Nvidia brengt GT 540M voor laptops uit

Nvidia heeft een nieuwe mobiele gpu in de 500-serie uitgebracht. De GT 540M is gebaseerd op dezelfde architectuur als de 400-serie, maar beschikt wel over hogere kloksnelheden. Acer rust in China al laptops met de nieuwe gpu uit.

nVidia GeForce-logoZoals tegenwoordig gemeengoed is bij gpu-fabrikanten, heeft Nvidia een oudere chip gepakt en deze enigszins opgevoerd. De GT 540M is bijna identiek aan de GT 435M, maar kent wel hogere kloksnelheden. De gpu-snelheid is verhoogd van 650 naar 672MHz en het geheugen draait op 1344 in plaats van 1300MHz. Verder beschikt de chip nog steeds over 96 cuda-cores en een 128bit-geheugeninterface.

De aanpassingen zijn volgens Nvidia goed voor een toename in fillrate en geheugenbrandbreedte, terwijl de tdp door een geoptimaliseerd productieproces gelijk is gebleven. Acer levert momenteel in China al laptops die met de nieuwe gpu zijn uitgerust, terwijl de rest van de wereld ze volgende maand kan verwachten.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

06-12-2010 • 09:39

34

Reacties (34)

34
34
22
0
0
0
Wijzig sortering
Mooi, maar dit mogen we dus wel zien als weer een rebrand,
De snelheden worden aangepast, iets wat een fabrikant en zelfs eindgebruiker nog wel kan. De optimalizatie van het productie proces, tja, ik zou dit eerder revisie B noemen, dan een hele nieuwe serie. Maar ach, ik ben het al eerder oneens geweest met nVidia op dit vlak.
Té weinig vernieuwing resulteert in het feit dat ik bij mij in de winkel 8 van de 10 laptops worden uitgerust met een mobility radeon grafische chipset van amd.

<opgelost>

[Reactie gewijzigd door razr1337 op 25 juli 2024 15:24]

Relabel meer, want een rebrand is dat fabrikant A een kaart van fabrikant B pakt en er zijn eigen stickertje op plakt.
Nvidia heeft de smaak te pakken. Volgens mij een bekend verhaal zoals met de 200 en de 300 series van de mobile gpu's. Vind het jammer dat er op mobiel gebied bijna nooit een compleet nieuwe serie wordt in gewijdt. Ipv een verbeterde 400 serie wordt het dan gelijk een 500 serie.

Niet dat ik Nvidia haat ofzo, heb zelf ook nvidia gpu, maar al die relabels je raakt de weg er van kwijt!
Nounou Nvidia, klop jezelf maar op de borst! Ouder GPU'tje pakken, lintje eromheen. Kijk, weer als nieuw! En hup, voorpagina. Beetje weinig innovatie de laatste tijd vanaf het kamp van NVIDIA...

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 25 juli 2024 15:24]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk lijken de 435M en 540M veel op elkaar maar ondertussen is wel bekend dat Nvidia 'optimalisaties' heeft toegepast in de 400-serie. Deze 540M is toch ca. 5% sneller (specificaties) terwijl het stroomverbruik gelijk is gebleven. Onder de motorkap van deze chip moeten dus ook optimalisaties toegepast zijn om dit resultaat, hoe klein ook, te bereiken.
5% sneller is in mijn ogen eerder een reden om een nieuwe revisie uit te bregen, in plaats van, wat ze de consument doen voorkomen, een compleet nieuwe chip/serie.
Als ze gedaan hadden bij de GTX480 ->GTX580 waren de poppetjes aan het dansen zalmaarzeggen
aan de andere kant denk ik niet dat de (meeste)consumenten weten heeft hoe chips/series in elkaar steken.
het is voor fabrikanten natuurlijk wel van belang om zoveel mogelijk bang for buck te hebben, omdat dit te goede komt van de klant tevredenheid. en die zullen wel verder kijken dan het labeltje.

