Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Disney Interactive Studios wil een game laten maken die gebaseerd is op de volgende Tron-film. Het spel zou in 2011, tegelijk met de film, uit moeten komen. Jeff Bridges speelt opnieuw een rol in de film.

Volgens de Amerikaanse website Variety wil Disney Interactive Studios een game laten maken die gebaseerd is op de Tron-film die in 2011 in première gaat. Disney zou in gesprek zijn met diverse ontwikkelaars, om de ontwikkeling van het  spel - dat tegelijk met de film uit moet komen - aan uit te besteden. Dat wil zeggen dat het spel niet gemaakt wordt door één van de eigen game-ontwikkelstudio's van Disney. Het mediaconcern moest in januari ruim dertig medewerkers van de gamesdivisie ontslaan, en kondigde aan dat de overgebleven studio's zich zullen moeten toeleggen op het maken van games voor de Wii en de DS. Het is niet geheel onlogisch dat Disney een game op de markt wil brengen die gebaseerd is op de film. Van de originele film uit 1982 werd een arcadegame gemaakt door Bally Midway, gevolgd door Discs of Tron in 1983. Beide kasten waren erg populair. In 2003 bracht Disney het schietspel Tron 2.0 op de markt, dat goed werd ontvangen door de pers, maar toch slecht werd verkocht.

De productie van de nieuwe film, die TR2N gaat heten, moet dit jaar beginnen. Het is een vervolg op de film uit 1982. Jeff Bridges, hoofdrolspeler in 1982, speelt opnieuw Kevin Flyn. In de nieuwe film is dit echter niet de hoofdrol; die is dit keer weggelegd voor acteur Garrett Hedlund. Net als in 1982 wordt de hoofdrolspeler in een computer gezogen, waarin hij het moet opnemen tegen kwaadwillende programma's. De regie is in handen van Joseph Kosinski, die reclamefilms regisseerde voor Gears of War, Halo 3 en Apple en die bekend is om zijn manier van mixen van fotorealistische computeranimaties en echte acteurs en omgevingen. Disney heeft het bericht van Variety nog niet bevestigd.

Logo Tr2n
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Zowel de film als de arcadegame waren destijds een hit. Als ze van Tron 2.0 een hit hadden willen maken dan hadden ze een re-release van de film moeten doen in de bios voor het "nieuwe" publiek/gamers.

De film was destijds bijzonder voor zijn tijd. Het lijkt me moeilijk voor Disney om een opvolger te maken, met name een sterk verhaallijn. Aan de visuals zal het denk ik niet gaan liggen, genoeg ervaring bij Disney :)
Ik vraag me af hoeveel mensen de commandline instructie "TRON" eigenlijk kennen en ooit gebruikt hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/TRON_command

Ik vond het destijds erg leuk dat de film over "bestaande" dingen uit de computer wereld gingen, en dat je ze kon koppelen aan dingen die je uit de praktijk kende.

Daarnaast was de Matrix daarna ook weer herkenbaar, waarin Neo net zoals de programeur in TRON de wereld om zich heen aanpast.
Lightcycle is maar een klein onderdeel van Tron, het is een game die in Tron gespeeld wordt, het concept van een user die in de pc tegen de master control moet vechten houdt toch veel meer in en kan volgens mij toch tot een deftig verhaal en game leiden,

En so what als er in 2003 al een echte tron game gemaakt is, dit gaat over de nieuwe film en een nieuwe game. Normaal gezien heb ik het niet zo voor film gebaseerde games al zijn ze niet per se slecht, denk bv maar aan goldeneye op n64 dat blijft een icoon van een game, af en toe zit er dus echt iets spectaculair tussen, en zeker aangezien dit niet zomaar een film is waar je vanuit de jungle van vietnam achter je pc terecht komt, de lijnen van film en game lopen hier als het ware in elkaar over,ik hoop dus enkel dat ze het serieus aanpakken (geen games a la shrek).
Wat bedoel je daarmee? Er is al een beter uitziende 3d game uit van Tron. Staat ook in de artikel:In 2003 bracht Disney het schietspel Tron 2.0 op de markt, dat goed werd ontvangen door de pers, maar toch slecht werd verkocht.
het was trouwens een zeer leuk spel, hopelijk is het nieuwe spel nog beter (al betwijfel ik dat nogal)
Was er niet een probleem met die game? Volgens mij waren er toen meldingen van een extra verhoogde kans op epileptische aanvallen vanwege de felle flitsende kleuren. Een hogere kans dan bij de meeste andere games bedoel ik he ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 februari 2009 19:23]

