Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Nokia heeft diverse Office-applicaties uitgebracht voor zijn nieuwere Symbian-telefoons. Gebruikers van onder meer de 701, X7 en E7 kunnen de mobiele versies van Word, PowerPoint en Excel downloaden voor hun telefoon.

Daarmee is nu eindelijk een redelijk complete Office-suite van apps te verkrijgen voor Symbian. De applicaties zijn te downloaden via de software-update-functie op de telefoon zelf, meldt Nokia.

De eerste telefoons die de Office-apps krijgen zijn de C7, E7, X7, C6-01, 700, 701, 603 en Oro. Later kunnen andere Symbian-gebruikers de software uit de Nokia Store halen, al is onduidelijk of daarvoor betaald moet worden. Opvallende afwezige in het lijstje met toestellen die eerst in aanmerking komen voor de suite is de cameratelefoon N8 uit 2010, die ook eerder dit jaar via een update werd voorzien van Nokia Belle.

Office voor Symbian werd in augustus 2009 aangekondigd. Sindsdien is Nokia nog veel meer gaan samenwerken met Microsoft. Sinds eind vorig jaar maakt Nokia toestellen met Microsofts mobiele besturingssysteem Windows Phone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Dit was waarschijnlijk een voorwaarde van Nokia voor het alleen nog maar gaan uitbrengen van Windows Phones ("de MS Nokia deal"); het mogen gebruiken van Office applicaties voor hun telefoons.

Nokia en Microsoft is een powerhouse op elk vlak:

1. Qua financiŽle middelen.
2. Services (Bing, Bing Maps, Ovi Maps, Ovi Navigatie, support/grantie, etc...).
3. Patenten.

Ze vullen elkaar goed aan. De enige overlapping die ze hebben is op services/software die ze bieden. Nokia wordt min of meer de hardware tak van Microsoft. Ze moeten wel want alleen zo komen ze op gelijken hoogte met Apple en Google (Motorola) die wel hard en software bieden.

Enfin, in het mobiele landschap ben je er allang niet meer met alleen goede hard- en software. Het draait nu meer om het ecosysteem eromheen. Apple is hier een goed voorbeeld van. iTunes, iPhone, iCloud, iMac, het werkt allemaal samen. Microsoft wil het zelfde met Windows, Windows Phone, Xbox etc. Idem dito voor Google met Android, Chrome OS etc.

We krijgen dus drie ecosystemen en de gene die het meest completen en veelzijdige ecosysteem neer kan zetten wint. Office apps is een onderdeel van het ecosysteem en dus goed voor Nokia en Microsoft.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 10 april 2012 17:13]

Google heeft Samsung Mobile overgenomen. Zij hebben dus ook een hardware tak.
Volgens mij ben je in de war met Motorola.
Sterker nog: Motorola Mobility.
Oh ja klopt, ik zal het aanpassen. Het is trouwens Motorola.
Google heeft Samsung Mobile overgenomen. Zij hebben dus ook een hardware tak.
Google heeft geen hardware tak overgenomen, ging hun om de papieren, ging google puur om de patenten, Motorola houd op met bestaan en patenten verdwijnen in de schappen van google. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 10 april 2012 19:16]

offtopic:
Zelfs als dat zo is is een beetje nuance wel op zijn plaats.
Google heeft jarenlang gelooft dat je gewoon goede producten moet afleveren in plaats van klanten vasthouden met gesloten technologieen en concurenten kapot maken met triviale patenten. Dat bleek naief. De jarenlange achterstand op patentengebied hebben ze niet op eigen kracht kunnen inhalen, waardoor ze gedwongen werden het overnamepad op te gaan.
Zie vandaag. :D
nieuws: 'Google wil Motorola verkopen aan Huawei'

Google heeft gewoon bepaalde patenten nodig in strijd tegen Apple en MS(en nog vele andere spelers die bepaalde patenten hebben), en die hebben ze zo ingekocht, Nu is de weegschaal weer gelijk, voorbeeld Apple heeft 10 patenten en Google kan er 10 andere tegenover zetten, word de zaak over 5 jaar geschikt en is het over. Geschiedenis herhaalt zich weer eens een keer, we hebben dit al meerder malen meegemaakt in technologie land dat paar reuzen elkaar gaan aanvallen. Dan word en bekende strategie weer eens uit de kast gehaald die zich al meerdere malen heeft bewezen.
Goede beschrijving! Het probleem wat ik er alleen mee heb is dat ik bij alles wat lijk te hebben, terwijl ik op termijn toch graag alles onder 1 account gebundeld wil hebben. Als dat mijn hardwarekeuze gaat beperken vind ik dat niet leuk.. (Bijv alleen Windows Phones)
Daarom dat ik mijn eigen server instellen voor mobile apparten (telefoon/tablet/PND) En Laptop en desktop worden ook slaves:

Alles word een slave apparaat van mijn server, ipv alles van mijn Desktop/laptop

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 10 april 2012 19:20]

Telt 4. Imago en 5. Gebruikerservaring niet mee dan?
Tot nu toe zowiezo erg blij met de support van Nokia.
Bij samsung was de support van mijn toenmalige Galaxy S non-existent en anders waren het updates die het toestel nog brakker maakte...

