Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Nokia en Sony zullen op termijn moeten stoppen met het maken van telefoons. Dat voorspelt analist en oud-Nokia-medewerker Horace Dediu in een vraaggesprek met Tweakers.net. Fabrikanten zouden te veel aandacht hebben besteed aan hardware.

Nokia had eigenlijk al vijf jaar geleden het maken van telefoons moeten afbouwen, zegt Dediu, die onder de naam Asymco geld verdient met het analyseren van de mobiele markt. "Sterker nog, dat plan lag er. Nokia zag aankomen dat de leidende positie op termijn onder druk zou komen te staan, maar ondernam te weinig actie."

Volgens Dediu had Nokia zich bijvoorbeeld kunnen richten op het snel ontwikkelen van Symbian en MeeGo, en bijbehorende apps en services. "Nokia wilde een soort Google zijn, maar uiteindelijk is besloten dat plan niet door te zetten. Nokia was bang de eigen business van verkoop van hardware te kannibaliseren." De analist, die in het verleden jarenlang voor Nokia werkte, claimt dat Nokia wel een juiste stap heeft gemaakt door met Microsoft samen te werken aan Windows Phone. "Anders had het bedrijf er nu nog beroerder voorgestaan."

Ook Sony, voorheen Sony Ericsson, heeft de boot gemist volgens de analist. "Apple en Google hebben heel bewust gebouwd aan een ecosysteem, waarbij software belangrijker is dan hardware. Veel fabrikanten vonden juist hardware het belangrijkst en krijgen daarvoor nu de rekening gepresenteerd." Onlangs werd duidelijk dat van de smartphonemakers die hun cijfers openbaren, alleen Apple, Samsung en HTC winst maken met hun telefoondivisie. Dediu was een van de sprekers op de Mobile Convention, een bijeenkomst voor de telecommarkt, die dinsdag in Amsterdam werd gehouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Ik ben het wat betreft Nokia niet helemaal eens. Nokia was zonder MS kansloos, geen ecosystem betekent minder dan de rest. Enkel software voor mobiele telefoons is niet meer genoeg.
Nokia haakt juist dankzij MS in op het eco system wat met Windows 8 gaat komen en waar Google en Apple ook aan bouwen. Bijkomend pluspunt is dat ze op de eerste rij zitten dankzij hun samenwerkingsverband waar zowel Nokia de Hardware als delen van de software kan doen (Zie de integratie van NavTeq in bing maps, de apps Nokia maps en Nokia music)

Bovendien denk ik dat Nokia zich als een van de enige nog weet te differentieren op het gebied van Hardware (neem Pureview, design en Dolby surround)

En aanvullend: Elop gaf tijdens MWC 2012 duidelijk aan dat ze inzetten op services en localisation. Analyst is dus niet helemaal op de hoogte.

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 8 mei 2012 16:46]

Ik ben het het helemaal hier mee eens. Ben sinds gisteren trotse eigenaar van een Lumia 800. En ik moet zeggen dat hij werkt als een tierelier. Lekker soepel, eenvoudig, volledig geintergreerd met echt alles dat van Nokia en Microsoft is.

Alles werkt zoals het moet en echt tot nu toe nergens last van. Nokia Drive, Maps & Music zitten alles zit goed in elkaar en werkt goed. Ik vind Zune Music en Nokia Music een beetje dubbelop maar daar heb je geen last van.

WP7,5 is een volwaardig OS dat goed kan concurreren met Android en iOS. Nokia heeft met de Lumia serie echte goede smartphones op de markt gezet. Als ze hier mee doorgaan kunnen ze wat mij betreft op de smartphone markt blijven.

Trouwens zijn zij (Nokia) nog steeds, de grootse leverancier van dumbphones. Telefoons waarmee je kunt bellen en sms-en, en vaak extreem goede bouwkwaliteit. Die duw je niet zomaar van de markt af.

[Reactie gewijzigd door VortexD op 8 mei 2012 17:43]

Ik denk dat Apple en Google het op termijn ook niet gaan redden. Misschien Google nog een beetje. Apple heeft net zoals een aantal bedrijven aan het begin van de jaren 90 en begin van deze eeuw een heel beperkt produkt en diensten aanbod. Denk behalve aan Nokia, maar eens aan Dell, Sun, World Online, TomTom etc... Een hele reeks bedrijven die maar een businessmodel kenden en voor de rest niets er naast. Dell is door HP ingehaald. Sun is gekocht door Oracle (nota bene een software toko). World Online is niet meer en TomTom moet alle zeilen bij zetten.
Mijn stelling is: let op Microsoft, HP en Samsung. En misschien nog wel IBM (hoewel ze niet in de consumermarkt zitten). Deze partijen hebben een enorm breed, maar wel complementair produktengamma. Nu zitten ze even in een dipje, maar verkijk je daar niet op. Ze hebben de know-how, geld en marketingpower/logistiek om de markt in beweging te krijgen.
Moet zeggen dat ik hier precies hetzelfde over denk. Google is eigenlijk maar 1 ding de zoekmachine. Haal deze weg en het hele kaartenhuis valt in duigen.
Zelfde bij Apple, haal het coole imago weg en poef weg wolk waarin ze de laatse vijf jaar ingezeten hebben.

