Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Activision kocht de Engelse ontwikkelaar Bizarre Creations in 2007, maar overweegt de studio nu alweer te verkopen. De markt voor racegames is in de tussentijd veranderd, stelt de uitgever. Als verkoop niet lukt, dreigt sluiting.

"Gedurende de laatste drie jaar sinds onze aankoop van Bizarre Creations is de basis van het racegenre drastisch veranderd", stelt een woordvoerder van uitgever Activision tegenover IndustryGamers. "Hoewel we een substantiële investering hebben gedaan in de nieuwe intellectual property Blur, was er geen commercieel publiek. Bizarre heeft een zeer getalenteerd team, maar vanwege het effect van bredere economische factoren op de markt, verkennen we de opties van de studio, inclusief verkoop", stelt de woordvoerder. De uitgever geeft zichzelf 90 dagen om een oplossing te vinden.

De uitgever ziet drie toekomstscenario's voor de ontwikkelaar. Als er niet binnen drie maanden een koper voor de studio wordt gevonden, overweegt de uitgever om de studio volledig te sluiten, waarbij de 200 werknemers op straat komen te staan. De derde optie is het sterk afslanken van het personeelsbestand.

Activision kocht het Engelse Bizarre Creations in 2007 voor een bedrag van 67 miljoen dollar. De studio maakt vooral racegames en is bekend van de Project Gotham-serie, die het maakte voor Microsoft. De consolebouwer is in het bezit van de merknaam Project Gotham, waardoor Bizarre op zoek moest naar een nieuwe formule toen het onder de hoede van Activision kwam. Dat werd de racegame Blur, die in mei van dit jaar op de markt verscheen. Bizarre heeft ook net de ontwikkeling afgerond van James Bond 007: Blood Stone, dat eerder deze maand op de markt kwam. De studio is ook bekend van de Geometry Wars-serie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Heerlijk nieuws. Zal ze leren om zo kinderachtig te doen en Mario Kart Wii te bashen in hun reclames. Kijkend naar de verkoopcijfers en het lot van de studio is het duidelijk wie er een minder product aflevert. Zonde dat ze die kant op moesten gaan want had wel respect voor de studio daarvoor en genoot van MSR.
Kijkend naar de verkoopcijfers en het lot van de studio is het duidelijk wie er een minder product aflevert
Nonsens. Verkoopcijfers hebben vrij weinig te maken met de kwaliteit van het product. Of wil je soms beweren dat Iron Man ook een topgame was?
Zal ze leren om zo kinderachtig te doen en Mario Kart Wii te bashen in hun reclames.
Nou nou, bashen. Het was duidelijk met een knipoog. Ik kon er wel om lachen. Het was absoluut geen afzeiken, zoals je het zelf stelt. Blur is gewoon een game met een stoer karakter, waar Mario Kart dat absoluut niets is, en de reclame stipt dat mooi aan. Zegt verder natuurlijk weinig over de kwaliteit en de speelbaarheid van de twee. Maar verder zijn het gewoon compleet verschillende typen games.

Het gaat dus om deze reclame

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2010 13:44]

Zeggen dat Blur voor de oudere kinderen is is inderdaad Mario Kart weer in de kiddiehoek gooien wat onterecht is. In plaats van de goede kanten van hun eigen product aan te prijzen besteden ze marketinggeld aan het neerhalen van de competitie. Als je naar de commercial zelf kijkt zie je nauwelijks beelden van het product zelf! Als ik er dan naar kijk heb ik een idee van " oh, het is geen Mario Kart" maar wat Blur wel is wordt blanco gelaten.

Daarnaast is de kwaliteit deels te meten aan de verkoopcijfers. De uiteindelijke jury is natuurlijk de consument en als bijv. 5.000.000 mensen een spel kopen en daar van genieten en een handjevol kritieken de game afkraakt dan kan gezegd worden dat het spel een goed spel is.
Het is gewoon een typische Amerikaanse reclame richting het grote publiek aldaar. Mario Kart is geen spel voor een specifieke doelgroep, maar het wordt alom gespeeld. Dus vestig je je reclame daar ook op. Is helemaal niets nieuws, deden ze in de jaren 80 bijvoorbeeld ook al: http://www.youtube.com/watch?v=WaGLeDE-Rwg

Dat soort dingen werkt gewoon slecht op onze markt, wat het dan beter doet is iets in de vorm van:
http://www.youtube.com/watch?v=VeuSXi6saTE

Ik heb de reclame voor blur hier verder zelf niet op TV gezien, dus misschien heeft Activision er ook gewoon wijslijk voor gekozen de commercial hier niet uit te zenden en is het enkel via het internet geweest dat je er zicht op gekregen hebt? Of is het op MTV, Comedy Central of dat soort zenders uitgezonden geweest?
Die commercial heb ik vaak genoeg op TV gezien. Ik kan me alleen niet meer herinneren welke zenders precies, maar ze waren in ieder geval Nederlandstalig.

JohnKimble heeft mijns inziens wel een pijnpunt aangegeven in de strategie van deze commercial. Anderen neerhalen terwijl je niets zegt over je eigen product werkt gewoon niet. Het is even lachen, maar zegt de potentiele koper verder niets. Het zou me overigens niets verbazen als die commercial een aantal kijkers naar Mario Kart gestuurd zou hebben (want "lolliger"). Dat zou heel ironisch zijn.
aan het neerhalen van de competitie
Newsflash: Mario Kart s helemaal geen competitie. Blur is een typische arcade racer, Mario Kart is een partygame.
De uiteindelijke jury is natuurlijk de consument en als bijv. 5.000.000 mensen een spel kopen en daar van genieten en een handjevol kritieken de game afkraakt dan kan gezegd worden dat het spel een goed spel is.
Idd. Maar als de game goede cijfers krijgt maar niet 5.000.000 mensen kopen het dan betekent het niet dat het een slechte game is. Goed voorbeeld: Beyond Good and Evil. Topgame, goede cijfers, slecht verkocht. Blur krijgt ook goede cijfers, en is ook slecht verkocht. Je kunt daaruit niet opmaken dat het dus een slechte game is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 november 2010 13:13]

Blr was juist een geweldig game, helaas hebben te weinig mensen ervoor gekozen hier ook achter te komen.
Om eerlijk te zijn leek het me ook geen slechte game. Ik houd wel van een beetje arcade-racen. De marketingcampagne vond ik echter zo goedkoop en zo slap (lolz Mario Kart/Modnation is voor de kiddies lolzzrofl) dat ik uit principe de game niet kocht. Altijd mooi als mensen zich beter proberen te maken door anderen af te kraken en dan vervolgens op hun bek gaan.
Ze zijn helemaal niet op hun bek gegaan. Blur heeft het best aardig gedaan. En ik geloof niet dat het mario kart bashen van bizarre uit is gekomen maar van activision. Zij moeten ten slotte de game promoten.

Ik hoop dat er de mogelijkheid komt om een nieuwe pgr te maken. Man, wat heb ik die racegames veel gespeeld
Vergeet niet dat de ontwikkelaar van het spel (waar het nu over gaat) vaak niet over PR (reclames) gaat, maar dat de uitgever dat doet (zoals bijvoorbeeld MS Games, Activision, Ubi etc.)

Desondanks is je reactie natuurlijk wel begrijpelijk.
Ik vraag me af waarom een ontwikkelstudio gesloten word en er niet een nieuw concept word ontwikkeld? Ik weet wel dat gamestudio's heel dol zijn op het uitbrengen van sequal, prequals en al die andere bagger en er weinig nieuwe concepten zijn. Maar ze hebben de studio al en programmeurs. Het enige wat ze hoeven te vervangen zijn de creatieve geesten als deze niet in een andere mindsetting kunnen geraken. Voor een programmeur zal het toch niet zo veel anders zijn om in plaats van een racegame bijvoorbeeld een shooter of RPG te maken?
De vraag is dat ook of het nut heeft om de studio te laten bestaan of de programmeurs (de toppers) over te plaatsen naar andere studio's van Activision.
Want het zal me niets verbazen als dat nml gebeurt.
Eens. Het is heel lastig een 'dream team' samen te stellen; als je er dan een hebt ga die dan niet de deur uit doen of opbreken. Gewoon op een ander project zetten die club mensen!

Bij andere genres games komen andere implementatie problemen kijken, maar het is nu juist onderdeel van de functie 'developer' om flexibel te zijn op dat gebied.
Hmm zou erg jammer zijn. Ik heb mij erg vermaakt met Blur. Ik zou een 2e deel in die serie wel willen kopen. Alleen verkleint dit wel enorm de kans dat er ooit een 2e deel van Blur komt.
Ik vond BLUR juist heel erg tegenvallen, vooral toen Split Second bijna te gelijk uitkwam. Daar heb ik echt heel veel uurtjes mee volgemaakt, ondanks de toch wel repeterende scenery. Dus van mij hoeven ze daar geen tijd in te stoppen voor een deel 2, maar dass persoonlijk ;)

En vervolgens lees je dit...EA brengt Shift 2 Unleashed in voorjaar 2011 op de markt
Nee er is geen markt meer voor race spellen :?

[Reactie gewijzigd door bonus op 17 november 2010 12:54]

Persoonlijk zou ik liever een combinatie zien van BLUR en Split Second, maar dan wel met afwisselende scenery en dat wat er gebeurt afhankelijk is van waar het gebeurt (dus waar je de powerup triggert ;)).
BLUR vond ik vet omdat het een 'Mario Kart voor volwassenen' was die ook nog eens goed uitgewerkt is, maar de 'power-ups' van Split Second waren gewoon bruut. :D
Maar games zoals Driver vind ik ook nog steeds geweldig, maar dan wel Driver en Driver 2 ;) Driv3r viel tegen :\

Overigens bonus, ze zeiden niet dat er gn markt is, maar dat "de basis van het racegenre drastisch veranderd" is ;)
Vond Blur zelf ook een geweldige game.
Een unieke spannende race game met genoeg schrik / adrenaline momenten. :D
Apart dat ze deze keuze maken en al zo snel.
Uniek was blur allerminst. Ze gaven zelf al aan dat het Mario Kart met licensed auto's was. Het was wel even leuk maar werd (vond ik) zeer snel saai. In Mario kart waren zijn er tenminste redelijk gevarieerde banen en dat vond ik hier niet zo. Ook deed het nogal erg grauwe kleuren schema nog deprimerend aan.

Het hoeft vanmij geen mario kart te zijn maar PGR was toch beter in een aantal opzichten.
Gezien de trackrecord (pun not intended) van Bizarre, die van activision en het feit dat de goede race games prima verkopen ligt het probleem zeker niet bij bizarre of de markt.

Het zou triest zijn als bizarre opgedoekt zou worden maar dit was te verwachten toen ze de deal sloten, het is nou eenmaal zoals activision is. Bungie heeft het idee dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren maar ze vergeten dat het uiteindelijk gaat om de hand die de portemonnee vast houd.

Hopelijk koopt MS of een andere goede publisher bizarre op.
Bungie heeft het idee dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren maar ze vergeten dat het uiteindelijk gaat om de hand die de portemonnee vast houd.
Gelukkig gaat het in het geval van Bungie alleen om een publishing deal en blijft Bungie zelf onafhankelijk, dus godzijdank is AV in ieder geval niet in staat om Bungie op te doeken.
Zonde... Echt zonde. Blur is een ontzettend goeie racegame met een bepaalde mate van spanning die ik nog nooit in een racegame heb gezien. Het is dan ook jammer dat deze game niet het succes is geworden wat ik dacht dat het zou zijn.

Misschien zal Microsoft overwegen om Bizarre weer terug te kopen zodat ze met de nieuwe PGR aan de slag kunnen?
Is het slim van hun om dit zo uit te brengen? Verlies je hierdoor juist niet meer potentiele klanten? Ik bedoel als je bij voorbaat al aangeeft dat de markt is veranderd en als je het niet verkoopt dat sluiting dan dreigt....ik zou dan als potentiele klant gelijk afhaken of je moet wel erg veel vertrouwen in je zelf en je team hebben.
waren ze niet van plan om blur 2 uit te brengen? ja toch?

http://gamer.blorge.com/2...romises-blur-2-is-on-way/


ik wil blur 2.... NU!!! ^^

[Reactie gewijzigd door Bennie98 op 17 november 2010 10:46]

Zou het zonde vinden als Bizarre opgedoekt wordt.
Het is een studio die al lang mee gaat en veel zeer vermakelijke games heeft gemaakt.

En Blur is inderdaad een geweldige game die je af en toe op het puntje van je stoel houdt.
Helaas heeft de game niet het grote publiek gehaald.
ik vraag mij trouwens ook af, naar welke mate de racegames dan zo ongelooflijk veel veranderd zijn? het blijft toch maar met een voorwerp een baantje afgaan... zo denderend veel variatie kan daar nu toch niet opzitten...

racen moet spannend zijn dat lijkt mij de enige voorwaarde... (en het moet er goed uitzien) voor de rest lijkt mij dit dikke zever... en willen ze gewoon aan concurrentie onderdrukking doen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True