Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Nokia zal geen toestel op basis van Windows Phone maken. De Finse fabrikant ziet geen voordelen in Microsofts mobiele besturingssysteem boven de eigen OS'en. Ook voor Samsungs nieuwe platform Bada zal Nokia geen toestellen maken.

Nokia N97 zonder Windows PhoneNokia houdt vast aan zijn eigen twee smartphoneplatforms, Symbian en het nieuwe MeeGo. MeeGo is een samenvoeging van de Linux-distro's Moblin van Intel en Maemo van de Finse fabrikant zelf. Terwijl Symbian op veel verschillende smartphones zal verschijnen, is MeeGo bedoeld voor de high-end modellen.

Nokia denkt geen voordeel te hebben van het uitbrengen van een toestel op basis van Microsofts mobiele besturingssysteem. "Onze prioriteit ligt bij onze eigen software. Daarvoor willen we goede toestellen maken", aldus Seppo Aaltonen, directeur Strategische Planning van Nokia. Onlangs doken geruchten op dat Nokia een toestel met Windows Phone 7 zou maken. Die geruchten kwamen voort uit de samenwerking die Nokia en Microsoft zijn aangegaan om onder meer Exchange, Office en Silverlight naar Symbian te brengen.

Nokia zal ook geen Bada-toestellen maken. Bada is een nieuw platform, dat maker Samsung aan andere fabrikanten probeert te slijten. Het is onduidelijk of de concurrent uit Zuid-Korea Nokia heeft benaderd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ik word een beetje simpel van al die verschillende OS-en op die telefoons...

Android
Bada
Symbian
TouchWiz
Windows Mobile
Windows Phone

enz....

Welke standaard? Eindelijk alles micro-USB, nu dit weer...

[Reactie gewijzigd door nitpicker op 27 mei 2010 14:30]

Ben het inderdaad eens met nitpicker.

Als ik straks een mooi Android/iPhone OS/Windows Phone 7 toestel heb met allerlei mooie applicaties is het heel lastig om daarna nog weer een keer te gaan switchen. Immers dan begin je weer met nada. Kan je alle software voor een nieuw platform opnieuw aanschaffen.

Daarnaast denk ik dat het voor ontwikkelaars ook niet bepaald prettig is. Welk platform gaan we ondersteunen. Immers, je software voor meerdere platformen ontwikkelen is ook erg duur.

Ik denk eerder dat fabrikanten moeten proberen een stuk of 3-4 main stream operating systemen te hebben.

In de PC wereld heb je nu:
- Windows
- Linux
- Mac OS

Waarom dit in de smartphone markt ook niet:
- Windows Phone
- Android
- iPhone OS

en eventueel voor de goedkopere feature phones waar toch geen applicaties op komen een eigen platform.

Zo is er voor iedereen wat. Android is er voor de tweakers die een open platform willen. iPhone OS en Windows Phone voor alle andere consumenten.
Ik denk dan ook met het behouden van applicaties die je aangeschaft, het beste bij android bent. Want als je b.v. een andere android telefoon aanschaft kun je alles gewoon weer overzetten.( behalve zelf geinstalleerde apps en apps van andere markets )
En het aanbod voor android telefoons is behoorlijk groot. En groeit.

Als je b.v. een iphone hebt. En je bent van plan over te stappen.. kan dat niet. Weg je betaalde apps.
Bij symbian heb je dat het ene programma niet op de andere mobiel loopt en je kan het ook niet overzetten.
En bij RIM moet je ook bij hun BB blijven...

Maar er is echt een beetje een mobiele OS strijd gaande.. welke nou het populairste wordt en meest gebruikelijke word. Immers Windows is in de PC marktleider om 1 reden... dat de meeste mensen het gebruiken. En alles compatibel is met elkaar... en omdat iedereen er mee weet te werken.

Dit gaat ook gebeuren in de mobiele wereld. Er zal uiteindelijk een nummer #1 ontstaan zoals Windows op de PC. Alleen dat is nu nog niet bekend welke.

Ik zet mijn geld op Android of MeeGo. Puur omdat het open is en dus elke fabrikant het op zijn of haar mobieltjes kan zetten ( just like windows ).

