Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

De grote Nederlandse banken ABN Amro, ING en Rabobank willen samen met de mobiele providers KPN, T-Mobile en Vodafone in 2012 een dienst voor mobiel betalen starten. De partijen gaan daarvoor een joint venture oprichten.

De dienst die de partijen voor ogen hebben, maakt gebruik van nfc-technologie. "Uit oogpunt van gebruiksgemak, maar ook veiligheid is het belangrijk dat er in Nederland een uniform systeem voor mobiele transacties komt, gebaseerd op internationale standaarden", schrijven de banken en providers in hun verklaring.

Het zou de eerste keer zijn in Europa dat banken en mobiele aanbieders de handen ineenslaan om een breed nfc-platform te introduceren. De partijen zouden al maanden met elkaar onderhandelen over het platform en eigenlijk al in april tot overeenstemming hebben willen komen. Uiteindelijk zou eind juni de knoop tot oprichting van de joint venture zijn doorgehakt, schrijft de NFC Times.

De partijen zouden niet alleen hebben geworsteld over hoe de inkomsten moeten worden verdeeld, maar ook twijfels hebben gehad omtrent het aanleggen van de infrastructuur. Die infrastructuur is er nog niet in Nederland. "Zowel aan de aanbod- als aan de consumentenzijde moet dit worden opgebouwd", aldus Tonnis de Boer van Innopay, een consultancybureau dat zich op elektronisch betalen richt. "Nagenoeg niemand in Nederland heeft een mobieltje met nfc-ondersteuning en alle winkels moeten nog van een contactpunt voor de mobiele betaalmethode worden voorzien." Overigens zijn er projecten voor het combineren van nfc en micro-sd.

Een reden om toch voor nfc te kiezen zou de veiligheid zijn. "De betaalapplicatie zelf bevindt zich op een beveiligd deel van de simkaart in het toestel van de gebruiker. Er wordt geen betaalinformatie over het mobiele netwerk verstuurd", schrijven de banken en mobiele aanbieders.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Optioneel via micro-SD zou best handig zijn, zodat je ook niet direct je simkaart hoeft te vervangen (prepaid, 2 jaar abbonement etc).

Ik mag aannemen dat er naast de NFC ook gewoon een pincode of dergelijke ter beveiliging komt, die niet in het 'beveiligde gedeelte' van de simkaart wordt geslagen. Anders kan je dus met een gestolen mobiel alsnog flink misbruik maken.

Andere kant, als ze dit pas in 2012 gaan starten, zal er nog genoeg tijd zijn om alles goed te onderzoeken (zie OV chipkaart met de 'kraakacties').
Nou ja, mobiel betalen is op zich beproefde technologie en bestaat al jaren, alleen niet in Nederland. In veel landen in Afrika is mobiel betalen dé manier om te betalen voor kleine tot middelgrote transacties in plaats van betalen met een pinpas of chipknip.

Populaire systemen zijn M-Pesa in Kenia en Tanzania of ZAP in Tanzania.
Uiteraard, ook de OV chipkaart is geen nieuwe techniek (Singapore heeft het al jaren, ook voor de bus), maar dat betekend niet meteen dat Nederland het dan ook goed beveiligd neerzet.

Waar ze complete systemen van het buitenland konden overnemen, moesten ze zo nodig weer zelf wat bedenken.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 9 september 2010 14:22]

Oyster (London) is vrijwel tegelijk met de OV chip hier gekraakt. Dus nee, kopieren is geen garantie.

De dommigheid hier is dat we een nieuw systeem hebben gebaseerd op oude chips.
Eindelijk... Dat zou ideaal zijn voor mij. Tenminste.. als het gewoon uit mijn belbundel gaat. Mijn oude orange/t-mobile flex abbon spaart aardig op en ik internet en bel me in het buitenland al ziek maar ik krijg het maar niet op. Bij lange na niet. Kan ik die luttele euro's gewoon voor mijn boodschappen gebruiken straks. Ik ga voorlopig nog maar niet verlengen :p Mocht ik al doen in 2007.
Uh, dat geld wordt niet van je abonnementstegoed afgehaald hoor :+

