Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Ziggo gaat in samenwerking met Sony op 6 juni Het Grote Verkiezingsgala, dat in Amsterdam wordt gehouden, rechtstreeks in 3d uitzenden. Het zou het eerste 3d-programma zijn dat in Nederland rechtstreeks wordt uitgezonden.

Het Grote Verkiezingsgala, dat op 6 juni in Paradiso wordt gehouden, zal via de Ziggo-kabel via kanaal 15 van 18.30 uur tot middernacht in 3d te bekijken zijn. De 3d-beelden zullen vergezeld gaan van een 5.1-surroundtrack. Om de 3d-beelden te kunnen bekijken, zijn een shutterbrilletje en een geschikte 3d-televisie nodig. In 'klassiek' 2d is het debat te volgen via het themakanaal Politiek24.

Ziggo en Sony claimen dat het uitzenden van Het Grote Verkiezingsgala niet alleen het eerste Nederlandse 3d-programma is dat rechtstreeks wordt uitgezonden, ook zou de uitzending het eerste politieke programma zijn dat in drie dimensies met 5.1-surroundgeluid is te bekijken. Daarnaast laat Ziggo weten dat het binnen enkele weken een 3d-demokanaal in de lucht zal brengen en dat het op korte termijn 3d-titels in zijn vod-aanbod wil opnemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Wel gaaf en snel al zeg!!! Wie verzorgt er de opname van de uitzending dan eigenlijk??

En voor de mensen die hier boven reageerden het gaat bij 3d beeld via de kabel, please correct me if I'm Wrong, ongeveer zo:
Het beeld wordt uitgezonden met 1080i: 1920x1080pixels (bij 30hz ofzo)
Dit beeld bestaat uit 2 beelden van 960x1080pixels de tv plaatst dan met 60hz om en om opgerekt naar 1920x1080 eerst de ene helft op het scherm en dan de andere. Meer is hier te lezen:
http://www.allesovertvkijken.nl/3d-televisie-via-de-kabel/

Dus als je geen 3d tv hebt zie je twee op het oog de zelfde beelden naast elkaar. En de uitzending vergt de zelfde bandbreedte als een HD zender. (uitgezonderd van de 5.1 kanaals audio). De benodigde bandbreedte voor beeld is natuurlijk ook weer afhankelijk van de compressie (H264 of Mpeg2).
Je hebt gelijk. Veel HD-zenders bieden trouwens 5.1-geluid. Film1 HD bijvoorbeeld. Nederland 123HD dan weer niet (Dexter werd een tijdje terug in 2.0 uitgezonden terwijl het beeld wel HD was).
Ik vraag me af wat je ziet als je geen 3d tv hebt maar wel met een brilletje kijkt.
In dat geval doet je brilletje het niet. Zou het brilletje het wel doen, dan zou je alles gewoon donkerder zien.

Een 2d-tv filtert maar 1 beeldkanaal eruit: het linkerkanaal als ik me niet vergis. Het tweede kanaal wordt niet weergegeven. De 120 Hz-techniek wordt door de tv toegepast; in het digitale signaal zijn het gewoon 2 gescheiden signalen waarvan dus uiteindelijk de helft van de bitstream niet gebruikt wordt. Daardoor zijn in de toekomst ook andere technieken zoals polarisatietechnieken en narrowband-filters bruikbaar in tv's. De onderliggende transporttechniek blijft dan dus hetzelfde :)

Je ziet dus zeker niet zoals MaxxMark zegt 2 beelden door elkaar. Dat zie je alleen op een 3D-tv als je geen brilletje op hebt!

-edit-
Wat ik hierboven schrijf klopt niet helemaal! Via de kabel worden 3D-signalen in een "soft modus" doorgegeven door 2 beelden naast elkaar te plaatsen waarbij dus de helft van de pixels in de breedte verloren gaat (in feite heb je dan 960x1080 ipv 1920x1080). De tv moet je handmatig instellen op 3D-modus en dan pas kun je 3D kijken. Op blurays werkt dit weer anders en zie je met een gewone blurayspeler maar 1 beeld tegelijk. Op een 2D-tv zie je op de kabel 2 beelden naast elkaar.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 2 juni 2010 11:53]

Je ziet dus zeker niet zoals MaxxMark zegt 2 beelden door elkaar. Dat zie je alleen op een 3D-tv als je geen brilletje op hebt!
Dit hangt er helemaal van af wat je TV doet.