Nu zeg ik niet dat bovenstaande gaat gebeuren, maar het is wel wat er gebeurt is bij Nokia en Sony. 1 cruciaal onderdeel valt weg en alles wordt meegezogen.

Nokia krijgt nog een paar kansen met Windows phone 8, Sony zie ik ten ondergaan. Zij hebben eigenlijk niets onderscheidens.

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 9 mei 2012 10:29]

Sony niets onderscheidends?

Als er 1 bedrijf is in de hedendaagse markt die een enorme diversiteit heeft en de macht heeft om de consumenten een enorm krachtig aanbod gaat geven dan is het wel Sony...

Ze zijn een van de grootste film producenten, een van de grootste muziek platenlabels, een van de grootste en populairste game uitgeverijen en producenten... Groot aanbod in elctronica en zelfs een enorme speler in de financiele sector...

En sony is juist de enigste android fabrikant die juist onderscheidend is op de telefoonmarkt:
- altijd eigen design die geheel uniek is
- maakt de meest snelle en stabiele/efficiente roms
- open houding namens root
- houdings namens dev...
- veruit de beste prijs kwaliteit verhouding
- zo een beetje de beste camera's voor de prijs
- aankomende integratie met Music unlimited, Video unlimited en PSN.

Die Analist klinkt echt als een zure ex medewerker, maar over windows mobile en Sony slaat hij wel echt de plank mis.. Ik verwacht als er een bedrijf downhill zal gaan vallen, dat dat allereerst Blackberry en Apple zullen zijn.. Naast de enorme hype die apple heeft hebben ze gewoon niet iets speciaals waar ze op zouden kunnen blijven vasthouden.

Sony daarintegen is zo enorm divers.. En ze zijn tevens ook zo een beetje een van de grotere innovator op onder andere de smartphone markt... Waar denk je anders waar die dunne lithium batterijen vandaan komen, onder andere de "iphone" camera sensoren die zo goed zijn, en nu bijvoorbeeld met de nieuwe touchscreen die werkt zonder aan te raken...


Tevens hetzelfde kun je gewoon zeggen over de lumia smartphones... Iedereen die er kritiek over heeft, heeft zelf nog nooit windows Phone geprobeerd.. Als iedere applefan nu direct een week de lumia 800 zou proberen.. En daarna de keuze krijgen om terug te gaan naar ios of niet.. Dan zou apple nu failliet zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 9 mei 2012 11:09]

Ik ben voor een groot deels met je eens, maar even serieus.... Lumia en Windows Mobile? |:(
Interessante redenering. Maar ik denk dat Apple echt wel blijft door ontwikkelen en door nieuwe ontwikkelingen nieuwe markten aanboort en producten lanceert.
Op lange termijn red vrijwel geen enkel bedrijf het, of gaat wat anders doen, hangt er maar vanaf hoe lange termijn je neemt (eeuwen, decennia?).
Ik denk dat Apple en Google het op termijn ook niet gaan redden.
Ik denk dat je ernaast zit.
iPhone sterk fundament

De huidige sterke positie rust op het enorme succes van de iPhone, die in 2007 op de markt kwam en de marktverhoudingen volledig overhoop haalde. De App Store en de iPad deden vervolgens de rest. In vijf jaar is Apple vanuit het niets alle traditionele spelers op de telecom- en mobiele computermarkt voorbijgestreefd.
Daarbij is Apple de grootste op de beurs. Waarde $337 milliard (aug. 2011) groter dan Exxon Mobil, een olie gigant.
http://webwereld.nl/nieuw...e-bedrijf-ter-wereld.html
Je bevestigd zojuist wat hij zegt!

Beurswaarde is de minst zeggende factor van een bedrijf, het kan zo binnen 5 dagen kelderen naar 10 euro... En dan heb je inderdaad helemaal niks meer... En de beurswaarde, is precies wat het volgende omschrijft: zeepbel...

Kijk naar alle andere bedrijven in het verleden. Kijk eens hoe waardevol bb/RIM aandelen eerst waren en in hoe korte tijd ze zo exponentioneel verminderd zijn (en die hadden nieteens zo een diepe val gemaakt)... Hetzelfde geld voor bijna alle grote bedrijven die in het verleden een diepe val gemaakt hebben... Zonder de hype stelt apple gewoon niet zoveel voor als de beurswaarde doet beweren. Beurswaarde is gebaseerd op vertrouwen, en dat kan zo en voornamelijk heeeeeeel erg snel vernietiigd worden... Zeker met de oplopende negativiteit en teleurstelling rondom apple...

[Reactie gewijzigd door Vinand op 9 mei 2012 02:33]

Je vergeet even dat ze 100 miljard! cash hebben en niet op 1 poot hinken..
http://en.wikipedia.org/wiki/Horace_Dediu

Vind het een beetje een wij van WC eend verhaal en een vage voorspelling. Als je de wiki en de geschiedenis van deze man bekijkt is deze tegenwoordig behoorlijk pro Apple. Dan zou ik inderdaad ook Nokia het vuur aan de schenen leggen.
Precies, ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom zijn mening zo belangrijk is.