Tevens een quote van de site van European Payment Council:
quote: EPC
At the same time, significant progress is being made with regard to the further development of contactless NFC-based payments (Near Field Communication) using the mobile phone, a project which enjoys the highest priority. To this end, the EPC is cooperating with the global mobile network operators represented by GSMA.
Hier is men verder al een hele tijd mee bezig en ja, de banken hier genoemd zijn ook aangesloten bij de EPC.En het gaat in feite niet alleen om het in Nederland uit te rollen, maar in het hele SEPA gebied.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 9 september 2010 13:45]

Fantastisch natuurlijk als betalen mogelijk wordt met je mobiel (die heb je altijd bij je toch), maar het lijkt wel of iedereen er van uit gaat dat de sim in je telefoon van jezelf is. Dat zal voor de meeste mensen wel gelden, maar heel veel mensen hebben een telefoon van de zaak (ik ook) en daarnaast geen ander toestel.

Het zal toch niet de bedoeling zijn dat je dadelijk (vrijwel) verplicht twee toestellen overal mee naartoe sjouwt?
Als dit aanslaat voor het grote publiek zullen er ook wel dual-sim toestellen voor komen. Om inderdaad de problemen die jij voorziet te elimineren.
Ik voorzie eerder problemen met de accuduur van de huidige toestellen. Als ik 2 dagen van huis ben dan is m'n phone wel leeg. Nu kan je onderweg wel opladen maar dat is niet altijd praktisch.
Zie het systeem als een soort pinpas.

Je scant dus jou SIM kaart in je mobiel; nfc zorgt ervoor dat bankautomaat weet wie het is en wat het is. Dit kan dus ook met je telefoon die leeg is, en misschien ook wel in bestaande mobieltjes.

Er word een pincode gevraagd; deze weet alleen jij. Net als huidige systeem dus.

Er word geld afgeschreven van de rekening die JIJ gekoppeld hebt aan de nfc.

Oftewel; tis niks anders als je pinpas in je mobieltje.

Voordeel is dus eigenlijk dat je je portemonnee mooi thuis kan laten.
Waarom dan in een mobiel? Ik draag altijd een horloge maar niet altijd een gsm. Als ik een keer ga sporten dan laat ik mijn gsm vaak thuis (of in een locker). Mijn horloge kan tegen een stootje en heb ik wél bij me.

Het hele nieuwe betalen lijkt me een prima idee maar voor de gebruik moet wel even goed nagedacht worden.
Idd, het moet geen deja-vu zijn van de OV-Chipkaart. Ik vroeg me ook direct af over de accuduur. Maar als de simkaart wordt uigelezen, waarom dan de simkaart?

Hebben we gemiddeld meer een telefoon bij ons dan een pinpas?
Handig voor horloge dragers ja. Ik draag daarentegen juist geen horloge, mijn telefoon kan me immers ook de tijd vertellen dus is het onzin om hiervoor een 'dedicated apparaat' voor mee te dragen. De veelzijdigheid van de mobiel maakt het juist de gadget om altijd bij je te hebben en dus ook uitermate geschikt hiervoor.
Dus jij stopt je telefoon in je zwembroek?
Heb jij je geld ook in je zwembroek zitten dan?
stop jij je handdoek en je portemonee in je zwembroek? wat een domme opmerking.
Je kan ook even lezen.

Dit draadje gaat om de bruikbaarheid in bepaalde situaties. Persoon in kwestie geeft aan vaker zijn mobiel bij zich te hebben dan een pinpas. De geschetste situatie is nu een zwembad. Dit omvat dus een situatie waarin het ongebruikelijk is een telefoon bij je te dragen. Daaraan vooraf ging het om het wél dragen van een horloge zodoende op die manier dan wel te beschikken over een medium waarin deze techniek kan worden toegepast.

