Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: eldeejee

Ontwikkelaars kunnen zelf retailversies van smartphones met Windows Phone 7 unlocken. Daardoor kan elke Windows Phone 7-telefoon dienen als developertoestel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld toestellen met Android.

Windows Phone 7Ontwikkelaars kunnen via het developerportal tot vijf toestellen van hun beveiliging ontdoen, waardoor ze bijvoorbeeld via lokale bestanden applicaties op het toestel kunnen zetten. Standaard kunnen applicaties alleen via Microsofts downloadwinkel Marketplace op het toestel worden geïnstalleerd. Dit detail kwam naar boven tijdens een Nederlandse bijeenkomst voor Windows Phone-ontwikkelaars in Maarssen.

Microsoft heeft toestellen met Windows Phone 7 sterk beveiligd, waardoor ontwikkelaars extra permissies nodig hebben om applicaties op Windows Phone 7 te maken en testen. De unlockmethode maakt dat ontwikkelaars elk toestel in de winkel kunnen kopen en als ontwikkelaarstoestel kunnen gebruiken. Google brengt voor Android eigen ontwikkelaarstoestellen uit, zoals de ADP1, ADP2 en Nexus One. Deze hebben standaard root-toegang en kunnen zonder moeite custom roms draaien.

Microsoft wil Windows Phone 7 dit najaar uitbrengen, maar maakt inmiddels ontwikkelaars al warm voor deze opvolger van Windows Mobile 6.5. De nieuwe versie van het mobiele Windows heeft een nieuwere kernel, draait een totaal andere interface en heeft weinig meer te maken met het 'oude' Windows Mobile.

Tweakers.net schreef eerder dit jaar al over de opbouw van het OS en publiceerde een interview met een topman van de mobiele divisie van Microsoft. Geen enkele fabrikant heeft nog een toestel met Windows Phone 7 aangekondigd, maar onder meer Samsung, Sony Ericsson, LG en HTC hebben toegezegd smartphones met WP7 te maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

in tegenstelling tot bijvoorbeeld toestellen met Android.
Met Android kan je toch zo en zo buiten de market om installeren, en kan je dus zo en zo je eigen applicatie draaien, of heb ik dat nu weer mis.
zoals hier te lezen kan je elke android telefoon voor development gebruiken. Dit deel van het artikel klopt gewoon niet :/
Yup, die devphones waar ze aan refereren zijn voor als je aan android zelf wil sleutelen, niet als je apps wil schrijven.
vinkje plaatsen dat 3th party bronnen toegestaan zijn, dan kun je zonder problemen een .apk file installeren.
Waar komt die fout toch keer op keer vandaan? Het is third, en dus ook 3rd (of eventueel 3d). Het is niet thirth ofzo ;). leesvoer

Ontopic: met Windows Mobile kon je ook altijd al gewoon developen. Hoe zit dat eigenlijk met de iPhone, moet je daar een speciale licentie voor aanschaffen oid?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juni 2010 15:46]

Hoe zit dat eigenlijk met de iPhone, moet je daar een speciale licentie voor aanschaffen oid?
Apple doet ongeveer hetzelfde als Microsoft: Om eigen applicaties te kunnen testen en debuggen op echte hardware moet de developer geregistreerd zijn bij Apple en dus de developer fee betalen.

(Dat geldt natuurlijk niet voor jailbroken iPhones)
Hoe is dat zoals Ms precies? Bij Ms koop je een telefoon en download je een gratis visual studio. Vervolgens kan je gratis testen en zelfs rechtstreeks aan je gebruikers verspreiden.
De manier bij XNA lijkt er iets meer op waar je gratis IDE's hebt, gratis je eigen code testen maar wil je je game in de Xbox live marketplace moet je wel premium member worden. Maar dan kan je nog steeds gratis voor jezelf developpen.


Developers, developers, developers, developers, developers, developers, ... Microsoft heeft altijd geweten wie op de eerste plaats komt voor hun.
Vervolgens kan je gratis testen en zelfs rechtstreeks aan je gebruikers verspreiden.
Dat was *tot* Windows Phone 7, ja.