ben het wel met je eens dat het een beetje 'laf' aanvoelt
Hell, 5% valt misschien wel gewoon binnen de meetonzekerheid van je test. Als ik vijf keer 3D Mark op dat ding loslaat krijg ik niet vijf keer exact dezelfde waarde, het zou me niks verbazen als die afwijking in dezelfde orde van grootte ligt.
De genoemde 5% meer performance is een graduele verbetering, die merk je in de praktijk alleen bij benchmark tests. Het re-labelen van GT4xxM naar GT5xxM suggereert date de chip van een nieuwe generatie is, met een verbeterde architectuur dan wel een verbeterd silicium proces, met substantiële, in de praktijk merkbare verbetering. Mijns inziens is dit een zwaktebod van Nvidia, klantenmisleiding. Als over een paar maanden "echte" GT5xxM laptops in de winkel liggen (dus afgeleid van bijvoorbeeld de GTX560 of GTX580) dan wordt deze re-labeled grafische kaart (van de vorige generatie) gewoon ertussen gezet.
Vind het behoorlijk in de buurt komen van misleiding. Gezien de naam zou je verwachten dat het een mobiele versie is van de nieuwste reeks kaarten. Dus een mobiele GTX5xx. Wat dus helemaal niet zo is.

Maar ja, als het wel zo zou zijn, is het nog steeds misleidend, aangezien de mobiele GTX460 nog niet eens in de buurt kan komen van de normale GTX460, wat je wel zou verwachten.

Ik snap best dat het nou eenmaal zo werkt in die branch, maar ik vind het belachelijk...
Daar ben ik het best wel mee eens. Helaas zijn dit soort praktijken al jaren het geval, sinds de Geforce 4 meen ik. (Dus niet de 4xx, maar de serie met 10 versienummers lager) In der tijd had ik een Geforce 3. Vrienden van mij hadden een Geforce 4 MX, maar dat was dus eigenlijk een opgevoerde Geforce 2 MX. Die voelden zich best wel opgelicht.
ik had ook vroeger een Geforce 4MX
Had toen nog weinig kijk op videokaarten, en ik was er me toch blij mee! een Geforce !! # 4 nog wel dat moest wel snel zijn.

Toegeven alle spellen die ik toen speelde gingen opeens als een speer, maar helaas werd de kaart al snel te langzaam.

Later kwam ik er ook achter dat het eigenlijk een best slechte kaart was
Zulke zaker wil je niet graag mee maken, maar gebeurd wel met zulke rebrands

[Reactie gewijzigd door Sinester op 25 juli 2024 15:24]

Anoniem: 231832 @mvds6 december 2010 09:53
De glimmende stickertjes business levert nu eenmaal meer op dan R&D.
ondanks dat ik een groot AMD/ATI fan ben is nVidia echt niet de enige die aan relabeling doet... Zoals ook in dit artikel te lezen is, is AMD zelf ook bezig met relabelen, want de huidige mobility radeon 58xx serie is ook dezelfde chip als een desktop 57xx met lagere clocks. Dit terwijl de 6000M van ATI ook verdacht veel lijkt op de 57xx desktop serie.
Dus hoe graag ik dan ook mee zou willen bashen tegen nVidia vind ik het in dit geval niet helemaal gepast.

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 25 juli 2024 15:24]

want de huidige mobility radeon 58xx serie is ook dezelfde chip als een desktop 57xx met lagere clocks
Volgens mij valt dit niet precies onder rebranding

Over de 6xxxM serie ben ik het er wel mee eens
Pff laten ze dat nou eens niet doen. Ik ben op zoek naar een (2de hands) laptopje met een redelijke videokaart.

Dus ik ben eens gaan uitzoeken wat de verschillen zijn van verschillende kaarten, en ik heb er schoon genoeg van notebookcheck.nl is een ontzettend grote hulp hierbij, want aan de hand van typenummers is er echt geen touw meer aan vast te knopen.

En door dit soort dingen wordt het onduidelijk, aan de hand van het typenummer denk je dat het heel wat beter is, ga je de benchmarks checken, en dan kom je erachter dat het geen reet uitmaakt.

