Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

LG's eerste Windows Phone 7-smartphone heeft als typenummer C900 meegekregen. Er zijn nog weinig specificaties bekend, maar het lijkt niet te gaan om het demotoestel met qwerty-toetsenbord dat Microsoft eerder toonde.

Het profiel van de C900 vermeldt een schermresolutie van 800x480 pixels. Als inputmethode wordt 'phone keypad' genoemd. In een dergelijk profiel kan dat wijzen op een numeriek keypad, maar het kan er ook op duiden dat invoer alleen via het touchscreen geschiedt. Als er een fysiek qwerty-toetsenbord is, zoals op het demotoestel dat Microsoft enkele malen heeft laten zien, wordt dat aangegeven met 'qwerty'. Het demotoestel zou eventueel dienst kunnen doen als 'ontwikkelaarstoestel', bedoeld voor mensen die software voor Windows Phone 7 willen maken. In dat geval zou het toestel niet in de winkels komen te liggen.

Er is verder weinig op te maken uit het profiel van het toestel. Het gaat vermoedelijk om een mobiel met het 'performance-chassis', waarbij Microsoft strenge eisen aan de specificaties stelt. Tot die eisen behoren onder meer een Snapdragon-processor op 1GHz, een groot capacitief touchscreen met multitouch, een fm-radio en wifi. De eerste toestellen met Windows Phone 7 worden in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt verwacht.

Demotoestel Windows Phone 7 van LG

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ik heb al veel filmpjes gezien van WM7, maar ik denk echt niet dat Microsoft hiermee veel succes gaat halen bij de eindgebruiker. Ik vind de UI heel erg onduidelijk en druk overkomen, en het is niet echt fluid. Soms druk je ergens op, en pas na een seconde of meer komt hetgeen je wilde pas tevoorschijn. Ook de animaties zijn niet echt mooi/fluid als je het mij vraagt. En dat horizontaal scrollen voor je de koptekst van een menuitem, foto of iets dergelijks, kan lezen, lijkt me ronduit irritant.

Microsoft heeft in principe een 'zunephone' gemaakt en ik begrijp erg goed dat ze innovatief moeten zijn en niet het iPhone OS na moeten doen zoals al die andere telefoons/OS's dat momenteel doen. Maar of dit het antwoord is? Ik betwijfel het echt..

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 23 april 2010 16:31]

Ik heb al veel filmpjes gezien van WM7, maar ik denk echt niet dat Microsoft hiermee veel succes gaat halen bij de eindgebruiker.
Ik denk het wel eigenlijk.
Ik vind de UI heel erg onduidelijk en druk overkomen,
Ik vind de UI juist erg rustig en contentgericht. Heel erg mooi!
en het is niet echt fluid. Soms druk je ergens op, en pas na een seconde of meer komt hetgeen je wilde pas tevoorschijn. Ook de animaties zijn niet echt mooi/fluid als je het mij vraagt.
Waarschijnlijk een kwestie van debug mode uitzetten en laatste optimalisaties doen.
En dat horizontaal scrollen voor je de koptekst van een menuitem, foto of iets dergelijks, kan lezen, lijkt me ronduit irritant.
Waarom zou je de koptekst willen lezen, je ziet/weet toch dat er staat "photos" als je in de photo-tile bent, daar hoef je de 's' niet perse voor te zien.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 23 april 2010 16:56]

Waarom zou je de koptekst willen lezen, je ziet/weet toch dat er staat "photos" als je in de photo-tile bent, daar hoef je de 's' niet perse voor te zien.
Als de koptekst geen functie heeft, zou 'ie er beter helemaal uit kunnen in plaats van 'em zo groot in beeld te brengen dat 'ie er niet op past en daarmee ook nuttige schermruimte voor andere zaken weg te nemen.

Bovendien neemt dit het feit niet weg dat het gewoon vervelend is om teksten in beeld te zien die niet op het scherm passen. Dat je niet hoeft te weten wat er verder staat of dat je dat al weet uit eerdere ervaringen, doen daar niets aan af. Het is storend om (zoals in het plaatje bij het artikel) "Februa" te zien met een halve a, ook al weet je wat er verder staat.
De koptekst heeft als functie een back-knop. Ik vind de februa niet storend ;)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 23 april 2010 20:17]

Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen. Daarnaast , zelfs al zou het OS goed in elkaar zitten dan moet het nog weer beter zijn dan het OS van Blackberry , Apple en Android. Inmiddels zijn er zoveel goede alternatieven dat het toch lastig gaat worden om met WM7 marktaandeel te gaan winnen.

