Philips ontwikkelt nieuw type elektronisch papier met kleurweergave

Philips heeft een nieuw type elektronisch papier ontwikkeld dat doorzichtig kan zijn, maar ook van kleur kan veranderen. Volgens de fabrikant is het materiaal ideaal om als oppervlak van draagbare elektronische apparaten te worden gebruikt.

Volgens Philips zorgt zijn electronic skin-materiaal ervoor dat een gebruiker van een mobiele telefoon of muziekspeler straks zijn apparaat met een druk op de knop van kleur kan laten veranderen. Ook voorziet de elektronicafabrikant de komst van e-wallpaper waarvan de kleur aangepast kan worden.

De e-skin-technologie gebruikt geen backlights en er kunnen meerdere kleuren elektronische inkt in een enkele laag van het materiaal worden verwerkt, waarbij de weergave van elke kleur afzonderlijk kan worden gemanipuleerd. Met de technologie bouwt Philips voort op eerdere e-paper-technieken. Het materiaal werkt dan ook door geladen kleurdeeltjes in een suspensie tussen twee plastic membranen onder invloed van een elektrisch veld te laten bewegen.

Conventioneel elektronisch papier kent slechts een monochrome weergave; het scherm van Philips kan echter kleur weergeven door de pixels op te bouwen uit verschillende kleurdeeltjes, die samen de kleur zwart vormen. Met een gate-elektrode in elke pixel kan worden bepaald hoeveel kleurdeeltjes over het oppervlak van de pixel verspreid worden; daarmee kan de verzadiging en tint van de kleuren worden bepaald. Door de kleurdeeltjes achter een masker te 'verstoppen' wordt het materiaal doorzichtig.

"Het mooie van de e-skin-technologie is dat je het overal op kunt aanbrengen en dat het niet veel energie verbruikt. Het is ook echt een dunne 'huid', die nagenoeg geen gewicht aan objecten toevoegt", aldus Elise van den Hoven, hoogleraar Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven. Philips zal de vinding demonstreren tijdens de International Display Workshops 2009, die woensdag in Japan van start gaat.

Philips E-Skin Philips E-Skin Philips E-Skin Philips E-Skin Philips E-Skin Philips E-Skin

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-12-2009 • 16:44

95 Linkedin

Reacties (95)

95
93
60
1
0
8
Wijzig sortering
Ik zie hier wel toekomst in voor apparaten, maar voor kleding, zoals in de eerste meegeleverde afbeelding is te zien, lijkt het me niet handig. Waarom zou je kleren willen die je van kleur kunt veranderen. Zelf zie ik daar dus niet helemaal het voordeel van, maar een skin van apparaten die je van kleur kunt laten wisselen is handig.
Tsja, en zo zijn er sommigen die zeggen, waarom zou je een apperaat van kleur laten veranderen.. maar de skin om mn kleding en juwelen.. dat zie ik wel zitten.
Camouflage? Je maakt mij niet wijs dat in de VS niet ergens een technologisch denktankje bezig is iets dergelijks, een soort cloaking bij daglicht, te ontwikkelen?
Het is geen denktank maar een bedrijf (in dienst van Darpa natuurlijk) wat "cloaking" probeerd te ontwikkelen, maar het vooral op zeer dure (en experimentele) nanotechnologie gebaseerd en dus niet interessant voor consumentenelectronica. Zie hier.
Al ligt het natuurlijk in de verwachting dat de nanotechologie er wel gaat komen, in het geval van oppervlaktes die van kleur kunnen veranderen.

Er was ook een uitgebreide aflevering van "That's Impossible" waarin het te zien valt.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 9 december 2009 17:50]

wellicht krijgt united colors of benetton wel een hele nieuwe wending in de toekomst :P
Done already, is onder andere bij Discovery al aan bod geweest bij Future Weapons.
Ja, op straat eerst een stellage opbouwen met een camera, ervoor gaan staan met een reflecterende regenjas en daar de beelden van de camera op projecteren met een beamer... Erg lastig in het bos ;)
Of ik moet iets anders gemist hebben, dan heb ik niets gezegd...
Verder vind ik dit een super techniek! Hmm... ik heb vandaag zin in een zwart/rode mini, klik en klaar!
er zijn al environmental color palette scanners die zoals een kameleon het kleurenpallet van de omgeving detecteren en dat dan doorgeven aan de camouflage. als je dan bijvoorbeeld uit een bos een grasveld oprijdt, dan verandert de kleur van groen/bruin naar grasgroen.

