Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: sunturion

Nokia gaat vanaf volgend jaar standaard een volledige versie van Microsoft Office Mobile op zijn Symbian-smartphones zetten. Tot nog toe leverde Nokia QuickOffice mee op smartphones, een programma dat tegen betaling dezelfde functies biedt.

Nokia E71Het Office-pakket van Microsoft is op dit moment alleen voor Windows Mobile beschikbaar, maar Nokia en Microsoft hebben een akkoord gesloten om Office ook op Symbian-telefoons te zetten. Vanaf volgend jaar worden Nokia-smartphones van de Microsoft-kantoorsoftware voorzien. Nokia doet dat het eerste op zijn E-serie-smartphones, de serie met daarin onder meer de E71 en E75. Het is onduidelijk of bestaande gebruikers van deze toestellen via een software-update ook de beschikking over Microsoft Office kunnen krijgen.

Nokia-gebruikers vinden nu nog de Office-viewer QuickOffice op hun smartphone. Tegen betaling kan dat kantoorpakket worden voorzien van een upgrade waarmee bestanden ook kunnen worden bewerkt en opgeslagen.

Eerder sloten Microsoft en Nokia al een samenwerkingsovereenkomst over ActiveSync. Daardoor kunnen huidige Nokia-smartphones e-mail ontvangen die via een Exchange-server loopt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Jammer dat Nokia het bed in duikt met Microsoft. Wel begrijpelijk natuurlijk: ze willen met hun smartphones niet onderdoen voor Windows Mobile. Maar toch, het had Nokia gesierd als ze voor Open Office hadden gekozen. Nu helpen ze Microsoft mee Microsoft Office als quasi-standaard te behouden, in plaats vol voor open standaarden te gaan zoals ODF. Ik zie in de toekomst alle mobiele gebruikers mij ook al Office-bestandjes opdringen i.p.v. het mooie en open ODF.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 augustus 2009 10:29]

Ik denk dat het ze niet zozeer gaat om "onderdoen voor windows mobile" maar meer om "iets bieden waar de zakelijke markt om vraagt." En de zakelijke markt vraagt nu eenmaal om MS Office.
Even onafhankelijk van het bestaan van een goed alternatief (behalve Quickoffice); wat kan office mobile wat een andere suite niet kan? De mogelijkheden tot het bewerken van documenten op je smartphone zijn sowieso beperkt. Dus compatibiliteit zal niet zo snel een probleem zijn, aangezien de ruimte voor een heel eigen insteek van hoe zaken weergegeven en opgeslagen moeten worden, beperkt is.

Als het gelezen en bewerkt kan worden, is de marktpositie van MS Office niet relevant. Voor Nokia maakt het ook niet veel uit welke mogelijkheid ze bieden. Voor MS wel.
ja tuurlijk, op een telefoon zeker?
Ik ken niemand die Office gebruikt op een smartphone.
Het is onhandig en veel functies ontbreken.

Nokia kan beter pushen naar standaarden, zoals ze nu al redelijk goed doen, ipv een gesloten formaat te gaan ondersteunen.

Tijd voor OpenOffice mobile inderdaad.
Is er een mobiele versie van Open Office dan? En bovendien, deze telefoons zijn volgens mij in eerste instantie gericht op het bedrijfsleven en daar is MS Office nog altijd heer en meester. Ik kan dus heel goed begrijpen dat er gekozen is voor MS Office.
Maar met Open Office zou je in theorie twee vliegen in een klap slaan, aangezien je gewoon MS Office bestanden met Open Office kunt openen en wegschrijven.
En met MS Office 2010 kan je Open Office bestanden openen en wegschrijven. Nog steeds geen noodzaak voor Open Office, dus.
Sun levert een plugin waarmee je in Office 2003 en Office 2007 ODF bestanden kan lezen en schrijven : http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/
The Sun ODF Plugin for Microsoft Office gives users of Microsoft Office Word, Excel and PowerPoint the ability to read, edit and save to the ISO-standard Open Document Format (ODF).
Dan kan men in iedergeval terug migreren wanneer Oracle na de overname van Sun niet geheel OOo gezind blijft.
Jahaa, maar:
Is er een mobiele versie van Open Office dan?
Ik mag toch aannemen dat Microsoft de mobileapp bouwt voor Nokia (met hulp van Nokia natuurlijk)?
Het gaat in deze draad over Open Office, lees de reacties hierboven maar.
Al jaren draait Open office achtige software op de Nokias, genaamd Quickoffice...
openoffice achtige???? - en wat heeft Qoffice dan gemeen met OO.org ???

zover ik weet kan qoffice niet eens odf documenten lezen...
Nou, DAT is de definitie van een Office suite, het kan ODF documenten lezen.

Neemt niet weg dat MS Office binnen bedrijven gewoon dé standaard is als het op office applicaties aankomt, dus als het meegeleverd wordt op Nokia telefoons is dat alleen maar een plus voor Nokia. Dat het voor open source junkies niet gewaardeerd word zal Nokia waarschijnlijk niet veel schelen.
Het is inderdaad jammer. Maar er is zo ver ik geen Oppen Office Mobile. En als je naar de zakelijke markt kijk zie je toch dat de meeste commercieel bedrijven toch gewoon Office gebruiken van Microsoft.

*/ Beetje oftopic \*
Daar bij moet men rekening houden dat het overgaan naar een openstandaard niet met slag of stoot gaat. Eerst moet zo'n product zich bewijzen in de zakelijke markt. En gezien zo ver ik het weet niet een Open Office Mobile is denk ik dat het nog wel even kan duren.
Het is inderdaar jammer maar ook heel erg logisch Nokia wilt meer gebruikers werven en niet de opensource gemeenschap te vriend maken want daar hebben ze niks aan.
Tis gewoon een makkelijke reken som... hoeveel mensen gebruiken office en hoeveel mensen open office? Al wil jij je telefoon populairder maken moet je dus de dingen uitbrengen die veel mensen willen ipv dingen uitbrengen die maar een select groepje wilt

Edit: sorry had het bericht van Domovoi niet gelezen 8)7

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 augustus 2009 10:44]

Misschien ook een Tactische zet om meer markt te krijgen in de US. Aangezien Nokia absoluut geen markt heeft in de US.
Sorry hoor, waarom zo negatief? Ik vind het netjes van Nokia dat ze ervoor zorgen dat het voortaan een volledige Office versie is, ipv een soort demo. Dat JIJ graag Open Office ziet, wil nog niet zeggen dat dat beter is.

Feit is gewoon dat momenteel de meeste mensen Microsoft Office gebruiken, en dus is het een logische stap dat Nokia voor die software kiest. Er wordt jou helemaal niets opgedrongen, want je kan nog altijd zelf kiezen of je deze Office gebruikt of niet.
Ja, regelmatig zie ik berichten over Nokia die me positief stemmen (meewerken aan open source platformen enzo), maar dan komt er weer zoiets.

Open Office.org is open source, dus als MS al kan compileren naar Symbian, dan moet dat met OOO ook wel lukken. Abiword kan zeker, en dat is nog beter voor een lichte processor.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 13 augustus 2009 14:35]

Wel begrijpelijk natuurlijk: ze willen met hun smartphones niet onderdoen voor Windows Mobile.
Ik denk dat je dingen op de kop ziet: Microsoft ziet dat Windows Mobile niet het success is dat ze gewild hadden en ze zijn nu genoodzaakt met Nokia samen te werken om enigszins marktaandeel voor Office op de mobiel te krijgen. Ik zie dit dus meer als een signaal dat MS niet erg veel vertrouwen meer heeft in hun eigen mobiele OS.

Als WinMo een groot marktaandeel had gehad dan was deze release er echt niet gekomen.
Hoeveel wilde Open Office betalen? Waarschijnlijk niks.

Dus geen Open Office.
Als het gaat om het preinstallen van de mobiele versie van MS Office zal het toch echt Nokia zijn die betaalt voor de mobiele versie van MS Office en niet andersom.
Overigens gaat het dan vermoedelijk wel om lage bedragen. Bijvoorbeeld 10-20 euro per toestel.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 13 augustus 2009 10:49]

ik zie dit toch als twee legacy technologien die steun zoeken bij elkaar (ms office en symbian). de status quo is op dit moment nog office maar in de nabije toekomst zal communicatie telkens meer uitsluitend online plaatsvinden, zeker voor mobieltjes.

ik verwijs hiervoor naar google android en google wave dat zeker ook voor het bedrijfsleven de nieuwe manier van communiceren zal inluiden. het werkt gewoon niet praktisch al die ms word .doc files als email attachments.

de tijd dat microsoft office er toe doet begint achter ons te liggen doordat bedrijfsprocessen anders werken dan in de 80er jaren van de vorige eeuw toen ms word ontwikkeld werd en er telkens meer open standaarden zijn die het proprietary word formaat van de mensheid losweken.

edit@domovoi

maar juist het feit dat ms zich naar semi open standaarden als openxml beweegt ontdoet het bedrijfleven van de ms word lockin. hierdoor ontstaat het level playing field waardoor ze veel eenvoudiger kunnen switchen naar andere aanbieders van open communicatie platformen zoals bijvoorbeeld google wave.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 13 augustus 2009 11:24]

Uiteraard negeer je hierbij even handig bestaande diensten als Office Live, de opkomende Office Web Apps, Live Mesh, en het feit dat zowel de oude (.DOC) als de nieuwe (OpenXML) bestandsformaten van Office niet meer proprietary zijn.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 13 augustus 2009 11:04]

Ik zie alleen niet hoe Symbian meer legacy is dan een ander OS zoals Android.

MS office documenten zijn dan wel nog wel legacy maar zullen toch ondersteund moeten blijven worden. Of dat nu door quick office gebeurd of door MS office zelf maakt weinig uit lijkt mij. Het tweede is waarschijnlijk goedkoper dan zelf een applicatie onderhouden. Gratis editen geeft voor de eindgebruiker dan ook wat extra toegevoegde waarde.

Als open office geport wordt naar Symbian is dat een derde optie. Meer keuze maar weinig toegevoegde waarde.
Er zijn genoeg bedrijven en particulieren die het maar niets vinden dat (potentieel) gevoelige documenten online staan bij een of andere vage SaaS aanbieder. Als ik iets belangrijk vind sla ik het in elk geval lokaal op.
Op de E51, E52, E55, E63, E66, E71 (excluding AT&T E71x model), E72, E75 and E90 (bron quickoffice.com) kan je gratis upgraden naar Quick Office 6 Premier, waarmee je MS Office documenten kunt maken, bekijken en wijzigen, inclusief Office 2007 documenten (docx, xlsx en ppt).
Dat klinkt als een eerdere deal met quickoffice die nu voor nieuwere toestellen vervangen gaat worden door een deal met Microsoft
Op de site van Quickoffice staat : Starting June 15, 2009 through a program sponsored by Nokia, Quickoffice is offering ongoing free Quickoffice Premier updates to users of certain Nokia E-series devices.
Dus het is wel een erg recente deal, misschien betekent dit dat bestaande modellen niet aanmerking gaan komen voor de deal met Microsoft.
Leuk. Ik hoop echter wel dat het ook beschikbaar wordt voor gebruikers met een Symbian telefoon die ouder is dan de E-series.

Nokia kennende gebeurd het echter enkel voor een beperkt aantal oudere modellen, of ze nu compatibel zijn of niet...
Waarschijnlijk gaat het om een specifiek besturing systeem. Als jij de nieuwste Symbian versie hebt zal het waarschijnlijk wel werken.
Misschien ligt het aan mij, maar zelfs de meest work-aholische types die ik ken gaan niet op hun mobiele telefoon aan documenten lopen sleutelen. Als je iets met documenten doet, dan is dat snel *inzien* van een document dat bijlage is bij een mailtje. Het telefoonplatform is gewoon niet geschikt voor uitgebreid tekstverwerke, mensen die willen werken aan een spreadsheet of presentatie onderweg gebruiken daarvoor doorgaans een netbook of laptop.

Sterker nog, zelfs de implementatie van Office op Winmobile laat te wensen over in functionaliteit en overzichtelijkheid. (Niet dat ik heel veel ervaring heb, maar heb wel eens wat geklooid met onder WinMob 6.1 op een Treo 500). Elke willekeurige MSOffice-compatible documentenviewer is al ruim voldoende om te concurreren en dekt 90% van de zakelijke behoeften af.

Wat MS uit deze deal krijgt is duidelijk: nog stevigere grip op de markt. Wat is nou de meerwaarde voor Nokia in deze deal? Dat ze een paar man en een paardenkop overhalen die pas een telefoon aanschaffen als er een MS-logootje op de doos staat? Mensen die dat zo belangrijk schaffen zowiezo een WinMobile toestel aan. Bij Nokia kunnen ze zich beter focussen op het verbeteren van hun OS en ontwerp van frisse toestellen, dan dit soort rare fratsen, waar niemand op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 augustus 2009 11:25]

"Wat is nou de meerwaarde voor Nokia in deze deal?"

