Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Microsoft heeft een prototype gedemonstreerd van een toetsenbord dat de kracht van een toetsaanslag kan meten. De techniek kan gebruikt worden om per ongeluk aangeslagen toetsen te negeren, maar is ook geschikt voor gaming.

Microsoft roept studenten op toepassingen voor het prototype te verzinnen. De beste inzendingen zullen op 5 oktober gedemonstreerd worden tijdens de User Interface Software and Technology-conferentie in het Canadese Victoria. Het toetsenbord is een doorsnee Microsoft-keyboard dat is aangepast door Microsoft Hardware. De membranen onder elke toets kunnen elk 256 verschillende waarden registreren en het toetsenbord kan meerdere toetsen simultaan uitlezen. Het keyboard communiceert met de pc via een virtueel serieel interface van FTDI.

Tijdens een demonstratie liet Microsoft zien dat de aanslaggevoeligheid gebruikt kan worden om tijdens het gamen de snelheid van een beweging aan te passen. Ook kan bijvoorbeeld een hardere aanslag van de delete-knop voor het verwijderen van hele woorden in plaats van losse letters zorgen. Microsoft denkt verder aan het negeren van toetsaanlagen als de aanslagdruk beneden een bepaalde drempelwaarde ligt, wat het aantal typfouten zou kunnen verminderen. Studenten moeten hun ideeën voor 15 augustus per e-mail indienen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

En als je nog harder op de Delete knop ramt, verwijder je hele zinnen? :P
Best leuk idee, alleen toch redelijk moeilijk om een killer application voor te verzinnen (zodat het echt mainstream wordt).

Edit:
Ik vraag me af waarom ze niets doen met de multitouch mogelijkheden ervan.
Je zou bijvoorbeeld miscchien veel sneller kunnen typen door alle letters van een woord tegelijkertijd in te drukken. De software zoekt dan met de ingestelde taal het meest passende woord op. Lukt natuurlijk niet altijd, maar het is een idee.
Of zou multitouch keyboardgebruik al gepatenteerd zijn? :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2009 16:01]

| En als je nog harder op de Delete knop ramt, verwijder je hele zinnen? |

Dit gedeedelte laten ze ook zien in de video. Zijn maar kleine veranderingetjes. Lijkt me niet dat dit daadwerkelijk geproduceerd gaat worden. Ga maar eens uitleggen aan leken waarom de knopjes steeds anders werken??

Daar wil ik niet mee geconfronteerd worden als ik systeem beheerder was.
Wellicht iets voor je kleine broertje thuis.
Nee precies, ik ook niet - ik druk bijvoorbeeld harder op knoppen (voornamelijk delete / backslash) als ik geirriteerd raak, waardoor je daardoor juist nog veel meer geirriteerd raakt.
Maar ik denk dat er vast ook wel mogelijkheden komen in de driver van bepaalde toetsen die functie uit te schakelen of minder gevoelig in te stellen, lijkt mij dan wel zo handig al dat kan lijkt mij althans.
En als dit aanslaat en software fabrikanten dit in hun programma's gaan integreren, zou het ook fijn zijn als je voor elk afzonderlijk programma instellingen zou kunnen doen zodat je het geheel naar eigen voorkeur zou kunnen tweaken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door verschillende profiels in de driver of de mogelijkheid om dat in programma's zelf te doen. Er moet dan wel een universele ondersteuning zijn hiervoor, zeker als andere producenten ook toetsenborden met druk gevoeligheid gaan maken.
zoals nu al sommige toetsenboorden kijken hoe lang je de caps en shift toets ingedrukt houdt om verschil te maken tussen een per ongeluk aanslag en een bewuste aanslag?

overigens niet iets wat geschikt is voor "suicide bombers", een "aanslaggevoelig" toetsenboord
Dat zou dus ook kunenn, dat windows detecteerd dat je geirriteerd raakt, een muziekje of spelletje voorstelt en vervolgens de gebruiker de PC door het raam smijt :)

Een andere mogelijkheid is om een harde aanslag als hoofdletter in te stellen en normaal typen kleine letters. Dat moet je wel de drempels goed kunnen instellen.