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 mei 2010 15:16]

Zolang er verschillende versies zijn van Android in omloop zijn die onderling verschillende features aan developers bieden, zal er geen uniformiteit optreden.
Ik download Symbian apps altijd in de vorm van een sis of sisx installer, die zijn prima over te zetten. Je moet ze hooguit opnieuw signen voor en nieuw toestel.
*Barst in een hoestbui uit*

Zie ik daar nou staan: "omdat het open is [...] ( just like windows )." :| [@Texamicz]
Windows kan inderdaad op alle mobieltjes worden gezet, zolang er flink word betaald door de fabrikanten. Voorbeeld:
http://www.gsmhelpdesk.nl/read-rss.php?id=5211

En laat me alsjeblieft nooit meer schrikken..
in de pc wereld heb je nog veel meer OS. ze zijn alleen gebasteert op een van die 3.
bij de smartphone wereld zo als jij het zegt weet ik dit niet. en hoe meer keus is toch aleen maar beter. alleen moeten ze het wel mogelijk gaan maken dat een klant zelf zou kunnen bepalen welk os ze op hun telefoon willen hebben. op die manier kunnen consument eigenlijk hun ideale toetstel zelf een beetje samen stellen. en moeten software bedrijven alles uit de kast gaan halen om mee te komen met de anderen OS.

en kunnen telefoon bedrijfen zich richten in het ontwikkelen van goede telefoons.

zelf zit ik ook met dit diplema ik heb een HD2 maar ik wil er eigenlijk gewoon Android op.
Je slaat hier de plank redelijk mis met je vergelijking tussen de PC en smartphone wereld. De PC wereld is redelijk te vergelijken met de smartphone wereld.

In de PC wereld heb je (nog steeds foutieve, maar door mensen bedachte scheiding):
- Windows
- Linux (met allerlei smaken, bv.: Ubuntu, Suse, Fedora, Debian, Redhat, enz...)
- Mac OS

In de smartphone wereld heb je dan (nog steeds foutieve, maar door mensen bedachte scheiding):
- Java
- Windows
- Linux (met allerlei smaken, bv.: Android, Meego, Bada, Symbian, enz...)
- iPhone OS

Hier zie je dat de verschillen er bijna helemaal niet zijn. Jouw vergelijking gaat in dit geval dus niet helemaal op.

Waar je wel gelijk in hebt en wat een groot nadeel is is dat bijna elk smartphone besturingssysteem een eigen applicatie winkel heeft waar je weer opnieuw dingen moet gaan kopen. Hiervoor zou het handig zijn als er een laag zou worden gebruikt door de telefoon makers tussen het OS en de applicaties in (bijvoorbeeld QT van Nokia). Als je op elk OS dan QT zet, dan zijn de applicatie van de winkel uitwisselbaar en ben je onafhankelijk van het OS op het toestel. (maar dat gaat waarschijnlijk wel niet gebeuren, want dan krijgen ze een stuk minder geld binnen).

[Reactie gewijzigd door EngelF op 27 mei 2010 15:05]

en MacOS draait op .. Linux :?
nee, verkeerd geďnformeerd, is een BSD/UNIX machine
Net als Windows, dat is in de basis ook UNIX.
Was dat maar waar.
Veel spellen, en ook wel andere apps, komen als Java midlet uit. Dat draait op (bijna) alles, zelfs non-smartphones zoals het Nokia S40 platform.
In de smartphone markt zijn de 2 grootste OSsen Symbian en Blackberry, dus het duurt het wel even voordat die uit de top 3 vallen.

RIM en Apple hebben hun eigen, gesloten OS gekoppeld aan hun eigen toestellen. Die denken er allebei niet over om het aan andere fabrikanten te licensen, en overwegen net zo min om andermans OS te gaan voeren. Het echte gevecht is er alleen bij de 'vrije' OS makers Microsoft, Google, Symbian, Nokia (Meego/Maemo), Samsung (Bada) en Palm/HP (WebOS), die moeten allemaal de telefoonfabrikanten overtuigen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 mei 2010 15:51]

Waarom dit in de smartphone markt ook niet:
- Windows Phone
- Android
- iPhone OS
Dit zijn de partijen die in de ''pc wereld'' al een bedenkelijke marktpositie hebben. Waarom zou je deze in de smartphone markt dezelfde positie toebedelen.

Bronnen:

- Microsoft
- Apple
- Google

Edit: Bronnen toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Imak op 28 mei 2010 08:49]

Je moet dat niet op die manier bekijken: 99% van de mensen interesseert het OS geen biet, die is geinteresseerd in de functionaliteit van het toestel.

Los daarvan heeft Microsoft de boot gewoon gemist op dit vlak en is ze gelukkig hard op weg een "gewoon" IT-bedrijf te worden i.p.v. een bedrijf met een defacto monopolie in de markt. Gewoon een zeer gezonde ontwikkeling dus. Het is IBM dertig jaar geleden overkomen en zal bijv. Google ook gebeuren over een paar jaar.
Nou ja, de boot gemist - ze waren de eerste die het "smartphone + 3rd party apps" concept echt werkend kregen, dwongen Nokia om Symbian open te gooien en dev vriendelijker te maken en schoven Palm naar de geschiedenisboeken. Maar dan heb je toch de remmende voorsprong: net toen de markt echt begint te groeien was WM6 alweer achterhaald door RIM, Apple en Google.

