Foutieve ov-chipkaarten leveren problemen op bij studenten

Naar schatting 17.500 studenten kunnen door een productiefout geen gebruik maken van hun ov-chipkaart. Getroffen studenten moeten tijdelijk een brief van ov-chipkaartbeheerder Trans Link Systems tonen als geldig vervoersbewijs.

Ov-chipkaartVolgens een woordvoerder van Trans Link Systems worden de problemen veroorzaakt doordat de incheckpunten een code die op de foutieve chipkaarten staat, niet herkennen. Hierdoor kan een student met een 'verkeerde' ov-chipkaart niet in- of uitchecken of de kaart opladen. Door de niet herkende codes alsnog aan het software-systeem van Trans Link Systems toe te voegen, hoopt de beheerder het probleem binnen een week te kunnen verhelpen.

De haperende ov-chipkaarten, alle afkomstig uit één batch, zijn vooral aan eerstejaars verstrekt, al kunnen ook studenten die onlangs een vervangende ov-studentenkaart hebben aangevraagd tegen het probleem aanlopen. In totaal zou het gaan om 13.000 kaarten die al zijn verstuurd en 4500 ov-chipkaarten die nog onderweg zijn. Getroffen studenten krijgen een brief met uitleg. Bovendien kan het schrijven worden gebruikt als tijdelijk vervoersbewijs.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

31-08-2010 • 17:37

172

Reacties (172)

172
165
91
3
0
15
Wijzig sortering
Anoniem: 361965 31 augustus 2010 22:01
Even de brief citeren:
"Beste student,

Je hebt van ons een Studenten OV-chipkaart met kaartnummer xxx xxx xxx xxx ontvangen. Helaas werkt deze kaart nog niet. Bij het ophalen van je studentenreisproduct krijg je een melding dat je kaart niet werkt of niet geldig is. Dit betekent niet dat je kaart defect is, maar dat de kaart nog niet wordt herkend door de OV-chipkaartapparatuur.

Houd voor actuele informatie www.studentenov-chipkaart.nl in de gaten. Op deze website lees je vanaf welke datum de OV-chipkaartapparatuur je Studenten OV-chipkaart wel herkent.

Wij bieden je onze excuses aan voor het ongemak."

Hoe onduidelijk kan een brief zijn?
Er staat niet bij dat deze brief als vervoersbewijs mag gelden.
Inderdaad, en bij het 'ophalen' van het reisproduct bij zo'n automaat kreeg ik geen problemen, terwijl ik dezelfde brief had gekregen, hierdoor had ik het idee dat alles gewoon goed was.
Ik heb vandaag iemand met die brief in de bus gehad. Voor zover ik wist is die brief geen vervoerdbewijs. Er staat niet eens op of het om een week- of weekendkaart gaat. Dus ze moest gewoon betalen.
Ik wordt steeds een stukje droeviger als ik weer wat nieuws over de OV-Chip lees... ;(
kinderziektes hou je altijd.. qua idee is het optimaal in mijn inziens, een ding voor al het OV. piep->doorlopen. En niet steeds een nieuw ding kopen.

Mensen willen graag zeuren over veranderingen...
Kinderziektes he?? Er is zoveel mis met die ov-chipkaart:

- Een persoonlijke ov-chipkaart moet aangeschaft worden voor de prijs van EURO 7,50
Wanneer ik een strippenkaart koop betaal ik niet voor het stukje papier zelf. Dat zit in de rit prijzen verwerkt. Nu betaal ik voor de rit prijzen EN de drager van het ov tegoed. Simpel gesteld is het reizen met het ov voor mij dus met EURO 7,50 per 5 jaar gestegen. Een aanzienlijke stijging aangezien ik af en toe gebruik maak van het ov.

- Elke 5 jaar dient er een nieuwe ov-chipkaart aangeschaft te worden, voor de prijs van EURO 7,50
Feitelijk gezien is de eigenaar van een ov-chipkaart dus een abonnement aangegaan met het openbaar vervoer Nederland. Je bent tenslotte verplicht een ov-chipkaart te kopen om gebruik te kunnen en mogen maken van kortingsproducten. En dit abonnement kost dus EURO 7,50 per 5 jaar.

- Kortingsproducten kunnen alleen op een persoonlijke ov-chipkaart geplaatst worden
Als je als reiziger gebruik wil maken van de mogelijkheden die tot voorheen aangeboden werden ten aanzien van kortingen of andere producten is er dus de verplichting tot het aanschaffen van een ov-chipkaart met alle nadelen die daar bij horen.

- Iedere aanbieder van een ov-chipkaart(Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, GVU, etc) kan zijn eigen aanvullende voorwaarden en prijzen stellen
Het heeft even geduurd voordat ik dit door had. De ov-chipkaart wordt gepresenteerd als 1 simpele kaart waarmee, straks, overal in het openbaar vervoer mee gereisd kan worden. Het probleem dat momenteel aanwezig is, is dat kortingsproducten van een bepaalde aanbieder alleen op de ov-chipkaart van de desbetreffende aanbieder geplaatst kunnen worden. Als ik dus een kortingsproduct van de NS en een kortingsproduct van Connexxion wil gebruiken zal ik 2 kaarten moeten aanschaffen. Tevens zijn er, of kunnen er ontstaan, verschillen tussen voorwaarden die gesteld worden door de aanbieders van de ov-chipkaart. Dit is op het gebied van restitutie en kosten verbonden aan zaken die je als gebruiker wil regelen.

- De ov-chipkaart dient voorzien te zijn van een minimum bedrag.
Dit minimum bedrag ben je als ov-chipkaart gebruiker dus standaard kwijt. Bovenop de aanschafprijs. Er wordt, volgens de voorwaarden van de ov-chipkaart, geen rente vergoed over het bedrag dat op de ov-chipkaart staat. De NS eist dat er minimaal 20 euro op de kaart moet staan als er met de trein gereisd gaat worden. Bij een rente van 3% is dit EURO 0,60 per jaar. Hiermee kost de ov-chipkaart dus EURO 10,50 per 5 jaar. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met eventuele meerdere ov-chipkaarten die nodig zijn om van verschillende aanbieders kortingsproducten te mogen gebruiken.

- Bij beëindiging van de ov-chipkaart moet er EURO 2,50 betaald worden om het resterende tegoed terug te krijgen.
Wanneer men geen gebruik meer wil maken van de ov-chipkaart, en het resterende bedrag dus terug wil hebben, dient er EURO 2,50 betaald te worden. Dit wordt van het resterende bedrag afgetrokken. Wat er dan nog overblijft krijg je terug. Ik heb overigens nergens kunnen vinden wat er gebeurt als na 5 jaar de kaart verloopt en er een nieuwe aangeschaft moet worden. Moet dan het geld van de oude terug gehaald worden(a EURO 2,50) en zelf op de nieuwe kaart storten? Of gaat dit automatisch en kosteloos? Ik kon hier geen duidelijkheid over vinden. Probleem blijft echter de kosten voor restitutie. Feitelijk kost de ov-chipkaart dus EURO 7,50 voor de aanschaf, EURO 3,- rente per 5 jaar en EURO 2,50 voor de restitutie(dit moment komt tenslotte ooit). Al met al zijn de extra kosten dus totaal EURO 13,-.

Geen idee wie die ov-chipkaart heeft verzonnen, maar een standbeeld verdient ie niet.

[Reactie gewijzigd door beany op 27 juli 2024 16:42]

- Iedere aanbieder van een ov-chipkaart(Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, GVU, etc) kan zijn eigen aanvullende voorwaarden en prijzen stellen
Naar mij bekend doet alleen de NS dit momenteel met haar abonnementen, het is de bedoeling dat dit straks ook niet meer uitmaakt. Maar dan moet NS wel het distributiemechanisme voor abonnementen e.d. beter op orde krijgen.

Aan de andere kant krijg je je OV-chipkaart dan weer wel gratis bij een NS-abonnement (denk aan een voordeelurenabo) en regelmatig zijn er acties dat je voor 1 cent een persoonlijke OV-chipkaart kunt krijgen.

Wel ben ik het met je eens dat de prijs van EUR 7,50 schandalig hoog is, maar dit zal zijn om een barrière op te werpen voor de gevallen waar een aantal keer niet uitchecken (en wanneer je kaart geblokkeerd is een nieuwe kopen) voordeliger is.

Eigenlijk zou die 7,50 een soort borg moeten zijn... als je na 5 jaar de kaart inlevert krijg je die 7,50 terug mits de kaart in goede staat is en niet geblokkeerd is o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Alex) op 27 juli 2024 16:42]

Ik was vorige week als toerist in Amsterdam. Toen kon ik een anonieme OV kaart KOPEN voor EUR 8.50 (50 cent service kosten?). Als toerist had ik deze kaart slechts voor 1 weekeinde nodig. Een gebruiksaanwijzing was alleen in het Nederlands beschikbaar.

Liever had ik een systeem gezien zoals deze al 20+ jaar in Singapore wordt gebruikt. Daar betaal je 5 dollar BORG. De kaart kun je na gebruik in de ticketmachine droppen en je krijgt je borg weer netjes terug.

Blijkbaar heeft het Nederlandse OV nooit van toeristen gehoord. En dat in een stad als Amsterdam (wat me ivm Brussel erg tegenviel qua taalvriendelijkheid in het OV. Alleen Nederlands. Alleen Engels bij een aantal toeristische attracties)
Alle OV informatie is in Amsterdam ook in het Engels beschikbaar hoor.
Maar niet in het stonecoal English van de conducteur. Die komt niet verder dan flee market en Dam square
Als ik dus een kortingsproduct van de NS en een kortingsproduct van Connexxion wil gebruiken zal ik 2 kaarten moeten aanschaffen.
Een kennis heeft anders een NS Voordeelurenabonnement en een RET Sterabonnement op de chipkaart van de NS. Wellicht dat dit recent is aangepast?

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 27 juli 2024 16:42]

Probleem is hier de NS, die staat niet toe dat je een abonnement van hun op een andere kaart zet. Mocht je dus vaak met de bus gaan maar later ook voor de trein een abonnement willen dan moet je je kaart bij de NS kopen, anders heb je er later 2 nodig, of moet je de oude weer vervangen.
Ik heb overigens nergens kunnen vinden wat er gebeurt als na 5 jaar de kaart verloopt en er een nieuwe aangeschaft moet worden
Bij een anonieme kaart ben je het geld wat er op staat gewoon kwijt, is me vorig jaar overkomen, ik had een eerste generatie ovchip die blijkbaar al 2 jaar bij de RET op de plank lag, ene dag inchecken en uitchecken geen probleem. Een week later ongeldige kaart, bij zowel mij als mijn vriendin.
Er staat geen vervaldatum op de kaart, dus je moet zelf maar in de gaten houden wanneer je die kaart gekocht hebt en zelfs dan is het gokken, want het gaat dus om de productiedatum.
Je zal de dag ervoor maar 100 euro op de kaart gezet hebben.
Dit soort problemen zullen over een aantal jaar opeens massaal de kop op steken, maar dan heeft de top al zijn prestatiebonus binnen.
Heel de OV kan stikken in die chip.
Ik was in eerste instantie absoluut niet tegen het idee van de OV chipkaart, maar ik heb wel de slechte ontwikkelingen altijd met argusogen gevolgd (lees: slecht activeren begin dit jaar).

Maar ik ben nu toch ook achter 1 leuke "kinderziekte" gekomen. Ik heb recht op studentenOV, kwam er deze week achter dat mijn pasje kapot is (ik had anderhalf jaar geleden al een pasje gekregen, dat jaar nooit hoeven te gebruiken, vorig jaar geen studiefinanciering). Wat houd dat nu in? Dat ik een maand lang zelf de reiskosten kan gaan betalen (en deze kan ik ook niet declareren), terwijl ik een student ben (en ik financieel er zo slecht voor sta dat ik al bij kennissen heb moeten lenen om boeken te betalen) nu ben ik me dus serieus af aan het vragen hoe ik morgen op school kom. Gedeeltelijk is dit offtopic, maar vond toch dat ik verhaal compleet moest houden.

Ja ok, pasje eigen verantwoordelijkheid, daar kan ik inkomen tot op een bepaalde hoogte, maar dat ik dan een maand zelf mijn vervoer kan gaan betalen? Dat vind ik toch een behoorlijke kinderziekte als ik heel eerlijk moet zijn en er had best al eens wat ondernomen mogen worden dat dit niet zo absurd lang duurt. (er zijn weinig documenten waarvan ik weet dat het zo lang duurt om het te verkrijgen, paspoort duurt niet langer dan een week, terwijl je daar in de meeste gevallen minder afhankelijk van bent als je die kwijtraakt dan een ov-chipkaart)

Nu ben ik een student en is dit OV "gratis". Maar als ik bijvoorbeeld een jaarabbonement af had gesloten bij ns twv €3.500 (ongeveer) zou ik dus ongeveer 300 euro voor "niks" hebben betaald en ook nog eens zelf de ritten in die tijd moeten betalen.

Dit vind ik toch niet echt zeurderig als ik heel eerlijk moet zijn maar toch echt een kwalijke zaak (vooral dat er niks valt te declareren en er eigenlijk wordt gezegd "het is jouw fout dat je pas kapot is, draai jij er dan ook maar lekker voor op, van ons hoef je geen medewerking te verwachten").

Edit: ok, misschien is mijn verhaaltje een beetje te persoonlijk, maar ik weet nu echt even niet meer wat te doen door die "kinderziekte".

[Reactie gewijzigd door crizyz op 27 juli 2024 16:42]

Wanneer je controle krijgt zien de meeste conducteurs dit wel door de vingers. Wanneer je toch een boete krijgt NOOIT contant betalen maar de acceptgiro laten komen. Je mag sowieso je OV-kaart één keer per jaar vergeten (boete wordt bij bewijs dan kwijtgescholden). Wanneer je pas defect is, zullen ze dit zeker door de vingers zien. Zo'n pas hoort gewoon te werken, net als (vergelijkbaar) een leenauto.
Een productiefout blijft een productiefout, dit staat los van de leeftijd van een systeem.

De belangrijkste klachten over de OV Chipkaart gaan niet over kinderziektes, maar meer over designfouten of designkeuzes waarmee reizigers worden gedupeerd.

Zoals reizigers die bij overstappen van metro of tram eerst helemaal naar de uitgang van het station moeten om uit- en opnieuw in te checken. Of een schoolklas waar nu elk kind een eigen chipkaart nodig heeft voor een uitje. Of het niet bestaan van (weekend)retourtjes. Of iemand die nu meer moet betalen omdat bij tussenstops voor afspraken onderweg steeds opnieuw ingecheckt moet worden.

Deze voorbeelden zijn geen kinderziektes of bugs maar structurele, blijvende nadelen van de manier waarop het systeem is opgezet.
Helaas zijn dat de belangrijkste gehoorde klachten, samen met het 'beveiligingsprobleem'. Dat een particuliere organisatie een database aanlegt van je reisbewegingen wordt helaas onderbelicht.
niet als de productie onderdeel is van het systeem....net als hier.
Een productiefout zou in het systeem herkend moeten worden voordat de foutieve producten verscheept worden.
het idee vind ik al verkeerd je spect ze met minimaal een 25 euro vooraf als je buiten je week of weekend kaart wilt gebruiken. ipv er achteraf van je bank wordt geschreven.
heb je minder dan 25 e dan kun je niet reizigen en dat zie je niet. als je dan wilt inchecken wordt je geweigerd. en automaten zijn er veel te weinig.

geef mij het papiertje maar dan ben je altijd zeker van een reisdocument.
dit is ook wat ik altijd koop in het weekend, ik hoop dan ook dat deze dan lang geldig blijven.

wat ook zo leuk is is dat je niet op afstand aanpassingen kan doen aan zo'n check paal.
daar moet dan per paaltje iemand langs voor aanpassingen of ieder moet zijn pas laten aanpassen.

als je gedonder ermee hebt gehad dan krijg je vaak je geld ook nog niet eens terug als dat al wel het geval is dan is het nog wel eens zo dat je niet eens al je onkosten die erdoor hebt moeten maken terug krijgt.
voordat je ook maar een cent binnen hebt ben je letterlijk maanden verder.

ik zeg het is een ramp en dat blijft het de komende jaren wel.
Ook met de strippenkaart heb ik regelmatig problemen gehad hoor... Met name bij de stempelapparaten waarvan de inkt niet op tijd werden bijgevuld. Stempelde je af, en was de tijd en code niet duidelijk zichtbaar dan begon men bij controle te zeuren dat het geen geldig vervoersbewijs was. En als je bij een onduidelijk stempel nog een keer stempelde bij een ander stempelapparaat, dan kreeg je helemaal een boete omdat er twee stempels door elkaar in het zelfde vakje stond.
Daarnaast enkele keren meegemaakt dat ik mijn 45 strippenkaart wat te lang in mijn andere jas/tas had laten zitten waardoor men van mening was dat deze waardeloos was geworden. De strippenkaart verloor namelijk zijn geldigheid 1 jaar na de laatste tariefswijziging. Er is geen enkele mogelijkheid om vervolgens het geld wat je van tevoren hebt betaald voor de ongebruikte strippen terug te krijgen.
Dat mensen graag zeuren over verandering... eens. Maar dat je in het begin altijd kinderziektes hebt/rekening mee moet houden, ben ik zeker in dit geval absoluut niet met je eens. Een dergelijk project wat zo grootschalig wordt ingezet mag niet de 'kinderziektes' vertonen die het tot nu toe heeft gedaan. De OV-chip kaart is er doorgedrukt omdat men dat persé wou voor een bepaalde tijd. Resultaat is een medium wat simpelweg nog niet 'af' is en waar vooral de burger last van heeft. Dit gaat dan om een 'productiefout', wordt er niet meer getest tegenwoordig?

Sterker nog, tijdens de testperiodes zijn een heleboel problemen boven water gekomen en diverse adviseurs riepen dat het nog te vroeg was en ga zo maar door. Maar toch zitten we met die kaarten opgescheept omdat ze er gewoon doorheen gedrukt zijn, het moest en zal er komen. En waarom moest dat nou perse zo snel? Het oude systeem werkte toch nog gewoon, dat was toch niet de reden waarom het zo snel veranderd moest worden? Die kaart is meer een prestige-kwestie geworden... dat hebben we maar even snel geregeld... yeah sure.

Ik ben ook absoluut niet tegen de kaart, vind het ook een prima idee, maar zoiets moet gewoon gelijk werken. Incidentele gevallen kunnen uiteraard altijd gebeuren, maar honderden klachten tegelijk is al niet incidenteel meer.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 27 juli 2024 16:42]

Het begon al met het ontwerp van het systeem, anders was dat idiote uitcheck systeem er natuurlijk nooit ingekomen.
Volgens mij kun je niet echt om uitchecken heen bij dit soort systemen... als je incheckt kan het systeem niet weten hoe ver je reist...
Volgens mij kun je niet echt om uitchecken heen bij dit soort systemen... als je incheckt kan het systeem niet weten hoe ver je reist...
In- en uitchecken als concept is niet verkeerd, en bij vervoermiddelen waar je op maar één punt bij het voertuig kan komen, werkt zoiets prima. Kijk maar naar de trein- en metropoortjes in Frankrijk en Londen, geen kaartje is gewoon niet het perron op.

Bepalen of je doorreist of overstapt is dan heel makkelijk: Perronpoortjes zijn over het algemeen namelijk éénrichting. Een uitcheck- en incheck-actie achter elkaar zou dan opgevat moeten worden als een 'overstap'.

Het gaat alleen fout als je dat soort grapjes ook met bijvoorbeeld een bus te kunnen doen. Daar kan een paal immers niet bepalen of je het perron óp of het perron áf gaat. Afgezien van de mogelijkheid om kilometers voor je eindhalte al uit te kunnen checken (en eventueel weer inchecken als er een controleur in zicht komt).
Inderdaad, in- en uitchecken op hetzelfde apparaat, niet eens twee knoppen "in" en "uit", is een ontwerpfout waar je niet omheen kunt werken :(. Een paar voorbeeldjes uit de bus:

- Utrecht (je kunt gelijk weer uitchecken): chauffeur let even niet op en staat erop dat je de kaart nog een keer ervoor houdt, zodat hij de "bliep" hoort. Ondertussen ben je in- en uitgecheckt. Let je zelf ook niet op, dan stap je bij het uitstappen eigenlijk "over" en ben je daaraan een volledige borg kwijt.
- Apeldoorn (je kunt niet bij dezelfde halte weer uitchecken): Stapt iemand per ongeluk in de verkeerde bus, dan moet hij een halte mee en dan teruglopen. Alle bussen vertrekken in Apeldoorn tegelijk, dus je bent gelijk een half uur verder. Hopelijk heeft je nieuwe bus dan geen vertraging, want na 35 minuten betaal je weer het volle pond.

en nog een leuke:
- Utrecht: chauffeur bedenkt, nog op het station, dat hij de verkeerde dienst aan het rijden is en laat iedereen overstappen op een andere bus. Die andere chauffeur weet van niets, dus flinke discussie met verschillende OV-Chipkaarters. De meesten zijn van mening al in de andere bus ingecheckt te hebben, maar de chauffeur laat ze allemaal opnieuw inchecken.

De bus ziet de nieuwe actie ook echt als inchecken en voor die eerste "rit" zijn ze allemaal hun borg kwijt, misschien op een enkeling na die aan uitchecken heeft gedacht en "slechts" gedeeltelijk extra betaalt.

Heel zot eigenlijk: de NS registreert begin en eindpunt van je trip, maar de bus wijkt af, daar moet dat zo nodig per vervoermiddel. Niet makkelijk te volgen allemaal én je betaalt als reiziger nu dus bij voor (de ongemakken van) overstappen en omrijden. Waarom allemaal? Dat was bij de strippenkaart ook niet zo.
In Londen op de bus werken ze met een flat fee om het uitcheck probleem te omzeilen.
Als het nu ook daadwerkelijk piep-doorlopen zou zijn zou het geweldig zijn. (Al is het voor studenten alsnog langzamer, normaal was je kaartje flashen al voldoende..)

Sinds vorige week ergens moet ook in Heerlen en omstreken en in en uitgecheckt worden. Dat hebben we geweten! Bus vol met 80 studenten en iedere student mag 4-5x proberen IN en UIT te checken voordat het werkt..

Grappige is dat het in Eindhoven wel kan werken met een keer je kaartje voor de lezer te houden... O ja: En dan hoef je je kaartje niet eens uit je beurs te halen, wat hier ook wel nodig is.

Ze hebben ook bij alle haltes de tijdsaanduidingen weggehaald, want die zullen ze moeten gaan aanpassen aangezien dit systeem nogal tijdrovend is!
Kinderziektes voorkom je door voldoende te testen. Verder is dit een fout in recente OV-chipkaarten, niet de batch die ergens begin vorig jaar werd uitgedeeld (om daar nog maar over zwijgen).. Verder zijn dit geen kinderziektes maar gewoon grote kwalen!

Als je het gehele land haast "verplicht" om over te stappen, dan dien je een product mijn inziens gewoon haast vlekkeloos te kunnen aanbieden, als dat niet kan niets verplichten oplossen en later pas verplichten. Hoe lang hebben we dat ding nu al? Kan het nog steeds niet "vlekkeloos"?

Even voor de info:

Al in 1992 kregen de NS subsidie van het ministerie van Economische Zaken om elektronische kaartjes en poortjes te testen in Maarssen, Tiel en Utrecht. Dit werd gezien als een succes, in 1993 werd bekend gemaakt dat aan de invoering van een chipkaart zou gaan worden gewerkt. Sinds 2004 wordt in Nederland een aantal proeven gehouden met de OV-chipkaart. Eind 2005 is de kaart voor het eerst geïntroduceerd in de regio Rotterdam. Eind 2008 was de kaart ingevoerd in de provincies Noord-Holland en Utrecht Zuid-Holland en Gelderland. In 2009 volgt invoering in Friesland, Overijssel, de rest van Flevoland en Gelderland en een deel van Zuid-Holland (zie kaartje hiernaast).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ov-chipkaart

Inmiddels zitten we al tegen einde 2010 aan hoor....

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 27 juli 2024 16:42]

Ja het idee is goed. Alleen enorm dom dat we weer een eigen systeem moesten hebben inplaats van een systeem dat in het buitenland al jaren goed werkt.
Nee, die kinderziektes zouden eruit moeten zijn na de testperiode in Rotterdam, maar de fouten blijven zich opstapelen, dat zijn geen kinderziektes meer.
Ooh ja hoor, helemaal mee eens. Maar de OV-Chip heeft natuurlijk wel ERG veel kinderziektes.
Het spuitje tegen waterpokken is zogezegd niet genomen, en dat had wel gekund....
Ik heb nog maar weinig problemen gehad met de ov-chip. Eerste was dat de lezers het in de bus niet deden, toen mocht ik zo meerijden bij het laten zien van de kaart (gratis dus), bij een tweede keert moest ik naar voren in de bus lopen waar die het wel deed. In de trein heb ik nog nooit problemen met het ding gehad. Ik reis nu bijna 2 jaar dagelijks met OV, dus heb 'ervaring' met de invoering en dagelijks gebruik.
Ik hoor dat er hier veel over gemopperd word, maar ik wou het bijna bestempelen als het eerste geslaagde IT-project van de overheid.
Eerste geslaagde IT-project van de overheid?

Haal een aantal ovkaarten snel langs een incheckpaal (of bijvoorbeeld een aantal andere kaarten zoals rijbewijs waar een RFID in zit) en het ding slaat volledig op tilt. Daar sta je dan dat je wilt uitchecken maar is de paal stuk.

Ook in Utrecht op de lijnen waar wat minder studenten komen (buslijn 1 vanaf Overvecht naar Centraal) zijn de incheckdingen bijna altijd buiten gebruik.

Als ze gewoon de Oystercard hadden genomen met een nieuw frontje erop, maar met alle hardware gewoon gekopiëerd was er niks aan de hand geweest, die dingen werken tenminste wel.
Oystercard is niet te vergelijken. We hebben in Nederland meerdere vervoerders met ieder hun eigen wensen en eisen.
Oystercard is niet te vergelijken. We hebben in Nederland meerdere vervoerders met ieder hun eigen wensen en eisen.
Dat is ook precies het probleem waarom de OV-chip hier gewoon niet werkt.

Als ik met 3 vervoerders naar mijn eindbestemming moet komen, moet ik dus 3 keer in- en uitchecken, waardoor ik in principe 3 enkeltjes koop naar de tussenstations. Per vervoerder betaal ik immers instaptarief.

Met de Nationale Strippenkaart kon ik ook met meerdere vervoerders reizen op één kaart, met het grote verschil dat de strippenkaarten via een vaste verdeelsleutel door de vervoerders werden verkocht. Maar blijkbaar waren geprivatiseerde geldwolven het hier minder mee eens en wilden ze ineens dat iedereen per km ging betalen.

NS heeft nu al ruim twee jaar problemen met de OV-chipkaart, als student kan ik bijvoorbeeld nog steeds niet met de trein op saldo reizen. En dan zijn er nog van die technische mankementen, zoals reageren op elke RFID-pas die maar voorbij komt (dus als je met je portemonnee denkt in te checken is die paal gelijk in de war), maar dat komt doordat Trans Link Systems de intelligente beslissing heeft genomen om een systeem in te kopen in plaats van deels zelf te ontwikkelen.
Anoniem: 312533 @thegve1 september 2010 00:49
De trein is werkelijk het énige vervoersmiddel waar ik nog géén problemen met dit rot systeem heb gehad, en dat komt omdat je daar niet hoeft in te checken met je abonnement. Als die poortjes ook dicht gaan begint de hel pas echt :'(
Alleen het piepen bij het uitstappen is nog niet zo'n succes!
Kinderziektes hou je idd altijd, maar bij de OV-Chip zijn het er wel heel erg veel
Kinderziektes heten bugs. Kinderziektes klinkt zo naar!
Doe mij maar zo'n brief! ;)
Kinderziektes of niet, zo iets achterlijks had er gewoon niet door mogen komen.

Overal reclame opplakken dat we zo'n stom kaartje moeten hebben als we onszelf nog willen vervoeren met bus/trein.
Overal kom je het tegen, van overgedramatiseerde tv-commercials tot stickers en mini-ads.
En dan brengen ze zo'n brak systeem uit dat aan alle kanten lek is, lek blijft en waar niemand ooit naar gaat kijken om het te fixen, want zo verdienen ze hun centen ook wel.


Bravo overheid, jullie zijn weer een stapje dichterbij. :/
Dit systeem is al tientallen jaren in werking in het buitenland, kinderziektes heb je bij de ontwikkeling van een product, niet bij een oud product in een nieuw jasje. Wederom hebben er weer héél wat mensen gefaald. Het Nederlandse ambtenarenapparaat en mevrouw Tineke Faalinga hebben weer hopeloos hun best gedaan om een goed idee zo idioot mogelijk in te voeren.

In de bus en trein hoeft dit niet zo lastig te zijn, maar ik ben benieuwd hoe je door de metropoortjes in Rotterdam en Amsterdam en bij de randstadrail heen gaat komen met je flappie papier.

De oplossing is ook vrij idioot, want uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een boete never nooit je geld terug gaat zien. Die mag je ter plekke namelijk betalen. Ook de "service" bij dit soort systemen is om te janken. Telefonisch niet te bereiken, de vervoerbedrijven weten er niets van en zeggen dat je moet bellen, maar bij bellen neemt er niemand op of ze hebben één of ander zwakzinnig verhaal te vertellen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 63628 op 27 juli 2024 16:42]

Dit systeem is al tientallen jaren in werking in het buitenland
Juh maar het probleem is dan weer dat je daar voor moet betalen, kennis is niet gratis. Ze had zo Oracle in kunnen schakellen om het systeem op te zetten maar dan heb je het probleem dat het uiteindelijk meer kost dan dat je het zelf ontwikkelt.

En waar is de Nederlandse trots nou gebleven? Wij Nederlanders zijn historische werelwijd de toon aangevers en leiders in infrastructuur projecten.
Het Nederlandse ambtenarenapparaat en mevrouw Tineke Faalinga hebben weer hopeloos hun best gedaan om een goed idee zo idioot mogelijk in te voeren.
Inderdaad, volgens mij zijn de meeste mensen het er wel over eens dat dit huidige OV-systeem gewoon te brak voor woorden is en eigenlijk herzien zou moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 27 juli 2024 16:42]

Idd bij mijn broertje ging hij ook stuk! Moest hij hem naar amersfoort opsturen (fietst hij elke dag langs, maar langsbrengen mocht niet en opsturen duurde lang!) uiteindelijk was hij hem 5 weken kwijt. Had hij bonnetjes alles bewaard en we dachten oh dat krijgt hij wel terug! Hij dus voor de 100x bellen: Nee meneer de studenten Ov-chipkaart is een gift!

Had hij nog mazzel toen hij de zooi uitlegde aan een NS-conducteur zei die: jongen je mag 1x zwartreizen, volgens de regels maak daar gebruik van! ;)

Pas zat ik overigens zelf in de bus zegt dat ding Bliep storing en ik had me net ingechecked! (gelukkig net 3 meter voor mijn halte werkte hij weer! :Y) )
De OV-chipkaart is dus geen gift. Het komt bij je studieschuld erbij, en afname is verplicht.

Presteer je het om je studie af te ronden. Dan wordt het omgezet in een gift.
Afname is niet verplicht en je moet hem toch zeker terug betalen als je eerder stopt!
Mijn informatie is wel wat gedateerd. Maar in 2006/2007 heb ik nog uitgezocht of je je OV moet afnemen, toen ik er achter was gekomen dat je er dus schuld over opbouwt. Helaas, alleen als je in het buitenland woont kon je met veel pijn en moeite je OV stopzetten.

Je betaalt er een behoorlijke cent nog voor ook. Het ding is overigens vrij onzinnig als je in de stad gaat wonen waar je studeert. Fietser is koning en voor bijna iedereen haalbaar om in 90 procent van de gevallen te gebruiken. Wat je dan nog betaalt aan OV kosten valt in het niet bij de schuld die je verplicht opbouwt.

Om wat voor reden dan ook, kan het voorkomen dat je geen studie af maakt. En ja, dan komen veel er pas achter dat je OV niet gratis is geweest.
Als je vroeger je OV niet ophaalde bij het postkantoor hoefde je er ook niet voor te betalen. Zelfde geld tegenwoordig. Als je het studentenreisproduct niet op je ov-chipkaart zet word het ook niet bij je studieschuld opgeteld.
Niet helemaal, er werd namelijk maar van uitgegaan dat je de OV toch wel ophaalde. Ik heb het zelf ondervonden, mijn OV kaart niet opgehaald, kijk ik maanden later naar een overzicht van de schuld, zou ik hem ineens zogenaamd opgehaald hebben...heeft redelijk wat moeite gekost om dat in orde te krijgen, ik heb uiteindelijk het ophaalbewijs naar ze moeten opsturen voordat ze het wilden aanpassen.

Ik hoop dat dat met die OV-chipkaart beter is, dan is er tenminste nog IETS geslaagd aan dat ding...
Echt? De laatste keer dat ik me aan moest melden voor stufi was het volgens mij één keuzevakje (basisbeurs + OV kaart).
Sinds wanneer is afname verplicht?
Waar haal ji jhet vandaan dat afname verplicht is? Als je er een wilt dan moet je hem AANVRAGEN. Als je hem niet aanvraagt dan krijg je hem ook niet en ben je de staat niks schuldig.
Om te kunnen reizen met de Studenten OV-chipkaart, moet je recht hebben op studiefinanciering. Heb je nog geen studiefinanciering, dan moet je dat eerst aanvragen. Daarna moet je twee dingen doen:

1. Regel een Studenten OV-chipkaart
Nadat je recht op studiefinanciering is vastgesteld, krijg je van de Klantenservice OV-chipkaart automatisch een aanvraagformulier toegestuurd. Dat gebeurt binnen twee weken. Vul dit formulier in en stuur het terug met een kopie van je legitimatiebewijs en een pasfoto. Drie weken na verzending van het formulier heb je de Studenten OV-chipkaart dan in je bezit. Alleen bij verlies van het formulier of als je binnen drie weken geen formulier hebt ontvangen, kun je het formulier ook aanvragen via studentenov-chipkaart.nl. DUO kan je geen aanvraagformulier sturen.
Neen, de OV-Chipkaart houdt niet bij hoeveel je de staat schuldig bent en is dus echt een gift.

Waar jij hebt over hebt is de prestatiebeurs (+aanvullend voor lage incomens). Dat wordt omgezet in een gift.
Anoniem: 316551 @APAF-131 augustus 2010 20:51
Dat is feitelijk onjuist. Ik zie net dat mijn "voorlopige lening reisrecht" meer dan 3000 Euro bedraagt. En de beschrijving is als volgt:

"Dat het studentenreisproduct onder de prestatienorm valt, betekent dat dezelfde regels gelden als voor de prestatiebeurs: Je moet binnen tien jaar je diploma halen om het in een gift omgezet te krijgen. Haal je je diploma niet op tijd, dan moet je € 83,97 per maand betalen."



OT:

De ov-shipkaart is een mooi idee zodat de vervoerders de inkomsten uit strippenkaarten e.d. beter kunnen verdelen (naar gebruik van km vd reizigers ipv een verdeelsysteem). Maar waar het hier gigantisch aan schort is de uitvoering. Incapabele instaties en al die verschillende vervoerbedrijven. De overheid had dit alles centraal moeten regelen, maar zo gaat het gewoon niet.

Een voorbeeld uit de praktijk:
vanochtend is mijn vriendin met de Connexxion Bus in Leiden gereisd. Ze heeft een weekov dus het zou gratis moeten zijn, maar de registratieautomaten in de bus waren buiten werking (wat wel vaker het geval is, vorige week ook) . De buschauffeur eistte vervolgens dat ze een kaartje van 2,50 kocht. Dat is toch niet te geloven. Hij wilde niet eerder wegrijden dan dat zij een kaartje had gekocht. Die man was niet voor rede vatbaar, dus wilde ze betalen, maar had maar 1 euro cash bij zich. Toen heeft een andere passagier haar wat voorgeschoten.

Dit is toch niet te geloven!!!!!
Die chauffeur had bij mij heel hoog kunnen springen maar ik heb een wettelijk rechtsgeldig vervoersbewijs en daar heeft hij het maar mee te doen.

(en ik keur het niet goed maar dat zijn dus precies het soort chauffeurs dat steeds met een mes tussen hun ribben of een flinke mishandeling eindigt. En maar zeuren dat het zo onveilig wordt...)
Anders geef je de conducteurs / chauffeurs die wel wat zeggen van ettertjes in het opnebaar vervoer en daarom klappen krijgen nog even een extra klap in het gezicht...
Dit is dus de reden van de agressie van veel jongeren en ouderen, de tolerantie bij de Hollanders gaat eindelijk eens afnemen (dit had al 10 jaar geleden moeten gebeuren, want dan hadden we nu niet met camera's, epd etc etc gezeten.
Inderdaad, buschauffeurs en treinconducteurs hebben al herhaaldelijk, zowel in Nederland als in Belgie, gestaakt omdat ze zich niet veilig voelden en geen respect kregen en weet ik het...maar het moet wel van twee kanten komen en daar schort het vaak nogal aan. Treinconducteurs die bijna boos worden als je in slaap ben gevallen en niet binnen een miliseconde wakker bent om je vervoersbewijs te tonen, busschauffeurs die geen haarbreedte willen afwijken van wat ze zelf bedacht hebben als zijnde de waarheid...

Geweld is nooit goed te keuren en er zullen zeker ook gevallen zijn waar de desbetreffende er niets aan kon doen, maar als je geen respect toont voor de reiziger en je op zo'n manier opstelt, dan kan je van sommige mensen een reactie verwachten.
Dien een klacht in bij Connexxion. Dat is niet de normale gang van zaken.
Zal ik je nog eens wat leuks vertellen, mijn vrouw werkt voor een buitenschoolse opvang in de omgeving van Haarlem. Ze wilde van de vakantie een keer met alle kinderen van haar buitenschoolse opvang op stap gaan, een leuk dagje weg. Ze dacht; "Goh, laat ik met de bus gaan, ik heb toch nog een hoop strippenkaarten over, lekker goedkoop!" En zo was het plan.

Eenmaal bij de bus aangekomen, zegt de buschauffeur dat iedereen die in wil stappen, een OV chipkaart nodig heeft.. Omdat kaartjes en/of strippenkaarten uit de roulatie zijn gehaald. Na een hoop stampij en 3 boze BSO leidsters (buitenschoolse opvang) op zijn dak, heeft hij uiteindelijk toch toegegeven, en haar voor 2,50 per kind een kaartje verkocht. Terwijl mijn vrouw met rijen vol strippenkaarten aan kwam zetten.. was ze nu ineens een flinke hoeveelheid geld kwijt (23 kinderen x 2.50 per kaartje). En op de terugweg, begon het gezeur gewoon weer opnieuw.. weer boos worden, weer kaartjes kopen, weer veel geld kwijt..
Ja sorry hoor maar dat is haar eigen domme fout. Die OV chipkaart is zo vaak in het nieuws geweest en zoveel gepromoot en er is zo ontzettend vaak aangegeven dat die strippenkaarten niet meer geldig zijn, als je dat met 3 van die figuren weet te missen ben je wel héél dom.
De OV Chipkaart valt onder de prestatiebeurs, en is dus wel degelijk een lening. Je hebt 10 jaar de tijd om je studie te halen (dat mag van mijn part ook drastisch worden verlaagd) en dan pas wordt die omgezet in een gift.