het grootste probleem is nog de kleur aan de invalshoek aan te passen, want je ziet nooit loodrecht op een object. Hoe dichterbij je komt, des te gevarieerder de invalshoek. op grotere afstanden is het al wel mogelijk om de ECP scanner de kleur te laten doorgeven aan het oppervlak aan de andere kant van het voertuig.
Van kleur kunnen veranderen is natuurlijk niet genoeg om te cloaken. Daarvoor moet je er van elke kant (of in ieder geval veel kanten) anders uit zien dan de omgeving. Met deze techniek kan je je alleen verbergen voor een observator die op één plek zit. Zodra er twee observatoren zijn kan je nog gezien worden.

Je kan natuurlijk wel een redelijk goede camouflage maken, die zich aanpast aan het terrein, maar het is iets anders dan echte cloaking-technologie. Aan het laatste wordt wel op allerlei manieren gewerkt, maar als het al kan, dan is dat nog veel verder weg.
Camouflage die zich aanpast aan het terrein is erg waardevol voor militairen, en als dat voor kleding kan, en bij andere dingen mogelijk zelfs automatisch, dan levert dat een groot tactisch voordeel op.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 10 december 2009 09:53]

zelfs al is het maar een approximatie, dan is het al veel beter dan wat ze nu hebben.
ok het is dn nog niet perfect, maar als het de kleur van de bosjs waarin je licht overneemt is dat al een hele verbetering.
je bedoeld dat uit 1942 stammende "philadephia" project ?
das wel een stapje verder dan dit denk ik zo :)
dat zijn dingen waar het menselijk brein nog niet helemaal bij kan.
maar daar hebben ze de LHC voor om dat te gaan uitvinde
Tsja, en zo zijn er sommigen die zeggen, waarom zou je een apperaat van kleur laten veranderen..
waarom niet? wat als je na een tijdje van een witte behuizing zat bent? ik vind zo'n technologie wel nuttig, dan hoeven de fabrikanten nooit meer verschillende kleuren behuizing maken. Superhandig.

Wie weet kunnen we in de toekomst de kleur van onze oog iris veranderen...
of onze haarkleur of kleur van onze huid veranderen?
Let op de GSM in haar handen, ik denk dat het net omgekeerd is. Mevrouw heeft een roze blouse, dus een roze gsm, ze verandert van kleren, en dan heeft ze een paarse GSM...
Uit het bronartikel "Fasion Phone. Phone and accessories could change to millions of colors, matching your style of the day".
Exact. Een blouse is geen accessoire. Iets als een tas, of zoals de tekening laat zien een ring en een halsketting dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 december 2009 17:59]

Heel goed sherlock ;)

Briljante techniek.. Ik kan me zo voorstellen dat we hier ook onze ramen mee kunnen bedekken.. Zet hem op zwart om als het licht tegen te houden.. Grijs om te dimmen.. of een leuk kleurtje :) Hetzelfde voor op autoruiten.. (of gewoon de hele auto :D) Of het raampje in je foute pc..

Weet iemand of de kleur in stand blijft als de spanning eraf gaat? Gelukkig gebruikt het weinig stroom volgens het artikel, anders zouden we over een paar jaar allemaal witte auto's op de parkeerplaats hebben, tot ze starten.. :Y)
Ben ik het mee eens. Als ze dit verder kunnen ontwikkelen zou dit in bepaalde kleding nog wel van toepassing kunnen zijn ook. (Camouflagekleding, iemand?)
Het gaat niet om de kleur van de kleding te veranderen, maar juist de accessoires en telefoon te laten matchen met de kleur kleding die je aan hebt.
De kleding is de stap hierna, maar dan moet het wel wasbestendig (water, detergenten enz.) zijn.
Waarom je een T-shirt wilt dat van kleur kan veranderen?

Omdat het kan? Ik ben benieuwd naar de resolutie, want als die hoog genoeg is kan je zo je eigen design maken. Heerlijk!
Alleen als je Aero aan hebt staan ;)
loop je net over centraal station en dan gaat er iets mis in de firmware waardoor je niks meer aan hebt :X
Duh, wit t-shirt eronder dragen, of heeft al een witte laag eronder.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 december 2009 18:32]

Iets met kleren en een keizer?
De afbeelding laat zien dat je je telefoon met je kleding mee kan laten kleuren.
nee, je kleren veranderen niet van kleur, maar wanneer je andere kleren draagt kan je telefoon het motief en kleur van je kleren aannemen
Uit het artikel:
"Door de kleurdeeltjes achter een masker te 'verstoppen' wordt het materiaal doorzichtig."