Persoonlijk (fan van htc maargoed) denk ik dat nokia er echt wel weer bovenop komt, vergeet niet dat het nokia is, kunnen de cijfers op het moment nog zo ruk zijn, echt niet dat ze het bedrijf om laten vallen, zullen binnenkort wel android nokias boven water komen, of betere windows phones.

En ja, mede door dit soort uitspraken komt nokia alleen maar meer in de problemen (een of andere loser aandeelhouder heeft nokia aangeklaagd omdat ze volgens hem hadden voorzien dat wp7 zon flop zou worden, ja vast. Only in f-cking america..)
Even een nuance bij je laatste alinea. Nokia had zelf aangekondigd dat de Lumia serie het tij zou keren: "... Windows Phone platform would reverse Nokia’s slide in the smartphone market."

http://www.wired.com/epic...-class-action-suit-filed/

Als je zo'n uitspraak hebt gedaan, heb je ook de plicht om het zo snel mogelijk te melden wanneer deze doelstelling niet gehaald gaat worden. Pas bij de presentatie van de officiele cijfers is dan veel te laat. Het kan niet zo zijn dat de directie van Nokia ook pas door had bij de presentatie van de cijfers dat het niet gelukt was. Een winstwaarschuwing was dus op zijn plaats geweest.

Elop wordt er vervolgens ook van beschuldigd dat hij de koers van Nokia kunstmatig hoog heeft gehouden. Vergeet niet dat Elop een hele sloot aandelen Nokia gekocht heeft voor een aanzienlijk hogere prijs dan nu. http://yle.fi/uutiset/elop_invests_in_nokia_shares/2373931
Kinkt als een zure ex-werknemer.
Overigens blijft het inderdaad wel een blunder om Maemo/Meego te stoppen want nog steeds missen Android en IOS een aantal (zeer handige) functies uit dit OS (nadat ze er al bergen van hebben overgenomen).
Tsja, maar Maemo telefoons zijn al sinds 2005 op de markt en ook na zes nieuwe versies koopt niemand ze. Dan kan je nog zo hard in je PR materiaal wijzen op de leuke features, maar daar gaat de schoorsteen niet van roken. En je klanten de schuld geven dat ze je spullen niet kopen, daar is nog nooit een bedrijf groot mee geworden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2012 17:22]

Enkel de N900 was een telefoon. Alle voorgangers waren internet tablets.
want nog steeds missen Android en IOS een aantal (zeer handige) functies uit dit OS
Zou je er een paar willen noemen?
Waarom geen MeeGo? Omdat Nokia gekeken heeft hoe het met Palm OS afgelopen is. Je kan in je eentje geen ecosysteem neerzetten, Apple uitgezonderd uiteraard, zo simpel is het.
Google heeft het ook gedaan toch? En niet alleen mobiel, ze hebben een rijk web 2.0 ecosysteem.

Ook Microsoft heeft een ecosysteem neergezet.

Dus alleen kan prima. (nou ja, je moet wel third party developers meekrijgen, maar dat geld ook voor alle bovengenoemde parties en apple)
Google heeft heel goed hun enorme userbase van Gmail gebruikers gebruikt om een grote groep klanten naadloos naar Android te leiden. Nokia heeft die userbase niet, hun complete userbase kan morgen hun Nokia telefoon de deur uit doen voor een andere telefoon, en zo hou je nooit mensen binnenboord. Eenmaal binnen het Android/iOS/WP7 ecosysteem heb je als gebruiker een drempel om er weer uit te stappen.
Je geeft dus één van de punten aan waarom WP7 deels aan het falen is?
Misschien ben ik naīef, maar ik ben het niet echt eens met de analyse.

Samsung en HTC houden zich bezig met het opsmukken van android en verkopen dan toch vnl. hardware, of zie ik het mis?

Als Nokia zich enkel op software geconcentreerd had waren ze nu helemaal dood geweest. Het niet omdat je een goeie hardware maker bent dat je ook geweldige software in elkaar kan steken, getuige de Nokia communicator suite.

Ik ben wel akkoord dat hun samenwerking met Microsoft op dit moment hun beste kans op overleven is. Ze hadden zich alleen indertijd op Android moeten storten en doen waar ze goed in waren, een intuītieve skin erover zwieren.

En ik zeg Android omdat Windows phone 7 er nog niet was op dat moment en iOS geen optie was. Zo bespaar je een pak geld aan development van je eigen OS en kan je je weer concenrtreren op het maken van een goeie telefoon.
Een goeie telefoon met slechte software (Android) is nog geen goeie telefoon.

Als ik naar Android kijk zie ik dat ik nog liever een dumbphone wil. Iets wat ik bij WP en iOS helemaal niet heb.
Er zijn veel populaire apps die gewoon het allerbeste werken op Android.

Neem bijvoorbeeld, facebook, twitter, Whatsapp etc.... De beste versies draaien op Android.

Zo kan ik wel doorgaan met o.a. nu.nl app die beter is op Android dan op iOS. En nog vele andere apps. Kwaliteit is de laatste tijd gelijk of zelfs beter qua apps.

Behalve qua tablet gebied springt iOS daar nog wel flink bovenuit. Daar is de kwaliteit bij android wat minder.

