Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Gore Verbinski, de man die alle drie de delen Pirates of the Caribbean gemaakt heeft, gaat voor Universal Studios een film maken gebaseerd op de Xbox 360-game Bioshock.

BioShock - Big Daddy en Little SisterUniversal heeft nog een grote naam aangetrokken: het script voor de film zal geschreven worden door John Logan, die eerder het script schreef voor Gladiator, The Aviator en Sweeney Todd. Over de inhoud van de film is nog niets bekend, maar Verbinski heeft al laten weten zeer gecharmeerd te zijn van de mechanische Big Daddies die de genetisch gemanipuleerde Little Sisters bewaken. Verder is Verbinski zeer te spreken over de art deco-stijl van de onderwaterstad Rapture. Voor Verbinski aan de klus begon, heeft hij een aantal maal contact gehad met Ken Levine, de geestelijk vader van het spel.

Uitgever Take-Two, dat de rechten heeft op het spel, heeft een onbekend voorschot gekregen van Universal Studios. Het bedrag zal waarschijnlijk in de miljoenen dollars lopen. In 2005 sleepte Microsoft een voorschot van 5 miljoen dollar binnen toen het de rechten op een Halo-film verkocht aan Universal en Fox. Halo zou gemaakt worden door niemand minder dan Peter Jackson, de man achter de drie delen Lord of the Rings. De werkzaamheden aan de Halo-film zijn echter gestaakt, nadat beide filmstudio's zich weer terugtrokken uit het project. De studio's konden het met Microsoft niet eens worden over de voorwaarden waaronder de film gemaakt zou worden. Microsoft wilde, naar de smaak van beide studio's, te veel zeggenschap over de inhoud van de film. Take-Two-directeur Strauss Zelnick zegt geleerd te hebben van de problemen rond de Halo-film en stelt dat er voorwaarden in het contract zijn opgenomen die ervoor zorgen dat de Bioshock-film er wel gaat komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Lang geleden voorspelde iemand dat over eentijdje film / spel in elkaar op zullen gaan. Het begint er in beide kanten een klein beetje op te lijken. De spellen worden steeds meer grafisch realistisch, de films lijken (soms hoe duf ook) steeds meer op spellen. En dan nog spellen en films die op elkaar gebaseerd zijn. Het zijn er nogal wat. Van spel naar film bijvoorbeeld: Mortal Kombat, Resident Evil, Doom, Dead Or Alive, Alien vs Predator, Streetfighter, House of the Dead, Alone in the Dark, Tomb raider, Silent Hill, Pokemon en nog veel meer.

Het meest interessante is eigenlijk toch dat vaak de spellen een mega hit zijn, en de film vaak gewoon slecht en andersom ook. Waarschijnlijk werkt het brein toch anders als men stil zit, popcorn eet en een film kijkt, of achter de computer / console etc. druk bezig is om het spel uit te spelen.
Scott Miller van Radar Group zag die bui ook al hangen, en werkt met zijn bedrijf nu dan ook al films en games tegelijkertijd uit. Het grote verschil met de film/game-releases van nu is dat de kwaliteit van het ene product niet afhankelijk is van de releasedatum van de andere.

Dus geen brakke filmgames omdat ze nog niet af waren op het moment van bioscooprelease. :)
Ik verwacht dat ze niet echt het verhaal van de Xbox/PC game zullen volgen. Toen het spel uitkwam werd ar gesproken over een franchise (dus comics, films, game sequels etc) dus een verfilming was te verwachten. Omdat ze het over een franchise hebben, zullen ze denk ik niet zozeer de character volgen die jij speelt in de game.

Ik denk dat je meer te zien krijgt van Rapture in zijn gloriedagen (of iig het eind ervan) hoe dat fout is gelopen, en hoe het resulteerd in een 28 days later / I am legend achtig scenario.

Het feit dat ik dit denk, komt, omdat ze erg opvallend de hoofdrolspeler in de game (jij) redelijk anoniem houden, zodat het verhaal gemakkelijk vanuit een ander perspectief verteld kan worden.

Hoe dan ook, deze film heeft veel potentie en ik heb er nu meer vertrouwen in dan een ander gemiddelde game verfilming De enige gameverfilming die min of meer geslaagd is, is denk ik Tombraider. Alhoewel ik Resident Evil en Doom (veel mensen vinden dit een shitfilm :p) wel coole films vind, volgen deze films gewoon niet echt het verhaal van de game. Ze 'lenen' hooguit het scenario. Daarom denk ik dat dit wel bij Bioshock gaat werken
Hoop dat je gelijk hebt.

dat ze puur de artistieke licentie van Rapture gebruiken, en bijvoorbeeld het verhaal van de rise/fall van ryan vertellen

of je volgt een klein meisje bij haar afdaling naar little-sisterhood...(maar dit zal te donker zijn voor commercieel succes)
met alleen al de audio-diaries kan je 10 *films maken :)

Edit: Boeken/films, what's the difference.

[Reactie gewijzigd door Gomen op 9 mei 2008 14:13]

Zolang ze maar een onbekende cast gebruiken. Ik bedoel, ik heb al die huidige acteurs/actrices nou wel es gezien en een frisse wind kan wel gebruikt worden.

Bij dit soort films is het juist leuk om een onbekende/nieuwe cast te hebben. (ze moet wel degelijk kunnen acteren natuurlijk)
Bioshock is net zo goed een PC-spel, ik weet dat PCgaming gemarginaliseerd wordt maar Tweakers hoeft het niet erger te maken dan het is ;(
Ach, je moet maar zo denken - op een PC ziet het er allemaal (potentieel) beter uit. Geen console die mijn pc bij kan houden op grafisch gebied - geen enkele concessie gedaan op settings, alles op maximum en een resolutie van 2560x1600. FPS solide als een huis. (en dat verbaasde me.. BioShock is een geweldig stuk programmatuur - want ik heb een X2/4600 en een 8800GTX. Al lang niet meer het snelste dat je kunt hebben.)

Uiteindelijk maakt het niet uit of je van consoles of pc gaming houdt. Het is alleen jammer dat de ontwikkeling steeds meer richting consoles begint te trekken - dat maakt het dat ik juweeltjes als BioShock alleen maar meer waardeer.

To each their own. :)
Alsin de verhaallijn van de XBOX-360 of is die gelijk aan de PC versie?

Lijkt me overigens wel vet zo'n Big Daddy en little sister helemaal vet gemaakt met CGI, en rapture en al het andere vette wat in het spel zat.

Alleen vraag ik me af hoe je zoiets nu gaat verfilmen, want een echte verhaallijn vond ik niet in Bioshock zitten, meer raggen, fraggen en beetje nadenken.

Krijg je dalijk in de film te zien hoe de hoofdpersoon 5 pogingen nodig heeft een kluis te openen d.m.v. pijp-stukken in de juiste volgorde te zetten. En als ie het slot niet open krijgt gooit ie er ff een paar plasmids ertegenaan. LOL 8)7
Bioshock is JUIST verhaallijn, te vergelijken met de kwaliteit van verhaal van de Half-Life spellen...

En ik denk dat als de film de little sisters en de Big daddy gaat CGI'en dat je de film bij voorbaat verdoemt... maak gewoon een vet pak voor een gast als Big Daddy en laat een gemeen meisje (zie Silent Hill's gemene feeksje :) ) de little sister spelen.

"zo'n Big Daddy en little sister helemaal vet gemaakt met CGI, en rapture en al het andere vette wat in het spel zat."

heb je het spel eigenlijk wel gespeeld?:P "al het andere vette wat er in het spel zat" lijkt te duiden op het niet uitgespeeld hebben van het spel ;)
Juist, er zat geen echte verhaallijn, daarom is er ook een narrator....

bioshock was juist een van de meest verhaal-rijke shooters die ik in tijden heb gespeeld.


niet zo veel lijm drinken, is slecht voor je genen.
De *shock games blinken juist uit in speelbaarheid en verhaal. Het zet je echt aan het denken.
De vele slechte gameverfilmingen zijn imho te wijten aan de korte (gerushte) productietijd en het feit dat de verfilmde game verhaaltechnisch gezien niet echt wat te bieden had.
Meestal is het omgekeerd; ik ben niet zo gecharmeerd van de games die uitkomen n.a.v. de films.

Omgekeerd is het vaak zo dat een film over een game het vaak wel goed doet. (hoewel het soms voor een 'selectief publiek is; denk aan Tombraider_
Zoek eens naar alle game verfilmingen van Uwe Boll op imdb.com, geen enkele film komt boven de 4 uit volgens mij ;-)
Vraag me dan ook af hoe zo iemand nog aan budget komt voor zijn films. :P

Maar, ik denk dat dit wel wat kan worden. Verhaal schrijver (John Logan) is zeer goed en ben benieuwd wat hij van zo een game verhaal kan maken. Hij heeft zeer indrukwekkende films op zijn naam staan.

Waar ik wel bang voor ben is de regisseur. Hij heeft een aantal aardige films gemaakt, en Pirates 1 was zeker goed te noemen. Hopelijk houd hij dit vast voor BioShock :).

(toch zou ik graag wat grotere regisseurs zien die zulke dingen oppakken zoals David Fincher, Ridley Scott, Quentin Tarantino, Martin Scorsese of .. tja Peter Jackson ;) . )
Quentin Tarantino zie ik nog niet in de verste verte aan deze film werken. ten eerste omdat hij er dan zélf in speelt :P en ten tweede omdat zijn films in een andere genre vallen.. dit kan een hele goede thriller of zelfs horror(liever niet) worden, het zou zonde zijn als dat niet door dé perfecte regisseur voor de film aangepakt zou worden.

wat dat betreft ben ik groot voorstander van Gore Verbinski, Peter Jackson of Christophe Gans

Als schrijver zou ik dan ook eigenlijk Roger Avary voorstellen omdat hij volgens mij de lugubere sfeer perfect naar voren zou kunnen brengen.
dat is dan ook de schuld van uwe boll en niet het feit dat het een game-verfilming is.
ik vind dat allebei de omzettingen het niet goed doen met enkele uitzonderingen.
games van films zoals the Spiderwick Chronicles, Eragon, etc. zijn echt heel slecht maar omgekeerd gebeurt precies hetzelfde (Tomb Raider, Resident Evil, House of the dead)
Met het verhaal van bioshock kan men heel veel maken.

Even kijken:
Onderwaterse 'Utopia went wrong' stad.
Plasmids wat mensen in zombies verandert..

God hier kan heel veel mee gedaan worden, ik hoop alleen echt dat het een mooie film wordt dat een eigen verhaal krijgt, met Rapture als binding met het spel Bioshock.

Ik vond het geweldig om te zien hoe Rapture in het spel gepresenteerd wordt, tijdens het spelen vroeg ik mij af hoe dit zou uitzien op de witte doek en ik denk dat er ook wel anderen zijn zoals ik die er zo over denken.

Ik kijk in iedere geval met smacht uit naar de film.

Van een cartoon/stripverhaal een film maken lukt ook, laat het ook zo zijn met games mr.Verbinski.
Ik vond het een vette game. Als film wil ik nog wel eens zien of het wat gaat worden.
Ik denk dat ze juist alleen de setting pakken en elementen uit de game.
( Dus in dit geval de onderwater stad Rapture en ze bouwen daar waarschijnlijk een verhaal omheen. Er word zeker wel wat uit de verhaallijn van de game gepakt maar niet zo veel denk ik. want dan word het wel een hele erge shooter.En de audiotapes in het spel bevatten op zich zelf al meerdere verhalen van Carackters in het spel dus denk dat ze er daar een van pakken.
zal wel leuk zijn als er een goede film uitkwam, ik vraag me wel af wie ze als cast gaan gebruiken
Dit lijkt me zo vet he, een dosis CGI, goede acteurs en goed verhaal en alles komt goed. :)
waarom CGI? :S
is toch totaal niet nodig... juist omdat Bioshock zo heerlijk echt aandoet moeten ze dat zo laten.. misschien wat dynamische make-up loslaten op de acteurs en wat battles (episch, altijd leuk:D)

maar ik zou er niet teveel computeranimatie in stoppen omdat dat de film weer teveel dateert, en dat zou zonde zijn...

wel een erg goed idee dit :)
als het nou net zo mooi en onderbouwd is als Silent Hill wordt dit een topper... als het echter zo slecht wordt als sommige andere game-verfilmingen, dan laat maar.
CGI is toch altijd nodig? je kan toch niet echt zo'n onderwater wereld bouwen. Ik denk dat jij in de war bent met een 'alleen CGI' film, dat zou zonde zijn idd. Maar special effects noemen ze ook CGI. (in elke film zit tegenwoordig CGI)

Het verhaal en setting van Bioshock heeft zeker veel potentie voor een goede film. Nu maar hopen dat ze er alles uit halen wat het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets fout gaat. kuch* Doom *kuch

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True