Door Bart de Water

Nieuwsposter

Project Gotham Racing 4: vlammen in stijl

Inleiding en gameplay

Xbox 360 gameDe Project Gotham Racing-serie vindt haar roots in het spel Metropolis Street Racer voor de Dreamcast. Ontwikkelaar Bizarre Creations stapte daarna over naar Microsofts Xbox en moest daardoor de naam van de game veranderen. Uiteindelijk bleef de codenaam Project Gotham - net als Metropolis is Gotham een naar New York gemodelleerde stad - hangen en inmiddels is de serie toe aan het vierde en laatste deel, dat exclusief voor de Xbox 360 verschijnt.

PGR4 - Ferrari door de bocht

Gameplay

De Project Gotham Racing-games staan bekend om het verdienen van kudos. Zo snel mogelijk rondjes rijden op een baan is niet genoeg, om echt te winnen zal je bijvoorbeeld met piepende banden stijlvol een voertuig naar keuze door de bocht moeten driften. Met behulp van de vergaarde kudos is het mogelijk om nieuwe voertuigen te kopen en toegang te krijgen tot nieuwe races.

PGR4 - motor en auto

Ten opzichte van de vorige delen is de gameplay in PGR4 niet enorm veranderd. De grootste verandering zit in het feit dat er nu ook op motoren geracet kan worden. Helaas heeft Bizarre geprobeerd de motoren niet teveel voor- of nadelen ten opzichte van de vehikels met vier wielen te geven waardoor het geheel wat ongeloofwaardig overkomt, qua snelheid en wendbaarheid lijken de twee verschillende typen iets teveel op elkaar. Motoren hebben wel het voordeel dat ze weinig ruimte nodig hebben om een gaatje te vinden om in te halen, echter loop je altijd het risico dat je van je motor af geduwd wordt.

PGR4 - patsen op motor

Er zijn in totaal acht verschillende steden die onveilig gemaakt kunnen worden, en per stad zijn er een flink aantal verschillende routes beschikbaar, zodat er genoeg variatie aanwezig is wat beschikbaar asfalt betreft. Ook zijn de Nürburgring en de Michelin Test Track beschikbaar. Er is een uitgebreid gamma aan voertuigen aanwezig, dat gebruikt kan worden in verschillende spelmodi, welke grof opgedeeld kunnen worden in Speed, Racing en Style Events.