Kortom: als je te lui bent om te lezen dan moet je dat zelf weten maar de classificatie die je stelt is enkel van toepassing op je eigen opmerking ;)
Lader aan de kassa, probleem opgelost.
ik heb nu 3 laders liggen voor de telefoons die ik gebruik (zakelijk en prive). Dat wordt leuk al je in de rij staat bij de supermarkt....
Betalen via je mobiel sluit toch niet per direct betalen op een andere manier uit? We betalen toch ook nog steeds cash terwijl de pin en chip al jaren een alternatief zijn?
idd laten we dit zo houden want anders heb je geen zwart geld meer.
Hebben mensen hun pinpas niet ook gewoon altijd bij zich?
Voor mijzelf zie ik hier in ieder geval geen enkel nut in aangezien het weer een systeem is voor iets waar we al een goed werkend systeem voor hebben.

Ik vraag mij echt af of dit net zoals het chip systeem nauwelijks gebruikt gaat worden (voor mij is dit in ieder geval wel het geval).
Ik wil betalen met m'n paspoort. Dan rechtvaardigd het z'n grootte nog een beetje.
Het enige voordeel van een mobieltje is dat je ook nog iets met het scherm en toetsenbord zou kunnen doen voor extra veiligheid en gemak. Saldo inzien/opladen/verifieren/uitgaven bekijken/etc.
Rabobank heeft al een mooie app. Daarmee kun je niet alleen je saldo opvragen, maar je krijgt ook een overzicht van alle betalingen van verschillende rekeningen op jouw naam. Ook kun je er nu al mee betalen zonder random reader, het werkt ongeveer als Paypal (met wachtwoord dus). Kleine betalingen kunnen zo makkelijk mobiel gedaan worden, ik vind het ideaal.
Maar is niet vergelijkbaar met dit systeem... toch?
Deels, het geeft mooi weer hoe simpel en toch complex, en vooral handig het systeem kan zijn. Deze applicaties, zijn zo'n beetje de voorloper van zo'n systeem.

Om een voorbeeld te noemen zou ik met die applicatie het geld over kunnen maken naar de supermarkt, voor mijn boodschappen. Het enige probleem waar je nu dan tegenaan zou lopen, is dat de kassière moet kunnen controleren dat je daadwerkelijk betaald hebt.

Als beide bij dezelfde bank zitten, is dit binnen enkele minuten te zien afhankelijk van hoe druk het is. De kassière zou dan wel toegang moeten hebben tot die bankgegevens.

Overigens moet ik zeggen dat ik mijn portemonnee nog wel eens vergeet, maar mijn mobiel nooit.

Zo zou ik het ook ideaal vinden als ik met mijn mobiel mijn huis open kan maken, zodat ik ook geen sleutels meer nodig heb. Code invoeren en deur open. Dan zou ik voortaan alleen nog een mobiel bij hoeven hebben, nadeel is dan natuurlijk wel als je ooit je mobiel vergeet/of leeg is, dat je een probleem hebt.
Daarna kan dit ook de ov-chipkaart vervangen lijkt me. Dit is een stuk klantvriendelijker.
Helemaal mee eens.

Ik vraag me eigenlijk al jaren af waarom er niet één systeem komt om alles op te zetten.

Denk aan:
- bankpas
- paspoort
- rijbewijs
- OV-kaart
- kortings- en spaarkaarten

Wanneer dit in combinatie kan met je telefoon, dan is dat alleen maar handiger, omdat je die ook altijd bij je hebt. Geen dikke portemonnees meer en toch alles bij de hand.
Lijkt me nogal problematisch als je veel naar het buitenland gaat. Dan moeten ze er eerst ook nog voor zorgen dat het systeem overal geaccepteerd wordt en dat men het overal kan uitlezen.
Als je alle reacties goed doorgelezen had, had je een quote kunnen vinden van de site van de European Payment Council. Daar staat ook vrij duidelijk dat men er mee bezig is om het in heel Europa in te voeren. Met Europa bedoel ik dan het SEPA (Single European Payments Area) gebied. Staat allemaal op die site. Dus het geldt niet alleen voor Nederland.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 9 september 2010 18:52]

