Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Gebruikers van de Motorola Milestone en de Acer Liquid kunnen root-toegang tot hun toestel krijgen. Daarmee hebben ze een aantal extra mogelijkheden, waaronder de mogelijkheid om custom roms op hun telefoon te installeren.

Op de Motorola Milestone, die in de Verenigde Staten onder de naam Droid wordt verkocht, is root-access te ontsluiten als in de bootloader een speciaal .zip-bestand wordt geïnstalleerd. Daartoe moet de Android-telefoon worden opgestart terwijl twee knopjes worden ingedrukt en dat bestand op de geheugenkaart aanwezig is. Met de root-toegang kunnen bijvoorbeeld systeembestanden worden benaderd, onder andere via de Terminal-applicatie. Deze smartphone is officieel nog niet in Nederland te koop, al zou in elk geval één webwinkel het toestel via grijze import uit het Verenigd Koninkrijk halen.

Ook gebruikers van de Acer Liquid, een Android-toestel met een Qualcomm Snapdragon-chipset, kunnen root-toegang krijgen. De Liquid is eveneens nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar zou volgens de fabrikant deze maand in de winkels liggen.

Het rooten van Android-smartphones is een gevolg van het feit dat het OS is opgetrokken rond de Linux-kernel. Er zijn al meer toestellen met Googles mobiele OS die root-toegang bieden. Veel gebruikers vinden dat belangrijk, omdat een geroot toestel minder restricties en meer mogelijkheden biedt dan een normale telefoon.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Zou iemand kunnen uitleggen wat voor functies je dan opeens meer zou hebben? Je zou toch zeggen dat de fabrikant zelf al een zo compleet mogelijk toestel wil afleveren?
Root is heerlijk.
Op de HTC magic heb ik door te rooten toegang tot roms van Cyanogen, en die roms zijn sneller, stabieler en uitgebreider dan de standaard roms van de provider.
Features die ik nu heb dankzij Root:
-apps2sd (de applicaties staan op een speciale partitie op de SD kaart waardoor je veel meer kan installeren en rom-upgrades kan doen zonder je applicaties kwijt te raken)
-multi touch, spreekt voor zich neem ik aan
-Via bluetooth bestanden versturen (kan standaard niet)
-Mijn telefoon 3 dagen gebruiken zonder op te laden (totaal onmogelijk zonder cyanogens roms)
-overclocken, CPU past zich aan nagelang het gebruik.
Klopt niet wat je zegt, jij hebt een andere SPL waardoor je andere ROMS kan installeren, dat staat helemaal los van root of niet (hoewel je die SPL weer alleen kan flashen als je root hebt), maar je kan gewoon naar een non-rooted android-versie flashen en dan weer naar cyanogen, daar heeft de root niks mee te maken (behalve dat cyanogen ze roms altijd rooted zijn).
Alleen doordat ik root had kon ik die SPL flashen, dus dankzij root heb ik die opties.

Zonder root kan je geen andere SPL flashen, en dus geen andere ROMs.

[Reactie gewijzigd door deKeijzer op 10 december 2009 11:43]

Geldt dit nu ook voor andere android telefoons zoals de Pulse van T-mobile?
Jazekers.
Kijk hier maar. KLIK
Leggen ze o.a. uit hoe je bijvoorbeeld de ROM van de nieuwe 8230 (de Pulse is de 8220 van Huawei) kan installeren.
Wat is nou nieuws in dit bericht? Mijn HTC Hero heb ik ook kunnen rooten. De methode in het artikel beschreven is allerminst ondersteund door de fabrikant en juist door een slimme developer uit de community ontwikkeld.
Dat het straks eenvoudiger is om root-access te krijgen zonder poes-pas gewoon activeren in het configuratiescherm misschien en het dus gemakkelijker gemaakt wordt omdat hier vraag naar was?
file op storagecard zette en dan de telefoon herstarten in RECOVERY mode (die twee knoppies) en dan update from .zip file.. wil ik aan toevoegen dat dit niet de bootloader is, maar het recovery programma opgestart door de bootloader en dat de root gegeven word door schrijftoegang op de schijf in het OS zelf dus.
ik zie niet in wat hier moeilijk aan is. bovendien als je dit niet begrijpt dan heb je denk ik ook geen root nodig 8)7 (tethering kunne zonder root ook aanzetten ,vandaar)

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 10 december 2009 03:37]

Gemakkelijker is niet per definitie moeilijk.