Vanaf 7 moet elke app, net zoals bij Apple, door Microsoft goedgekeurd worden, en kan het alleen door Microsoft's marketplace worden verkocht.
tenzij iedereen zich natuurlijk gewoon aanmeld als Dev en hun telefoon unlocken. Dan kan je elk programma dus zonder marketplace op je telefoon zetten :)
(en nog min of meer legaal ook omdat je geen illegale unlock hoeft te gebruiken)
Ik denk niet dat dat gaat werken, om meerdere redenen:

1. Teveel rompslomp voor de non-tweakende gebruiker (wat toch de grootste doelgroep is),
2. Het uploaden van een app zal eventueel moeten via Visual Studio door het compileren van een project met de telefoon als target, dus je moet je source vrijgeven, wat je misschien niet wil,
3. Ongetwijfeld zal de EULA van het development-programma deze werkwijze verbieden,
4. Ik kan het niet zo snel terugvinden, maar het zou me ook niet verbazen als er kosten aan verbonden zitten. Er staat wel dat het 'kosteloos voor developers' is, maar wat zijn de kosten om 'developer' te worden? Met alleen Visual Studio downloaden kun je wel developpen, maar niets publishen, dat kost wel geld. Iets zegt me dat je alleen als je daarvoor betaald hebt, je telefoon mag unlocken om te debuggen.
Je moet deelnemer zijn van het iPhone Developer Program, dat kost geloof ik € 79 pj. Daarna kun je certificaten genereren waarmee je jouw applicaties op jouw telefoon kunt draaien.
Je moet deelnemer zijn van het iPhone Developer Program, dat kost geloof ik € 79 pj. Daarna kun je certificaten genereren waarmee je jouw applicaties op jouw telefoon kunt draaien.
En je kunt tot 100 toestellen per jaar aanmelden waarvoor hetzelfde geld. (genoeg om al je vrienden van je eigen ontwikkelde app te voorzien dus)
Als ik me niet vergis kost het developen zelf 100 per jaar maar kun je je iPhone via de iPhone SDK sowieso in Developer Mode krijgen. Daar hoef je niets voor neer te leggen (de iPhone SDK is gratis te downloaden).

[Reactie gewijzigd door dbreuning op 3 juni 2010 16:07]

Zonder iPhone-dev-registratie kan je de applicaties enkel testen in de simulator, niet op een iPhone/iPod/iPad.
jup, kost je 100 dollar =)
(als je 't wil zien, kijk hier, maar die ligt op dit moment even plat)

[Reactie gewijzigd door Br4mmie op 3 juni 2010 15:54]

Dus je koopt per x aantal mensen een dev account (of vraagt dat aan, richt eenmanszaak op) en unlocked voor dat bedrag/5 het toestel van die mensen.

Lijkt me niet zo'n slimme zet van Microsoft :S
Zo'n developer account zal wel schreeuwend duur zijn. Of haast onmogelijk te krijgen, zoals bij Symbian - gelukkig zijn er daar andere methoden.
Jullie maken wel een hele hoop aannames. Er zijn nog nergens bedragen vermeld of dat je uberhaubt een bedrijf nodig hebt voor een dev-account.

Ik denk zelf persoonlijk dat developpen erg goedkoop (zoniet gratis) wordt voor Phone 7 icm Visual Studio Express voor Phone 7. Ook een aanname maar wel gebaseerd op het feit dat Microsoft tot nu toe heel vroeg tools in de vorm van CTP's op basis van VS Express heeft vrijgegeven voor Phone 7.

Daarnaast zijn Silverlight en XNA sowieso platforms waar nu al goedkoop/gratis voor ontwikkeld kan worden.

Daarbij, wat heeft microsoft er mee te winnen om het extreem duur te maken? Dat zal vanuit een commercieel oogpunt nooit goed gaan. Daarnaast moeten developers een kleine bijdrage leveren voor plaatsing in de marketplace... dus dubbele doorberekening naar de developer toe zou niet zinnig zijn.

edit: appstore even veranderd in marketplace :X

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 3 juni 2010 19:56]

IIRC kost registreren als developer $100. Dit is al mogelijk op de huidige market place, en de prijzen lijken mij niet te veranderen voor Windows Phone 7.

Dit artikel gaat er net over dat developen alleen mogelijk is als de telefoon geregistreerd is bij Microsoft als developer telefoon. Dwz: Iedere potentiŽle developer die even wilt checken of een ideetje van hem zou werken op een echt device, zonder het ook te willen verkopen, moet geregisteerd zijn bij Microsoft en dus de developer fee betalen. Helemaal niet zo makkelijk of goedkoop als u hoopt.

