Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Op een displaybeurs in Japan demonstreert Samsung een 3d-tv met een beelddiagonaal van 70 inch. In tegenstelling tot het 21:9-model van AUO heeft dat van Samsung de meer traditionele beeldverhouding van 16:9.

In Japan begint woensdag aanstaande de FPD-beurs, waar fabrikanten hun laatste snufjes op displaygebied tentoonstellen. Samsung zal onder andere met een grote 3d-tv op de beursvloer aanwezig zijn. Het Koreaanse bedrijf komt met een model met een diagonaal van 70 inch en een resolutie van 8 miljoen pixels, mogelijk opgebouwd uit 3840x2160 beeldpunten, maar de berichten op SamsungHub en AkihabaraNews zijn onduidelijk hierover. Samsung zou voor het model gebruik hebben gemaakt van oxide semiconductor-tft-technologie, wat onder andere voordelen op het gebied van verbruik met zich meebrengt.

Het model heeft een beeldverversingsfrequentie van 240Hz, die het 3d-effect mogelijk maakt. Samsung claimt dat voor een nieuwe generatie 3d-tv's een beeldverversing van 480Hz en verbeterde brillen binnen handbereik zijn.

Samsung is niet de enige fabrikant die met een grote 3dtv op de beurs in Japan aanwezig is. AUO toont een 71"-tv met 3d-scherm. Het scherm heeft een zogenoemde Cinema Scope-beeldverhouding van 21:9, bekend van onder andere de Philips Cinema-tv. De beeldverversingsfrequentie van 240Hz maakt het 3d-effect mogelijk en de backlight is van het led-type.

Samsung 70 inch 3dtv Samsung 70 inch 3dtv
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Maar is dit dan nogsteeds een prototype? Het ziet er namelijk niet echt 'done' uit.
Kijk achter dat scherm.. draden en kastjes.. of krijg je die d'r bij? :p
ik denk het wel dat het een prototype is, niet alleen die kastjes en draden, kijk maar eens naar die voeten waar die kolos op steunt, lijkt me nog niet echt consumer ready, maarja hoeveel weegt dit niet, ik denk niet dat de gemiddelde voet dit kan dragen
ik denk het wel dat het een prototype is, niet alleen die kastjes en draden, kijk maar eens naar die voeten waar die kolos op steunt, lijkt me nog niet echt consumer ready, maarja hoeveel weegt dit niet, ik denk niet dat de gemiddelde voet dit kan dragen
zul je van opkijken tegenwoordig wegen die dingen niks meer het is net een grote plaat glas
het lijkt me wel dat dit nog een prototype is want hij ziet er nou niet echt 'af' uit (hoe die staat en al de kastjes inderdaad)
maar verder: vooruitgang yey _/-\o_

offtopic: ik mag hopen van niet want het gaat je een heel weekend kosten om het te installeren :'(

[Reactie gewijzigd door lennart111 op 8 november 2010 19:02]

Die kastjes lijken me gewoon voedingen. Maar die moeten niets met de tv te maken hebben. Ze dienen misschien voor ergens een aantal lampjes aan te sturen of zo. Of voor een apparaat dat het beeld van de tv voorziet.
De steunen zien er inderdaad uit alsof de tv nog niet volledig af is.
hmm ik voel de hele 3d tv hype nog niet.

Verder krijg je ook maar twee brillen mee en betaal je daarnaast 99euro per bril :S Niet echt praktisch voor een movie night met vrienden..

Nee, ik wacht wel op de 3d tv zonder bril.. Zal niet lang meer duren vermoed ik zo..
Scherm zonder bril duurt nog enkele jaren, zeker met zo'n formaat/resolutie.. en zelfs dan is het grootste probleem nog niet opgelost, namelijk de kijkhoek...

overigens is zo'n tv met bril ook handig om met zn 2en verschillende programma's te kijken..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 november 2010 21:13]

Volwaardig 3D televisies zonder bril worden binnenkort uitgebracht in Japan, Toshiba brengt deze op de markt.

http://www.cbsnews.com/8301-501465_162-20018413-501465.html
Momenteel alleen nog in kleine maten, maar het begin is er al (behalve de prijs) voor de consument.
Wat versta jij onder 'volwaardig'?

Bij deze TV's moet je precies op een bepaalde plek zitten om het effect goed te ervaren. Zit je iets teveel naar rechts of links krijg je eerst onscherp beeld en op een gegeven moment zelfs precies het omgekeerde effect (als het rechter beeld op je linker oog valt en andersom).

Dus nee, volwaardig zijn dit soort toestellen wat mij betreft echt niet. Ik spreek pas over volwaardig als je bij een zelfde kijkhoek als bij een normale tv overal het volledige effect kunt ervaren.