Er zaten wel wat bugs in. Zo was het niet mogelijk om jezelf te upgraden naar V10.0, wat duidelijk wel de limiet had moeten zijn. Daarvoor is nooit een patch uitgebracht, het had waarschijnlijk te maken met op het laatste moment weggelaten content.
Even goed heb ik erg genoten van Tron 2.0 en heb ik me erg verbaasd over de slechte verkoopcyfers.
Er is ook al "lightbikes", wat waarschijnlijk een voorganger daarvan zal zijn geweest.
Maar dan nog, ook al is er een versie van een spel heeft dat nog nooit iemand er van weergehouden om een betere, snellere, mooiere versie voor te maken.

Kijk maar naar hoeveel auro-race spellen er zijn, of voetbal spellen.
Anders had het principe van 22 mannetjes op het scherm die achter een balletje aanrennen al lang en breed afgedaan zijn.

[Reactie gewijzigd door bbr op 2 februari 2009 15:33]

Yep, er zijn diverse voorgangers gebaseerd op Tron danwel de lightbikes uit Tron.
Zo'n soort spel (lineriders ofzo) had je ook op de ZX-spectrum!! Geweldig! ..
Een groot vierkant vlak, 2 joysticks die een lijn op het scherm toveren en je mag niet tegen die lijn aanrijden.
3 woorden: Ge-wel-dig!
Lekker elkaar afsnijden, onmogelijke ontsnappingsmanouvres en veel fun als je toch tegen de muur of een lijn aanknalde.
Het lijkt me zo moeilijk om te verkopen. Vroeger was die stijl futuristisch, nu vooral retro sci-fi.

Niet dat ik veel hiervan verwacht overigens. De Disney-games zijn tegenwoordig alles behalve top-games. Geforceerde movie-franchises met vaste releasedates pakken ook vrijwel nooit goed uit.
Het spel gebaseerd op tron 1 was wel redelijk, niet zo slecht als de standaard Disney games :)
Niets moeilijk te verkopen, maar dat lag aan slechte marketing.

Want dat spel gebruikte voor de eerste keer met "glow effect" van de videokaarten. Ik weet nog, Nvidea kon dat wel, maar andere videokaarten heb ik geen idee. Als je videokaart geen glow effect feature heeft, kun je het spel wel spelen, maar helaas zonder glow effect.
Dat is "no fun".

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 2 februari 2009 16:07]

het was wel een coole game hoor! ander soort gameplay, gooien met je 'disc', ik heb me er wel mee vermaakt! (zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Tron_2.0)

toevallig gisteravond nog amagetron gespeeld (zit in de standaard gamelist van Ubuntu) die lightbikerace zat ook in de Tron 2.0 game. Wel interessant als je kijkt naar hoe je in de war kunt raken door het wisselen van camerastandpunten... (I failed big time of course ;) )

[Reactie gewijzigd door letatcest op 2 februari 2009 16:55]

het was wel een coole game hoor! ander soort gameplay, gooien met je 'disc', ik heb me er wel mee vermaakt!
Dit lijkt me een uitgelezen kans voor de Nintendo Wii: werpbewegingen maken met je wiimote. Wel goed vasthouden, natuurlijk.
Mijn toenmalige ati 9700 had er geen problemen mee.
Maar je kan inderdaad nou eenmaal geen game maken wat op alle brakke oude hardware even goed loopt.
Er staat ook echt TRON 2 (zie logo). Ik hoop dat het ook zo goed zal zijn als Tron1, de kleuren waren wel erg fel.
sfeer van de film :)
Dat racen met die motors met die gekleurde lijnen achter je aan is ook iets (gebaseerd?) op Tron toch? Dat je elkaar moet afsnijden door de ander in te sluiten met je lijn enzo.
Speedocycles!!!! (is dat nog commodore 64???) vet...
Tron was in 1982 super revolutionair vanuit technisch en artistiek oogpunt gezien. dit kan Disney nu nooit meer evenaren, helemaal niet als bijna iedere film tegenwoordig kwalitatief zeer goede en subtiele effecten bevat.

dan moet je dus een ijzersterk verhaal hebben wil je nog opvallen tussen alle andere hedendaagse special fx meuk. en laat Disney daar nou juist weer heel zwak in zijn (iig de laatste jaren). ik vrees voor een oppervlakkig plot met veel moralistische ondertoontjes. het laat zich raden dat de game dan niet veel beter zal zijn.
Mag ik je er aan herinneren dat Pixar onderdeel van Disney is.
Pixar heeft niks te maken met de ontwikkeling van de nieuwe Tron film of game. bovendien doet Disney ook nog wel dingen los van Pixar, en dat is kwalitatief over het algemeen behoorlijk slecht. :)
Ik zeg niet dat pixar iets te maken heeft met de ontwikkeling van TR2N. Ik reageer op het feit dat jij zegt dat Disney tegewoordig niet naar verwachting presteert. Dit terwijl zo'n beetje alle films van Pixar zeer goed verkopen en zeker geen troep.
dan moet je dus een ijzersterk verhaal hebben wil je nog opvallen tussen alle andere hedendaagse special fx meuk. en laat Disney daar nou juist weer heel zwak in zijn (iig de laatste jaren). ik vrees voor een oppervlakkig plot met veel moralistische ondertoontjes. het laat zich raden dat de game dan niet veel beter zal zijn.
Disney ≠ Pixar, behalve op zakelijk gebied misschien. verder ben ik het wel met je eens hoor, alhoewel ik persoonlijk de nieuwe Pixar dingen ook een stuk minder vind worden }:O
Dikke kans dat er toch wel een link zal zijn met Pixar aangezien zo ongeveer ieder bedrijf dat visual effects gebruikt tegenwoordig renderman van Pixar gebruikt.

Verder zie ik ook niet in wat Pixar in deze film te zoeken zou hebben, ze maken een totaal ander soort films als dit.
Disney stelt geen ruk meer voor tegenwoordig. Ze brengen alleen nog baggertekenfilms, baggerkinderseries en baggergames uit. Het enige goede Disney spul dat nu nog uitkomt is van Pixar.
Zelfs hun oude meuk die goed was werd door Pixar verzorgd. Beauty and the Beast bijvoorbeeld werd ook geholpen door Pixar.

Pixar doen imho bepaalde concepten (Toy Story (1ste volledig computer animatie), Monsters Inc. (enorm gedetailleerde karakters en animatie)) enorm goed en werken het enorm uit. Daarna proberen ze hetzelfde concept opnieuw en opnieuw te verkopen (Toy Story 2, Cars), misschien wel onder druk van Disney.

Disney is zelf volledig verkocht aan alles wat zelfs een beetje populair is. Hun eigen kanalen stellen tegenwoordig niets meer voor en zelfs de inspiratie voor hun laatste uitgaves is totaal verdwenen (Tinkerbell, Ariel,...)
Had begrepen, dat er ook helemaal niet zoveel computers zijn gebruikt in het eerste deel.
Heel veel rotoblittering
Koop hem op DVD, in de extras wordt het allemaal verteld.
Vergis je niet he, een C64 was in die tijd een dikke bak.
Jeff Bridges, hoofdrolspeler in 1982, speelt opnieuw Kevin Flyn.
De hoofdrol (namelijk die van Tron) werd overigens niet gespeeld door Jeff Bridges, maar door Bruce Boxleitner.
Oei. Tron is wel de spil waar het om draait in de film, maar zeker niet de hoofdrol. Dat was wel degelijk de rol van Jeff. :o
En waarom komt die film dan pas uit! Ooooh - kan niet wachten! 8)7 |:(
Nou, nee. Het verhaal draaide om Flynn (Bridges), niet om het personage Tron (Boxleitner). De titel is wat dat betreft verwarrend.
Net zoals de Zelda games niet om Zelda maar om Link gaan :D
Het verhaal speelde misschien wel om Flynn heen, maar het ging weldegelijk over Tron, maar dan eigenlijk het 'programma'als personage weergegeven, toch....??? Ga morgen gelijk de film weer eens uit de al ruim gevulde schappen vissen..

@ neko, daar heb je een punt inderdaad. Maar ook TOP games.
Ik zie hier weer velen klagen dat dit in de tijd revolutionair was en dat dat niet opnieuw kan, maar wie zijn wij om nu al te beslissen dat de volgende film niet revolutionair zal zijn, wat als ze nieuwe technieken gebruiken die ons echt versteld doen staan, we kunnen het ons nu niet voorstellen maar dat is dan ook eigen aan de term revolutionair, dat je 2 jaar op voorhand nog geen idee kan hebben.

Laten we dus gewoon wachten op de film en hopen dat het op z'n minst de speciale sfeer van tron, die je nergens anders vindt, bezit in plaats van nu al extreem kritisch te zijn, Ok veel sequels en film gebaseerde games zijn barslecht maar er zijn af en toe ook fantastische uitzonderingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True