Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: himlims_

Op vrijdag 18 februari valt het doek voor het in Liverpool gevestigde Bizarre Creations. Nadat Activision in januari had gemeld dat het Bizarre niet wist te verkopen, bracht de uitgever al het advies uit om de studio te sluiten.

De definitieve sluitingsdatum wordt gemeld door Develop. Activision Blizzard kocht Bizarre in september 2007. De Britse studio ontwikkelde het racespel Blur onder Activisions vlag, maar de titel verkocht veel slechter dan verwacht. Daarom besloot Activision niet verder te gaan met deze reeks en uiteindelijk wilde de uitgever ook niet verder met Bizarre. Activision probeerde de ontwikkelaar eerst te verkopen, maar toen dat niet lukte, werd besloten om Bizarres deuren te sluiten. Wanneer de ontwikkelaar de deuren zou sluiten, was echter nog niet bekend. De studio had ongeveer 200 werknemers.

Bizarre Creations is vooral bekend van racetitels als Project Gotham Racing en Blur. De ontwikkelstudio ontstond in 1994, maar opereerde al vanaf 1988 onder een andere naam. Bizarre verwierf zijn reputatie op het gebied van racegames ten tijde van de eerste PlayStation. Hiervoor mocht het bedrijf het succesvolle Formula 1 '97 ontwikkelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

bizarre sequence of events...

wat toch een van de betere developers was wordt ineens vermoord,
dood en dood zonde, ze hebben nooit een slechte game uitgegeven,
geometry wars, project gotham en Blur, allemaal prima titels.

erg jammer.
Hetzelfde wat EA deed met: Bullfrog, Westwood en weet ik veel welke andere studios die tycoon nog meer gekocht heeft.
Er zit dan ook vrij weinig verschil tussen beide uitgevers. Groot, commercieel, winst = prioriteit nummer 1, creativiteit en nieuwe concepten = alleen mogelijk in combinatie met voornoemde punt, targets zijn hetgeen waar ze om geven en helaas voor dit soort studios ook waar ze om moéten geven want de markt is verzadigd en de concurrentie is fel. Moeten in de zin van dat zij dat vinden, ik ben veel meer voor het geven van mogelijkheden van creativiteit en nieuwe concepten, omdat daarmee die cirkel van saaier worden sequels kan worden doorbroken.
EA is al meerdere jaren hun visie aan het aanpassen. Sinds John Riccitiello terug aan het roer draait, zijn ze terug een mooie gebalenceerde strategie aan het uitvoeren tussen wat gamers willen en wat de marketing wil.
Geloof me dat heeft niks te maken met hoe groot een bedrijf is, meeste publishers zien alleen maar de korte termijn en niet de langere termijn (uitzonderingen daargelaten). ROI is waar het voor hun omgaat en daar is op dit moment niet veel aan te doen behalve zelf een Indie bedrijf starten.
Maar ze zijn wel door gegaan met het uitbrengen van games van de Command and Conquerer serie en Dune.
Ja die series hebben ze dan ook compleet vernacheld.
Er zijn nog meer bekende spellen van Bizarre.

Onder Psygnosis:
Formula one
Formula 1 97

Onder Sega:
Metropolis Streetracer (Voorloper van PGR)

Onder Microsoft
PGR
Geometry Wars

Onder EA:
Boom boom rocket

Onder Sega
The Club

Onder Activision:
Blur
James Bond: Bloodstone

Er tussen door is er nog het minder succesvolle fur fighters geweest.

Al met al een geen ontzettend slecht CV.
Maar ook zeker geen pareltjes op pgr na dan... blur was wel aardig maar ook niet echt een topper.
Formula one, zelf nooit gespeeld maar het schijnt erg goed te zijn

Geometry wars: RE was anders een van de meest gedownloade XBLA games. En terecht, ik heb er vele uren plezier mee gehad. Geweldig spectaculaire effecten!

Metropolis street racer was de basis voor PGR en ook met reden. Over hoge scores behaald in de reviews

The club was leuk (ik denk dat het scoring idee van bulletstorm er best vandaan kan komen), maar inderdaad niet echt een pareltje.

Eigenlijk is het post Microsoft vooral berg af gegaan

[Reactie gewijzigd door LOTG op 15 februari 2011 16:54]

Fur Fighters was één van de beste en vermakelijke platformers van die tijd, helaas een vergeten titel omdat het genre op de PC niet echt tot z'n recht kwam, de Dreamcast in Nederland zo goed als niet verkrijgbaar was en het spel zelf zeer weinig marketing genoot. Later is hij nog op de PS2 uitgebracht, maar ik kan me voorstellen dat hij daar ook weinig aandacht kreeg. Desondanks een creatief hoogtepunt.
Vergeet Fatal Rewind (1990) en Wiz 'n' Liz (1993) op de Sega Mega Drive niet :)
vergeten? De game ervaring van veel mensen gaat niet zover terug ;)
Ik hoop wel dat de Blur servers online blijven. En Microsoft kan ons een verlaat valentijns cadeautje geven als ze even Bizarre Creations opkopen.
Jammer, ik vond Blur een erg verfrissend spel waarbij eens niet de nadruk op die belachelijke drang naar realiteit werd gelegd, maar op GAMEPLAY en lol in het spel. De powerup-based races waren erg leuk en zaten goed in elkaar. Je kon op elkaar schieten, maar met verschillende abilities kon je ook jezelf verdedigen en aanvallen counteren enz. terwijl de controls gewoon basic bleven.

Ik heb volgens mij al 5-7 jaar geen racegames meer gespeeld, maar Blur is echt een uitzondering. Jammer dat Blur geen free-to-play titel is geworden, volgens mij had het een grote hit kunnen zijn. Afgelopen jaar is Blur erg veel op LAN parties gespeeld, omdat het meteen aanspreekt, omdat het gewoon een goede arcade stijl gameplay heeft.

Vandaar dat een laagdrempeligheid als free-to-play erg goed bij het spel zou passen. Volgens mij kunnen ze Blur alsnog free-to-play maken, heeft Activision niet de rechten op het spel? Hoe dan ook, erg jammer!

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 15 februari 2011 14:29]

erg jammer..
Blur was leuk. alleen de gratis demo gespeeld die was best uitgebreid laggen,
michien het hele spel in de uitverkoop kopen.

PGR3 & 4 speel ik nog vaak. Las vegas en london by night over de speakers. en Xbox 360 steering wheel echt een topper.
Aan PGR2 heb ik het meeste plezier gehad (en vele uren gespeeld) op de Xbox!
Heel het kudos systeem en de MP waren erg goed....
PGR3 was zonder de kudos online, en heeft me veel minder kunnen boeien :(

Blur was ook mooi maar te weinig aanhang om online goed uit zijn verf te komen en kwam tegelijk uit met Split/Second waardoor mensen moesten kiezen uit deze 2 titels...

Bizarre Creations RIP
Jammer, ik vind het een leuke studio.

Blur is in mijn ogen de meest ondergewaardeerde game van 2010. Zit gewoon goed in elkaar, maar helaas commercieel niet gekregen wat het verdient.

Nou dan zullen de blur servers niet lang meer online blijven neem ik aan?

[Reactie gewijzigd door KoningL op 15 februari 2011 14:13]

Ik speel Blur op de 360, en ik ga er van uit dat die verantwoordelijkheid bij Microsoft ligt. Voor de PC versie zal dit waarschijnlijk wel anders zijn.
Microsoft verzorgt enkel de matchmaking diensten voor veel spellen, intern is een van de spelers gewoon de host van het spel hoor.
Activision gaat EA achterna ?
Daar zijn ze al mee bezig sinds Vivendi Activision heeft gekocht. Zo werkt Vivendi in de tientallen marktsegmenten waar ze bedrijven hebben opgekocht, uitgeperst en daarna weg gesmeten.
De beste vergelijking die bestaat is een grote zwarte zwerm treksprinkhanen.
Formula'97 succesvol? wat heb ik gemist
Mijn eerste racegame voor de Playstation. Was een erg goede game, jaren gespeeld gezien z'n opvolgers '98 en '99 flink te wensen overlieten.
het was razend populair in die tijd, mede omdat de PC gamers toen nog met oude licenties opgescheept zaten in GP2.
Wat betekent dit voor de (nieuwe) PGR titel(s)? :'(
Die zullen worden ontwikkeld door andere studio's.
Rechten van PGR zijn in handen van Microsoft...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True