Misschien wordt het pas echt leuk als er dan ook wat force feedback gegeven kan worden. Een capslock toets die heel stroef gaat zodat je niet per ongeluk loopt te schreeuwen.
Lol, ja ik zie het al voor me, elke minuut krijg ik dan een popup op het werk of ik misschien een spelletje freecell will spelen... :P zal de baas idd leuk vinden. of Beethoven op WMP... nee dit lijkt mij niet echt een toekomst hebben in de IT wereld. Zekers niet als je al vanzelf hard op de toetsen gaat tikken als je snel iets neer plant op het scherm, ik sla namelijk harder op mijn toetsen als ik snel type...

Wat het game gedeelte betreft, en opmerkelijk dat daar niemand op is gekomen... maar iemand die een PS2+ bezit...? Dual shock 2 toetsen zijn namelijk ook druk gevoelig. als je in Gran tourismo b.v. harder op de X drukt dan ga je ook met vol vermogen vooruit, met een beetje drukken op de knop zit je op een marge tussen de 80 en 20%. Dus daar zie ik het nut wel weer zitten, zou eindelijk een redelijk alternatief kunnen zijn voor een gamepad.
hahah jah herkenbaar ;)
Leken zullen de komende 5 jaar niet in aanraking komen met zo'n toetsenbord, alleen de early adopters die er best wat extra tijd en moeite in willen steken om het goed te configureren en er aan te wennen.
Klinkt enorm als een grote angst voor verandering.

Ik zie het juist als een enorme stap voorwaarts. Een heel woord kunnen verwijderen of een hele zin door de hardheid waarmee ik DEL indruk? Fantastisch.

Niet meer eerst dubbelklikken op een woord, of een hele zin selecteren en dan backspace of delete. Nee, hup, ram DEL en plop, woord weg. Super.

En als je per ongeluk te hard deed, dan is er de undo combo, dus geen man over boord.

Enne... uitleggen dat een knop meerdere functies heeft... Jij kunt toch ook met je linker en rechter muisknop meerdere functies doen? Aanklikken, selecteren, vasthouden en slepen. Waarom zou het dan zo onnoemelijk moeilijk zijn om te snappen dat del gewoon aanslaan alleen een letter verwijdert, en harder een heel woord?
Precies! daarom komt er hier geen computer in, ik gebruik gewoon pen en papier. Alle die nieuwerwetserij :+
Papier?? nieuwlichterij! ik schrijf nog op kleitabletten
Ook zo omslachtig dat drogen van die kwetsbare kleitabletten. Graveren op graniet, direct droog, kan tegen een stootje. Gaat ook nog eens langer mee. Dat slijpen van m'n beitel is wel lastig elke keer maar goed, je moet er wat voor over hebben :) Ook zijn correcties ietwat lastig.

On topic:

1) toetsenborden zijn al aanslaggevoelig, je moet een toets redelijk flink indrukken voor ie wordt geregistreerd (hier op m'n doorsnee MS "internet keyboard" toetsenbordje met PS/2 stekker in ieder geval nog wel

2) als je je vingers moet spannen om met een bepaalde druk te tikken wek je waarschijnlijk heel snel RSI op. Probeer maar eens heel nauwkeurig met je muis te bewegen ; de grote bewegingen gaan heel ontspannen, als je millimeters moet navigeren belast je spieren en pezen opeens enorm.
1) toetsenborden zijn al aanslaggevoelig, je moet een toets redelijk flink indrukken voor ie wordt geregistreerd (hier op m'n doorsnee MS "internet keyboard" toetsenbordje met PS/2 stekker in ieder geval nog wel
Mijne niet hoor. Maar ik denk dat mijn IBM toetsenbord uit 1985 ergens tussen een kleitablet en een granieten plaat thuishoort :)
idd, het heeft me sowieso verbaasd dat er nog nooit iets is bedacht zoals bij het smssen. Je ziet er nu wel meer applicaties mee komen zoals bij Google het aanvullen van de zoekterm. Maar dit zou je ook kunnen doen als je in een Word document bezig bent... en dan uiteraard gelijk met de juiste vervoeging.

Al met al lijkt me het niet zo heel moeilijk om dit te maken of *gratis* als add on te verspreiden... ;-)
OpenOffice 3 heeft een dergelijke functie, zij het met veel getypte woorden. Op zich wind ik het wel handig, al mis ik de optie om het te 'finetunen'.

Een add on voor Office zie ik ook graag verschijnen.
Die optie heb ik nooit noemenswaardig gevonden, ik heb het hele woord vaak al getypt voordat ik doorheb dat het woord er al staat. Alleen met lange woorden (10+) werkt het een beetje.
Vind ik ook zo vreemd inderdaad. Een kantoorwerker(Primaire doelgroep MS Word en OO lijkt me...) zal gemiddeld ergens rond de 150-180 aanslagen per minuut tikken. 10 letters heb je dan dus is 60/150*10 = 4 seconden getypt. In plaats daarvan moet je dan dus op je scherm gaan letten. Constateren dat daar een suggestie staat. Van je normale toetsenbord "houding" af, en op tab drukken. Het komt meestal vaker voor dat er dingen verkeerd gaan door dat soort functies dan dat ze helpen (Bij Google Search is het nog wel "nice to have", omdat je soms bezig bent met het samenstellen van een zoekquery en niet zo zeer met echt "productie" typen).

[Reactie gewijzigd door thegve op 9 augustus 2009 21:05]

Ze zouden zo een oud mechanisch toetsenbord (typemachine dus) kunnen simuleren waar je vettere letters kreeg als je heel hard drukte op een toets.
Dit zouden ze in Word kunnen toepassen ipv altijd CTRL-B te moeten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SlasZ op 7 augustus 2009 15:43]

Lettergrootte en dikte aanpassen in IM-berichten, mailtjes en fora. Dat je iets meer een beeld krijgt van de (echte) emotie van de ander. Alhoewel dat natuurlijk niet altijd even wenselijk is en in bepaalde forumdiscussies dan na een paar pagina's amper meer een hele zin op het scherm past :P
Of zou multitouch keyboardgebruik al gepatenteerd zijn?
Bestaat in ieder geval al wel, zie Veyboard.nl, of zoek Velotype bijv. op Wikipedia.
ed: Velotype bestaat sinds 1983, dus eventuele patenten zijn al verlopen!

[Reactie gewijzigd door kidde op 8 augustus 2009 20:54]

Ik vraag me af waarom ze niets doen met de multitouch mogelijkheden ervan.
Je zou bijvoorbeeld miscchien veel sneller kunnen typen door alle letters van een woord tegelijkertijd in te drukken.
Dat lijkt me heel lastig, je bent namelijk al helemaal ingesteld om woorden te spellen en dat te vertalen naar toetsaanslagen. Ik denk dat een geoefend 'speler' net als een pianist idd veel sneller op die manier zou kunnen typen.
Vandaar dat ze in rechtbanken en dergelijke ook stenografie gebruiken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stenografie
En als je nog harder ramt, format c:
Lijkt me best handig voor games :) kun je eindelijk bepalen hoe hard je loopt op de pc, te vergelijken met de thumbsticks bij consoles.
Heb je daar niet ook een 'shift' toets voor?
dan kun je nog steeds maar 3 snelheden aan, n knop tussen walk/run en n shift toets als sprint. In theory kun je met dit keyboard 256 verschillende snelheden lopen enkel en alleen maar door het drukniveau te veranderen.
Maar als je aan het gamen bent heb je niet de tijd om na te denken hoe hard je de toetsen indrukt wil je bevoorbeeld lopen, maar druk je de W te hard in kom je bijv. achter een muur vandaan terwijl je eigenlijk alleen achter de hoek wilde gaan staan |:(
de combinatie met de shift key werkt gewoon veel sneller en kost minder van je concentratie :9
Het is denk ik ook gewoon een kwestie van gewenning, en je kan dan vast ook de toets gevoeligheid uitzetten voor de mensen die er niet gewend aan raken of het niet fijn vinden. Maar ik denk dat hier nog wel wat onderzoek naar gedaan moet worden zodat het goed werkt in applicaties, zoals de verhouding tussen de druk die uitoefent en het resulterende signaal (kan gewoon lineair zijn, maar ook kwadratisch of anders) en voor de rest is het denk een kwestie van tweaken om het goed te laten aanvoelen en het niet te "stroef" of te "gevoelig"aanvoelt.
eh ja want nu ben je op je console ook telkens aan het nadenken hoever je het pookje naar voren moet duwen. En in je auto ben je constant aan t nadenken hoever je aan het stuur moet draaien. Laat dit nou net iets zijn wat mensen heel erg snel oppikken doordat je constant feedback krijgt via het scherm over het gewenste effect van je actie.
Met een muis zijn nog veel meer posities mogelijk, moet je kijken hoe snel je je positie vind zonder er actief over na te denken hoever je je muis in een bepaalde richting moet bewegen.

Lijkt mij heerlijk om eindelijk eens een racegame op mn pc te kunnen spelen zonder een stuur aan te moeten schaffen.
En tijdens het autorijden is het zeker ook onmogelijk om gedoseerd gas te geven. :z
Het voordeel hiervan is dat je itt de shift methode (2 opties, snel/langzaam lopen), 256 gradaties hebt. Bedenk bijvoorbeeld bij racegames. Bij stuurtje+pedalen kan je doseren, op PC is het gewoon vol gas, stuur vol naar links of rechts en vol op de rem.
te vergelijken met de thumbsticks bij consoles.
Eerder vergelijkbaar met de overige knoppen op de controller, die standaard ook allemaal drukgevoelig zijn (muv de thumbstick buttons en dingen als start, back en home)
Alleen de triggers zijn toch vaak analoog? De A,B,X,Y van de xbox controller zijn bv toch niet analoog?
Van de Xbox controller waren ze de dat wel, van de 360 blijkbaar niet (omdat we nu 4 triggers hebben, daarnaast werd de functie niet tot nauwelijks gebruikt).

Zie o.a. deze bronnen: http://www.cheapassgamer.com/forums/showthread.php?t=65151
http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=25574230

Ik vind het persoonlijk eigenlijk maar gek dat ze hier nu pas mee komen. Zeker bij de pijltjes toetsen heeft het al erg lang veel nut gehad (voor games)
van de 360 blijkbaar niet
Eerlijk gezegd geloof ik die bronnen niet. Hier staat bijvoorbeeld weer een review dat het wel zo is. Niet dat die per se de waarheid spreekt, maar de berichten zijn dus tegenstrijdig. Welke bron ik echter wel geloof, als m'n geheugen me niet in de steek laat that is, is mijn eigen devkit op m'n werk, waar dacht ik een applicatie op staat die de controller info uitleest, inclusief de analoge waarden voor de A, B, X en Y buttons. Maar dat kan ik maandag pas verifieren.

Overigens kun je het ook gewoon voelen aan de knoppen zelf. Ik heb nu een 360 controller naast me liggen, en je voelt aan de knoppen dat je ze dieper in kunt drukken als je er meer kracht op zet. Nou hoeft dat op zich nog niets te zeggen, maar over het algemeen heb je dat niet met digitale knoppen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 augustus 2009 03:30]

Ik heb het nog even gechecked, en je hebt idd gelijk. Alle buttons zijn binair, alleen de triggers zijn analoog.
Ik zie wel een nadeel hieraan.

