Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Apple heeft van de Japanse minister van Handel opdracht gekregen om op zijn site een duidelijk zichtbare waarschuwing te plaatsen voor iPod nano-bezitters. Het bedrijf moet wijzen op het risico op oververhitting bij nano's van de eerste generatie.

Eerste generatie iPod NanoIn de waarschuwing moet Apple van de minister van Handel uitleg geven hoe bezitters van een iPod nano een vervangende accu kunnen aanvragen. De stap van het ministerie volgt nadat in Japan vier gevallen aan het licht zijn gekomen waarbij gebruikers van de portable mediaspeler lichte brandwonden hadden opgelopen doordat het apparaatje oververhit was geraakt als gevolg van een defecte accu.

Bij het ministerie van Handel zouden in totaal 61 gevallen van schade bekend zijn bij iPod nano's die in 2005 en 2006 zijn verkocht. In totaal zijn 1,8 miljoen nano's van de eerste generatie in Japan over de toonbank gegaan, maar het is onbekend hoeveel daarvan een ondeugdelijke accu hebben.

Een woordvoerder van Apple liet aan persbureau AP weten dat het al een waarschuwing op zijn site had staan, maar deze was in de ogen van het ministerie te lastig te vinden. Apple belooft dat het op korte termijn de waarschuwing beter zichtbaar zal maken en dat het via e-mail zal pogen om geregistreerde iPod nano-gebruikers te attenderen op een omruilprogramma.

De Apple-woordvoerder wilde niet zeggen of de accuproblemen met de iPod nano ook in andere landen voorkomen, maar het zou volgens de firma gaan om accu's van één niet nader genoemde leverancier. In augustus 2008 waarschuwde de Japanse overheid al voor het oververhit raken van iPod nano's. Het zou daarbij gaan om spelers die een accu hadden van de Chinese firma Amperex Technology.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Accu's zijn bij verschillende laptop en telefoon fabrikanten de laatste jaren een groot punt van risico's en terugroep acties. Apple negeert meldingen vaak lang. Daarom is het juist goed dat de overheid van Japan nu ingrijpt om Apple tot actie te dwingen.

En hebben we hier al een openbare terugroepactie? Er moeten ook spelers met dat type accu hier terecht gekomen zijn. Door het registeren in Itunes moet Apple zeker op de hoogte zijn wie dit type accu in zijn Ipod heeft zitten. Via serienummers die dit betreft zijn getroffen klanten met 1 muisklik te achterhalen voor Apple. Gezien de hoge kosten van terugroepacties kiest Apple dit stil te houden/verborgen te houden tot een overheid zijn onderdanen beschermt en een actie eist.

Wat mij betreft goed werk van Japan, wederom een slechte beurt voor Apple.
Wat mij betreft goed werk van Japan, wederom een slechte beurt voor Apple.
Apple heeft dit reeds lang geleden toegegeven, heeft de gebruikers getracht op te sporen (ik kreeg een keurige email), heeft het product aangepast, heeft bestaande versies uit de winkel laten halen, heeft het op de site staan, heeft ettelijke persberichten uitgegeven, heeft een gratis omwisselingsprogramma etc

En jij zegt dat Apple het verborgen heeft trachten te houden. Dan hebben ze dat wel verdomt slecht georganiseerd zeg!
Waar kan je je nano dan om laten wisselen? Ik heb er nog een liggen namelijk. Ik zie er niets over op de Apple site. Ook geen email gehad (en hij was wel geregistreerd).

Geef dan eens een link naar het omwisselings programma.
Informeer je misschien eerst beter, Apple heeft echt heel veel gedaan om hieraan tegemoet te komen. Ik

Mijn batterij was op vraag van Apple al 2 jaar geleden en NA de garantietermijn gratis vervangen. Hoezo Apple houdt het verborgen???
Uit 1,8 miljoen Nano's zijn er een aantal met een bepaald type accu. Van diegene die een zo een type accu hebben, zijn er vier kapot gegaan en hebben ze de Nano oververhit.

Vier uit 1,8 miljoen is 0,0002%. Je kan natuurlijk argumenteren dat dit alleen bekende gevallen zijn en dat er meerdere onbekende gevallen zijn. Maar zelfs al gingen er duizenden batterijen kapot, dan nog is meer dan 99% van de batterijen goed. Ik weet niet hoeveel valse negatieven er zijn bij kwaliteitscontrole maar mij lijkt het dat het aantal gevallen er ruim onder ligt.