Microsoft heeft er best wat mee te winnen om het duur te maken: Als veel consumenten de telefoons kopen, willen ook veel developers ervoor developen. Dus die veel developers betalen allemaal aan microsoft, waardoor microsoft veel verdient. Redelijk logisch... De fee is niet voor consumenten, maar voor developers. En die dubbele doorrekening gebeurt nu al: eerst de developer fee, deze geeft recht op x aantal applicaties te mogen publiceren in market place. Dan nog eens x aantal procenten op de verkoopprijs van de applicaties. En daarna moet er nog eens betaald worden om nog meer applicaties in market te krijgen.

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 3 juni 2010 16:05]

Volgens mij kost het registreren voor de marketplace 100 dollar. Dit is dus als je apps wil publiceren in Microsoft's app store. Het registreren als developer om je telefoon te unlocken kost afaik niets.

Microsoft heeft er (zeker in het begin) niets mee te winnen om het duur te maken. Kip-ei verhaal: Geen apps is geen users, geen users is geen developers. Dus ze moeten het voor developers zo leuk en aantrekkelijk mogelijk maken.
de toolkit om te devven kan je hier alvast gaan downloaden: http://www.microsoft.com/...fc-4731-9d7e-3220603cad14

ik ben er snel naartoe gegaan... want ik wil binnenkort toch wel een smartphone gaan aanschaffen en als je dan al op voorhand weet dat je toegang krijgt tot de root van de telefoon is dat wel handig om weten...

ik merk trouwens nergens op dat je zou moeten betalen om te developen voor windows phone 7... uiteraard kan dit nog veranderen, dus misschien best NU registreren / downloaden als je later nog je phone wilt omschakelen
Uhm, root??? Op Windows? Hier wordt helemaal niet over root gesproken, maar over de mogelijkheid om te kunnen debuggen op een retail telefoon.

Overigens kost het wel degelijk geld om applicaties te mogen verkopen in market place. En dus blijkbaar ook al om te mogen debuggen op een retail telefoon.

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 3 juni 2010 16:07]

Je app testen op een telefoon is niet hetzelfde als in de marketplace plaatsen. Testen is gratis. Heb je helemaal geen zin om je app langs hun marketplace te verspreiden is het ook gratis.
Hoe wil je die dan verspreiden zonder Market place als alle retail telefoons locked zijn?
Of je recht op ondersteuning vervalt als je er een dev-toestel van maakt. Dat zie je bij wel meer hardware. Mijn Netgear readynas heeft dat ook. Het is linux-based, wil je root, dat kan, maar als je een probleem heb zal de support afdeling je niet meer helpen.
Wat hebben normale stervelingen aan een developer telefoon? Waarom zouden ze dit dan doen?
Ik heb begrepen dat je alleen maar silverlight applicaties kunt maken voor Windows Phone 7. Dan ben je natuurlijk wel erg beperkt door het .Net framework en het silverlight platform.
Dat is niet helemaal waar, je kan namelijk ook gebruik maken van het XNA platform.
Ik vind dat het ook een beperking is, maar zie ook de goede kanten: alleen maar volledig 'managed code' applicaties. Dit zal de stabiliteit van het OS ten goede komen. Ik merk op mijn WM6.5 dat fouten in software regelmatig leiden tot crashes van het OS.

En migraties en updates van het OS zullen ook een stuk gemakkelijker worden denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door MagicPatrick op 3 juni 2010 15:51]

Hoe precies is dat beperkend? Je verbeelding moet ver gaan om Silverlight niet te kunnen volgen. Tussen WPF en Silverlight 4 moet je er bijna om doen om op onoverkomelijke grenzen te stuiten.
Hoeveeel Msdevelopers kennen nog geen C++ en/of C#.
Beperkt?! Ik "beperk" mij tegenwoordig uitsluitend tot het ontwikkelen met het .NET en Silverlight platform. ;)
Er is hier duidelijk een verschil bij het gebruik van de term 'deverlopertelefoon' bij Windows Phone 7 en Android.