Eigenlijk net zoals met tablets met touchscreen bediening: MS maakt die dingen al acht jaar met maar langzaam groeiend succes. Net nu het eindelijk begint te lopen (de hardware is eindelijk snel en goedkoop genoeg) komen er links en rechts concurrenten aanzetten die van de ervaringen dankbaar gebruik maken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 mei 2010 14:59]

Je moet dat niet op die manier bekijken: 99% van de mensen interesseert het OS geen biet, die is geinteresseerd in de functionaliteit van het toestel.
Die functionaliteit, of iig de manier waarop iets functioneert is toch wel heel sterk afhankelijk van het platform... Zo zullen er bepaalde toepassing beschikbaar zijn voor (bijna) ieder platform, maar de manier waarop het werkt kan enorm verschillen. Op basis daarvan maken veel consumenten toch onbewust de keuze voor een bepaald OS, puur omdat ze het zo gewend zijn.
Een standaard qua aansluiting is natuurlijk wel iets anders dan een OS wat op het apparaat staat. Als het gaat om OS keuze, dan gaat het om de smaak van de eindgebruiker. De connectiviteit moet inderdaad wel gewoon een standaard zijn (zoals in het micro-USB voorbeeld van je).
Windows Mobile = Windows Phone
TouchWiz = grafische schil

Wordt t lijstje ineens een stuk korter.

Een goede lijst zou zijn:
- Windows Mobile 6 of 6.5 (zullen snel verdwijnen op nieuwe telefoons)
- Windows Mobile 7
- Google Android
- Symbian
- Meego
- Bada
- Mobile OS X

Overigens zijn er juist minder telefoon OSen dan voorheen. Nog maar 4 jaar geleden waren en maar liefst 5 compleet verschillende Symbian's, 3 voor Nokia zelf, 1 voor SE en 1 voor Motorola die allemaal hun eigen applicaties nodig hadden en geen software deelden. Ieder merk had ook nog eens hun eigen software die of niet uitbreidbaar waren of alleen op basis van java applicaties konden draaien, met waardeloze prestaties tot gevolg.

[Reactie gewijzigd door Domino-NL op 27 mei 2010 14:44]

Je bent Blackberry OS vergeten (2e grootste).
Mobile OS X bestaat niet, dat heet iPhone OS. :)
Ik word een beetje simpel van al die verschillende OS-en op die telefoons...

Android
Bada
Symbian
TouchWiz
Windows Mobile
Windows Phone

enz....

Welke standaard? Eindelijk alles micro-USB, nu dit weer...
offtopic:
TouchWiz is geen OS maar een GUI
Doe maar miniUSB :+
http://www.windowsphone7.com/

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 27 mei 2010 14:45]

MicroUSB is correct.
Jou reactie slaat toch nergens op, dat is net zo iets als waarom zijn er zoveel spijkerbroeken laten we 1 standaardbroek nemen. Ik ben gek op die keuzes en het werkt innoverend.
Volgens mij wordt het nog eens de ondergang van Nokia dat ze zich zo lang aan symbian vast blijven houden. Maar opzich vrij logisch dat ze Windows en al helmaal Bada niet op hun toestellen hoeven.
hoezo is dat logisch?? Zoveel Bada toestellen zijn er helemaal niet dus kan je er ook vrij weinig over zeggen.
En waarom Windows Phone niet? Ik bedoel, windows is nog steeds het meest gebruikte OS ter wereld... de keus dat ze op 2 OSen willen gaan focussen snap ik wel maar dat kan of heel goed uitpakken of zeer slecht 8)7
Dat is windows en geen Windows Phone 7
Als je als bedrijf volledig compatible wilt zijn met je Exchange server, blijft er toch weinig andere keus over. Hier hebben we onlangs alle toestellen vervangen voor de HTC HD2 met Windows Mobile. Aan een kant wel jammer, want persoonlijk ben ik wel fan van Nokia.
vreemd.. volgens de N900 specs zou er gewoon support voor exchange moeten zijn.
http://www.nokia.nl/ontde...ellen/nokia-n900/functies
maar support voor is niet hetzelfde als totale integratie.
Als ik wil, kan ik met wat klikwerk alle smartphones die in exchange hangen laten locken, een pin verplicht stellen, gegevens wissen, push-mail gebruiken en nog een hele rits aan policy-based dingen doen die met een N900 gewoonweg niet gaan.

Je kunt bij je mail, je kalender en je contacts, maar dat is nog niet hetzelfde ;)
Onder "Mail for exchange" (nokia) worden door jou genoemde zaken gewoon ondersteund.
Ik zou even afwachten wat die recente "openheid" mbt exchange voorstelt... misschien is het zowaar voldoende open om anderen de gelegenheid te bieden zónder reverse engineering applicaties te laten aansluiten (maar dat zal wel weer niet natuurlijk). En ééns zullen we toch moeten inzien dat het in stand houden van Windows (al dan niet Phone 7) vanwege dit soort argumenten niet meer kan... Zelf heb ik geen ervaring, maar Evolution schijnt exchange ondersteuning te bieden (...maar dus geen idee hoe werkbaar dit zou zijn).
MS gaat niet doorbreken op de telefoonmarkt. De reden is eenvoudig: in haar bestaan heeft MS nogal watl bedrijven waar ze zaken mee deed slecht behandeld en dan druk ik het nog erg voorzichtig uit .