Het gaat erom dat het zonder extra dingen te activeren valt, en wellicht straks nog gemakkelijker kan zonder bootloaders etc. etc. op storagecards te plaatsen.

Het is en blijft natuurlijk een risico, er zou maar een gek zijn die een verkreupelde bootloader verspreid en je Android boot niet meer... Op deze wijze hebben ze het zelf in de hand en wordt een dergelijke risico kleiner.
Het nieuws is dat het nu mag. ;)

e: of lees ik iets in het artikel wat er niet is?

[Reactie gewijzigd door mace op 9 december 2009 22:59]

Het nieuws is dat het nu mag. ;)
Waar staat dat? Er staat beschreven dat je een duistere procedure met een zip-file en een paar knoppen tegelijk in moet drukken.
Als het zo is dat het binnenkort gewoon vanuit het menu kan dan had ik ook een heel andere strekking van de eerste alinea verwacht, namelijk dat het makkelijk of toegestaan gaat worden (toekomstige tijd). Nu staat er iets wat totaal niet waar is, namelijk dat het nu al zo makkelijk of toegestaan is.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 10 december 2009 00:45]

Dit zeker actueel en boeiend nieuws, mede omdat de droid is verkozen tot telefoon van 't jaar.
Het enige dat ik me af vraag waarom zou een telefoon fabrikant mensen geen root toegang willen verwschaffen het is een simpel iets en het is erg duidelijk dat er flink wat klanten gebruik van willen maken.
Natuurlijk kun je een op eigen risico bla, bla, bla stukje op nemen in de gebruiks voorwaarden op op die manier mensen die hun telefoon slopen niet van een nieuwe telefoon te hoever voorzien. Het uitschakelen van bepaalde door een provider mee geleverde reclame en andere rommel is iets wat hardcore gebruikers alleen maar gelukkiger maakt, de meeste andere gebruikers die weten dat ze dan garantie etc verliezen zullen het wel uit hun hoofd laten en het is niet als of mensen op de een of andere manier toch deze dingen uit weten te zetten. Dus wat dat betreft heeft het weinig zin om vast te houden aan het verbieden van root access op een telefoon.

Ik denk dat het zo als gebruikelijk weer draait om telefoon boeren die graag tot in de details willen bepalen wat een persoon met een telefoon kan doen om zo zo veel mogelijk verschillende klassen telefoons te hebben een voor iedere markt. Wat ze nog steeds niet in willen zien is dat mensen zelf willen bepalen wat ze met het ding doen en kunnen doen. De reden dat Linux zo populair is is juist omdat mensen zo veel zelf kunnen doen. Als je dat op een telefoon ook toe laat dan kun je alleen maar meer en meer gebruikers aan je binden en door de simpele geen garantie bij root access bepaling kun je mensen die niet weten wat ze doen makkelijk buiten de deur houden...
Natuurlijk kun je een op eigen risico bla, bla, bla stukje op nemen in de gebruiks voorwaarden op op die manier mensen die hun telefoon slopen niet van een nieuwe telefoon te hoever voorzien.
Ik denk eerder dat de providers er niet erg happig op zijn dat Jan en Alleman kunnen experimenteren met hardware dat verbinding maakt met hun netwerk, en een verkeerd geconfigureerd toestel dus mogelijk gevolgen kan hebben voor hen en hun klanten.
dat zal dan wel een heel belabberd systeem moeten zijn..
Yeah right, alsof ik met 1 toestel heel het GSM/EDGE/UMTS/GPRS/HDSPA netwerk kan platleggen van een provider >.>
Rob Coops heeft hier gewoon gelijk. De reden waarom ik geen Iphone wil is vanwege het gesloten systeem. Ik vind dat ik al een miskoop heb gedaan met mijn Ipod Classic. Het systeem is goed en mooi, en de prijs is ook heel schappelijk, maar ik kan er niet tegen dat ik gedwongen wordt dat kutItunes te gebruiken, waarmee syncen voor de helft van de tijd niet lukt, het een gokspel is of "on-the-fly-converten" wel niet lukt. Nee, want Apple zou toch eens een fatsoenlijk programma moeten maken wat gewoon 100% werkt of simpelweg niet door iedereens strot geduwd wordt.
Op het moment gebruik ik overigens MediaMonkey om mijn muziek te syncen, al heb ik tot op heden nog geen functie gevonden om ook video's te syncen, wat dus nu nog altijd in combinatie met Itunes moet gebeuren (en drie van de vijf keren een complete reset moet uitvoeren omdat de Ipod blijft steken in een boot).
Yeah right, alsof ik met 1 toestel heel het GSM/EDGE/UMTS/GPRS/HDSPA netwerk kan platleggen van een provider >.>
Overdrijven is ook een vak :z Ik heb het hele woord "platleggen" niet in de mond genomen. Maar je zult nog eens versteld staan hoe slecht het eigenlijk is gesteld met dat soort netwerken.

Daarnaast is je post ook niet erg zinnig, je begint met "Rob Coops heeft gewoon gelijk", maar enige argumentatie ontbreekt. In plaats daarvan vervolg je je post door nutteloos te ranten op de iPhone en zijn software, wat verder echt compleet offtopic is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 december 2009 12:06]

Ik geef toe, ik heb het misschien wat snel verwoord. Mijn bedoeling was een argument te voeren uit het principe dat het tegengestelde onwaar of slecht is. (Omgekeerde bewijsvoering), dat dit een zeer groot pluspunt voor Android is t.o.v. Iphone OS. Daarna dreef ik een beetje door over Apple en zijn policy inderdaad.
Het enige dat ik me af vraag waarom zou een telefoon fabrikant mensen geen root toegang willen verwschaffen het is een simpel iets en het is erg duidelijk dat er flink wat klanten gebruik van willen maken.
Heel simpel: commercie. Zonder root toegang ben je afhankelijk van wat zij jou voorschotelen. Ik heb bv nu een HTC Tytn2 en daarvoor had ik de voorganger. Die kreeg geen updates meer van WM. Als je dus WM 6 wilde draaien, moest je een nieuwe telefoon kopen. Dat is hun doel ook. Als ze je apparaten geven waar je alles mee kunt doen, kun je ze moeilijker binden.

Het is natuurlijk een beetje 'oude economie' houding, maar goed...zo denken die grijzende managers nou eenmaal. Soms krijg je de indruk dat ze nog steeds denken dat wij achterlijk zijn. Nou zal het gros van de gebruikers braaf zijn en niet gaan klooien aan zo'n foon. Dat doen alleen de twiekers. Geef het nog een paar jaar en alles is gewoon helemaal open voor wie dat leuk vindt. De echte consumenten kunnen zich dan nog steeds aan het handje mee laten voeren richting kassa.
[...]
Bij gebrek aan moddereterstatus houd ik het bij: Bravo!
Ik zie dat Google en de handsetmakers hebben geluisterd naar de communitystemmen. Hele goede zaak vind ik dit. Natuurlijk was rooten op Android telefoons al mogelijk (zelfs op de eerste Android telefoon, de G1 kon dit al) maar daar moet je dan eerst downgraden en daarna een aangepaste Android installeren. Dit is veel makkelijker lijkt me.
Op naar universele tethermogelijkheden =)
ik heb root op mijn g1 omdat:
  • apps kan backuppen naar een sd kaart
  • swap space op de sd kaart (performance winst)
  • wifi tether
Uit het artikel is me nou echt niet duidelijk of het nou een bug of een feature is (vanuit het perspectief van de leverancier van de telefoon)
De reden om niet te rooten heeft met name te maken met de Market. in het rom zit een gesloten deel waar een normale sterveling niet kan komen. De packages van apps die je koopt in de market worden hier in gezet. Dit zorgt ervoor dat er controle is vanuit de Market op jouw licenties.