En WP7? Als ik kijk naar de kwaliteit apps bij iemand die ik ken die WP7 heeft is het wel beroerd gesteld... wat een bagger kwaliteit. Zelfs dat was ik niet gewend bij Android vroeger!!
Allemaal traag opstarten en gedoe en vastlopers hier en daar. Misschien ligt het wel aan de hardware? Dat trage opstarten dat er geen snelle CPU's in WP7 telefoons zitten.... wie weet wordt dit beter in WP8.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 mei 2012 21:01]

Wat zou er van nokia overblijven zonder telefoon hardware?
Als ik zie wat Nokia aan WP7 apps gemaakt heeft, zie ik geen enkele andere fabrikant daar nu al in de buurt komen. Of het moet Google met hun eigen branded telefoons zijn.

Zelfs apps waar je bij anderen veelal voor moet betalen: Nokia Drive, Nokia Music.
En dan zijn er daarnaast nog de vele andere apps, zoals Play To, Transport, Kaarten, Creative Studio, Nokia OV en sinds vandaag de City Lens.

Daarnaast heeft Nokia de kaarten + services NavTeq.

Dus wat smartphones betreft is Nokia nu Nokia hardware + Nokia Apps + Windows Phone. Heel wat meer als alleen hardware.
Het vroegere Nokia hardware kun je niet vergelijken met het hedendaags hardware. De opzet is totaal anders.

Mobiel van tegenwoordig gaat naar zoveel mogelijk scherm in een klein jasje te stoppen. En dan krijg je gewoon een telefoon die sneller stuk gaat als die van vroeger.
De bouw is gewoon totaal anders. Want zeg nou zelf. Mensen kopen ook een iPhone 4/S die verschrikkelijk breekbaar is. Maar wel alle features heeft en er mooi uit ziet.

De Nokia Lumia 800 is mooi qua design. Maar deze mobiel geeft niet de oude kwaliteit's voorsprong weer die ze vroeger hadden. Er zit niks voor niks een soort skin hoesje bij. Het plastic gaat snel stuk, sneller als het Samsung plastic. En het scherm is ook gevoeliger omdat het bol staat. Het voordeel hierbij is dat het design daarentegen wel heel mooi is! Dus zelfde filosofie als de iPhone. Mooi maar erg breekbaar en niet flexibel zoals een verwisselbare accu.

Je gaat ergens in vooruit maar dan moet je ook iets inleveren. Daarnaast slaat WP7 niet aan. En is de vraag nog of het überhaupt aanslaat. Want het OS oogt erg kinderlijk met die blokjes. Ook al gaat het scrollen smooth. Het OS zit nog vol met dealbreakers die erger zijn dan hier en daar een minder vloeiend OS.
Het plastic gaat snel stuk, sneller als het Samsung plastic. En het scherm is ook gevoeliger omdat het bol staat.
Huwat? Plastic? Gorrilaglas gevoelig omdat het bol is?
Heb je dat ding wel eens langer dan 5 minuten vastgehad uberhaupt vraag ik me dan af.
Ik denk niet dat de Lumnia serie een misstap is, je zegt dat de Lumnia 800 plastic heeft wat snel stuk gaat, maar daar heb je het echt verkeerd, de behuizing heeft geen naden of kieren, en bestaat uit 1 stuk plastic (polycarbonaat), in tegenstelling tot de Galaxy serie van samsung, die telefoons zijn niet volledig gemaakt van polycarbonaat, en bestaan uit klepjes, en andere losse stukjes plastic.

het scherm is bol, dus als het plat op de grond valt, is het op het scherm, maar er zit Gorrila glas in van Corning, wat echt stevig is, en niet minder slap dan een gemiddelde HTC of Samsung.

het OS is een keuze, maar Nokia is wel de beste in WP7, meer apps, betere ondersteuning en dus veel completer dan elke andere WP7 telefoon van een ander merk.

de conclusie van deze analist vind ik niet relevant, ze maken leuke telefoontjes met een bepaalde doelgroep, en kunnen absoluut mee met de concurrentie.

nu het imago van Nokia nog...
Nokia doet ook wel aan telecom hardware (zendmasten enzo) maar ook niet erg veel, dus je punt is zeker valide.
Toch wel redelijk wat hoor, samen met Siemens. In Nederland alleen al zijn ze betrokken bij alle 3 de providers.
Dat zal dan niet voor lang zijn, Huawei is goed op weg een monopolie te krijgen in Europa...
Voor zover ik weet hebben ook alledrie de netwerken een Huawei corenetwerk :)
Nee hoor. Vodafone is Ericsson en T-Mobile is not altijd NSN. Alleen KPN heeft stukjes Huawei.
Tot een paar jaar geleden waren alle Ben (en dus later de T-Mobile) masten geheel geleverd door Nokia.

Het is zelfs een tijdje geleden zo geweest dat de netwerk mannen van T-Mobile bij Nokia in Rijswijk zaten.

Maar goed dit was in Nederland, valt niet onder de wet van de grote getallen wereldwijd.
ook bij telecom equipment hardware wordt het flink aanpoten bij Nokia want Chinese concurrenten (Huawei en ZTE) komen steeds dichterbij.
Niks, mogelijk heeft hij gelijk dat er meer "OS" phones komen.

Dus dat je zal zien dat er meer google android (ja hetzelfde mogelijk) MS of iOS phones komen waarbij de fabrikant minder belangrijk is.

