Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Intel heeft een raiddriver vrijgegeven die ondersteuning biedt voor het trimcommando bij het gebruik van solid state-schijven. Voorheen was het voor gebruikers die ssd's in raid hadden opgesteld niet mogelijk om trim te gebruiken.

De nieuwe drivers hebben versienummer 9.6.0.1014 meegekregen en ondersteunen trim in alle configuraties behalve raid5. De drivers ondersteunen bijna alle recente Intel-chipsets.

De drivers stellen Windows 7 in staat om het trimcommando door te sturen naar een ssd, ook als deze in een raidopstelling staat. Solid state-schijven kennen normaal na verloop van tijd een terugloop in de schrijfprestaties. Dit heeft ermee te maken dat ssd's alleen volledige blokken kunnen beschrijven, en niet enkele geheugenpages. In de praktijk kan het voorkomen dat een blok van twintig pages geheel moet worden gewist en herschreven, terwijl de gebruiker maar twee pages daadwerkelijk wil aanpassen. Dit probleem speelt vooral op als de ssd weinig vrije ruimte over heeft en kan de schrijfprestaties flink negatief beïnvloeden.

Al eerder voegden fabrikanten als OCZ, Corsair en A-data trimondersteuning aan hun ssd's toe. Ook Intel-schijven ondersteunen het trimcommando in niet-raidopstellingen. Met deze driver is trim voor het eerst ook beschikbaar voor gebruikers die hun ssd's in een raidopstelling hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Even quoten uit de meegeleverde TXTSETUP.OEM. Dit levert de volgende lijst van gesupporteerde chipsets op:
  • Intel(R) ESB2 SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH7R/DH SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH7M/MDH SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH8R/DH/DO SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH8M-E/M SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH9R/DO/DH SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH9M-E/M SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH10D/DO SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ICH10R SATA AHCI Controller
  • Intel(R) 5 Series 4 Port SATA AHCI Controller
  • Intel(R) 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller
  • Intel(R) 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller
  • Intel(R) ESB2 SATA RAID Controller
  • Intel(R) ICH7R/DH SATA RAID Controller
  • Intel(R) ICH7MDH SATA RAID Controller
  • Intel(R) ICH8R/ICH9R/ICH10R/DO/5 Series/3400 Series SATA RAID Controller
  • Intel(R) ICH8M-E/ICH9M-E/5 Series SATA RAID Controller▓

[Reactie gewijzigd door Ravefiend op 22 maart 2010 14:03]

Goed van jouw! Misschien kan dit in de startpost opgenomen kunnen worden.
is het ook een driver voor ahci ?
Vreemd dat het met raid5 dan weer niet kan, is daar een reden voor?
waarschijnlijk omdat met raid5 de datablokken op een andere manier gesorteerd zijn, niet alleen interleaved, maar ook echt parity berekend.
Het artikel doet nu lijken alsof het wel werkt voor RAID6 wat raid5 + een extra parity schijf is. Dit is misschien wat onduidelijk.
ICHR doet dacht ik geen RAID6
Niet echt want iedereen weet ondertussen al dat ICHxR geen RAID6 heeft. Dus 0, 1, 10 werkt en 5 niet.

Sowieso neem je geen RAID5 op je onboard controller en ook niet met SSD's dus who cares...

[Reactie gewijzigd door Rizon op 22 maart 2010 12:52]

Werkt deze TRIM functie ook met andere merken zoals OCZ? en hoe zie je of merk je dat die TRIM werkt?
Werkt deze TRIM functie ook met andere merken zoals OCZ
JA, Volgens het artikel voegt deze driver ondersteuning toe voor TRIM op en RAID configs
en hoe zie je of merk je dat die TRIM werkt?
Command Prompt > fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commando's uitgeschakeld)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commando's ingeschakeld)
Een flinke prestatie winst voor RAID opstellingen voor de OCZ schijven.
Ik heb zelf geen SSD maar ging er sowieso geen kopen als het trimcommando niet beschikbaar zou komen voor RAID, nu is dat zover en nogmaar eens kijken hoe diep ik in mijn buidel ga tasten voor een SSDtje.
Een flinke prestatie winst voor RAID opstellingen voor de OCZ schijven.
Ik heb zelf geen SSD maar ging er sowieso geen kopen als het trimcommando niet beschikbaar zou komen voor RAID, nu is dat zover en nogmaar eens kijken hoe diep ik in mijn buidel ga tasten voor een SSDtje.
Dus je ging er geen kopen omdat het trim commando niet beschikbaar was?

