Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Uitgever Disney Interactive Studios heeft bevestigd dat de ontwikkeling van Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned is gestaakt. Als gevolg daarvan zijn bij ontwikkelaar Propaganda Games honderd mensen ontslagen.

Uitgever Disney Interactive Studios hoopte in 2011 de actie-rpg Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned op de markt te brengen. De uitgever heeft de productie van de game echter stilgelegd en het team dat bij ontwikkelaar Propaganda Games aan de game werkte op straat gezet, zo bevestigde een woordvoerdster van de uitgever tegenover Kotaku. De reden van de ingreep is niet duidelijk. Er gaan echter al sinds september geruchten dat er onenigheid is tussen het management van de studio en Disney, dat eigenaar is van Propaganda.

Door de ingreep is Propaganda teruggebracht van twee ontwikkelteams naar één. Het overgebleven team legt de laatste hand aan Tron: Evolution dat op 7 december verschijnt. Hoeveel personeelsleden zijn ontslagen wil Disney niet zeggen, maar volgens Kotaku gaat het om honderd mensen, grotendeels uit het Pirates-team, al zijn er ook mensen uit het Tron-team op straat gezet. De resterende leden van het Pirates-team zijn overgeplaatst naar het Tron-team om te helpen bij de afronding van het project. Welke game Propaganda na Tron gaat maken, is niet bekend. Volgens Disney zal de studio nog wel downloadbare extra's voor Tron ontwikkelen. Het is niet de eerste keer dat Disney ingrijpt bij Propaganda. Begin 2009 schrapte de uitgever dertig banen bij de Canadese studio en werd de ontwikkeling van Turok 2 gestaakt.

In Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned zou de speler door het leven gaan als piratenkapitein James Sterling. Doel van het spel was het personage van de kapitein te ontwikkelen, waarbij de speler kon kiezen tussen een goede en een slechte reputatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

De laatste tijd veel berichten dat games stil gelegd worden..... :( Waarom?!?!
Het doel van het spel zie ik wel zitten eigenlijk?? Ik zie\zag wel potentie in deze game.... Dit is er nog niet....

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 15 oktober 2010 15:15]

Ik moet zeggen dat het er leuk uitziet, hoewel ik hier meeR zie van een animatiefilm dan een game. Ik kan me ook niet veel bij de gameplay voorstellen eigenlijk :).

Toch: als ik dit zo zie denk ik dat het jammer is dat het sneuvelt. Als piraterij (software dan hè ;)) echt zo'n aandeel is in het annuleren van games, snap ik niet zo goed waar die aversie tegen Brein vandaan komt. Goed: de methoden die Brein erop nahoudt zijn misschien rigoureus, en het auteursrecht is achterhaald, maar dit kan zo toch ook niet?

Hoe vaak hoor je ook niet dat bedrijven games maar niet voor de pc uitbrengen, maar wel voor andere platforms. Generaties groeien met het idee dat je alles maar kan en mag downloaden van internet. Dat werkt niet...

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 15 oktober 2010 15:22]

Brein gaat niet over games, alleen audio / video. Waarvan het verkrijgen legaal is, maar het verspreiden niet, mits je de rechten bezit van de geplaatste werken.

Dat piraterij een impact heeft wil ik wel geloven, maar ik denk dat minstens de helft van de piraten het product ook niet zou kopen als er géén illegale optie was.

Daarnaast is dat allemaal helemaal niet van de afgelopen jaren. Naar de videotheek gaan om voor 2~10 gulden een titel te halen en de "stelen" (weet eigenlijk niet hoe het daarmee zit) was toen ook al veelvoorkomend. En toen de eerste CD branders er waren, ging men ook massaal aan de kopie.
Het is allemaal wel verslechterd de afgelopen tijd voor deze markt en zoals je aangeeft, de PC markt het meest, gevolgd door als ik het mag geloven de mobiele telefoon industrie.

Maar dit komt naar mijn menig ook door het vragen van te hoge prijzen voor soms vaporware titels. Sinds ik door heb dat veel spellen op de release dag ook voor 20 a 35 euro te koop zijn, heb ik tweemaal meer spellen binnengehaald.