Maar gezien hoe groot Nokia nog steeds is zie ik dat niet snel gebeuren.
Fout, als je het goed leest, lees je dus dat een OS belangrijk gaat worden, software apps store enz.

Waarom zou samsung op termijn dan verder gaan met android als ze met een eigen OS en apps store meer geld kunnen verdienen ?

Met software verdien je geld maar je zult toch ook wat hardware moeten hebben.

Google heeft Motorola maar weet nog steeds niet wat ze daarmee gaan doen. Gaat google exclusief verder met motrola en android en dumpen ze de rest. Of wachten ze tot de rest van de hardware aanbieders een eigen OS hebben.
Ik heb hier beetje een dejavu gevoel. Als ik mijn geschiedenis nog goed herinner is het met microsoft ook zo gegaan. Die zijn groot geworden op een moment dat IBM nog volop de hardware markt probeerde te beheersen met hun home computer. MS heeft daar goed van gebruik gemaakt om big bucks te verdienen met hun software.
Maar tegelijkertijd heeft Apple bewezen dat een strategie gebaseerd op hardware ook winstgevend kan zijn (en misschien nog wel beter)

Voorbeelden te over van bedrijven die succesvol zijn geweest met eigen hardware of juist enkel met software. Een enkel voorbeeld 1 kant op is dan ook geen bewijs van een structureel betere methode.
Waarom zou samsung op termijn dan verder gaan met android als ze met een eigen OS en apps store meer geld kunnen verdienen ?
Ooit gehoord van Bada? En van Samsung Apps?

Volgens mij is Bada niet echt populair in NL, geen idee hoe het in de rest van de wereld geliefd is. Met de meest recente release voor de Samsung Wave hebben ze Bada nog flink meer op hun Android Touchwiz UI laten lijken. Daarnaast is het goedkoper om een 'kant-en-klaar' OS (Android) te gebruiken dan er zelf een te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 8 mei 2012 18:21]

Wat ze m.i. kunnen (moeten) doen:
Nokia merknaam voor telefoons verkopen aan iemand die Nokia telefoons wil gaan maken. (HTC ofzo).
Bedrijf oprichten waar de patenten worden ondergebracht en waar nieuwe producten kunnen worden ontwikkeld.
Met Siemens samen de markt voor telefoonmasten, telecommunicatie (prof) etc. gaan uitbuiten en vernieuwen. Nokia heeft daarvoor een berg kennis en patenten.
Apart bedrijf oprichten en daar de software onderbrengen (MeeGo etc.). Deze zal dan, mits succesvol, binnen enkele jaren worden overgekocht.
Daarnaast hou je nog Nokia die andere apparaten ontwikkelt en maakt, zoals (voorheen?) televisies etc. Wellicht is daar nog wat mee aan te vangen.
ik denk dat je dan helemaal wegvaagt wat nokia al grotendeels verloren heeft toen ze aan wp gingen: hun eigenheid.

achter een telefoon van htc zit geen gevoel, het is gewoon een telefoon... elke telefoon die ik van hen tot nu toe gehad heb had iets eigens (n95 8gb, n900, n8)
HTC verkoopt een heleboel telefoons zonder gevoel. Nokia te weinig met gevoel. Voeg die twee samen en je verkoopt heeeel veel telefoons met gevoel.

Je geeft daarnaast precies aan dat ze al hun eigenheid hebben verloren. Voor Nokia is zo gewoon geen toekomst.
RIM heeft ook de boot gemist. Die hebben ingezet op nieuwe hardware (te laat) en een nieuw OS (te laat). Waar ze sterk in waren, een veilig stuk communicatie binnen een mobiele omgeving, hadden ze tot core business kunnen maken.
Dan had je RIM software voor iOS en Win7 en Android gehad, waarmee bedrijven OS onafhankelijk via de RIM Software het bedrijfscommunicatie verkeer kunnen opzetten. Daar heeft een bedrijf wel 15 euro per telefoon per jaar voor over!

Mijn strekking: Veel tech bedrijven kiezen, vaak vanuit hun historie, de verkeerde koers!
tja..of weinig telefoons zonder gevoel...waarom zou het enkel de positieve kant opwerken
Volgens mij maakt nokia meer dan alleen telefoons; Denk ook aan tv's etc (hoewl telecom volgens mij nog steeds hun core business is)
Inderdaad, alhoewel ik die TV's nooit in een Belgische winkel heb zien staan. Nu zit ik in Finland en in de telecom winkels hier is minstens de helft van de toestellen Nokia, en staat de iPhone in een klein hoekje.
Ik heb wel eens TV's gezien vroeger en satelliet kastjes en dergelijke van Nokia. Genoeg spul wat ze ooit maakte. Maar echt boeiend was het niet nee.
@Miklas
Daarentegen staat er naast de Elisa shop een complete appel store en is het dus niet zo rendabel in je Elisa shop een Iphone te verkopen als die bij de buren in overvloed in alle variaties verkrijgbaar is. (ondergrondse busstation Kamppi Helsinki tegenover perron 52 ;) ).
Hier in de WC hebben we een papieren handdoekjes-dispenser van NOKIA... Jaren 70/80 spul, dat wel.
Een bedrijf met gigantisch veel patenten en eigen software features. En Nokia deed geloof ik ook veel met netwerkapparatuur toch?
Netwerkspul zit tegenwoordig in het verliesdraaiende Nokia-Siemens-Networks....
Tja, zonder hardware heeft de software natuurlijk ook geen zin. Er zal altijd behoefte blijven aan kwalitatief hoogwaardige hardware waar Nokia wel een beetje bekend om staat. En er is verschil tussen "het maken van telefoons" en ze daadwerkelijk zelf fabriceren natuurlijk.