Wat betreft dit toestel: ik zie weinig bijzonderheden. Geen slechte features maar niets dat het onderscheid van de concurrentie. Met een leuke prijs wellicht toch een leuke toevoeging?
De specs van het toestel zien er goed uit. Ook ik denk dat WM7 geen groot succes.
Andere providers doen misschien iphone OS na maar wel android doet dat wel vele malen beter.
Nee, want een scherm met tientallen icoontjes op een rij is wel overzichtelijk... En oordelen over het wel of niet fluid (= vloeiend, lastig Nederlands woord) zijn van de interface op basis van een vroege beta-versie die op prototype apparatuur draait slaat nergens op.
Nee, want een scherm met tientallen icoontjes op een rij is wel overzichtelijk...
Een stuk overzichtelijker dan een scherm waarvan je moet raden wat er nog meer op staat in elk geval.
Zoals de iPhone?
Raden? Wil je geen moeite doen om een nieuwe OS te verkennen.

Wat zijn we allemaal zo lui geworden :)
IK ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Tot die eisen behoren onder meer een Snapdragon-processor op 1GHz, een groot capacitief touchscreen met multitouch, een fm-radio en wifi
Klinkt allemaal veelbelovend. Want 1GHz is wel wat.

[Reactie gewijzigd door Stefanto op 24 april 2010 17:29]

1Ghz lijkt veel, maar huidige toestellen als de HD2 (Q4-2009 uitgekomen) en de SE Experia10 (deze maand uitgekomen). Hebben dit al aan boord. Het is dus eigenlijk logisch dat alle high end toestellen die nu uitkomen 1Ghz aan bord zullen (moeten) hebben om bij te blijven.
Eind 2010 zullen waarschijnlijk al de eerste toestellen met 1,2Ghz of meer uitkomen waardoor 1Ghz niet meer heel wat is. (Uiteraard kun je wel aardig uit de voeten met 1Ghz, maar dat terzijde ;))
Uiteraard is het ook helemaal niet gezegd dat dit toestel "maar" 1 GHz krijgt. Dat zijn alleen de minimale specs van Microsoft voor WP7. Waarschijnlijk komen de meeste WP7-toestellen gewoon uit met een 1,2 GHz - dat zou het platform wel goed doen iig. Nu lijkt het nog veel, maar over driekwart jaar zijn de standaarden echt al wel weer veranderd.

Het zou dus best kunnen dat dit toestel meer dan 1 GHz krijgt. WP7-toestellen worden natuurlijk ook allemaal heel high-end, daarom is het wel logisch dat de eisen zo hoog staan, en ik vind het sowieso wel fijn om te weten dat alle toestellen al die functies aan boord hebben. Zo weten we bijvoorbeeld ook heel zeker dat de accelerometer eindelijk goed ondersteund zal worden in WP7, aangezien elk toestel er één heeft. Van WM6(.5.3) kan je dat namelijk niet bepaald zeggen.

Maar even iets on-topic-er: Niet echt nieuws te noemen als je het mij vraagt. Het bevestigt dat LG zo'n toestel uit gaat brengen, maar dat was ongeveer al duidelijk. En Phone Keypad is toch zo'n toetsenbord in de vorm van de toetsen van een mobiel? Een beetje vreemd dat dat er staat, en dan niet "on-screen Full QWERTY" oid. Maar de tijd zal ons leren wat dit voor toestel wordt - voorlopig kan je alleen gissen naar de specs.

