Microsoft brengt eerste mobiele versie Silverlight uit

Microsoft heeft de eerste mobiele versie van Silverlight uitgebracht. De applicatie met ondersteuning voor Microsofts Flash-alternatief is als download beschikbaar voor sommige Nokia's met Symbian S60v5.

Officieel worden er drie toestellen ondersteund, staat op de website van Silverlight: de 5800 XpressMusic, de N97 en de N97 Mini. De applicatie staat in Nokia's downloadwinkel Ovi Store en brengt ondersteuning voor Silverlight-content in onder meer de standaardbrowser van de toestellen.

Silverlight is ook een van de gebruikte technieken voor Windows Phone 7. Ontwikkelaars moeten applicaties schrijven in Silverlight of XNA, dat voor games wordt gebruikt. De release op Symbian is een gevolg van de samenwerking tussen Nokia en Microsoft. Hierdoor kwamen al eerder Microsoft-producten voor Symbian-smartphones uit, zoals Office Mobile.

Silverlight is Microsofts alternatief voor Adobe's Flash en kan worden gebruikt voor 'rich media experiences'. In Nederland maakt de publieke omroep onder meer gebruik van Silverlight om uitzendingen te streamen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

07-07-2010 • 14:17

49 Linkedin

Reacties (49)

49
49
30
0
0
0
Wijzig sortering
Ik wil absoluut geen flame uitlokken hier, maar vind mijn vraag toch wel interessant:
Komt er ook een versie uit voor de iPhone? Het is geen Adobe Flash...

(graag geen discussie waarom je het wel of niet op je telefoon moet hebben)
Om dezelfde redenen als bij Flash zal er ook geen Silverlight op de iPhone komen verwacht ik, anders zou Apple discrimerend en inconsequent bezig zijn. Het standpunt van Apple (en persoonlijk ben ik het daar volledig mee eens) is dat er voor het overgrote deel van de toepassingen (lees: video) betere alternatieven beschikbaar zijn, en wegen de voordelen van Flash/Silverlight voor de rest van de toepassingen (games en animaties) niet op tegen de nadelen.
Om dezelfde redenen als bij Flash zal er ook geen Silverlight op de iPhone komen verwacht ik, anders zou Apple discrimerend en inconsequent bezig zijn. Het standpunt van Apple (en persoonlijk ben ik het daar volledig mee eens) is dat er voor het overgrote deel van de toepassingen (lees: video) betere alternatieven beschikbaar zijn, en wegen de voordelen van Flash/Silverlight voor de rest van de toepassingen (games en animaties) niet op tegen de nadelen.
Steve is ook niet dom: Het MacOS is momenteel het enige platform waar XCode + ObjectiveC op draait en dus het enige platform waar er voor de iPhone ontwikkeld kan worden. Daarnaast zou het absoluut geen strategische voordeel leveren als je een programmeertaal uit de jaren 80(!!!!) laat opboksen tegen een framework van deze tijd.
Het Flash en het .NET Framework heeft een veel grotere achterban dan ObjectiveC. Laat je dit toe, dan ben je het afgedwongen exclusieve platform kwijt en iets wat veel erger is: applicaties die eerst exclusief voor je iPhone werden ontwikkeld kunnen met relatieve eenvoud ge-port worden naar alles wat los of vast zit (en andersom).

Dat Flash geen goeie performance heeft is een feit. Silverlight, daarin tegen, heeft wel een goeie performance en zal zelfs in situaties een betere performance kunnen halen dan een C variant (wat zeker opgaat wanneer er meer verschillende telefoons (CPU's) uitkomen).
anders zou Apple discrimerend en inconsequent bezig zijn
Zo kennen we ze niet nee.