Dediu denkt nog erg in de gedachte van een ecosysteem gericht op smartphones. Ik denk juist dat de grote kansen in de komende jaren te pakken zijn op het gebied van ecosystemen gericht op verschillende platvormen. En Microsoft is wat dat betreft goed op weg met Windows (Phone) 8. Ik heb het vermoeden dat Nokia dit goed doorgehad heeft toen de knoop doorgehakt moest worden.

[Reactie gewijzigd door Luit op 8 mei 2012 18:00]

Dan vinden ze na hout, rubber laarzen, televisies en mobiele telefoons wel weer wat nieuws om te maken & verkopen.
Soms moet je gewoon jezelf in andere markten zetten. Het is gewoon overleven. Kijk hoe phillips nu andere markten aan het zoeken is om te overleven.

Nokia zal denk ik stoppen vanwege de hevige concurrentie uit Azië zowel uit China als Zuid Korea.
Heb liever een Sony Android smartphone dan een Samsung toestel. Als er 1 bedrijf niet al teveel kijkt naar Apple dan is het Sony wel. Uniek design, soepel interface, updates die verbeterd zijn en stukken beter draaien dan die van Samsung. Juist nu Sony zonder Ericsson telefoons maakt, zie ik de populariteit van Sony denk ik wel flink groter worden. Naast mijn iPhone heb ik een Samsung Galaxy S2, maar als ik nu een keuze mocht maken voor welk merk Android toestel ik zou gaan...dan was dat zeker Sony!
Wellicht als Sony die kwaliteiten vast kan houden maar hun product cyclus flink kan versnellen dat ze inderdaad nog een belangrijkere speler kunnen worden, op dit moment liggen ze gewoon iedere keer te ver achter op de concurentie qua specs. En dan kan het wellicht wel zo zijn dat hun optimalisaties er voor zorgen dat die specs minder belangrijk zijn, maar mensen kijken er toch naar. En de mensen die niet naar specs kijken luisteren naar mensen die wel naar specs kijken, dus al met al is het toch belangrijk voor je verkoopaantallen.
Idd. Nokia en Sony zijn juist degene die kwaliteit leveren, betere componenten en hardware (resulterend in betere video, geluidskwaliteit en opname). Als ik hun was zou ik lekker blijven doen waar ze goed in zijn en dat is telefoons maken en de software uitbesteden. Ik vind dat deze analist erg kort door de bocht is. Samsung heeft ook geen ecosysteem, maar verkoopt de toestellen omdat de massa ze goed vond, gebruikmakend van het google ecosysteem. Waarom zou Sony hierin anders zijn? Ik vind de Sony toestellen beter dan samsung (LG en HTC), alleen heeft samsung dikkere specs.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 8 mei 2012 17:26]

Die Samsung Galaxy S3 presentatie was te lachwekkend. Saai, droog en ze dachten door 1 of ander Milf typje het podium op te krijgen dat het genoeg aandacht kreeg. Ook teveel woorden die Steve Jobs normaal gesproken zou uitflappen. In mijn ogen is er maar 1 bedrijf die zo'n presentatie kan houden en dat is Apple. Je moet wel mensen hebben op het podium die uitstraling hebben.

Ik zelf zou mijn SGS2 graag willen verkopen en een Sony telefoon erbij willen aanschaffen!
Verkoop maar. Genoeg mensen die hem willen hebben.
Shit man, wat heb jij hier gelijk mee. Zoveel moeite en dan toch zo saai. Was eigenlijk niet om aan te zien die presentatie. Het was niet eens een goede poging te noemen.
Eigenlijk zouden bedrijven voor dit soort grote productintroducties mensen met charisma in dienst moeten nemen. Gewoon mensen die niets anders doen in het bedrijf en dus weken kunnen repeteren voor een presentatie.
Als je weken moet presenteren voor een presentatie heb je geen charisma. Oefen het 1 keer en krijg dan de mensen op de planken, dan doe je het goed.
defineer 'telefoon maken'
Als je een telefoon van apple koopt, is het dan een apple omdat er dat opstaat? Of een Foxconn omdat het daar gemaakt is?

Sinds de textiel-industrie in 19de eeuw werkt elk bedrijf eraan om zijn fabricage te verplaatsen naar lage lonen landen. Hoeveel in een Nokia telefoon word daadwerkelijk door Nokia gemaakt? Zodra technieken verouderen zullen ze worden verplaatst naar lage lonen landen en ondergebracht in bedrijven met andere namen. Dat Nokia uiteindelijk zijn fabricage naar China zal verplaatsen zou voor niemand nieuw moeten klinken.

Voor de klant verandert er echter niets, er zal nog steeds Nokia op staan.