TLDR: Vier kapot uit 1,8 miljoen is normaal voor zulke toestellen.
Ok, maar dan nog...

Zoiets mag niet gebeuren. Het gaat hier om batterijen die smelten/ontploffen. Niet iets dat gewoon stuk gaat... zoals hierboven gezegd, het is en blijft gevaarlijk!

Daarbij (moest je kinderen hebben) je zoon thuis komen met brandwonden van een ontplofte iPod, ga je dan ook zeggen: "Oh zeg, maar das niet erg hoor, 0,0002% heeft dit"

Waarschuwen dat er een probleem is kan toch geen kwaad? Het is niet dat ze allemaal gerecalled worden...
Om je een idee te geven, je zoon heeft meer kans om om te komen in een auto-ongeval dan om een brandende iPod Nano te hebben. I.p.v. de iPod weg te pakken kan je hem dus beter af de straat houden.

Lithiumbatterijen kunnen ontploffen, alkaline batterijen kunnen lekken en ongelukken gebeuren. Elk elektrisch toestel kan je elektrocuteren. Niets is 100% veilig. Kwaliteit is niet absoluut in de zin dat niet elk toestel een volledige analyse ondergaat. Er zullen dus altijd fouten door het net glippen.

Ik wil niet in een maatschappij leven waarbij vadertje staat je hele leven lang je bij de handen houdt. Risico's zijn een onderdeel van het leven en niet te vermijden. Als je je echt zorgen maakt om 0,...02%, dan kom je nergens meer aan toe.
Om je een idee te geven, je zoon heeft meer kans om om te komen in een auto-ongeval dan om een brandende iPod Nano te hebben. I.p.v. de iPod weg te pakken kan je hem dus beter af de straat houden.
Ja was het met alles maar zo makkelijk elk risico wat te vermijden valt kan je natuurlijk vermijden... Echter zonder dat je kind buiten komt wordt het een sociaal achtergesteld kind, zonder iPod Nano niet... Dus wil je je kind het aan doen niet buiten te komen (auto ongelukken hoeven niet perse in een auto te zijn, er kan ook een auto tegen je spelende kind rijden), of wil je je kind verbieden geen iPod nano te kopen, 2 zeer grote verschillen natuurlijk...
Maar zijn het ook 1,8 miljoen nano's van de eerste generatie?
'k zou het niet weten?
Omdat 99% bijna 100% is wil nog niet zeggen dat het goed is.

Er zijn 61 gevallen van defecte accu's bekend. Er zijn 4 gevallen waarvan er lichamelijk letsel is. Dit is weliswaar lichte brandwonden, maar het blijft letsel. "al gingen er duizenden batterijen kapot" lijkt te willen zeggen "al zijn er honderden mensen met brandwonden", dat is nog altijd een goede kwaliteit.

Als een product lichamelijk letsel veroorzaakt moet hier wel degelijk voor gewaarschuwd worden. Zeker als het bij vele andere iPods en overige mp3-spelers wel goed gaat. Het kan dus wel.
Het zijn 61 bekenden gevallen... Dan nog hoef je niet te doen alsof er verder nooit stuk gaan natuurlijk, los van dit bericht zijn er nog 10-tallen andere defecten die bekend zijn.
ik snap je percentages. maar ik wil niet dat mijn auto ontploft door een dom foutje. Ook al ben ik 1 van de 1 miljoen mensen.
Dan koop je geen auto. Want dat risico is er nu eenmaal.
Ik vind dit nog veel te licht.
Als zo een apparaat oververhit raakt moeten ze de verkoop stoppen en het oververhitte toestel vergoeden.
Als zo een apparaat oververhit raakt moeten ze de verkoop stoppen en het oververhitte toestel vergoeden..
Op basis van 61 defecte gevallen - op een verkoopaantal 1.8 miljoen verkochte unit's - de verkoop staken.

Ik zou willen mijn dat ziekenhuis zo'n foutmarge had, of het aantal gevallen van ernstige bijwerkingen door aspartaam (Coca-Cola Zero/Light) zo laag zou zijn.

Wat wel goed is, is dat de overheid een fabrikant dwingt eerlijk en open te zijn over een mogelijk gevaar.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 8 augustus 2010 19:27]

Het gaat dan ook niet om een gewoon defectje, maar om een defect waar mensen brandwonden door oplopen.
En ja, als het ziekenhuis je brandwonden geeft terwijl je voor een bloedprikje komt, dan ga je ook klagen en niet blij zijn dat het niet erger afgelopen is.
En geloof mij maar dat die 61 defecte gevallen een klein deel zijn van het echte aantal met defecten, het lijkt mij eerder het deel dat door de defecte batterij oververhit is geraakt en dus extra gevaarlijk is afgelopen.