Zoals je zelf in je edit noemt heb je het over 2 beelden naast elkaar. Dit is de side-by-side mode van 3d uitzending die effectief dus eigenlijk een halve resolutie geeft. Daarnaast heb je ook top-bottom (Boven elkaar), frame-interleave (frame 1 is frame-1 links, frame 2 is frame-1 rechts, frame3 is frame2-links, frame4 is frame-2 rechts, etc.). En als laatste line-interleaved (ik noemde abuisievelijk in mn eerdere post 'field interleaved') waarbij de 2 beelden in 1 beeld zijn gestopt en beeldlijn 1 van een frame voor links is beeldlijn 2 voro rechts beeldlijn 3 voor links, beeldlijn 4 voor rechts, etc.

In 3 van deze 4 methodes heb je dus beide beelden in 1 frame zitten.
In de 1e 2 resulteert dat in beelden naast of boven elkaar
in de 3e resulteert dat in 2 beelden in 1.

Bij de 4e methode met frame-interleave (waarbij mogelijk de framerate hoger is) vind ik het moeilijk te voorspellen wat je ziet. Mogelijk gewoon 2d beeld maar het zou ook kunnen dat je gewoon alles door elkaar ziet.

Dus het is zeer zeker zo dat je 2 beelden door elkaar kunt zien (afhankelijk van de bron, de decoder en de tv)
Hetzelfde als zonder brilletje. 2 beelden die boven elkaar, naast elkaar of gewoon een 2d beeld (zie onder).

Je TV snapt het binnenkomende signaal niet en weet niet wat hij met het beeld moet doen.

3d TV's zien een flag langs komen die aangeeft in welk 3d formaat wordt uitgezonden (sidebyside, topbottom, field interleaved, frame interleaved, etc.) en zorgt dan dat beide beelden uit elkaar worden gehaald en (bij shutter systeem) gesynchroniseerd na elkaar worden weergegeven op een frequentie van bijv 120hz.

Deze synchronisatie wordt vervolgens middels een IR zender aan de bril doorgegeven zodat deze mee knippert op de juiste frequentie.

Als je een TV hebt die geen 120hz is zie je dus gewoon de 2 beelden naast, onder elkaar of door elkaar. Indien het frame interleaved is is de kans groot dat je alleen maar het beeld voor 1 oog ziet omdat het beeld voor het andere oog te snel langs komt en je TV het niet snapt.

Als je al een 120Hz tv hebt en hij toevalligerwijs een frame interleaved beeld krijgt en toevalligerwijs ook de frames correct na elkaar weergeeft zou je in theorie misschien heel toevallig met veel moeite een shutterglass kunnen maken die je handmatig moet synchroniseren. Als je die precies gesynct krijgt zou het kunnen dat je 3d kunt ervaren. Maar ik denk dat dat ontzettend omslachtig is, en ik denk dat een 2d TV met 120hz niet eens het signaal snapt.
Een dubbel en daardoor wat wazig beeld.
Hoeveel Nederlanders zullen een 3d tv bezitten en Ziggo als provider hebben en interesse hebben in dit programma?

Juist, vrij weinig.
chicken-egg

Jij zou waarschijnlijk wachten als provider tot iedereen een 3D tv heeft alvorens 3D uit te zenden.
Ik denk dat het WK bij uitstek dé gelegenheid is om 3D te omarmen, ik gok dat een hoop voetballiefhebbers het wel zien zitten om de wedstrijden met een extra dimensie te kijken.
Dan zal dit misschien de generale repetitie zijn. Als het fout gaat bij het WK dan hebben ze heel wat boze klanten denk ik zo.
Jij zou waarschijnlijk wachten als provider tot iedereen een 3D tv heeft alvorens 3D uit te zenden.
Als het nou een andere uitzending was, prima.

In een politiek programma ("Het grote Verkiezingsgala", like, wtf, het zijn de Oscars niet!) heeft een 3D-uitzending weinig meerwaarde. Mensen die met elkaar zitten te leuteren zijn ook prima te volgen in 2D of op de radio.

Aan de andere kant, zo lijdt Ziggo geen gezichtsverlies als het fout gaat en kunnen ze de uitzendstraat ongestoord testen, zodat ze zeker weten dat alles goed werkt voor het WK. :Y)
Dus Ziggo probeert de kip/ei cyclus te doorbreken, ik zie niet echt in waarom je daarover zou klagen.
Omdat 3d met een shutterbril niet /(en ik durf haast nooit te zeggen) is en wordt voor mensen.

Tenzij de inkijkhoek hetzelfde wordt als bij een normale TV, en je minstens 4 brillen bij de TV krijgt. De brillen uitwisselbaar zijn, en tot minstens 20 brillen makkelijk aan te sluiten te zijn.

Ik snap niet waarom niet gewoon 3d met passieve brillen gaat werken, makkelijker goedkoper en fijner voor de gebruiker (lichtere bril).
Wat dacht je van 3d zonder bril?
Juist dat komt er ook nog aan. Je kunt wel klagen over de brilletjes, maar wees blij dat de prijzen nog redelijk laag liggen van deze 3d techniek.

Ik zou gewoon nog een jaar of 2 wachten met het kopen van een 3d tv, tegen die tijd zal het briltijdperk voorgoed voorbij zijn.
Kip - ei probleem natuurlijk he. Hoe meer kabelaanbieders 3D zullen aanbieden, hoe sneller mensen de stap naar een 3D televisie zullen maken.

Ik vind dit wel leuk en zal als het aanbod stijgt ook echt wel een 3D TV aanschaffen.
Het gaat allemaal toch een stuk sneller als ik verwacht had. Duurde lang voordat HD doordrong en het lijkt wel alsof ze het nu beter en vooral sneller willen invoeren.
[off-topic]
HD duurt nog steeds lang: het aanbod van Ziggo op het gebied van HD is lachwekkend: 1 vrij kanaal (Eurosport HD) 4 vrije kanalen en dan nog eens 6 achter een decoder waar je extra voor "mag" betalen... :(
Dat terwijl bedrijven als Caiway én goedkoper, én meer HD zenders in het standaard-pakket heeft.
Wordt tijd dat de NMA de kabel eens vrij gaat geven voor concurrentie!
[/off-topic]

On-topic
weer zo'n fijn prestige-projectje waar eigenlijk niemand echt op zit te wachten. Het aantal 3D-televisietoestellen dat bij mensen thuis staat is echt te verwaarlozen. Maar Ziggo gaat hier wel geld in steken om fijn te kunnen roepen dat zij wel 3D aan kunnen?
Prioriteiten is iets wat die gasten blijkbaar niet kunnen stellen...

edit: inderdaad, Nederland 1 t/m 3 zijn ook vrij te ontvangen. Neemt niet weg dat het aanbod van Ziggo lachwekkend is, zeker in vergelijking met de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 2 juni 2010 16:53]

Een feed doorgeven kost nou niet heel veel geld hè...

Het probleem met RTL457HD is vooral rechtentechnisch. Dat zal niet trager gaan omdat de R&D-afdeling experimenteert met nieuwe technieken in ieder geval. Als RTL de toestemming zou geven kan het vrij snel worden toegevoegd.

Daarnaast zie je ook steeds meer dat het publiek betrokken wordt bij tests, ipv dat dit binnenshuis gebeurt, zoals vroeger. Vandaar ook dat dit soort tests je nu meer opvallen dan vroeger. Wees blij dat er vooruitgang is! :)
Maar ik neem aan dat een 3D stream wel meer bandbreedte kost dat een gewone SD of HD stream. En is juist die beschikbare bandbreedte niet een issue op dit moment?
Nee, 3D over de kabel kost evenveel als een HD-kanaal, omdat de techniek binnen 1 1080i-stream het beeld in 2 helften verdeeld: op een 2D-scherm zie je gewoon 2 beelden naast elkaar.
Dat lijkt me niet, want dan zou je in plaats van 25fps nog maar 12fps per kanaal ontvangen.
60 frames per beeld; dus 120 beeltjes per sec.
Je bent in de war met NVIDIA 3D Vision.

Op een Monitor op de PC is het 2x 60 Hertz om 3D weer te geven, op een TV is het 2x 100 Hertz om 3D weer te geven.

Daarom dat een Monitor voor de PC 120Hertz moed wezen en een TV minimaal 200 Hertz moed wezen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 juni 2010 23:54]

Als ik het goed heb is 1080i 50 fields per seconde en 25 frames per seconde. Een frame wordt opgedeeld in twee delen (boven elkaar of naast elkaar): één voor het rechteroog en één voor het linkeroog. De TV herkent dit patroon (of je moet het handmatig aangeven) en scheidt de twee delen. De TV laat dan eerst het ene deel zien voor het ene oog, en daarna het andere deel voor het andere oog. Je verliest dus geen temporale resolutie maar de spatiële resolutie wordt wel gehalveerd.

[Reactie gewijzigd door loekverhees op 2 juni 2010 13:52]

Twee naast elkaar? Wat gebeurt er als je "scheel kijkt", zodat die 2 beelden over elkaar vallen? 3D illusions effect? :P
Yep. Al is het wel erg vermoeiend om lang scheel te blijven kijken. Een tv met modieus(?) brilletje is toch wel een stuk comfortabeler dan scheel kijken ;)
Ligt aan hoe het 3D beeld wordt verzonden ;) 3D beeld op volledig 1080p kost idd 2x zoveel bandbreedte, maar 3D beeld op 1080i neemt dezelfde bandbreedte in beslag als 2D 1080p. Die doorberekening kan je ook doen naar lagere resoluties...
alleen wordt er in NL niet 1080p verstuurd maar meestal 1080i, ik dacht data ze dan ook een variant van 720 gingen gebruiken voor 3D.

edit: het was inderdaad het verhaal van loekverhees een paar berichten hieronder.

[Reactie gewijzigd door burgt op 2 juni 2010 21:41]

Je vergeet 3 kanalen. Nederland 1, 2 en 3 zijn ook vrij in HD te ontvangen.
Vier vrije kanalen: Ned 1-3 zijn ook in HD beschikbaar zonder extra HD-pakket. Neemt niet weg dat Caiway inderdaad een beter HD-aanbod heeft, maar verkondig geen onzin!
Je vergeet jammer genoeg NED1 t/m 3 HD.....dus ze bieden wel 4 HD kanalen aan...en ja...inderdaad 6 HD zenders in het 'betaal' pakket.

Ach...ondanks dat ik geen 3D TV heb vind ik dit een GOEDE ontwikkeling. Hoe sneller dit gaat hoe eerder dit gemeengoed is en het goedkoper wordt en we misschien ook meer HD/3D content en tv's gaan krijgen.
Gelukkig is HD bij de concurrent gratis ....

Als ze 1 jaar gelden zeggen dat het gratis is, maar dit niet waar kunnen maken dan hebben ze 2 keuzes. HD laten liggen en het bij 4 zenders laten of de rest alsnog doorgeven via een zeer goedkope oplossing namelijk voor het kleine bedrag van een euro of 5.
Bovendien komen op de 4 gratis kanalen van nu er in juli nog 3 HD kanalen bij (€2 p/m): SBS6, Net5 en Veronica/Disney XD
Mooie ontwikkeling dat zeker. Snap alleen het 'extra kanaal' niet... Laats was er een probleem met nieuwe HD zeners omdat men daar niet de bandbreedte voor had. Nu kan men wel opeens een nieuw 3D kanaal aanbieden?

Persoonlijk zou ik liever zien dat ze de HD kanalen goed regelen en daar de bandbreedte aan besteden dan aan een product voor een relatief kleine markt...
Zender nummer 13 is het etalage kanaal, er zit dus al een zender. Die is normaal echter wel in SD en niet HD/3D dus je argument gaat nog steeds deels op.