Dat wordt nog interessant met kleding... :+


Er staat: "Phone and accessories could change to millions of colors, matching your style of the day. (Artist impression of future applications e-skin technology)". Gaat dus inderdaad over telefoon, ring en halsketting.
Leuk, dan kunnen we digitaal streaken :p
Of een digitale sixpack opplakken ;) Net zoals ze bij Jan Smit doen op z'n C&A posters in z'n onderbroekje...
Er staat toch ook niet dat je de kleur van je kleren kan veranderen. Je kan de kleur van je apparaat veranderen en dat is wel degelijk nuttig. Zie die vrouwen, die zoeken alleen maar dingen die bij hun schoenen passen :9
Volgens mij wordt er in de tekening niet zozeer bedoeld dat je kleding van kleur kan laten veranderen, maar dat je je accesoires aan de kleur van je kleding aan kunt passen...

Iets wat menig dame wel zal kunnen waarderen denk ik... :)
Volgens mij moet je eens leren lezen: Change the color of the phone or acc. that maches the color of your style for this day. (beetje langer maar dat word wel bedoelt)
Als je nou ook het babbeltje in het eerste plaatje had gelezen dan was duidelijk geweest dat ze bedoelen dat je telefoon/andere electronica zich kan aanpassen aan wat je aan hebt. niet dat dit spul in kleding verwerkt gaat worden.
Dit plaatje laat geen veranderende kleding zien, maar een voorbeeld van een mobieltje dat zich aan de kleur van je kleren aan kan passen.
De ene keer draag je iets rose en de andere keer iets paars.
Druk op de knop en je hebt een matching color :)
Ik denk dat ze bij het 1e plaatje willen laten zien dat je de telefoon dezelfde kleur kan maken als de kleur van je kleding. Met dat plaatje bedoelen ze persoonaliseren denk ik. En dat laten ze zien door de kleur van de telefoon hetzelfde te doen als de kleur van de personen. Anders is het lastiger af te beelden.
Euh... lees de tekst in het plaatje eens, de kleding veranderd niet van kleur alleen de telefoon en de accessoires zodat die bij de kleding past. Een van de eerste zinnen gaf het ook al weg Volgens de fabrikant is het materiaal ideaal om als oppervlak van draagbare elektronische apparaten te worden gebruikt.

Mooie ontwikkeling die jammer genoeg ook minder leuke toepassingen zal hebben; camouflage. Zullen de militairen ook wel leuk vinden als je een pantservoertuig kunt laten meekleuren met de omgeving.
Lijkt mij juist ideaal voor kleding, je loopt 's ochtends je huis uit met een cannibal corpse T-shirt aan, op het moment dat je op je werk naar binnen loopt kan dat dan om de magen van je collega's te sparen veranderen in een effen zwart T-shirt.

Ook handig voor winkels, winkelpersoneel kan dan rondlopen met kleding waarop de laatste reclames te zien zijn.

Mijn muur wil ik hier ook wel mee behangen trouwens als het quad-HD resoluties per m2 aankan :)
Ik denk dat jij dat verkeerd gezien hebt. Kleding blijft hetzelfde, de kleur van het apparaat verandert om bij je kleding te passen. Het is vooral iets voor dames, lijkt me, of pimps :D De eerste afbeelding laat dan ook zien dat je de kleur van je mobieltje kan veranderen om het te laten passen bij je kleren.
(staat trouwens ook in de tekst bij de afbeelding) - "phone and accessories could change ... matching your style of the day" (dus misschien je ketting of zoiets ook nog). Kleren blijven (voorlopig) dezelfde kleur houden.
Word je kleding in eens doorzichtig.

