Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Geheugen- en hardwarefabrikant Corsair heeft een nieuwe firmware voor zijn P-serie solid state drives uitgebracht. De firmware werd door Samsung ontwikkeld en voegt ondersteuning voor het trim-commando aan de ssd's toe.

Firmwareversie VBM19C1Q, dat via het forum van Corsair is te downloaden, voegt het trim-commando onder Windows 7 toe en is beschikbaar voor de P64, P128 en P256. Het flashen van de drives heeft overigens het wissen van alle data erop tot gevolg. Niet alleen de firmware, maar ook de softwaretool om de solid state drives van Corsair van de update te voorzien werd door Samsung ontwikkeld. Samsung, dat de controllers produceert, heeft de firmware uitgebreid getest om problemen zoals Intel die ondervond met zijn trim-firmware te voorkomen.

Het trim-commando moet voor betere prestaties van de ssd's zorgen, ook wanneer sectoren al een keer gedeeltelijk beschreven zijn. De voor solid state drives typische performance-degradatie zou dankzij ondersteuning van Windows 7's trim-commando goeddeels tot het verleden moeten behoren. Trim verwijdert dan de deels gevulde blokken, waarna Windows 7 deze blokken bij schrijfacties zonder vertragingen kan benutten. Eerder al bracht naast Intel ook A-Data een firmware-versie voor ssd's uit die het trim-commando van Windows 7 ondersteunt.

Corsair P256 ssd
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Na de verbeterde firmware update tool die Intel enkele weken geleden uitbracht om TRIM functionaliteit toe te voegen aan diens 34nm SSDs (http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363) is gisteren ook een vernieuwde SSD toolbox uitgebracht. (http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18455)

aangezien er blijkbaar niemand hierover een nieuwspost maakt, meld ik dit hier maar even :)
Oeps, en wederom geen melding van het feit dat het bejubelde trim alleen met de standaard Windows 7 drivers werkt, niet met de Intel sata/raid, Nvidia sata/raid, AMD sata/raid, SIL sata/raid drivers etc.

Toch erg jammer weer. Misschien dat het toch eens tijd is voor een algemeen stuk dat de verschillen tussen ssd's van diverse merken op het gebied van trim en garbage collection duidelijk maakt;) Dan weten potentiele kopers ook echt waar ze aan beginnen. En of goedkoop, gerelateerd aan hun wensen/eisen, duurkoop is of niet.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 22 december 2009 17:52]

Het is ook vervelend dat TRIM geen resultaat teruggeeft door de hele ketting van filesystem, driver, disk controller, disk heen. Je moet maar hopen dat het bij de schijf aankomt.

Linux, FreeBSD en consorten geven voorzover ik kan zien wel altijd netjes de gefaalde ATA commando's weer in de logs, zodat je kan zien of het goed ging of niet. Misschien dat ze daarom wel wat langer erover doen omdat ze dat ook voor TRIM goed willen hebben.

Het zou ook erg handig zijn als er een soort van "TRIM count" in de SMART tabel van zo'n SSD zou staan... dan kan je gewoon aan de drive zelf vragen of ie TRIMs heeft gekregen. Dit soort counters heeft mijn OCZ Vertex (firmware 1.4) wel voor het aantal erase cycles e.d....
Het flashen van de drives heeft overigens het wissen van alle data erop tot gevolg.
Lees ik dit correct, alle data die er voordien op stond zal dus ontoegankelijk worden op de drive, nadat hij geflashed werd met de nieuwe firmware? Waarom gebeurt dit?
Nou ja, ontoegankelijk, er wordt natuurlijk niets ontoegankelijk, je data is gewoon weg. Waarschijnlijk omdat de interne boekhouding van welke blokken (deels) gebruikt worden overhoop wordt gehaald door de nieuwe firmware om dat nieuwe trim commando te kunnen ondersteunen.
Inderdaad jammer dat het zo moet maar gelukkig gebruikt bijna iedere SSD bezitter deze naast een normale HDD. Gewoon een kwestie van even backuppen, flashen en weer terug zetten en er is niets aan de hand. :)
De voor solid state drives typische performance-degradatie zou dankzij ondersteuning van Windows 7's trim-commando goeddeels tot het verleden moeten behoren.
ik blijf het opmerkelijk vinden dat het trim commando altijd als 'windows 7 trim commando' in tweaker artikelen naar voren komt. trim is onderdeel van de ata specificatie. het commando staat op zichzelf en kan ook door andere os-en benut worden. het is een open standaard en dus niet windows specifiek of proprierty.

wikipedia ata trim commando

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 22 december 2009 16:53]

Zo opmerkelijk is het niet als je de bron had gelezen:
[6] This update has been developed by Samsung to enable Windows 7 Trim Support on NTFS-formatted SSDs. We do not recommend or support its use on any other platforms.
Dus is zeker wel OS afhankelijk of het allemaal werkt zoals het moet werken.

[Reactie gewijzigd door bjorntje424 op 22 december 2009 18:29]

Moet je hier maar eens kijken:

http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/

Daar zie je duidelijk dat een concurrent wel degelijk ondersteuning geeft voor TRIM op andere OS-en.
Dus dat het technisch niet goed zou werken is onzin.
Dat deze fabrikant er geen ondersteuning aan geeft zegt meer iets over de fabrikant dan over TRIM.
Zoals wel vaker, ook met andere zaken, is dit een typisch voorbeeld van bedrijven die de klant '´nformeren' om er zelf vanaf te zijn.

Edit: Intel ondersteunt het ook. Zij hebben ook een apart programmaatje.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 22 december 2009 21:36]

Dat is een tool die alle lege ruimte op de SSD beschrijft met nullen. Niet alleen heeft dat nadelig effect op de levensduur, maar ook kan het voor crashes zorgen, als je tijdens zo'n operatie gewoon aan het werk gaat. Bovendien is het omslachtig en traag.
Het flashen van de drives heeft overigens het wissen van alle data erop tot gevolg.
Dus dan moet je windows en al den boel opnieuw installeren als je de firmware flasht?
Of je maakt even een backup die je na het flashen weer terug plaatst.
Image trekken, flashen, image restoren.
Mooie firmware. Hopelijk volgt de Corsair X (Extreme) serie snel, dan kan ik de mijne ook updaten :). Merk dat de prestaties sinds de verse windows installatie aardig zijn geslonken. Windows prestatie index gaf een 7.8 na een verse installatie, nu nog maar een 5.9.

[Reactie gewijzigd door NL-RaVeR op 22 december 2009 16:51]

Juist.. Ik liep al te juichen toen ik de aankondiging zag, maar ben wat te vroeg.. Goed te zien dat ze er wel mee bezig zijn..
Dus buiten het verlies van de telling met bits en bytes, ga je nu nog je HD extra moeten kleiner maken om ze te versnellen.. Goed bezig! :)
Waar haal jij dat weer uit? Door het trim commando gaat het onder partitioneren juist minder nodig zijn.

Verder heeft zowat elke SSD al een deel reserve cellen om de snelheid maar ook de levensduur te vergroten. Zo zou de x25-e 64GB van intel evenveel flashgeheugen hebben als een x25-m 80GB.
bron: Femme in Het grote SSD topic ~ Deel 6

[Reactie gewijzigd door kluyze op 22 december 2009 17:07]

Dus buiten het verlies van de telling met bits en bytes, ga je nu nog je HD extra moeten kleiner maken om ze te versnellen.. Goed bezig! :)
Of hoe je een nieuwsbericht komplet verkeerd kan begrijpen en daar nog omhoog voor gemod wordt. Goed Bezig!
En volgende week komt er een firmware uit die niet alle data corrupt maakt? :+

Wel goed om te zien dat andere fabrikanten nu ook met TRIM aan de slag gaan.
Dat raakte ondertussen ook wel tijd. Windows 7 is ondertussen al een poosje uit.
Een poosje, krap twee maanden zul je bedoelen. Overigens het is niet altijd verstandig om altijd het nieuwste van het nieuwste te willen hebben. Dat heb ik inmiddels wel afgeleerd, je betaald de jackpot en zit altijd met alle kinderziekten of erger (met erger bedoel ik zaken die in de eerste revisie niet verholpen kunnen worden door firmware updates). Laat ze eerst maar eens iets op de markt zetten wat direct ook redelijk werkt en niet iets half zoals een SSD zonder degardatie over time (waarom moet dat namelijk in het OS geregeld worden en niet door de SSD zelf b..v. door de firmware/driver).
"Niet altijd" is iets anders dan 'nooit'. M'n Intel X25-M G2 80GB doet het alweer een paar maanden uitstekend. Wat mij betreft komt er nooit meer een HDD in een laptop.

Die verhalen over degradatie zijn vooral indianenverhalen van mensen die zelf geen SSD hebben, zoals nu dus weer. Beetje een sprookje eigenlijk dat zichzelf in stand houdt. Natuurlijk, de ene SSD is de andere niet en sommige modellen hebben wat meer last van degradatie dan andere. Maar wat boeit dat nou als een gedegradeerde SSD nog steeds vele malen beter presteert dan de snelste HDD? Als dat dan de reden is om geen SSD te kopen dan leg je jezelf gewoon een beperking op. De enige geldige reden om nog geen SSD te kopen is de prijs per GB.

Overigens sinds de firmware-upgrade van m'n Intel G2 en het eventjes draaien van Intels SSD toolbox presteert de SSD nu zelfs beter dan toen ik 'm pas had. Veel succes met je HDD, ik weet inmiddels wel beter. :)
Indianenverhalen? De overkoepelende organisatie voor Solid State Drives erkent het bestaan van dit probleem als 'inherent aan de gebruikte technologie'. Ik wilde juist op SSD overgaan maar de hoge prijs en dit soort firmware geneuzel zorgen ervoor dat ik voor een habbekrats een TB HDD heb gekocht (voldoet ook prima, maar met bewezen technologie).
Dit soort grappen is dus precies de reden waarom ik bij de behoorlijk betrouwbare harddisk blijf _/-\o_
Ongeveer 89% van alle mensen die met computers werken, werken met Windows.

Overigens zal het ook niet lang meer duren voordat TRIM in Linux-distro's beschikbaar komt, had eigenlijk verwacht dat dat er al zou zijn.
Bij alle distro's met kernel 2.6.28 of hoger en een FileSystem die het TRIM commando ondersteunen (zoals EXT4) werkt het al. Zo niet, dan pas heb je wiper.sh nodig.
Incorrect: Alhoewel er in de block driver van 2.6.28 wel voorbereidingen voor "block-discard" zijn in de block-layer van de kernel, zijn deze nog niet in alle lagen doorgevoert.

Naar ik begrepen heb zijn er vooral problemen met het feit dat trim geen 'gequeuede' commando is maar onmiddellijk uitgevoerd wordt, waardoor er erg opgelet moet worden 'trim' en andere commandos door de SSD niet in de verkeerde volgorde uitgevoerd wordt. Er was een patch die dit met extra flush commando's oploste, maar die gaf nogal wat performance verlies.

Ik had zelfs begrepen dat sommige wijzigingen in 2.6.30 weer weggehaald zijn.
Dus helaas, afaik nog geen trim in linux, ook niet met ext4
Ongeveer 73.69% van alles statistieken zijn ter plekke verzonnen.
Inderdaad maar 87,23% daarvan komt aardig in de buurt van de waarheid dus het zegt meer dan genoeg :D Je kan er niet omheen dat Windows verruit (meer dan 50%) het meeste (als PC OS) wordt gebruikt over de hele wereld :)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 december 2009 16:50]

Tel je daar alle 'computers' (ja de servers bedoel ik) op het internet ook mee? 8)7
Eerlijk gezecht zou dat me niets verbazen. Ik ken namelijk 1 persoon die linux altijd gebruikt, zelf ook een technisch persoon (en niet gamer). Tegen toch best wat andere mensen (veel meer dan 10).
Dus ik zou zeggen dat hier in nederland het percentage nog hoger ligt dan 90%. TENZIJ je de serverts erbij telt, dan kan 87% best kloppen.
sure, er vanuitgaande dat elke server gemiddeld minstens 2 gebruikers heeft.
Tot welk gedeelte daarvan behoort die van jou? :)
Das waar, maar de wereld (wijde web) draait op Linux, Unix, ... En buiten desktops maar zeer weinig op Windows.
Ik denk dat dit je nog vies tegenvalt, er draaien genoeg servers op Windows hoor, anders zou Microsoft allang de server-tak afgestoten hebben :)