Ik had gisteravond al zoiets van, laat maar zitten, mijn huidige laptopje doet het voorlopig nog wel, als ik een week moet gaan onderzoeken wat nu wel en geen goede kaart is dan wordt dat ding me te duur. (vrije tijd is priceless)
Stel je kunt als consument kiezen tussen de 435m de 445m en de 540m. Wat ga je dan kiezen (of beter gezegd welke zal de verkoper je aansmeren.)

Grote kans de 540. Terwijl je met de 445 toch echt beter af bent.
Anoniem: 338781 6 december 2010 09:42
Deze zou wel eens leuk kunnen worden :)
care to ebolarate?

3.5% prestatiewinst is niets, dit is gewoon een zet om de consumeten te misleiden over wel wel en wat niet 'nieuw' is.

en trouwens, die 3.5% kan je er zelf ook bij klokken, heel wat meer dan dat.
en trouwens, die 3.5% kan je er zelf ook bij klokken, heel wat meer dan dat.
Ik zie dit non-argument zooo vaak langskomen hier. Ja, natuurlijk kun je de oude serie x% overklokken om dezelfde snelheden te halen. Maar de nieuwe kun je toch net zo goed x% overklokken? Dus netto blijft deze kaart sneller. En als Nvidia de waarheid zegt en de nieuwe kaarten daadwerkelijk zuiniger werken, dan kunnen ze gemiddeld gezien nog beter overgeklokt worden dan oudere kaarten, die van nature wat meer heethoofden zijn.

De naamgeving blijft echter zo misleidend bij ze. De x40M aanduiding vind ik nog wel terecht, hij is immers een beetje sneller dan de vorige x35M. Dat ze echter de kaart GT 5xx noemen ipv GT 4xx vind ik wel misleidend. Als consument, zelfs als technisch aangelegd persoon, verwacht je toch niks minder dan een nieuwe generatie videokaart, wat dus niet het geval is. Als VW nu een nieuwe Golf 7 uit gaat brengen, die eigenlijk gewoon een Golf 6 met andere uitlaat is, dan voelen mensen zich ook bekocht en worden ze afgebrand door de industrie. Bij videokaarten schijnt dit echter de normaalste gang van zaken te zijn :?

[Reactie gewijzigd door twiFight op 25 juli 2024 15:24]

het punt is alleen wel dat we het hier hebben over 3,5% dat is bijna niet te meten...
en hetzelfde TDP, ja met zo'n kleine increase in clocks is het logisch dat de voltages niet omhoog hoeven, en dus het tdp niet (of zo weinig dat het onwaarneembaar is) toeneemt.

dit is geen rebrand waardig, als ze een chip rebranden en hij is 10% sneller ok,
prima er is iets met die chip gedaan, en ja overclocken in een laptop is ook niet zo handig... maar van 650 naar 672MHz en van 1300 naar 1344MHz. dat kan je toch haast geen upgrade noemen zelfs al blijft het binnen hetzelfde TDP.

dit lijkt me gewoon marketing strategie, en niets meer dan dat.
mijn gok is dat het niet eens een nieuwe revisie is, niks verbeterd aan het productie process behalve wat gewoon is (en dus ook op de 435 is gedaan)
en gewoon marketing praat om ook maar een nieuwe serie te introduceren.
Het punt over die 3.5% ging mij puur om het feit dat mensen roepen dat het met overklokken met de oude kaart ook wel te halen is. Dat is een non-argument IMO. Is het merkbaar? Waarschijnlijk niet, maar het is wel een verbetering. Het punt waar je dan op uit komt is prijs. Als de prijs hetzelfde is als de 435M dan zou ik de upgrade best leuk vinden.

Bij marketing speelt echter niet alleen het probleem van Nvidia zelf, maar ook het probleem van PC verkopers. Die schreeuwen namelijk maar al te graag dat "deze niet een ouderwetse 435M heeft, maar een moderne bloedsnelle 540M die al je spellen probleemloos aankan" en daar zit hem ook een groot deel van het probleem. PC verkopers schermen maar wat graag met een iets hoger cijfertje om dan maar te kunnen claimen dat ze beter zijn (en dus voor meer kunnen verkopen).

Persoonlijk neem ik het de PC verkopers méér kwalijk dan Nvidia. De verkoper hoort namelijk het verschil te weten (hoe klein dan ook) en de klant hier eerlijk over te informeren. Helaas gebeurt dit laatste weinig en ik merk zelfs dat verkopers, zelfs in speciale PC winkels, bar weinig verstand hebben van welke hardware er in zit en wat het kan. Dus is Nvidia slechte naamgeving te verwijten? Jazeker. Wie naait uiteindelijk daadwerkelijk de klant? De PC verkoper.
Het punt is dat de naamgeving meeste producten inderdaad zo werkt. Een hogere nummer hoort inderdaad beter te zijn, en liefst nog met een directe relevantie op de specs. Je kan het de consument dus niet kwalijk nemen dat hij hiervan uitgaat, en de pcverkoper dat hij meer winst wil maken. Het punt blijft, hij is gebaseerd op de 400 architectuur, dus hem een 5xxm naam geven is misleidend.

Vergelijk het met wanneer je een BMW 540 zou kopen, en dit eigenlijk een BMW 330 blijkt te zijn met wat extra specs. Op zich niks fout aan, want je kiest zelf welke naam je geeft aan iets, maar dan moet je niet verschieten als de consument opmerkingen heeft over zijn BMW 540 die eigenlijk een BMW 330 blijkt te zijn, maar hem aangesmeerd is als een 5 reeks
Mja, maar het is natuurlijk ook gewoon in de best interest van Nvidia dat ze dat doen he, daarom ook deze naamgeving want het is gewoon die PC verkoper munitie geven. Wat mij betreft ligt het probleem dus bij beiden, maar jij wil dan eerder de verantwoordelijkheid leggen bij de PC verkoper, een zwaar belabberd betaald baantje voor iemand die vaak inderdaad geen verstand van computers heeft (anders kun je wel een beter baantje vinden) die waarschijnlijk ook nog zwaar onder druk gezet wordt om zoveel mogelijk dure laptops te verkopen, of de multinational die zeer bewust de beslissing neemt om de naam van een product zo te wijzigen dat het lijkt alsof het iets compleet nieuws is terwijl er nauwelijks een verbetering merkbaar is?
Anoniem: 303530 @twiFight6 december 2010 12:02
Ik zie dit non-argument zooo vaak langskomen hier. Ja, natuurlijk kun je de oude serie x% overklokken om dezelfde snelheden te halen. Maar deze kun je toch net zo goed x% overklokken? Dus netto blijft deze kaart sneller.
netto blijven ze even snel: de oude kaart is namelijk precies hetzelfde als de nieuwe ;)
Sorry, mijn zin was niet duidelijk.
Met "deze" bedoel ik de nieuwe kaart, niet de oude.
Anoniem: 80466 6 december 2010 09:44
Hoe verhoudt deze zich met de mobile GPU's van AMD ?
Welke, 't is niet dat AMD er maar 1 heeft.

Google gaf me dit; http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html


*typo*

[Reactie gewijzigd door massareal op 25 juli 2024 15:24]

Zoals ik het lees is er 3,5% meer GPU power, en een 3% hogere freq van het geheugen. Geeft dit zoveel meer verbetering dat het uigebracht kan worden als een een 'nieuw' product?

Als ik mn kaartje overclock met deze waarden dan merk ik daar toch eigenlijk niets van.
Wie kan mij uitleggen hoe dit goed werkt?
dit ga je heus niet merken in de prestaties, de enige reden voor deze kaart is marketing.
Indrukwekkend, we nemen een oude GPU, we voeren de clocks met een paar MHz op en boem patat, gelijk een nieuwe serie!

Maar goed, deze praktijken worden al jaren door Nvidia toegepast, kijk maar naar de aloude GeForce "MX" series ;)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 25 juli 2024 15:24]

En hoeveel watt slurpt hij nu? Lijkt mij belangrijk bij een laptop..
Zo'n magere snelheidsboost ga je in real-life niet eens merken heb ik zo het idee, los van het feit dat ze weer eens oudere generatie kaart relabelen om het gross van de consumenten te foppen met een zogenaamd nieuwe kaart voor een extra hoog prijskaartje...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.