Het feit dat ze hoe dan ook vele malen sneller zijn dan een normale HDD maakt niet uit?

Dat is een beetje zoiets als "ik koop geen Ferarri want deze rijdt nog op euro 95" het feit dat 'ie sneller is dan de rest maakt dan niet uit? :P

Maar goed, goede ontwikkeling dit. Jammer dat het in RAID5 niet werkt, dat is toch wel de meest gebruikte RAID opstelling, helemaal voor particulieren. Met een beetje mazzel kun je migreren naar RAID6 of 10 :)

Ik zit nog steeds te azen op een fatsoenlijk sub 100 euro SSD'tje voor mijn notebook :) Trim of geen trim :P
Ik denk dat je het effect van TRIM onderschat, zonder TRIM zijn veel SSDs bij 50% bezetting ( en daar zit je tegenwoordig snel aan met 80GB schijven) maar een beetje sneller dan klassieke HDDs.

Je vergelijk met Ferrari in je commentaar is niet echt wat lewt bedoelt. Zijn uitleg zou zijn dat je geen Ferrari koopt als je toch het meeste van de tijd in de file staat aan te schuiven en dat je dan even goed af bent met een 2PK die ongeveer 100 keer minder kost.
Een rappte ssd zoals een X25-M of eentje met een Indilinx Barefoot is ook zonder trim na langdurig gebruik in de meeste taken een stuk rapper dan een harde schijven. De meeste mensen gebruiken ssd's als bootdrive waarbij de schrijfprestaties minder van belang zijn en een lage leestoegangstijd relatief veel effect heeft op de prestaties. Een harde schijf kan moeilijk op tegen de vijftig keer lagere leestoegangstijd van een ssd.

De hoeveelheid data in het bestandssysteem op de drive zegt niet alles over de degradatie. Het kan best zijn dat je maar de helft van de capaciteit gebruikt maar dat alle blokadressen op de drive al wel een keer zijn beschreven (bijv. omdat je grote games hebt ge´nstalleerd en weer gede´nstalleerd). Zonder trim denkt de ssd dat hij bijna helemaal vol staat en zal hij meer moeite hebben op de schrijfprestaties op niveau te houden (hiervoor moet de ssd kunnen beschikken over een voldoende voorraad vrije geheugenblokken).

Trim zorgt voor meer vrije geheugenblokken mits je voldoende capaciteit (minimaal zo'n 10 procent) in het bestandssysteem vrij laat. Zonder trim zijn onderpartitioneren of het verkleinen van de drive (via set_max_address / instellen van host protected area) een oplossing om degradatie tegen te gaan. Je bereikt er hetzelfde mee als met trim, namelijk meer vrije geheugenblokken. Enterprise-ssd's zoals de X25-E komen af-fabriek met 25 procent overcapaciteit, waardoor zij vrijwel geen performance-degradatie hebben. Trim heeft dus minder zin op deze drives.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden,
Ik heb namelijk zelf geen SSD maar heb wel degelijk ervaring van mensen die geen trim commando op zijn toen 60% volle SSD, en dan baal je flink als je PC dan toch niet meer zo rap is.