EDIT:
According to Toshiba, the special sauce is "an integral imaging system" that offers "nine different perspectives (parallaxes) of each single 2D frame which the viewer's brain superimposes to create a 3-dimensional impression of the image."
Ok het ziet er naar uit dat Toshiba d.m.v. computation 9 viewpoints genereert op basis van een stereoscopisch (2 beeldjes) beeld. Hiermee zouden ze al een iets beter effect kunnen behalen. (zie mijn post hieronder). Echter je moet hierbij toch echt denken aan een heel slap aftreksel van upscaling. Dit wordt echt niet heel mooi tenzij je speciaal beeldmateriaal kijkt dat met 9 camera's is gefilmd. En zelfs dan is 9 viewpoints eigenlijk nog veel te weinig. Zoals het er voor staat heb ik hier weinig vertrouwen in.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 8 november 2010 22:10]

Zal nog wel lang duren ben ik bang. Ik verwacht 10+ jaar nog. Niet eens zozeer om de techniek maar er moet zoveel gebeuren om goede 3D zonder bril te realiseren. Je gaat namelijk honderden viewpoints nodig hebben, wat betekent dat het huidige 3D materiaal (en dat is er al bijzonder weinig) niet voldoet. Stereoscopisch is niet genoeg.

Zie bijvoorbeeld dit artikel over 3D video:
3D holograms enter the fourth dimension (zit een filmpje bij)
Impressive spul, maar men moest wel hexascopic (?) video schieten om het effect te creeren:
To demonstrate its potential for telepresence applications, Peyghambarian and colleagues photographed an object from 16 different angles with conventional video cameras.
En met 16 hoeken zullen de overgangen nog niet echt smooth zijn. Je zult voor echt vloeiende brilloze 3D moeten denken aan 256 hoeken... Denk er dan nog eens aan hoe lang het duurde voordat breedbeeld uitzendingen gemeengoed werden e er blijft maar een conclusie mogelijk: brilloze 3D gaat nog een flinke tijd duren (helaas).
Ik dacht laatst gelezen te hebben dat er tv's ontwikkeld werden met ingebouwde camera's die de positie van de kijker (en zelfs ook meerdere kijkers tegelijk) waarnemen, om daarvoor de juiste beelden te projecteren voor 3D. Ik wacht ook rustig af tot 3D-kijken zonder bril volwaardig is.
Verwacht niet veel van een scherm zonder bril.
Goede ontwikkeling, die grotere formaten lcd tv's. Vooral voor 3d is dat handig, want groter dan 42'' is dan toch wel een must. De grotere formaten bestonden natuurlijk al, maar met de komst van 3d lijkt het erop dat meer fabrikanten grotere tv's op de markt willen brengen, zoals lg die bezig is met een 84'' model (zie gerelateerde content). Wel jammer dat de huidige blu-ray standaard tot 1920x1080 gaat, waar deze tv waarschijnlijk 3840x2160 pixels heeft. Maar de mogelijkheid ligt er in ieder geval: bioscoopprojectors hebben een 4k x 2k resolutie, dus het materiaal is er.
Het digitale bioscoopmateriaal is 2K (zeg maar +/- HDTV resolutie maar met kwalitatiever beeld voor beeld- en kleurcodering). 2K zijn ook de gangbare digitale projectors in de bioscoop. 4K is een nieuwe recente ontwikkeling. En native 4K materiaal? Waar haal ik dat? Het overgrote deel van de digital intermediates is momenteel 2K.

Overigens, 35mm film is bepaald nog niet weg.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 8 november 2010 20:30]

mooi!!
eindelijk de resolutie een beetje omhoog gegooid
ik hoop dat samsung hier een trend mee inzet en dat andere fabrikanten (ook die van pc monitors) de resoluties eens flink omhoog gaan gooien
ik vind hem trouwens (afgezien van die kastjes erachter) eigenlijk wel mooi zo.
ik denk dat je dmv bevestiging aan de zijkant meteen een heleboel meer ophangmogelijkheden hebt.. misschien nog een schuin kantje aan die aluminium voet en even zwart anodiseren maar dan is t toch wel een strakke tv met lekker dunne bezel, en weinig poespas

offtopic:
edit: typo

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op 8 november 2010 19:12]

Mooie resolutie voor zo'n scherm. Zijn er al standaarden voor? Mega-Full-HD ofzo :P

[Offtopic] Wat is dat voor iets raars over het midden van de foto's, een watermerk??
[Offtopic] Wat is dat voor iets raars over het midden van de foto's, een watermerk??
Ja. Wel beetje nutteloos.. valt niet te lezen. Misschien iemand die 't bolletje toevallig herkend.
Nu we toch offtopic gaan: Ben ik de enige die 'Windows Internet Explorer 9 optimized", "Probeer IE9" onder de foto's ziet staan? Bah Tweakers!! Heel aas dit!

* OddesE begrijpt het als MS dik betaalt aan Tweakers hiervoor, maar anders moet dit snel weg
177cm dat is nog is wat zeg, tjonge.

Maar hij is niet betaalbaar voor de gewone persoon, alleen voor mensen die veel geld hebben.

Geef mij dan maar een Beamer, die kunnen met gemak 330 x 185cm aan.

