dus een resolutie 2048 bij 1536 kunnen ondersteunen, en dat kost nu eenmaal enorm veel kracht voor processor en videochip.

Hoewel, die A9 met dual-core zou het in theorie moeten kunnen voor simpele applicaties en wellicht video, maar als je het hebt over games, is dit natuurlijk een ander verhaal. Dan moet je een zeer goede videochip hebben, maar ik betwijfel of deze al bestaan (althans; op een voor consumenten betaalbaar niveau)

En dan ben je ook nog eens afhankelijk van een beperkte batterij die natuurlijk leeg gezogen wordt zodra je met zulke resoluties en game-content aankomt.

Apple kan echter ook niet achterblijven op resolutie gebied. Dus misschien dat men een werkbare tussenweg heeft gevonden, zodat ze nog steeds voorlopen op de concurrentie. Voor applicatie ontwikkelaars betekent dit dat ze dus weer opnieuw alles moeten gaan doen betreft graphichs, en het is gebleken dat de developers soms lui zijn. iPhone 4 resolutie wordt nog lange na niet door alle applicaties ondersteunt bijvoorbeeld, dus voor een iPad 2 zou dit ook wel erg lang duren voor dit het geval is.

Ik ben dus nog steeds erg sceptisch over dit Retina gebeuren. Maar ach, in 2007 toen de iPhone geïntroduceerd werd was men dat ook. RIM bijvoorbeeld kon niet geloven dat men zo'n apparaat op een fatsoenlijke prijs kon produceren met de geclaimde batterij duur.

Ik hoop dat Apple me verrast, maar verwacht niets.
Vanaf de 3GS naar de iPhone 4 hebben ze de resolutie verdubbelt. Daarmee werken oude apps nog fijn.

Ga dit maar eens doen met de iPad.... lukt je niet. Hij blijft op deze resolutie voor een LAAAAANGE tijd. Dan zal ik straks wel genieten van mijn heerlijke resolutie op een honeycomb tablet ;)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 januari 2011 08:53]

Er waren toch ook gerichten dat apple de abonnementen zelf wilde gaan reguleren? Met een telefoon als dit wordt dat een stuk gemakkelijker.

Wat waarschijnlijk niet gaat werken omdat de providers de klanten graag binden. Het kan dus gebeuren dat geen enkele provider mee wil werken en dat niemand kan bellen met de iphone 5. Of de providers moeten wel aansluiten (immers er zijn heel wat iphone gebruikers) en apple gaat bijvoorbeeld ook een deel van de inkomsten van een belminuut eisen.

Of ze willen het productieproces gewoon goedkoper maken want ze hoeven dan niet meer meerdere modellen te ondersteunen.
Een sd kaart slot is altijd makkelijk natuurlijk. Dat maakt de camera connection kit weer overbodig.
SD kaartjes en vooral USB zijn naar mijn mening geheel overbodig op een tablet aangezien het een wireless device is. Zie bijvoorbeeld nieuws van gister elders dat scholieren in Maleisië een iPad krijgen als vervanging van schoolboeken en om de lesstof te moderniseren. Mooi voorbeeld van waar tablets echt nuttig kunnen zijn en wireless connectivity dus afdoende is.
Dat een SD kaart of usb overbodig zijn ben ik het niet mee eens. Het zou mooi zijn als dat wel zo was, maar zover zijn we nog niet...

Als je nu je iPad in wilt zetten om echt iets mee te doen qua ontwerpen, muziek maken enz, is het nog nodig om eenvoudig data over te zetten. Bijvoorbeeld foto's en fimpjes die je met een digicam maakt. Als daar een wifi of ander soort draadloze verbinding inzit, die universeel is. kun je usb en sd achterwege laten.

Ik wil mijn iPad eigenlijk steeds meer stand alone gebruiken. Ik hang hem ook nooit aan een windows of apple pc...Toch wil ik graag eenvoudig mijn foto's en filmpjes overzetten. Heb nu een camera connectie kit erbij maar ingebouwd is toch veel handiger.
Mwah, het is niet echt ingewikkeld om toe te voegen en hier missen we die mogelijkheid al vanaf dag 1. Daarom werd se camera connection kit al gauw gehaald. De iPad mist echt een hoop features ... vanaf het begin zitten we dat ding al de huid vol te schelden door alle beperkingen ...
Zeker niet. Ik gebruik de USB functie van de camera connection kit om mijn MIDI keyboard aan m'n iPad te hangen. :)
"omdat ze door de ondersteunde technieken in theorie overal ter wereld gebruikt kunnen worden. Of ze echt overal ter wereld werken, hangt overigens af van de ondersteunde frequentiebanden."
Werkt het nu wel of niet wereldwijd? 8)7

...Apple zou van plan zijn
...Het is nog niet bekend
...zou volgens de geruchten
...Verder claimt Engadget
...Het is onduidelijk hoe betrouwbaar het gerucht is dat Engadget de wereld in helpt

Wat moet ik met dit verhaal? Allemaal geruchten...
Voordat Apple uberhaupt iets heeft aangekondigd is het nieuws altijd gebaseerd op geruchten, iets wat overigens ook voor andere fabrikanten geldt. Speculeren op basis van redelijke aannames kan best interessant zijn en bovendien heeft de media het de laaste paar jaar steeds vaker bij het juiste eind, inclusief de gelekte fotos die Apple tegenwoordig niet goed meer kan beschermen vanwege de mate van productie in China.
Zoiets noem ik een hype creeren. Die informatie laat Apple bewust uitlekken.
Nee, Apple houd zich juist stil, daardoor slaan mensen aan het speculeren ;)
Wat moet ik met dit verhaal?
Ehh, niet lezen? Waarom reageer je er op als je het lezen van de tekst blijkbaar al zonde van je tijd vindt?
Weet iemand hoe het ondertussen precies zit met het gebruik van Software-Defined Radio voor mobiele telefonie?

Dat zou uiteindelijk die hardware beperkingen voor specifiek vastgelegde frequenties kunnen oplossen. Een telefoon met GSM chip zou dan op iedere frequentie tussen 850 en 2100 kunnen werken.
Als Apple in de iPhone 5, LTE en NFC technologie erin verwerkt plus dat je batterij gemakkelijk kunt vervangen zonder het toestel open te schroeven dan haal ik hem zeker.
tja bettrij makkelijk verwissel gaat hem sowieso niet worden. de evestigingsmethoden van de "huidige" mobieltjes nemen gewoon teveel ruimte in die Apple, begrijpelijk natuurlijk, liever voor de o zo belangrijke batterij wil ouverhouden. iedere kubieke nanometer meer batterij ruimte zorgt natuurlijk voor een langere batterijduur en dus een betere telefoon. ik vind het dan ook helemaal niet erg ofzo. de batterij van mijn normale telefoon vervang ik toch ook niet als hij leeg is? dan hang ik hem ook gewoon aan het sap.
Daarbij komt dat het sinds de iPhone 4 helemaal niet moeilijk meer is om de batterij te vervangen als hij echt versleten is. Dat is eigenlijk bij alle voorgaande iPods en iPhones veel lastiger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True