Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Onderzoekers van de universiteit van Tokyo hebben een holografische projector gekoppeld aan een ultrasound-display en een paar Wiimote-sensors. Daarmee kunnen ze interactie tussen een gebruiker en een hologram mogelijk maken.

Het haptische holografische systeem wordt getoond tijdens de SigGraph 2009, een internationale tentoonstelling voor computergrafici en interactief ontwerpers. Het systeem is opgebouwd uit diverse vrij verkrijgbare onderdelen. Zo werd de holografische projector ontwikkeld door Provision Interactive Technologies en de Japanse makers hackten het feedback-mechanisme bij elkaar met behulp van Wiimotes en een ultrasound-display.

De afstandsbedieningen van de Wii werden gekozen voor hun sensors: die detecteren de handbewegingen en -posities van een gebruiker die met de holografische afbeelding wil interacteren. De ultrasone display, voluit Airborne Ultrasound Tactile Display geheten, werd vorig jaar al tijdens de SigGraph gedemonstreerd. Hiermee worden ultrasone golven op de gebruiker afgeschoten. De projector bestaat uit 324 ultrasone zenders die individueel bestuurd worden: op de snijpunten van twee of meer geluidsgolven voelt de gebruiker druk.

De druk die de ultrasone zenders kunnen genereren, is vrij laag: het brandpunt is 20mm in diameter en daar wordt 0,016 newton aan kracht gegenereerd. Dat zou volgens de onderzoekers voldoende zijn: de Japanners demonstreerden onder meer hoe hun opstelling gebruikt kan worden om holografische regen te genereren, die gevoeld wordt als iemand zijn hand onder de virtuele regendruppels houdt. Ook demonstreerden de wetenschappers zien hoe een kleine olifant voelbaar op een hand rondloopt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Als ik het filmpje zo bekijk lijkt het wel alsof de "hologram" op het zwarte scherm wordt vertoond en niet los in de lucht...
Het is een soort van gebogen spiegel die een 3d effect oplevert.
Een effect dat niet met 1 enkele camera op te nemen is.
de hologram wordt inderdaad op een 3d scherm weergegeven..
Het hologram zie je in werkelijkheid wel degelijk als zwevend in de lucht. Hier wordt hetzelfde holografische principe gebruikt als in HUD's van straaljagers, echter zonder de visuele projectie op 20 meter o.i.d. achter het scherm, maar iets van 10 cm voor het scherm.
Op een 2D youtube filmpje kun je daar echter niets van zien behalve de suggestie door parallax.
Het driedimensionele beeld blijft evenwel alleen zichtbaar binnen de kaders van de spiegel. En het 3D object zal natuurlijk nooit voor een ander echt object (hier de hand) getoond kunnen worden.

Maar dit wordt weer "leuk" voor onze huisdieren :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2009 16:59]

Is zie m'n kat al op virtuele muizen jagen :)
Begrijp ik nou goed dat het hologram nog niet voor het aparaat zweeft, maar alleen van voren te zien is?

Maar natuurlijk is dit wel een leuke stap verder naar het ontwikkelen van geavanceerde hologrammen
Te zien en te voelen! :)
Voelen omdat er dat er lucht op je hand wordt geblazen.
Ik zou van zo een gadget al snel moe worden (en zie dat alleen op games toepast worden, het heeft in mijn ogen in media of dergelijke al helemaal niks te zoeken)

Het holografische zie ik wel toekomst in, in game of media. (video messaging hologram ofsow)
Vind alleen dat hier wat knullig wordt gedaan, en dat deze jongen:
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw
Het beter presteert.

Of dit moet zwaar het leger induiken dat iedereen er met helmpjes rondloopt met informatie voor hun neus over hun squad of dergelijke (wat ook geinig is in games)
Geen lucht, geluid! Echt weer een sprong vooruit imo; Lijkt me wel mooi, de stofdeeltjes of granaatscherven in een game te voelen op mijn huid :)

Wel niet té hard uiteraard xD
Als je recht op die plaat kijkt klopt 't diepte perspectief.
Maar het is geen star trek achtig ding.
Zijn geen echte hologrammen, een beetje het concept van zo'n 3d tv heb ik zo het idee, dat je maar van 1 hoek kan kijken. Maar het gaat hier volgens mij vooral om het feit dat je 't kan voelen en niet om het feit dat het 3d is
Nee, het zijn hologrammen. Decennia-oude techniek mbv spiegels en holografische lenzen zoals in HUDs van straaljagers.
Als je bij een 3D-tv maar vanuit 1 hoek kan kijken, en het alleen DAN 3D is, dan is het dus GEEN 3D!
Want om die diepte te kunnen zien moet je juist vanuit meerdere hoeken KUNNEN kijken wil je echte diepte zien...

Overigens bestaan er al wel wat "echte" hologram dingen, die dus buiten het scherm projecteren.. maar die werken alleen met groene lasers en op een HEEL lage resolutie...
Misschien is dat ondertussen beter geworden, maar 2 jaar terug was het nog niet zo heel ver.
Wow, dit klinkt wel heel erg sci-fi! Maar super cool..

Maar goed, eerst maar eens een fatsoenlijk (consumenten) 3d scherm ontwikkelen?
Eerste vraag natuurlijk is hoe waarmee we dit kunnen toepassen.
Is dit alleen functioneel voor entertainment? Of weten we hier ook andere funties voor?
- Een spiegel welke je een gezichtsmassage geeft?
tactical feedback is bvb enorm belangrijk voor operaties op afstand, dat kan gaan van het manipuleren van hoog-toxische materialen tot échte lichaamsoperaties
Waarom draait de camera niet verder als het echte hologrammen zijn? het balletje verlaat het scherm niet... lijkt me meer op hand-face-camera-watdanook-tracking.
Het scherm kun je vergelijken met een lepel.
Kijk daar eens in het holle gedeelte, dan krijg je allerlei vreemde diepte perspectieven.

Het is dus niet een in de lucht geprojecteerd iets, maar eerder een scherm dat een 3D effect oplevert.
dus het is geen hologram
waarom niet?

het scherm projectreert het hologram, dus vandaar dat je het hologram allen ziet "voor" het scherm.echte hologrammen zie je ook niet naast het object waar het instaat.(starwars en startrek buiten beschouwing gelaten)
Jij bedoelt met "echt" Star Wars hologrammen ... het probleem is dat echt echte hologrammen zo niet werken ;) Licht gaat geen hoekjes om, een echt hologram functioneert als een soort raam. In een deel van je gezichtsveld wat buiten het raam valt kan een hologram geen beeld geven.

Nou word dit effect gedaan met een spiegel, maar dat heeft precies dezelfde limitatie als een echt hologram in dit geval.
Het probleem is... Hoe film je 3d hologrammen die optische illusies zijn?
Het antwoord: Met meerdere camera's die ongeveer 10 centimeter van elkaar afstaan (afstand tussen je ogen). Vervolgens afspelen op een 3D medium (bijvoorbeeld 1 scherm per oog) en klaar ben je. :)
Het is geen echt hologram, maar omdat het beeld via een concave mirror wordt gespiegeld lijkt het punt waarop het object zich bevind zichzelf vóór de spiegel te bevinden. Het komt in het echt best overtuigend over als je het op de juiste manier doet, maar het beeld is alleen zichtbaar zolang je in de spiegel kijkt. Ook verdwijnt het beeld door je hand, dus het olifantje uit het voorbeeld kun je niet daadwerkelijk op je hand rond zien lopen als je van boven in je hand kijkt.

Een leuke gadget voor marketingdoeleinden denk ik, en misschien om je huiskamer een beetje op te leuken, maar zeker geen toekomstige 3D televisie. Alhoewel ze deze techniek wellicht kunnen gaan gebruiken om de ervaring met een echte 3D televisie te versterken. Dan wordt het wel weer een bakbeest.
lijkt het punt waarop het object zich bevind zichzelf vóór de spiegel te bevinden.
Dat is dus een hologram ;)
Misschien denk je bij hologram aan Star trek achtige toestanden, maar check eens de definitie van hologram. Niets meer of minder dan de perceptie van diepte op een 2D vlak :)
Ah, ik zie dat ze het tegenwoordig op wikipedia iets anders definiëren. De definitie die ik ken van een holografisch beeld is iets anders. Maar als ik jouw definitie aanhoud zouden we er In dit specifieke geval best (eindeloos (dus doe maar niet:P)) over kunnen discussiëren. Het beeld dat je ziet is namelijk zo plat als maar zijn kan, alleen kijk je er langs en dus ervaar je op een bepaalde manier inderdaad wel diepte. Het is een beetje als een perfect transparante LCD.

Ik ken deze techniek ook met echte voorwerpen die weerkaats worden in een concave mirror, maar dan kun je wel daadwerkelijk het object van meerdere kanten bekijken (zolang je in de spiegel kijkt). Het ziet er levensecht uit, alleen is het natuurlijk veel beperkter en kun je het object dan niet laten bewegen, hooguit mechanisch.