Ik hou niet van analysten die zeggen: "Be more like Apple/Google".

Google heeft een berg geld te verbranden door hun inernet zoek machine.

Apple heeft een gat in de Amerikaanse markt kunnen forceren met hun iPhone. Herriner je je nog dat we in Europa zo'n blitse mobieltjes hadden terwijl ze in de VS ouwe modellen verkochten volgepropt met bloatware van de providers?

Het succes van vele bedrijven is te danken aan het correct inspelen op de markt, en dat gaat soms met een beetje geluk, juiste plek juiste tijd.


Elk westers bedrijf werkt er aan om
Er zijn op het moment maar 3 bedrijven met een enigszins compleet web/PC/mobile ecosysteem, en daar wordt het moeilijk tegen concurreren, de markt is eigenlijk al geconsolideerd. Nokia kan wel een Linux distributie in elkaar knutselen, maar je hebt toch een achterstand als al je potentiele klanten een Gmail account hebben, hun data syncen op Skydrive en/of hun muziek via de iTunes Store kopen, die mensen zoeken een manier om de boel zo simpel mogelijk te integreren. En voordat Nokia een succesvolle webmail, cloud storage, foto library, IM, muziek/film store en een enterprise device management platform bij elkaar heeft gekocht of gebouwd zijn we heel wat jaren verder.

Zelfs een succesvolle speler als Samsung heeft de grootste moeite om bv hun SmartTV platform een succes te maken, en te integreren met hun mobieltjes. Een ecosysteem bouwen is extreem moeilijk, veel moeilijker dan telefoons in elkaar schroeven. Dat is anno 2012 door de verregaande standaardisatie/specialisatie van de toeleveranciers net zo simpel als een PC bouwen geworden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2012 17:39]

Zelfs Google lukt het maar niet met Google TV. TV en internet browsen of apps is gewoon geen combinatie, alleen "uitzending gemist" achtige dingen en videotheken hebben zin.
Ik denk dat dat eco systeem steeds minder belangrijk wordt. Er komt een dag dat een mobieltje gewoon een volledige windows draait, of slechts een view venster is naar alles wat in de cloud staan. We zitten nu in een tussen fase met de rare ecosystemen.
Inderdaad, maar Nokia is gewoon de fout ingegaan door een heel ecosysteem buiten te kegelen. Zij hebben Trolltech opgekocht, om het daarna vrij hard de grond in te boren, terwijl er de hele KDE community is waar ze hadden mee kunnen samenwerken (door gebruikt te maken van plasma en zoverder). Ze hadden dan inderdaad aan de performance en stabiliteit moeten sleutelen, maar het lijkt me eenvoudiger om dit te doen met een community die al bestaat dan zelf een heel ecosysteem te willen creeeren.
Veel fabrikanten vonden juist hardware het belangrijkst en krijgen daarvoor nu de rekening gepresenteerd.
En wat voor mind-blowing hardware heeft Nokia dan uitgebracht in zijn phones? Juist door de hardware heeft Samsung (snelle CPU en mooie schermen) juist succes behaald. En niet vergeten het Android besturingssysteem met de vele gratis apps. Ja, het zijn de gratis apps die een smartphone populair maken.
Wat dacht je van een 41 megapixel camera? nieuws: Nokia kondigt Symbian-telefoon met 41-megapixelcamera aan

Nokia heeft meer mind-blowing hardware, ze worden beperkt door windows. Dat gaat veranderen met Windows 8.
Vraagje, hoe wil je die lens vinger (vet) vrij houden. Daarom doet een camera met 41 Megapixel me niets. En dan hebben we het niet eens over trillingen en lichtgevoeligheid.
Zodra Windows Phone dat ondersteunt (versie 8 in oktober) zal Nokia ook met hogere specs komen in hun smartphone. En wat dan nog, als ik een Lumia in mijn handen heb dan voelt het aan als een hoogwaardig toestel, niet als een goedkope plastic asiatisch speelgoedtelefoontje zoals de gemiddelde Galaxy van Samsung. Ik heb op dit moment een Samsung Omnia 7, die is heeft tenminste een aluminium behuizing en voelt wél degelijk aan, snap niet dat Samsung verder borduurt met de goedkope plastic casings.
Dat riedeltje komt bij elke WP versie. Wacht maar op onze volgende versie. Dat doen mensen niet die nu een telefoon bij een abo nemen.

Vergelijk het topmodel van Nokia (de Lumia) dan ook niet met een gemiddelde Galaxy, maar met de S2. Dat plastic zorgt ervoor dat de telefoon licht is, beter bestand tegen krassen en veel beter bestand tegen vallen. Samsung is eén van de weinige fabrikanten waarbij je de accu nog uit het toestel kan halen. iPhones, HTC's, Nokia's en Sony's moet je uit elkaar gaan halen.
Dat riedeltje komt bij elke WP versie. Wacht maar op onze volgende versie. Dat doen mensen niet die nu een telefoon bij een abo nemen.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt? Maar volgens mij is al heel lang bekend dat vanaf Apollo (WP8) multicore en hogere resolutie ondersteund gaat worden.
Ongeveer elk jaar rond deze tijd als er weer een nieuwe WP/WM versie komt in het najaar. Elke versie brengt natuurlijk wat nieuws, maar telkens is het niet echt een succes. Ook het snelle stoppen van de market en support helpt de Microsoft zaak niet echt, sommige mensen zitten nog een jaar aan een contract en hebben al geen Market meer.

