Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Disney heeft gamedeveloper Playdom gekocht. De spelontwikkelaar maakt games voor de sociale-netwerksite Facebook. Disney beoogt met de deal van ruim 563 miljoen dollar zijn positie in de gamesindustrie te versterken.

Playdom heeft succes geboekt door onder andere de games Social City, Sorority Life, Market Street en Bola te maken voor Facebook. Met die spellen wist het bedrijf uit het Californische Mountain View 42 miljoen actieve gamers aan zich te binden. Met de overname krijgt Disney tevens Acclaim in handen, dat in mei door Playdom werd aangekocht.

Playdom

Als Playdom dit jaar een aantal financiële doelen weet te halen, kunnen de aandeelhouders bij de overname nog een extra bonus van 200 miljoen dollar verdelen. Disney wil de acquisitie in september, aan het einde van zijn financiële jaar, voltooien.

Het bedrijf is op het overnamepad. Eerder kocht het iPhone-gamedeveloper Tapulos, bekend van Tap Tap Revenge, het online-kinderplatform Club Penguin en Marvel. Twee andere grote spelers in de gamemarkt voor sociale websites zijn Zynga en Playfish. Die laatste werd door Electronic Arts voor 275 miljoen dollar overgenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

gaat disney eigen spellen produceren ?
Dat deden ze allang, via Disney Interactive Studios, waar een hele rits bekende en minder bekende studios onder hangen zoals het genoemde Tapulous, maar ook Avalanche Software, Black Rock Studios (Pure, Split/Second), Junction Point Studios (de studio van Warren Spector, werkt nu aan Epic Mickey), Propaganda Games, Wideload Games en nu dus ook Playdom.

Door de overname van Playdom kan Disney nu echter wel actief zijn op de drie marktsegmenten binnen de games markt: mobile (via Tapulous), web (via Playdom) en PC/consoles (via de overige studios).
Disney produceerd volgens mij al lang spelen, ook succesvolle zoals Split Second. Disney Interactive Studios is daar verantwoordelijk voor.

Deze aankoop lijkt mij een volgende logische stap om sterker te worden in de games market.
Lion King, Alladin, Ducktales, Kingdom Hearts, Chip and Dale, Timeless Adventures, Darkwing Duck, Land of Illusion, etc...
Ja hoor, zelfs ooit PC spellen. Stunt Island. Een zeer uniek spel dat voor die tijd enorm hoge productie waarde had, zeker met de standaard Disney Movie Tie-In tm spellen.

http://www.gamespot.com/pc/strategy/stuntisland/index.html

Blast from the past :)
En om het rijtje nog wat aan te vullen, ik speelde op de Commodore 64 al een disney game waar je een speeltuin ofzo moet opbouwen. Kan even niet meer goed voor de geest halen wat het was, maar het was Donald Duck, in die tijd vond ik dat allang goed =D
Nou dan is het dus wachten tot iemand met een flinke zak geld bij Zynga op de stoep zal staan want het lijkt me dat de concurrenten zo als bij voorbeeld Ubisoft en Activision Blizzard etc dit soort deals niet zonder reactie aan zich voorbij kunnen laten gaan. Het risico dat de concurrentie een flinke inkomsten stroom weet aan te boren waar zij het alleen met de console en de PC moeten doen is denk ik gewoon te groot voor deze bedrijven.
Voor blizzard maakt het niet zoveel uit, maar ze zullen zich toch eens moeten gaan bijwapenen want wow blijft niet eeuwig speelbaar. Een subapp van een mmorpg maken voor op sociale sites (zodat je bv bepaalde dingen kan blijven doorskillen op eender welke pc, of social areas) lijkt me dan idd ook een logische stap mee te gaan in deze trends.

Disney heeft natuurlijk genoeg personages voor een aantal duizenden games.
Dat is het punt. Op veel van de bekende Disney karakters zit alleen nog maar copyright vanwege de zogenaamde Mickey Mouse wet. Ze hebben toen de copyright van MM bijna afgelopen was de periode van het auteurs recht verlengt.

Ze hebben nog even speling maar ze zijn er wel door wakker geworden.
Hier waren we (Spellborn spelers) al bang voor. Acclaim verwaarloost al maanden TCoS - de setup is corrupted, de launcher blokkeert. Duurde een volle dag vooraleer ik er weer op kon.
En eens je de vorige F2P cap voorbij bent moet je elke keer je inlogt je wachtwoord aanpassen of je kan er niet eens meer op.
Sinds Playdom Acclaim over nam werd het er niet beter op, en nu houdt de toekomst waarschijnlijk nog minder goeds in.
Ik weet niet wanneer Spellborn uitkwam, maar in 2004 is het originele Acclaim al opgehouden met bestaan. 150+ van hun games zijn toen verkocht aan Throwback en de naam is aan een ander bedrijf verkocht, Dit bedrijf had niets met Acclaim te maken en gebruikte alleen de naam.

Maar zie het van de goede kant, slechter kan het niet meer worden ;)
Da's waar xD
Het spel werkt nog, maar da's alles... Alles wat kapot kan gaan is kapot XD
Tja een inhaalslag maken kan ook door middel van kopen. Neem zelf ook aan dat het zelf ontwikkelen en zelf het wiel uitvinden meer zal kosten dan bovenstaand in artikel.
Volgens mij is Mobsters toch een van hun bekendere en grotere games(-series).
Daar gebeurt toch heel wat opeens...

Google werkt aan een eigen Facebook-site en neemt contact op met game-developers voor het maken van sociale-netwerk-games en Disney koopt een volledige sociale-netwerk-game-site op...

Quote van het originele artikel op Tweakers;

Google zou werken aan een tegenhanger voor de sociale-netwerksite Facebook. De zoekreus zou al gesprekken hebben gevoerd met een aantal game-uitgevers voor het leveren van games voor sociale-netwerken.

Werk aan de winkel voor de rest [Apple, Microsoft?] als ze deze slag niet willen verliezen [en als het überhaupt al in hun straatje past].

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 28 juli 2010 12:36]

Ik denk niet dat deze bedrijven de concurrentie aan willen gaan op dit platform. Totaal niet boeiend en past ook niet echt in het straatje van deze bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 28 juli 2010 12:41]

Ik ben daar niet zo heel erg zeker van, er zit veel geld in. Microsoft heeft het eerste stapje al gezet: nieuws: Outlook krijgt Facebook-integratie
Totaal niet boeiend is natuurlijk grote onzin. Het is een miljarden business. Of het in het straatje van Microsoft of Apple past is dan weer een tweede, maar Microsoft is al een grote game uitgever voor de XBox, terwijl Apple zich aan het verbreden is en ook al in de advertentiemarkt is gesprongen. Nee, de social gaming hoek is wel degelijk interessante business.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True