En vooral bij meerdere SSD schijven in je systeem is dit ronduit jammer. fijn dat dit er nu is.
Het is dan ook complete onzin die typisch gebruikt wordt door mensen die geen SSD hebben. Zelfs met performance degradatie blijven SSD's veel sneller dan HD's.
Jah, alleen is de Prijs / Performance verhouding is zonder trim command support een stuk minder groot als met... maargoed.. we vallen nu in herhaling :)

[Reactie gewijzigd door cappie op 22 maart 2010 19:31]

Inderdaad Trim is een must als ik dat niet had gehad was me SSD nu amper sneller dan me Raid0 setup. Performance kakt heel erg in bij veel gebruik.

Zodra ik em dan trim is hij weer bijna de oude.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 maart 2010 12:53]

Acces times bljiven ook na veelgebruik en zonder trim duizenden malen sneller van raid 0.
Als je SSD geen Trim heeft gebruik je toch lekker wat anders. Ik gebruik nu 5 maanden SSDOptimizer van Apacer link
Het gaat niet om TRIM voor 1 SSD, maar op TRIM voor meerdere SSD die in RAID staan, hiervoor was nog geen TRIM
Ja, ik begrijp het nieuws bericht wel (100%) gelezen ;)
Ik bedoelde meer SSD en TRIM in het algemeen. Thx voor opheldering voor andere.
Garbage Collection van OCZ als voorbeeld had je populairder gemaakt. Dat werkt wel al in RAID.
Ik heb dat progje eens goed aangekeken. Het is Diskeeper HyperFast in een Apacer installer.
Na een kleine google aktie vond ik het volgende:
HyperFast is designed to improve write performance on SSDs. On the SSDs for which it is applicable, it offers a great performance gain. That said, I've personally tested the Intel drives and, unless you have really unusual usage, you won't need to optimize them with this tool.


-Michael Materie

Diskeeper Corporation
[...]
Maar goed, goede ontwikkeling dit. Jammer dat het in RAID5 niet werkt, dat is toch wel de meest gebruikte RAID opstelling, helemaal voor particulieren. Met een beetje mazzel kun je migreren naar RAID6 of 10 :)
RAID5 is de meest logische opstelling voor HDD's (hoewel ik dit zelf op een ICHR liever niet doe), maar niet voor SSD's. Gezien SSD's een interne marge hebben voor kapotte sectoren is stripen logischer.
Ik zit nog steeds te azen op een fatsoenlijk sub 100 euro SSD'tje voor mijn notebook :) Trim of geen trim :P
Daar zijn er al meerdere van waaronder de Intel X25M-V.
Op het moment dat een sector kapot is, ben je al te laat. Harde schijven hebben overigens hetzelfde principe aan boord.
Bij SSD's ben je dan dus niet te laat. Bij HDD's wel. Is een heel ander principe waardoor RAID 5 bij HDD's logisch is en bij SSD's niet.

[Reactie gewijzigd door jvo op 22 maart 2010 13:08]

Op het moment dat een sector kapot is, ben je al te laat. Harde schijven hebben overigens hetzelfde principe aan boord.
Dat een deel van de capaciteit wordt gebruikt voor redundantie klopt. Maar je DATA wordt niet redundant opgeslagen. Als er een sector kapot is wordt een nieuwe gebruikt, maar dan is de data al weg!
Gezien SSD's een interne marge hebben voor kapotte sectoren is stripen logischer.
Ssd's kunnen stuk gaan Het zal niet vaak gebeuren maar het kan. Vanwege de hoge kosten per gigabyte is raid 5 juist bij ssd's het aangewezen raid-level als je redundancy nodig hebt. Bij goedkope harde schijven kun je eventueel raid 1, raid 10 of raid 6 overwegen. De penalty van een read-modify-write-cyclus is minder groot bij een ssd vanwege de lage toegangstijd. Raid 5 is overigens ook stripen maar dan met een parityblokje per stripe :) .
Meer, 'ik koop geen ferrari omdat hij behoorlijk langzamer gaat rijden als hij wat ouder word'.
Zonder blokken op te schonen heb ik liever een HDD dan een SSD.

RAID5 = data btw. De clown die SSD gebruikt in RAID5 voor data wil ik mijn bankrekeningnummer wel eens doorgeven. Of ik ga z'n rug wel even krabben.
En 10 is een hoger nummer dan 5/6 maar dat heeft niets te maken met hoe het werkt. RAID5/6 -> 10 moet je rebuilden, kan je niet migreren omdat je niet met pariteit werkt.
Volgens mij gebruiken de meeste mensen Raid0 of 1, en niet Raid5.

De meeste mensen die ik ken die gebruik makken van een Raid opstelling in hun Computer gebruiken Raid0, ik ken er geen een die Raid5 gebruiken in hun Computer.
had geen donder uitgemaakt als je maar 1 ssd koopt dat deze driver er is.
puur alleen maar voor raid dus 2 of meer ssd's in je systeem.
trim werkt al prima op single ssd configuraties.
ik heb juist nog geen 2e ssd gekocht voor raid 0 vanwege dit. nu ga ik het wel overwegen om een 2e 80gb intel postville aan te schaffen.
heb een xps laptop met 80gb postville en 500gb data disk.
blijft altijd de vraag, ga je voor meer snelheid of toch opslag:)

this is gonna keep me bussy for a while!

heeft wel paar maanden geduurd intel.. maar beter laat dan nooit:)

[Reactie gewijzigd door 151407 op 22 maart 2010 12:13]

Maar ik heb 1 Vertex, maar daarnaast nog 2 HDD's in raid0 staan. En op de ICH7r kan je niet een enkele poort op AHCI zetten. Ik had dus ook nog de oude Intel drivers en dus geen TRIM
Als je poorten op RAID staan, is het toch al automatisch AHCI.
99.9% van de mensen die twijfelen moeten RAID selecteren ipv AHCI. Die Vertex draait dus ook in AHCI naast de 2 HDD's in RAID.
Maar dan heb ik alsnog de Intel driver nodig toch? En die supportte eerst dus geen trim
Wanneer je 1 vertex onder AHCI wilt laten draaien, wordt aangeraden om niet de Intel drivers te gebruiken, maar om de microsoft drivers te gebruiken.
Draai zelf met win 7 pro, en laadt bij het installeren niet de Intel drivers, en Trim werkt perfect, ga je echter de Intel drivers laden bij het installeren werkt Trim niet meer.
Wordt ook aangeraden op de support page van OCZ.
Voor diegene die nieuwsgierig zijn wat het geeft :)

Met deze driver :
2x Postville 80GB in raid0 op m'n ICHR10 (Asus P6T WS Pro)
Windows 7 Pro x64
Core I7 920

http://www.xback.be/atto.jpg

mvg

Koen
Je link werkt (hier) niet.
"De drivers ondersteunen bijna alle recente chipsets."

Maar alleen Intel Desktop Boards. Ik hoopte even dat Intel een universele driver voor zijn schijven had geschreven, die ook op mijn nVidia chipset zou werken. Helaas pindakaas, maar wordt niet echt duidelijk uit het artikel. Hopelijk volgen andere chipset fabrikanten snel
Dit is een driver voor hun chipsets , niet voor hun schijven. Elke SSD schijf met trim kun je met deze driver gebruiken.
Had wellicht iets duidelijker mogen zijn voor mensen die niet bekend zijn met de materie. Het zijn drivers voor de sata raid-controller (en niet de ssd, een sata-device heeft geen driver nodig). De driver van Intel werkt vanzelfsprekend niet op een sata raid-controller van een andere fabrikant. Een generieke driver is niet mogelijk omdat er bekendheid nodig is met de raid-implementatie van de raid-controller. Daar moet immers de vertaalslag gemaakt worden van de lba's van je raid-volume naar lba's van de ssd's in de raidset.
mensen die niet bekend zijn met de materie weten niet wat RAID is en wat het trim commando doet, en snappen dan toch al niets van het bericht :+
Blijkt uit de vele reacties van mensen die liever hier onzin verkopen dan even 15min tekst opzoeken op GoT of Wikipedia.
Ik hoopte even dat Intel een universele driver voor zijn schijven had geschreven, die ook op mijn nVidia chipset zou werken.
Ik ben bang dat dat niet mogelijk is. Deze driver voor Intel SSD's op Intel chipsets lag in de lijn der verwachtingen, hoewel Intel er niets over kwijt wilde. Een driver voor Intel SSD's op andere chipsets verwacht ik zelf eigenlijk niet op korte termijn. Maar goed, wie weet.
Hoe werkt dit nu precies? Ik heb een Intel X25-M G2 (met TRIM dus) en gebruikte de oude Intel driver, dus zonder TRIM. Ik vind mijn PC nu echt veel sneller dan wanneer ik een HDD gebruikte, en dan heb ik niet eens TRIM support momenteel. Wel doe ik eens in de 2-3 weken (wanneer ik er aan denk) de handmatige TRIM met de Intel SSD Toolbox.