SL komt ook naar iOS. Dat weet iedereen al lang.
Right, en waar heb je de feiten hiervoor?
is dat er voor het overgrote deel van de toepassingen (lees: video) betere alternatieven beschikbaar zijn
Je bedoeld het alternatief html6, want in html5 kan je video niet beveiligen, zou ik toch graag doen als content-aanbieder... En welke nadelen heb je het over, de nadelen die Steve Jobs verzonnen heeft?
Ik wil absoluut geen flame uitlokken hier, maar vind mijn vraag toch wel interessant:
Komt er ook een versie uit voor de iPhone? Het is geen Adobe Flash...
Het is geen Adobe Flash, maar het gaat Apple dan ook niet specifiek om Flash. Ze willen geen apps die via een compatibiliteits-laag of vertaal-laag werken. Flash is daarvan de populairste, maar die regel in de developer voorwaarden geldt natuurlijk net zo goed voor Silverlight.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 7 juli 2010 15:49]

Niet om het even, maar bij Adobe wilden ze Flash omzetten in Native code, wat prima kan. Verder heb je wel gelijk, Apple houdt niet zo van crossplatform apps, waar ik ze geen ongelijk in kan geven, maar ik haal het niet in mijn hoofd om een single-platform app te maken.
Nope, en om veel dezelfde redenen waarom Flash niet wordt toegestaan, zelfs nog 'cpu-tijd' en 'batterij-leven' buiten beschouwing gelaten.

Pak deze brief er bij, en vervang flash voor silverlight. Het gaat niet zo zeer om 'flash' maar om een 'techniek op hun toestellen' waar ze dan geen invloed op hebben.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 juli 2010 14:31]

dat is niet nodig...dit zou al moeten werken met een iphone/ipad?
maatje van me volgt de westrijden allemaal zonder silverlight.
Lol en die andere 1000den dingen? Die je er mee kan, zijn daar al omwegen voor? Nope... Alsof het WK de enige reden is om SL te installeren.
Noem er nog eens 1?

Ik ken het alleen maar vanwege de keuze van de NOS om DRM te kunnen toevoegen aan hun streams. Verder heb ik nog bijzonder weinig silverlight gezien op het web, laat staan dat ik het idee had dat ik het wilde installeren omdat ik anders iets mis.

Ik surf toch best wel stevig, ik kom het op mijn werk wel eens tegen, maar niet op het web.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 7 juli 2010 16:02]

Ook handig als het op de Ipod touch/iphone komt, kan ik tenminste WK op mijn ipod kijken :P
als flash niet wordt toegelaten op de iphone/ipod touch dan vrees ik dat silverlight ook niet echt een kans maakt...
Dat kan nu toch ook? Op een iPod en iPad, op de iPhone / smartphones (officieel niet) omdat er geen licenties zijn van NOS om WK uit te zenden op smartphones.
Bij mij werkt de stream niet, en bij hun ook niet: WK live kijken op iPod touch
Maar nog niet voor hun eigen WM6? :( (skyfire werkt grappig genoeg wel).
Ze zien de situatie onder ogen: WM heeft een veel kleiner marktaandeel.
De vraag is of het aantal users met snel genoege hardware (en dan vooral voor b.v. streams) bij WM echter niet hoger ligt dan bij Symbian.

Toch is het wel jammer, aangezien ik zelf door deze keuze wat langer moet blijven wachten.
Een veel kleiner marktaandeel van S60v5? Het gaat hier niet om S60v3 toestellen zo te zien he... Weet je dus wel zeker dat dat zo is? Ik heb daar toch sterk mijn twijfels bij.
Tja, zegt genoeg toch?
Yep, m'n volgende toestel wordt een android toestel.

Zit ik hier nu en half jaar met m'n HD2 in de hoop dat er ooit SL op uitkomt (was in het begin nog sprake van, zelfs op sessies geweest waar ze het demoden op een sony experia eind 2008). Microsoft zit vervolgens bijna 2 jaar stil op de mobile markt, SL voor windows mobile 6.x hebben ze gecanceled met het verhaal dat het te moelijk werd en dan doen ze vervolgens dit :(.

WM7 kan waarschijnlijk nooit officieel op een HD2 gaan draaien en al zou het kunnen ik vind er nu nog veel te veel restricties op zitten. Microsoft had met windows mobile altijd een leuk en open systeem voor mensen die zelf programmeren en of er van alles op willen installeren / aanpassen.

Die groep laten ze nu blijkbaar kijhard vallen.
Anoniem: 357843
7 juli 2010 14:19
en hoezo niet voor de windows mobile versie?? :X
Inderdaad :'( Nu moeten we moeilijk doen met Widows Media player Mobile als we het WK willen streamen via de NOS site :|

Maar Microsoft had eerder al aangekodigt geen silverlight meer aan te bieden voor WM. Helaas pindakaas...