Ben al een tijdje Symbian gebruiker, en heb al een jaar een N8.
Qua updates toepassingen is er al een hoop veranderd en er gigantisch op vooruitgegaan.
Ik zou het allemaal kunnen typen maar ik zal een klein beetje neerzetten.

- Nokia kaarten en Nokia Drive functionaliteit, het updaten van de kaarten (incl flitspalen :) ) Is gigantisch vooruitgegaan, alles is veel vloeiender geworden en werkt een stuk prettiger.
- Applicaties van nokia zelf (Battery Monitor, Nokia car mode (erg handig), Nokia suite en de navigatie.

- OS, Symbian anna, belle etc. Als ik mijn N8 vergelijk met toen is er een HEEL hoop verbeterd, bijna alle punten hebben ze inmiddels aangepakt en het loopt ontzettend vloeiend... Dat voor een 600Mhz processor!?
- Uitgebreide aanpasbare profielen die je kunt instellen en activeren.
- etc etc

Ik blijf het zeggen, mensen die er negatief over zijn weten duidelijk niet waar ze het over hebben. Daar is niks fanboys aan, de support van Nokia is gewoon GOED.

Maxmaxnl haalt dit ook terecht aan en ik heb zelden zo een fatsoenlijke support gehad.

Ter vergelijking maar een Sony-ericsson experia x10 er naast gehouden (1ghz processor) en de fully up-to-date N8. Op alle fronten blaast die zijn concurrent uit het water.

En nog steeds geen fatsoenlijke opvolger kunnen vinden, ik baal als een stekker. Tijd om naar sim-only te switchen en er nog wat jaartjes uit trekken.
Te laat om er nog succes uit te halen.
Hoe zo? Dit is toch goed voor de huidige Symbian bezitter. Niet elk bedrijf hoeft winst te maken. Er zijn gelukkig ook nog bedrijven zoals Nokia die hun klanten ook gewoon goede service willen geven en zo indirect ze aan hun merk willen binden en zo dus geld aan ze hopen te verdienen.

Apple is hier heel anders in, die maken hun oude iPhones d.m.v. nieuwe software zo traag als dikke stront. Daarnaast heb je op oude toestellen geen Siri. Apple probeert zijn klanten dus helemaal uit te wringen en bijna te dwingen een nieuwe telefoon te kopen omdat de oude telefoon extra snel verouderd door de slechte Apple support. Terwijl Nokia zijn oude telefoons nu juist meer functie geeft.

Apple is niet de enige die dit doe, maar aangezien je een premium prijs voor hun producten betaald wel erg ironische. Je kunt het natuurlijk goed gaan proberen te lullen, dat probeert men wel vaker als er schandalig gehandeld wordt (Godwins law).

Bedrijven horen eigenlijk net als mensen gewoon bepaalde fatsoensnorm te hanteren. Dat doen ze vaak niet omdat het enige wat ze willen is winst maken. Het asociale gedrag van bedrijven wordt vaak goed gepraat door asociale rechtse mensen die ondanks de economische crisis nog altijd geloven in een (kapitalistische) marktwerking. Het moet toch niet wenselijk zijn dat bedrijven zoals Goldman Sachs willens en wetens troep aan zijn klanten verkoopt.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 10 april 2012 17:44]

Inderdaad, vreemd dat mijn N8 mist. Kwa hardware is hij exact het zelfde als de E7 (zelfde resolutie, processor, geheugen etc). Snap inderdaad zelf ook niet waarom ze de N8 dan niet in het lijstje hebben zitten.
Als het toestel zoals je zegt 100% identiek is kan je dan niet gewoon de software van een E7 op jouw N8 zetten waardoor die zich dus naar Nokia identificeerd als een E7 en de software dus gewoon kan installeren :)

Als dat niet kan is er TOCH een verschil ;)
als je aan het installatie bestand van de c7 zou kunnen komen (die lijkt het meest op de n8) dan zou je hem gewoon kunnen installeren.

maar je kunt hem niet van nokia downloaden, want zij kijken naar je typenummer of je de update krijgt.
Ja, je kan hem van navifirm downloaden. Maar het is erg riskant met nokia telefoons heb ik gehoord. 1 fout en hij start niet meer op!
je kan hem idd flashen met navifirm en phoenix, maar ik zou dat niet doen voor een office app, picsel smart office is veel beter
Heb je die van nokia al geprobeerd dan? Standaard staat op mijn N8 Quickoffice. Vreemd genoeg draait niet niet echt vlotjes. (eerder lagg) Ben dus erg benieuwt naar de office van Nokia zelf.
Er is een trucje om de apps van de store te downloaden als .sis - meestal werkt dat dan wel aangezien de N8 qua software identiek is aan de E7.
Ik heb momenteel geen tijd om de truc op te zoeken, maar je kunt hem zeker vinden op dailymobile.se
Het kwam er in ieder geval op neer dat je de URL iets om moest schrijven.
De eerste telefoons die de Office-apps krijgen zijn de C7, E7, X7, C6-01, 700, 701, 603 en Oro. Later kunnen andere Symbian-gebruikers de software uit de Nokia Store halen, al is onduidelijk of daarvoor betaald moet worden.
Als hij zo het zelfde is, waarom is het dan geen E7? Er zal wel een verschil in zitten (misschien de symbian versie) waardoor het toch een ander model is.