Veel mensen weten inmiddels dat ze 1 miljard boete hebben gekregen van de EG, maar, en ik heb hier ook wel eens de waslijst van veroordelingen van MS gepost. Maar zelfs dat is nog maar een deel van het verhaal, want heel veel veroordelingen heeft MS weten te ontlopen door deze af te kopen:
How much did Microsoft actually pay Apple? Given that the agreement settled a series of patent infringements and the Canyon code theft case, it seems reasonable that Apple's damages were significant. In comparison:

•Microsoft recently settled with IBM in an antitrust suit involving OS/2 and IBM's Lotus SmartSuite applications to the tune of $775 million.

•Microsoft paid Novell $539 million to settle its antitrust suit over the NetWare operating system, and Microsoft is still being sued by Novell over claims related to WordPerfect.

•Microsoft paid Palm over $23 million to settle an antitrust suit over the unfinished BeOS.

•Microsoft settled with Sun in an agreement that included $700 million in antitrust and $900 million in patent infringements, both related to Java.

•Microsoft paid AOL $750 million to settle the antitrust suit over Netscape.

Microsoft's revenues from its Windows and Office monopolies are so fantastically high that the company can afford to pay staggering settlements to companies it has stolen from and obstructed in the market place.

In addition, the company pays billions in antitrust fines every year in government cases, including a new flurry of cases in various states where Microsoft's monopolistic business practices have been found to cheat consumers by killing the competition that would normally act to bring prices down.
http://www.roughlydrafted...30-BD62-407362B533B9.html

Waarom blijven bedrijven dan toch zaken doen met MS? In de PC markt is dat simpelweg omdat ze niet om MS heen kunnen. Maar waar bedrijven minder adhankelijk zijn daar zullen MS buiten de deur proberen te houden. Hoe denk je bijvoorbeeld dat een bedrijf als Sony denkt over MS nadat MS ze met hun dumping praktijken van de profijtelijke console markt heeft proberen te drukken? Dat lukt niet maar kost Sony miljarden.

Voor MS in de VS veroordeeld werd ging de aanklager bewijs zoeken. Wat bleek? Bijna elke partij waarmee MS zaken deed klaagde over de oneerlijke zakenpraktijken van MS. Ze stonden in de rij om bewijs te leveren. Er was zoveel bewijs dat de aanklager uiteindelijk besloot om de aanklacht te centreren rond Netscape omdat hier het bewijs absoluut overweldigend was en MS geen kans te geven het water te vertroebelen. En de rechter concludeerde dan ook dat het het beste was om MS op te splitsen. Helaas werd door de politiek niet opgevolgd nadat MS beide presidentskanditaten flinke donaties had gegeven.

Voor de fabrikanten is microsoft als partner nemen zoiets als dansen met een tijger. Apple heeft MS groot gemaakt door ze software te laten maken voor de Mac. Ze waren er naief in die tijd en vergaten patenten af te sluiten, ze meenden dat dit niet nodig was. Vervolgens heeft MS de kennis gestolen en tegen Apple gebruikt. Maar juist de manier waarop MS haar monopolie positie gebruikt is reden voor bedrijven om MS op andere markten buiten de deur te houden.

En kijk ook eens hoe het het Palm is vergaan die Windows CE heeft gevoerd. Ze hadden zich veel beter op de ontwikkeling van hun eigen systeem kunnen concentreren, dan hadden ze mogelijk meer succes gehad. Telefoonfabrikanten willen best wel een phone voor MS maken, maar ze gaan zich zeker niet aan MS ophangen.

Neem bijvoorbeeld MS PlaysForSure, certificering voor MP3 spelers waarmee ze fabrikanten wist te winnen, die kregen daar spijt van en ze werden ook weer vastgenageld:
A 2005 court case strongly criticised the wording of a Microsoft licensing agreement related to portable devices[9]. The license prohibited makers of portable devices compatible with Windows Media Player from using non-Microsoft audio encoding formats. Microsoft indicated that the wording of their license was poorly written due to an oversight by a junior Microsoft employee. Microsoft quickly amended their stringently worded license agreement at the judge's behest
http://en.wikipedia.org/w...t_PlaysForSure#Criticisms

Als je met MS in zee gaat zal MS je proberen te binden aan haar andere proprietary standaarden. Dat zijn de tentakels waarmee ze iedereen in haar dwang probeert te houden. Daarom is MS ook een belemmering voor open standaarden die juist ontwikkelingen versnellen. MS ondersteunt enkel wat haar uitkomt en probeert alle proprietary te maken. Ze gerbuikt allerleid trucs. Zo heeft in haar korte bestaan ook al heel wat cross platform standaarden vernietigt bijv, door zelf afwijkende varianten te maken. Bijv,met Java. Ook al worden ze veroordeeld, dat is dan te laat om de standaard te redden.