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 7 juli 2010 14:27]

Omdat ze willen dat je een WinMo7 phone koopt...
Onzin, dit gaat over Symbian. Dit is geen WinMo7 "promotie" project -- eerder het tegenovergestelde.
Je hebt wel gelijk dat ze natuurlijk geen zin hebben om oude phones te ondersteunen.
Mogen ze wel eens opschieten met die zooi op de markt brengen...
Ach ik zit toch nog tot september volgend jaar met een 6.5 device (tp2) opgescheept... Volgende keer neem ik een 1 jarig abo
Ik heb een telefoon met WM6.5 en ik voel me een beetje in de steek gelaten door zowel MS als door Adobe. Het OS is nog geen jaar uit maar de leuke progs brengen ze niet uit voor hun meest recente mobiele besturingssysteem :S
Het is ondertussen wel meer dan 1 jaar oud hoor. Daarnaast was het altijd al geen volledig nieuwe OS, maar een upgrade van een bestaand OS (daarom ook de .5 :) )
In feite is Silverlight/XNA de sandbox/VM van WP7, zoals Dalvik dat is voor Android, en Java voor Blackberry. Aardig idee dat ze het ook porten naar Symbian (dat geen native sandbox heeft), da's handig voor het porten van WP7 apps, maar echte een doorslaand succes zal het niet worden denk ik, ik vermoed dat Symbian zelf achter de schermen al met een eigen sandbox bezig is.
Ik reken er op dat Silverlight iets uitgebreider is dan Dalvik. Ik verwacht geen websites die Dalvik content hosten bijvoorbeeld. Zou ook niet wenselijk zijn. Daarentegen zit ik ook niet te wachten op Flash (ik gebruik Flash onder linux, en daar heeft mijn Atom al moeite mee. Ik ga dat een ARM onder Android echt niet aandoen) op mijn mobiel, maar misschien is de performance van Silverlight beter (allicht, slechter kan ik me niet voorstellen).
Anoniem: 301088
7 juli 2010 15:42
Wat ik hier lees zijn ze bezig met een versie van silverlight voor android en Iphone

http://webwereld.nl/nieuw...-symbian.html#source=sub3
Ondertussen werkt Microsoft ook aan Silverlight voor de iPhone, net als Adobe eerder al Flash heeft gemaakt voor de smartphone van Apple.
De eerste is nooit verschenen, de tweede zal ook niet verschijnen om eerder genoemde redenen.
Heb deze ook geprobeerd op mijn Nokia N97, echter crasht de browser nu telkens als er Silverlight in de webpagina's wordt gebruikt. Met de beta van Silverlight had ik daar geen last van, hoewel op GoT mensen er toen wel last van hadden.
Helaas nog geen oplossing kunnen vinden :-(
Iemand toevallig dat probleem opgelost? :)

[Reactie gewijzigd door EDIT op 7 juli 2010 14:22]

Wel interessant om te zien of ze ook een versie voor de N900 (en in de toekomst voor MeeGo) uitbrengen. In theorie zou die dan naar (Desktop) Linux geport kunnen worden en een alternatief voor Moonlight kunnen worden :D Immers, als ze een Linux versie voor mobiele devices uitbrengen, waarom zouden ze dat dan niet voor de Desktop devices doen? Code zou vrijwel 1:1 compatible moeten zijn, alleen even hercompileren

[Reactie gewijzigd door 147126 op 7 juli 2010 14:36]

Nu mogen we al niet klagen op de N900 over de browserkeuze en flashsupport, maar meer keuze is natuurlijk altijd welkom.
Was als reactie op iMarsh bedoeld:

Vindt het opzich wel grappig wat je zegt want ik dacht hetzelfde. Als microsoft bereid is om mee te werken om het optimaal op de iOS te krijgen (niet dat ik zeg dat Adobe dat niet was) dan kunnen ze (apple) moeilijk zeggen dat het waardeloos is.

Vanuit microsoft zou het niet eens zo vreemd zijn want ze hebben al meer producten voor de iOS.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 7 juli 2010 14:28]

Schiet Nokia hier niet mee in zijn eigen voet? De steeds verregaandere integratie van Qt botst toch met deze introductie van Silverlight?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee