Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De hardware in de cdma-variant van de iPhone 4 ondersteunt ook gsm en umts. De door Apple gebruikte Qualcomm-chip kan tevens worden ingebouwd in de volgende gsm-versie van de smartphone. Die werkt nu met een Intel-chip.

Door het gebruik van de Qualcomm-chip hoeft Apple in de toekomst geen twee aparte versies van het toestel meer te maken, zoals nu nog het geval is. De gebruikte chip is een Qualcomm MDM6600, een baseband-chip die ook dienstdoet in de Droid Pro, een Motorola-smartphone met Android.

De gsm-versie van de iPhone gebruikte tot nu toe chips van Infineon, dat onlangs is overgenomen door Intel. De iPhone 3G, 3GS en iPad hebben een X-Gold 608 aan boord, terwijl de iPhone 4 is uitgerust met een XMM6180. Het optimaliseren van firmware voor basebandchips kost het nodige werk. Het zou daarom niet onlogisch zijn als Apple in de volgende iPhone opnieuw dezelfde basebandchip gaat gebruiken.

Er gingen al langer geruchten dat Apple voor basebandchips zou overgaan op Qualcomm-processors en zo 'global phones' wilde gaan maken. Een teardown van de cdma-iPhone door iFixit toonde de aanwezigheid van de basebandprocessor die zowel gsm als umts onersteunt. Het is echter onduidelijk of Apple de processor inderdaad gaat gebruiken om in de toekomst één versie van de iPhone voor gsm en cdma te maken. Het antennedesign is daarbij ingewikkelder, omdat signalen van verschillende netwerktechnieken en verschillende frequentiebanden moeten worden ontvangen.

De volgende generatie iPhone wordt deze zomer verwacht. Hij wordt vermoedelijk aangekondigd tijdens Apples ontwikkelaarsbijeenkomst World Wide Developers Conference, die altijd in juni wordt gehouden. Volgens de site AppleBitch is er van 5 tot 9 juni ruimte ingepland voor een 'corporate meeting' in het Moscone Center in de Amerikaanse stad San Francisco. De boeking voor de WWDC staat meestal als 'corporate meeting' in de agenda bij het conferentiecentrum.

Qualcomm MDM6600 in cdma-iPhone 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Op het gevaar af als een bekraste langspeelplaat te klinken...
Nu wil ik niet vervelend doen, maar ik heb al een jaar of vijf een telefoon waarmee ik overal ter wereld (inclusief Japan) kan bellen, sms-en, internetten en wat al niet meer, over CDMA en GSM.
Zit ook een Qualcomm-chip in.
Sharp, NEC, Panasonic... Al die merken bouwen al sinds jaar en dag "world phones" die ook kunnen videobellen, hebben ingebouwde GPS, DBV-H ontvangst en wat al niet meer...

Dus nee, revolutionair is dit niet, noch is dit nieuws.
Goed nieuws, dat wel: Apple komt zo langzamerhand dan toch nog in het heden aan, zij het rijkelijk laat.

[Reactie gewijzigd door Kaj. op 8 februari 2011 10:39]

Sharp, NEC, Panasonic
Dat zijn nou niet de grote 'mainstream' merken zoals Samsung, SE, Nokia, Apple, HTC, etc.

Dus er zijn zat grote merken die ook "rijkelijk laat" zijn. Het lijkt mij dus wel nieuwswaardig dat één van deze merken met een dergelijk toestel komt.
Sorry, in dat rijtje hoort Sony-Ericsson ook nog.
Lijkt me, zoals je al zegt, aardig main stream. Daarnaast hebben NEC, Panasonic en Sharp hier in Nederland ook nog een bescheiden rol gespeeld met de acceptatie van 2,5 en 3G, bijvoorbeeld omdat ze in hun thuisland al sinds 1999 e-mail op handhelds hebben, sinds 2001 de 3G-netwerken bedienen en er al een jaar of 6 mobiel digitaal TV kan worden gekeken. :)
Het eerste en enige serieuze 3G-toestel wat hier verkrijgbaar was, de Nokia 6650, kwam niet eerder dan de tweede helft van 2002 en was niet veel meer dan een standaard mobiele telefoon met 3G-tranceiver.

