Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Microsoft heeft aangegeven dat het onderzoek gaat doen naar de mogelijke problemen waarbij een Windows Phone 7-toestel zonder aanwijsbare reden gebruikmaakt van de dataverbinding. Dit liet het bedrijf weten aan de BBC.

Verder laat het bedrijf uit Redmond niets los over de mogelijke problemen met de 3g-verbinding. Het is daardoor nog onbekend of er binnenkort een fix wordt uitgebracht voor het versturen en ontvangen van 'spookdata'. Wel zouden sommige gebruikers zelf de problemen gedeeltelijk kunnen verhelpen door mail handmatig op te halen en locatieafhankelijke diensten uit te zetten.

De problemen met het dataverbruik op Windows Phone 7 kwamen aan het licht nadat verschillende gebruikers meldden dat ze zonder intensief gebruik te maken van hun telefoon tegen de datalimiet aanliepen. Daarbij zou een Windows Phone 7-toestel zonder aanwijsbare reden 2 tot 5MB per uur kunnen verbruiken. Daarnaast zou de telefoon ook van 3g gebruik blijven maken als er een wifi-verbinding aanwezig is. Normaal gesproken moet het toestel prioriteit geven aan het gebruiken van de dataverbinding via wifi. Het is nog onduidelijk hoeveel Windows Phone 7-gebruikers daadwerkelijk last hebben van de problemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Bij Android heb je precies hetzelfde probleem, en meestal is daar de gebruiker schuldig. Sommige programma's / widgets updaten om de zoveel tijd, of houden om snel te kunnen updaten de dataverbinding open. Naast een hoog dataverbruik heeft dit ook een funest effect op de batterijduur.
Ik ben benieuwd hoe WP7 toestellen het uithouden met veel dataverkeer?

Ik denk dat je het verbruik van WP7 zelf alleen kan bepalen als er verder geen 3rd party programma's actief zijn. Daarna is het een kwestie van alle instellingen nalopen. Het kan wel even duren voor je op die manier de schuldige te pakken hebt, meer het moet te doen zijn.
Het probleem is niet alleen het 'spookverkeer', het probleem zit dieper. Zelfs als je WiFi aan hebt staan gebruiken sommige programma's toch nog je 3G-verbinding. Tenminste dat schijnt op dit moment de meest gehoorde verklaring te zijn. Bij Android is dat voor zover ik weet niet zo. Dus dat is helemaal niet precies hetzelfde probleem.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 januari 2011 12:05]

Enkele personen die dit probleem op de microsoft answer forums hadden gemeld waren na het uitzetten van de feedback setting verlost van deze data problemen. Ook zijn er enkele personen die melden dat AT&T hun dataverbruik gecorrigeerd heeft omdat AT&T fout zat bij de meting van de traffic.

Misschien zijn er voor specifieke situaties (bepaalde settings/apps /carrier) nog andere problemen.
Lastig is echter dat bij dit soort problemen er veel verschillende zaken een rol kunnen spelen en er altijd ook een redelijk aantal klachten tussen zit die veroorzaakt woorden door onhandig gebruik van de telefoon. Dat maakt het moeilijker een bepaald patroon vast te stellen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 11 januari 2011 11:53]

ET Phone home dus...
Zover ik gelezen heb is het phantom data gebruik alleen in de states geconstateerd.
En komt het ook bij andere OS'en voor. Google search is vaak wel een leuke indicator.
En daarnaast meer bij iPhone als Android.

http://www.google.nl/#q=i...&start=10&sa=N&fp=1&cad=b

De issue is waarschijnlijk in klaarblijkelijk in mindere of meerdere mate ook bij andere OS'en. WiFi gaat uit wanneer de telefoon op standby gaat. 3G is dan nog wel in de lucht.
Wanneer en hoe snel gaat WiFi aan bij automatische verzending of ontvangst van data.
Je leest dat phantom data veelal 's avonds of 's nacht plaats vindt.

Met m'n WP7 merk ik geen opmerkelijke toename van data in vergelijking met m'n oude iPhone. Via 1200 kan je dat gratis bij KPN opvragen. En ik gebruik 'm veel intensiever.
Als het een fout in het OS blijkt te zijn mag ik hopen dat Microsoft netjes de kosten gaat vergoeden aan mensen die daardoor buiten hun internet-bundel zijn geraakt. Dit zou nou wel eens kostbaar kunnen gaan worden voor Microsoft: dus best kans dat de echte waarheid niet boven tafel gaat komen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 januari 2011 11:43]

Want bij de koop is een garantie gegeven dat er bij normaal gebruik geen tot weinig dataverkeer plaatsvindt? Ik snap wel waar je opmerking vandaan komt hoor, maar het lijkt me bijzonder moeilijk deze hard te maken. Je koopt een toestel dat gebouwd is rond internet-diensten, en je kunt dus ook redelijkerwijs verwachten dat er dataverkeer zal zijn. De vraag is dus wanneer het buitenproportioneel is.

