Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Immersion heeft in de Verenigde Staten een beeldschermprototype getoond dat 3d-weergave combineert met multitouch-besturing. Het scherm kan met gepolariseerde 3d-brillen door twee mensen tegelijk worden bekeken.

Immersion toonde het tot Cubtile gedoopte beeldscherm tijdens de SIGGRAPH-conferentie in Los Angeles. Het Franse bedrijf, dat zich bezighoudt met visuele simulatie en virtual-realitysystemen, claimt dat het scherm het eerste in zijn soort is.

De 3d-beelden lijken boven de tafel te zweven, maar zodra iemand ze probeert aan te raken, 'verlagen' ze zich totdat de illusie ontstaat dat het beeld zich in de tafel bevindt. Infraroodsensoren detecteren wanneer handen in de richting van de tafel gaan en passen het beeld aan voordat de gebruiker daadwerkelijk de tafel raakt en daarmee de 3d-illusie opheft.

Immersion Cubtile 3d-multitouchschermMet behulp van een gepolariseerde 3d-bril kunnen twee mensen tegelijk vanuit hun eigen perspectief het driedimentionele beeld waarnemen. De bril traceert de positie en kijkhoek van de twee gebruikers en past het beeld aan de hand daarvan per individu aan. Het scherm wisselt constant tussen de twee beelden; de even frames tonen het beeld voor de ene gebruiker, de oneven frames dat voor de ander. De brillen zorgen ervoor dat iedere gebruiker zijn eigen beeld te zien krijgt.

Het verschil met andere 3d-schermen is dat multitouch is toegevoegd, waardoor de gebruikers tegelijk, interactief gebruik kunnen maken van de beelden die worden getoond. In een kort video-item van The New Scientist is te zien hoe twee gebruikers met het beeldscherm interageren.

Eerder toonde Microsoft al een scherm dat multitouch- met pen-input combineert. Wacom heeft op dit moment een aantal tablets die die inputcombinatie mogelijk maken. De gebruiker moet dan wel genoegen nemen met een conventioneel computerscherm om naar te kijken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Waarom zou je dat niet kunnen combineren dan ?

2 personen die beide 2 afwisselende frames gebruiken : 4 frames per beeld

Frame - Gebruiker - Oog
1 Jantje Links
2 Pietje Links
3 Jantje Rechts
4 Pietje Rechts
5 Jantje Links
...

beide personen kunnen dan stereoscopisch beeld krijgen, voor een 50Hz weergave moet beeldscherm echter wel 200Hz ondersteunen.
Bedenk wel daarbij dat bij dit principe elk oog 3/4 van de tijd niks ziet, en anders maar 1/2 van de tijd. Dit zou misschien te compenseren zijn door de helderheid van het beeld aan te passen, maar daarnaast denk ik dat het te veel kan knipperen.

3D is een ervaring, maar met de huidige techniek is het jammer dat als je meerdere vrienden op bezoek zou hebben niet kunnen meekijken met een potje, en alleen maar een knipperend scherm zien. Een ervaring als deze moet je kunnen delen.
Waarom kan dit scherm slechts door 2 personen bekeken worden? is het niet mogelijk dat een iemand gewoon langs de zijlijn meekijkt. lijkt mij wel.

Verder kan ik me voorstellen dat hier een legio aan toepassing voor is. Bijvoorbeeld musea, games, vleselijke lusten (zoals hierboven genoemd) Virtuele aquaria.
Het probleem is dat je de vernieuwingsfrequentie moet delen door het aantal personen. Ieder krijg zijn eigen beeld te zien aan de hand van de positie van waar deze persoon staat. Als het beeldscherm 100 beeldjes per seconde geeft, dan zullen twee personen slechts 50 beeldjes per seconde zien door de techniek die in de brilletjes verstopt zit (shuttertechniek als ik me niet vergis). Dus hoe meer personen, hoe lager de vernieuwingsfrequentie zal zijn per persoon.

[Reactie gewijzigd door De Dona op 4 augustus 2010 10:05]

Nee, dat is niet zomaar mogelijk met 3D. Bij 3D moeten op zijn minst alle toeschouwers in dezelfde richting staan, anders zijn je linker/rechter beeldjes totaal uit de pas.
ze staan op het plaatje tegenover elkaar
hier zit head tracking in.
dat wil zeggen dat de brillen gevolgd word en het beeld aangepast aan die posities.
Waarom maar met 2 even en oneven beelden vallen nog gemakkelijk op te splitsen.
elk volgende extra persoon valt op een bepaal moment niet te onderscheiden van elkaar.
bvb frame 6 zou zowel voor kijker 2 als 3 kunnen zijn.
Zoals het beschreven staat kan helemaal niet. Je gebruikt de afwisselende frames+polarisatie OF voor linker en rechter oog opdat je zo stereoscopisch 3d krijgt OF opdat 2 personen ieder een verschillend 2d beeld zien. Als je beide doet kan dat niet met de polarisatie alleen lijkt me.
Juist wel. De afwisselde frames zorgen ervoor dat er 2 verschillende perspectieven mogelijk zijn. De polarisatie zorgt er voor dat elk oog het goede beeldje ontvangt. Er worden dus 4 verschillende versies van elk frame gegenereerd :)
En hoe zorg je er dan voor dat persoon 1 niet de beelden van persoon 2 te zien krijgt? Dmv polarisatie kan dat iig niet, want die gebruik je al om de ogen verschillende beelden voor te schotelen. Tenzij het ook nog eens shutterglasses zijn, maar dat lees ik nergens. Ik vind het verhaal in het artikel maar vaag eerlijk gezegd.