Ik hoop dat HTC ook snel een toestel aankondigt en we dan ook al wat foto's of concepten mogen bekijken. Als er één telefoonproducent is waar ik vol op vertrouw is het namelijk HTC, op WM/WP7 gebied vooral, maar lately ook op Android-gebied zijn ze erg goed bezig.
Vermeld er dan ook SVP even bij dat de minimale systeemeisen van Android een 200MHz CPU en 32MB RAM is, 5x minder CPU en vele malen minder geheugen dan wat Phone 7 nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door mstam op 23 april 2010 16:58]

En omdat Android lagere systeemeisen heeft is het beter? MS DOS heeft ook lage systeemeisen. C64 ook. Wat is nu precies je punt. Daarnaast als je met media gaat werken (hoge resolutie foto's en film(pjes)) dan is extra processorkracht toch echt wel handig. Ook op Android.
En omdat Android lagere systeemeisen heeft is het beter? MS DOS heeft ook lage systeemeisen. C64 ook.
Als de 2 verschillende besturingssystemen even veel kunnen en er eentje met veel lagere systeemeisen uit de voeten kan, ja, dan is dat natuurlijk beter. Linux Compiz vs Windows Aero is hier een mooi voorbeeld van. Dus wat is precies je punt?

Zoals het er nu naar uitziet kan Phone 7 bij de launch zelfs een stuk minder dan Android of Apple OS4 en heeft daar toch enkele malen meer resources voor nodig.
Wil niet zeggen dat dit het minimale dat echt nodig is is he! Microsoft stelt gewoon eisen waaraan fabrikanten moeten voldoen om een bepaalde experience te kunnen bieden. Anders krijg je weer fabrikanten die bijvoorbeeld op het werkgeheugen gaan bezuinigen waardoor je makkelijk tegen een limiet aan loopt (zie Android toestellen van Samsung en de vroegere HTC's).
Volgens mij bleef ms wm 6.5 uitbrengen voor de budget en mid-end segmenten en is phone 7 speciaal gericht op high end toestellen. Android is (tenminste android 1.5) gericht op het hele segment low mid en high end toestellen. Het is dus ook logisch dat android minder zware eisen heeft.

Daarbij komt dat Android 2.1 nog op de hero (inmiddels low end met die trage 528mhz cpu) draait. Maar volgende versies draaien er waarschijnlijk niet op. Daarbij is al gebleken dat de hero niet in staat is om opengl 2.0 (sorry als ik hierbij foutje maak) te ondersteunen, iets wat bij de high end markt nou toch wel nodig gaat zijn gezien phone 7 het wel ondersteund. Dus om volledig gebruik te kunnen maken van android 2.1 moet je ook al een 1 ghz cpu hebben.
Ja maar die telefoons kunnen dan weer niet elke app draaien en dat wil microsoft dus voorkomen door gewoon de eisen hoger te stellen.
was het ook niet zo dat windows7 eerst zonder hardwarekeyboard ondersteuning gelanceerd zou worden en dat later deze ondersteuning zou worden toegevoegd?
Goed van LG dat ze zich gelijk storten op dit veelbelovende smartphone os. Ik kan niet wachten totdat ms een eigen toestel gaat neerzetten in de markt, kan mn iphone eindelijk vervangen worden door een goed, betrouwbaar en meer open os phone.
Hoe kan dit het eerste LG windows phone 7 toestel zijn als het aller eerste toestel met lucky number 7 een LG was? http://www.telecomnieuws....indows-phone-7-is-een-lg/

ben in ieder geval wel echt benieuwd naar WM7. het is tenminsten niet een slechte ripoff van iets maar echt iets nieuws!
Dat is het zelfde toestel.

[Reactie gewijzigd door ThomasG op 23 april 2010 23:35]

ziet er goed uit,

zou wel een pre zijn , een qwerty :)
Ten eerste wordt hier het demo toestel getoond dus je weet niet hoe goed de 'C900' eruit gaat zien en ten tweede is 'zou wel een pre zijn' nogal persoonlijk.

'ontopic': Verder vind ik het nogal wat om nieuwsbericht te wijden aan het feit dat een typenummer bekend is van een telefoon waar verder niets van bekend is . Dus hier laat ik het ook maar bij.. :)

[Reactie gewijzigd door Mitchr81 op 23 april 2010 16:31]

Ik denk dat dit de lg cookie qwerty word,
Aangezien het model. mooie specs zover ik lees. Laten we hopen dat de kwaliteit van het product ook goed is daar bedoel ik vooral de batterij mee.

[Reactie gewijzigd door Esxca op 23 april 2010 17:38]