Ik heb er zelf vooralsnog geen last van gehad. Maar ik heb dan ook even de tijd genomen om de telefoon te configgen naar mijn wensen (zoals feedback uit, update checks louter over wifi/datakabel, etc.)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 januari 2011 11:52]

Het is niet normaal als er dataverkeer plaats vindt, zonder dat de gebruiker daar invloed op kan uitoefenen. Zou dat wel het geval zijn, dan zou het toestel alleen in combinatie met passende internetabonnementen verkocht moeten worden.
En jij denkt dat als jij een briefje aan het typen bent op je pc, ipad of wat dan ook dat er geen data verkeer is?

Dan kom je snel van een koude kermis thuis.
Hetzelfde zal dan gelden voor een telefoon die zich richt op internetdiensten en mogelijkheden.

En zo'n telefoon koop je natuurlijk ook met een bijbehorend abonnement. Zoals een eerder genoemd Vodafoon 1gb abo.
Niet vanzelfsprekend. Ik heb ook een android smartphone maar geen 3G abbo.
Gewoon omdat dit in BelgiŽ nu niet bepaald goedkoop en voordelig is, maar ook omdat overal waar ik kom gratis wifi te verkrijgen is. Geen behoefte aan 3g dus.

Ik kan het dus wel begrijpen dat het irritant is dat je telefoon constant data verstookt. Vooral als je per MB betaalt...
Wat is dat voor een onzin? Straks ga je MS nog aanklagen omdat je een schadevergoeding wil voor elke keer dat je computer is vastgelopen.
Want daar krijg je aantoonbaar een factuur van?

Op zich snap ik het wel, als je door een fout van Microsoft een rekening krijgt van een paar honderd euro wil je die graag terug, het is immers niet je eigen schuld.

Als ik door een fout in een Toyota niet kan remmen en daardoor kosten moet maken (lees: ongeluk) krijg ik die toch ook van Toyota vergoed...
Ja, maar je krijgt van Ferrari niet het geld terug omdat het kreng minder zuinig is dan je zou verwachten, ook met een "normale" rijstijl ;) En dat is hier toch zeker de betere vergelijking.

Als iemand met het argument komt dat verbruik vooraf afgegeven is dan snijdt ie zichzelf lelijk in de vingers. Immers, iedereen weet dat dat onder laboraturiumcondities is en je dat in real life nooit haalt. Testen van Top Gear tot aan Radar bewijzen dit. Microsoft geen teminste geen specs op. Je mag idd redelijkerwijs verwachten dat je phone als jij hem niet configged gewoon een aantal zaken checked op internet af en toe.

Zie ook de comment van .oisyn wat betreft even configgen.

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 11 januari 2011 13:13]

Je hebt een goed punt, echter geeft Ferrari dan weer geen update uit voor je auto om hem zuiniger te maken omdat ze een fout hebben gemaakt.

Als blijkt dat dit een FOUT van Microsoft kant is en je daardoor overdreven gebruik krijgt zijn ze daar in mijn ogen verantwoordelijk voor. (dit gaat nog om 1 MB per maand meer of minder)

Geen specs geven vind ik niet echt een argument. Toen een zeker fruit bedrijf 'problemen' zou hebben met hun antenne riep toch ook niemand dat er nergens stond dat je in bloemstronkedeel, kerkstraat 2 toch wel bereik moest hebben? Dat het niet in de specs staat wil niet zeggen dat je het niet in alle redelijkheid mag verwachten op basis van toestellen van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Yoshi1983 op 11 januari 2011 14:32]

Toch nog even reageren.

Autofabrikanten geven soms zeker wel updates uit die je benzineverbruik beÔnvloeden. Bij veel tuningbedrijven is het ook mogelijk om de auto zuiniger af te laten stellen in plaats van sneller. Dit gebeurt puur via software in de boordcomputer van de auto, dus is niets anders dan een update van HTC.

In de autowereld is het allemaal niet zo transparant en makkelijk meetbaar en te loggen, voor een eindgebruiker. Vandaar dat het ook vaak het nieuws niet haalt als een auto (niet fatale) fouten heeft. Die worden gewoon bij de eerstvolgende grote beurt gepatched.

En definieer fout. Het zou best kunnen dat MS bij een volgende update van de firmware de default settings wat milder neerzet, qua de hoeveelheid verstookte data. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk dat ze een startup wizard toevoegen die je door wat instellingen loodst. Mooi natuurlijk.

Was MS daarvoor fout? Wat mij betreft alleen als er op geen enkele wijze, voordat de telefoon in gebruik wordt genomen, gecommuniceerd* is dat er dataverbruik te verwachten is bij het aanschaffen van een hi-end 3G toestel. De rest is klantvriendelijkheid, nothing else.

*Ook pagina 48 van de usernamanual op de CD is prima, technisch gezien. Of moet er ook een papier boekje bij voor de mensen die deze telefoon kopen en geen PC hebben :+

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 16 januari 2011 21:42]

Er zullen vast wel bedrijven zijn die dat zouden willen hoor. Kost een hoop geld voor grote bedrijven als dagelijks computers vastlopen. Als dat zo is dan is het gewoon een wanproduct. Zo'n onzin is dat dus helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 januari 2011 12:39]

Dat was toch het voordeel van closed source software? dat je iemand kon aanspreken op slecht functionerende software?
En hoe wil je dat bewijzen?
Als WP7 gebruiker, weet ik, je kan HEEL VEEL opties kiezen of je dit handmatig wilt syncen, etc etc,
er staat ook onder de meeste dingen een license agreement die wordt verwacht dat je die doorleest, waar in staat dat als je bepaalde diensten aanzet, dat dit data verbruikt van je provider, en je hiervoor extra kosten zou kunnen maken...

bovendien kan je voor locatie diensten ook kiezen of je deze aan wilt etc, waardoor hij continue data kan verbruiken, ook dan nog eens als je verschillende mail er op aanzet, en als je nog eens je facebook, etc er aan koppelt, waardoor hij elke keer dat mensen dingen uploaden het op je toestel komt. een foto is al niet zo klein..

nee daar kies je zelf voor of je het uit of aan wilt zetten, en er komt ook altijd een vraag of je dit wilt voordat je zoiets instelt..

lijkt me totaal geen OS gerelateerd probleem, ik heb hem immers al sinds december en nog niet over mn data heen gegaan, en ik kijk elke dag youtube, check de marketplace etc redelijk intensief
(geen facebook aan, gok zomaar dat dit veel verbruikt)

ook kan je kiezen je foto's automatisch te laten uploaden naar bijv je skydrive, kost ook weer flink wat als je elke dag n foto maakt.

nog meer dingetjes zijn er, waar je voor kiest of niet of je het aan wilt, lijkt me dus verre van een OS probleem.
Het gaat hier niet om een paar megabyte die ongevraagd gedownload worden. Het gaat over mensen die over hun bundel heen gaan zonder er iets voor te doen. Het kan dat de datalimieten elders anders liggen, maar in Nederland loopt dat in de honderden megabytes.
lijkt me totaal geen OS gerelateerd probleem, ik heb hem immers al sinds december en nog niet over mn data heen gegaan, en ik kijk elke dag youtube, check de marketplace etc redelijk intensief
(geen facebook aan, gok zomaar dat dit veel verbruikt)
Als het probleem bij iedereen optrad zou de telefoon niet eens gereleased zijn. Echter:
Het is nog onduidelijk hoeveel Windows Phone 7-gebruikers daadwerkelijk last hebben van de problemen.
Tenslotte, als de telefoon aan WiFi hangt en toch over de 3G verbinding data gaat pompen lijkt me dat wel een typisch OS probleem.
Ik geloof eigenlijk niet echt dat t ook 3g gebruikt terwijl die aan de wifi hangt hoor, iig ik heb het nog niet meegemaakt.

bovendien als je je locatie diesnten aan hebt, verschillende apps, updates voor je mail, facebook updates, etc, dat is dan per maand ook al honderden Mbs geloof me, als je elke dag een foto of 10 - 20 moet ophalen zit je r zo
kan dat de datalimieten elders anders liggen
Veel klagers in de VS lijken op 200 MB per maand abbo's te zitten.
Ik vermoed dat dit de instap mobiel internet abbo is van AT& T
Als het probleem bij iedereen optrad zou de telefoon niet eens gereleased zijn. Echter:
Grapjas. Legio voorbeelden van apparatuur en software die met bekende fouten op de markt wordt gebracht. Electronica en software wordt niet uitgebracht als het af is, het wordt uitgebracht op het moment dat de marketing-afdeling vindt dat het af zou moeten zijn.
waarom bestaat er geen een porgramma die alle gegevens bjijhoudt welke data's verstuurd zijn? Dan kom je makkelijk achter welke programma boosdoener is.
Die zijn er wel, in de iphone wordt het dataverbruik zelfs standaard gemeten en kan je de meter zelf iedere maand resetten (indien gewenst).