Bij een geroot toestel is deze store toegangkelijk (for i am root) en dus kan je theoretisch een package er uit lichten en op een ander toestel plaatsen. Nu kosten de meeste apps slechs een paar US$ (dus kan je de prijs in Euro's niet bereken, want na afronding wordt de waarde 0) dus is kopieren niet echt de moeite waard.

Desalniettemin is de essentie dat Google (beheerder van de market) de auteur van een betaalde app niet kan garanderen dat het niet illegaal kan worden verspreid, nadat het op een geroot toestel is geinstalleerd. Dit bijdt dus met de overeenkomst tussen google en de leverancier van de app,
Google is naar mijn weten nog druk bezig met een mening vormen over dit vraagstuk.
dit is gewoon de oude manier om root toegang te verkrijgen tot je phone. gister heeft iemand de root hack ontdekt. dus niks even vinkje zetten het is nog steeds standaard uit en je jailbreakt hem dus gewoon waardoor je feitelijk je garantie verliest.
In principe kan je je garantie hier niet mee verliezen. het is namelijk geen onomkeerbaar proces (je kan een volledige backup van je originele rom wegschrijven naar SD)

Verder staat er nergens in de EULA van het toestel dat dit niet mag. Het enige issue (dat heb je zodra je een Cynogen of een dergelijk rom laadt) is dat deze custom roms geen licenced software mogen bevatten. Dus geen goolge maps, geen gmail etc.

De custom rom bakkers hebben geen distributie overeenkomst met google voor deze apps. Wel kan je een zo'n rom installeren en de apps installeren vanuit de Market.
De oplossing van Cyanogen is iets geavanceerder dan wat jij nu verteld. Gmail, gtalk, market en gcalendar zijn niet via de Market te installeren omdat ze closed source zijn (bovenop een open-source kernel en besturingssysteem).

Cyanogen heeft het opgelost d.m.v. het installeren van de Cyanogen-stukjes over de HTC rom, waardoor er in zijn roms zelf geen closed-source software zit.
Loopt iedereen met android straks dan hetzelfde risico als met de gejailbreakte iphones?
Ik hoop toch dat ze het een beetje goed beveiligd hebben...
Als je het standaard root wachtwoord ff wijzigt, dan is het risico vast minder. Een no-no die zijn iPhone jailbreakt en dan het root wachtwoord niet wijzigt of zich zelfs niet afvraagt of dat gewijzigd moet worden verdient het stomweg om gehacked te worden. Als je al ergens inbreekt, doe dan achter je de deur dicht om te voorkomen dat anderen ook binnen komen.
Niemand 'verdient' het om gehackt te worden, dat is hetzelfde als zeggen dat een meisje het verdient aangerand te worden omdat ze te weinig kleren draagt.

De tools om iPhone's te jailbreaken zijn voorhandig en bijzonder makkelijk in gebruik, de voordelen worden overal onderstreept maar de nadelen niet (dit werd pas publiek bekend nadat de hacks gepleegd waren). Het is een beetje kort door de bocht om ze maar meteen een stempel "schuldig" op hun voorhoofd te stompen.
daar ben ik het ook zeker mee eens, er zijn echter blijkbaar toch bijzonder veel mensen die er niet aan denken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True