Ik denk dat je dat zelf beantwoord:

"Bij Nokia kunnen ze zich beter focussen op het verbeteren van hun OS en ontwerp van frisse toestellen"

Door minder (geen) energie te steken in het (laten) onderhouden van Quick Office kunnen ze dat doen.

Verder heb je helemaal gelijk over de weinig meerwaarde. Mischien alleen voor noodgevallen waar je snel een paar woorden moet aanpassen voor je een document doorstuurt en je laptop baterij is leeg.
Vraag me af of het niet goedkoper was geweest voor Nokia om het bedrijf achter QuickOffice in te lijven.

Op die manier kunnen ze de Symbian gebruikers beter van dienst zijn en tevens programmeer tallent binnenhalen voor andere platformen. Quick Office draait namelijk ook op een iPhone, BlackBerry, Android en Palm smartphone.

Misschien waren ze toch niet zo te spreken over de kwaliteiten van Quick Office, en teveel compatabiliteits problemen met documenten gemaakt met de Microsoft Office versies. Of wat het simpelweg goedkoper, en betere marketing methodes, om met Microsoft zaken te doen.

Microsoft doet steeds vaker gigantische kortingen geven om de druk van Apple, Linux en Google tegen te gaan. Ze zien de bui natuurlijk al hangen, en Nokia zit natuurlijk in een ideale onderhandelingspositie, omdat ze de grootste leverancier zijn in de wereld. De volledige details zullen we vermoedelijk nooit te weten te komen, maar vraag me toch af wie de eerste benadering heeft gemaakt.

Nokia, omdat ze niet tevreden waren over functionaliteit of prijs van QuickOffice, of Microsoft, omdat ze hun markt positie willen veilig stellen.
Goedkoper misschien. Waar het om gaat is dat Nokia misschien niet het geld heeft om QuickOffice over te nemen. Maar wat ik waarschijnlijker acht is dat Nokia het niet hun core business vindt om ook een dergelijk software pakket te maken.
Goede ontwikkelling !
Hopelijk komen er nog wat mooie top toestellen die de markt gaan veroveren, kan ik weer terug op het oude vertrouwde Nokia :) (heb nu overigens LG Renoir en andere lg's maar kunnen niet echt tegen nokia's hoge kwaliteit op)
Wat betreft Symbian, die mogen ze wel een keer goed aanpakken zodat het een WinMob. killer word, word een beetje ziek van die snotaapjes die op Win Mob. geilen en microsoft als slaaf achterna lopen.

[Reactie gewijzigd door Starscreem op 13 augustus 2009 10:40]

Er komt nog meer aan wat zeker voor de zakelijke gebruiker van grote interesse is:

Zie: http://www.microsoft.com/presspass/press/2009/aug09/08-12PixiPR.mspx
Next year, Nokia intends to start shipping Microsoft Office Communicator Mobile on its smartphones, followed by other Office applications and related software and services in the future. These will include:
  • The ability to view, edit, create and share Office documents on more devices in more places with mobile-optimized versions of Microsoft Word, Microsoft PowerPoint, Microsoft Excel and Microsoft OneNote
  • Enterprise instant messaging and presence, and optimized conferencing and collaboration experience with Microsoft Office Communicator Mobile
  • Mobile access to intranet and extranet portals built on Microsoft SharePoint Server
Mijn SE G900 staat ook quickoffice op, maar daar heb ik nooit voor hoeven te betalen?
Ook niet als ik een bestand bewerk.

[Reactie gewijzigd door wouterlett op 13 augustus 2009 11:16]

Vroeger bracht Microsoft versies van Office eerder uit voor het Apple OS dan voor Windows zelf. Met het platform waar dat op draait leken ze toen niet erg te zitten, en nu ook blijkbaar niet. Als het maar verkoopt.

Ik heb overigens volstrekt geen moeite met de Word en Excel-kloontjes die Nokia in mijn E71 heeft gezet. Werkt prima voor het snelle mobiele doornemen van documenten. Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een 'echt' MS Office pakket op zo'n telefoontje. En inderdaad, Google Apps heeft de toekomst. Denk ik.

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 13 augustus 2009 15:28]