Wie zegt dat ze dat niet in de toekomst weer doen?
De Marketplace voor Windows Mobile heeft enkele dagen geleden uitstel van executie gekregen. De Marketplace voor Windows Phone 7 wordt vrijwel niet meer gebruikt, omdat ietwat ieder toestel ondertussen is geüpgrade naar Windows Phone 7.5. Waar is dan een probleem?
Die riedel werkt bij Windows nog altijd behoorlijk goed....
Wel een beetje kort door de bocht. De Galaxy S2 is gemaakt van hoogwaardig plastic en is zeker net zo degelijk als dat mijn aluminium HTC's waren. Als je goede materialen gebruikt hoeft plastic niets onder te doen voor aluminium qua afwerking en degelijkheid (tenzij je hem als flesopener of zo gaat gebruiken).

Dat je zelf liever aluminium hebt ok, maar om te zeggen dat Samsung rotzooi maakt is echt pure onzin en nergens op gebaseerd. Lijkt me nogal stug dat een telefoon die volgens jou slecht is een poosje het beste heeft verkocht van alle telefoons en door vele magazines tot telefoon van het jaar wordt uitgeroepen.

Als je eerder de Sony W800 walkmanphones had die waren ook van plastic gemaakt maar dat was ook geen rommel, net zoals de 3310 van nokia (om maar even een extreem voorbeeld te noemen).
Idd,

Kijk bijvoorbeeld eens naar de kwaliteit van de backcover van de Galaxy S2. Deze kun je gewoon 180graden buigen. Doe dit maar eens na met andere soorten plastic. Die zegt dan kraak!!!

Hier het bewijs: http://www.youtube.com/watch?v=ErXqnQKs-tA

Beetje onzin te noemen dat de Galaxy S2 van slecht plastic is gemaakt. Integendeel. Hoogwaardig plastic wat veel beter is als van andere plastic mobieltjes.

Mensen moeten eens leren dat er honderden verschillende soorten plastic zijn. Zie het als legeringen bij metaal.

Majha stug volhouden en zeggen dat plastic troep is.... :) Wel grappig dat mensen het wel weten maar toch tegen zichzelf blijven liegen :P voelt vast goed.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 mei 2012 20:50]

"Plastic" (al kun je beter kunststof zeggen) is prima materiaal om kwaliteitsproducten mee te maken. Ik heb al sinds de introductie een Nikon D70 DSLR die al heel wat te verduren heeft gehad, maar juist doordat de hele body van hoogwaardige kunststof is doet ie het nog steeds.
<SARCASM> Inderdaad, waarom zou Samsung als grootste smartphone fabrikant ter wereld vasthouden aan plastic? Nee dan kun je het beter als Nokia doen en fijn een aluminium body leveren en vervolgens elk jaar je verkopen zien halveren. </SARCASM>

Dat jij plastic goedkoop vindt is je eigen keuze, maar goedkoop plastic wordt er echt niet gebruikt in de Galaxy lijn.

Oktober 2012 is nog ver weg en dan zul je ook bijvoorbeeld een nieuwe iPhone hebben en ik vraag me af of Nokia dan meteen in de specs mee kan doen met de grote spelers.

Het OS mag misschien efficient zijn, maar bij de apps en games ga je het verschil in hardware gewoon keihard merken. En ook met Windows 8 zie ik het zeer somber in voor Nokia en was de exclusieve keuze voor Windows (met legacy Symbian) een hele grote fout. Maar de toekomst zal het uitwijzen of de critici gelijk krijgen of Elop.
Aldus een Android/Samsung-fanboy.

Mmm... Met de aankomende WP8 gaat Windows Phone draaien op dezelfde core als Windows. Ja ja, ik heb het over de Windows NT 6.2 core! Dat zou technisch gezien ook willen zeggen dat ietwat alle beperkingen in hardware die WP7(.5) heeft, geheel worden opgehoffen (tenzij er natuurlijk toch nog een blokkade komt).
Iets waarop Linux dus al heel lang voorop liep. :) Geen core is bijna te lastig.
ik heb een nokia N900 met maemo en nitdroid! er zit een bak aan gb's geheugen op! En ondanks plastic is hij 300x van de trap gelazerd en geen schrammetje! Batterij werkt ook nog uitsteken! alliminium is zwaar en idd stevig maar goed plastic doet wonderen! ;)

Overigens nooit een N900 naar nokia opsturen voor reperatie! ze vervangen hem met een lumia dan! Waarom ik geen windows phone wil of android: ik kan hiermee doen wat ik wil, custom kernel backtrack draaien een chroot enz. en makkelijk. Dat hoef ik met wp niet te proberen. Je kon bij de lancering niet eens kopieren en plakken!

Daarnaast die opslag ruimte is gewoon geweldig. Muziek erop, debian en office erop.
Ben het niet eens met RoccoS' rant hierboven, maar het is wel zo dat hardware in deze context een stuk meer is dan specs. Qua bouwkwaliteit en vooral ook camerakwaliteit zijn veel nokia toestellen erg mooi.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True