Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Windows Phone 7 is gebaseerd op Windows CE 7. Dat ontdekte een ontwikkelaar met behulp van een zelf geschreven programma. Eerder werd aangenomen dat het nieuwe mobiele OS van Microsoft een Windows CE 6-kernel heeft.

De kleine applicatie werd uitgevoerd in de emulator en gaf als resultaat dat het OS zichzelf identificeert als Windows CE 7, schrijft ontwikkelaar James O'Neill in een blogpost over tablets en Windows op arm-processors.

Eerder werd algemeen aangenomen dat het nieuwe mobiele OS van Microsoft is gebaseerd op de Windows CE 6-kernel. Windows CE 7 werd dit jaar aangekondigd, al is er verder geen software bekend die op deze versie van de Windows voor consumentenelektronica draait. Windows Mobile 6.5 was gebaseerd op Windows CE 5.

Dat deze kernel is gebruikt, betekent dat Windows Phone 7 vanuit de kernel ondersteuning heeft voor multicore-processors en dlna. Dat de ondersteuning er is, betekent niet dat Microsoft ze inbouwt in Windows Phone 7. Zo is multitasking ook ondersteund, maar dat is slechts beperkt aanwezig in het nieuwe OS.

Microsoft bracht Windows Phone 7 in oktober op de Europese markt, een release in de Verenigde Staten volgde in november. De eerste zes weken na release werden 1,5 miljoen smartphones met het nieuwe OS verkocht, al is het onduidelijk of het gaat om naar retailers verscheepte toestellen of om het aantal toestellen dat daadwerkelijk over de toonbank ging.

Windows Phone 7 is een volledig nieuw OS ten opzichte van voorganger Windows Mobile 6.5. Veel elementen zijn weggehaald en daarvoor in de plaats kwam een nieuwe interface, gericht op besturing met gebaren. De gpu wordt ingezet voor de vele schermanimaties en andere eyecandy in Phone 7.

Version Tester in emulator Windows Phone 7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Oud nieuws: 3 mei 2010
Windows Phone 7 is based on the Windows Embedded CE kernel – the next generation of the Windows Embedded CE platform will be Windows Embedded Compact 7 when released, and the current version is Windows Embedded CE 6.0 R3. Although Windows Phone 7 was built on the Windows Embedded CE kernel at its core, the Windows Phone team has incorporated innovative features and functionality on top of the platform to develop an OS specifically designed to meet the needs of mobile phone manufacturers.
http://www.osnews.com/sto...indows_Embedded_Compact_7
By the Way, Windows Phone 7 is based on the Windows Embedded Compact 7 core
http://blogs.msdn.com/b/o...ndows-ce-is-not-dead.aspx
Windows Phone 7 is een volledig nieuw OS ten opzichte van voorganger Windows Mobile 6.5.
Onzin. Misschien dat we de mythe dat Windows Phone 7 van scratch is gebouwd ook eindelijk tot rust brengen.Er is voor Windows Phone 7 is niet vanaf nul opnieuw begonnen, ze hebben gewoon de WinCE-kernel gepakt (die je ook al had in Windows Mobile) en wat bijgeschaafd hebben. De UI is uiteraard wel geheel nieuw.

Daarom kon de zeer intelligente Andy Rubin ook op de laatste All Things D-conference beweren:
The secret to the success of Android, Google’s mobile operating system? Its newness, said Andy Rubin, vice president of engineering at Google and the chief architect behind Android. “We can adapt and be more agile,” he said. “It’s a clean slate.”
“We have the freedom to have no legacy,” he added. In particular, he was referring to rivals like Windows, whom he said are still heavily relying on code written years ago. Rubin says there is a fundamental advantage to Android and iPhone since they are new and designed from the ground up. He notes even Windows Phone 7 has legacy code from the original Windows Mobile from way back before the Internet.
( http://bits.blogs.nytimes...rofitability-and-success/ )

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 december 2010 10:40]