Toen werd op de luchthaven opeens je mobiel ingenomen wegens misschien verdachte praktijken op je geheugenkaartje (KP, Recepten voor Bommen etc etc) dan heb je toch een levensgroot probleem het kun je naar de papierhandel voor een paar dagen of weken (ligt aan het onderzoek) om een mooie kartonnen doos te stelen of te vragen. (ga nou niet stelen want dan ga je de bak in en je bent al je indentificatie bewijzen kwijt want die liggen bij de Politie op Schiphol. :)
Toen werd op de luchthaven opeens je mobiel ingenomen wegens misschien verdachte praktijken op je geheugenkaartje (KP, Recepten voor Bommen etc etc) dan heb je toch een levensgroot probleem het kun je naar de papierhandel voor een paar dagen of weken (ligt aan het onderzoek) om een mooie kartonnen doos te stelen of te vragen. (ga nou niet stelen want dan ga je de bak in en je bent al je indentificatie bewijzen kwijt want die liggen bij de Politie op Schiphol. :)
Wat is dat nou voor onzin... dan heb je toch nog je PIN-pas??? De PIN-pas wordt niet uit het leven gehaald hoor, alleen een nieuw alternatief. En dan nog kun je met je ID-kaart altijd nog geld bij de bank ophalen. Damn, wat een onzinnig fake-doom-scenario.
Hoewel het technisch zeker mogelijk is om alles op 1 kaart te zetten, is de daadwerkelijke invoering (niet alleen technisch maar ook juridisch 'wie is de eigenaar'?) erg complex.
Goede zaak. Met deze grote spelers komt dit zeker van de grond. Eindelijk geen gezeur meer met pasjes enzo. Gewoon met je telefoon de parkeermeter betalen, een blikje fris uit de automaat, een treinkaartje etc. etc. Gemak dient de mens. En bovendien veiliger, je hebt geen last van skimmers.
En bovendien veiliger, je hebt geen last van skimmers.
Als die verouderde magneetstrip eens een keer compleet(!) afgeschaft werd in Nederlandse winkels, dan hadden we dat probleem ook al niet meer.

Voor de rest: het enige dat deze techniek feitelijk doet is de betaalkaart integreren in het telefoontoestel. Dit is niet heel erg spannend, omdat voor veel andere zaken het nog gewoon nodig is om een portemonnee mee te nemen.

Ook ben ik liever minder afhankelijk van accu's of ingewikkelde elektronica aan de kant van de gebruiker met betrekking tot betalen. Het zorgt voor veel meer kritieke punten waarop het fout kan gaan, waarbij gespeeld zal worden met wie verantwoordelijk is voor welk deel wanneer iets fout gaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 september 2010 13:01]

Dan heb ik goed nieuws voor je, de magneetstrip moet verdwijnen in 2012.
Stond toevallig een tijdje terug nog hier op Tweakers.
Vanaf 1 januari 2012 moeten het huidige pin-systeem en de kwetsbare betaalpasjes met magneetstrip zijn uitgefaseerd. De pasjes zullen worden vervangen door een nieuw betalingsssysteem met pasjes die van een EMV-chip voorzien zijn.
Werd ook eens tijd...

linkje: http://tweakers.net/nieuw...jnt-twee-jaar-eerder.html
Het is potentieel meer dan alleen chip integratie.

Skimmers maken tegenwoordig gebruik van toetsenbord overlays om pincodes te stelen. Het is een stuk veiliger als je je pincode op je eigen telefoon invoeren.

Ook kan je telefoon een online check doen, om te kijken of de security certificates van de PIN automaat niet revoked zijn. In een modern betaalsysteem moet je geen enkel onderdeel bij voorbaat vertrouwen.
Wat gebeurt er dan als je telefoon leeg is? Kun je dan ineens niet meer betalen of staat dat er los van?
En wat als je bankpas beschadigd of gedemagnetiseerd is (iets wat tegenwoordig regelmatig voorkomt door de telefoon)?

Natuurlijk, je hebt altijd problemen met systemen die afhankelijk zijn van elektriciteit, maar vergeten je telefoon op te laden en net zo dom als je portemonnee vergeten mee te nemen.
Een kapotte bankpas is mij nou nog nooit overkomen, terwijl mijn mobiel iedere twee dagen opgeladen moet worden (bij mijn normale gebruik)... ik weet niet wat jij doet met je bankpas maar als je hem gewoon in een portemonnee stopt blijft die gewoon heel.
een kapotte bankpas is je nog nooit over komen zeg je
en oke je moet je telefoon elke 2 dagen opladen

maar die vergelijking kun je niet met elkaar vergelijken, je kunt dan beter een kapotte bankpas met een lege telefoon vergelijken ;)
Ik heb het ook niet over vergeten om op te laden, maar gewoon dat hij simpelweg leeg is door gebruik. Ik vind m'n iPhone een topding, maar als betaalsysteem zie ik het nog niet zo zitten.