Ik ken naast mezelf nog 2 mensen die hun kaart kapot hadden. Declareren heeft geen zin. Het idee achter de OV Chipkaart is perfect, maar er moet voor mensen met een kapotte/gestolen kaart met abonnement (zoals studenten) altijd een tijdelijk product klaarliggen.
Dus als jij voortijdig stopt met studeren hoef jij je OV-chipkaart niet terug te betalen aan DUO? Dacht het wel dus.
Het is toch ook zo'n brak idee dat als je een "abonnement" hebt op OV, dat je dan toch in- en vooral uit- moet checken, vergeet je x keer uit te checken wordt je geblokkeerd, en dat terwijl je een "abonnement" hebt!
Het zou voldoende moeten zijn om voor abbo's enkel een kaart-check uit te voeren om te kijken of het vervoersbewijs geldig is op de huidige locatie en tijd.
In- en uitchecken is nodig om te controle uit te voeren wie waarheen ging en hoelaat. Het liefst ook nog waarom.
Tevens de reden dat ik zo min mogelijk in/uitpiep als het niet per se noodzakelijk is. Maar ik heb dan ook een ns/ov-jaarkaart en die is al betaald, dus de spionage steken ze maar in een lichaamsopening naar keuze.
Ok de OV chip kaart is een gift, maar dan moet je de kosten die jezelf gemaakt hebt door storing van de "gift" een beetje zelf gaan betalen?
Volgens mij kun je die kaarten gewoon declareren hoor.
Ja en door dat bliep storing gedoe heb ik dus al 6x "vergeten" uit te checken..
Echt een geweldig systeem.. 8)7
Zo'n brief is ook vrij waardeloos. Je komt de metro niet in zonder werkende ov chipkaart.
Poortje accepteerd geen brieven.
"Getroffen studenten moeten tijdelijk een brief van ov-chipkaartbeheerder Trans Link Systems tonen als geldig vervoersbewijs."

Daar gaan vast de poortjes bij de metro mee open....
Anoniem: 372775 @Infant31 augustus 2010 18:15
Ik wordt steeds een stukje droeviger als ik weer wat nieuws over de OV-Chip lees... ;(
Sowieso wordt ik al erg droevig als ik naar de OV chipkaart kijk.

De OV Chipkaart is helemaal geen kaart in het voordeel van de reiziger. Wel in het voordeel van de vervoersmaatschappijen.

Het grote aantal passagiers dat niet uitchipt (omdat ze het vergeten, het chip apparaat niet / niet goed werkt, of ze hun pas niet op tijd kunnen vinden en anders te laat op hun bestemming zijn) loopt in de 1000en per dag.

Nee de goede oude strippenkaart was beter. Ook voor de winkeliers die er een leuk zakcentje aan bijverdiende. Dat extra geld gaat nu direct naar de reisorganisaties.

Nee niemand is in feite beter geworden van de chipknip. Alleen de uitbaters.

Het is zelfs nog duurder ook dan de oude strippenkaart.
Als ik kijk wat ik nu per week aan OV kosten kwijt ben en dat vergelijk met vroeger.
Dan is dat een heel verschil.
En ik chip elke keer vrolijk uit. Alsnog is het duurder.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 372775 op 27 juli 2024 16:42]

Tja, dat is het risico als je per afgelegde afstand wil een gaat betalen. Ik moest altijd na de zonegrens uitstappen -3 strippen dus. Met de chipkaart ben ik nu minder geld kwijt dan 3 strippen. (Al is er een verschil tussen de heen en de terugweg, de bus maakt een rondje)
Per afstand en snelheid, in de metro in Rotterdam betaal je meer per km dan met de bus over dezelfde afstand.
Dan hoor jij bij een van de weinigen die er op vooruit gegaan is (mits uitchecken elke keer goed gaat).
Klopt. Ze hebben het zo afgesteld dat de busreis gemiddeld over alle afstanden even duur als voorheen is, maar daarbij - expres - genegeerd dat bepaalde reizen veel vaker voorkwamen dan anderen, en gezorgd dat juist op die - korte - reizen de prijs enorm zou stijgen. Hierdoor verdienen de busmaatschappijen nu enorm veel meer aan korte reizen en aan mensen die snel heen-en-weer reizen (iets dat in het oude systeem gratis was).
Op die manier zijn er allerlei prijsverhogingen stiekem doorgevoerd, en onze kamerleden zijn zoals altijd te debiel om de wiskunde te begrijpen die erachter zit. Hoe moeilijk kan het zijn om te begrijpen dat als je weiniggebruikte reizen goedkoper maakt en populaire afstanden duurder, de netto kosten voor de reiziger zullen stijgen?

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 27 juli 2024 16:42]

Blij dat ik nog een strippenkaart heb waarbij op de achterkant doodleuk staat dat ik binnen twee uur gratis terug mag reizen uit Utrecht. De chauffeur stond wel raar te kijken toen ik hem hier op wees de laatste keer dat ik even snel iets op moest halen bij de Mediamarkt. Eén stripje extra afgestempeld bij vertrek maar er 7 terugverdiend. Zulke regelingen maakten het leuk met het OV te gaan.

Nu ze zoeken het verder maar uit met die OV-chipkaart. Volgens mij is het een verkapte manier om mensen de auto in te jagen en zo meer belasting te kunnen innen. Mij maakt het niet uit, want voor de kosten hoef je het OV ook niet te gebruiken, de initiële drempel zoals door Beany netjes uitgelegd zijn gewoonweg te hoog om een willekeurig reisje te verantwoorden.
maw, het is bijna goedkoper om in de auto in te stappen...
het is niet bijna goedkoper. Als je de juiste auto koopt is het gewoon keihard goedkoper. Niks bijna. Sinds ik mijn motorfiets heb gekocht heb ik mezelf ook beloofd om echt in uitzonderlijke gevallen de trein te gebruiken en alleen zolang ik nog een papieren kaartje kan kopen. Liefst cash.

Simpel voorbeeld. Mijn motor kost 800 euro aanschaf. Geen wegenbelasting en de verzekering is 60 euro per jaar. Aan vaste kosten betaal je relatief weinig voor eigen vervoer. Het beetje banden/onderhoud dat je hebt kost ook erg weinig. Mijn motor loopt daarbij ook nog eens 1:20. Geen trein die hier tegenop kan. En als laatste kom ik overal waar ik wil. Met een oud autootje gaat precies hetzelfde op..

