Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Submitter: BreezahBoy

Zakenblad Harvard Business Review heeft Apple-topman Steve Jobs uitgeroepen tot best presterende ceo. In de top-50 die het blad heeft samengesteld, komen relatief veel bazen van technologiebedrijven voor, onder wie KPN-topman Ad Scheepbouwer.

Steve JobsVan de tien ceo's die bovenaan de lijst staan, geven er maar liefst zes leiding aan een technologiebedrijf. Naast Apple-ceo Jobs zijn dat Yun Jong-Yong van Samsung, John Chambers van Cisco, Amazon-ceo Jeffrey P. Bezos, Margaret Whitman van eBay en Google-topman Eric Schmidt. In de top-50 komen verder nog de ceo's van Symantec en Canon voorbij. Op plaats 48 staat de enige Nederlander in de lijst, Ad Scheepbouwer van KPN. Grote afwezige is Steve Ballmer van Microsoft, die zelfs in de top-100 geen plaats heeft weten te veroveren. In totaal onderzocht HBR de prestaties van circa 2000 ceo's.

Vorige maand werd Steve Jobs al tot 'ceo van het decennium' benoemd door een ander zakenblad, Fortune. Volgens de Harvard Business Review is zijn lijst echter anders samengesteld: zaken als charisma, leiderschap en visie telden niet mee: de positie van de ceo zou slechts op harde cijfers zijn gebaseerd. Daartoe werd de gemiddelde koerswinst van de beoordeelde bedrijven afgezet tegen de branche waarvan ze deel uitmaken en het land waarin ze zijn gevestigd.

Het zakenblad spreekt dan ook over de 'best presterende ceo'. Daar kunnen echter wel vraagtekens bij worden gezet: er werden alleen beursgenoteerde bedrijven meegenomen, zodat een deel van de ceo's al bij voorbaat was uitgesloten. Ook is discutabel in hoeverre de prestaties van een bedrijf aan de topman zijn toe te schrijven. Een derde punt is dat Harvard Business Review alleen keek naar ceo's die tussen januari 1995 en december 2007 aan het roer kwamen, waardoor bijvoorbeeld een andere bekende technologie-ceo, Larry Ellison van Oracle, buiten de boot viel. Ellison, een van 's werelds rijkste mensen, leidt Oracle sinds hij het bedrijf in 1977 opzette.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

hm, wat als Jobs uiteindelijk er de brui aan geeft?

Zakt Apple dan weg of niet?

Persoonlijk vind ik het nogal kwetsbaar om n man/vrouw te hebben in een ploeg die de hele boel aandrijft.
Denk dat dat op zich wel mee zal vallen. Niet iedereen die een Apple heeft, weet uberhaupt wie Steve Jobs is. Het ligt er denk ik maar net aan wat Apple zelf doet met z'n producten, en dat is wel waar Steve een stevige stempel op drukt.
Ik denk dat dat voor Apple wel een groot probleem op gaat leveren. Je zag wat er gebeurde toen hij het ziekenhuis in ging. Dat was echt niet goed voor de beurskoers en bij beursgenoteerde bedrijven is dat een hele belangrijke graadmeter voor kredietverstrekking.
Kredietverstrekking is nu net het laatste waar Apple op zit te wachten ;) ze zitten op een gigantische berg cash.
Nee maar de beurskoers is ook niet alles. Eigenlijk zijn de meeste aandeelhouders maar schijters. Als je gewoon normaal nadenkt dan kun je je wel bedenken dat apple's producten er niet heel erg onder zullen leiden. Ja ok hij is een belangrijk persoon dat zich met alles bemoeit in het bedrijf tot het helemaal perfect is maar in die tijd dat hij afwezig was heeft apple gewoon netjes verder gedraaid en ik denk dat apple ondertussen genoeg talent in huis heeft om nadat Jobs met pensioen is het goed vol te houden.
Ik denk dat Steve ook wel iemand aan zal nemen (als hij dat al niet gedaan heeft) die precies zo in elkaar zit qua denkwijze als het aankomt op producten als hij. Steve heeft altijd al de philosofie gehad: Hire the best, fire the bozos. En gek genoeg is hij ook in staat geweest het talent te herkennen. Vooral geen 'yes men', dicussie, maar dan kwalitatief goede.