Mensen denken dat het Apple is die Flash on zeep helpt, maar het is MS die met zijn Flash-kloon Silverlight Flash om zeep zal helpen. Dat is wat MS al heel haar bestaan doet, samenwerking zoeken met bedrijven, hun ideen stelen en dan soortgelijke producten maken en die met haar marktmacht pushen. MS heeft een traditie in het vernietigen van crossplatform standaarden, MS duldt namelijk geen concurrenten op de markt en open standaarden maken concurrentie mogelijk. Daarmee is zij precies het tegenovergestelde van Google. Daarom heeft MS openGL ook kapot gemaakt ten voordele van haar eigen directX. En daarom heeft alleen windows goede game ondersteuning.

In elke nieuwe ontwikkeling zoekt MS weer een kans om een windows-only standaard te pushen. Zeker, voorlopig staat zij anderen toe om silverlight en .net na te bootsten. Dat is om de acceptatie te vergroten. Maar de patentclaims blijven als een zwaard van damocles er boven hangen. En het garandeert dat andere platforms immer achterlopen, want alles moet via reverse enginering worden nagemaakt. He is zo voor MS een fluitje om steeds weer andere platforms te saboteren. Er komt daarom alleen eerlijke concurrentie op de PC-markt als open standaarden ondersteund gaan worden. Zoals HTML5.

In de phone markt zitten bedrijven niet te wachten op MS. Nokia moet met zijn grote marktaandeel zeker in staat worden geacht een eigen systeem te lanceren dat ondersteund wordt door programmamakers. En mocht het niet lukken dan is Android een veel aantrekkelijkere optie dan WM7.

[Reactie gewijzigd door degener op 27 mei 2010 22:23]

Apple heeft MS groot gemaakt door ze software te laten maken voor de Mac.
Uh...andersom?
Helder verhaal dat niet-ingewijden ongetwijfeld een hoop informatie verschaft.

Alleen vind ik Sony toch wel iets te veel een slachtoffer rol krijgen vwb de console markt (en dan heb ik het niet eens over hun praktijken met de rootkit op hun audio cd): Nintendo is hier denk ik de meest benadeelde.

Zowel Sony als MS halen hun inkomsten uit andere segmenten en beiden hebben consoles gedumpt alleen maar om marktaandeel te verkrijgen. Lastig voor Nintendo, want die zijn vwb omzet afhankelijk van deze markt...

En wat MS betreft verwijs ik graag naar:
http://www.groklaw.net/
ondersteuning voor exchange 2003. en niet voor latere versies dus het is maar net wat je ondersteuning noemt.
Je woont ook in het 'pro-Microsoft' land Nederland (Nederland heeft tov de rest van Europa nog de meeste IE gebruikers en ook MSN is hier erg populair)... de rest van de wereld denkt er volgens mij redelijk anders over. Symbian is het meest gebruikte OS voor smartphones, bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone
Andere telefoons, zoals de iPhone zijn ook volledig compatible met Exchange, kijk hier maar: http://www.apple.com/iphone/business/ . Het argument dat Exchange alleen door Windows Mobile / Windows Phone ondersteunt wordt gaat dus niet op.
Andere telefoons, zoals de iPhone zijn ook volledig compatible met Exchange
er is een verschil tussen 'compatible' en 'volledig kunnen integreren met'.
Klopt helemaal, wij zijn als bedrijf naar de iphone overgestapt en deze werkt perfect samen met Exchange (we hebben veel minder storingen, vragen e.d. van gebruikers.
iPhone volledig compatible met Exchange? Als je geen waarde aan beveiliging, controle en beheer van je it hecht misschien wel. Indien je wel serieus met systeembeheer omgaat dan is het opeens een stuk minder "compatible".

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 27 mei 2010 17:56]

Precies, Android en Maemo zijn linux-based en daar heb ik ook meer vertrouwen in.
Windows ja, niet windows phone. Dat mag zich nog gaan bewijzen en draagt de last van een slechte naam mee (weinig mensen zijn nog enthousiast over windows mobile). Bada lijkt verder ook veel te veel op meego, dat zou helemaal niet logisch zijn.
Als ze al een ander os zouden willen gebruiken dan zou ik op android gokken, maar ook daar zien ze dat denk ik eerder als concurent voor meego.
Persoonlijk vind ik eerder dat bedrijven als samsung mede doordat ze voor elk denkbaar os toestellen maken uiteindelijk nergens uitblinken.
Het wordt tijd dat telefoonhardware wat meer gestandaardiseerd wordt (qua interface voor software dan). Op een PC kun je ook verschillende OSen draaien.
Hardware standaards remt ontwikkeling/vooruitgang.
Een beetje OS moet gewoon 'flexibel' zijn.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 27 mei 2010 17:57]

[rant mode]
Nog Windows Mobile , Nog Windows Phone zijn meest gebruikte OS in telefoon land.
Windows mobile en phone zijn niet gelijk aan windows en trekken geen enkel voordeel uit de dominantie van windows op de pc markt.
En je zult versteld staan van hoe bekend dit is bij de gewone klant!

Verder kun je inhoudelijk over windows mobile zeggen dat het nooit echt lekker heeft gewerkt, zelden stabiel was en zwaar gedropped wordt door ms. Windows Phone daarnaast gelegd is weer een keurslijf van onmogelijkheden en functionaliteit.
Daarnaast telt het verhaal over windows niet, omdat het niet het meest gebruikt is omdat het zo goed gaaf en mooi is, maar omdat de markt de afgelopen tien jaar vast zit in een zandbank en de weg daaruit maar langzaam gaat. Oftewel, veel mensen kennen daar geen keuze.

Symbian heeft altijd goed gescoord en Nokia doet het ook nooit slecht. Meego heeft een sterke basis, als de interface goed werkt dan twijfel ik er niet over dat dit een succes kan worden - zelfs naast het succes van Android.
[/rant mode]
Ik ben inmiddels niet zo'n fan van WM meer (er zijn anno 2010 minstens 3 betere OSsen) maar WM was ondanks zijn fouten jarenlang het enige redelijk goed werkende smartphone OS. En ik heb ze allemaal gehad, werk en prive: Palm OS, Symbian S90, S60v1, UIQ2 en UIQ3. Alleen een hopeloze optimist kan zeggen dat dat goede OSsen waren. WM was een verademing.

Microsoft moest dan wel met toen nog nieuwe/derderangs merken als LG, Toshiba en HTC in zee omdat de grote jongens ze buiten de deur hielden, maar alsnog ging het bijzonder goed met ze, de concurrentie zat gewoon te hard te prutsen. Totdat ineens snel achter elkaar RIM, Apple en Google een revolutie ontketenden in de high-end kant en Nokia eindelijk Symbian tot een goed produkt wist te kneden en vervolgens zwaar ging discounten. Binnen 2 jaar van leider naar volger.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 mei 2010 23:48]

Windows is niet gemaakt voor een telefoon en dat zie je terug in hun mobiele software.
Volgens mij wordt het nog eens de ondergang van Nokia dat ze zich zo lang aan symbian vast blijven houden. Maar opzich vrij logisch dat ze Windows en al helmaal Bada niet op hun toestellen hoeven.
De juiste beslissing van Nokia.
Nokia werkt al aan een make-over van hun eigen Symbian.Zit al in de N8
http://events.nokia.com/NokiaN8/

Nokia is nog steeds een van de grootste dus dat ze tenonder zouden gaan valt wel mee :P
Ik denk niet dat Symbian Nokia's ondergang zal worden. Ze zijn hard bezig met de volgende evolutie(s) van Symbian. De eerste blikken die ik op Symbian^3 heb geworpen waren verrassend positief. Daarnaast ben ik ook wel erg benieuwd naar Meego. Dat Nokia geen WM gaat gebruiken kan ik alleen maar toejuichen. Dat hoort gewoon niet bij Nokia.
Waarom dat dan? Symbian is op dit momment nogsteeds de grootste mobile OS, met bijna 1 miljard toestellen in circulatie steekt het ver boven de rest uit. Symbian scaled nog een goed van groot naar klein.

De enige twee problemen welke symbian heeft zijn:
1. De UI is achter gebleven in vergelijking met wat er nu op de markt verkrijgbaar is. Met Symbian^3 en vooral Symbian^4 zal daar veel verandering in komen.
2. Symbian is oud, nog ouder dan de programeer taal C. Vandaar dat de devtools niet altijd even goed te berhijpen zijn en het ook niet makkelijk is om 1, 2, 3 een knip en plak werk in elkaar te knutsellen zoals op andere platformen. Daar komt met Symbian^3 en Qt grote verandering in.

Al in al zijn ze goed op koers met Symbian maar ze moeten wel heel hard werken aan die UI.
Ik denk niet echt dat jij Nokia begrijpt.

Jij zegt jou argument hier alsof Nokia niet de 'juiste phone OS' of de meest vernieuwende zou gebruiken.

Wel eens van de N900 gehoord? MeeGo (linux) is overigens kwa 'mogelijkheden' toch een stuk beter dan android, iPhone OS, Windows Phone 7, en wat voor 'vernieuwende' phone OS's er al dan wel niet rond dwarrelen.

Nee, Nokia loopt zeker niet achter op het gebied van phone OS's en in mijn mening lopen ze zelfs voor.