Het gerucht dat ik gehoord heb, is dat Windows Phone 7 idd op Windows Embedded Compact 7 is gebaseerd, maar dat om organisatorische redenen de 'echte' Windows Embedded Compact 7 kernel toch verschilt van de kernel van Windows Phone 7. De Windows Embedded Compact 7 kernel is een doorontwikkeling van de Win CE 6.5 kernel. Maar tijdens de ontwikkeling van Windows Embedded Compact 7 is er een branch afgesplitst voor Windows Phone 7. Het ontwikkel team van Windows Phone 7 heeft die kernel zelf verder ontwikkeld terwijl het team van Windows Embedded Compact 7 zelf ook door zijn gegaan met de ontwikkeling van de kernel. Waarschijnlijk zal in de eerstvolgende grote update van Windows Phone 7 de kernel weer geintergreerd zijn met de main trunk van de Windows Embedded Compact 7 kernel.

Dat GetVersion() in Windows Phone 7 de versie "7.0.7003" teruggeeft zegt niets. Dat is gewoon de nummering van het OS. Dat kan alles zijn wat Microsoft het wil laten zijn. Het zegt niets over op welke vertakking van de kernel dit is gebaseerd.

Ik heb zelf een 'gedeeltelijk gejailbreakte' Samsung Omnia 7 en ik kan ook gedeeltelijk de registry browsen. Ik kan daar helaas geen BuildLabEx string terugvinden, zoals dat in Windows zit. Dat zou al een stuk meer info hebben gegeven, maar helaas.
Ik denk dat het 90% van de smartphone gebruikers niets kan schelen hoe oud de code zogezegd wel is. Wat uiteindelijk telt is wat je op je telefoon te zien krijgt en dan moet ik zeggen dat WP7 er veel moderner, nieuwer en mooier uitziet dan Android. En ik ben redelijk zeker dat de gemiddelde consument er net zo over denkt. Ik heb van het begin af Android gebruikt maar ben nu overgestapt op WP7. Simpelweg omdat het veel vlotter werkt en mooier oogt. Dan kan Andy Rubin nog gaan roepen over oude code wat hij wil.
De UI is schitterend idd. Maar WP7 is alleen maar snel omdat ie 1 ding tegelijk kan doen. Zo kan ik het ook. Hoe snel is WP7 als multitasking wordt geactiveerd? :p Geen eerlijke vergelijkingen dit.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 december 2010 11:01]

Goh, Lange tijd kon een OS als iPhone OS ook maar een ding tegelijk en daar hoorde je niemand over.
De meeste mensen doen trouwens maar een ding tegelijk op een telefoon. Dus wat is het nut van multitasken dan?

Het is een leuk Selling Point, maar functionaliteit heeft het dan weinig.

En wel knap dat jij het ook kan...laat dat maar eens zien dan...
het nut van multitasking ?

even op internet surfen-> iets interressants zien -> smsje/facebookje/twittertje/msn/etc om maar iets te noemen.
En zo kan ik wel doorgaan, multi-tasking is JUIST cruciaal als het gaat om het verbreden van de communicatie mogelijkheden, iets waar een telefoon natuurlijk voor bedoeld is.
t
even op internet surfen-> iets interressants zien -> smsje/facebookje/twittertje/msn/etc om maar iets te noemen.
Voor de usecase die jij beschrijft is multitasking niet echt nodig, snel van task kunnen switchen wel. Wat dat betreft is de iOS aanpak erg goed, je kan snel tussen apps switchen maar het vreet geen batterij omdat de app 'bevroren' word als ie op de achtergrond is.
Enig idee hoe dat op Android gebeurt? Die houd het in het geheugen... Dus Android hoeft 0,0 acties te ondernemen bij het switchen van een app en iOS moet eerst de savestate opslaan, daarna weer uitlezen... Uhm welke kost meer energie, niks doen of actie onder nemen?

Enkel bij Apps die kut geprogrammeerd zijn (waar juist Apple op kan controleren door het gesloten charakter) heb je er dus last van dat ze stiekem CPU gebruiken terwijl je dat niet wilt. Ik snap dat sommige gebruikers daar de ballen verstand van hebben, die hadden dan ook geen Android moeten nemen, als je neit met vrijheid om kan gaan, kan je het beter niet hebben!