Helaas is het vooral de jeugd (12 tot 18 jaar) die veel spellen illegaal verkrijgen. Dit omdat ze ook simpelweg niet iedere twee maanden 50 euro kunnen neerleggen.

Het annuleren van titels als deze is eerder gevolg daarvan: De doelgroep heeft eigenlijk helemaal geen geld om de ontwikkelingskosten eruit te halen.
Hoe vaak hoor je ook niet dat bedrijven games maar niet voor de pc uitbrengen, maar wel voor andere platforms. Generaties groeien met het idee dat je alles maar kan en mag downloaden van internet. Dat werkt niet...
Piraterij is vaak meer een excuus, feit is dat de markt voor pulp op het pc platform is gekrompen en dat deze pulp vaak zeer goed verkoopt op consoles, waar dan vervolgens als excuus piraterij voor wordt gebruikt (terwijl de markt op de pc gewoon verzadigd was met b-games,. welke als A++ titels op de console kunnen worden weggezet).
't is nu eenmaal een feit dat ongeveer ~20% van alle software projecten die men start, nooit de eindstreep halen.

[Reactie gewijzigd door -ETz-candyman op 15 oktober 2010 18:06]

Ja, en 90 procent van de statistieken is verzonnen. Ik heb bij een aantal werkgevers meerdere projecten gedraaid en als daar maar 20% het haalde waren die bedrijven allang op de fles gegaan.
Project failures have declined to 15 percent of all projects, a vast improvement over the 31-percent failure rate reported in 1994.
20% Success rate betekent 80% verloren manuren die vaak ook niet billable zijn. Dat zou een hele sector de kop kosten. Waarom denk je dat er in de jaren '80 & '90 zoveel aandacht is besteed aan softwaremethodieken? Omdat de 30-40% failure rate toen al financieel niet meer te dragen was.

[Reactie gewijzigd door AtleX op 15 oktober 2010 15:37]

Ja, leuk die quote van verzonnen statistieken, maar van deze onderzoeksbron:
http://www.ambysoft.com/surveys/success2008.html

http://www.drdobbs.com/ar...E1GHPSKHWATMY32JVN?pgno=2

In die (ongeveer) 20% zitten ook projecten die totaal niet geworden zijn wat ze moesten zijn, canceled zijn, gefaald omdat er een business change was maar niet met de programmeurs was over gepraat, en ga zo maar door...

Deze cijfers worden trouwens ook gebruikt op universiteiten en hogescholen.
(ze stonden gisteren nog in een slide over ontwerpen & analyse)

[Reactie gewijzigd door -ETz-candyman op 15 oktober 2010 18:07]

Waarom staan er in jouw links (die beide over hetzelfde onderzoek gaan, dus niet "verschillende recente onderzoeksbronnen" zijn) succespercentages van 62% en hoger? Hoe leidt dat tot jouw claim van 20% succes?
Sorry, ik had het verkeerd geschreven - heb het herlezen en herschreven voor u, ik bedoelde namelijk ~20%+ fail rate.

Die rate hangt ook veel af van onderzoek tot onderzoek - maar de fail rate ligt volgens mij toch echt wel boven de 20%, in de meeste onderzoeken ligt het tussen de 25% ('gunstige geval') en 40% ('zeer ongunstige geval').
Je maakt de denkfout dat de manuren die in dat project gestopt zijn in z'n geheel niet betaald worden en volledig "weggegooid" zijn.

Als een project halverwege stopgezet wordt zijn die kosten niet alleen voor de ontwikkelaar hoor! Die zijn evengoed voor de opdrachtgever.

Natuurlijk zijn er vele contractvormen mogelijk bij zulke projecten maar een beetje ontwikkelaar zorgt ervoor dat hij (een deel van) z'n geld krijgt mocht het project geen succes worden.

[Reactie gewijzigd door Isdatzo op 15 oktober 2010 17:11]

Ligt er helemaal aan wat voor afspraken je maakt inderdaad. In een klassiek voorbeeld van aannemer en opdrachtgever, kan je jezelf helemaal indekken. Bijvoorbeeld: niet geleverd, niet betaald.

Zelfde gaat op voor ontwikkelaars die in loondienst zijn. Die krijgen echt wel de uren betaald die ze gewerkt hebben, ongeacht wat het resultaat is.