Nog een paar jaartjes, en dan wordt er wel iets uigevogeld wat echt goed werkt. Ze zijn met een hoop interessante uitprobeersels bezig, alleen op dit moment zijn ze helaas allemaal nog niet breed commercieel inzetbaar.
Offtopic: Het valt me telkens op dat er heel veel 'apparaten' en 'uitvindingen' die voor Star Trek bedacht zijn werkelijkheid beginnen te worden. Men zegt altijd zo van: "Ach, dat ziet er zo ontzettend nep uit, dat is niet mogelijk." Maar zo zie je maar weer, ze proberen het toch. ;)

Ontopic: Een leuke ontdekking. Ik denk niet dat er in de nabije toekomst veel toepassingen voor te vinden zijn, maar dit is wel iets wat doorontwikkeling verdient. Stel je voor, een FPS game, waarbij je het geweer in je handen kunt voelen.
En wat doen we dan met de kogels en granaatinslagen van je tegenstander? }>

Ik leg regelmatig uit aan "jongeren" waarom de hedendaagse spelletjes saai vind.
Je zit, vrij statisch, achter een knoppenbord naar een schermpje te staren. Voor mij is dat , op de kwaliteit vd grafics na, nog steeds hetzelfde als 10 zelfs 20 j geleden.
Ik wil voelen zien, ruiken en proeven,...

Kortom, laat het holodeck maar komen. "FIRE IN THE HOOOOLE :+ :+
"Please state the nature of your medical emergency"

"oh doc good you are here, i've had an accident in the holodeck......"
I'm a hologram...not a doctor 8)7
dat bestaat al, gewoon formuliertje invullen op www.landmacht.nl :Y)
Er is niks gebogen aan hoor. Het is gewoon een vlak LCD scherm waarop het word weergegeven. DMV headtracking word het holografische EFFECT gecreëerd.
Dit kon al een tijdje. Ze hebben er nu gewoon een addon ervoor gemaakt.
Dat het lijkt dat die sinaasappel of whatever op de hand ligt komt door het bewegen met t hoofd (camera) en hand.

Een soort van aftreksel heb je ook al een tijdje voor op je GSM (zonder die addon dan)

http://www.youtube.com/wa...EgbEfaOn0&feature=related

EN PS

't "hologram" raak je niet aan maar dmv overige signalen geeft het een wat extra dimensie. Dit is overigens vergelijkbaar met een 3D voorstelling in eurodisney. Daar komen ratten op je af en word er langs de onderkant van je stoel lucht geblazen zodat het net lijkt alsof ze jou aanraken.

[Reactie gewijzigd door jezzer op 7 augustus 2009 16:01]

Nee fout :P
Volgens mij heb je zulke holografische schermen nog nooit gezien. Ik heb ze wel eens in musea en dergelijke gezien ("multimedia presentaties"). Heel apart om te zien, projecties in de diepte.
Het werkt inderdaad met spiegels en vaak ook een holografische lens. Dit is echt old skool technologie.
Die Wiimotes worden gebruikt voor tracking van de hand. Het systeem moet namelijk weten waar een obstakel is en waar die geluidsgolven op moeten focussen (kruisen) om druk te creeren.
Dat klopt, oldscool. In ik dacht 1990 stond er in een arcade hall een machine van sega holographic of zo. Vond ik toen echt ongelofelijk mooi om te zien. Als je er voor stond dan
leek het echt op de tafel te zweven. Als je door je knieen ging, dan dan verdween het beeld van onderaf. Dus echt iets met spiegels. Maar onderschat dit effect niet, ik
dacht toen echt dat het een hologram was.
"Headtracking" zoals met de wii mogelijk is (http://johnnylee.net/projects/wii/) wordt hier niet toegepast. Daarom blijft het een 2D beeld dat los in de ruimte zweeft. Je hebt er ook geen brilletje voor nodig. De concave mirror zorgt voor het "headtracking" achtige effect, zij het iets beperkter dan de manier waarom Chung het toepast. Het zou wel vet zijn als ze dit combineren met headtracking en een groter plasmascherm.
Toch jammer dat de tactile feedback maar in één richting werkt: van boven naar beneden. Daar heb je niet zo heel veel aan lijkt me. Leuk om "regen" te "voelen", maar niet bruikbaar voor virtuele operaties of welke serieuze toepassing dan ook.
kwestie van meer van die paneeltjes samen laten werken.
maar voor een proof of concept was niet meer nodig dan alleen van de bovenkant

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True