Lijkt me verder vrij nutteloss om op dit moment nog zo'n vermelding op de site te plaatsen terwijl niemand die site van een outdated product ooit nog komt bezoeken.
Wie zegt niet dat die 61 mensen hun product ondeugdelijk gebruikt heeft. Mensen mee door de regen gelopen, noem maar op. Consumenten zijn ook wel van het snel wijzen hoor, tuurlijk want op die manier hopen ze op een garantie in plaats van dat ze zelf een nieuwe moeten kopen. Kijk voor de grap eens hoeveel mensen je ziet bellen terwijl het regent, zonder dat ze beseffen dat ze een kleine computer aan hun oor hebben.
Er zijn 61 defecte gevallen bekend.
Maar het treft echter een deel van de gehele eerste generatie. Ik denk niet dat Apple maar 61 accu's van Amperex heeft ingekocht. Het kunnen er dus duizenden of honderdduizenden Nano's zijn. Da's even wat anders, he?
Als er in een paar Nutricia-potjes glasscherven zitten, dan gaat de hele batch terug. Productiefout = terugroepen. Just to be sure.
Dit is vergelijkbaar: een "paar" Nano's kunnen in brand vliegen (bekend sinds 2008!). Maar nee, Apple roept ze niet terug. Je mag het zelf uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 9 augustus 2010 14:00]

De verkoop stoppen van een apparaat wat al meer dan 4 jaar van de markt is...
Je moet natuurlijk wel het artikel lezen voor dat je reageert he.
De eerste generatie is alleen nog op marktplaats te koop.
Lastig voor die Japanners :+
lekker, een waarschuwing op je site zetten die niemand kan vinden en dat aanhalen als "we informeren mensen toch?"
hetzelfde met een mailadres. hoeveel mensen geven hem sowieso al op en hoeveel daarvan zijn ook echt.... ze moeten gewoon een advertentie in de (digitale)krant zetten met het probleem. maar dan krijgen ze teveel aandacht (negatief) en dat wil apple (net als elk bedrijf) natuurlijk voorkomen (denk iphone 4)...
het is gewoon weer zo kostenbeperkend mogelijk houden. |:(
Verplichte vermelding op de frontpage van de iPod Nano lijkt me geen slecht idee. Iemand die aan het rondkijken is voor een iPhone 4 zal normaal niet op de site van de Nano terechtkomen. Lijkt me dat negatieve reclame zo wel binnen de perken gehouden kan worden.

Dell had in de tijd de terugroepactie voor batterijen wel op hun frontpage staan. Het waren natuurlijk hun batterijen niet.
Verplichte vermelding op de frontpage van de iPod Nano lijkt me geen slecht idee
De iPod Nano 1G waar het hier om gaat wordt al ruim 3 jaar niet meer verkocht!
Zeurkousen. In My Opinion of course. Ik bedoel... vier tot vijf jaar geleden, kom op zeg.
Als dit ligt aan een constructiefout, dan niet.

Normaal zou ik het met je eens zijn. Maar hoe lang speelt dit al Apple ontkent namelijk heel lang vanalles en dan worden ze ineens verplicht.

Het lijkt mij namelijk dat bij een dergelijke oproep ook een gratis! omruilactie hoort.
In hoeverre kan je van contructiefouten spreke bij 61 gevallen op 1.8miljoen. Dit is 0,00338%. Ik bedoel, er zitten altijd ergens fouten, dat lijkt mij een zuivere toepassing van chaostheorie...
Ik weet dat dit vrij subjectief is, aangezien het over 61 bekende gevallen gaat enzovoort (en de gevolgen niet bepaald prettig waren), maar af en toe wordt apple toch een beetje teveel geviseerd heb ik de indruk...

[Reactie gewijzigd door svdnstee op 9 augustus 2010 00:49]

Dat zal de afweging ook wel zijn: 61 gevallen op de 1,8 miljoen zegt niks als je niet weet _wat_ er gebeurt. Als er lichamelijk letsel optreedt als het fout gaat, vind ik het reden genoeg om de boel terug te roepen of iig flink te waarschuwen als de fabrikant niks terug wil roepen.