Dat is nou het verschil tussen een vrij systeem waar de gebruiker wat bepaald, of een systeem waar alles voor je bepaald wordt. Bij de ene moet je zelf wat meer opletten, bij de andere wordt dat gedaan volgens het denkbeeld van anderen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 december 2010 08:19]

Wie zegt dat iOS het weer uitgelezen moet worden? Als er nog geheugen genoeg is, dan kan het gewoon in het geheugen blijven.
iOS houd het ook in het geheugen, maar de processen worden gefreezed. Neemt dus niks van meer energie want de processen moeten opnieuw unfreezed worden en de app kan weer verder.
Ik vind het trouwens beter zo dan dat een app in de achtergrond mijn batterij leegtrekt. Stel dat er nog een spel openstaat snachts (wat bij mij al meerdere malen gebeurd is), dan is hij plat sochtends en kan je niets meer met je telefoon. Bij de iPhone wordt het proces stopgezet waardoor het niet veel van je batterij kan trekken.
Als je een app voor iOS 4 maakt, wordt het de system call voor backgrounding automatisch in je code ge´mplementeerd.
maar het vreet geen batterij omdat de app 'bevroren' word als ie op de achtergrond is.
Dat doet WP7 nu al. Alleen dan met de backtoets.
Dus iemand surft...vind iets interessants...

Onhoudt het en sms-t.

Niets van multitasking te vinden.
Het zijn opeenvolgende taken...

Eerst surfen en daarna sms-en...
De browser in WP7 heeft gewoon een share optie in de browser, zodat multitasking voor jouw case niet nodig is.
Iets snel opslaan naar een safe state en dan als je de app weer wilt openen juist op de plek waar je gestopt bent? dat zou toch voldoende moeten zijn? Hoe lang wil jij dan als je FaceBook, Twitter, MSN e.d. tegelijkertijd proc tijd aan het sluren is met je batterij gaan doen?

Multitasken zoals het op een desktop gaat werkt niet voor een telefoon. Wat Apple heeft gedaan in hun iOS systeem is denk ik het max haalbare. wp7 kan dit ook doen.

Het ontwerpen van een telefoon OS moet je heel anders gaan denken en gaan redeneren en niet kijken naar wat een desktop allemaal kan,
Kan gewoon momenteel in WP7. Surf met IE, vind iets, druk op de home toets, doe wat je wil doen, druk 2x op back (1 voor je gebruikte app naar het homescreen, en weer 1 om terug te gaan naar IE) of druk opnieuw op de IE app icon, en surf verder.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 december 2010 13:37]

Daar hoorde je juist iedereen over vallen... in 2007-2008. Dus is het wel grappig diezelfde discussies weer te zien maar dan voor wp7... in 2010.
Klopt maar dat neemt nog steeds niet weg dat de iPhone nog steeds maar 1 app afhandelt.

Steve heeft tijdens de eerste presentatie in 07 een korte beschrijving gegeven over waarom de iPhone geen multitasking heeft.
Een telefoon heeft hellemaal geen multi tasking nodig. Je doet maar 1 ding te gelijk op een telefoon. Oke muziek luisteren en iets anders ja daar kan ik bij inkomen. of een wepage laden en een telefoontje beantworden. Ja mee eens.

Maar geef nou eens 1 heel goed argument waarom je meerdere taken tegelijk zou willen uitvoeren op een tellefoon. ik ben wel blij met de fast save state. app wordt zoals deze is opgeslagen en afgesloten. Soort hibbernate voor een app. je kan dan vanaf een app terug naar je home screen en sms bekijken of een mailtje beantworden.
Ik zie niet echt de nut van multitasken zoals dat op een desktop gebeurd. Downloaden emailen en een redering app laten draaien. ik noem maar een zijstraat.
Je wilt ook maar 1 ding tegelijk, dat is het punt niet. Maar je wilt kunnen wisselen tussen gebruik dmv verschillende applicaties. Deze moeten dan wel exact onthouden waar je was, of instantly weer gestart zijn. Beide gebeurde vaak niet, dan wordt wisselen heel vervelend en heb je liever dat hij beide programma's open laat. Ik denk dat het qua geheugen al steeds eerder kan, bij de 3GS misschien nog niet, maar de iPhone 4 wel. In Windows kan je ook hele spellen aanlaten en daarna gaan surfen, waarbij er alleen ram wordt opgeslurpt door een game vaak. Als dat steeds meer wordt op een telefoon kan echt multitasken vanzelf wel.
Haha exact, het jammere is wel dat er altijd rotte appels tussen zitten die toch load trekken ookal zitten ze op de achtergrond. Zowel op Windows en Android, de bijeffecten van het vrij en open ontwikkelen zorgen daarvoor.