Het openbaar vervoer brengt je van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je neit moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt. Heerlijk hoor het OV :z Blij dat ik er niks meer mee te maken heb.

[Reactie gewijzigd door R-O-Y op 27 juli 2024 16:42]

Mijn vriendin heeft (ook) last van een "ongeldige kaart". Het is wel leuk en aardig dat de brief dient als tijdelijk vervoersbewijs maar de metropoortjes in Rotterdam krijg je er niet mee open, daarnaast geeft de brief absoluut niet aan welk reisproduct je hebt. Het zou correcter zijn om studenten een uitdraai te laten maken van het "reizen" tabblad in Mijn DUO.

De brief lag gisteren al bij haar in de bus, dat dan weer wel. In de brief stond vermeld dat de kaarten niet defect zijn, maar dat ze niet door alle (volgens mij door geen) OV-chipapparatuur worden herkend.
de metropoortjes in Rotterdam krijg je er niet mee open

Nee inderdaad, de SP wilde ook al ervoor zorgen dat de poortjes open bleven, zag ik 4 dagen geleden in een nieuwsbericht
Het GVB moet de poortjes bij de metro niet sluiten zolang reizigers de dupe kunnen worden van invoeringsproblemen
Wat toevallig dat die er nou net 4 dagen later zijn!

Ze hadden iets anders dan een brief moeten bedenken, of ze hadden de poortjes open moeten zetten.

[Reactie gewijzigd door R3NC0N op 27 juli 2024 16:42]

Nu is het zo dat de RET zelf wel meedenkt met dit soort dingen. Voor de afschaffing van de Studenten OV-jaarkaart (de "grote" plastic pas met foto, jaartal en aangegeven week/weekend") kon je als student zonder studenten OV-chipkaart bij de RET een tijdelijke OV chipkaart halen (gedaan toen mijn chipkaart kapot ging).
Met deze pas kreeg je de poortjes open, maar je moest wel je studenten ov-jaarkaart kunnen tonen om te laten zien dat je recht had om te reizen.
lol wat een gedoe. Wat ik me trouwens afvraag wordt je als reiziger hiervoor beboet ? Een reiziger wil netjes betalen maar het systeem werkt niet. Ik vergeet in de haast de brief wat dan ? Laatst zat ik in de tram en deden de incheck apparaten ook niet ( rode lampjes ) ik ben niet gecontroleerd maar zou ik dan een boete moeten betalen mocht het niet werken ?
Ik had een paar weken terug met een gewone ov chip kaart dat in de bus het inchecken niet werkte, gewoon aan de chauffeur gevraagd hoe we dat gingen oplossen, en hij zei dat ik gewoon door mocht lopen.

Gewoon aan de chauffeur vragen of je door kan lopen en als er dan gecontroleerd word vertel je gewoon netjes dat de chauffeur zei dat je mocht gaan zitten.
De chauffeur heeft daar alleen niets over te zeggen. een controleur zal dan ook gewoon een boete geven.
Je moet ook in de buurt van de chauffeur blijven zodat je verhaal kunt halen. En zijn gezicht kunt onthouden en zo
Ik was er één van die batch.
Getroffen studenten krijgen een brief met uitleg
Nou die uitleg was ver te zoeken in die brief.
Ik kreeg afgelopen zaterdag een brief, waarin heel leuk stond dat mijn ontvangen ov-chipkaart niet werkt en dat ik site in de gaten moest houden voor meer informatie 8)7
Maandag en dinsdag werkte mijn kaart inderdaad niet, maar vandaag was er niks aan de hand, dus volgens mij doet hij het weer.
Dat was mij inderdaad ook gestuurd met de melding dat het 'aanmelden als studentekaart' via zo'n oplaad punt niet werkte, daar had ik geen problemen mee, dus ging er eigenlijk vanuit dat er niets meer aan de hand is.
Hoezo zijn dit foute kaarten die last hebben van een productiefout?

Klinkt alsof de kaarten het prima doen, maar alleen dat de codes niet door het systeem herkent worden. Is het dan niet gewoon een menselijke fout dat er series worden uitgegeven die nog niet aan het systeem zijn toegevoegd?
Anoniem: 312533 @frickY1 september 2010 01:17
Wat ik al helemaal niet snap is dat ze dan niet meteen die codes in het systeem zetten... Nee ze gaan eerst brieven sturen en daarna dit en zus en zo en dan over een week of twee kun je misschien je kaart gebruiken.

Het lijkt mij niet zo moeilijk om wat codes in een systeem te zetten? Of is het systeem aan hun kant net zo brak als voor de reizigers?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 312533 op 27 juli 2024 16:42]

En waarom duurt het een week om die codes in de apparaten in te brengen?
Dit zou eens een EU vervoersbewijs moeten worden. Één kaart voor heel Europa en niet dat gekaart-koop meer.
Of juist wel weer een kaartje, maar eentje die in de hele EU geldig is, bij elke maatschappij.
Gisteren deed mij studenten kaart het opeens niet meer.
Kost me 3 weken! Geen OV, plus 2.50 administratiekosten. Reden, er zat op de onverklaarbare manier een scheurtje in de kaart net bij het zwarte stripje. Gelijk heel de kaart kapot.
Zelf al 3 keer meegemaakt!
Ach, ze hebben iig de fout gelijk door en weten wie er problemen mee kan hebben.

Ik heb geen problemen al had ik het wel verwacht, ik twijfelde nog of het ze ging lukken om mijn kaart weer automatisch te activeren na de zomervakantie. Maar totaal geen problemen mee gehad :)

Als ze met die brief wel gewoon normaal kunnen reizen vind ik de schade voor de student wel meevallen. In het ergste geval konden ze helemaal niet reizen en moesten ze alles zelf betalen.
Pff what else is new. Ik had afgelopen jaar iets soortgelijks; De kaartjesautomaten van de NS gaven weer dat ik een studenten weekend reisproduct op mijn kaart had staan, wanneer vervolgens de conducteur in de trein mijn kaart controleerde, bleek er niets op te staan. Boete gehad, vervolgens komt diezelfde conducteur die reis nog naar me toe met het bericht (opgezocht op zijn PDA) dat de kaartjesautomaten nog 'foutieve informatie' kunnen weergeven. Netjes van de beste man, maar wel die boete. Ook om me heen veel problemen gezien, bijvoorbeeld bij het overgaan van weekend- naar weekkaart dat weken duurde in plaats van 5 (oid) werkdagen, etc.

De OV-chipkaart heeft enorm veel vertraging opgelopen, is vervolgens halsoverkop verplicht gesteld, terwijl het nog niet naar behoren werkte.

[Reactie gewijzigd door geez op 27 juli 2024 16:42]

Even bellen met DUO?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.