Volledig weggegooid geloof ik ook niet in. Je leert altijd van de situaties waarin je geld door het toilet gespoeld hebt.
Volgens mij is het momenteel nog steeds erg duur of zelfs onmogelijk om financiering los te krijgen. Aangezien films en games een risicovolle investering zijn, zijn deze als eerste aan de beurt om geschrapt te worden.

De financiële crisis is nog lang niet voorbij.
nou joh, fable in piraten jasje en waarschijnlijk nog beperkter ><
Ik snap niet waarom dit artikel door sommige gelijk in verband wordt gebracht met internet piraterij. Er wordt in het artikel niks over gezegd. Op deze manier worden natuurlijk fabeltjes de wereld in geholpen.

Ontwikkeltrajecten bestaan er vaak uit dat je totdat je veel geld gaat investeren in een project al zoveel mogelijk het succes van het project hebt kunnen garanderen door met minimalere investering marktonderzoek, productonderzoek, e.d. te doen. Hierdoor lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat het om een inhoudelijk probleem gaat, maar veel eerder om een probleem waarbij verschil van visie, strategie (lees: financiele uitwerking) omtrent het project de reden is voor het annuleren.

Dus....
Het staat er niet geheel los van wat mij betreft. Als jij en ik een bakker hebben, en ik geef mijn broodjes allemaal gratis weg, dan zal jij (minstens) een stuk minder gaan verkopen als jij het voor 1 euro verkoopt. Op een gegeven moment ga je failliet, je plannen wijzigen of moet je flink bezuinigen om te overleven. Zo gesteld is internetpiraterij geen onlogische verklaring om het in de reacties terug te zien.
Zeker omdat er in het artikel staat dat de reden van het banenverlies onduidelijk is. Dan gaat iedereen natuurlijk speculeren, da's heel gewoon.
Als piraterij de rede zou zijn, dan zouden ze wel helemaal stoppen met spellen maken, en niet stoppen met 1 spel en een ander spel gewoon blijven doorontwikkelen. Daar schieten ze dan natuurlijk niets mee op.
Piraterij is een grote veroorzaker, geloof me nou maar...
Zonder piraterij zou dit hele spel uberhaupt nooit bedacht zijn!
Ik snap niet waarom dit artikel door sommige gelijk in verband wordt gebracht met internet piraterij. Er wordt in het artikel niks over gezegd. Op deze manier worden natuurlijk fabeltjes de wereld in geholpen
De clou is dat het spel gebaseerd is op de films pirates of the carribean.
Zonder piraterij bestond dit spel dus niet....

PS: Mopjes mogen normaal gezien niet uitgelegd worden.

edit:extra quotes toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door mooseman007 op 15 oktober 2010 16:25]

Waarom???

De financiele crisis is zeker nog niet voorbij en de VS gaat het nog zwaar krijgen de komende tijd.

Persoonlijk zou ik niet weten welke game gebaseerd op een film mij ooit heeft kunnen boeien. Andersom is zeker niet het geval (dus film n.a.v. een game)

van mij mogen ze al die zinloze film games om zeep helpen.. het voegt niets toe. diepgang is vaak nihil.. het is meer leuk grafische verhaaltje met een standaard engine en verder vooral een financiele melkkoe.. zolang de fimphype duurt.

Kwaliteits games hebben behoorlijke ewigheidswaarde en hier wordt ook nog goed aan verdient.. dit soort onzin..niet.. PUNT :P
Ja en al die WWII games dan? Die zijn ook op iets gebaseerd en niet origineel.
Of alle science-fiction games zijn afgeleid van Jules Verne.
Zo kan je wel alles weggooien.
Wil je mij vertellen dat alle Star Wars games slecht zijn geweest?

Er zijn genoeg games gemaakt gebaseerd op al bestaande properties, sommigen zijn erg goed andere absoluut niet, hetzelfde geld voor 'orginele' games.
Goldeneye op de N64. Is ook wel de enige, daar niet van.
Het gevolg van piraterij! ARRRR! :Y)
Vind t wel jammer. Het filmpje ziet er netjes uit, het Piraten leven klinkt als een stukje waar t MMO genre nog veel uit kan halen en de sfeer in de pirates films bevalt me ERG goed. Als je deze sfeer een beetje in het spel weet over te brengen lijkt me dit best succesvol.

Ik had zeker een keertje de demo geprobeert:)
Erg jammer.
Nadat ik pirates of the caribbean the curse of the black pearl had gezien was ik al verliefd op de serie, toen kwam ik erachter dat er een online spel van was (pirates of the caribbean online), hierin moet je Jack helpen zijn pearl terug te stelen, je bent hierin een "gewone" piraat. Maar door de slechte graphics was ik al snel genoeg gestopt, maar heb het altijd een leuk spel gevonden. En ik was heel blij toen ik van de nieuwste hoorde, omdat het wat op de online versie leek, alleen dan veel betere graphics.
Erg jammer dat het is geannuleerd.

Ps. Dit duurde lang om te typen, rot klein schermpje op een iPod Touch :p
LOL!!
Honderd mensen die bezig waren met 1 suffe game?? Het moet niet gekker worden!
Nu snap ik waarom k**spellen altijd overpriced zijn!
}>
en 100 mensen voor 1 game is veel?

kom op zeg.
Lijkt mij erg veel.
Je zal wel gelijk hebben dat het in praktijk misschien 'normaal' is, maar in mijn beleving zouden games, net als muziek en film, niet altijd vanwege finincieel gewin gemaakt moeten worden. Meer als hobby....

Daarom heb ik ook niets tegen TPB enzo. Dat trekt de markt weer een beetje recht.
Nu is het namelijk zo dat je doodgegooid wordt met allerlei spellen. Mensen kijken daardoor naar het aanbod. Als er bv. 20 nieuwe spellen uitgekomen zijn, kijkt men naar welke van die 20 misschien leuk zou kunnen zijn. Men denkt niet meer zelf na welk spel ze zelf graag ontwikkeld zouden zien worden.
Gevolg; gebrek aan creativiteit
De reeds bewandelde paden worden veel teveel opnieuw bewandeld ipv met een creatief nieuw concept te komen. Immers is er risico mee verbonden, terwijl de reeds bewandelde paden enige zekerheid geven aan verkoopcijfers.

Vergelijk het met muziek; er zijn bij wijze van 100miljoen verschillende geluiden te maken. Als je die alle 100miljoen hebt geluisterd kan je inderdaad allerlei combinaties van geluiden verzinnen, maar qua basis kom je niet verder dan die 100miljoen. een paar weekjes zonder muziek/media en er is grote kans dat men vanzelf, onbewust een zelfverzonnen riedeltje gaan neurieen. Dat is creativiteit!
Als daarentegen, zoals nu het geval is, je wordt doodgegooid met door anderen verzonnen riedeltjes, ga je zelf niet meer nadenken maar kies je een paar riedels uit de door anderen verzonnen riedels..

Snappen we nog wat ik bedoel? ik hoop t wel... ;-)

Ja ik weet het. Ik geloof teveel in de goedheid van de mens. Maar is dat een slechte eigenschap?

[Reactie gewijzigd door PaulusdeB op 15 oktober 2010 16:41]

als hobby??? enig idee hoeveel manuren er in toptitels gestoken worden? Wat de productiekost is van een spel? EA heeft voor zijn sequel politiek (fifa, nfs, ...) al een beleid van 2 jaar per titel. Aan games als een GTA word nog langer gewerkt. Op piekmomenten zit men met 2 tot 300 man bezig met zo een spel ...
als hobby??? enig idee hoeveel manuren er in toptitels gestoken worden?
Ik snap wel een beetje waar PaulusdeB heen wilt. 'Big name' spellen worden inderdaad door zeer grote teams gemaakt. Het risico is hierdoor zo groot dat men terugvalt op 'never change a winning formula' om de risico's af te dekken. Gevolg? Weinig originaliteit omdat de makers van een spel hun ziel er niet instoppen: het is immers 'gewoon werk'.

Neem bijvoorbeeld Minecraft: gemaakt door één persoon en het heeft de maker al miljoenen opgeleverd, ondanks dat het spel in alpha is, (zolang het in alpha) maar 10 euro kost en de graphics niet stoer zijn. Is Minecraft superorigineel? Nee, want het is ook gebaseerd op de ideeën uit een aantal andere spellen. Maar is het leuk? Is de gameplay in orde? Kan je jezelf er meer uren mee vermaken dan met een gemiddelde 'big name game'? Jazeker! Combineer dat met een grote community en de middelen om zo'n community te onderhouden (echte dedicated servers voor meerdere platformen, geen huurrotzooi zoals moderne Battlefields).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 oktober 2010 01:14]

:z , de downloader kijkt naar t aanbod... Iemand die een spel betaalt kijkt juist veel serieuzer naar een spel, of het wel een toffe game is, waar voor z'n geld etc. De downloader heeft eigenlijk niets te verliezen om t spel te downloaden en zal dat dus ook sneller doen omdat t m alleen wat moeite kost, en geen geld.

Als iedereen maar wat spellen binnenhaalt, dan is er minder ruimte/markt voor het creatievere (lees: over het algemeen duurdere ja :/ ) werk. Dus: think twice.

Door het downloaden krijg je ook een wegwerpcultuur. Je bent sneller uitgekeken (omdat de spellen minder worden of omdat je er veel meer hebt liggen om te spelen). Zelfde geldt voor muziek. Nu is t een wonder als iets maandenlang in de top40 staat, vroeger kwam t vaker voor. Komt deels omdat het aanbod groter is, maar ja, als er veel 'consumptie' is, kweken de downloadconsumenten zelf -kwalitatief gezien- een kutmarkt als deze.

Maar ik wil daar niet mee zeggen dat je geheel ongelijk hebt, overigens. Het werkt alleen wel van twee kanten...

edit: zin update

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 16 oktober 2010 01:01]

Alsof producenten rekening houden met downloaders, die kopen immers het spel niet.
Piraterij ja of nee... het is jammer dat een titel als deze weg gaat ... ik bedoel..... cod moh battlefield ..... geweldige games!! Maar 1 van die 3 zou al genoeg zijn toch?!?! Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak ... maar deze agme had weinig rechstreekse concurrentie gehad lijkt me?? Enige punt is... zou er markt voor zijn ?

Het is zonde dat de game markt zo achteruit gaat.... kwaliteit en kwantiteit (goede titels) van games gaat achteruit en games worden duurder en duurder..... ooit loopt het dood?

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 15 oktober 2010 15:30]

Dat deze titel weinig conurrentie had is wel waar denk ik.
Piraten RPG zegt mij wel wat, en de keuze tussen goede en slechte reputatie daarbij zeker. Maar alles hangt af van de concrete uitwerking. En daar heb ik toch echt mijn twijfels over als het om Disney gaat.

Maar ook (misschien zelfs vooral) op kiddie niveau zal er toch wel markt zijn voor een piratenavontuur denk ik.

"kwantiteit (goede titels)" = kwaliteit ;)
een pirates mmo leek me echt duffe boel maar wellicht ben ik niet groot genoeg fan van de films :)
gelukkig was dit ook geen MMO maar een actie-rpg oftewel single player.
Helaas ziet hij het daglicht niet, games die niet gebaseert worden op een film doen het vaak een stuk beter.
Zie bijvoorbeeld de laatste transformers game.
Transformers is gebaseerd op speelgoed/comics/tekenfilms ik zie dar niet zo goed het verschil tussen.
Ik weet niet wie er in die filmpje op Captain Jack Sparrow moest lijken maar ik kon hem niet vinden. Lijkt mij opzich al een reden om te stoppen als je het uiterlijk en de stem niet gebruikt(/ mag gebruiken/ niet voor wilt betalen) van Johnny Depp. Niet dat ik nou zo'n waarde hecht aan de knaap en het spel zou ik ook niet kopen maar als ik een spel koop wat gebaseerd is op een film(reeks) dan moet(en) de hoofdperso(o)n(en) er absoluut in te herkennen zijn.
Misschien de laatste paragraaf nog eens lezen ;)
In Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned zou de speler door het leven gaan als piratenkapitein James Sterling. Doel van het spel was het personage van de kapitein te ontwikkelen, waarbij de speler kon kiezen tussen een goede en een slechte reputatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True