Het is het een of het ander, of JIJ bepaald wat er wel of niet mag draaien (android/windows), of het wordt voor je gedaan (ios)...
Ach de iphone en ipad doen ook nog steeds niet echt multitasking. Het fast app switchen sluit apps ook gewoon af als een andere app gestart wordt die veel cpu/mem vraagt. Regelmatig op mijn ipad dat een openstaande app weer opnieuw geladen en bij het start scherm begint.
Dan moet de developer er voor zorgen dat ze dit ondersteunen. Het idee is, dat mensen zich geen zorgen moeten maken over geheugen en apps die draaien etc. Dus geen Resource Manager.

iOS stuurt naar een App dat ie afgaat sluiten, developers moeten vervolgens de state opslaan, zodat er meteen weer verder gegaan kan worden.
Nou, wat dacht je van iets downloaden. Je moet bv 5min wachten maar wilt ondertussen een email of sms sturen! Zonder mt moet je wachten, met kun je ondertussen wat anders doen!

Of wat dacht je van navigatie die op de achtergrond de weg aan blijft geven terwijl je aan het bellen bent!

Of wat denk je van muziek luisteren terwijl je surft over het een!

Moet ik nog even doorgaan...? Multitasken is crusiaal voor een smartphone, ik zou niet zonder willen! Heb zelf een iPhone, die kan enigsinds Multitasken, het idee is er maar slecht uitgevoerd! Symbian heeft dat veel beter voor elkaar!
Alles wat je beschrijft kan WP7 prima.
Dat ontken ik ook niet.
Nou denk wel dat mensen vaak muziek opzetten tijdens bvbv het surfen.
Het ding kan helemaal niet ÚÚn ding tegelijk, multitasking werkt prima voor alle native applicaties als de browser, muziekspeler, radio, e-mail, etc. Alleen voor third-party apps nog niet, maar daar wordt ook aan gewerkt.
dat noem ik nou niet echt intensieve taken ofzo :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 december 2010 11:06]

Als jij op Android een paar taken gaat dragen die je CPU 100% belasten durf ik te wedden dat dat ook niet meer zo snel loopt hoor :P
Gisteren op de desire hd gespeeld en die vond ik enkele spellen al niet vloeiend afspelen. Vergelijkbare spellen die op wp7 wel vloeiend geanimeerd worden.
Dat vind ik dus ook regelmatig bij Android, in tegenstelling tot iOs en WP7. Is Android wel volledig hardwarematig geaccelereerd qua beeldopbouw? Ik heb namelijk even met een veel te dure galaxy tab gespeeld en het was allerminst soepel qua beeldopbouw, waar dat bij de 2 andere systemen dus wel zo is.
Is Android wel volledig hardwarematig geaccelereerd qua beeldopbouw?
Nee en daar komt het ook door ;) Download launcherPro of 1 van de 10 andere launchers die wel de GPU gebruiken en je zal zien dat het een totaal andere ervaring geeft, hoewel de stock launcher met 2.3 net zo snel is is die dat in oudere versies nog niet (gelukkig is Android zo open dat je zo een ander homescreen kan gebruiken zonder te hoeven rooten/jailbraiken)!

