Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft profiteert van sterke verkoopstijging pc's

Door , 50 reacties

Microsoft heeft in het afgelopen fiscale kwartaal flink geprofiteerd van de sterk gestegen vraag naar pc's. Het bedrijf zag zijn omzet ten opzichte van een jaar eerder met 6 procent stijgen, terwijl de operationele winst met 17 procent toenam.

Microsoft logoDe softwaregigant uit Redmond wist in zijn derde fiscale kwartaal, dat op 31 maart eindigde, een omzet te behalen van 14,5 miljard dollar. Nog niet meegeteld zijn de extra inkomsten als gevolg van de Office 2010 Technology Guaranty, goed voor 305 miljoen dollar. De operationele winst kwam uit op 5,2 miljard dollar. De nettowinst steeg met 35 procent naar 4,01 miljard dollar. Microsoft keert daarvan 3,1 miljard dollar uit aan dividend.

Vooral vanwege de groei van de pc-markt, die uitkwam op bijna 27 procent, steeg de omzet van de Windows-divisie in het derde kwartaal met maar liefst 28 procent. Deze omzetstijging is voornamelijk toe te schrijven aan Windows 7, dat op de meeste nieuwe pc's wordt geïnstalleerd. Volgens Microsoft draait 10 procent van alle computers ter wereld al op Windows 7.

Hoewel de grootste groei, 30 procent, bij de markt voor consumenten-pc's is te zien, zit de verkoop van zakelijke pc's in de lift. "Zakelijke klanten zijn begonnen met het vervangen van hun desktops en het momentum van Windows 7 blijft daardoor sterk", aldus Kevin Turner, COO van Microsoft.

Naast de Windows-divisie doet ook de Online Services-divisie het goed. De omzet uit online-advertenties steeg dit kwartaal met 19 procent, voornamelijk als gevolg van de Bing-zoekmachine, die volgens Comscore in de VS een zoekmarktaandeel van 11,7 procent heeft.

De Microsoft Business-divisie deed het iets minder goed. De omzet van deze divisie daalde met een procent, onder meer vanwege het wachten op Office 2010, dat op 16 april de rtm-status bereikte. De omzet van Servers & Tools steeg licht. Verdere ontwikkelingen zijn bij deze divisie afhankelijk van de verkoop van hardware.

De Entertainment & Devices-divisie kampte in het derde kwartaal met teruglopende verkopen van Xbox 360-consoles. Microsoft wist daarvan 1,5 miljoen stuks te verkopen, 12 procent minder dan een jaar eerder. Volgens Microsoft is deze daling marktconform. De omzet van de hele divisie steeg met twee procent, maar de omzet uit niet aan games gerelateerde producten steeg dit kwartaal met 14 procent.

Door Pieter Molenaar

23-04-2010 • 13:17

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
14.2 miljard dollar omzet en dan 5.2 miljard operationele winst is best extreem. Ik denk dat je een winstmarge van 35% bij heel weinig bedrijven ziet. Het laat ook zien dat er best heel wat van de prijs van Windows af kan zonder dat de winst in gevaar komt. Niet dat Microsoft dat gaat doen zonder een echte concurrent (zowel MacOS als Linux zijn nog veel te klein op de desktop markt).
Niet helemaal je moet je research/ontwikkel kosten ooit afschrijven, je kan het natuurlijk zo laten lijken dat je het ene jaar/kwartaal bijna gelijk draait en het jaar erna een marge hebt van 35%.
Dat zegt natuurlijk niks over de absolute marge en tis meer een manier om aandeelhouders te benvloeden (in slechte tijden moet je ze tevreden houden)
Je moet je winst dan ook afzetten tegen je geinvesteerd vermogen, niet tegen de omzet, dat is een vrij zinloze verhouding. In industrieen met grote investeringen (en dus grote risico's) is meer marge nodig dan bij produkten/diensten die nauwelijks investeringen nodig hebben. Anders compenseren (over de hele bedrijfstak gezien) de winnaars nooit de verliezers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 april 2010 16:29]

Dat komt omdat het 2010 is, en de meeste bedrijven om de 5 jaar hun computers verwisselen. Hopen dat ze dit op mijn school ook maar is snel doen, want deze Celeron pc's kunnen echt niet meer :(
Die beredenering klopt niet bepaald, het is echt niet zo dat 'de meeste bedrijven' in 2005 pas pc's hebben aangeschaft.

