Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Uitgever Disney Interactive Studios heeft de Canadese ontwikkelaar Propaganda Games gesloten. De studio rondde vlak voor de jaarwisseling de productie van Tron: Evolution af. De nieuwe directeur van Disney wil zich richten op onlinegames.

Volgens de Los Angeles Times heeft uitgever Disney Interactive besloten om het in Vancouver, Canadese gevestigde Propaganda Games te sluiten. Het besluit is genomen door John Pleasants, de nieuwe directeur van het bedrijf, die in dienst gekomen is nadat de uitgever social gaming-bedrijf Playdom kocht. Pleasants wil de koers van Disney veranderen. Het bedrijf zou zich minder moeten richten op het ontwikkelen voor consoles en meer games moeten maken voor smartphones en sociale media.

In die lijn moet ook de sluiting van Propaganda Games worden gezien. De ontwikkelaar is net klaar met de productie van Tron: Evolution, de game die gebaseerd is op de Disney-film Tron: Legacy. De game, die sinds eind november in de winkel ligt, had niet het gewenste succes. Volgens marktanalist NPD Group zijn er sindsdien 190,755 exemplaren van de game verkocht, te weinig om uit de kosten te komen.

Disney greep al eerder in bij Propaganda. In oktober ontsloeg de uitgever 100 medewerkers van de ontwikkelaar, het volledige team dat werkte aan de mmog Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned. Na die ontslagronde was alleen het 70-koppige Tron-team nog over.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Het spel verbleekt gewoon bij Tron 2.0

De grafische afwerking van Tron Evolution vind ik niet bijzonder goed, niet dat ik perse iemand ben doe op graphics let, maar gewoon slordigheden die afdoen aan de sfeer die de Tron wereld toch wel heel erg rijk is, redelijk zonde. Ook voelt het wat monotoom aan, in Tron 2.0 waren de kleuren helder, duidelijk aanwezig en in goede afwisseling. Ondanks dat er wel verschillende kleuren zijn, voelt het gewoon wat te donker/grimmig aan.

De bewegingen van de verschillende poppetjes komen wat houterig/stroef over, en de controls zijn ook niet echt optimaal. Persoonlijk had ik zo nu en dan wat ruzie met de camera, maar dat kan geheel aan mij liggen. Het skill systeem was wel leuk uitgewerkt, maar het combo systeem kon mij echt niet pakken (hogere combo voor meer exp), het werkte gewoon niet lekker vloeiend zoals in andere titels (denk aan een Bayonetta of Dante's Inferno en Devil May Cry). En dat is ook precies het punt, dit spel is niet een vloeinde combat combo game. Er zijn veel te veel verschillende aspecten die aan bod komen: platforming, vechten, tank gevechten, lucht gevechten. Nu is dat op zich lekker voor de afwisseling, echter zijn geen van alle onderdelen echt fijntjes uitgewerkt.

De muziek was verder wel prima, en de geluidseffecten niet bijzonder goed of slecht. Het is er allemaal, zonder echt overtuigend aanwezig te zijn.

En dat is eigenlijk precies het probleem met het spel, het heeft echt goede ingredienten, de mogelijkheid om een uitgebreide fun game te zijn, maar alle onderdelen an sich zijn het net niet, waardoor het geheel gewoon niet weet te overtuigen.

Ik snap ook wel waarom de reviews er niet al te lovend over waren, want de middelmatigheid straalt ervan af. En dat is bijzonder jammer, want de wereld van Tron biedt genoeg ruimte en mogelijkheden om een hele leuke game te maken.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 20 januari 2011 11:50]

Het spel is dan ook imo heel erg bagger.

- Graphisch is het geen juweeltje
- gameplay is niet fijn
- verhaal/scenematics zijn erg vaag, het verhaal enigszins volgen is eigenlijk niet mogelijk (misschien als je de film hebt gezien wel)
De devver maakte gewoon geen geweldige games, in deze tijden zul je toch een beetje ergens boven het maaiveld te zien moeten zijn wil je het langer dan een 3-4 jaar overleven. Helaas voor de medewerkers maar ik gok dat die wel wat anders vinden.
Ik heb de game alleen op de wii gezien, en daar komt de game wel boven het gemiddelde uit. Over het het verhaal kan ik niks zeggen, dat heb ik niet gevolgd, gameplay ziet er op het eerste gezicht aardig uit, maar de "leuk" factor ontbreekt wel.

Doelgroep is me gewoon een beetje onduidelijk.
Ik heb ook bijna niks van de game gelezen qua previews/reviews. Zonde van de licentie. Tron kan een enorm toffe speelwereld zijn bewees Kingdom Hearts 2 al. Er zijn weinig, zo niet geen, andere licenties die ZO geschikt zijn voor een vergameing.
Ik denk dat Tron 2.0 uit 2003 wel liet zien dat Tron een toffe spelwereld kan zijn. Dat spel werd een stuk beter ontvangen dan deze versie.