@hiostu, noem is 2 vergelijkbare spellen? Dat 2 spellen er gelijk uit kunnen zien wil niet zeggen dat de onderliggende engine hetzelfde is en dus niet te vergelijken. Ik heb zelf een SGS en ken echt geen spel wat daar niet super op draait.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 december 2010 08:26]

Nee, Android is in ieder geval tot recente versies helemaal niet hardware accelerated bij de beeldopbouw, en volgens mij zelfs 2.3 nog niet geheel. Dat komt pas bij 3.0.
ik denk dat hiet het probleem ook is dat google eerst geen api packs leverde voor ontwikkelaars, waardoor de implemitatie slecht is.

tevens zijn er voor android bergen verschillende hardware platvormen, zie het nieuws bericht dat vlc enorm versneld wordt voor android nu ze die ontwikkel kids wel krijgen met de komst van android gingerbird. reden voor hun trage ontwikkeling was ook de vele verschillende hardware platvormen, waardoor vlc op het ene toestel soepel loopt en op de andere slecht.

klik hier voor nieuws bericht vlc

verder ben ik het helemaal met "renegade" het telt uiteindelijk wat het toestel kan en hoe soepel dat gaat. een eindgebruiker kijkt vooral naar wat een toestel x mega pixel camera en 1.x GHz processor, dus is die van mij sneller dan die van jouw met 0,8 GHz processor.

wel mooi dat winmo7 op ce7 kernel draait dit bied misschien wel mooie nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars, denkaan layer voor android en iOS.
jij wilt natuurlijk torrents en nzbtjes kunnen downloaden op de achtergrond
Je vraagt eerst oom mulittasking toch. En daar heb je het meerdere applicaties tegelijk draaien en daat doet WP7. Of ze wel of niet zwaar zijn is een ander verhaal.
Maar WP7 is alleen maar snel omdat ie 1 ding tegelijk kan doen
Nee, WP7 is vooral snel omdat het het DirectX 9 heeft en via DirectX gebruik maakt van grafisch hardware versnelling.
Ik denk dat WP7 vooral snel is omdat er een CPU >800Mhz onder zit. Mijn Palm3 met een 16Mhz CPU was al snel zat, deze is een paar maar sneller... Gelukkig heeft Microsoft ervoor gekozen WP7 niet al te droevig in elkaar te zetten zodat de snelheid ook doorkomt in de GUI.
Ik heb een omnia 7 naast een galaxy S gezien en dan is WP7 sneller of heeft betere gfx effecten als de snelheid gelijk aanvoelt. Het zit dus wel degelijk in de software.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 26 december 2010 14:12]

Dat ligt niet aan DirectX, maar aan hardwareversnelling uberhaupt. DirectX is geen heilige graal die sneller is dan OpenGL (zoals op iOS wordt gebruikt en daar ook behoorlijk snel is).
Het punt was ook niet DirectX tov andere rendering API's, maar DirectX tov de oude GDI API voor het renderen van 2D UI's die alles in software deed.
Het wordt echt tijd dat je eens goed met een WP7 toestel speelt.
Je weet veel theorie maar de praktijk kan je nog veel leren.
Dan weet je ook dat WP7 meer kan. Zoals snel terug naar een vorige "bevroren" app. En dat kan ook een zware app zijn.
Misschien dat we de mythe dat Windows Phone 7 van scratch is gebouwd ook eindelijk tot rust brengen.
Voor zover ik weet heeft men bij CE7 enorm veel van 0 af aan opnieuw geschreven, ten dele is het dus wel waar.
Joel Spolsky (een ex Microsoftee) schreef al eens: "...single worst strategic mistake that any software company can make: They decided to rewrite the code from scratch...". De kans dat dit nu wel gebeurt is is zeer minimaal, als je gaat wroeten in de krochten van alle producten van Microsoft dan wordt er zelden of nooit geschrapt, alleen bijgeknutseld. Dit zorgt er o.a. voor dat het makkelijk is je software over te zetten naar nieuwere versies wat weer goed is om partners te vriend te houden die de applicaties leveren die een product maken of breken.