Laten we eerlijk zijn: Apple zit nog niet zo heel lang op de markt, HTC ook niet.
Er zijn in de afgelopen 15 jaar al heel wat wielen uitgevonden op mobiel gebied, en het is gewoon jammer dat de nieuwelingen met alle geweld die wielen opnieuw uit willen vinden (het lijkt er hier en daar iig wel op).
Daarom vind ik het wat vreemd dat dit soort zaken anno 2011 geroemd worden als ware het beste sinds diepvriespizza, terwijl de technologie al jaren bestaat.
Eeuwigheden, om in internet-termen te blijven.
En wat wil je hier nu mee zeggen?
Er zijn een heleboel fabrikanten die niet-world phones leveren...
Degenen die het wel doen, doen het vaak alleen met een paar modellen.

Voorbeeld: De Samsung Galaxy S serie (Wordt vaak gezien als concurrent voor de iPhone) is er in specifieke GSM/UMTS en CDMA modellen. Moet Samsung dan nog 'in het hede aankomen'?
Hoeveel "world smartphones" zijn er? Denk je nu echt dat Apple niet in staat zou zijn om zoiets te maken? Gewoon een keuze die waarschijnlijk financieel interessanter was. Dat ze het straks introduceren als iets revolutionairs is een ander verhaal.
Goede stap van Apple - je moet voorkomen dat er behalve twee hardware versies straks wellicht ook 2 verschillende App-stores moeten komen om de verschillen te ondersteunen.

Alhoewel afgedaan als FUD doen er wel verhalen de ronde over navigatie software die moet worden aangepast om met de nieuwe Qualcomm chip te kunnen samenwerken.

http://techcrunch.com/201...ne-app-fragmentation-fud/
Alhoewel afgedaan als FUD doen er wel verhalen de ronde over navigatie software die moet worden aangepast om met de nieuwe Qualcomm chip te kunnen samenwerken.
Heeft niet met de chip als zodaning te maken maar met CDMA.
Standaard CDMA ondersteunt geen simultane voice en data met als gevolg dat software die afhankelijk is van een dataverbinding (b.v. Google Maps Navigatie, streaming audio) niet meer 100% werkt tijdens een telefoongesprek

Om op het Verizon CDMA netwerk gebruik te kunnen maken van simultane voice en data moet het toestel EV-DO SVDO ondersteunen en dat laaste doet de Verizon iPhone dus niet.

[edit]

Post gecorrigeerd, thanks PPie

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 februari 2011 13:45]

Je bedoelt SVDO. EV-DO is de snelle 3G netwerkverbinding. Die wordt wel ondersteund, zie de specs.
Lijkt mij inderdaad FUD. De GPS en CDMA positionering wordt gedaan door het OS en die levert de positie via een Location Manager API.
Die zal aangepast zijn voor de andere chipset, dus geen wijzigingen voor de app.
Software draait niet op de baseband chip en zou totaal onafhankelijjk daarvan moeten zijn. Het kan zijn dat de driver verschilt en er dus wat verschillen zijn in hoe de verschillende chips moeten worden aangestuurd maar in feite zou Apple dat moeten verbergen en een enkele interface moeten aanbieden aan software ontwikkelaars.

Het is namelijk absoluut ongewenst als programma's rechtstreeks met de baseband chip communiceren. FUD is dus gewoon het goede woord.

Ja, een applicatie die rechtstreeks naar de T-Mobile servers gaat en daarmee communiceert gaat niet werken als je op een KPN netwerk zit. Raar hè? Maar dat heeft weinig met de iPhone te maken.

[Reactie gewijzigd door humbug op 8 februari 2011 11:04]

Ik dacht dat je met iedere moderne telefoon al wereldwijd kon bellen. Klopt dat dan niet?

Qua antennedesign lijkt me geen issue, er zijn al meerdere antennes aanwezig voor GSM, bluetooth/wifi, 3G en GPS zal ook wel een aparte antenne hebben, dat weet ik zo niet. Daarbij hoeft de antenne niet 100% te matchen, je kan best je WiFi (2,4Ghz) antenne gebruiken om te bellen, alleen is het bereik dan slechter. Zolang de frequenties dicht genoeg bij elkaar in de buurt liggen is er geen probleem.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 8 februari 2011 10:47]

Ja, want tegenwoordig lopen veel landen op WCDMA (UMTS), denk aan Japan. Maar het klassieke CDMA/CDMA2000/EV-DO blijft een verhaal apart, wat niet compatible is met GSM. Het enige voordeel tov. GSM is dat de CDMA cellen groter kunnen zijn, en beter schaalbaar met de beschikbare bandbreedte. Daarom is het in de VS nog populair. Maar omdat er (puur vanwege de userbase) minder 'hippe' toestellen voor CDMA uitkomen, verliest het netwerk veel terrein. Australië heeft een tijdje terug zijn hele CDMA netwerk opgeheven. Nu de CDMA iPhone komt kan het tij wellicht weer gekeerd worden, en met een 'global' phone hoef je je helemaal geen 'zorgen' meer te maken over dit technische geneuzel.
Nee, de meeste hebben alleen gsm op de verschillende frequenties die in de wereld worden gebruikt, slechts enkelen ondersteunen ook cdma in 1.
Ik dacht dat je met iedere moderne telefoon al wereldwijd kon bellen. Klopt dat dan niet?
Er zijn wat merken die CDMA en GSM combineren (best wel lang ook), maar de standaard Nokia/HTC/Samsung/Apple telefoons hebben het niet.
Ik vraag het me af, of het idee van Apple om ook voor GSM zonder Simkaart te werken dan wel doorgaat, ik kan me niet voorstellen dat Apple een Simslot in een toestel duwt waarvoor het niet nodig is (CDMA iPhone).
Misschien niet in deze versie, maar wel in de 'global' versie (als die er komt). Want dan is het technisch gezien een CDMA/GSM toestel, en dan moet er een SIM bay in zitten.
@ZpAz: dat hangt er vanaf. Als dit een significante kostenreductie met zich meebrengt, dan zullen ze daar niet zo moeilijk over doen. Die SIM bay is nou ook weer niet zó prominent aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 8 februari 2011 11:34]

Inderdaad, maar er waren eerdere geruchten dat de simkaart uit de iPhone zou verdwijnen. Ik zie Apple namelijk niet een 'slot' toevoegen die eigenlijk niet gebruikt gaat worden door het gros van de mensen.
Dit zou wel cool zijn, dan heb je in de hele wereld de beste dekking qua netwerken. Wel vraag ik me af of het administratief ook zo goed zal werken; ik meen me namelijk te herinneren dat CDMA providers vrijwel nooit roaming overeenkomsten hebben met GSM telco's, al was het maar omdat CDMA doorgaans geen gebruik maakt van SIMs. Ben daarom ook wel benieuwd naar het activeringsproces van CDMA iPhones.
Maar zelfs al heb ik er als klant functioneel niks aan, dan zorgt één model iPhone natuurlijk wel voor lagere kosten. Of dat een lagere prijs of meer winst gaat betekenen is afwachten.
@Humburg: volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Als ik met een KPN SIM in mijn iPhone wil roamen op Verizon (met een iPhone die CDMA en GSM aankan natuurlijk), dan moeten Verizon en KPN wel een roamingcontract met elkaar hebben. Hebben ze dat niet, dan kan ik alsnog niet bellen, ook al zou het technisch wel mogelijk zijn. Hier kun je per land en per telco zien met welke andere telco's er roamingovereenkomsten zijn.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 8 februari 2011 11:37]

Het activatieproces gebeurd gewoon via iTunes. Vergeet niet dat CDMA een code in de telefoon heeft zitten. Je verbindt dus het toestel aan het contract, ipv dat je een sim kaart hebt die de relatie tussen toestel en netwerk legt. Met een world phone kun je dus roamen op zowel GSM als CDMA netwerken (en misschien dus ook met de CDMA variant van de iPhone 4) maar je kunt dus nog niet onbeperkt contracten afsluiten op die telefoon. CDMA in de VS bij Verizon, in China bij China Telecom, in Nederland GSM bij KPN gaat dus niet werken. Met 1 contract werkt het "overal" Maar dat is eigenlijk nu met GSM ook al het geval. De meerwaarde van CDMA is dus redelijk beperkt. De andere kant op, als je een CDMA provider hebt en je reist veel is GSM roaming natuurlijk veel interessanter (o.a. in Europa kan je dan gewoon bellen)
de iphone zal niet in prijs verminderen omdat de productie-kosten omlaag gaan.
Bij apple is de visie dat je betaald voor wat het product waard is voor een consument, los van het ontwerp en productiekosten.
Bijvoorbeeld:
- iphone: 600 euro
- ipod: (=iphone zonder gsm en camera) 300 tal euro.
Product-technisch gezien is dit inderdaad een gigantisch prijsvershil voor de gsm + betere camera-functie betaal je 300euro!! Echter voor een consument is het een wereld van vershil: sleur ik 2 apparaten mee ( gsm van20euro + ipod) of slechts 1 apparaat: iPhone?
Wie zou er een ipod-touch kopen als de prijs ervan 480euro was?

Waarom kost de iPhone 600 euro? simpel, omdat de mensen het ding massaal verkopen. Als jij limonade verkoper bent ga je de limonade toch ook niet verkopen aan 1euro per bekertje als de mensen geen probleem hebben om 2euro te betalen <gewoon omdat het bekertje er goed uitziet, en goed in de hand licht (tenminste dan als je het niet linksonder vastpakt met de vingers)>
Naar mijn idee gaat het niet zozeer om dat Apple de iphone goedkoper zal gaan aanbieden, maar dat je als consument momenteel niet zomaar een cmda-toestel kan aanschaffen en gebruiken waar je maar wilt, bijvoorbeeld in Europa. Door toepassing van deze chip in de nieuwe iphone is het mogelijk om een iphone bijna overal te gebruiken. Daar wordt het toestel heus niet goedkoper door, maar door bijvoorbeeld fluctuerende valuta kan je wellicht voor minder (omgerekende euro's) een iphone halen én gebruiken in Europa.
Euhm de iPod Touch heeft tegenwoordig ook camera's ;)
Beste jongen, de kostprijs wordt vooral bepaald door de telco waar je hem koopt/afsluit. Gisteren las ik nog dat vodafoon de prijs omhoog gaat gooien.

Heeft verder geen reet met apple zelf te maken.
Ach de oorspronkelijke iPod was 999.- gulden, komt dicht in de buurt van de 480 euro, die werd ook verkocht :)
Als ik het goed begrijp (antenne vereisten e.d.) betekent dit bericht niet dat je in de US een CDMA iPhone kan kopen en enke door de software aan te passen (alsof dat eenvoudig is) deze geschikt kan maken voor de EU. Dat zou wel een respectvolle hack zijn!
Bij de huidige is dat niet mogelijk omdat er geen simcard slot in zit.

Maar waar apple naartoe wil is 1 wereldwijde identiek design.

2+ punten; makkelijkere wereldwijde release en voor de consument nooit meer een netwerk waar die het niet meer op doet. Ik zeg doen.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 8 februari 2011 10:41]

Maar waar apple naartoe wil is 1 wereldwijde identiek design.
Weten we niet, is niks meer dan een aanname aan de hand van het gegeven dat de verizon iPhone in theorie CDMA en GSM kan ontvangen...
2+ punten; makkelijkere wereldwijde release en voor de consument nooit meer een netwerk waar die het niet meer op doet. Ik zeg doen.
Je hebt ook nog met frequenties te maken, dus die opmerking gaat niet zo makkelijk op, mits alle mogelijke frequenties ondersteund worden op GSM en CDMA dan kan je spreken van een telefoon die het vrijwel overal doet...

Daarbij lijkt het me niet dat je zomaar op CDMA kan want je telefoon heeft immers 1 identiteit dat is of die van de simkaart of die van de non-simkaart (weet niet hoe het zou heten)... Dus nee ik dnek niet dat je zo van GSM naar verizon kan hoppen zonder 2 identietieten en dus 2 nummers en dus waarschijnlijk 2 abbos's te hebben ;)
Je kan in principe roamen tussen GSM en CDMA. Dus een telefoon die CDMA aankan met een SIM kaart van een GSM operator of een telefoon die GSM aankan van een CDMA operator moet kunnen werken.
Kan de verizon iPhone gebruiker zijn/haar phone gebruiken in Europa?
Nope, zonder SIM identificatie kun je niet aanmelden bij de mast. Of Verizon moet zijn abonees SIM kaarten verstrekken die gekoppeld zijn met hun CDMA nummer.
Ik vermoed niet dat het duurder zal worden dan nu, dan kunnen ze beter gaan stoppen met smartphones verkopen. Dan zijn ze even duur als de gemiddelde MacBook (Pro)..
Als jij mij een MacBook Pro kunt verkopen die ik in m'n broekzak kan stoppen en waarmee ik kan bellen kun je me een PM sturen.

Off-topic: De prijs van iPhones (en andere smartphones) is sowieso al best hoog. Niet dat ze het niet waard zijn, maar een iPad lijkt me een stuk duurder om te maken dan een iPhone, terwijl die toch ook al te krijgen zijn voor €500,-; en dat vindt 'iedereen' veel te duur...
Off-topic: De prijs van iPhones (en andere smartphones) is sowieso al best hoog. Niet dat ze het niet waard zijn, maar een iPad lijkt me een stuk duurder om te maken dan een iPhone, terwijl die toch ook al te krijgen zijn voor €500,-; en dat vindt 'iedereen' veel te duur...
Interessante off-topic opmerking. Wat te denken van de prijs van de Ipod touch (8gb/209,-). Je betaald dus wel heel veel extra voor de telefoon functie en een betere camera. Oja, en het design van de iPhone is tegenwoordig iets anders. Maar voor pak 'm beet 300 euro en een iPod touch design zou een budget iPhone volgens mij wegvliegen. Maar ik verwcht dat dat niet zal gebeuren.
D'r is een budget iPhone, ze maken en verkopen nog altijd de 3GS, die voor een stukkie minder gaat dan de iPhone 4.

Maar budget betekend bij apple in de regel niet direct 'goedkoop'. Daar hebben ze bij Apple ook helemaal geen zin in.
Als er een iPhone komt voor de hele wereld (wat je een beetje uit het artikel zou kunnen lezen) lijkt me juist dat het goedkoper kan worden. Betekent nml geen extra kosten voor aparte versies en hij zal in je kan hem kopen in het land waar hij het goedkoopste is :)

[Reactie gewijzigd door zap8 op 8 februari 2011 11:08]

Maar een chip die 2 dingen kan is duurder dan een chip die maar 1 van die 2 kan...
maar 1 chip die 2 dingen kan, is goedkoper dan 2 chips die allebei maar 1 ding kunnen
In onze denkwereld wel maar in de Apple denkwereld niet.
Wat is dat nu weer voor een onzin argument? Apple is heel goed in het scherp stellen van prijzen. Het beste voorbeeld daar van is de iPad. Door dat de concurrentie een ontwerp van Apple moest kopiëren dat zo minimalistisch is dat er enkel op materiaal bespaard kan worden behoort de iPad tot de goedkoopste tablets.

Nu het eens niet gaat om een product is dat al jaren zo is door ontwikkeld dat er al massa's fabrieken in China klaar staan om direct aan de vraag van productenten te voldoen moet men met kortingen werken om enigszins te kunnen concurreren op prijs.
Je bedoelt het enige voorbeeld daarvan is de iPad? ;)

Als je kijkt naar de iPhone (4 en 3GS) dan zie je toch peperdure apparaatjes hoor. Puur naar specificaties gekeken toch zeker 100-200 euro duurder dan de concurrent. Het is mooi spul, maar je betaalt er de hoofdprijs voor. Ook de oude 3GS is nog peperduur in de winkel.
Ik zou er niet vanuit gaan dat ie hierdoor goedkoper wordt. Lagere productie/distributie kosten betekent meestal gewoon meer winst voor een bedrijf.

Als mensen het geld er nu voor over hebben zullen ze wel gek zijn om hem goedkoper aan te bieden..
Minder vragen? Waarom zouden ze dat doen? Die dingen gaan als warme broodjes over de toonbank, meer winst zul je bedoelen.
Denk je echt dat de verkoopprijs (even los van via een provider bij een abonnement) ook maar in enig verband staat met de productie/ontwikkelkosten?
De iPhone 5 zal naar alle waarschijnlijkheid goedkoper zijn dan de 4 en zeker als ze met zo'n world chip werken. Door die world chip kunnen ze veel meer iPhones produceren wat de prijs doet zakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True