Hoe het op android zit weet ik niet.
Voor Android gebruik ik Stats Free en Call Meter NG.
Deze meten je 3G en WiFi dataverkeer.
zonder aanwijsbare reden :z

Toen WP7 al werd aangekondigd maanden geleden hier op Tweakers had ik al gewaarschuwd voor 'de integratie van sociale media in het OS' en dat het in NL niet gunstig zou zijn aangezien wij hier per Mb betalen. Dat OS zit gewoon constant te pollen of er updates/berichten zijn.

*edit: gevonden... http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=4127808

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 12 januari 2011 11:26]

Er wordt niet constant gepollt, hij synct op het moment dat je de people hub in gaat.
Goed bezig zeg ik, komt slecht uit met de nieuwe dataregelingen die hier 2 weken geleden te wezen waren.
23 MB in verbruikt de eerste week van de maand via Vodafone 1GB per maand max. Ik zie dit probleem totaal niet met mijn Windows Phone 7. Lijkt er op dat alleen AT&T in Amerika dit probleem heeft met verkeerde billing van telefoon operator...
Maak je ook gebruik van alle diensten die in WP7 zitten? Afaik zijn een aantal diensten niet beschikbaar in Nederland, en dat zou van invloed kunnen zijn op het data-verbruik.
Ik gebruik geÔntegreerde Facebook, Twitter, Gmail apps, hotmail, notificaties meeste apps aan, feedback wifi aan, outlook sync op altijd, webbrowser bezoek ik meestal hele websites geen mobile, foto’s uploaden naar skydrive staat wel uit maar had dit eerder aan staan en stuurde toen alleen een verkleinde foto-crop naar je skydrive, hieraan kan het dus ook niet liggen.

Het kan zijn dat een bug zit in het feedback systeem via 3G maar dat had ik maand geleden aan staan, toen was verbruik nog minder. Lijkt er op dat het door telefoon operator instellingen komt of verkeerde billing. Windows Phone 7 verbruikt net als mijn oude iphone 3g erg weinig.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 11 januari 2011 15:47]

Als ik op de vodafone site kijk zie ik dat mijn HD7 ongeveer 1MB per dag verbruikt als ik er weinig gebruik van maak.

Ik vermoed dat misschien facebook en twitter apps veel meer data verstoken, vooral als mensen veel data laten binnen halven van veel mensen die zij volgen (zoals plaatjes).

Wat ik wel zie is dat hij inderdaad soms de wifi verbinding niet kiest boven de Wifi verbinding. Het lijkt mij dat hij niet switched van verbinding als hij al bezig is met iets (bijvoorbeeld de webbrowser al iets laten ophalen terwijl hij nog aan het verbinden is met een netwerk).

Ik gok dat het dataverbruik best wel eens aan AT&T kan liggen, ze hebben maar eens probelemen daar.
weet ook iemand of dat de huidige abo's ook zijn aangepast?
Ik heb al bijna 4 jaar hetzelfde abo, incl flat fee. Maar dit kunnen ze toch niet zomaar wijzigen? Op z'n hoogst bij en verlenging oid.

Maar is het met (bijna) elke smartphone niet zo dat de verbinding onnodig lang open blijft staan? Ik weet bijna niet beter dan dat er twee pijltjes onder de antenne staan.

[Reactie gewijzigd door spank_mojoo op 11 januari 2011 12:33]

Over het algemeen kunnen bedrijven je abbo wel degelijk tussentijds wijzigen maar je moet dan wel de mogelijkheid krijgen om je abbo tussentijds op te zeggen.
de meeste die uberhaubt zon toestel kopen kopen hem via een abonomentje met een unlimited data bundel voor 9 euro ofzo .
en je zult het ook wel ergens uit kunnen zetten moet dan mss wel ff zoeken maar er zal allicht een optie zijn om data verkeer stop te zetten.
Ja, behalve dat je alleen nog bij tmobile onbeperkt dataverkeer krijgt voor die prijs... wil je dus liever dekking dan heb je met een limiet of extra kosten te maken.
Ik zit bij KPN en heb ook een onbeperkt internet abo ja oke je word geknepen na 10 keer meer internet te verbruiken dan het gemiddelde van de andere verbruikers binnen het KPN netwerk :(
KPN gaat ook datalimieten hanteren.

Hi is al begonnen:

nieuws: Hi voert datalimieten in voor databundels telefoons

KPN en telfort zullen ongetwijfeld spoedig volgen.
Unlimited data bestaat niet meer in Nederland he..
Dan zou ik toch eens naar T-mobile kijken