Ik denk wel dat hier toekomst in zit afhankelijk van de maximale resolutie want er is natuurlijk ook nog amoled en oled op de markt.
Anoniem: 190297
@robj289 december 2009 19:23
amoled en oled gebruiken (als ze een kleur laten zien) continu stroom. Dit "papier" niet, dus je kan het rood maken, en dan gebruikt het geen stroom meer.
Als het een hoog genoege resolutie is kan je er een "echt" fotolijstje van maken, dat een foto laat zien en dan verder geen stroom meer gebruikt. En waarschijnlijk kun je dan met een AA batterij elke dag een andere foto laten zien voor maanden, en misschien wel jaren. Dit is niet interessant als TV techniek (een tv heeft toch een backlight nodig, anders moet je zelf continu lampen op je TV richten) maar juist interessant voor dingen als fotolijstjes, schoolborden, camouflage kleding, posters, boeken, e-readers en etalages.
op picnic 09 hadden ze ook al een firma die iets soortgelijks had bedacht. ik zie het nut er niet van in.
maar een skin van apparaten die je van kleur kunt laten wisselen is handig.
Hoe is dat "handig"? :?
Het gaat hier wel duidelijk over de telefoon die zich aanpast aan je kleding en niet omgekeerd
Het gaat hier niet om de kleding maar puur om de skin van je mobieltje ;) die andere kleur kleding trek je zelf aan en je mobiel kun je in kleur aanpassen om te matchen!
Heb je nooit gehad dat je je kleding bij je telefoon wilde matchen om zo goed over te komen? :p
Je hebt niet goed gelezen/gekeken, er staat bij dat het apparaat naar de kleur van de kleren kan veranderen.
Lijkt me echt een toekomst hebben! Maar aan welke mobiele fabrikant gaan ze die kennis / technologie verkopen? Voor zover ik weet is Philips zelf niet actief in de mobiele markt.
nog niet actief iig.

met deze technologie hebben ze in ieder geval een voordeel

edit: technologie als in tegnologie? ik ben nog niet helemaal wakker...

[Reactie gewijzigd door ncb op 9 december 2009 16:56]

Niet meer actief bedoel je...

Maar daar gaat het Philips niet om, ze willen helemaal geen spullen meer maken (of dat verstandig is valt te bediscussieren), ze willen zolang het nog kan leuke technologieen ontwikkelen en in licentie geven of doorverkopen. Daar zijn ze opzich altijd goed in geweest en ik hoop van harte dat ze dat nog een tijdje kunnen volhouden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 december 2009 17:13]

Heel slim van Philips. Die zijn namelijk heel goed in 2 dingen:

- Nieuwe technologie ontwikkelen.
- Hoogwaardige componenten produceren.

Ze zijn vooral niet goed in het producen voor de consument. Lever dan liever componenten voor die produkten en laat een ander ze maken...
oh, produceren kunnen ze ook best goed, alleen hun marketing lukt maar niet.
Ik weet niet of je het alleen voor mobieltjes moet zien, maar denk ik dat vooral e-readers hier veel baat bij hebben.

Echter philips heeft banden met LG, dus ik denk dat je het dan het eerst in LG mobieltjes kan vinden. Daarnaast hebben ze zelf ook mobieltjes gemaakt, ik heb zelf een aantal jaren een philips 330 gebruikt.

edit:
Een prijsje in de pricewatch genomen, ik zie hier geen philips mobieltjes instaan dus zullen ze wel zijn gestopt. (niet meer actief en ook nog niet actief ???)

edit2:
Voor kleding, moet je geen malfunction krijgen want dan loop je in transparante kleding, dan wordt de term wardrobe malfunction toch opeens heel anders ;) (en @ qless dat krijg je dan dus).

[Reactie gewijzigd door Zartok op 9 december 2009 17:06]

Klopt, Philips heeft in 2007 besloten haar mobiele telefoontak (Raar woord zo :Y) ) te verkopen aan het Chinese CEC. Zie deze link.
Dit soort dingen verkoopt Philips ook helemaal niet. Bedrijven kunnen een licentie nemen op de techniek en betalen dan vaak per product dat ze produceren.
Betekend dit dat er bvb behangpapier zal kunnen gemaakt worden die van kleur kan veranderen? En mijn scherm, klavier, telefoon, etc... kan ook van zo'n papier voorzien worden? Dat zou zo ontzettend tof zijn.
Waarschijnlijk niet geschikt voor bvb figuren erop te laten komen, is geen echt scherm of zo hé. Maar is wel een coole functie.
Als het voor boeken enzo gebruikt gaat worden zullen figuren toch wel tot de mogelijkheid gaan behoren.
Wat dacht je van mega-grote digitale fotolijsten (e-posters), voor thuis aan de muur of reclamedoeleinden? Ik zie hier zelfs een goeie toepassing in digitale signage, of een tweelaags e-ink display voor een stuurbaar lenticular of hologram-poster.