En de Acer H5360 en Acer eMachines V700 (die precies het zelfde is als de Acer H5360 is, maar stuk goedkoper is) die zijn dan niet FullHD, maar die beamers geven fantastisch beeld en die kan met gemak 330 x 185cm aan, en in alle Reviews scoort hij heel goed voor Beeld in 3D op 1280x 720P, en dat komt ook door DLP techniek, en dat voor rond de 500 Euro :)

http://www.reghardware.com/2010/02/27/review_hd_projector_acer_h5360/

http://www.taranfx.com/acer-3d-projector

http://www.projectorcentral.com/Acer_H5360_home_theater_projector_review.htm


"Alleen zo'n drie keer de lamp vervangen gedurende de levensduur van de beamer. Plus filters schoonmaken, lens poetsen. Gordijnen dicht doen als je wilt kijken. Herrie van de fan.

Beamers hebben ook zo hun nadelen hoor. Maar ze worden steeds beter.
"


En OddesE

Dan moed je heel wat Films kijken he als je all 3x de lamp heb moeten vervangen he, hoe veel uur of Films kijk jij wel niet per week, je gaat niet je TV er op kijken hoor, daar gebruik je je gewone TV voor.

En deze Beamers makken niet veel herrie, en ik lees dat hij overdag ook wel goed te zien
is, als de zon op je TV schijnt moed je ook de gordijn dicht doen, dat is wat ik begrijp uit
de Reviews.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 november 2010 22:54]

Alleen zo'n drie keer de lamp vervangen gedurende de levensduur van de beamer. Plus filters schoonmaken, lens poetsen. Gordijnen dicht doen als je wilt kijken. Herrie van de fan.

Beamers hebben ook zo hun nadelen hoor. Maar ze worden steeds beter.
Correctie ze ZIJN beter.(voor de gewone mens tenminste die max 2000 EUR wil uitgeven) Een beeld van 2 meter doorsnee van de laatste Epson breamers zijn gewoon perfect.
Netjes, juich elke vooruitgang toe, 3d maakt me niet uit maar een dikke quad HD.. nice! nu nog amoled schermen please..

ben benieuwd wanneer we quad HD op de buis gaan meemaken.. wss pas in 2020 want de zenders zijn zo slim om apparatuur te gebruiken die net met 1080i overweg kan :')

[Reactie gewijzigd door superaki op 8 november 2010 23:48]

Wat een wazig beeld zeg, noemen ze dat HD?
Ik weet niet of dat sarcastisch bedoeld was, maar dat komt natuurlijk omdat er geen 3D-bril in de camera verwerkt zit. :X
Ach ja, gezellig met gehele zin + bril TV kijken :+
Het voordeel aan dit soort TV's is dat je die 3D functie niet *hoeft* te gebruiken. Uiteindelijk stelt het bijzonder weinig voor. Wat logica om het beeld te kunnen synchen op een 3D shutterbril en een 3D input stream.

Verwacht dus maar det binnen no-time vrijwel alle TV's dit 3D met bril zullen gaan ondersteunen. Het is gewoon net zoiets als teletekst. En zeg nou zelf als je nu een TV gaat aanschaffen en voor 50 euro meer heb je er een die 3D ondersteunt, wil je dat dan niet hebben?

En om eens in de maand een keer een 3D film te kijken lijkt me best leuk met het hele gezin. TV uitzendingen kun je voorlopig wel vergeten natuurlijk maar goed wie wil de wereld draait door in 3D dan? ;)
Ja maar je kan hem gewoon op 2D zetten hoor, je kijkt lekker alleen met je vrouw naar 3D films als je kinderen op bed leggen, en dan heb je alleen maar 2 brilletjes nodig, en vaker zit er all 2 brillen bij de TV.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 november 2010 22:56]

Zow zeg, zelfs voor een demonstratie model calibreerd samsung zn schermen niet.
Overduidelijk te rood....nouja geen 1 kleur klopt nu ik er nog eens naar kijk.

Daarnaast mis ik plaatje 3 en 4... ;)

[Reactie gewijzigd door Unique op 8 november 2010 19:01]

Misschien dat dat komt omdat het beeld 3D geeft? Als je 3D uit zet of je hebt die bril aan, dan kloppen de kleuren misschien wel?
Misschien dat het probleem bij de camera ligt?
beter zelfs, ze maken niet eens een mooie scherpe foto (niet het beeld op de tv, alles erond.)
Het is 3D-tv. Je kunt geen foto maken van de kleuren van een 3d-tv als je geen camera hebt met een 3d-bril op…De kleuren kun je immers pas goed zien (evenals het ruimtelijke effect) met een 3D-bril op. Je reactie raakt dus kant noch wal. Tevens lijken me dit bepaald geen officiele persfoto’s te zijn, maar foto’s gemaakt met een mobiele telefoon door een bezoeker.
Wow, het 3D effect van die vrouw kan je zeer duidelijk zien :D
En dat is zeer kwam gezien het een 2d-vrouw is.