In het geval van Windows Phone 7 gaat het over applicatie developers die normaal hun applicaties alleen zouden kunnen testen door ze in market te zetten. Terwijl dit bij Android helemaal niet het geval is. Iedere Android telefoon (op een vreemde uitzondering na, zoals de Cliq op een of ander US netwerk) kan applicaties van buiten de market installeren en zelfs vanaf command-line. Iedere Android gsm laat toe om via adb zelfs de shell te openen. Dit is zeker niet het geval bij Window Phone 7.

Bij Android worden de term 'developer telefoon' gebruikt om OS de mogelijkheid te geven hun ontwikkelingen te testen. Zoals de poster aangeeft dienen de android 'developer telefoons' om custom ROMs te testen, niet applicaties! Dit is een zeer groot verschil!!! En de vergelijking in dit artikel is dan ook totaal niet geldig. Root toegang is niet nodig om applicaties te ontwikkelen.

Windows Phone 7 laat alleen toe applicaties te debuggen met een 'developer telefoon', waarvoor iedere developer dus per se moet geregistreerd zijn bij Microsoft. Terwijl elke Android telefoon gebruik kan worden voor normaal applicatie development!

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 3 juni 2010 16:00]

Waar kan ik lezen dat ik moet betalen om te kunnen devven? Dat zie ik nergens terug? de Windows Phone 7 versie van Visual Studio is ook gratis. Het enige wat je moet doen is je ff melden bij MS, en dan kan je je telefoon dus unlocken. Volgens mij is alleen het in de app store zetten van je app niet gratis. Zelf een app bouwen en draaien op je eigen telefoon is dus wel gratis. Daarnaast kan je natuurlijk de emulator gebruiken om te devven.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 3 juni 2010 16:57]

De kans dat dit gratis is is zeer klein. Dan wordt het binnen de kortste keeren misbruikt door de halve wereld.
Helaas gaat Windows Mobile dezelfde kant op als de Iphone: Geheel gesloten en er mag alleen op draaien wat MS wil door alle programatuur via hun eigen winkeltje te laten lopen.

En precies daar ben ik principieel op tegen.
Dat vind ik ook een groot nadeel. De toestellen zijn al duur genoeg, voor dat geld zou je gewoon freeware moeten kunnen installeren van jan en alleman... (of van jezelf)
Er is ook een groot voordeel, namelijk dat het kans dat er software opkomt met verkeerde bedoelingen erg klein zoniet onmogelijk maakt. Daarnaast geven ze als argument dat ze dit doen om de gebruikers 'experience' te garanderen. Tja voor de niet tweaker is dit een goed argument denk ik.

Echter is het natuurlijk voor zowel Apple als Microsoft een lucratief business model. Jij upload je applicatie vraagt er 5 euro voor en 30% gaat ervan naar Microsoft.
Het is schandalig dat ik op mijn -eigen- smartphone geen eigen gemaakte applicaties kan draaien zonder hiervoor extra te moeten betalen.

Dat is juist de kracht van mijn Windows Mobile 6.1!
Volgens mij komt er ook een soort licentie voor hobbysten zodat je niets hoeft te betalen.
Dan moet die licentie wel gratis zijn, anders betaal je er alsnog voor... :P
Geen enkele fabrikant heeft nog een toestel met Windows Phone 7 aangekondigd, maar onder meer Samsung, Sony Ericsson, LG en HTC hebben toegezegd smartphones met WP7 te maken.
Er zijn al wel vele toestellen met WP7 gelekt:
Onder andere de LG Panther, en mijn persoonlijke favoriet, de Dell Lightning.

Ook van Samsung en Acer (en dezelfde LG als hierboven) zijn toestellen opgedoken
Dat is uitgelekt en niet officieel aangekondigd. ;)
Ontwikkelaars kunnen via het developerportal tot vijf toestellen van hun beveiliging ontdoen
Iets in mij zegt dat dit niet lang zal bestaan. Symbian had ook zoiets met de developer certificaten maar uiteindelijk zijn ze ermee opgehouden omdat het massaal werd misbruikt om cracked software te installeren.

Hoeveel telefoons kan een normaal persoon eigenlijk hebben? Even registreren als developer bij MS en je kan je telefoon ontdoen van alle beveiliging.
Dit was volgensmij al lang bekend.....al sinds MIX2010 zoniet daarvoor al.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True