ontopic: Mooie cijfers van Microsoft, wij zijn zelf ook al deels overgestapt op Windows 7, was er al met de bta's bezig en zelfs toen bleek het al erg goed te functioneren ten opzichte van Windows vista bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk door alle commotie rondom vista en dan Windows 7 heeft de verkoopcijfers doen stijgen.
Volgens Microsoft draait 10 procent van alle computers ter wereld al op Windows 7.
Beetje rare statement, neem aan dat servers bijvoorbeeld nooit Windows 7 zullen gaan draaien, en dat valt ook onder computers? Tenzij het specifiek over client pc's gaat.
Er zijn danmook veel en veel meer clients dan servers.
Als bedrijven om de vijf jaar pc's wisselen betekent dit niet automatisch dat ze dat doen op de jaren deelbaar door vijf lijkt me. Je kan je pc's ook wisselen in 2008, 2013 en 2018. Dit is meer afhankelijk van wanneer het bedrijf is gestart lijkt me.

Ik vraag me af waar deze plotselinge groei dan wl vandaan komt in deze economische 'barre' tijden.

[Reactie gewijzigd door thepillow86 op 23 april 2010 13:42]

Om mij heen zie ik heel veel bedrijven super veel investeren om ervoor te zorgen dat hun werknemers zo productief mogelijk zijn en zei daardoor 100% kunnen focussen op hun baan ipv andere dingen. Daarnaast zie ik ook dat veel bedrijven hun ideen nu in een sneltrein vaart doorvoeren waardoor de IT hierop aangepast moet worden en er dus extra systemen moeten worden aangeschaft. (ook ik ben vanuit dit oogpunt bezig met de vervanging van 20% van de werkstations met jawel windows 7)
Als bedrijven om de vijf jaar pc's wisselen betekent dit niet automatisch dat ze dat doen op de jaren deelbaar door vijf lijkt me.
Vermoedelijk bedoelt men dat de 'upgradecyclus' samenvalt met het uitkomen van nieuwe versies van Microsoft Office en Windows 7. En dat zou toch zo ongeveer 'nu' moeten zijn, gezien de 'upgradecoupons' bij Office 2007.

Voor bedrijven is het uitkomen van een nieuwe versie vaak reden over te stappen op de vorige, dus van XP naar Vista. Al is dat voorbeeld buitengewoon belabberd door de slechte naam van Vista, misschien eerder dat ze overstappen van Office 2003 naar 2007. En als ze dan toch gaan kloten met software, kan de IT afdeling ook wel even onder het bureau kruipen om de kast te vervangen voor een 'niet stoffig' exemplaartje.
Dat komt omdat het 2010 is, en de meeste bedrijven om de 5 jaar hun computers verwisselen. Hopen dat ze dit op mijn school ook maar is snel doen, want deze Celeron pc's kunnen echt niet meer :(
En alle bedrijven zijn in hetzelfde jaar begonnen met de initiele aanschaf? Lijkt mij niet dat dit iets zegt.
Euhm, wat heeft 2010 te maken met vervangen om de 5 jaar? Er zijn ook wel bedrijven die in 2009 of 2011 vervangen omdat de periode van 5 jaar dan verstreken is. Overigens, er zijn genoeg bedrijven die om de drie jaar vervangen maar dat bv in 2009 uitgesteld hebben tot 2010.
Microsoft Office 2003 in een Citrix omgeving draait het waarschijnlijk prima. Dat jij nou flash games, facebook, streamen, en allemaal andere crap wil niet zeggen dat de school weer even een paar duizend euro moet gaan investeren.

En jij bent zeker ook iemand die klaagt dat ie teveel belasting betaald?
Hij zit nog op school, en zal dus nog niet zo heel erg veel belasting betalen, laat staan erom zeiken.

En een paar duizend euro zal wel in de tienduizenden lopen. Een beetje school heeft toch wel een computerlokaal, met ~30 computers, en dan nog losse in andere lokalen. Zeg 600/800 euro per computer = 21000 euro
Je vergeet de verborgen kosten. Koop nieuwe pc's, maak images, test alles, rol ze uit en dan heb je nog de na zorg

De absolute kosten van een overgang naar een nieuw OS zijn veel hoger dan de aanschaf kosten alleen al en zeker in omgevingen zoals scholen
Klopt. Als ik hoger wilde uitkomen had ik die ook wel genoemd, het ging er alleen om dat ik aantoonde dat het meer kost dan 'een paar duizend euro'.
Lol dan heb ik idd niks gezegd en ben ik het compleet met je eens :)
Vooral vanwege de groei van de pc-markt, die uitkwam op bijna 27 procent, steeg de omzet van de Windows-divisie in het derde kwartaal met maar liefst 28 procent.
saillant detail, de verkoopgroei van apple macs deed het beter dan de pc-markt : 33%

onbevooroordeelde bron:

http://www.windowsitpro.c...e-Huge-Apple-Quarter.aspx

update: aangepast naar aanleiding van feedback door morten hieronder :)

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 23 april 2010 13:28]

Lees de titel nou eens van het door jou gelinkde artikel...
Strong iPhone Sales Drive Huge Apple Quarter
Daar staat dat de iPhone voor die grote groei heeft gezorgd op het totaal van Apple. Het artikel hier op tweakers gaat alleen over pc verkoop... een Mac is ook een pc en zal dus ook in dat totaal zijn opgenomen. Uit dat totaal heeft MS dus het meeste voordeel gehaald volgens het artikel. De iPhone en iPad worden niet eens in de cijfers opgenomen, dit artikel zou je dus beter kunnen zien als een Windows Vs. OSX Vs. Linux en MS is daarin blijkbaar als winnaar uit de bus gekomen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 april 2010 13:46]

nee, de pc verkoop in het artikel gaat over windows pc's. de mac is welliswaar een personal computer maar dat is iets anders dan een pc. een pc is ooit door ibm bedacht als antwoord op de apple 2 van apple.

zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer
Alongside "microcomputer" and "home computer", the term "personal computer" was already in use before 1981. It was used as early as 1972 to characterize Xerox PARC's Alto. However, because of the success of the IBM Personal Computer, the term PC came to mean more specifically a microcomputer compatible with IBM's PC products.
en zelfs als de mac verkopen in de pc groei verdisconteert zitten dan nog groeit de verkoop van macs harder. een bakker kan 25% meer brood verkopen maar misschien wel 50% meer krentebollen... :)

dat iphone zeer belangrijk is voor apple staat onverlet, maar verder los van de groei van mac verkopen die met 33% groter is dan de rest van de pc markt.
Pc == Windows Computer & Linux Computer en Mac OS Computer.

Het woord zegt het eigenlijk al, elk type computer wat jij thuis heb is een PC aangezien de term Personal Computer is ;)

Het verleden moet je hieruit halen. Tis eigenlijk hetzelfde als Spa Blauw... Al bied je iemand water aan maak je altijd het onderscheid tussen spa blauw en rood terwijl dit helemaal niet zo hoort te zijn. Het is eigenlijk stil water en spuit water (volgens mij) (ja ik was gister aant werk in Belgie waardoor ik dit als voorbeeld neem aangezien ik iemand raar aankeek toen ze me stil water aanboden :P)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 april 2010 13:59]

Ach hetzelfde gebeurt ja in de bier wereld. De bekende motto:

Je hebt bier en je hebt grolsch... zo probeert apple zich te verheven boven een PC terwijl het gewoon een PC is met een andere OS erop.
Ik heb niks tegen OS X en het werkt geweldig voor mensen met simpele taken. Maar als je specifiekere software gebruikt zoals ik neem ik liever gewoon Windows. T'is gewoon een noodzaak.
Sommige specifieke software draait weer niet op Windows. Dit argument vind ik soms maar een beetje vreemd.. Alsof Windows software DE software is waar alles om draait.
Idd, de term geeft eigenlijk alleen maar aan dat het een op zichzelf staande computer is (al dan niet hangende in een netwerk) die redelijkerwijs door iemand thuis gehouden kan worden.

Andere soorten computers zijn:
- Terminal computer
- Mainframe computer
- Supercomputer
Neens, de verkoopGROEI van apple's deed het beter.

Een groot verschil.
Haha, dat is zker een groot verschil. Maar dat was ook wel te verwachten door het groeiende marktaandeel van Apple.
het zal altijd zijn dat appel vs linux vs windows is. Maar apple gaat niet in op PC maar op telefoon. En hier gaat het over dat Windows een groei heeft in de pc-markt.
Volgens mij maakt apple zijn meeste winst uit de telefoon branche op dit moment in kun je die vergelijking niet maken in verband met windows. Correct me if im wrong.
Een marktaandeel is ook niet alles, als je door je prijzen drastisch omlaag te doen een marktaandeel van 50% verkrijgt heb je alsnog dikke verlies. Het stelt je wel in een machtspositie.
Paul thurrot staat nu niet echt bekend als onbevooroordeeld.
een aantal reacties er onder staan andere links die pauls conclusie weer n twijfel brengen.
"There are three kinds of lies: lies, damned lies and Paul Thurrott."
ben ik met je eens hij is als journalist heel kritisch naar apple toe en zegt zelf niet mee te doen aan de "apple hype".

daarom is zijn positieve uitspraak over de mac verkopen van apple misschien wel meer waard. dat bedoel ik met onbevooroordeeld hier :)

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 23 april 2010 13:45]

Ook de procenten geven een scheef beeld natuurlijk. In absolute aantallen is het niet te vergelijken. (bijv 33% meer macs tegenover 25% meer windows pcs houd in dat Mac markt aandeel heeft verloren.)

Maar verder is het logisch dat de macs een beetje aandeel hebben ingepikt want al de grote partijen proberen hun producten te slijten dmv een beter uiterlijk icm grote marketing campagnes

Aangezien Apple heer en meester is in het grafische stukje van de markt is dit een logische verklaring

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 april 2010 14:26]

icm grote marketing campagnes
ik moet in nederland nog de eerste apple reclame tegenkomen. overal zie ik bushokjes met htc reclame, ik zie op televisie htc reclame ik zie op twitter htc reclame maar apple zie ik niet.

slightly off-topic maar wel verdomd interessant hoe dat soort dingen werken :)

edit@mellowjack: LOL _/-\o_

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 23 april 2010 14:23]

Dat is al jaren op rij zo
Wat heeft dat met dit nieuws, en de omzet van Microsoft te maken?
no offense maar kun jij echt alleen maar vergelijkingen maken met apple??? wat een beperkt totaalbeeld van de pc wereld heb je dan.... het nieuws gaat er toch niet over wat apple heeft gepresteerd?
verder vind ik het niet echt heel bijzonder, was op zich wel te verwachte na het vista fiasco. door veel mense gewoon weg gescholden of overgeslagen, of gewoon cracked geprobeerd en ook de prullebak weer ingesmeten. en daarbij nam de vraag naar xp systemen weer toe en xp was ook nog goedkoper dusja...
apple is voor mij de referentie van alles wat in de industry gebeurd, andere fabrikanten dan apple denken er ook zo over. :)

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 23 april 2010 17:07]

Ik vind dat Microsoft netjes geprofiteerd heeft van deze groei.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zich voortzet in de komende negen maanden. Het lijkt toch op een stukje economisch herstel. Bedrijven investeren weer.
Dus Microsoft profiteert van de groei in PC verkopen dankzij Windows7 dat mee verkocht wordt. Maar die PC's worden toch juist verkocht doordat Windows 7 wordt meeverkocht? Velen zullen (net als mij) gewacht hebben tot Windows 7 te koop was en toen een nieuwe PC met Windows 7 gekocht hebben.
In de tweaker-groep wellicht
Maar gewone mensen kopen een nieuwe pc als de oude stuk is of zo en krijgen daar windows 7 bij. Of ze dat nu willen of niet
Ben wel benieuwd hoe dit zich gaat verhouden wanneer Microsoft de Windows Phone 7 heeft gelanceerd. Zag gister een toekomstig toestel van Dell (ook in vergelijkbare android uitvoering) die ik echt bloedmooi vindt. Nu is uiterlijk niet alles, ik koop bijvoorbeeld geen duurder Macbook wanneer ik een goedkopere (maar technisch betere c.q. snellere) Dell laptop zie.
Dan nog is aantal Macs bij lange na niet te verglijken met het aantal pc's...
Ik zou het op prijs stellen als ik niet aan hun marktaandeel zou bijdragen door geforceerd bij een nieuwe laptop Windows te "krijgen". Maar goed zowel OEM als Winkel willen hier beide niet in mee dus krijg je als laptop koper Windows of je het nou wil of niet.
(Tenzij je de eisen aan je laptop enorm bijstelt en tevreden kunt zijn met de 1% van de markt waar geen Windows op wordt meegeleverd.)

En voordat er geroepen word dat de OEM dit moet doen. Blijkbaar is bij Windows 7 de EULA aangepast op zo'n manier aangepast dat dit niet langer van toepassing is.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 23 april 2010 14:05]

goh wat zul jij een harde klap op je hoofd hebben gehad, wat je aanzet tot zon uitspraak.
Nee, ik heb onder de motorkap mogen kijken....