Daarnaast praat het artikel over "Cubtile", met een link naar http://www.immersion.fr/i...8:projet&Itemid=4&lang=en. Volgens die pagina is dat weer heel wat anders

.edit: het zijn idd gepolariseerde shutter glasses :)
The polarised glasses contain an active shutter system that is synchronised to the table-top display as it rapidly alternates between the images to match each user's perspective.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 augustus 2010 11:10]

"Het scherm wisselt constant tussen de twee beelden; de even frames tonen het beeld voor de ene gebruiker, de oneven frames dat voor de ander. De brillen zorgen ervoor dat iedere gebruiker zijn eigen beeld te zien krijgt."
Ja duh dat heb ik ook wel gelezen. Het punt is dat het artikel alleen spreekt over gepolariseerde glazen. Daarmee kun je hooguit twee beelden uit elkaar halen, niet 4.
Nee natuurlijk niet. Er word gesproken over even frames voor de ene gebruiker, oneven voor de ander. Dat heeft niets met polarisatie te maken. Dat gaat over de shutter.
En dat heb je dus mis, dat gaat helemaal niet impliciet over shutter. Het display kan ook zo zijn gemaakt dat hij altijd maar 1 polarisatievorm tegelijk kan laten zien. Door de beelden inclusief polarisatie per frame te wisselen kun je dus met een statische bril toch 3d zien.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 augustus 2010 13:57]

het is niet 100% duidelijk omschreven, maar wel de enige oplossing voor het vraagstuk.
Het kan dus niet anders dan ťn ťn zijn.
Ik zie veel mogelijkheden voor militaire toepassingen. (strategie)
Ik zie veel mogelijkheden voor militaire toepassingen. (strategie)
Dan moet eerst dat brilletje d'r uit, want met zo'n brilletje krijgen toch best veel mensen na <x> minuten hoofdpijn. Dat is niet iets wat je wil midden in een veldslag ;)
veel acetylsalicylzuur voorzien en dat probleem is ook opgelost.
of mensen gebruiken die er geen last van hebben.
Persoonlijk krijg ik maar last als ze vaak het perspectief bruusk veranderen, wat in films nogals eens gebeurd.
hier is dat meer een statisch perspectief, in en uitzoomen, roteren geeft veel minder last.
Nu nog force feedback erbij en de industrie voor vleselijke lusten gaat er heel veel geld mee verdienen :Y)
Ze hebben al zo iets ontwikkeld met een vorm van geluidsgolven die je wel eens waar niet horen kan maar wel voelen. Dan kun je dus dingen "aanraken" en ze ook echt "voelen" natuurlijk is dat nog meer zo iets van je merkt dat er iets is maar het verschil tussen een veer en een baksteen is niet duidelijk te maken maar toch er wordt hard aan gewerkt.
Het zou me helemaal niets verbazen als de eerste echte toepassing van dit soort dingen voor de massa markt de een of andere vorm van volwassen entertainment zal zijn. Zo als eigenlijk met elke andere display en opname doorbraak het geval is geweest de afgelopen tientallen jaren.

Maar zo als Tormbo ook al zegt ik zie hier ook wel leuke mogelijkheden voor een rts of voor bijvoorbeeld god games etc... het lijkt me best wel leuk om zo'n tafel te hebben om zo iets op te kunnen spelen :)
zkr een mooi scherm :9~ . Hoelang gaat het nog duren voordat de consument zoiets thuis heeft :/
Prachtig. Als het voor de consument beschikbaar is zal ik het aanschaffen. Ik maak nu gebruik van 3D vision op m'n PC en kan al niet meer zonder die vervelende brilletjes, het maakt alles zoveel mooier :)
mooi, maar niet zo cool als de Microsoft wedge vind ik. Vooral de 3d gesture interaction heeft een hoog minority report gehalte.
http://www.microsoft.com/...ntent/projects/wedge.aspx
Het scherm wisselt constant tussen de twee beelden; de even frames tonen het beeld voor de ene gebruiker, de oneven frames dat voor de ander. De brillen zorgen ervoor dat iedere gebruiker zijn eigen beeld te zien krijgt.
Is dat niet precies het patent van Sony?
Daarin werd ook gesteld dat meerdere personen (met shutterbrillen) allen hun eigen (3D) content konden kijken d.m.v. de juiste frame-aansturing.
Dope, leuk schermpje om een rts op te spelen :)
R.U.S.E. dus: http://www.youtube.com/watch?v=5ohNzHWL7FI :P

OT: leuke ontwikkeling, ik zie er behalve games nog weinig praktisch nut voor, alhoewel het misschien ook interresant kan zijn om samen met iemand een 3D model van een onderdeel oid te bekijken :P
of misschien in de bouw wereld.
architekten die hun modelen kunnen showen.
Mja daar heb je al je eerste probleem. Meestal laat je dat aan meer dan 1 persoon zien, en dan heb je al ruimte tekort rond je tafel. Een leuke 3D wandeling met een beamer is dan veel praktischer.
Dat je alleen games als nuttige toepassing ziet zegt meer over jouw belevingswereld, ik zie veel meer toepassingen, op medisch gebied, engineering, design etc
In de engineering gebruiken we vaak een 3D muis. Het is dan net alsof je het object vast hebt. Natuurlijk zou de techniek, welke getoond wordt in het bericht, een waardevolle toevoeging zijn om het object ook daadwerkelijk 'echt' in 3D te zien. Ik zou graag een combinatie willen zien van deze twee.
Wow vet zeg!

Ik denk dat je er ook leuke Guitar Hero games op kan spelen. Lijkt me echt geweldig!
nadeel is wel dat je ZIET dat je tegenstander een commando geeft, dus sneak-attacks horen er niet meer bij :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True