Ik snap niet waarom ze dit "evenement" hebben gekozen voor de eerste 3D uitzending. ik ben zelf niet een enorme sport kijker, maar zo'n groot gebeuren in een stadion of in elk geval op een groot veld met veel mensen die voor en achter elkaar bewegen lijkt me veel beter geschikt. Tel daarbij dat het animo voor kijken naar sport aanzienlijk groter is dan naar een aantal zakkenvullende leuge... politici.
Klein puntje, in het artikel staat kanaal 15, neem aan dat je die bedoeld? ;)

Ik doel iig op de laatste alinea, hierin is te lezen dat men een permanent kanaal de lucht in wil brengen... :/
Daarnaast laat Ziggo weten dat het binnen enkele weken een 3d-demokanaal in de lucht zal brengen en dat het op korte termijn 3d-titels in zijn vod-aanbod wil opnemen.
De 3D tv's zijn net een paar weken in Nederland te koop en nu al is er een 3D uitzending...dat gaat veel sneller dan met de introductie van HD :o
Goede manier om het te promoten...alleen denk ik dat ze hier echt te vroeg bij zijn, aangezien het aantal mensen met een 3D tv heel beperkt zal zijn. Voor een politiek debat verwacht ik niet dat mensen speciaal een nieuwe tv voor zullen kopen, eerder bij het WK.
Ja... leuk voor al die 100 mensen met een 3DTV! Maar ze moeten toch met wat interessanters komen dan een verkiezingsdebat willen ze massaal de consument over de streep trekken zo'n 3D tv aan te schaffen lijkt me zo.

Bovendien Tricky van Sony, want dé 3D televisies op dit moment (voor zover we daar over mogen spreken) lijken toch uit het Samsung kamp te komen! Koren op de molen van... ?
Ik gok dat dit ook voor een deel vanuit Sony gepushed wordt om de vraag naar 3D-tv's op te drijven, naast het pushen van de vraag naar hun eigen opname-apparatuur, want zij zijn een van de weinige partijen die 3d-camera's maken :)

Voor Ziggo is het mooie publiciteit, indirect ook voor hun normale HD-meuk (neem aan dat de zender ook te bekijken is met een 2D-tv waarbij het 2e kanaal genegeerd wordt of evt. als 2e angle te selecteren is). Zal een gesloten-beurzendeal zijn gok ik.

Ik neem trouwens aan dat je een 3dtv met ingebouwde DVB-C-module nodig hebt om dit te kunnen kijken? Want alle kastjes die ze verkopen ondersteunen dit niet.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 2 juni 2010 11:25]

Ziet er een beetje vaag uit ( 2e beelden door elkaar ) :P

verder heeft canaal digitaal al een uitzending in 3d (SES Astra) is wel een demo canaal.

Samsung C8700 ( 2000 euro ) is in 3d dus niet zo duur
Panasonic 50 inch (2500 euro) ook 3d maar veel mooier
Leuk dat ziggo nieuwe technieken uitprobeert, maar ik zou het echter nog meer waarderen als het wat meer opschoot met het sturen van HD kanalen over de kabel. Mijn waardering zou nog groter zijn als de kabel markt vrij was, en ik kon kiezen bij welke maatschappij ik zat. An sich is het promoten van 3d tv een goede zaak, maar volgens mij is de penetratie van 3d televisies in de nederlandse huishoudens veel te laag. En het doorsturen van één programma lijkt mij dus een reclame actie, met als doel "kijk ons nou". Maar goed, het is wel leuk...

[Reactie gewijzigd door MaartenM op 2 juni 2010 11:29]

Kijk zo gaat dat goed !

Stap 1 alles op hd uitzenden
Stap 2 3d kanalen
Stap 3 Tv's zonder brillen
Stap 4 iedereen gaat het kopen ! ( als stap 1/ 3 gelukt is )

Ze lopen wel een beetje op de zaken voorruit maar kan ze geen ongelijk geven, der zijn nou eenmaal meer haaien die opjacht zijn naar een zelfde vis

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True