Niet dat ik een fan ben van windows, maar toch, niet alles is *nix ;)
Als je zuiver naar webservers kijkt dan zal een flink deel Linux zijn. (Al die hostingbedrijven tikken flink aan)

Maar kijk je naar andere servers dan zijn er heel veel windows servers.
Het marktaandeel van IIS is wel aan het groeien ten koste van het aandeel dat op Linux host. En dan wordt er alleen al naar IIS versus Apache gekeken. Wellicht draait een gedeelte van de Apache's ook nog op Windows servers.

Survey: Microsoft's IIS may catch Apache in Web server market
IIS continues to narrow the gap with the open-source Apache Web server, adding 2.6 million Web sites in the last month
Beetje kort door de bocht. Wallstreet werkt met Windows afaik.
Haha leuk hoor. En Linux gaat nooit op z'n gat he. En hoe kun jij nou weten wanneer ze hoge loads hebben? Misschien is jouw verbinding wel gewoon bagger. 10 tegen 1 dat je een router gebruikt... die op linux werkt...
Windows 7? Wie is daar nu in ge´nteresseerd?
Linux beste mensen, Linux. En daar hebben we, als je distro TRIM niet ondersteund wiper.sh voor.
Weer zo'n linux nazi die even komt vertellen wat andere mensen moeten gebruiken. Als jij blij bent met je veredelde command line OS is dat ok, maar als andere mensen windows 7 willen gebruiken is evenzeer hun goed recht.
Juist, straks begint er ook nog iemand macos te promoten, dat zijn ook nogal vastberaden mensen.

Dan gaat de discussie helemaal alle kanten op.

Laat mensen in hun waarde, het is bijna kerst
Enigszins offtopic, maar ik moet je terleurstellen, want Linux is alles behalve een Windows vervanger. Er zitten nog veel te veel haken en ogen aan. In veel gevallen kan Linux, Windows gewoon niet vervangen.
Je kunt het ook andersom bekijken. Windows is veel te beperkt inzetbaar waardoor heel veel computers op linux draaien.
Denk aan routers die je thuis hebt staan voor je internet verbinding.
Denk aan set-top-boxes, voor je digitale TV.
Denk aan Nas servertjes.
Denk aan printers die een eigen ip adres hebben.
Denk aan de computers die in alle moderne auto's zitten.
Denk aan al die moderne smartphone en PDA achtige apparaatjes.
Etc.
Hier komt vrijwel geen windows voor. Soms een eigen OS, maar heel vaak een linux smaakje.

Alleen in ATM (flappentappen) en POS (winkelkassa) is windows een grote speler, zo uit mijn hoofd.
Maar die laatste twee zijn gewoon vermomde pc's.

En voor mij is ieder apparaat waarin ik een cpu, geheugen en een os kan herkennen een computer.
Zo bezien is Windows bezig een niche speler te worden. :)
Je probeer hier het verhaal een geheel andere draai te geven, welke niet klopt. De opmerking werd gemaakt over te stappen naar Linux, dus van Windows naar Linux. In dit geval is het vaak niet mogelijk.

Neem als voorbeeld een grote onderneming, met zeg zo'n 600 in huis ontwikkelde applicaties welke altijd op Windows gedraait hebben. Denk jij dat Linux een alternatief is. Ik en meer mensen die echt verstand hebben van Linux denken van niet. (dit voornamelijk op kosten <> baten) Dit zijn situaties die heel veel voorkomen.

Maar volgens mij dwalen we heel ver af... tijdens het tikken van dit bericht moest ik al hard nadenken waarover de nieuws post ook al weer ginig. :+ :X

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 december 2009 09:54]