Ik sta dan ook compleet achter deze beslissing van Nokia.

Ze hebben al 2 perfecte phone OS's voor alles wat ze nodig hebben:
- Symbian voor de budget/low-end telefoons tot en met de 'smartphones' (Goed voorbeeld mijn Nokia N95 8GB dat nog op verouderde symbian draait en wat nogsteeds een compleet functionele smartphone is mijns inziens)
- MeeGo voor de high-end gebruikers die ALLES willen kunnen op hun telefoon.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 28 mei 2010 14:35]

Als de ondergang van enkele fabrikanten dan toch moet komen, lijkt het mij dat een paar van de spelers die wel Win Phone toestellen maken, zinvoller. De meest zinnige ondergang lijkt mij dan trouwens de ondergang van de maker van Win Phone zelf.

Symbian mag dan als verouderd gelden, voor de gemiddelde mobiele beller werkt het prima. En als andere platforms zie ik dan vooral toekomst voor Android en echte linux-varianten (zoals Maemo, dus compatible met de ARM-versies van de standaard distributies). En gezien de kwaliteit van de telefoons zelf heeft ook Blackberry absoluut nog toekomst.
Goed bekeken! ik stel voor dat ze overgaan op android phones:) ik denk dat nokia daar erg goede telefoons mee kan maken! omdat nokia gemiddeld erg stabiele telefoons heeft. Ze kunnen natuurlijk ook bij symbian blijven haken maar dat lijkt me jammer, ik denk dat een uitbreiding naar android phones nokia goed zal doen :)
Daar dacht ik dus ook meteen aan, kijk naar HTC die is in zee gegaan met Android, en tja je ziet hoe goed het nu gaat en wat een fantastische toestelletjes ze maken :D
Wat zou in vredesnaam de meerwaarde van Android zijn?
Waarom zou je "blijven haken" in Symbian, dat is volop in ontwikkeling!

Ik ben zelf een Android gebruiker, maar moet toch bekennen dat Symbian veel volwassener is. En vriendelijker voor de batterij!

Man man, ik probeerde laatst iemand de gegevens van een contactpersoon te mailen. No way, en zelfs niet via bluetooth.
Een bestand in een bestaand mailtje invoegen lukt me ook al niet (behalve foto's).

Misschien dat een uitbreiding naar Nokia Android goed zou doen, maar andersom betwijfel ik het. Komt nog bij dat Android een framework mist van het niveau Qt.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 27 mei 2010 19:04]

Ik kan gewoon met mijn desire een vCard verzenden via Mail, SMS of bluetooth, en na installatie van een filebrowser (ASTRO) kan ik gewoon een bestand via astro als bijlage toevoegen.

Ik begrijp niet waar jij het over hebt.
Zodra je in een mail zit, kun je alleen een afbeelding toevoegen. Met de milestone is het niet mogelijk een v-card te mailen of te blauwtanden.
Een moedige beslissing van Nokia, ik denk dat het de juste is. Symbian is tenslotte nog steeds de grootste en ik zie er wel toekomst in nu het open source is. Ook het feit dat het Qt draait is leuk. Meego ziet er trouwens ook veelbelovend uit :)
Inderdaad want gesloten systemen zijn nu eenmaal beter voor de consument. Zo ziet de consument dat ook enkel de tweakers blijven bij hoog en laag beweren dat alles open moet zijn.
Wat een onzin! De consument kan het echt geen fluit schelen of een OS al dan niet open source is, het zijn de developers, diegene die applicaties maken en belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het platform, die fan zijn van open source. Terecht, want symbian draait nu ook op mijn Beagleboard. En das gewoon cool :Y)
Als developer interesseert het me geen fluit of het Open Source is, het is pas interessant als er goede developer tools voor zijn en als er geld te verdienen is.
Wat dat betreft hebben de gesloten systemen dus een behoorlijke voorsprong, want Microsoft heeft bijv. Visual Studio (goede tools) en Apple heeft redelijke tools en de App Store (een goede kans om er wat mee te verdienen).

Ik denk dat de 'open-source' platformen dus méér moeite hebben met het aantrekken van (commerciële) developers, wat helaas ook betekent dat er minder kwaliteit te halen is op dat soort platforms (en relatief gezien veel meer 'hobbyprojecten', die (helaas) vaak minder gepolijst overkomen, omdat er bijvoorbeeld alleen programmeurs aan werken en geen designers).