Als ik nu deze nieuwe driver installeer, moet ik dan opeens performancewinst krijgen? Of geleidelijk aan performancewinst krijgen, omdat hij alles even moet 'indexeren'? Of helemaal geen performancewinst omdat ik toch al elke 2-3 weken handmatig TRIM'de?
Dat laatste. Je 'handmatige trim' zal nu alleen automatisch gebeuren. Tevens hebben ze het hier over een raiddriver en daar heb je niet veel aan met maar 1 SSD.
Dat ligt er maar aan. Als je zoals ik ÚÚn SSD en verder een paar HDDs in RAID5 hebt staan heeft deze driver zeker nut; de chipset staat in raid modus.
Het is een RAID driver, dus minimaal 2 schijven SSD's (die TRIM functie ondersteunen) op een Intel SATA controller. Verder werkt het hetzelfde als met 1 schijf. ( doel op de TRIM functie )

Voor geinteresseerden, er is ook een SSd topic hierop GoT: http://gathering.tweakers...message/33687056#33687056

De 1ste resultaten zullen daar binnenkort wel gepost worden van medetweakers.

[Reactie gewijzigd door Yippie op 22 maart 2010 18:26]

Maar was het niet zo dat de Intel chipset driver sowieso geen TRIM ondersteunde? Ik nam aan dat deze driver dat dan ook meteen oploste. Heb m'n controller overigens op AHCI mode en heb dus de Intel chipset driver van 'vroeger' draaien, die geen TRIM ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op 22 maart 2010 19:53]

Dit vind ik een mooie ontwikkeling. Zou iemand met 2 X25-M schijfjes hier de prestaties neer kunnen zetten van:
1x X25-M met trim
2x X25-M zonder trim
2x X25-M met trim en nieuwe drivers

(wat is de invloed van trim via een ICH10R op de access tijden?)
De TRIM heeft de functie om de prestaties tijdens gebruik op peil te houden. Het is niet zo dat een SSD met TRIM ineens veel sneller zal zijn alleen maar omdat ie TRIM heeft. Het is alleen zo dat de prestaties niet achteruit zullen gaan door het gebruik van de SSD. Wat wel een nadeel was van veel SSD's.

Dus als je SSD in het begin 100MB lezen en schrijven deed (ik noem maar wat) dan zag je dat langzaam aan teruglopen, en behoorlijk ook. Door het TRIM commando word dat teruglopen van de prestaties dus verminderd (of misschien zelfs helemaal tegengegaan)

[Reactie gewijzigd door mvds op 22 maart 2010 12:31]

Net getest :)

Zonder Trim op m'n RAID 0 ging het een maand goed, dan begint de write te dalen tot het echt ondragelijk werd (max 10MB/s write)

Nu met trim :

http://www.xback.be/atto.jpg

2x postville 80GB op ICHR10, RAID 0


In read access time zie je geen delta, in write access time daarintegen ..

mvg

[Reactie gewijzigd door xback op 22 maart 2010 23:47]

Zou iemand met 2 X25-M schijfjes hier de prestaties neer kunnen zetten