Overigens is dat probleem wat jij beschrijft volgens mij compleet opgelost als men niet meer met de magneetstrip gaat werken maar met de chip. Wat ook veel vaker gebeurt.
De partijen zouden niet alleen hebben geworsteld over hoe de inkomsten moeten worden verdeeld
Hier zie ik dus al een groot probleem.
Leuk dat ze dit in 2012 op de markt willen hebben, maar ben erg benieuwd dan naar de kosten, zowel voor de koper als verkoper (bv winkel).
Het hele systeem willen ze natuurlijk weer zo snel mogelijk terug verdienen en winst op maken natuurlijk.

Daarom misschien net zoals pin dat het heel lang duurt voordat het echt aanslaat (ook voor kleinere bedragen). Dit was eerst met name voor winkeliers te duur, tegenwoordig tarieven lager en kun je bijna overal wel betalen met pin op kleine bedragen zonder bij te betalen.
Wat is eigenlijk de rol van de providers? In het bericht wordt gesuggereerd dat het mobiele netwerk niet wordt gebruikt. Dan blijft over de simkaart. Maar waarom zou je geen oplossing verzinnen die losstaat van die simkaart? Wat is het voordeel van het betrekken van providers in het geheel?
Voor de betaling wordt het mobiele netwerk inderdaad niet gebruikt. Het werkt netzo als een normale 'contactless' betaalpas (zoals MasterCard PayPass of Visa payWave). Maar je hebt wel een telefoon nodig die NFC ondersteunt en iets van een 'secure element' heeft voor de betaalfunctie.
Waarom niet in je id/paspoort? Die moet je namelijk wél altijd bij hebben.
ja idd.
idkaart of rijbewijs is een stuk handiger.
Als je de PIN-code op het toetsenbord van je eigen telefoon moet intikken dan is het ook stuk hygiënischer. Wat ook beter is als er in de toekomst fabrikanten mobieltjes standaard uitrusten met dual micro-SIM en voorbereiding op nfc-technologie.
En jij sjouwt dus ook je boodschappen omdat je wegens smetvrees de winkelwagentjes en mandjes liever links laat liggen? Ook was je altijd je handen voordat je je telefoon gebruikt? Om maar niet te beginnen over waar de vakkenvullers zojuist niet aan hebben gezeten met hun handen. Eerlijk gezegd is hygiene nogal een non-argument.

Wat dat betreft is het argument van sOid een stuk reëler. Als je kijkt hoe snel de gemiddelde smartphone leeg loopt is er dus het risico dat je niet meer kan betalen. Dit is al helemaal vervelend als je even naar het buitenland gaat, of een aantal dagen op een festival bivakkeerd. Ik blijf liever bij de pas eerlijk gezegd, laat ze die maar eens doorontwikkelen.
Allereerst heb ik absoluut geen smetvrees. Ten tweede, wie zegt dat het noodzakelijk is dat je telefoon van energie voorzien moet zijn. Een NFC-chip kan ook passief communiceren en net zo gedragen als een RFID-chip. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je NFC-chip de rekeningsgegevens bekend maakt en de transactie vervolgens voltooid (PIN-code intoetsen) op een apart device.
En als ik niet mijn rekening gegevens wil blootgeven?
Klopt, maar er is wel een nadeel als je een touchscreen gebruikt. Er zullen vier posities op het scherm vetter zijn dan de rest. Dus je weet als 'skimmer' meteen welke vier toetsten gebruikt worden.
Random layout numpad?
En als we dan toch meer hightech gaan.... vingerafdruk?
alsof je nooit smsjes verstuurt met je vette vingers, ik denk eerder dat de plek van de e enzovoort vetter zullen zijn bij mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True