Tenzij iemand aan kan geven wat er herschreven is ga ik er, op basis van resultaten uit het verleden, vanuit dat het gewoon CE6 met nog wat extra toeters is.
De complete UI *en* het merendeel van de top-level APIs zijn volledig overnieuw begonnen. Er zal best code hergebruikt zijn in de kernel, en in de browser bijvoorbeeld (daar maken ze zelfs reclame mee), maar een zeer groot deel van het middenstuk is echt overboord gezet. Er is ook geen enkele rekening gehouden met applicatie backwards compatibiliteit.
De UI en top-level API's zijn misschien nieuw voor een mobiel OS van Microsoft (en in die zin is het ook een nieuw OS), maar ze zijn gebouwd op bestaande technologie; .NET en WPF/Silverlight. Niet 'vanaf nul', maar wel vernieuwing.
Maar er staat 'volledig nieuw OS' in het frontpage-artikel. Verder is WP7 mooi hoor zeker de UI en de development tools, maar het moet nog een jaartje groeien.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 december 2010 11:12]

Ja, en wat jij beweert over Android en jouw idool Andy Rubin is dus ook niet waar. Android is net zo min nieuw als je het op die manier bekijkt, want er wordt gebruik gemaakt van de enorme legacy van Linux en diverse open source projecten, zoals Webkit, dat weer van KHTML afstamt. En zo kun je wel doorgaan. Op die manier is geen enkel OS nieuw. Maar je bent natuurlijk zeer intelligent als je met drogredenen een groot publiek achter je weet te scharen. Is het voor de verandering eens iemand anders dan Steve Jobs.
Nee, de kernel is niet nieuw, maar de rest wel. Nieuwe UI, nieuwe SDK, nieuwe achterliggende filosofie... Gebouwd op een bestaande kernel, zoals elk nieuw platform: iOS- Darwin kernel+OSX bits, Android/WebOS/MeeGo: Linux.
OSX had eigenlijk weinig dat gebaseerd werd op een bestaande kernel, de kernel heet geen Darwin, maar Mach.
OSX is wel degelijk gebaseerd op een bestaande kernel (en filosofie!): de FreeBSD kernel en Unix/Posix filosofie, daar zie je echter weinig van terug omdat de UI het allemaal erg netjes verpakt.
Start maar een terminal op OSX en je zal het zien :)
Het is beiden: De kernel van OS X (& Darwin) is een Mach micro kernel met daar bovenop een combinatie van FreeBSD, OpenBSD en NetBSD, met Apple uitbreidingen.
Dat is dan toch onzin wat Andy Rubin zegt?

Android is gebaseerd op Linux en is dus niet vanaf nul ontwikkeld.

Net zoals Windows Phone 7 op Windows CE is gebaseerd en dus ook niet vanf nul is ontwikkeld.
Ja, en Android is ook gebaseerd op een ARM CPU. Wat is je punt? Je ziet/merkt vrijwel niets van die Linux kernel omdat je alles in Dalvik/Java bytecode neerzet en je die API gebruikt ipv. de Linux system kernel calls.
Dus? Java is nog steeds bestaande technologieeen. Same shit :)
Yup, maar wat Android gebruikt is een afgeleide van Java, zonder ondersteuning voor alle verplichte dingen die aanwezig moeten zijn om het Java te mogen noemen. Syntax en manier van het uitvoeren van code mag dan vergelijkbaar zijn, de filosofie en opbouw van programma's en hun GUI is vers en nieuw.
In vergelijking: iOS gebruikt 'gewoon' Obj-C, waar weinig nieuws aan is, misschien zelfs de meest verouderde taal die standaard wordt aangeraden op moderne mobiele platforms. WP7 gebruikt .NET, dat bestaat ondertussen ook al even, al is het wel een tandje modernder dan Obj-C. Android mag dan iets gebruiken dat is gebaseerd op Java, het is wel het enige grote mobiele platform dat een eigen taalspecificatie heeft. Of het nou een taal of een dialect is, daar kan je over blijven vechten... Android's Dalvik is een beetje het Fries van de programmeerwereld ^^
Its newness, said Andy Rubin, vice president of engineering at Google and the chief architect behind Android. “We can adapt and be more agile,” he said. “It’s a clean slate.”
Android is voornamelijk een java VM over een linux kernel. Bepaald geen nieuwe technologieen maar juist oude technologieen die een klein beetje zijn aangepast.
Yup, maar geen al bestaande standaarden die ondersteund moeten worden. Geen standaard linux-displayserver zoals Xorg, geen bestaande toolkits zoals GTK/Qt, en ook geen ondersteuning voor de standaard Java-meuk).
Voor dat alles hebben ze hun eigen plan getrokken, en in die zin is het een schone lei.
Ha, dat heb ik ooit in Maart 2010 al eens gepost :)
http://twitpic.com/191b8u

Maar goed, of het OS nu roept dat het CE7.0 is of dat het een versie van CE6 is maakt niet zoveel uit. CE is een fantastische basis voor het OS.

Voor de discussie of het een nieuw of niet nieuw OS is. Het is zoals men roept van de grond af aan opnieuw gemaakt. Dat betekend niet dat alles opnieuw is geschreven, maar wel vanaf de grond af aan is ontworpen en de verschillende bestandsdelen bij MS zijn samen gebracht. CE, Silverlight, XNA, de XBOX jongens hebben de grafische drivers geschreven. SQL Ce in het OS, de verschillende services zoals Windows live, XBox live, Bing, Marketplace etc.
heeft voor multicore-processors en dlna. Dat de ondersteuning er is, betekent niet dat Microsoft ze inbouwt in Windows Phone 7
DNLA is al ingebouwd in de LG Optimus 7 telefoon.
Door Microsoft op verzoek van LG.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 26 december 2010 11:32]

Bron? Of zeg je het gewoon omdat je dat denkt. Als MS het voor LG had gemaakt dan hadden ze het ook in de Market Place gezet. Fabrikanten mochen wel degelijk hun eigen software inbouwen, zoal HTC het doet met veel toepassingen zoals HTC Hub.
Als een fabrikant een bepaalde soort hardware wil ondersteunen bij WP7 moeten ze dus eerst gaan smeken bij microsoft. Bij android bak je gewoon ff eigen code erin en klaar...

Dat houdt innovatie wel erg tegen.. Bij android kun je zo langzamerhand alles aansluiten wat je wil.. Hoe willen telefoon fabrikanten zich dan onderscheiden als ze niet aan de schil mogen komen.. Lastig..
Android geeft fabrikanten teveel vrijheid om het te verkloten. Toestellen voor WP7 worden eerst door MS gekeurd, zo krijg je dus geen vervelende slome telefoons. Dat ze de fabrikant niets laten aanpassen is juist goed, zo krijg je niet net als bij Android allerlei lelijke themes die bij elk merk weer anders zijn.
En dat is dan ook meteen minder interresant: iedere phone hetzelfde dus waarom zou je een Samsung kopen ipv. een LG? Tot op zekere hoogte is gelijkvormigheid prettig, maar voor leveranciers is het vreselijk om jezelf goed af te kunnen zetten tegen de concurrent.
is het zo erg om een telefoon te kiezen op looks en extra features die andere telefoosn niet hebben.

Fabrikanten kunnen genoeg differentieren van andere fabrikanten.

Ik heb de Galaxy S en Samsung heeft met TouchWiz theme Android totaal verkracht. En laat ik het niet hebben over de keuze voor RFS waardoor de prestaties 3x zo laag lagen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 26 december 2010 14:19]

iedere phone hetzelfde dus waarom zou je een Samsung kopen ipv. een LG?
nou eh omdat LG qua telefoons belabberde toestellen maakt en Samsung niet? Zeg niet dat het niet zo is want het is wel zo. Mijn samsung star gaat al drie keer zolang mee als de verschillende cookies en ander prut van LG in mijn klas. En ze zijn traaaaag. Oh en de unterface zuigt. Wp7 valt me erg mee maar de oudere toestellen hebben het behoorlijk verprutst. Alleen niet touch toestellen van LG zijn wat mee te doen.
Bovenstaande klopt niet. De OEM's zoals LG en HTC kunnen zelf zaken toevoegen aan het OS, de apps worden wel weer door een certificatie traject heengehaald.

Zo heeft LG een DLNA app gemaakt en HTC heeft wat toevoegingen gemaakt zodat je bv door middel van toestel op de kop leggen kunt ophangen of alarm kunt uitzetten etc.

Dus niets smeken bij MS.
dlna zit toch al ingebouwd in de optimus 7 van Lg? weet niet op het door de kernel of door iets van Lg wordt afgehandeld, maar het is al wel beschikbaar.
ik dacht gelezen te hebben dat LG zelf DLNA heeft ingebouwd
LG heeft zelf de DLNA app gemaakt. De OEM's hebben toegang tot een SDK die andere onderdelen van het OS beschikbaar stelf (unmanaged onderdelen). Wij gewone zielen kunnen met de SDK op http://create.msdn.com/ deze apps (nog) niet maken. voor DLNA heb je net wat meer toegang tot de netwerk stack nodig dan op dit moment beschikbaar.
De snelheid van een os is niet definitief.
Door optimalisatie of drivers kan deze sterk worden be´nvloed.
Ik gebruik nu de laatste versie van android, 2.3.1 en merk een zeer groot verschil in snelheid met vorige versies.
Zo kan wp7 weer in snelheid dalen als multitasking volledig wordt vrijgegeven.
Het blijft volgens mij hoofdzakelijk een kwestie van persoonlijke prioriteiten.
Game je veel, gebruik je je phone zakekijk of sms je veel.
Voor mij is de integratie met google services en vrijheid in app keuze een afweging geweest om voor android te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Cloaky op 27 december 2010 08:02]

Ik heb Windows Phone 7 en ik vind het geweldig :D
of het op de CE 6 of CE 7 is gebaseerd maakt mij eigenlijk neit veel uit
hopen dat er soon een update komt waardoor ik eindelijk video's direct kan uploaden naar youtube van mn phone

copy n paste mis ik totaal niet
multitasking is er al op een bepaald niveau dat al genoeg is voor mij
Is er dan een alternatief voor copy-paste of zo? Of gebruik je je telefoon niet erg intensief? Ik heb al jaren windows mobile telefoons en nu een android versie en copy-paste is toch wel iets dat ik dagelijks doe.....
copy paste en general fixes + speedup third party app loading komt er al in januari aan.

Dunno waarom men er dan nog zo zit op te zagen.
Denk idd dat mensen die copy and paste niet gebruiken idd hun telefoon voor basis gebruik hebben. Want als je veel mailt erop en veel met tekst documenten bezig bent mis je dit heel erg..
Ik heb zelf ook WP7 en copy paste mis ik niet zo omdat je de meeste dingen waar ik copy paste vroeger voor gebruikte ook gewoon kan. Bijvoorbeeld url's kopieren om in een mail te plakken kun je doen door in IE 'Share page' te kiezen.

Voor het echte intensieve werk zul je wel moeten wachten tot in januari. Hier is een filmpje van hoe het waarschijnlijk gaat werken:

http://www.youtube.com/watch?v=gxjeEpOJbMc
Ik moet zeggen dat ik copy paste ook mis. Soms wil je gewoon wat uit een site kopieren. bijvoorbeeld een adres zodat je het kan opzoeken in bing of whatever, dat kan nu niet. (en nee hij herkent adressen niet automatisch).
Wel oude code ipv nieuwe , en nog steeds gezeik ermee ?? :S doe mij maar nieuwe met nieuwe gezeik :P
Maar nu de vraag waar die applicatie het stringetje "Windows CE" vandaan trekt... Pas als bewezen wordt dat dat uit het OS komt, heeft dit artikel enige validiteit.
Tjonge, dit was eerder dit jaar, bij het uitkomen van de eerste CTP van de WP7 Dev Tools, al bekend. Totaal geen nieuws, dus.
#offtopic
Moet je op wp7 ook een virusscanner installeren?

#ontopic
Die kernel is tog voor pc´s gemaakt of zit ik er helemaal naast?
En als het OS zo nieuw is, waarom dan zo´n oude kernel?!

[Reactie gewijzigd door iNuke op 26 december 2010 12:17]

CE is gemaakt voor embedded toestellen zoals een smartphone.
Weet je eigenlijk hoe oud de Linux kernel is? Daar wordt ook enkel maar op voortgebouwd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True