Opzich geen vreemd besluit, het is duidelijk dat de pers ook niet erg positief is over het spel en het ontwikkelen van zulke spellen is gewoon veel werk, gaat veel tijd in zitten en betaald lang niet altijd uit. Vergeleken met dat zijn games voor sociale media een stukje eenvoudiger om te maken, je wordt veel minder snel afgerekend op graphics en dergelijken, past ook een stuk beter bij de rest van het Disney bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 20 januari 2011 09:30]

"Het bedrijf zou zich minder moeten richten op het ontwikkelen voor consoles en meer games moeten maken voor smartphones en sociale media."

Lees als minder investeren in echte games en meer investeren in low level quick sell rotzooi met een hoge ROI. Persoonlijk vind ik dit een zeer verontrustende evolutie. (vooral als je naar die games kijkt, vermakelijk ja, de eerste 10 min, maar dan... en bijna allemaal klonen van elkaar met "verfrissende" wijzigingen, maar zonder innovatie.
Propaganda Games is gewoon niet winstgevened genoeg, klaar. Logisch gevolg is dat ze een andere koers gaan uitzetten, niet andersom.

[Reactie gewijzigd door enveekaa op 20 januari 2011 09:30]

De eerste Tron film uit 1982 flopte financieel gezien, maar de arcadegame van die film is een van de weinige film-games die wel een succes was en de film in opbrengsten ruimschoots overtrof.

Van de in het artikel genoemde game heb ik ook maar weinig vernomen eigenlijk. De film (Tron Legacy) werd wel flink gehyped maar ook hier vielen de opbrengsten uiteindelijk tegen. Het zal allemaal wel met elkaar te maken hebben uiteindelijk.
De eerste Tron film uit 1982 flopte financieel gezien
Hollywood accounting. Forrest Gump was financieel ook een flop.
Tegenwoordig draaien alle grote films zogenaamd verlies:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting
Khoop dat de videogame alsnog aanslaat. Lijkt me zo'n vet spel.

Overigens wel al de film gezien, Wat een gave film.!
maar het leuke is.. is dat ze het spel eerder hebben uitgebracht dan de film!! dat is gewoon dom.. je zou het tegelijk moeten doen.. of net erna..

dan heb je een hype waar mensen in mee gaan.. nu flopt het spel al voordat de film er uberhaupt is..
Game is eind november, begin december 2010 uitgekomen, de film had een premiere op 30 november 2010 in Tokyo waarna die halverwege december wereldwijd behalve Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk is uitgekomen.
Geen idee waarom deze 4 grote landen pas zo laat deze film brengen.
In BelgiŽ heb je deze film wel al kunnen zien half december.
Dit viel samen met Music for Life van Studio Brussel.

Misschien dat ze daarom de rest hebben uitgesteld?
De uitgever wil een bepaalde hoeveelheid mensen in de zaal hebben en kijkt wat er dan nog meer in de bios draait, en kan dan besluiten bijvoorbeeld niet de film in de buurt van de nieuwe James Bond uit te brengen, maar een paar maanden later.
Dat gebeurde bijvoorbeeld met Harry Potter (en de eerder genoemde James Bond), schijnt wel vaker te gebeuren.
Het is niet zozeer dom, want dit spel speelt zich namelijk tussen de vorige en de nieuwe tron film af. Dus het is voor echte tron fans een leuke mogelijkheid om eerst het tussenverhaal te spelen en daarna het vervolg te zien op het witte doek :]
Ik vind het nieuws wel schokkend... maar dat komt door dat ze het spel en ook bedrijf niet meer tijd hebben gegeven, zoiets kun je niet in 1 maand zo veel winst moet behalen... dat is echt idioot om te zeggen! Zoiets moet je meer tijd geven.
Propaganda games: veel mooie gedachten, maar beroerde marketing en uitvoering.

Veel making-of materiaal van hun Turok titel gevonden, zat veel in.
En wat gebeurd er nou met de ondersteuning van de game? Erg rot voor die werknemers etc... maar ik heb (bij wijze van spreken) net een product van die studio aangeschaft, ik vind het dus ook belangrijk om te weten of ik nog mag verwachten dat bugs gefixed worden etc. Dat mis ik toch wel een beetje in het artikel.
In principe heb je in zo'n geval echt pech. Van een kale kip kan je geen veren plukken, van een bedrijf dat opgeheven is, mag je geen service verwachten. Je kan bij je retailer in zo'n geval proberen je geld terug te vragen, mits dit binnen een redelijke termijn valt.

Tenzij iemand anders de rechten/plichten van het bedrijf overneemt, krijg je geen service, nog heb je er recht op.
Dat lijkt mij nou net niet het issue... Disney is de uitgever en blijft dus verantwoordelijk. Mijn zorg ligt in de kennis, iedereen die aan de game heeft gewerkt is naar huis... wie gaat er dan eventueel dingen fixen? Dat wordt dus gewoon crappy support. 0

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 20 januari 2011 20:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True