Wel bijzonder opzich hoe zeer de management aanpak van Jobs verschilt als je kijkt hoe hij het bij Apple doet (hij bemoeit zich met alles), en hoe hij het met Pixar deed (hij liet alles in handen van 2 man, die de hele hut deden managen voor hem).
Ik weet niet of je er iets van hebt meegekregen maar Jobs is een heel groot deel van afgelopen jaar non-actief geweest. Dus ik denk dat dat uiteindelijk wel meevalt.
waarbij overigens de aandelenkoersen heel sterk reageerden op positieve of negatieve berichten van Jobs' ziekte ....
wat dat betreft kun je zeer wel stellen dat bv veel aandeelhouders wl heel sterk denken dat Apple zonder Jobs veel minder waard zal zijn/worden (wat natuurlijk lang net altijd betekent dat dat daadwerkelijk zo is, maar een zekere 'indruk' geeft het wel)
Tja, maar dat is uiteindelijk wat je zegt: perceptie, gedreven door journaille dat belust is op scoops en speculaties zoals van Bert hierboven. De echte performance van het bedrijf zit daar niet in verweven uiteraard.

Niemand zal ontkennen dat Jobs belangrijk is maar het team van mensen dat in de loop der jaren is opgebouwd is de absolute wereldtop, van ID via marketing tot logistiek en supply line.
Ik verwacht van wel. Ik denk dat Apple inderdaad niet overleeft zonder Jobs, dit was al te merken tijdens de afwezigheid van Jobs. Vreemde zaken die later werden rechtgezet. MacBook pro's die plots MacBook gingen heten, de iTablet die bijna gelanceerd ging worden tot Jobs ze terug verwees naar de tekentafel.
Dus verkoop je Mac maar, voordat hij het loodje legt, want anders krijg je er binnen no-time geen stuiver meer voor, bedoel je?
Juist wel want het is een Jobs edition :*)
Ooit van een raad van bestuur gehoord, en van raad van commissarissen?
Vergelijk met de SP en Jan Marijnissen. Zijn die weggezakt? (Ik weet het persoonlijk niet hoor.)
Overigens denk ik dat de gemiddelde Apple consument Steve Jobs niet kent.
ja, de SP is weggezakt
Steve Jobs is idd erg goed, hij weet altijd honderden mensen aan een product te praten.
Hij zou b.w.v.s zelfs cement kunnen verkopen.
Maar of je daar trots op moet zijn als Jobs weet ik niet. Ik krijg altijd een vieze smaak in mn mond als ik hoor over iemand die alles kan verkopen. En als je iets koopt van zo iemand moet je je denk ik gaan schamen, tenzij het product toevallig ook bij je past. Anders is de koop je alleen maar in de schoenen geschoven door het vriendelijke slijmerige lachje van de verkoper.
Ik denk ook niet dat Jobs alles kan verkopen. Volgens mij staat verkoopt hij alleen dingen waar hij 100% achter staat (als je naar zijn CV kijkt). Toen hij tig jaar geleden bij Apple werd weggestuurd is hij tenslotte weer iets vergelijkbaars gaan doen met Next. Als het een "echte" verkoper was geweest had hij ook iets anders kunnen gaan doen.
Klopt helemaal, ik had ook niet anders verwacht dan dat dit item alweer vrij snel om zou slaan in dit soort 'Jobs is een gladjakker die je alles kan verkopen, kijk maar hoe duur die Apple spullen zijn'-topic zou uitmonden.

Wat nou zo ironisch aan dit verhaal is, is dat Jobs zoals je zegt juist superkritisch is over alles wat onder zijn verantwoordelijkheid wordt geproduceerd en besloten bij Apple, en sterker nog: zonder Jobs heeft Apple in het verleden nog geprobeerd hun OS (MacOS classic) en hun platform te licenseren voor andere fabrikanten (wat zo ontzettend vaak hier wordt geroepen ook met OS X zou moeten gebeuren), en daar is Apple bijna aan onderdoor gegaan. Toen Jobs weer terug was verbeterden de producten, de strategie, en de marketing, het is echt niet alleen maar zijn kekke coltrui en grapjes tijdens zijn Keynotes waardoor Apple het nu zo goed doet.

Ander voorbeeld: de Apple tablet. Apple heeft al jarenlang plannen voor een tablet en er zijn al allerlei prototypes voor gemaakt, maar Jobs heeft ze tot nu toe allemaal afgekeurd omdat hij het slechte producten vond. Pas sinds de techniek en het product zover uitgewerkt zijn dat de prototypes echt op een fatsoenlijk product begonnen te lijken heeft Jobs zijn zegen aan het project gegeven en wordt er nu ook daadwerkelijk aan een consumentenversie gewerkt (gelezen in een interview in Wired dat uit betrouwbare bron kwam). De iPhone is ook zo'n voorbeeld van een nieuw product waarvan de hele wereld verwachtte dat het een grote teleurstelling, een me-too phone en een dure flop zou worden, moet je nu kijken hoe populair het apparaat is omdat het al vanaf versie 1 gewoon heel goed in elkaar zat voor de doelgroep (mensen die gewoon een mooi toestel met een snelle, flitsende interface die makkelijk te bedienen is en waar zonder technerd gezeik allerlei leuke extra apps op geinstalleerd kunnen worden).

Er zit dus wel degelijk meer achter de lijnen die Jobs uitzet en de producten die Apple op de markt brengt, dat blijven ontkennen en volhouden dat het 1 grote scam is om mensen die hip of trendy willen zijn doorsnee producten te kopen, en dat Jobs alleen maar een uithangbord is voor het bedrijf, dat is gewoon anti-Apple fanaticisme.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 december 2009 12:20]

En niet te vergeten Pixar,
Jobs heeft dat bedrijf toen gekocht en helemaal uitgebouwd, films gemaakt in de aninatie wereld die voor die tijd onmogelijkwaaren geacht. Films gefinancierd die door de film industry in eerste instantie waren afgeblazen als 'dat vinden de mensen toch niet leuk/interesant'.

Ries
en dat Jobs alleen maar een uithangbord is voor het bedrijf, dat is gewoon anti-Apple fanaticisme.
Perception = Reality
Toen Steve een tijdje terug aankondigde ziek te zijn en zich even terug trok als CEO kelderde de koers flink... Wie ken je immers nog meer bij Apple?
Inmiddels toch wel het hele team volgens mij, als je de keynotes bekijkt that is. Hij heeft continue andere mensen laten presenteren en daar zitten, naast mindere, hele goede tussen. Jonathan Ive, Phil Schiller (die vind ik dus nogal stuntelig maar ok), Tim Cook, Scott Forstall (iPhone). Hij doet het echt niet meer alleen, maar een goede CEO weet dus de goede mensen uit te kiezen om zijn visie voort te zetten.
Maar je zag ook toen Jobs op het podium kwam nadat 'ie maanden weg was geweest, het hele publiek 3 minuten ofzo begon te klappen.
Blijkbaar heeft 'ie wat 'Magisch'
Ja, uiteraard! De man zelf is de grondlegger van heel Apple en als hij dan een kritieke situatie heeft overleefd dan wordt daar voor geklapt, zou ik overigens bij iedereen doen. Zowiezo is het publiek bij die WWDC bijeenkomsten vaak overenthousiast, ik denk voornamelijk omdat daar ook veel aandeelhouders tussen zitten samen met ontwikkelaars die het een prettig platform vinden en eraan verdienen.
Sterker nog, producten waar hij niet 100% achter staat verkoopt ie niet eens. Kijk maar naar toe hij terug kwam bij Apple, hij schrapte een enorme hoeveelheid van de productlijnen, zoals de toch wel succesvolle Apple Newton.

Het grappige daarbij is dat hij wel de producten schrapte, maar de teams die ze maakten vaak wel in dienst hield om aan betere dingen te werken ( best zeldzaam in de USA ).
Bij mijn weten toen hij weer terug kwam bij apple was apple een klein beetje in een benauwde situatie beland. De richting die ze opgingen was blijkbaar niet winstgevend genoeg. Ofwel Steve Jobs heeft waarschijnlijk gewoon de dingen behouden die de meeste kans van slagen hadden en daarbij bij zijn visie van het merk pasten (waar hij naar toe wilde).

Dit hoeft dus niet perse producten te zijn waar hij achter stond. Zullen vast ook wel dingen tussen zitten waar hij minder enthausiast over was.

Of hij beste ceo is zou heel goed kunnen, hij kan iig het belangrijkste van alles en dat is goed verkopen. Alleen of dit goed voor apple is betwijfel ik.. De man is bij wijze van spreken populairder dan het merk. (Kijk oa naar de shock en doemscenario's toen hij ernstig ziek werd)
Nou, zo'n succes was die newton niet: "Hoewel de Newton een legendarisch apparaat is geworden, was het in de winkel minder succesvol. De handschriftherkenning werkte niet goed, het apparaat was te groot en te duur (bijna $1000) en synchronisatie met de pc verliep moeizaam. Toen de eerste PalmPilot, gebaseerd op PalmOS, verscheen, die op de genoemde punten veel beter presteerde, bleken de dagen voor de Apple Newton geteld."
En nu diverse jaren later slaat Apple hard terug met de iPhone, een waardige opvolger van de Newton. Palm is inmiddels (helaas) zo goed als helemaal van de markt gevaagd.
dat is denk ik eigenlijk niet het punt. Steve Jobs kan helemaal niet alles aan iedereen verkopen, hij snapt alleen verschrikkelijk goed wat hij aan wie kan verkopen. Maw hij kijkt eerst heel erg goed waar de behoeftes/gevoeligheden van zijn doelgroep liggen en vervolgens maakt hij een product en een marketingcampagne die precies beantwoorden aan die behoefte.

voorbeeldje: toen de ipod geintroduceerd werd, las je in de reclame niets over capaciteit of wat dan ook, alleen maar dansende silhouetten op een kleurtjes achtergrond. Je maakt hem wit en dan voelt de doelgroep zich helemaal the shizzle

ander voorbeeldje: imac. zo'n ding staat in je huiskamer dus wil je niet een grote kast ernaast, boxen eromheen en tienduizend draden. Zelfde principe als waarom boze-boxen klein zijn. Dit in tegenstelling tot de powermac. Het punt met de imac is niet zo snel mogelijk zijn, het is de beantwoording van een behoefte van de huistuinenkeukengebruiker (lees: niet-tweaker)

Maw het is een marketing-genie. Dat is iets anders dan iemand die ijskasten kan slijten op de noordpool. die laatste categorie vind ik ook redelijk irritant.

[Reactie gewijzigd door Garma op 22 december 2009 12:17]

toen de ipod geintroduceerd werd, las je in de reclame niets over capaciteit of wat dan ook, alleen maar dansende silhouetten op een kleurtjes achtergrond. Je maakt hem wit en dan voelt de doelgroep zich helemaal the shizzle

Yup, dat vat de interesse en knowhow van de Apple doelgroep voor de technologische kant vrij goed samen. Zulke mensen zouden dan ook geweerd moeten worden van het geven van commentaar op specificaties van eender welk toestel.
Inderdaad want ALLE Apple gebruikers zijn domme mensen die geen idee hebben van specificaties :Z

Ter correctie: de eerste iPod commercials doelden met name op "1.000 songs in your pocket", en doelde daarmee wel degelijk op specificaties. Het is echter een consumentenproduct, en het grootste deel van de consumenten vindt "1.000 songs" een stuk duidelijker dan "5GB harddisk". Verder blijkt ook dat Steve Jobs goed heeft begrepen hoe de markt werkt, en wat men wil. Zo is de iMac gevolueerd van een 'huiskamer-internet-computer', tot een powerhouse.

Hoeveel merken ken jij die in hun 'huis-tuin-en-keuken' machine een scherm stoppen van de kwaliteit van hun top-notch beeldschermen? Voor 1799 koop je een Apple Cinema Display 30" (2560x1600). Voor 1699 koop je een 27" iMac (2560x1440 IPS, 3.06GHz Core 2 Duo, 4GB DDR3, 1TB 7200rpm, ATi 4670 256MB, USB2.0, FW800, mini-DP in en uit, digital en analog audio I/O, a/b/g/n wifi, bluetooth, Gbit ethernet, en een webcam). Duur? Bedenk even dat je voor 100 euro meer geen computer krijgt, en slechts 160 pixels meer in de hoogte bij gelijke kwaliteit.

Maar goed, wat kan het mij nou schelen wat erin zit? Wat weet ik er nou van? Ik heb immers ook alleen maar een MacBook Pro omdat ie zo hip is :Z

Misschien moet t.net de comments voor de frontpage ook maar uitschakelen. Dat scheelt bergen met flamewars. :r
Het is een feit dat de grote meerderheid van de consumenten nu eenmaal niet veel weet over de specs (ook niet bij de PC uiteraard). Vaak genoeg hoor ik in mijn omgeving mensen die een Mac kopen omdat 'de vrouw het mooi vindt passen bij het interieur, want ik wil niet zo'n lelijke bak in mijn living' :-)
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar leg mij nou eens uit waarom dat hier telkens wordt gebracht alsof dat iets smerigs is? Waarom zou een consument willen weten wat de specs van zijn computer zijn als het apparaat goed werkt? Al helemaal bij een iPod, het is een muziekspeler, om muziek mee af te spelen, niet om jezelf te bevlekken over de specs.
Dat is inderdaad een andere discussie. Aangezien de meeste mensen niet begrijpen wat de specs willen zeggen kan je maar best sommige dingen zo eenvoudig mogelijk voorstellen, de mensen die specs begrijpen vinden hun weg zelf wel naar die informatie lijkt me.

Als je n ding moet toegeven dan is het dat Apple een ongelofelijke job doet qua marketing. Men noemt Apple vaak innovatief maar de iPod & iPhone zijn uiteindelijk toestellen die al lang op de markt beschikbaar waren (van andere fabrikanten). Apple slaagt er wel in om net dat tikkeltje extra eruit te halen alsook deze producten geweldig te hypen. Daarvoor verdienen ze zeker alle respect.
De gemiddelde consument moet ook aangesproken kunnen worden om een product een succes te laten zijn. Dat is de kracht van Apple, zoveel mogelijk specs achterwege laten en gewoon een product laten zien wat op een simpele manier doet wat je verwacht. Dat was een totaal andere insteek (en succesvolle) dan andere producten destijds hadden. Dat wilt echter totaal niet zeggen dat tweakers er geen interesse in zouden hebben, ik ben een Tweaker, knutsel graag, maar kies ook graag producten voor allerdaags gebruik uit die inderdaad simpelweg doen wat ik wil. iPhone heb ik, omdat ik onderweg niet hoef te tweaken, maar gewoon wil bellen/surfen en gespecialiseerde apps simpel en snel wil gebruiken. Thuis pruts ik dan wel weer verder met andere apparatuur. Zo is er voor iedereen een keuze en dat is eerder juist slim gebruik maken van de technologie welke voor handen ligt, dan dom.
Met dat verschil dat Jobs niets zou verkopen dat hij zelf niet wil. Ik vind het een beeke idioot dan men steeds zegt dat Steve Jobs alles kan verkopen. Jobs heeft ook al zaken geintroduceerd die niet verkochten zoals zijn iPod luidspreker en Apple TV.
Je geeft Jobs te veel credit. Zijn praatjes alleen al zijn het werk van een heel team. Hij klikt echt niet zijn eige presenties in elkaar.
Tuurlijk doet hij zijn presentaties zelf. Hij heeft er zelfs een programma voor laten maken omdat powerpoint niet voldeed.
Inderdaad, en ook nog eens aan de zelfde groep mensen als waar hij nu Apple producten aan verkoopt! ;-) Over Jobs kun je zeggen wat je wilt, maar hij is hoe dan ook meester in het uitkiezen van en verkopen van zijn product.
Honderden zou een beetje weinig zijn voor Apple.
En cement verkoopt zichzelf, beetje foute vergelijking.
Als het cement maar wit is een Apple-logo draagt!
de positie van de ceo zou slechts op harde cijfers zijn gebaseerd.

... alleen beursgenoteerde bedrijven ...
Het hele onderzoek is dus gebasseerd op de gepubliceerde jaarstukken, met andere woorden dus gebakken lucht.

Kort door de bocht blijft de enige succesmeting van een CEO hoeveel knikkers het bedrijf heeft. In dit geval zou Steve Balmer in ieder geval binnen de top 10 moeten vallen. Het is dus wel degelijk gebasseerd op andere zaken dan cijfers alleen.

http://money.cnn.com/maga...ormers/companies/profits/

http://www.forbes.com/lis...e-Global-2000_MktVal.html

disclaimer: Ja ik ben het er mee eens dat Steve Jobs een grote invloed op de wereld heeft gehad met zijn producten en visie. Veel respect voor deze man. Echter lijkt het erop dat hij hiermee een 'troostprijs' heeft gehad (na z'n eigen bedrijf uitgekicked zijn en een heftige ziekte etc etc).

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 22 december 2009 11:33]

Ben ik het niet mee eens. Dus omdat Microsoft zowiezo al veel knikkers heeft en Steve Ballmer lekker een potje gaat meeknikkeren is hij plots de beste CEO? Het gaat mij meer om wat er uit zijn handen is gekomen.
wat er uit z'n handen is gekomen? Het grootste softwarebedrijf ter wereld met meer dan 90.000 werknemers, een marktwaarde van zo'n 250 miljard dollar en (mede) het ontstaan van mainstream computing... hmm inderdaad, dit stelt eigenlijk niet zo veel voor :s
Dat is voornamelijk te danken geweest aan Paul Allen en Bill Gates...
90.000?

De Sociale Werkvoorziening in Nederland had begin 90-er jaren al 80.000 werknemers.
Helemaal mee eens!

Steve Jobs heeft dan Apple wel gered, maar hoeveel jaar terug was dit??? En wat was destijds de redding, het omgooien van de prioriteiten en zich meer richten op het muziek-industrie.. met als uiteindelijke resultaat de iPhone. Terwijl Apple voorheen gewoon een softwaremaker/computerbouwer was.

Ook een rare beslissing is dat de lijst is gegenereerd sinds 1997 zodat mister Jobs himself er net tussen kan


"To create our ranking, we identified the CEOs of all publicly traded companies that had made Standard & Poor’s Global 1200 or BRIC 40 lists since 1997. Considering companies from Brazil, Russia, India, and China in our research was critical, given the growth in emerging economies. To be included, a CEO had to have assumed the job no earlier than January 1995 and no later than December 2007. (See the sidebar “How the Ranking Was Created.”) That’s one reason why you won’t find CEOs such as Jack Welch, Warren Buffett, Larry Ellison, and Bill Gates here. They all took the helm before 1995, though they probably would have done well if included."
Kleine correctie, eerst heeft Microsoft Apple moeten redden door $150 miljoen dollar te investeren.

Microsoft and Apple
Grote afwezige is Steve Ballmer van Microsoft,
Geen wonder, als ik die naam zie denk ik direct aan een gorilla schreeuwend en springend voor de camera ;p Of je daar blij mee moet zijn? Ach negatieve aandacht is ook aandacht moet je maar denken.

Ben totaal geen fan van Apple, maar Jobs geeft het bedrijf wel smoel en heeft Apple toch uit een dal getrokken sinds ie weer terug is. Ere wie ere toekomt.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 december 2009 11:25]

Dus omdat de man wat hyperactief is gaan we dat tegen hem houden. Tuurlijk ik ben ook geen Balmer fan (verre van) maar die ene video waar hij een beetje blij over een podium danst heb ik nu al te vaak gezien. De man is gewoon gemotiveerd.
Dat is tot daar aan toe maar ik vind de uitspraken van de man echt lomp, dom en ondoordacht:

http://thelinuxway.blogsp...upid-quotes-by-steve.html
Ze hebben niet gekeken naar hoe die overkomt.
Sommige mensen vinden het niets, anderen weer wel.

Ze hebben gekeken naar hoe die gepresteerd heeft en hoeveel het bedrijf is gegroeid.
En onder de persoon vr hem is het bedrijf al gigantisch gegroeid en nu blijft het vlak.

Als je ook kijkt naar wat Ballmer heeft gedaan voor het bedrijf, is dat ook niet zo veel;
-Vista development liep gigantisch uit
-Vista werd niet goed door de markt geaccepteerd
-Windows Mobile development gaat zeer langzaam
-Xbox 360 is een zware strop geworden

Hier had de CEO (Ballmer) beter sturing moeten geven en dat heeft hij niet gedaan.

Bijvoorbeeld Steve zit er veel strakker in en kan (en doet het ook) sommige projecten killen. Volgens mij viert Ballmer de teugels veel meer, waardoor de mensen onder hem vrijwel vrijspel hebben.
Omdat het bij het originele filmpje op youtube in de omschrijving staat?

EDIT: Alstu http://www.youtube.com/watch?v=7GM4Lt5k24s

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 22 december 2009 20:47]

Link naar het originele filmpje graag.
Ach, ik blijf liever in de waan dat het niet fake is, heb je tenminste nog iets om te lachen :)
"Ook is discutabel in hoeverre de prestaties van een bedrijf aan de topman zijn toe te schrijven."

Nogal ja, alsof alle andere mensen in het bedrijf niet meetellen. Jobs heeft het zeker goed gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat hij lle producten heeft verzonnen waar Apple mee heeft gescoord. Dat lijkt me meer iets voor een heel team waar hij waarschijnlijk wel een belangrijke stem in heeft.
Tuurlijk kan die man niet alle credit nemen, maar het is toch opvallend hoe het bedrijf nadat Jobs wegging wegzakte, en toen jobs terugkwam het meest invloedrijke techbedrijf voor cunsumentenproducten werd..
Ook is discutabel in hoeverre de prestaties van een bedrijf aan de topman zijn toe te schrijven
Ik denk dat dit in het geval van Steve Jobs helemaal niet discutabel is.
De topman heeft een cruciale rol in de prestaties van een bedrijf. Als de CEO incompetent is, zul je dat gelijk merken aan de prestaties en winst.
Hij kan zeker goed presenteren daar niet van, maar bedenk je ook dat hij meestal als hij presenteert voor een zaal vol met Apple-users staat, dus gebashed word ie niet bij zon presentatie.
Hier zat ik dus ook aan te denken, dat opzicht wordt je al snel op handen gedragen. Zet hem nu eens in een zaal vol met 'critics' en kijken hoe hij zich daar uit red.

Maargoed, lijst is ook op basis van cijfers, niet van de persoon zelf.
En laten we eerlijk zijn, veel Apple gebruikers lijken bijna wel gelovigen. Dus hij staat daar bijna als messias. Sommige Apple gebruikers lijken zelfs wel op Jehova's getuigen die hun geloof op proberen te dwingen.
Toch vind ik dit dan meer zeggen over Steve Balmer dan over Steve Jobs...
Het is inderdaad indrukwekkend dat hij bij zijn afwezigheid door ziekte zo goed gepresteerd heeft.
Zeker, doordat hij namelijk de juiste mensen in dienst heeft genomen. Dit zag je al toen hij als CEO terugkwam... hoppa, weg met het bestuur en erin met door hem gekozen personen, waaronder Jonathan Ive. Daarna kwam de iPod, idee van o.a. Steve Jobs, iMacs, Intel transitie, iPhone...

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 december 2009 13:16]

De iPod was zeker geen idee van Steve Jobs, zelfs niet van Apple. De hardware is door een specialistisch bedrijf bedacht en samen verder met Apple ontwikkeld en de interface is weer door een andere firma gemaakt.

De persoon die Apple op het idee van een mp3-speler gelinked aan een music store bracht (vendor lock-in) komt trouwens van Philips.

link
"(PortalPlayer) was attractive to Apple because we had an operating system," said Knauss. "That was a real selling point for Apple. We had the software and the hardware already done, and Apple was on a tight schedule."

[Reactie gewijzigd door Zigi_Samblak op 23 december 2009 02:45]

Idd, Steve Balmer draagt ook niet echt bij om Microsoft jong (van geest), gezond, relaxed en dynamisch voor de dag te laten komen. Eigenlijk meer het totaal tegenovergestelde.
Idd, Steve Balmer draagt ook niet echt bij om Microsoft jong (van geest), gezond, relaxed en dynamisch voor de dag te laten komen. Eigenlijk meer het totaal tegenovergestelde.
Is het dan de bedoeling om Microsoft jong van geest neer te zetten? Ik denk dat dat bij lange na niet de instelling is van Microsoft. Van Apple daarentegen wel. Ze moeten immers op een bepaalde manier hun dure producten aanprijzen. Jongeren die veel willen besteden moet je toch op een bepaalde manier benaderen. Microsoft is niet specifiek gericht op jongeren. Apple wel (en voor de mensen die menen dat ze "jong" van geest zijn).
Apple gericht op jongeren? Yeah right alsof jongeren het geld daarvoor hebben. Apple richt zich vooral op creatievelingen.

MSN, Xbox360, windows, allemaal voor kids hoor!
@ Bazil Funk - Ooit gehoord van de iPod? Bovendien zijn Mac's allang niet meer enkel voor creatievelingen. Zie het succes van de iMac en de Macbook komt ook steeds vaker voor onder jongeren en binnen het onderwijs.

[Reactie gewijzigd door jurs op 23 december 2009 12:06]

dat is zo freakin achterhaald '-_- de grafische sector koos ooit eens vroegah, toen de mist nog dik genoeg was om mijn fiets tegen aan te zetten, voor apples omdat die beeldscherm fucking briljant waren. Vervolgens blijf je er automatisch een beetje bij hangen.

maar zegt dat iets over creatievelingen ? kom op man. Apple poogt een hip imago te hebben maar het is 0 creatief om naar een apple store te gaan en daar een apple product te kopen.

vind zoeen lijstje eigenlijk maar erg subjectief, omdat presteren nu niet bepaald erg meetbaar te maken is imo. Je weet niet welke uitdagingen balmer bv. heeft gehad achter de schermen, of misschien heeft steve jobs het dit jaar wel erg makkelijk gehad, enz. enz.
Nou, als je kijkt naar de top producten van Apple (niet voor Apple, van Apple) dan zitten die nog wel steeds op het creatieve vlak: final cut, aperture, logic studio. Spellen daarentegen produceert Apple helemaal niet (naar mijn weten), MS wel. Dus zo gek is de argumentatie niet van Bazilfunk.
is word dan ook niet voor creatievelingen ? Het is slechts een imago dat ze graag naar buiten willen dragen. Hoe cool is het wel niet als gebruikers / consumenten denken dat ze hip en creatief zijn als je jouw product kopen. Vind het dus niet echt briljante argumentatie, eerder het napraten van een marketingafdeling.
Jij laat ook nooit een kans ongemoeid om Microsoft en Windows een sneer te geven h |:( Windows voor kids.. Wat is OSX dan? Voor de elite? Sukkel..

Jouw posts vallen me al een hele tijd op. Ik weet dat ik hier niet op zou moeten reageren, maar jij weet wel altijd haarfijn jouw haat en afkeer jegens Microsoft en Windowsgebruikers te etaleren!

[Reactie gewijzigd door marhalm op 22 december 2009 19:23]

Pot verwijt de ketel...

Als ik jouw reacties er eens op nasla dan valt mij toch een voorliefde op om vooral zogenaamde "Apple fanboys" aan te vallen.

Je ziet eerder de splinter in iemand anders oog dan de balk in je eigen... :z
Het is wel een man die weet wat hij doet, en dat vindt ik vele malen belangrijker dan uiterlijk. Misschien niet voor Apple fans, maar ... nou bijvoorbeeld names James Gosling de man ziet er niet uit maar weet wel wat hij doet en dat vindt ik echt een stuk belangrijker. Maar goed, tegenwoordig wordt er zelfs gelet wat voor merk schoeisel iemand aan heeft bij sommige presentaties in IT.
Deze lijst was gebaseerd op "harde cijfers", waar heb je het over?
Maar in hoe verre weet je nu of Steve Ballmer zoveel goeds heeft gedaan voor het bedrijf? Ik heb meer het idee dat dit het team onder hem en Bill Gates/Paul Allen veel hebben gedaan. Steve Ballmer daarentegen zie ik vooral een strategie uitstippelen die niet echt succesvol is geweest, vandaar dat daar nu veel aan moet gebeuren (naar eigen zeggen, dus dat is dan wel weer goed). Ballmer heeft vooral gewoon kunnen meeliften op het succes van zijn voorganger en het feit dat iedereen gedwongen is ergens wel hun product te gebruiken.

Of iemand er goed uitziet of niet doet er nauwelijks toe, hoewel het bij publieke presentaties weldegelijk invloed kan hebben. Daar doet Steve Jobs het zowiezo beter, maar intern is ook vrij duidelijk dat hij aan de wieg heeft gestaan van veel beslissingen die zeer succesvol zijn gebleken. Bij hem heb ik veel meer het idee dat hij weet wat de markt wil en daar op inspeelt. Hij houdt het bedrijf ook vrij bewust klein (zie dat in bijv. de onmogelijkheid om voor de iPhone te programmeren op Windows of door het niet willen ontkoppelen van OS en hardware). Een kleiner bedrijf is efficienter en makkelijker te besturen, waardoor zaken beter van de grond kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 december 2009 13:13]

Je kan veel zeggen over Balmer, maar als je hem ziet praten dan komt het woord dynamisch zeker wel in je op. Relaxed daarentegen...
het jammere is dat dat verder niet overkomt in de rest van zijn organisatie.
maar inderdaad aps dat interview op tv, was toch wel, dynamisch te noemen ;P
Weet niet of je bij Microsoft werkt (ik wel) en Steve Balmer komt absoluut dynamisch over als hij een (interne) presentatie geeft. Hij weet het publiek toch wel vaak enthiousiast te krijgen, zoveel energie in die man is niet normaal :)
Is het iets als 'Can I get a Hell Yeah?' *Hell yeah!1!* :+
Dan heb je deze nog even gemist: http://www.youtube.com/watch?v=7GM4Lt5k24s
Als je niet even energiek bent als Balmer ben je de lul 8-).
Als je niet even energiek bent als Balmer ben je de lul .
Uit de omschrijving bij de video:
About The Video:

At a time when Americans are scared, jobless, and homeless, we wanted to create a comedy that would resonate with how Americans are feeling. We are Scott Rose and Ernie Brandon, a screenwriting duo in Los Angeles, and we don't have anything to give back to America except for belly laughs. This video is a teaser for our new comedy screenplay about what it means to be a little guy in the land of giants. This is our Christmas gift to the working class.
Dat had je gelezen hoop ik?

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 22 december 2009 14:15]

Energiek is wat anders dan als een aap over het podium rennen of de zwetende boeman uit te hangen.
Legendarisch zijn die filmpjes! :+

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 22 december 2009 21:33]

...enthousiast?! Nou, dat geldt niet voor iedereen hoor. Ik ben na 2 minuten luisteren naar die man al afgehaakt. ADHD-er on steroids... en als hij nou ook nog iets zinnigs te zeggen heeft...
Voor een aantal mensen zal hij een geweldige inspirator zijn, maar een visionair is hij niet.
Als ik Steve Balmer zie denk ik eerder aan CEO met ADHD. ;)

Jobs heeft charisma en dat vind ik Balmer nou niet echt hebben.
Het is natuurlijk geweldig wat Steve Jobs heeft gedaan met Apple sinds zijn terugkeer. Maar naast zijn succes bij Apple heeft Steve Jobs ook Pixar groot gemaakt.
Wat zo al dan? Nieuwe iPhone en zoveelste revisie van een iPod? Ik vind dat nog niet zo geweldig.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 22 december 2009 11:41]

De iTunes-store, iPod, iMac, Mac OS X zijn (succesvolle) producten die uitgebracht zijn na de terugkeer van Jobs. Maar ook animatiefilms als Toy Story en Finding Nemo zijn successen uitgebracht onder leiding van Steve Jobs.

[Reactie gewijzigd door Xental op 22 december 2009 11:52]

Ik denk dat hij steve jobs terug komst in 1998 bedoelt
1998 ? 1999 ?
Dus elk product van Apple in de laatste 10 of 11 jaar.
Ok, ik doelde meer op de laatste terugkeer na zijn transplantatie.
Ja, haha, dat is een maandje of wat geleden. duh
iMac
iPod
iTunes Music Store
iPhone
Pixar

Toch heel wat zaken die een grote invloed hebben gehad op hoe we vandaag met technologie omgaa.
Wat zo al dan? Nieuwe iPhone en zoveelste revisie van een iPod?
Niet een iPhone of een iPod maar de iPhone en de iPod.
Kan je Amazon wel een puur technologiebedrijf noemen? Feitelijk is het niet meer dan een postorderwinkel die gebruik maakt van internet.
Amazon doet heel wat meer dan alleen boeken/media verkopen. Ze verkopen ook hardware-capaciteit en faciliteren het verhandelen van arbeidskrachten, samen met nog veel andere bezigheden.

Kijk bijvoorbeeld eens op:
Amazon's Mechanical Turk: https://www.mturk.com/mturk/welcome
Amazon's Virtual Private Cloud: http://aws.amazon.com/vpc/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True