Doordat de boel doorzichtig is kun je er trouwens zonder problemen ook backlight achter stoppen, over de volle oppervlakte van een paneel (zo'n beetje als een LCARS-paneel in Trek) of er met een lamp doorheen schijnen als een diaprojector. Dat laatste zie ik nog wel gebeuren in de entertainment-industrie, waar dit heel mooi metalen gobo's en CMY kleurenmixing in één keer met de grond gelijk kan maken.

Voor full-motion HD video is het vooralsnog niet snel genoeg, maar dat is voor dit soort toepassingen ook echt niet nodig.
Eindelijk, nu worden e-readers pas interessant. Als ze dan ook nog bewegende beelden weer kunnen geven kan je straks een interactieve Computer!Totaal of een ander blad/boek op je spelertje door bladeren.
Hopelijk wordt dit snel geïntroduceerd.
Het nut van e-reader zit hem juist in het feit dat ze weinig energie verbruiken door het gebrek aan bewegende beelden. Op het moment dat je video ermee wilt kijken, zal het verbruik flink stijgen.
Ik ben bang dat die niet voor e-readers geschikt is... Ze praten namelijk alleen over behang, skins van mobieltjes e.d. Lijkt er dus sterk op dat dit een heel erg langzaam process is.
Waarom noemen ze dit nog papier? In feite heeft het daar (technisch gezien) niets meer mee te maken toch? Er worden geen bomen verpulverd etc, het is immers een kunststof-achtige 'film'..
e-paper idem, het is een digitale vervanger voor papier, met bepaalde eigenschappen die van papier zijn afgekeken / afgeleid.
Waarschijnlijk vanwege het dikgedrukte woord in de volgende quote...
De e-skin-technologie gebruikt geen backlights en er kunnen meerdere kleuren elektronische inkt in een enkele laag van het materiaal worden verwerkt, waarbij de weergave van elke kleur afzonderlijk kan worden gemanipuleerd.
edit:
Ik zie nu ook dit stukje op de perspagina: "Similar to paper, Philips e-skin has a paint-like appearance."

[Reactie gewijzigd door Jermaine op 9 december 2009 21:39]

Nog beter:
als ze genoeg helderheid kunnen krijgen in deze "schermen" kunnen ze straks de randen uit TV's en monitoren vervangen, waardoor je die niet meer ziet, maar het beeld gewoon doorloopt !!
Dan kunnen ze beter de hele muur van dat spul maken, sinds het oprolbaar is kun je het net als een beamerscherm gewoon naar beneden rollen als je bioscoopje wil spelen.

Op kortere termijn zie ik wel iets als een 'Ambiwall' behang of achterwand voor Philips-TV's in de markt.
Anoniem: 334138
9 december 2009 23:33
In de toekomst gaat het nog een paar stappen verder:

http://www.pocket-lint.co...sumer-electronics/4#image
wat dacht je van dit dan?

http://live.philips.com/i...tronic-tattoo/25240201001

Electronic Tattoo
Dat is nog wel een onwijs toekomst ding lijkt me, maar wat super gaaf!
Het lijkt me echt vet als je zo'n tattoo kan instellen zoals je hem maar wil hebben.
(En misschien zelfs wel heel handig: 4 bier, groot op je onderarm wanneer je in de kroeg wat gaat bestellen ;) )
Ik vind de skins wel leuk. Ipv kunstoffen behuizingen te moeten kopen, kunnen we gewoon afbeeldingen(/animaties) maken op de computer of downloaden en als skin gebruiken. Het voorbeeld met de skin in de stijl van het spel geeft de speler volgens mij ook meer immersie.
En dan vraag ik me af hoe lang het duurt voordat de eerste figuur zijn eigen cloaking bouwt met een camera en/of google maps gegevens. Dit soort innovatie is prachtig om te zien, nu nog tot uitvoer brengen, en het betaalbaar houden. Mogelijk door niet al te dure licenties af te geven, met 'betterment of mankind' in het achterhoofd.

Las laatst zoiets leuks: "I am damn happy corporations and patent offices weren't invented back when the wheel was invented".
Las laatst zoiets leuks: "I am damn happy corporations and patent offices weren't invented back when the wheel was invented".
Dan vraag ik me af: Waarom heeft niemand corporaties en patent-bureau's proberen te patenteren? :P
Als ze energiezuinig genoeg zijn, zou je er een soort tattoo2.0 (als een soort plakplaatje of armband) van kunnen maken.
Vergadering? -> Huidskleur
Strand? -> tattoo

[Reactie gewijzigd door FriXion op 9 december 2009 17:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee