Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Nvidia heeft een aantal nieuwe mobiele gpu's aangekondigd die onder de Geforce 500-serie vallen. Deze gpu's zijn echter weinig meer dan hoger geklokte mobiele Geforce 400-gpu's. De GTX 485M is wel nieuw en vormt het nieuwe vlaggenschip.

De GTX 485M beschikt over een volledig geactiveerde GF104-gpu, met maar liefst 384 Cuda-cores, met een kloksnelheid van 575MHz. De GTX 480M moest het doen met 352 Cuda-cores, die op 425MHz waren geklokt. De gpu heeft nog steeds een 256bit-geheugenbus, maar het gddr5-geheugen is wel op 3000 in plaats van 2400MHz geklokt. Door de hogere kloksnelheden is de GTX 485M in theorie maar liefst bijna 50 procent sneller. De GTX 470M en 460M worden voorlopig nog gewoon verkocht door Nvidia en worden niet vervangen door een gpu in de mobiele Geforce 500-serie.

De Geforce 500M-serie bestaat voornamelijk uit low-end gpu's. De GT 555M beschikt over 144 Cuda-cores, terwijl de GT 550M, 540M en 525M over slechts 96 Cuda-cores beschikken. De GT 555M onderscheidt zich verder door zijn 192bit-geheugenbus, maar het is wel aan de fabrikant zelf om gddr5- of ddr3-geheugen te gebruiken, wat de geheugenbandbreedte nog steeds flink kan beperken. De GT 550M, 540M en 525M vervangen de GT 435M, 425M en 420M, maar hebben wel iets hogere kloksnelheden.

 GTX 485MGT 555MGT 550MGT 540MGT 525M
GPU GF104 GF106 GF108 GF108 GF108
Cuda-cores 384 144 96 96 96
Gpu-kloksnelheid 575MHz 590MHz 740MHz 672MHz 600MHz
Geheugentype Gddr5 Gddr5/ddr3 Gddr5/ddr3 Gddr5/ddr3 Gddr5/ddr3
Geheugensnelheid 3000MHz 3600MHz 3600MHz 3600MHz 3600MHz
Busbreedte 256bit 192bit 128bit 128bit 128bit
Bandbreedte 76,8GB/s 43,2GB/s 28,8GB/s 28,8GB/s 28,8GB/s
SLI Ja Nee Nee Nee Nee

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Op notebookcheck is een review geplaatst van de GTX485M.
Dit is verreweg de snelste single-GPU mobiele videokaart, zo'n 30 tot 50% sneller dan de GTX480M. Hoe deze GTX485M zich zal verhouden tot de ATI HD6970 is mij nog niet helemaal duidelijk.
De 6970M zou een pak groter groter zijn dan de 5870M
800@700MHz (5870M, 50W) t.o.v. 960@680MHz (6970M, ?W)
de geruchten doen dan ook de ronde dat de 6970M een hoger TDP zou hebben, richtinig 70 tot zelfs 100W, maar zelf betwijfel ik deze geruchten toch.
Hoe dan ook volgens de benchmarks die al uitgelekt zijn scoort de 6970M 16303 gemiddeld uit 3 benches op 3dMark06 waar de 485GTX 19012 gemiddeld uit 2 benches scoort. Let wel op dat deze benches van notebookcheck vaak onbetrouwbaar blijken.

Edit over energieverbruik van de 485GTX
Regarding energy demand it should be on par with the GeForce GTX 480M, i.e. it should be about 100 Watt including memory and MXM board. However, as the performance increased, the efficiency is clearly better.
Edit2:
Besides that, we also have first benchmark from AMD's counterpart, the HD 6970M, codenamed "Blackcomb" at hand. In a Clevo Barebone from Eurocom this GPU together with an i7-940XM CPU achieved a 3DMark 2006 score of 17260 points. This would give plus 17% for the Nvidia GTX 485M solution. There are also first benchmarks of an Alienware M17x System with Sandy Bridge (i7-2720QM) and HD 6970 GPU that does 20155 3DMarks 2006. This would be nearly the same as Nvidia does with the GTX 485M.
Zij scoren 20206 points met de 485GTX.
Nog even opmerken dat zij de 485GTX getet hebben met een i7 2920XM, dus AMD is hier wel in het nadeel qwa scores. Zoals ze zeggen behaalt de Alienware met minder goede cpu een vergelijkbare score. Dus lijkt het erop dat beide high-end kaarten zeer redelijk aan elkaar gewaagd worden.

[Reactie gewijzigd door Sk0Ne op 6 januari 2011 12:03]

lekkere low end gpu's dan met die bezuiniging op de cuda cores..
denk je lekker leuke 5 serie mobile kaart te hebben is het eigenlijk 3x niets..
alleen de GTX 485M en GT 555M zijn dan interessant voor de mobiele gamers.

de GT 540M en GT 525M zulllen wel dezelfde hardware zijn met ander bios.
dus oud hollands cashen op iets meer mhz die waarschijnlijk zelf ook wel kunt unlocken.
eigenlijk een zinloze tussenstap de GT 540M

Daarnaast als ze die kaartjes met GDDR3 gaan uitleveren is het zeker pudding.
elke mobile grafische kaart die nu gemaakt word zonder GDDR5 heeft wat mij betreft de plank al mis geslagen.

En daarnaast denk ik toch dat de nieuwe ati mobile reeks meer potentie heeft, al is het in stroom verbruik.

trouwens clevo heeft al laptop met de GTX 485M
Clevo P150HM & P170HM (with Sandy Bridge and GTX 485M)
Nvidia Geforce GTX 485M 2GB GDDR5 VRAM

en de GT 555M is maar een fractie sneller dan en GeForce 9800M GT

[Reactie gewijzigd door 151407 op 6 januari 2011 11:13]

Ben ik het absoluut niet mee eens... als je alles bekijkt wat het heeft dan kun je het vergelijken met een 8800GT G92. En deze kaart kan toch nog redelijk wat.

Deze 5xxm hebben 96core's
lager geclockt maar hebben een betere architectuur.

Dus ze zullen wel redelijk presteren en games op:
1366x768
en meeste games alle settings rond medium...

Noem dat niet treurige specs.

En ga nou niet metro 2033 of wat dan ook er bij pakken want dat is natuurlijk logisch maar een game als COD6-7 moet toch prima gaan lukken op die kaartjes
lekkere low end gpu's dan met die bezuiniging op de cuda cores..
denk je lekker leuke 5 serie mobile kaart te hebben is het eigenlijk 3x niets..
alleen de GTX 485M en GT 555M zijn dan interessant voor de mobiele gamers.
Niet iedereen is een gamer.
Aangezien video-decoden tegenwoordig primair door je GraKa gedaan wordt en je OS en applicatie-software ook steeds meer gebruik begint te maken van video-acceleratie heeft iedereen tegenwoordig behoefte aan een goede GPU.
Op mijn HTPC heb ik geen behoefte aan 1024M videogeheugen en 512 cores. Ik wil precies genoeg om HD video te kunnen decoderen en niet meer.
Ik heb nu zo'n monster uit de 9xxxx serie maar dat ding vreet best veel stroom en ik gebruik alsnog maar 10% van de kracht en ik moet er ook nog een grote koeler bij hebben.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 6 januari 2011 13:06]

Zal de mobiele 485 al niet helemaal veel stroom zuipen?
De 480m was al niet bepaald zuinig en haast onbruikbaar..
het is niet de GF100 chip die er op zit maar de GF104 chip deze is beter uitgewerkt en is misschien zelfs nog wel zuiniger! Tis maar net hoeveel deze chip verbeterd is ten opzichte van de GF100 weet zo snel even niet het verschil.
TDP van de 480M ligt rond de 100 watt, die van de 485M tussen de 70 - 100 volgens bronnen op het interweb. Dit terwijl het aantal GFLOPS met bijna 50% is toegenomen.
Er is dus een mooie verbetering in de architectuur van de GPU's van nVidia.
Het nog best gebeuren dat dit een zeer populaire chip zal gaan worden binnen de Laptop game wereld.

Als je het geld hebt dan is een laptop met deze kaart een perfecte LAN game pc. Portable(alhoewel dit minder zal zijn qua gewicht van de koel elementen er in) en je hebt meteen alles bij de hand zoals monitor en toetsenbord. natuurlijk is het wel handig om er een mooie muis bij te halen. Dat zal niet een al te groot probleem worden gok ik.
Een gekke vraag misschien maar wie stopt er nu een GTX 485M in SLI in zijn laptop... Om te beginnen moet je dan op de noordpool wonen het ding alleen buiten en tijdens de winter aanzetten anders brand het ding zo een gat in je tafel. En daar naast moet je ook nog even een kerncentrale regelen om het beestje van prik te voorzien.

Het is een leuk idee dat je een laptop zou kunnen maken die sneller is dan 90% van de desktop PC's. Maar het ding zal minimaal net zo zwaar zijn, enorm veel herrie maken om in de kleine behuizing voldoende te kunnen koelen en een batterij kun je net zo goed gewoon thuis laten omdat die paar minuten dat je er op kan werken te kort is om fatsoenlijk een OS te kunnen starten en in save game te laden.

Ik hoop dat zeker Nvidia ook weer eens mobiele GPU's gaat maken die naast geweldige prestaties ook een redelijk verbruik hebben. Het is niet voor niets dat je bijna geen laptops ziet met de huidige lijn Nvidia GPU's. Ze verbruiken gewoon veel te veel en worden veel te warm.
Misschien wordt het tijd voor een nieuw ontwerp bij Nvidia, een kleiner procedee en een betere focus op performance per watt in plaats van alleen pure kracht.
Er is nog niks bekend over het TDP, de gtx485m met gf104 chip zal hopelijk een stuk zuiniger zijn dan de gf100 gebaseerde gtx480m, welke een 100 watt TDP had.
Hopelijk gaat het nu meer richting de 50watt met die gf104 chip.
Ik denk dat het wel erg optimistisch is om een snellere chip met een aangepaste architectuur een energieverlaging van 50% toe te schrijven. Meestal zijn de verschillen niet z groot..

Zou trouwens wel kwalijk zijn als die 100 watt die je noemt klopt, dan kun je een laptop met zo'n kaart nog geen halfuur gebruiken voordat de accu leeg is.
Ik schrijf ook geen 50% energieconsumptieverlaging toe aan de gf104 chip tov de gf100 chip van het vorige topmodel, ik hoop echter wel dat het die richting uit gaat. En op de tweede plaats is het in zijn geheel geen snellere chip met aangepaste architectuur, maar een andere, volledig ingeschakelde en snellere chip.
De architectuur is in de basis gelijk, maar het is bekend dat de gf104 veel minder energie verstookt dan de gf100, daaruit leid ik dan af dat het vermogen een stuk lager zal liggen, 50 watt is idd optimistisch, maar het mag wel een eind die richting gaan ;)

Die 100 watt zal zo ongeveer wel kloppen, dat is het TDP wat nvidia voor de gtx480m heeft opgegeven, ligt natuurlijk ook grotendeels aan de accu die er in zit, maar met een half uur mag je al best in je handjes wrijven als je op notebookcheck een review van zo'n high-end gaming laptop met zo'n videokaart bekijkt :)
Ik heb hier de 425M, maar de meerwaarde ten opzichte van de i3 ingebouwde grafische mogelijkheden vindt ik nauw niet om naar huis te schrijven.

Ik vraag mij dus sterk af of deze serrie echt ook iets beter kunnen zijn dan de door intel ingebakken grafische mogelijkheden.
Het is maar net waar je hem voor wilt gebruiken.
Games als Dirt2 zijn speelbaar op de 425M op de ingebouwde i3 grafische kaart is dit niet echt zo. De prestaties zijn daar redelijk en halen net 20-25fps op de 425m weet je toch al rond de 30fps te halen op hogere settings.
Dit komt grotendeels ook door betere drivers en natuurlijk de geheugen bandbreedte.

Maar je hebt gelijk dat de 425m dat ook niet heeft het enige voordeel zal zijn dat bij films hoger dan HD de 425m beter presteert dan de i3.
Spijtig van de naamgeving wat betreft die 485M. Als ze dan toch voor de rest van de reeks overstappen naar een hoger begin nummer kunnen ze dat voor deze kaart ook best doen.

Anderzijds zullen waarschijnlijk enkel personen met enige kennis voor de 485M kiezen maar toch komt het verwarrend over.
de 5 serie ondersteunt wel perfect de optimus tech iets waar Ati nog geen 100% of beter alternatief voor heeft volgens mij...
Ik mag hopen dat je deze kaarten ook in Hybrid modus kan hebben op je laptop zo dat je laptop dus niet enkel op deze kaart leunt maar ook op een intel integrated o.i.d.
Wat ik me nu al een hele tijd afvraag:
Is het mogelijk om deze chips los te krijgen, dus gewoon bij een distri weg, zodat ik deze chip in mijn laptop kan bouwen.

Zo ja, waar zijn dit soort videokaarten dan te koop?
mxm-upgrade.com
Bijvoorbeeld via mxm, zoals reeds gezegd, maar volgens mij moet je dan je laptop opsturen, ik dacht niet dat je zo direct een chip kunt kopen en dat ze hem dan opsturen.

Verder zijn ze niet nieuw verkrijgbaar, af en toe n op Ebay.

Je garantie vervalt sowieso, en het is altijd maar de vraag of je hem werkend krijgt. En als ie eenmaal werkt moet je hopen dat je koeling het aankan.
En de hoeveelheid video-ram dan?
of is er een reden dat dat er niet bij staat??

edit: bedankt kfaessen

[Reactie gewijzigd door broodjekaas92 op 6 januari 2011 10:58]

Dit is altijd een veelvoud van de breedte van de geheugenbus. Mijn educated guess is dat de GTX485M 1GB geheugen krijgt, de GT555M 768MB en de rest 512MB.
als je kijkt naar wat er momenteel wordt uitgeleverd in de 400 serie denk ik dat het er als volgt uit zal zien in de 500 serie

GTX 555M - 2Gb GDDR5
GTX 550M - 2Gb GDDR3
GTX 540M - 1Gb GDDR3
GTX 525M - 512 - 1Gb GDDR3

Onder andere Dell (met de nieuwe XPS 15/17 series) levert de GTX 445M met 3Gb GDDR3 geheugen. Grafisch geheugen kost niet veel voor de fabrikanten, en het verschil tussen GDDR3 en GDDR5 doet een fabrikant eerder kiezen voor veel GDDR3 dan snel maar weinig GDDR5
Een GPU heeft geen RAM, het is dus aan de fabrikanten zelf om te bepalen welk soort RAM ze gebruiken alsmede de hoeveelheid. Alleen de chips zijn aangekondigd hier.
Hoeveel videogeheugen dat bijgeleverd word is meestal de vraag hoeveel maar ik ga er van uit dat het 1 van deze 3 zal zijn voor de low end:

512mb
768mb(of in die buurt)
1024mb

voor de highend kan het nog wel eens zijn dat het tussen de:
1024-1536mb zal zitten
blijkbaar is dit inderdaad minder belangrijk...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True