Edit: Zo te zien releasen ze het voor de laatste lijn symbian devices. ik denk dat het gratis vraagstuk er misschien iets mee te maken heeft. Nu gratis voor de laatste lijn releasen, en de rest mag er dan voor betalen.

Een beetje vreemd gezien de N8 wel nog gewoon op de nokia site staat (en dus ook nog word verkocht lijkt mij). Deze actie is gewoon een verkoops argument natuurlijk, bestaande gebruikers verdien je niets op.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 10 april 2012 16:45]

er bestaat niet zoiets als de "laatste lijn symbian devices"
je hebt de eerste en de tweede generatie, die worden verdeelt door het aantal ram en de processor:
1e generatie, 256mb ram, 680 mhz: n8, c7 ,astaund ,oro ,e7 ,x7 ,c6 ,e6 en de virtu toestellen
2e generatie: 512mb ram 1.3 ghz: alle modellen met de nieuwe typeaanduiding behalve de nokia 500

de symbian versie is ook hetzelfde, anna bijvoorbeeld 25.007, die firmware hebben ze allebij gebruikt, dat verschilt alleen per land, want mijn engelse n8 had 24.014.

verder is het normaal dat de telefoon nog op de site staat, ze verkopen hem nog gewoon, alleen is het nu meer een low-end telefoon met superveel functies en een geweldige camera
Symbian is veel ouder dan twee generaties, waar jij denk ik naar refereert is Symbian Anna en belle platform.

http://en.wikipedia.org/wiki/Symbian

Mijn N73 had bijvoorbeeld OS9.1 (even uit mijn hoofd, 240Mhz dacht ik)
Mijn 97 mini heeft nu OS 9.4 (680Mhz ook even uit mijn hoofd)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 10 april 2012 19:28]

de n8 heeft minder ROM de de c7 en alle toestellen die daarna kwamen, het kan zijn dat ze het daarom klijner moeten maken, net zoals ze bij belle voor de nokia 500 deden
Die kunnen ze altijd nog groter maken aangezien hij aanboort iets van 16GB heeft.
Dus die 100MB van de storage ruimte af is ook niet erg. De meeste gebruikers vinden het niet erg om 100-200MB van hun storage te missen in ruil voor verbeterede features.
Ik dacht dat symbian uitgefaseerd zou worden, of heb ik verkeerde info?
1. Ja, het wordt uitgefaseerd.
2. Maar nu nog niet.

Klasse behandeling voor hun bestaande klanten. Zo heb je nog jaren plezier van je Symbian smartphone.
Weet niet wat het verschil zou zijn met de welbekende QuickOffice, maar misschien dat deze officiele Office nog veel meer kan.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 april 2012 16:45]

Ik ben nota bene van symbian overgestapt op een android telefoon van samsung omdat ik verwachte dat de software support voor symbian een aflopende zaak zou zijn. De werkelijkheid wijst echter uit dat de software support van Samsung uitermate bedroevend is (zeker als je niet het absolute top model wilt) en die van Nokia nog steeds opzienbarend goed.
Zelfs S60 is nog geen eens dood, komen nog updates voor uit, word nog apps gemaakt. En meeste belangrijke apps zijn er al jaren, dus al zou er geen nieuwe meer bijkomen dan is er nog zat om te kiezen.

En dan nog de telefoon gaat er echt niet slechter op doen als er geen nieuwe uitbreidingen bijkomen. :)

Ik doe nog wel even met mijn N97 mini, doet het prima, lekker klein en mooi fysiek qwerty toetsenbord, zou niet meer zonder fysiek toetsenbord willen.
Eindelijk een complete Office-suite op Symbian? Wat dacht je van QuickOffice wat al sinds jaar en dag werd geleverd op S60 en ook (tot op zekere hoogte) prima te doen was? Deze word/sheet/presentatie-processor is gewoon verkrijgbaar voor v3 en v5 en werd meestal in een Lite-versie meegeleverd.
wat dacht je van picsel smart office, die is beter dan quickoffice

dropbox geintegreerd
google docs geintergreerd
powerpoint
excel
word
pdf
met mooie iu en het loopt allemaal vlot, ik denk dat deze microsoft dingen niet veel beter zijn
Het blijft gewoon zonde dat ze zich zo laten leiden door Microsoft. De N9 is perfect capabel om full LibreOffice te draaien. Wat ontbreekt, en toegegeven dat is geen kleinigheidje, is een touch-friendly UI. Het zou wel betekenen dat er native en zeer goede ODF-support is.

Ah well, documenten editen zou ik toch niet zo snel doen op mobiel. De N9 heeft tenminste wel OOTB viewer support voor PDF, ODF en OOXML.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 10 april 2012 18:25]