Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

OCZ heeft tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers laten weten dat het bedrijf zich volledig terugtrekt uit de geheugenmarkt. Het bedrijf gaat zich volledig concentreren op de productie van lucratievere solid state drives.

In de zomer van 2010 gingen er al geruchten dat OCZ zich langzaam uit de geheugenmarkt terugtrok. Tegenvallende inkomsten, door prijzen die onder druk staan, deden de marges op vooral budgetwerkgeheugen slinken. Inmiddels heeft OCZ, bij monde van ceo Ryan Petersen en cfo Arthur Knapp, laten weten de dram-markt helemaal te verlaten. De aankondiging werd tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers gedaan. Volgens die cijfers maken de verkopen van solid state drives inmiddels ongeveer 78 procent van de netto-omzet uit. De omzet van ssd's steeg in OCZ's derde kwartaal met 325 procent. Het grote ssd-aandeel in de omzet was verantwoordelijk voor een gezonde brutomarge, van bijna twintig procent.

In het voorlaatste kwartaal van het fiscale jaar 2011, dat bij OCZ eindigde op 30 november 2010, maakte geheugenproducten nog maar twaalf procent van de omzet uit. Het voorgaande kwartaal was dat nog 33 procent. De resterende tien procent van de omzet komt voor rekening van voedingen en andere producten. Volgens cfo Ryan stopt OCZ al zijn dram-productie en verkoop voordat het fiscale jaar om is. De huidige voorraden worden nog verkocht, waarna OCZ-geheugen verleden tijd zal zijn.

Het bedrijf zal zich vrijwel volledig op solid state drives richten, waarbij het niet alleen aan consumenten, maar ook aan grote fabrikanten gaat leveren. Welke fabrikanten dat zijn, maakte OCZ niet bekend, maar het kondigde wel aan aangepaste ssd's op basis van de nieuwe Vertex 3-ssd's en Deneva-ssd's aan zogeheten tier one-oem's te leveren. Om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen, kocht OCZ een productiefaciliteit in Taiwan, waarmee het zijn productiecapaciteit verdrievoudigde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Jammer, ik heb 3 modules in mijn pc zitten en ben zeer tevreden over de prestaties ervan. Wat voor een effect heeft dit overigens op de garantie van OCZ geheugen?
Als je via de shop je garantie laat lopen zijn er een paar opties:

1. Je krijgt hetzelfde product ter vervanging
2. Je krijgt een gelijkwaardig product
3. Je krijgt je geld terug

Aangezien 1 geen optie meer zal zijn zal het in de praktijk vaak neer gaan komen op nummertje 3.

Ik heb ditzelfde ook al eens meegemaakt met mijn videokaart (overleden 4870x2) waarbij ik ook mijn volledige aankoop bedrag terug kreeg van de winkel.
Een winkel hoeft je alleen de volledige aankoopbedrag terug te geven, wanneer het product nog zo goed als nieuw was. Na ongeveer 6 maanden geldt meestal de marktwaarde op dat moment en na 2 jaar zal dat hooguit nog de helft zijn bij computeronderdelen. Als je hem bij een goede computerwinkel hebt gekocht zouden ze je meestal blijer maken met nr. 2, en misschien met een kleine bijbetaling zelfs gelijk een beter product.

[Reactie gewijzigd door millenarian op 11 januari 2011 13:28]

Je hebt geen gelijk.

Bij defecten binnen de garantietermijn (6maanden garantie met bewijslast bij verkoper en daarna minimaal 1.5 jaar "garantie" met bewijslast bij koper) heb je recht op een vervangend product, dit moet hetzelfde of beter zijn.

De verkoper mag ook reparatie aanbieden als deze gering zijn en niet in verhouding staan tot de kosten van een nieuw product.

Conclusie is dus dat als de winkelier je niet meer dezelfde OCZ geheugenmodules kan leveren hij vergelijkbare of betere van een ander merk moet leveren. Hierbij hoeft de koper niets te betalen, zelfs geen verzendkosten. Hoe het zit na 2 jaar i.v.m. de 11 jaar garantie van OCZ is een zaak voor OCZ en niet voor de winkelier.

Mochten er ECHT geen vergelijkbare of betere geheugen modules te krijgen zijn (lijkt me erg stug) dan wordt de koop ontbonden en moet je je OORSPRONKELIJKE aankoopbedrag terug krijgen. De verkoper mag wel een bedrag aan de consument vragen voor de periode dat hij het product gebruikt heeft. Zie hier.

Achtergrond:
Artikel 21 en 22 van het burgerlijk wetboek 7 aangaande koop en ruil

Edit: @geishin hier beneden. Nee, het is hetzelfde, het gaat erover dat het product moet voldoen aan de verwachtingen die de koper ervan heeft. Als het dat binnen 6 maanden niet heeft (zie artikel 18) dan heeft hij recht op garantie en moet de verkoper bewijzen dat het defect is ontstaan door verkeerd gebruik van de koper. Er wordt in BW7 verder niet gesproken over een vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op garantie (oftewel de rechtsgevolgen van non-conformiteit). Oftewel na 6 maanden heb je bescherming tegen non-conformiteit (de bewijslast ligt bij de koper) gedurende de economische levensduur vh product.

De EU richtlijn 1999/44/EG schrijft een periode van twee jaar als vaste verval termijn. Nederland heeft deze twee jaar niet overgenomen, maar heeft een betere regeling.Lees de Memoire van Toelichting maar. Hierin staat oa dat Nederland de bescherming van twee jaar niet overneemt maar dat vervangt door strengere wetgeving door de bescherming tegen non-conformiteit gedurende de de economische levensduur van het product te laten gelden. Dit laatste echter altijd met een minimum van twee jaar omdat er niet ten nadele van de consument van de Europese richtlijnen af geweken mag worden (Lees het begin van de Memoire, 2. Achtergrond en korte schets van de richtlijn, 2e alinea: Volgens de richtlijn is het passend de termijn waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te beperken tot twee jaar vanaf de aflevering van het goed. Een in de nationale wetgeving voorkomende verjaringstermijn voor het uitoefenen van de rechten van de consument mag niet korter zijn dan twee jaar vanaf de aflevering van het goed (artikel 5 lid 1)).

@geishin (2e keer): Lees ook artikel 17 maar eens.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 12 januari 2011 00:18]

Precies, alleen zal dat laatste niet snel gebeuren, want een winkelier geeft liever een beter product dat goedkoper is dan de aanschafwaarde, en verliest daar alleen zijn inkoop mee, dan dat hij het originele aankoopbedrag moet teruggeven, en daardoor veel meer geld kwijt is.
Dit zijn artikelen die gaan over t afgeleverde oftewel de staat van het goed op t moment dat het geleverd wordt! Dit is wezenlijk anders dan garantie bepalingen. wel lezen wat er staat;)

@ Ruward, je bevestigd precies wat ik zeg. Je eerste post was immers op basis van art 7:21 en 7:22 BW. Nu je 7:18 en de EU richtlijn + memorie van toelichting er bij pakt is je verhaal wel compleet. Het ging mij erom dat je verhaal in eerste instantie niet klopte gebaseerd op de artikelen 21 en 22. Overigens is deze discussie net iets te juridisch aangaande het nieuwsbericht. Ik zal het dan ook hier bij laten.

[Reactie gewijzigd door geishin op 11 januari 2011 21:34]

Funfair heeft het waarschijnlijk niet over de standaard 1 / 2 jaar garantie. OCZ geeft een "lifetime warranty" (volgens mij max 11 jaar) op hun modules, daar heeft de winkel heeft niets mee te maken.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 januari 2011 13:23]

Niet helemaal waar.

In Europa hebben wij recht op wettelijke garantie voor de te verwachten levensduur. Voor PC's is dat 1 of 2 jaar, weet ik niet meer helemaal zeker.

Echter, en dit is belangrijk, als de fabrikant beweert dat het product een langere levensduur heeft, heeft de consument recht op garantie over die beloofde periode. Deze kunnen zij halen bij de leverancier, meestal de winkel. Die is dus alsnog de sjaak...

... maar gezien het meeste winkelpersoneel niet echt op de hoogte is van het consumentenrecht, krijg je die meestal stiekem toch niet.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een webshop(Azerty), optie 3 aanbood, maar dan wel de waarde van dat moment wat ongeveer 3x minder was dan het aankoop bedrag. Had het ook een keer met een geheugen module van OZC. En het bedrag wat ze toen aanboden was veel te weinig om gelijkwaardige modules aan te schaffen.
Heb toen contact op genomen met OCZ zelf en die hebben me een nieuwe set modules opgestuurd, nog snellere ook. Maar dat zal er dus niet meer in zitten in de toekomst.
Kan me ook niet voorstellen dat het een correcte afhandeling van de garantie is, tenzij je voor het bedrag wat ze willen geven gelijkwaardige hardware kan aanschaffen. Maar dan kunnen ze net zo goed zelf de hardware vervangen.
Lijkt me een goede reden om niet meer daar te kopen. Ik heb dat verhaal al eerder gehoord ook van andere winkels... mijn voorbeeld is van de computerland en ik moet zeggen dat ik daardoor ook erg aangenaam verrast was (de verkoper was ook verbaast over hun eigen regeling).
Geen. Het feit dat een bedrijf de productie staakt heeft geen invloed op de garantiebepalingen. Zelfs bij een faillisement zou een curator de garantiebepalingen over moeten nemen.
betekent dit dat de prijzen nu van OCZ modules gaan stijgen?
I denk het wel, mensen willen wat geheugen erbij en dat moet wel compatible zijn dus zal er naar mijn mening gevochten gaan worden om de laatste restjes.
Hierbij refereer ik graag naar de socket 939 moederborden, men wil zelfs op dit moment nog een snelle cpu erin stoppen en hebben veel geld over voor een multicore of andere snelle AMD processor.

En het spijt me dat ik het moet zeggen, maar Intel ssd's presteren veel beter dan de top OCZ's en ik ben erg benieuwd of ze die boel winstgevend kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door gumkop op 11 januari 2011 16:54]

En het spijt me dat ik het moet zeggen, maar Intel ssd's presteren veel beter dan de top OCZ's en ik ben erg benieuwd of ze die boel winstgevend kunnen houden.
Daar zit echter een groot prijsverschil tussen waardoor er ook voor OCZ waarschijnlijk een markt zal zijn. Zie bv de goedkopere consumer / midrange SSD's van OCZ: door de prijs concurreert men, niet door monsterlijke specs.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Er blijven voldoende modules over wereldwijd. Immers, de reden om er mee te stoppen is het feit dat er teveel aanbod is en daardoor de prijzen onder druk staan. De prijs van een OCZ module zal alleen stijgen voor verzamelaars ;-), maar verder zijn er voldoende substituten beschikbaar om het prijsniveau laag te houden.
Goed dat mijn keuze afgelopen week op een ander merk is gevallen :)
Met hun kennis en totale focus op het ontwikkelen van SSD's lijkt me dit op zich interessant nieuws. Ik kan me goed voorstellen dat SSD's in steeds meer apparaten terug te vinden zal zijn. Auto's, TV's, Recorders, Handcams, fotocamera's, tablets etc etc. Het is denk ik een behoorlijke markt.
Maar is dit dan juist geen hele domme zet. Geheugen markt was ook lucratief. Melk-koetje houdt er echter altijd een keer mee op.

Als nu de geheugenmarkt door het grote aanbod ten onder gaat, hoe zal dat dan met de SSD/Flashgeheugen markt gaan als iedereen zich daar op gaat richten?

Vooruit zal wel paar jaartjes duren, maar gegarandeerd dat een bedrijf wat zijn opties niet spreid niet voor eeuwig zal bestaan.
Vooral de naam OCZ is in de SSD markt vele malen sterker dan in de geheugen business. De keuze is daarmee dan ook snel gemaakt om deze verzadigde markt waar ze een te klein aandeel in hebben en te weinig kansen hebben om die te vergroten, af te stoten en te focussen op hun grote inkomstenbron.
OCZ heeft het geld niet om opties te spreiden. De SSD markt is een groeimarkt waar nog wat ontwikkeling nodig is. Iedere kleuter kan tegenwoordig een leuke heatspreader open standaard chips en printplaatjes monteren. De geheugenmarkt schiet dus niet meer op voor kleinere bedrijven. Daar moet je gewoon volume maken.
Dat is vrij opmerkelijk aangezien ze toch best wel bekend waren op dat gebied... Of ze echt heel goed waren is een ander verhaal maar slecht zeker niet.
De marge's op computeronderdelen zijn flinterdun.

Je kunt er van uitgaan dat OCZ nauwelijks aan OEM's levert en dus hun grootste klantenkring tweakers zijn, de tweakers markt is ook niet erg groot en als je dan ook nog moet concurreren met andere fabrikanten dan blijft er niks van je winstmarge over.

Het is dus juist goed voor de markt dat er een speler uitvalt zodat de andere fabrikanten wat gezondere marges kunnen blijven hanteren want hoe leuk het ook is dat prijzen omlaag gaan het heeft toch impact op de kwaliteit van het geheugen.
Weet niet waar je vandaan haalt dat de marges op computeronderdelen flinterdun zijn hoor. Als je kijkt naar AMD, die 1,65mld omzet gedraaid hebben in q4 2010, waarvan 45% brutowinst is, kan je zeker niet spreken van kleine marges op computeronderdelen.
De marges op het ram geheugen zijn wel bijzonder klein op dit moment.

[Reactie gewijzigd door timwijn op 11 januari 2011 17:22]

ik moet zeggen dat die dingen ook bijna nooit op stock normaal liepen (zonder bsods en zo voort) in vergelijking met andere merken.

maar met aangepaste timings in gesteld heb ik er ook eigenlijk nog nooit problemen mee gehad :)
Dan vraag ik me af of je de voltages wel goed hebt ingesteld. Denk je echt dat een geheugenproducent zo als OCZ zo groot had kunnen worden door brakke geheugenreepjes de wereld in te sturen?
Met de timings word zowiezo gestunt, bij veel merken. Koop je 7-7-7-20 1600mhz geheugen, kom je er thuis achter dat die timings alleen gehaald worden op 1333mhz, bijv.

Het OCZ wat ik heb, Platinums; die maken hun timings tenminste wel waar. Die draaien op stock, overklokt; geen enkel probleem. Wat wel zo is is dat lang niet alle mobo fabrikanten het OCZ geheugen testen op hun plankjes. Denk dan ook eerder dat je de "schuld" bij de mobo-fabrikanten mag leggen.

Gebruik al zo'n 10 jr OCZ's, vooral platinums en ben er bijzonder tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 11 januari 2011 13:41]

klopt, dacht door de naambekendheid dat OCZ wel goed was.
Ik had dan maar direct 3 pc's voorzien met nieuw OCZ geheugen (DDR3), man man, wat een ramp! DOA en BSOD's,... handel teruggestuurd en terug naar de Kingston stal getrokken...
Kingston....Kingston nee daar kan je trots op zijn, zeg dan liever dat je a-data of v-data value ram toppie vindt.

rotte rammetjes kan ook van statische ontlading komen, ik denk daar wel aan want ben zuinig op me ram, maar velen weten niet eens wat het is.

OCZ is net als corsair top geheugen, altijd geweest.