Toyota roept toch ook miljoenen auto's terug, terwijl slechts een heel klein percentage een bepaald defect vertoont? Het betreft een ontwerpfout blijkbaar, dus het kan iedereen met zo'n auto (of mp3-speler in dit geval) treffen :)
Vergeet niet dat het hier om al bekende gevallen gaat. Die 61 wordt nu ineens als totaal aantal klachten gezien. Als mijn MP3 speler na 3 jaar de geest geef krijgt hij een enkeltje vuilnisbelt, en dan ga ik niet klagen over wat er gebeurd is, maar koop ik een nieuwe. Ik denk dat de meerderheid van de mensen dat doet. Klagen bij en ministerie o.i.d. doe je niet zo snel.

[Reactie gewijzigd door Pewwy op 9 augustus 2010 09:18]

Waarom? De accu heeft een probleem en voldoet niet aan de normen. Dat is wat anders dan een product wat door gebruik slijt.

Productiefouten kunnen voorkomen en dan moet je daar wat aan doen. Zeker als dit toch lichamelijk letsel kan leiden.
Hoezo vier tot vijf jaar geleden? Beter laat dan nooit. Staat overigens nergens dat dit 4-5 jaar geleden aan het licht kwam. Kan ook van een recentere tijd zijn.
En dan nog... Al zijn het apparaten van 4-5 jaar geleden. Ze horen gewoon niet in je zak te ontploffen/oververhitten/whatever.
[sarcasme-mode] Ja, wat een onzin. Als een 5 jaar oud product brandwonden veroorzaakt had je het op tijd weg moeten gooien. Je weet toch dat in de huidige maatschappij alles na 3 jaar weggegooid moet worden. [/sarcasme-mode]

Edit: Sarcasme

[Reactie gewijzigd door ajakkes op 8 augustus 2010 17:03]

Wat een bullshit zeg. Dus als jouw auto spontaan ontbrand na 3 jaar (en er meerdere van dat type dat ook doen) zeg je ook oei wat stom had ik maar een nieuwe moeten kopen?

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 8 augustus 2010 17:01]

Volgens mij is ajakkes daar een beetje sarcastisch, ManiacsHouse en Mr. Joker. Zo niet dan is hij uiteraard niet goed bij z'n hoofd.

[Reactie gewijzigd door Lolandros op 8 augustus 2010 17:04]

Ik zal het herhalen voor u: hij zat in de sarcasme-mode!
Dus jij gooit je magnetron ook na 3 jaar weg?
Wat een onzin verkondig je hier.
Geen enkel apparaat mag ontploffen na zoveel jaar.
Bij alle andere fabrikanten kwamen er allemaal omruil-acties voor batterijen.
zoek eens "Sarcasme" op.
Geen flash op je iPad. Maar wel "flash" in je broekzak. Ouch!
Zie jij ergens iPad staan?
Past een iPad in jouw broekzak?
Veiligheid boven alles! Als op die manier mogelijke incidenten en dus ook pijnlijke brandwonden kunnen worden voorkomen, zoveel te beter. Ook al is het desbetreffende model al eventjes uit de handel, is het goed als men preventief optreedt.
Zeker als het nu andere batterijen en andere leveranciers betreft! /sarcasm

Als veiligheid boven alles gaat moet overal een stickertje op en kom je je huis niet meer buiten...
Zou je het niet met een firmware-update kunnen oplossen :+
Serieus: ik vind het een beetje overroepen. Het is wellicht in het nieuws geweest en HP of Fujitsu zetten ook niet in koeien van letters op hun frontpage dat batterijen kunnen ontploffen.
Gewoon een bumper erom heen. Als die dan ontploft wordt 't gedempt ;) Bumper lost al apple z'n problemen op :) waarom dit dan niet ^^
Ik denk het wel. Het lijkt me sterk dat er in totaal 1.8 miljoen nano's (ongeacht generatie) gekocht zijn.
Waarom lijkt dat je sterk? De nieuwe iPhone en iPad hadden in no-time verkoopaantallen die in de miljoenen liepen. De Nano is al jaren op de markt dus 1.8 miljoen is heel aannemelijk.
Mijn iTouch werd ook een beetje veel te heet. Teruggestuurd en ik wacht wel op een nieuwe (hopelijk verbeterde) generatie...
Moet je het eens uit zetten en een dag mee rondlopen in je broekzak.... heey dat is ook warm?!? Door de metalen achterkant voelt de 37°C redelijk warm aan, terwijl dat het eigenlijk grotendeels je lichaamstemperatuur is. Andere toestellen gebruiken veel meer kunststoffen die minder warm aanvoelen
Je oude Apple nano kan zodoende nog dienst doen als handwarmer voor in de winter. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True