[Reactie gewijzigd door SiliconError op 27 mei 2010 15:16]

Ik wil hier nu niet de nokia fanboy gaan uithangen (ik heb geen aandelen van nokia, of enige hardware van hun ofzo), maar ik denk dat nokia er wel komt met Symbian hoor. Ze hebben Qt als ontwikkelplatform waarvoor ook goede tools zijn én ze hebben de Ovi store. Verder ben ik het wel met je eens :)
Inderdaad want gesloten systemen zijn nu eenmaal beter voor de consument. Zo ziet de consument dat ook enkel de tweakers blijven bij hoog en laag beweren dat alles open moet zijn.
Huh, Symbian is zo open als het zijn kan. Zelfde geldt voor Qt. En voor Maemo.
Snap ik nu geen snars van je reactie of mis jij hier iets?
Is Symbian 3 dan niet open ?
Of het wijs van Nokia is weet ik niet.
Langzaam maar zeker heeft de applicatiemarkt toch de meeste ontwikkelingen gemaakt voor Windows Mobile, Android en Mobile OS X.
Neem nu bijvoorbeeld TomTom: voor Mobile OS en WM is dit al te krijgen. Voor Android is het tot nu alleen bij geruchten gebleven. Symbianversies maken ze al niet meer sinds versie 6.45.
Ik kan me niet voorstellen dat men voor nog meer platforms software gaat ontwikkelen, waardoor omdat de kosten niet opwegen tegen de baten.
Dat terzijde, maar android komt nu toch ook met eigen navigatie software... Maar als ik echt wil navigeren koop ik wel een losse tom tom voor maar 130 euro ofzo..
Het blijft klungelen op een mobieltje.
TomTom is z'n klanten dan ook aan het kwijtraken aan concurrenten die wel Symbian versies maken.
Meer omdat er een gratis nav app van Nokia zelf is.
Ondergang.. waarom? Nokia is nog steeds marktleider met ruime percentages boven alle andere merken. Als ze Symbian op goede wijze kunnen vernieuwen zie ik ze niet zo snel in gevaar komen
Aangezien ze symbian en vooral de ontwikkelkosten van meamo (meego) terug moeten verdienen lijkt het me niet meer dan logisch.

@ nitpicker:
Touchwiz is toch geen os? enkel een toevoeging van Samsung op een bestaand os.
Volgens mij wordt het nog eens de ondergang van Nokia dat ze zich zo lang aan symbian vast blijven houden. Maar opzich vrij logisch dat ze Windows en al helmaal Bada niet op hun toestellen hoeven.
Volgens welke logische redenering? Bedoel je dat Nokia met s40 en s60 kwalitatief goede telefoons op de markt heeft gebracht met een zuinig en logisch os? Uiteraard heeft Nokia dit te ver doorgevoerd met s60v5 voor bijvoorbeeld de n97(ben zelf een trotse bezitter :X ), wat zich inderdaad niet kan meten met een Iphone of een android toestel.

Daarom is Nokia overgestapt naar de doorontwikkeling van Maemo5 en nu MeeGo, vraag maar aan de meeste n900 bezitters hoe blij ze met Maemo5 zijn. Wat mij betreft is dit ook een juiste verdeling, hou het betrouwbare zuinige symbian voor de 'normale toestellen' en kies voor echt high end voor MeeGo.

En daarnaast is symbian nu met versie 3 aan een goede ontwikkeling bezig, maar dat terzake ;)
Een zeer blije N900 bezitter hier :)

Maar Maemo5 heeft ook nog genoeg nadelen. Voor de "normale" smartphone bezitter is het wellicht geen prettige telefoon omdat je zelf nog wel eens wat moet klooien om iets te kunnen wat je wilt, maar je kan het wel allemaal :) Het nadeel is dus wel dat de gebruikersvriendelijkheid voor de niet Tweaker wat minder is.

Bij Meego heb ik trouwens wel het gevoel dat het een meer gebruikersvriendelijk OS wordt wat voor een grotere doelgroep goed te gebruiken is. Ik hoop alleen wel dat ze het geweldige open karakter wat ze aan Maemo hebben gegeven ook doorzetten in Meego.
Ik wacht op een Nokia met Android, de functionaliteit/mogelijkheden van Symbian,
en gratis (offline) OVI-maps :+
Nokia zal nooit Android toestellen maken, Nokia wil hun eigen OS om zich te kunnen onderscheiden, ik hoop echt dat het ze lukt, ben toch wel Nokia fan, helaas hebben ze de laatste tijd de boot gemist met de n97 etc, (N900 was weer een top product, maar kwam net te laat voor mij :( )

Ben nu overgestapt naar Android, en dat bevalt me toch heel goed, vooral de leuke applicaties en goede webbrowser, dus Nokia zal alles uit de kast moeten halen met meego om mensen terug te winnen, echter denk ik als ze de lijn van de n900 doorzetten ze toch een goede kans maken,

High res + qwerty tobo+ goed OS+ goede browser dan heb je mij toch al snel blij :) natuurlijk zal ook Android binnekort met meer qwerty tobo toestellen komen dus de strijd zal nog lang en hevig zijn

en toch denk ik dat Nokia gewoon markleider blijft en Android/google #2 gaat worden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True