[Reactie gewijzigd door Flooperke op 11 januari 2011 19:53]

heel erg jammer, ik vind hun geheugen altijd wel van hoge kwaliteit.. en ze zijn een van de weinige die hoog geklokt DDR3 verkopen zonder achterlijke torenhoge heatspreader..

gewoon simpel 2 mooie plaatjes aan de zijkant.. zoals de gold serie en DDR2 van kingston hyper X
En die zijn al min of meer overbodig...haha. Ziet er wel leuk hoor, die "patented" high tech honingraat-heatspreaders (aldus de marketings afdeling).
Het meest prachtige van die honinggraad Hs's vind ik persoonlijk het feit dat ze de modelsticker er gewoon overheen plakken die daarmee aan 1 kant zo ongeveer de helft van de gaatjes dicht stopt.

Desal niet te min, ik heb net een setje gold aangeschaft en ze bevallen uitstekend ondanks dat sommige reviews aangaven dat ze niet goed met AMD systemen zouden werken. (Hun eigen site deed daar ook aan mee door hetzelfde type nummer bij zowel "intel optimized" als ook "high end Intel and AMD systems" ergens anders op de site te zetten.)
Jammer ben idd benieuwd wat dit met de huidige prijzen zal doen gezien het een grote speler was op geheugen gebied
Je bedoeld dat de naam enigszins bekend is. In feite is OCZ op geheugengebied een hele kleine speler.
Jammer, want ze hadden goed geheugen maar, hoe meer SSD's hoe lager de prijs.
Ik wens ze veel geluk op dat segment van de markt.

[Reactie gewijzigd door ShadXo op 11 januari 2011 13:04]

Op dat segment doen ze het natuurlijk al goed, ze hebben een ruime collectie, een goede community en een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding (ben zelf tevreden in t bezit van een vertex en vertex II SSD).

meer OT: Wat betreft budgetgeheugen een logische beslissing, ook zijn er aanbieders genoeg dus op prijzen zal het weinig invloed hebben. Wel jammer dat high-end geheugen toch een goede speler verliest.
Lijkt me een slimme zet. Ik denk niet dat ze mee konden komen met Kingston , Corsair en consorten. dit zijn toch merken die meer kwaliteit leveren vaak voor hetzelfde geld. hun SSD drives zijn dan wèl weer heel goed, maar ook daar krijgen ze stevige concurrentie van Kingston.
Nou ik denk dat het niet persé zo'n slimme zet is omdat het op de SSD markt nog veel meer concurrenten heeft en door alle eitjes ook nog eens in één mand te leggen, zou het kunnen gebeuren dat het binnen niet al te lange tijd zomaar afgelopen kan zijn met OCZ.

Persoonlijk altijd goede ervaringen met OCZ, ze hadden zeker de beste prijzen voor performance geheugen.
da's eingenlijk niet zo heel erg mooi. Voor de consument dan. Op deze manier wordt de concurrentie in de DRAM markt kleiner hetgeen vast zal zorgen voor een minder snel dalende prijs per GB. Dat ze de SSD markt als lucratiever zien, betekent dat daar nog erg veel lucht in de prijzen zit. Anders was een massa product te maken, waarvan de je productie goed kent en dus weinig uitval hebt niet zomaar verlaten. De SSD markt zal de komende 3 a 4 jaar nog wel in de hogere prijzen bliven zitten.
Je benadering is verkeerd om. Er is zoveel concurrentie in die markt, dat de prijzen enorm kelderen. Ondanks een productielijn met een hoge yield en een goede kennis van de markt, staan de marges in die wereld kennelijk zo onder druk dat ze niet meer mee zouden kunnen doen bij andere innovaties.
Het is dus een verrijking voor de consument: De prijzen van geheugenmodules zijn laag en blijven zakken, terwijl tegelijkertijd er meer geld beschikbaar komt voor SSD-productie. De toenemende concurrentie in die markt, evenals de vergrootte capaciteit zorgen daar voor lagere prijzen en een verzekerde innovatie naar de toekomst. De mainstream consument, die 90% van de producten aanschaft geeft verder niet zoveel om merken etc.