Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: himlims_

Uitgeeflabel Activision heeft ontwikkelstudio Bizarre Creations aangeraden de deuren te sluiten. Activision is er niet in geslaagd een koper te vinden voor de Engelse studio. Bizarre heeft aangegeven dat het gehoor zal geven aan het advies.

Activision ondernam in de afgelopen maanden pogingen om de studio uit Liverpool te verkopen, maar is daar niet in geslaagd, zo meldt Develop. Volgens de uitgever waren er diverse geïnteresseerde partijen, maar kwam er nooit een concreet aanbod op tafel. Hierop heeft het bedrijf geconcludeerd dat een verkoop van Bizarre er niet in zit en daarom heeft Activision de studio aangeraden de deuren te sluiten.

Hoewel de periode van negentig dagen die Activision zichzelf heeft gegeven om een oplossing te vinden voor Bizarre Creations nog loopt tot half februari, lijkt een sluiting van de studio onafwendbaar. Bizarre heeft al aangegeven gehoor te zullen geven aan het advies van Activision, dat heeft aangekondigd de werknemers van de circa tweehonderd man tellende studio te zullen ondersteunen door hen elders aan werk te helpen of bij te staan in de zoektocht naar een nieuwe baan.

Activision kocht Bizarre in september 2007, waarna de studio voor de uitgever het spel Blur ontwikkelde. De racegame had de basis moeten zijn voor een nieuwe franchise, maar doordat de verkoopcijfers tegenvielen besloot Activision niet verder te gaan met Blur. In navolging daarvan kondigde Activision in november 2010 aan op zoek te gaan naar een koper voor de studio, wat nu op een mislukking is uitgelopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

De gamestudio's vallen bij bosjes. Is er een videogame crisis gaande?
slachtoffer van kwantiteit; overdaad aan games, bomen en bos.
Toch wil ik wedden dat Blur beter verkocht dan de gemiddelde tophit 10 jaar geleden. Er zijn ontwikkelaars die met 10.000 verkochte exemplaren prima in leven kunnen blijven.
10 jaar geleden kostte het maken van een game ook nog niet zo veel als tegenwoordig.
Een van de games die het meest geld heeft binnengeharkt ( }> ) is Farmsville.
En daar draait geen peperdure engine achter die miljoenen heeft gekost en daar hebben ook niet honderden designers aan gewerkt.
Daar is minder in geinvesteerd dan in de toptitels van 10 jaar geleden en farmsville daait rondjes om die games qua omzet.

Ander voorbeeld, de DS, enorm populair, wordt veel geld aan verdient.
En toch zijn de games niet van het supergelikte 3D pixelfest type.

Het is dus niet zo dat games maken op zich ontzettend veel kost, het is het platform wat het duur maakt samen met de druk van de platformbeheerders om bepaalde prijzen te handhaven. Als je een game voor 60 euro in de schappen legt dan moet zo'n spel wel iets te bieden hebben natuurlijk.
Mwah, als je ziet dat het gamestudio's zijn die gewoon geen goede games hebben uitgebracht de laatste tijd dan is het niet zo gek. De gamesindustrie moet gewoon prioriteiten stellen en dat betekent dat slecht lopende studio's gesloten moeten worden.
Kijk maar bij de games pagina van Bizarre Creations, staan geen kaskrakers tussen.
het grote probleem is dat het maken van games op dit niveau te duur is tegenwoordig. Een nieuwe of kleine studio moet miljoenen investeren om een game te kunnen maken die mee kan komen met de grotere studio's. (zoals in dit geval bijvoorbeeld blur vs NFS)

word jouw game niet de hit waarop je had ingezet, ben je gewoon de sjaak omdat je eigenlijk geen geld meer hebt voor een volgende titel, en er ook geen uitgever meer te vinden zal zijn die jou financieel wil steunen.
Pgr reeks was toch wel redelijk succesvol, alhoewel dat niet van dit jaar is...
Blur was wel aardig maar geen nfs killer zoals ze wilden gok ik. Jammer want op zich was pgr wel een van de beste games op de xbox(oude).
Nee, er is een hebberigheidsdrang bij de grote uitgevers.
Als je als devstudio niet een hit franchise maakt dan kan je ophoepelen.
Meestal maken ze een doorstart en gaan ze gewoon onder eigen vlag games op de markt brengen. En verschillende game studio's gaan samen werken.
Allemaal de schuld van de illegale downloaders, piraterij en China met zijn illegale circuit, uiteraard ligt het niet bij de studio's zelf die eenheidsworsten maken en elk spel zolang mogelijk uitmelken in diverse versies.
Lekker kort door de bocht :P Heb je uberhaubt enig bewijs dat het aan illegale downloaders ligt? Piraterij is ook weer zo'n woord wat nergens op slaat, je wordt altijd als crimineel bestempelt

(alsof ik op een boot vaar)
Sarcasme gemist, neem ik aan?
Sarcasm doesnt work online
Een goede game verdient het om gekocht te worden. Een slechte of matige game daarentegen niet... :)
Blur was best een goede game, het enige probleem (met de PC versie in ieder geval) is dat het spel voornamelijk leuk is in multiplayer maar dat er te weinig spelers waren. Daardoor is het spel bij mij snel in de kast verdwenen want singleplayer is er niks aan.
Helaas voor activistion bleek het geen goede investering. De uitgever lijkt steeds meer EA-games voorbeeld te volgen; koop zo veel mogelijk studios, laat deze een game poepen .. geen succes? verkopen die handel, wel een succes uitmelken :( Misschien zouden ze minder aan marketing moeten doen, en meer op het ontwikkelings proces richten :X

BC heeft toch ook Blur gemaakt, dat schijnt een race game te zijn :X maar functioneert niet met stuur, en op hard is 't ONMOGELIJK om de 1e race te winnen (je moet die race doen, maar tijd technisch gezien kan dat niet) Test niemand zulke zaken alvore ze een game gold bestempelen?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 20 januari 2011 10:28]

Dat is in principe wat een uitgever doet, de een kiest voor meer mainstream en de ander voor meer indiegames maar ja verkoopt een spel niet en zie je geen toekomstige projecten die wat op gaan leveren, dan afstoten die hap. Het is helaas niet anders en word in veel andere branches nog veel harder en sneller gedaan. Doe je helaas weinig aan.
Wie gaat dan ook blur in z'n eentje spelen? Dat moet je met een paar vrienden op de bank met een krat pils ernaast doen. Dan heb je dat stuurtje ook niet eens nodig.
Een racegame behoord een stuur te ondersteunen, net zoals een flightsim een joystick moet ondersteunen.
Blur is imo ook echt geen game die je met een race stuur gaat spelen.
Daar is het spel Veeel te arcade voor,
verder heb je een aantal knoppen nodig voor de powerups, lijkt me niet erg handig met een stuurtje
Wat?!! maak gewoon een soort PGR game en je hebt weer een game die een paar miljoen verkoopt, geef hem ook uit op de playstation en klaar. Hoe moeilijk is het ? nou jah ik zal wel iets te makkelijk denken.
En waar haal je de investering vandaan? :)
Uit 't marketing potje van COD :+
Moet toch zeggen dat Bizarre een zeer nette staat van dienst heeft.
Echter hebben hun vroegere games beter gescoord en verkocht.

Maar ja in het verleden behaalde resultaten ......
En vooral ook: je bent zo goed/waardevol als je laatste game.
Zonde, Project Gotham Racing (1-4) valt nog steeds onder mijn favorieten. Zeker de delen op de Xbox 1 en het eerste deel op de 360 waren gewoon echt heel erg tof. Het zat altijd goed in elkaar, mooie wagens en veel opties.

Zo zie je maar dat een studio na 1-2 mindere titels zo maar weg kan zijn. Dit kan ook nog steeds bij de veel grotere jongens gebeuren. Het blijft voor ontwikkelaars een onzekere business.
Ze hadden gewoon lekker bij microsoft moeten blijven. De PGR reeks was goed te doen :)
De gamestudio's zijn gewoon te duur ls er geen kaskrakers worden gemaakt, maar er wel veel tijd in games zit. Het is belangrijk dat de kosten worden terug verdiend. We een beetje raar om de studio te verkopen en ze niet de kans te geven een nieuw spel te ontwikkelen dat wel aanslaat. Te groot risico in de kosten zeker.

Ik vind het erg jammer dat deze studio z'n deuren moet sluiten. Ik was ook fan van de PGR serie. Ik heb behoorlijk wat uurtjes in die games zitten. Heerlijke tijden, vooral 1 en 2
Jammer, had nog een stille hoop voor Geometry Wars op de PS3...

Blur viel mij inderdaad ook tegen. Vermakelijk voor even, vervelend on the long run...
Misschien moet Bizarre Creations zich bij Microsoft melden..?

..Aangezien Microsoft nieuwe PGR ontwikkelaar zoekt?

nieuws: Microsoft zoekt ontwikkelaar voor nieuwe Project Gotham

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 20 januari 2011 11:08]

Het zal voor MS veel goedkoper en veiliger zijn om een studio op projectbasis in te huren dan om ze compleet over te nemen. Weinig kans dus.
Blur was toch best vermakelijk? Op de pc was het wel een shameless port op zich, zonder customizable controls. Maar ik vond het een leuke party game. Kent iemand flat-out nog? Dat is echt een geweldige lan-party race game, en dr zitten niet eens power-ups in. Wacht nog steeds op een vervanger voor die game en blur had dat wel een beetje kunnen zijn. Ik weet niet meer wat er aan de hand was, maar de lan-multiplayer werkte niet lekker ofzo (mss door crack) en dan houdt het snel op natuurlijk.
Lan multiplayer werkte perfect bij mij, de tegenstander was alleen te makkelijk vond ik

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True