Volgens mij krijg je dan onwijze kram in je vingers als je bijvoorbeeld een loopknop in een game continu voor de helft indrukt inplaats van een neutrale houding en dan de vinger op de knop rust.
lekker handig als je een fanatiek gamer bent binnen twee weken de w, a, s, d space , ect knoppen kapot geramd
Mwaaaah. Ik denk dat je eerder aanslagen per minuut/seconde denkt dan de kracht op zich.

Een spel als Hyper Olympic ging om het aantal aanslagen, niet de hardheid van de slag zelf.
ik zie werkelijk geen enkel voordeel van deze vinding. alleen maar nadelen.

met toetsen die zich ineens anders gedragen dan jij wilt doordat je er 1/256x meer of minder kracht op uitoefent?

leuk technisch speeltje dat vooral in het lab moet blijven.
Juist omdat jij dat zegt gaan ze er iets nuttigs van maken en uitgeven.

[OT]
Dit lijkt me voor veel dingen handig. Games, Muziek, tekenen, ect..
Dat een sensor een 8-bits signaal teruggeeft wil niet zeggen dat je alle 8 bits ook dient te gebruiken. Meestal shift je de minst significante bits weg voordat je wat zinnigs met sensor-gegevens gaat doen (afhankelijk van het soort sensor en de toepassing natuurlijk).

Een beetje slim stuk software weet daarnaast op een bepaald moment hoe hard je normaalgesproken ongeveer typt en zal pas iets gaan veranderen als je (zeg) twee keer zo hard dan je gemiddelde typt, zodat hij zeker weet dat het geen vergissing is.
Echt werelduitvinding is het niet, maar dit klinkt toch erg grappig :D

Zoals die backspace aan het einde, of semi-analoog gamen lijkt me best interessant, maar neem aan dat games daar dan weer onsteuning voor moeten bouwen.

Mijn inzending, Piano spelen :D Vroeger, in de tijd van de trackers maar later ook in de diverse type-games (o2jam, dancemania, autition) zou je dus net als een echt piano harde en zachte tonen kunnen spelen op je gewone keyboard :D
Pianospelen was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht. Je zou verder kunnen denken aan gewone aanslagen voor gewone letters, en hardere aanslagen voor speciale leesteken zoals of (evt. met meerdere aanslagen: 1 aanslag geeft , twee aanslagen geeft , drie aanslagen geeft etc.). Op den duur zou de Shift-toets daarmee kunnen vervallen of zo. Maar die zit nu ook niet echt in de weg.

Met andere woorden: de toegevoegde waarde van een aanslaggevoelig toetsenbord zie ik nog niet echt. Als ik serieus piano wil spelen op mijn computer koop ik wel een MIDI-toetsenbord of digitale piano of iets dergelijks en sluit ik die aan op mijn computer. En voor letters gebruik ik de Shift-toets wel gewoon, daar ben ik nu toch al aan gewend. En gamen doe ik niet, dat zou wellicht de enige toepassing kunnen zijn. :)
Ik denk ook dat de toepassingen van een druk gevoelig toetsenbord moeten komen van allerlei bedrijven en niet dat Microsoft wat ideetjes toe geschoven krijgt. Want dan zal daar weinig van terecht komen, omdat kunnen gaan toepassen, maar aan een losse toepassingen heb je niet veel. Wat het wel aantrekkelijk zal maken, als het een meerwaarde geeft aan een software programma, zoals Adobe of Office.
Als dit goed werkt kan het een flinke vooruitgang voor de PC betekenen. Ik heb namelijk genoeg spellen gespeeld(vooral race games en stealth games) waarbij het "alles-of-niets" principe van een toetsenbord een grote plaag was. Vooral Splinter Cell was niet te spelen zonder controller.
Het is idd een leuke ontwikkeling dat je nu "analoog" signaal van elke toets kan krijgen en voor zover ik uit het filmpje kom opmaken zou dit toetsenbord niet veel duurder moeten zijn dan een normaal toetsenbord.
Dit zou zeker wel toepassingen kunnen hebben, maar zal denk ik wel lastig blijven om het geheel te integreren, want in bijvoorbeeld games zou het best nuttig zijn, maar bij multiplayer first person shooters zal dat wel voor oneerlijkheid online zorgen. En deze markt moet dan eerst ook groot genoeg zijn zodat ontwikkelaars deze druk gevoeligheid gaan ondersteunen, dus zouden meerdere toetsenbord producenten (bijvoorbeeld Logitech zou een stap in de goede richting zijn) deze techniek moeten gaan toepassen.
Dan maar afwachten wat studenten voor toepassingen voor dit product hebben bedacht en of de toepassingen aanslaan.

[Reactie gewijzigd door kwinvdv op 7 augustus 2009 16:07]

Dit is nou echt zo'n vinding waarvan je denkt 'waarom hebben ze dat niet eerder uitgevonden!'
Nu zit dergelijke functionaliteit natuurlijk ook al in game controllers, maar toch.

Handig om bijvoorbeeld in games te switchen tussen 'renmodus' en 'loopmodus', licht sturen en scherp sturen, strafe en turn etc etc.

Ook nieuwe mogelijkheden om te yellen en te flamen:
Lichte toetsaanslag: hallo
Zware toetsaanslag: HALLO
en een extra zware toetsaanslag: #@$%@$@
C64 had een aanraakgevoelige toets.
De 'restore' toets.
Daar moest (icm run-stop) op slaan om je programma op de harde manier af te breken.
Even die toets aaien werkte niet.
Correct, maar dat was een ontwerpfout.

Een condensator die de interrupt genereerde was verkeerd gedimensioneerd, waardoor deze toets alleen werkte als hij snel werd ingedrukt.

Dit is te corrigeren: http://ist.uwaterloo.ca/~schepers/MJK/fix_restore.html. Nieuwere c64's hadden deze 'fout' niet.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 7 augustus 2009 16:07]

lijkt me wel handig voor een console controller... want als ik nu een schietspel speel en iemand komt in m'n rug ben je altijd dood... als je sensitivity dan wordt aangepast als je hard opzij duwt kun je miss heen snel draaien en nog terug vechten...
de knoppen van de ps2 controller zijn drukgevoelig, ze doen er alleen niets mee voor zover ik weet. je kan het wel op de pc gebruiken via een controller adapter (ps2 controller naar usb) :)
"De techniek kan gebruikt worden om per ongeluk aangeslagen toetsen te negeren"

Niets nieuws, maar gewoon gejat van Apple. Per ongeluk op Caps Lock drukken, zal Caps Lock niet aanzetten. Deze wordt pas ingeschakeld als er hard genoeg op gedrukt wordt.
Nee, die wordt pas ingeschakeld als hij lang genoeg wordt ingedrukt. Te kort, en hij doet niks.

Heeft dus niets met aanslaggevoeligheid te maken.
en wat gebeurd er dan als je de toets ingedrukt houdt? Wat voor waarde krijg je dan? Of houdt je dan de waarde van het eerste keer indrukken, en daarna die waarde aanhouden

Handige toepassing, had 't bericht even verkeerd begrepen. Dit is inderdaad zeker voor de game industrie handig!
Andere oplossing weet ik zo 1-2-3 niet

[Reactie gewijzigd door Topener op 7 augustus 2009 15:46]

Misschien een vervanging van de altijd irritante workpace tijdmethode: dat er op basis van je typekarakteristiek bepaald wordt dat het tijd is voor pauze. Misschien dat er wel hele levensanalyse gemaakt kunnen worden aan je eigen type-karaktiristiek.
ik zou zeggen, stuur 't in.

Misschien "win" je ook nog wel iets :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True