Project Gotham Racing 4, Xbox 360 Review

MAX3400 25 maart 2008, 1.450 views

Project Gotham Racing 4, Xbox 360

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Aanzienlijk veel voertuigen
  • Veranderende weersomstandigheden

Minpunten

• Beperkte online mogelijkheden
  • "Repeating" gameplay

Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Ik persoonlijk vind PGR4 minder leuk dan PGR3 omdat de eenheedsworst in het stuurgedrag veel duidelijker aanwezig is per voertuigklasse dan in PGR3. Hiermee bereik je eigenlijk dat er een nog grotere doelgroep voor PGR4 is ontstaan en dat is meteen te merken in het aantal "ongevallen" wat in de online-modus is voorgekomen. Op meerdere forums lees je dat hele clans ruzie met elkaar hebben omdat er wordt geduwd en geblockt terwijl Bizarre toch duidelijk aangaf in de previews dat ze hiervoor speciaal extra run-off delen hadden gebouwd op de verschillende tracks.

De singleplayer carreer vind ik persoonlijk wat magertjes terwijl de arcade events soms best pittig zijn, ongeacht of je een motor of auto rijdt. Voorlopig vind ik online nog steeds het leukst maar speel gelukkig met een vaste groep dus het rijgedrag kan geen ergernis meer zijn bij crashes ofzo. Single player kan je, met een beetje rij-ervaring, vermoedelijk met een uurtje of 8 tot 10 spelen dusdanig voltooid hebben, dat je in ieder geval alle achievements die hiervoor staan binnen hebt.

Het geluid van de game vind ik wat storend; als je niet van muziek houdt tijdens het rijden (of juist niet van een grommende V12), lijkt het erop dat je op verschillende plekken in het spel de opties moet veranderen. In mijn exemplaar van het spel moest ik het zowel uitzetten in het hoofdmenu als eenmalig tijdens een race. Verder vind ik de muziek niet echt van hoge kwaliteit maar gelukkig wel van verschillende stromingen (klassiek, dance etc).

Online is het nog een tegenvaller; niet alleen is Bizarre wat laat met het invoeren van alle online rankings maar ook de mogelijkheden in de lobby (zoals het meekijken met een race die al gaande is) zijn aanzienlijk ingeperkt ten opzichte van de vorige versie.

Wat misschien wel belangrijk is; als je een bepaalde discipline van het autorijden niet goed kan (zoals slippen of strak sturen ofzo), heb je zomaar kans dat je bepaalde tracks in het spel nooit kan winnen. Wederom ligt er een nadruk op Kudos en op sommige tracks is de manier om Kudos te verdienen soms erg "op de grens".

PGR4 is grafisch een zeer waardige opvolger van 3 maar doordat Bizarre het spel toegankelijker heeft gemaakt, is de exclusiviteit van bepaalde achievements een stuk minder geworden.

MAX3400 geeft derhalve een 7.6 aan dit spel

*edit*
Ik heb geen "Prestaties" ingevuld; op een console is het vaak alles of niets en in dit geval loopt het spel goed & vloeiend.

*edit 2*
Na het spel volledig te hebben uitgespeeld (1000G), heb ik toch mijn vraagtekens bij hoe dit spel is geprogrammeerd. Hopelijk is dit geen spoiler maar op Platinum-mode rijdt de AI aanzienlijk agressief zonder dat je er iets tegen kan doen.

*edit 3*
Enige weken geleden is er een DLC uitgebracht met 250G extra en een aantal auto's. Voor de die-hards onder ons is deze DLC echt een teleurstelling, vind ik. Er zijn 3 nieuwe Arcade-chapters toegevoegd en 2 online-modii; met uitzondering van de Platinum+ arcade is het allemaal met vingers in de neus te spelen en kan je (als je dat wil) de achievements binnen een twee uur toch wel gehaald hebben. De Platinum+ is iets moeilijker voor de gemiddelde rijder maar met een beetje moeite om te leren hoe een auto reageert en hoe de optimale lijnen in sommige bochten liggen, kan je ook deze achievement binnentrekken.

Nadelig is dat het spel door een flinke hoeveelheid mensen niet meer wordt gespeeld; zelf heb ik best moeite gehad om online games te vinden en heb uiteindelijk maar een paar vrienden gebeld om een afspraak te maken om online te racen.

Heb jij ook een Project Gotham Racing 4, Xbox 360?

Jammer,

PGR2 blijft naar mijn mening nog altijd het beste deel.

De career mode bleef mij maar uitdagen. Je kon tenminste niet vanaf het begin al gelijk de snelste wagens kopen. Maar pas wanneer je bij die klasse was gekomen. Dit zorgde ervoor dat ik bleef rijden.
Leuk om ook eens een software review te zien van een user :)
Ik ben momenteel nog steeds behoorlijk verslaafd aan PGR3, maar PGR4 lijkt me 'n waardige opvolger & 't feit dat je ook met motors kunt racen spreekt me zeker aan.

Trouwens 'n leuke review :Y)